Stand 1esuppletoirebegroting (incl.amendementenen NvW) (1) | Mutaties suppletoire begroting september(2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 22.917.191 | 23.028.778 | 45.945.969 |
Uitgaven | 6.917.718 | ‒ 334.960 | 6.582.758 |
Subsidies (regelingen) | 5.499.336 | ‒ 404.792 | 5.094.544 |
Missiegedreven Onderzoek en Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) | 66.521 | 8.277 | 74.798 |
Hernieuwbare Energietransitie (HER+) | 23.795 | 0 | 23.795 |
Energie-efficiency | 2.206 | ‒ 2.206 | 0 |
Green Deals | 444 | 4 | 448 |
Demonstratieregeling Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) | 113.502 | ‒ 19.838 | 93.664 |
Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) | 2.296 | 15 | 2.311 |
Projecten Klimaat en Enegieakkoord | 3.700 | ‒ 218 | 3.482 |
SDE | 603.664 | 0 | 603.664 |
SDE+ | 2.048.332 | 34.939 | 2.083.271 |
SDE++ | 585.621 | 0 | 585.621 |
Aardwarmte | 12.828 | ‒ 217 | 12.611 |
ISDE-regeling | 556.852 | 3.544 | 560.396 |
Carbon Capture Storage (CCS) | 3.313 | ‒ 693 | 2.620 |
Hoge Flux Reactor | 6.925 | 60 | 6.985 |
Caribisch Nederland | 17.106 | 48 | 17.154 |
Overige subsidies | 18.486 | ‒ 4.531 | 13.955 |
Opschalingsinstrument waterstof | 177.469 | ‒ 95.849 | 81.620 |
Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) | 6.978 | 80 | 7.058 |
IPCEI-waterstof | 134.551 | ‒ 79.150 | 55.401 |
Vulmaatregelen gasopslag | 88.240 | ‒ 14.180 | 74.060 |
MIEK | 5.150 | ‒ 479 | 4.671 |
Schadeafhandeling mijnbouw Limburg | 4.262 | 0 | 4.262 |
Warmtenetten Investeringssubsidie (WIS) | 25.752 | ‒ 14.719 | 11.033 |
NGF-project NieuweWarmteNu! | 42.444 | ‒ 28.385 | 14.059 |
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023 | 73.701 | ‒ 10.000 | 63.701 |
Compensatie aanbestedende diensten SEFE-contracten | 13.928 | 0 | 13.928 |
Tegemoetkoming blokaansluiting | 2.013 | ‒ 13 | 2.000 |
Investeringen waterstofbackbone | 52.461 | 0 | 52.461 |
NGF - project Circulaire Zonnepanelen | 22.193 | 0 | 22.193 |
Geothermie (Klimaatfonds) | 9.314 | ‒ 7.368 | 1.946 |
Subsidieregeling flexibiliteit | 29.630 | 0 | 29.630 |
Kwaliteitsbudget energieprojecten | 0 | 0 | |
Energiecoöperaties en burgerbetrokkenheid energietransitie | 4.840 | ‒ 4.582 | 258 |
Subsidieproject Djewels | 26.000 | ‒ 9.522 | 16.478 |
Batterijverplichting voor zonneparken | 0 | 0 | |
Efficiëntere benutting elektriciteitsnetten | 8.240 | ‒ 2.861 | 5.379 |
Realisatie Zon op Zee | 6.540 | ‒ 4.548 | 1.992 |
Verduurzaming industrie | 81.238 | ‒ 11.763 | 69.475 |
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) | 3.973 | ‒ 3.083 | 890 |
NGF - project Groenvermogen van de Nederlandse economie | 156.042 | 0 | 156.042 |
Indirecte kostencompensatie ETS | 167.400 | 0 | 167.400 |
Investeringen Verduurzaming Industrie - Klimaatfonds | 228.354 | ‒ 149.287 | 79.067 |
NGF - project Circulaire Plastics | 18.054 | 0 | 18.054 |
NGF - project Biobased Circular | 23.191 | 0 | 23.191 |
Stikstofaanpak piekbelasters industrie | 21.637 | ‒ 6.289 | 15.348 |
Stimuleringsprogramma koolstofverwijdering klimaatfonds | 150 | 0 | 150 |
Social Climate Fund | 0 | 0 | 0 |
Subsidies WarmtelinQ | 0 | 3.022 | 3.022 |
Subsidie Invest NL | 0 | 15.000 | 15.000 |
Leningen | 32.604 | 87.935 | 120.539 |
Lening EBN | 17.000 | 100.000 | 117.000 |
Lening InvestNL | 604 | 0 | 604 |
Leningen NGF - project Circulaire zonnepanelen | 300 | 0 | 300 |
Verduurzaming industrie | 14.700 | ‒ 12.065 | 2.635 |
Garanties | 7000 | 0 | 7000 |
Verliesdeclaratie aardwarmte | 7.000 | 0 | 7.000 |
