Base description which applies to whole site

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Tabel 36

In miljoenen euro's

2023

2024

2025

2026

2027

2028

       

Stand Miljoenennota 2023

53.142,5

53.025,9

54.163,4

52.779,9

52.601,8

0,0

       

Besluitvorming

‒ 138,7

257,6

171,9

150,7

173,3

361,6

Intensivering schoolmaaltijden

100,0

     

Intensivering programmatische aanpak onderwijshuisvesting

5,0

10,7

11,0

10,3

10,9

10,2

Intensivering aanbieden vergoeding reisproduct pro en vavo

0,3

11,7

11,7

12,7

12,8

12,8

Intensivering voor grote monumenten

15,0

     

Overlopende verplichtingen

47,0

     

Overige intensiveringen

61,7

13,5

18,7

11,8

9,0

13,7

Overige extensiveringen

‒ 25,7

‒ 21,5

‒ 20,1

‒ 19,6

‒ 26,2

‒ 26,2

Overhevelingen Aanvullende Post coalitieakkoordmiddelen

40,0

378,1

484,6

489,9

501,3

501,3

Overhevelingen Aanvullende Post

111,1

2,2

3,3

2,0

2,0

2,0

Additionele bijdrage dekkingsopgave: po/vo

‒ 91,4

‒ 109,0

‒ 144,9

‒ 144,3

‒ 113,9

‒ 87,0

Additionele bijdrage dekkingsopgave: ho, wetenschap en sf

16,8

‒ 28,1

‒ 168,0

‒ 187,9

‒ 198,3

‒ 40,9

Additionele bijdrage dekkingsopgave: Rijksmediabijdrage

  

‒ 24,3

‒ 24,3

‒ 24,3

‒ 24,3

Inzet EJM

‒ 418,5

     
       

Mee- en tegenvallers

174,7

‒ 108,5

‒ 170,1

‒ 256,7

‒ 313,4

‒ 423,1

Meevaller referentieraming R

172,5

‒ 48,4

‒ 62,7

‒ 172,6

‒ 296,9

‒ 420,3

Meevaller studiefinancieringsraming R

‒ 70,0

‒ 160,4

‒ 148,2

‒ 123,4

‒ 55,1

‒ 41,4

Tegenvaller nieuwkomersregeling regulier

69,4

58,9

30,6

29,5

29,5

29,5

Overige mee- en tegenvallers

2,8

41,4

10,2

9,8

9,1

9,1

       

Technisch

3.115,9

3.136,0

3.105,1

2.955,6

3.071,9

55.519,2

Kasschuif CA kansengelijkheid

81,8

21,5

‒ 51,7

‒ 51,7

  

Kasschuif middelen Delta Climate Center

‒ 44,3

15,2

1,9

12,6

‒ 0,1

14,7

Overige kasschuiven

‒ 122,6

19,9

52,4

34,0

76,7

‒ 60,4

Eindejaarsmarge

418,5

     

Extrapolatie

     

52.566,7

Loon- en prijsbijstelling 2023 R

2.617,9

2.725,5

2.880,3

2.767,0

2.778,7

2.802,2

Extra prijsbijstelling 2022 R

139,8

173,2

175,2

176,1

175,9

176,7

Overige loon- en prijsbijstelling

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Overboekingen met andere begrotingen

‒ 21,6

‒ 15,2

16,2

15,9

20,0

18,7

Desalderingen

46,6

0,7

0,7

0,7

0,7

0,7

Oekraïne

73,1

97,3

    

Corona

23,1

     

Overig technisch

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Kasschuiven NGF

‒ 149,1

98,0

40,1

11,1

  

Overlopende verplichtingen NGF

52,6

     

Overig technisch

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

       

Niet-plafondrelevant

101,8

131,3

128,3

107,9

69,6

75,7

Prijsbijstelling 2023 NR

386,2

390,5

394,6

398,6

402,5

406,3

Extra prijsbijstelling 2022 NR

18,5

18,9

19,2

19,4

19,6

19,8

Meevaller referentieraming en studiefinancieringsraming NR

‒ 302,9

‒ 278,1

‒ 285,5

‒ 310,2

‒ 352,5

‒ 350,4

       

