Vastgestelde begroting (1)  | Stand 1e suppletoire begroting (2)  | Mutaties 2e suppletoire begroting (3)  | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)  | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota (t+1)  | Overige mutaties 2e suppletoire begroting  | |||||
Verplichtingen  | 54.809  | 55.018  | 11.965  | ‒ 9.736  | 57.247  | |
Uitgaven  | 192.762  | 153.619  | 6.893  | ‒ 6.735  | 153.777  | |
Waarvan juridisch verplicht  | 83%  | 87%  | ||||
14.01 Grote regionaal/lokale projecten  | 151.807  | 111.466  | 748  | ‒ 9.429  | 102.785  | |
14.01.02 Planuitw. progr. reg/lok  | 1.605  | 2.104  | ‒ 2.103  | 1  | ||
14.01.03 Realisatieprogr. reg/lok  | 150.202  | 109.363  | 747  | ‒ 7.326  | 102.784  | |
14.02 Regionale mob. fondsen  | ||||||
14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid  | 40.955  | 42.153  | 6.145  | 2.694  | 50.992  | |
14.03.01 RSP-ZZL: RB projecten  | 40.955  | 42.153  | 1.145  | ‒ 42.039  | 1.259  | |
14.03.02 RSP-ZZAL: mob. fondsen  | 0  | 0  | 5.000  | 44.733  | 49.733  | |
14.03.03 RSP-ZZL: REP  | 0  | 0  | 0  | |||
Ontvangsten  | 0  | 0  | 1.108  | 1.108  | ||
Toelichting
Verplichtingen
De per saldo lagere verplichtingen (- € 9,7 miljoen) worden met name veroorzaakt door:
– Rotterdamsebaan (- € 12,8 miljoen): Voor de uitvoering van het project Rotterdamsebaan wordt (kas- en) verplichtingenruimte afgeboekt door de overheveling naar het BTW-compensatiefonds.
– Spoorknoop Groningen (+ € 4,7 miljoen): Voor de uitvoering van het project Spoorknoop Groningen wordt verplichtingenruimte overgeboekt naar van artikel 13 naar artikel 14, zie hiervoor artikel 13.
14.01 Grote regionaal/lokale projecten € -9,4 miljoen.
De mutaties zijn voornamelijk opgebouwd uit twee mutaties die leiden tot een vertraging van € 9,4 miljoen.
– Een verlaging als gevolg van een overboeking naar het BTW-compensatiefonds voor Rotterdamsebaan (- € 12,8 miljoen).
– Een verhoging bij Grote regionale lokale projecten van € 3,3 miljoen. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een verschuiving van de mijlpalen van 2020 naar 2019 bij de Rotterdamsebaan (+ € 5 miljoen). De onderhoudskosten voor het HOV-net Zuid-Holland Noord worden daarentegen gezien de vertraagde voortgang niet in 2019 gerealiseerd en doorgeschoven naar 2020 (- € 1,6 miljoen).
14.03 RSL-ZZL: Pakket Bereikbaarheid
Het artikelonderdeel wordt verhoogd met € 2,7 miljoen als gevolg van:
– Een verhoging van het artikelonderdeel met € 4,7 miljoen door het overboeken van kasbudget voor de Spoorknoop Groningen (zie artikel 13).
– Ooverboekingen naar het Provinciefonds en BTW-compensatiefonds plaats in het kader van de Vrijval Werpsterhoek. Hierdoor wordt het artikel verlaagd met € 1,9 miljoen.