Opdrachten | 141.219 | ‒ 45.910 | 95.309 |
Onderzoek mijnbouwbodembeweging | 7.794 | ‒ 3.054 | 4.740 |
SodM onderzoek | 1.573 | 20 | 1.593 |
Uitvoeringsagenda klimaat | 473 | 4 | 477 |
Klimaat mondiaal | 2.027 | 28 | 2.055 |
Onderzoek en opdrachten | 26.876 | ‒ 574 | 26.302 |
Programma Opwek Energie op Rijksbastgoed (OER) | 23.086 | ‒ 5.041 | 18.045 |
Energiehulp Oekraïne | 750 | 0 | 750 |
Projecten Kernenergie | 65.511 | ‒ 33.587 | 31.924 |
Stikstofaanpak piekbelasters industrie | 1.500 | ‒ 1.487 | 13 |
Verduurzaming industrie | 3.464 | ‒ 788 | 2.676 |
Werkbudgetten | 4.221 | 22 | 4.243 |
CSIRT - DSP | 3.944 | ‒ 3.678 | 266 |
Energie-efficiency | 0 | 2.225 | 2.225 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan EBN voor de kosten van schade en versterken Groningen | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 192.765 | 25.649 | 218.414 |
Bijdrage RVO.nl | 151.663 | 25.887 | 177.550 |
Bijdrage RDI | 12.299 | ‒ 971 | 11.328 |
Bijdrage NEa | 21.211 | 858 | 22.069 |
Bijdrage KNMI | 3.692 | 69 | 3.761 |
Bijdrage NVWA | 1.018 | 40 | 1.058 |
Bijdrage RIVM | 420 | ‒ 244 | 176 |
Bijdrage RWS | 2.462 | 10 | 2.472 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 131.671 | 8.560 | 140.231 |
Doorsluis COVA-heffing | 111.000 | 0 | 111.000 |
TNO kerndepartement | 17.096 | 8.470 | 25.566 |
TNO SodM | 2.175 | 90 | 2.265 |
TNO publieke SDRA | 1.400 | 0 | 1.400 |
Bijdrage aan medeoverheden | 902.631 | ‒ 13.775 | 888.856 |
Uitkoopregeling | 750 | 0 | 750 |
Regeling toezicht energiebesparingsplicht | 9.711 | 168 | 9.879 |
Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden | 892.170 | ‒ 13.943 | 878.227 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 10.492 | 14 | 10.506 |
Nuclear Research Group | 8.513 | 124 | 8.637 |
Internationale contributies | 1.840 | ‒ 116 | 1.724 |
PBL Rekenmeesterfunctie | 139 | 6 | 145 |
Verrekening Mijnbouwwet | 0 | 0 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 0 | 7.359 | 7.359 |
Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie | 0 | 7.359 | 7.359 |
Ontvangsten | 4.415.533 | ‒ 233.240 | 4.182.293 |
Ontvangsten COVA | 111.000 | 0 | 111.000 |
Ontvangsten zoutwinning | 2.511 | 0 | 2.511 |
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie | 2.746.003 | 0 | 2.746.003 |
ETS-ontvangsten | 850.000 | ‒ 10.000 | 840.000 |
Diverse ontvangsten | 47.034 | 28.660 | 75.694 |
Heffing gasleveringszekerheid | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten tenders Wind op Zee | 21.085 | 0 | 21.085 |
NGF-project Groen vermogen van de Nederlandse Economie | 4.900 | ‒ 4.900 | 0 |
Ontvangsten verduurzaming industrie | 17.000 | 23.000 | 40.000 |
Dividenduitkering EBN | 431.000 | ‒ 431.000 | 0 |
Dividenduitkering GasTerra | 3.600 | 0 | 3.600 |
Ontvangsten Mijnbouwwet | 180.000 | 161.000 | 341.000 |
Ontvangsten NAM publieke SDRA | 1.400 | 0 | 1.400 |
Stand 1esuppletoirebegroting (incl.amendementenen NvW) (1) | Mutaties suppletoire begroting september(2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 22.917.191 | 23.028.778 | 45.945.969 |
waarvan garantieverplichtingen | 7.000 | 0 | 7.000 |
waarvan overige verplichtingen | 22.910.191 | 23.028.778 | 45.938.969 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt per saldo met € 23.028,8 mln verhoogd. Dit saldo is het resultaat van verschillende verhogingen en verlagingen van verplichtingenbudgetten. Met name de beschikbaarstelling van een liquiditeitsfaciliteit/lening aan EBN ten behoeve van het vullen van de gasopslagen (€ 23,1 mld) speelt een grote rol hierin.