Stand Voorjaarsnota 2023

56.396,1

56.442,4

57.408,6

55.747,4

55.583,2

55.533,4

Tabel 37

In miljoenen euro's

2023

2024

2025

2026

2027

2028

       

Stand Miljoenennota 2023

1.665,4

1.717,9

1.760,5

1.814,0

1.859,6

0,0

       

Besluitvorming

‒ 3,6

     

Overlopende verplichting Hogeschool Zeeland

‒ 3,6

     
       

Mee- en tegenvallers

1,2

144,1

263,5

259,5

266,9

274,1

Renteraming R

7,7

141,6

256,0

247,7

246,8

246,0

Meevaller studiefinancieringsraming R

‒ 7,9

2,5

7,5

11,8

20,2

28,0

Overige mee- en tegenvallers

1,4

     
       

Technisch

49,0

‒ 0,5

‒ 0,5

0,7

0,7

1.904,8

Kasschuif Hogeschool Zeeland

2,4

‒ 1,2

‒ 1,2

   

Extrapolatie

     

1.904,1

Desalderingen

46,6

0,7

0,7

0,7

0,7

0,7

       

Niet-plafondrelevant

156,8

176,6

197,4

219,5

243,0

267,9

Meevaller studiefinancieringsraming NR

156,8

176,6

197,4

219,5

243,0

267,9

       

Stand Voorjaarsnota 2023

1.868,9

2.038,0

2.221,0

2.293,7

2.370,2

2.446,8

Uitgaven

Besluitvorming

Intensivering schoolmaaltijden

In de motie Dassen-Paternotte is gevraagd om 100 miljoen euro in 2023 beschikbaar te maken voor het leveren van schoolmaaltijden om zowel de kansengelijkheid als de gezondheid van leerlingen te bevorderen. De middelen worden middels de eindejaarsmarge voor dit doel beschikbaar gesteld.

Intensivering programmatische aanpak onderwijshuisvesting funderend onderwijs

Er wordt een programmatische aanpak onderwijshuisvesting opgezet. Hiermee kan worden ingezet op het bundelen van projecten en dus van kennis en ervaring. Deze aanpak moet de aankomende periode nog verder worden uitgedacht als het gaat om inrichting, organisatie, doelstellingen en governance. Voor de programmatische aanpak wordt structureel 10,2 miljoen euro vrijgemaakt.

Intensivering aanbieden vergoeding reisproduct pro en vavo

Er worden middelen vrijgemaakt voor leerlingen in het voortgezet algemeen volwassenonderwijs (vavo) voor een tegemoetkoming in reiskosten. Daarnaast worden er ook middelen beschikbaar gesteld om jongeren die een mbo-1 (entree)opleiding volgen vanuit het praktijkonderwijs (pro) tegemoet te komen in de reiskosten. In totaal bedraagt dit circa 12 miljoen euro.

Intensivering voor grote monumenten

Er wordt 15 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een bijdrage aan de restauratie van grote monumenten.

Overlopende verplichtingen

De overlopende verplichtingen van ruim 50 miljoen euro zijn verplichtingen die in 2022 zijn aangegaan, niet tot besteding zijn gekomen, en in 2023 alsnog moeten worden voldaan.

Overige intensiveringen

Naast de uitgelichte intensiveringen wordt er ook nog een aantal kleinere intensiveringen gedaan.

Overige extensiveringen

Om een deel van de intensiveringen op de OCW-begroting te dekken draagt OCW extensiveringen aan op de eigen begroting. Het gaat onder andere om een incidentele extensivering van CA-middelen voor residentieel onderwijs en een extensivering van het budget voor infrastructuur basisvaardigheden. Daarnaast wordt geëxtensiveerd op de regeling VSV in het voortgezet onderwijs en op de lumpsum mbo om de vergoeding voor het reisproduct aan leerlingen in pro en vavo en overige intensiveringen te bekostigen.

Overhevelingen Aanvullende Post coalitieakkoordmiddelenEr worden overhevelingen gedaan in het kader van het Coalitieakkoord (CA) vanaf de Aanvullende Post (AP). In het CA is voor kansengelijkheid in het onderwijs structureel 1 miljard euro beschikbaar gesteld. In 2022 is het meerendeel van deze middelen overgeheveld naar de OCW-begroting. Middels deze laatste tranche worden ook de resterende middelen overgeheveld naar de OCW-begroting ter uitvoering van o.a. het programma School en Omgeving . Daarnaast is in het CA het doel opgenomen om de kwaliteit van het onderwijs en het beroepsonderwijs te versterken. Dit wordt onder andere vormgegeven met een subsidie voor de verdere invoering van de praktijkgerichte programma’s in de gemengde leerweg en de theoretische leerweg van het vmbo (10,5 miljoen euro tot en met 2027). In afwachting van de evaluatie van de huidige pilots, worden de structurele middelen vanaf 2028 overgeheveld naar artikel 91 ‘Nog onverdeeld’ van de OCW-begroting. Vanuit de CA-reeks vervolgopleidingen worden middelen overgeheveld voor het flankerend beleid voor het aanpassen van het bindend studieadvies (ruim 10 miljoen euro) en voor Koninkrijksbeurzen (0,5 miljoen euro). De loon- en prijsbijstelling behorend bij al deze middelen wordt eveneens overgeheveld naar de OCW-begroting.

Overhevelingen Aanvullende Post

Er worden twee overhevelingen gedaan vanaf de Aanvullende Post (AP). Het betreft middelen voor de kwijtschelding van publieke schulden van gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire. Voor 2023, en in mindere mate in 2024 en 2025, zijn extra middelen nodig. In het bedrag van 57 miljoen euro zit ook 5,1 miljoen euro compensatie aan de vervoerbedrijven voor het kwijtschelden van ov-boetes. Daarnaast worden middelen overgeheveld voor het Delta Climate Center (DCC). Voor het niet doorgaan van de marinierskazerne in Vlissingen is er compensatie voorgesteld voor Zeeland, waaronder het oprichten van een DCC voor kennis over de Zeeuwse delta.

Additionele bijdrage aan dekkingsopgave: primair en voortgezet onderwijs

Om te voldoen aan de Rijksbrede dekkingsopgave wordt op artikel 1 en 3 op een aantal plekken omgebogen. Ten eerste wordt lpo op artikel 1 en 3 ingezet (cumulatief circa 500 miljoen euro en structureel 59 miljoen euro). Ook wordt incidenteel lpo ingehouden op de extra prijsbijstelling 2022 (cumulatief 62 miljoen euro). Ten tweede worden incidentele middelen ingehouden op de reeks ondersteunende infrastructuur (cumulatief 111 miljoen euro). Als laatste worden in 2023 middelen ingehouden bij subsidies voor doorstroom en bij zij-instroom.

Additionele bijdrage aan dekkingsopgave: ho, wetenschap en sf

Om te voldoen aan de Rijksbrede dekkingsopgave wordt op artikel 6, 7, 11 en 16 op een aantal plekken omgebogen. Ten eerste worden de resterende middelen in de jaren 2024-2027 van het stopzetten van de halvering collegegeld (circa 450 miljoen euro cumulatief) ingezet. Dit betreft incidentele middelen die zijn vrijgekomen bij het nemen van deze maatregel, naast de structurele inzet voor de herinvoering van de studiebeurs. Daarnaast wordt de incidentele lpo op deze middelen ingezet. Ten tweede worden de al aflopende subsidies tweede lerarenopleiding (vanaf 2026) en open en online onderwijs (vanaf 2023) beëindigd. Ten derde worden de studievoorschotmiddelen, die de komende zes jaar nog door instellingen benut kunnen worden voor vernieuwingen in het onderwijs, met 20 miljoen euro verlaagd vanaf 2029. Ten vierde worden de middelen voor NWO verlaagd met structureel 3 miljoen euro, eveneens vanaf 2029. Als laatste wordt de extra prijsbijstelling 2022 op artikel 11 studiefinanciering, onderdeel reisvoorziening, ingehouden. Deze extra prijsbijstelling op het budget voor de reisvoorziening is niet nodig, omdat de prijsstijging voor de reisvoorziening al gedekt kan worden binnen de beschikbare budgetten.