Ophogingen (groter dan € 10 mln):
– Missiegedreven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) (€ 15,1 mln): Eind 2024 heeft het verlenen van MOOI-subsidies vertraging opgelopen bij RVO als gevolg van problemen met de beoordeling door de strengere toepassing van de staatsteunregels omtrent ondernemingen in financiële moeilijkheden. Hierdoor heeft RVO pas in 2025 deze subsidies kunnen verlenen en wordt het verplichtingenbudget opgehoogd.
– Vulmaatregelen gasopslag (€ 791 mln): Dit betreft een subsidie aan EBN voor het vullen van de gasopslagen, deze wordt verrekend met de ontvangsten van de heffing leveringszekerheid.
– Verduurzaming industrie (€ 99,5 mln): Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door verschillende verplichtingenschuiven. Voor de maatwerkbedrijven AnQore en COSUN zijn verplichtingenbudgetten van latere jaren naar 2025 geschoven in de verwachting dat in 2025 nog de maatwerkafspraken worden getekend.. De budgetten zijn vanuit het Klimaatfonds toegekend en op de departementale begroting geboekt. De toekenning was niet in lijn met de verwachting voor de maatwerkafspraak, waardoor een verplichtingenschuif noodzakelijk is. Verwacht wordt dit jaar de definitieve bindende maatwerkafspraak te maken met de bedrijven.
– SDE+ (€ 34,6 mln): Zie de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.
– Subsidie Invest NL (€ 15 mln): Zie de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.
– Lening EBN (23,1 mld): Zie de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.
– Bijdrage RVO (€ 25,9 mln): Omdat er een tekort is op het budget voor de uitvoeringskosten van de diverse RVO-regelingen zijn zowel het kas- als verplichtingenbudget opgehoogd. Zie verder de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.
– TNO kerndepartement (€ 36,6 mln): Er zijn verschillende mutaties geweest op deze post. De grootste hiervan is een toevoeging van € 33 mln aan verplichtingenruimte voor de nieuwbouw van Kernhuis Geologische Dienst Nederland. Deze nieuwbouw is nodig voor de wettelijke taak van TNO om fysiek materiaal vanuit de diepe ondergrond, dat eigendom is van de Staat, te beheren en op te slaan. Een eerder Kernhuis is inmiddels vol.
Verlagingen (groter dan € 10 mln):
– Demonstratieregeling Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) (€ 117,4 mln): Deze verlaging wordt grotendeels veroorzaakt door verplichtingenschuiven naar latere jaren. Deze schuiven worden voorgesteld om middelen die dit jaar niet meer verwacht benut te worden te gebruiken voor openstellingen in de toekomst. Daarnaast is er € 12,6 mln van het verplichtingenbudget gebruikt om het eerdergenoemde verplichtingentekort bij de MOOI te financieren.
– Opschalingsinstrument waterstof (€ 650 mln): Deze verlaging wordt grotendeels veroorzaakt door diverse verplichtingenschuiven naar 2026. Het verplichtingenbudget voor de realisatie van Hystock (grootschalige ondergrondse opslag van waterstof) stond niet juist gealloceerd en wordt met deze mutatie naar 2026 in lijn gebracht met het moment van beschikken. Daarnaast wordt er verplichtingenbudget naar 2026 geschoven omdat het onderzoek van Gasunie naar waterstofnetwerk op zee langer duurt dan voorzien. Tot slot wordt het verplichtingenbudget voor de regeling offshore elektrolyse waterstof naar 2026 geschoven in verband met vertraging in de uitwerking van de regeling.
– Warmtenetten investeringssubsidie (WIS) (€ 15 mln): Zie toelichting hieronder bij uitgaven mutaties.
– NGF-project NieuweWarmteNu! (€ 29,1 mln): Zie de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.
– Energiecoöperaties en burgerbetrokkenheid energietransitie (€ 14,5 mln): Met een amendement op de KGG-begroting 2023 heeft een Kamermeerderheid € 20 mln gereserveerd voor het stimuleren van energiecoöperaties en andere burgerinitiatieven. In 2024 en 2025 is dit budget beperkt uitgegeven, omdat KGG onvoldoende zicht had op de beste besteding. Mede daarom werkt KGG sinds het najaar van 2024 aan een visie op de rol van energiecoöperaties in het toekomstige energiesysteem. Op basis van deze visie is de verwachting dat het budget in latere jaren nodig is om energiecoöperaties te ondersteunen, omdat ze tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen. Hierdoor wordt er budget van 2025 naar latere jaren geschoven.