Additionele bijdrage aan dekkingsopgave: Rijksmediabijdrage

Om te voldoen aan de Rijksbrede dekkingsopgave wordt artikel 15 bijgesteld. De Rijksmediabijdrage landelijke omroepen wordt vanaf 2025 met circa 24 miljoen euro verlaagd. Structureel gaat het om een verlaging van 13 miljoen euro vanaf 2029. Daaraan gekoppeld wordt de Nederlandse Publieke Omroep ruimte gegeven om meer reclameopbrengsten te genereren, waarmee zij deze verlaging kunnen opvangen.

Inzet EJM

De eindejaarsmarge (EJM) wordt voor verschillende doelen ingezet. Ruim 50 miljoen euro wordt ingezet voor overlopende verplichtingen. Dit zijn verplichtingen die in 2022 zijn aangegaan, niet tot besteding zijn gekomen, en in 2023 alsnog moeten worden voldaan. Daarnaast is circa 80 miljoen euro ingezet om tegenvallers in 2023 op te vangen en wordt circa 171 miljoen euro ingezet voor overige intensiveringen, waarvan het grootste deel schoollunches betreft. Ruim 116 miljoen euro wordt ingezet als onderdeel van de dekkingsopgave.

Mee- en tegenvallers

Meevaller referentieraming R

Per saldo is er structureel een meevaller op de leerling- en studentenaantallen (Referentieraming). Hier liggen vele bewegingen onder, waarvan de grootste zijn: minder geboorten waardoor er op termijn minder leerlingen in het primair onderwijs instromen dan vorig jaar geraamd en een afvlakking van de instroom in het hoger onderwijs. Daarnaast zorgt de instroom van Oekraïense ontheemden en overige nieuwkomersvoor een stijging (108 miljoen euro in 2023 en 150 miljoen euro in 2024). Per saldo leiden deze effecten in 2023 nog tot een tegenvaller, maar daarna tot een meevaller van circa 490 miljoen euro structureel. Het restant van de meevaller vloeit terug naar het Rijksbrede beeld.

Meevaller studiefinancieringsraming R

Er doen zich meevallers voor op de relevante studiefinancieringsraming. Dit heeft diverse oorzaken, waarvan de neerwaartse bijstellingen van de studentenaantallen in het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs de belangrijkste zijn.

Tegenvaller nieuwkomersregeling regulier

De komende periode is meer nieuwkomersbekostiging nodig in het primair en voortgezet onderwijs door de instroom van nieuwkomers uit overige landen, dus ook buiten de instroom van Oekraïense nieuwkomers.

Overige mee- en tegenvallers

Er doen zich een aantal mee- en tegenvallers voor. De grootste is de bijdrage aan BZK in het kader van de kabinetsreactie op het rapport van bevindingen van het Adviescollege dialooggroep slavernijverleden ‘Ketenen van het verleden’. Het kabinet heeft besloten om incidenteel 200 miljoen euro en structureel 8 miljoen euro beschikbaar te stellen. Dit budget wordt specifiek gedekt door alle departementen naar rato van begrotingsomvang, resulterend voor OCW in een bijdrage van ruim 30 miljoen euro incidenteel en circa 1,2 miljoen euro structureel.

Technisch

Kasschuif CA kansengelijkheid

De middelen overgeheveld vanaf de Aanvullende Post voor School en Omgeving worden middels deze kasschuif in een passender ritme geplaatst.

Kasschuif middelen Delta Climate Center

Voor het niet doorgaan van de marinierskazerne in Vlissingen is er compensatie voorgesteld voor Zeeland, waaronder het oprichten van een Delta Climate Center voor kennis over de Zeeuwse delta. Met deze kasschuif worden deze middelen in het juiste ritme gezet.

Overige kasschuiven

Er zijn diverse andere kasschuiven van kleinere omvang, die ook dienen om middelen in het juiste ritme te zetten.

Eindejaarsmarge

Conform de begrotingsregels wordt de eindejaarsmarge toegevoegd aan de begroting van OCW.

Extrapolatie

Ter invoeging van een nieuw begrotingsjaar in de meerjarige begrotingsperiode zijn de begrotingstanden 2027 geëxtrapoleerd naar 2028.

Loon- en prijsbijstelling 2023 R

De tranche 2023 van de relevante loon- en prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van OCW.

Extra prijsbijstelling 2022 R

Bij Najaarsnota 2022 is door het kabinet aan de Tweede Kamer gemeld dat er bij Voorjaarsnota 2023 een extra structurele prijsbijstelling over 2022 wordt uitgekeerd voor de (semi)collectieve sector. Deze eenmalige afwijking van de reguliere systematiek is gerechtvaardigd gegeven de uitzonderlijke stijging van de prijzen sinds het uitkeren van de reguliere prijsbijstelling voor 2022. In de Najaarsnota is een indicatie gegeven van de verwachtte hoogte van de extra prijsbijstelling per departement (voor de OCW-begroting betrof dit indicatief 0,4 miljard euro). Ook is gemeld dat de extra prijsbijstelling bij Voorjaarsnota 2023 definitief berekend wordt, op basis van het verschil in de inflatieontwikkeling tussen CEP 2022 en CEP 2023. Het uiteindelijke verschil tussen de inflatieramingen in het CEP blijkt minder hoog dan verwacht bij Najaarsnota. Daarmee komt de extra prijsbijstelling voor de OCW-begroting uit op circa 140 miljoen euro in 2023 en 175 miljoen euro structureel. Deze extra prijsbijstelling over 2022 wordt overgemaakt naar de begroting van OCW.

Overboekingen met andere begrotingen

Bij de Voorjaarsnota worden diverse overboekingen gedaan met andere begrotingen en het Gemeente- en Provinciefonds. Eén van de overboekingen is de bijdrage van OCW aan BZK in het kader van de Kabinetsreactie op het rapport van bevindingen van het Adviescollege dialooggroep slavernijverleden ‘Ketenen van het verleden’, zoals eerder toegelicht.

Desalderingen

Hieronder vallen diverse desalderingen, waaronder een desaldering voor de STER-ontvangsten van 40,3 miljoen euro. De STER-ontvangsten vallen hoger uit dan eerder geraamd, en deze extra ontvangsten worden toegevoegd aan de algemene mediareserve.

Oekraïne

Onder de Oekraïne-uitgaven vallen de extra uitgaven voor de nieuwkomersbekostiging in het primair en voortgezet onderwijs in verband met de grote instroom van ontheemden vanuit Oekraïne. Het bedrag is bestemd voor de periode van juli 2023 t/m december 2024 en is gebaseerd op de verwachte instroom tot 1 januari 2024. Daarnaast is er een overlopende verplichting van ruim 37 miljoen euro voor de nieuwkomersbekostiging vanuit 2022 voor Oekraïense ontheemden.

Corona

Op coronabudgetten doen zich een aantal mutaties voor. Het gaat onder andere om overlopende verplichtingen: verplichtingen die vorig jaar zijn aangegaan, maar niet tot besteding zijn gekomen, onder andere middelen voor de verbetering van ventilatie en voor de tegemoetkoming uit het Nationaal Programma Onderwijs aan studenten die vertraging hebben opgelopen door corona. Daarnaast wordt 41 miljoen euro afgeboekt van het budget zelftesten, omdat dit in 2023 niet tot besteding zal komen. Deze middelen vloeien, zoals alle onbestede coronamiddelen, terug naar het generale beeld.

Kasschuiven NGF

Er worden middelen naar achter geschoven bij drie verschillende Nationaal Groeifonds-projecten (NGF). De voorbereiding van deze investeringen vraagt namelijk meer tijd dan eerder was voorzien. Per saldo gaat het om 149 miljoen euro, die eerder in 2023 besteed zou worden, die wordt verschoven naar de jaren 2024 tot en met 2026. Dit gaat om 131 miljoen euro bij het project LLO Katalysator, 18 miljoen euro voor Biotech Booster en een beperkt bedrag voor Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden.

Overlopende verplichtingen NGF

Er zijn in 2022 voor verschillende NGF projecten middelen aan de OCW-begroting toegevoegd, zoals de projecten ontwikkelkracht, collectief laaggeletterdheid, digitaliseringsimpuls en de nationale LLO Katalysator. In 2022 zijn niet alle middelen besteed, bijvoorbeeld doordat projecten nog in de opstartfase zitten. Middelen uit het Nationaal Groeifonds kunnen middels de 100% eindejaarsmarge op het investeringsplafond worden doorgeschoven naar 2023. Dit is het geval voor afgerond 53 miljoen euro, verdeeld over verschillende projecten.

Overig technisch

Hieronder vallen diverse technische mutaties, zoals doorverdelingen van de loon- en prijsbijstelling en coalitieakkoord overhevelingen over de begroting en interne overboekingen binnen en tussen artikelen, zoals het herschikken van de budgetten op artikel 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid om de Regio's voor de Arbeidsmarkt van de Toekomst (RATO's) in het kader van de lerarenstrategie op te richten.

Niet-plafondrelevant

Prijsbijstelling 2023 NR

De tranche 2023 van de niet-plafondrelevante prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van OCW.

Extra prijsbijstelling 2022 NR

De extra tranche over 2022 van de niet-plafondrelevante prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van OCW.

Meevaller referentieraming en studiefinancieringsraming NR

In de laatste maanden 2022 en januari 2023 is de niet-relevante (NR) terugontvangen lening gestegen als gevolg van de renteaankondiging. De ontvangsten op de terugontvangen lening zijn daarop naar boven bijgesteld voor 2023 en verder.

Ontvangsten

Besluitvorming

Overlopende verplichting Hogeschool Zeeland

De ten onrechte door Hogeschool Zeeland ontvangen uitgekeerde Rijksbijdragen worden in een periode van twintig jaar teruggevorderd. De Hogeschool Zeeland heeft verzocht de laatste termijnen, 2023 tot en met 2025, versneld in één keer af te lossen in 2022. Hierop is door OCW positief besloten. Dit leidde ertoe dat de ontvangsten op artikel 6 voor het jaar 2022 3,6 miljoen euro hoger waren. Deze meerontvangsten worden per overlopende verplichting meegenomen naar 2023 en door middel van een kasschuif in het juiste ritme gezet.

Mee- en tegenvallers

Renteraming R

De relevante renteontvangsten zijn omhoog bijgesteld als gevolg van de hogere rentestand. Deze meevaller komt ten goede aan het generale beeld.

Meevaller studiefinancieringsraming R

Er doet zich een meevaller voor op de raming van de studiefinanciering. Dit wordt met name verklaard door hogere inkomsten uit lesgeld dat is gestegen door loon- en prijsontwikkelingen.

Overige mee- en tegenvallers

Uit de afrekening van Scientific Programme Indonesia (SPIN) blijkt dat er 1,4 miljoen euro onbesteed is gebleven.

Technisch

Kasschuif Hogeschool Zeeland

De meerontvangsten van de boeteafdrachten van Hogeschool Zeeland worden door middel van een kasschuif in het juiste ritme gezet.

Extrapolatie

Ter invoeging van een nieuw begrotingsjaar in de meerjarige begrotingsperiode zijn de begrotingstanden 2027 geëxtrapoleerd naar 2028.

Desalderingen

Hieronder vallen diverse desalderingen, waaronder een desaldering voor de STER-ontvangsten van 40,3 miljoen euro. De STER-ontvangsten vallen hoger uit dan eerder geraamd, en deze extra ontvangsten worden toegevoegd aan de algemene mediareserve.

Niet-plafondrelevant

Meevaller studiefinancieringsraming NR

In de laatste maanden 2022 en januari 2023 is de niet-relevante (NR) terugontvangen lening gestegen als gevolg van de renteaankondiging. De ontvangsten op de terugontvangen lening zijn daarop naar boven bijgesteld voor 2023 en verder.

Licence