– Investeringen Verduurzaming Industrie - Klimaatfonds (€ 180 mln): De publicatie en openstelling van de Nationale Investeringsregeling Klimaatprojecten Industrie (NIKI) zullen naar verwachting dusdanig laat in het jaar plaatsvinden dat RVO de subsidies dit jaar niet meer kan beschikken en geen verplichtingen zal aangaan. Hierdoor is het budget voor 2025 doorgeschoven naar 2026 (- € 211 mln). Verder hebben er twee technische correcties plaatsgevonden op het verplichtingenbudget van de VEKI en TSE (€ 25,6 mln). Voor de VEKI kan de openstelling van de regeling worden voortgezet en voor TSE betreft het een correctie zodat de verplichting in 2025 kan worden verleend. Tot slot is er voor de TSE eindejaarsmarge ontvangen (€ 4,2 mln). Het overige verschil is ontstaan door het ontvangen van prijsbijstelling (€ 1,2 mln).
– Projecten kernenergie (€ 40,9 mln): Zie de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.
Uitgaven
Subsidies
Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+)
Een deel van het kasbudget van de DEI+ zal dit jaar niet meer tot uitputting komen vanwege vertraging bij de projecten die in eerdere jaren beschikt zijn. Omdat deze middelen in latere jaren nodig blijven, wordt het naar 2026 en latere jaren geschoven (€ 17,2 mln). Daarnaast wordt € 4,9 mln van het reguliere DEI+ budget gebruikt om het tekort bij de MOOI te dekken en vindt er op de RVO-Flex regeling een kasschuif van € 2 mln plaats naar 2026, zodat de middelen kunnen worden gebruikt voor de openstelling van 2026. Het overige verschil is veroorzaakt door de toevoeging van prijsbijstelling (€ 2,3 mln).
SDE+
Ter bevordering van de energietransitie op de ACS-landen staat € 150 mln gereserveerd op de aanvullende post. Hiervan wordt € 116 mln opgevraagd voor Aruba en Curaçao om randvoorwaardelijke projecten ten behoeve van de energietransitie te subsidiëren. Deze middelen worden toegevoegd aan het flankerend beleid SDE+ budget. € 27 mln hiervan is gebudgetteerd voor 2025. De Kamer zal binnenkort een CW3.1 kader ontvangen. Verder zijn in dit budget ook kasschuiven voor Wind op Zee verwerkt (€ 3,6 mln naar 2025), zijn er enkele overboekingen geweest naar en vanuit andere departementen/budgetten (€ 2,5 mln) en is er loon- en prijsbijstelling toegekend (€ 1,9 mln).
Opschalingsinstrument waterstof
In totaal wordt er voor € 77,5 mln aan kasbudget geschoven naar latere jaren, zodat de budgetten in lijn worden gebracht met de verwachte uitgaven. Dit betreft uitgaven voor onderzoek naar het waterstofnetwerk op zee en uitgaven voor diverse elektrolyse-regelingen (onshore en offshore). Daarnaast wordt € 20 mln teruggeboekt naar het Klimaatfonds omdat minder projecten een toekenning hebben ontvangen dan verwacht. Het restant van de mutaties betreft wat kleinere boekingen voor bijvoorbeeld loon- en prijsbijstelling en overboekingen naar andere departementen.
IPCEI-waterstof
Er wordt € 80,3 mln teruggeboekt naar het Klimaatfonds door vertraging in de uitrol van de projecten. Het overige verschil is veroorzaakt door de toevoeging van prijsbijstelling (€ 1,1 mln).
Vulmaatregelen gasopslag
De realisatie op de vulmaatregelen valt dit jaar lager uit dan eerder geraamd vanwege gunstige marktomstandigheden. Zo vulde de markt goed en hoefde EBN minder bij te springen, en deed EBN dat tegen lagere kosten dan vooraf begroot.
Warmtenetten investeringssubsidie (WIS)
Er wordt door vertraging in projecten en vanwege minder animo dan verwacht voor eerdere openstellingen minder budget uitgegeven dan eerder was begroot. Hierdoor wordt € 15 mln teruggestort naar het Klimaatfonds. Verder is er nog enig budget toegevoegd in het kader van loon- en prijsbijstelling.
NGF-project NieuweWarmteNu!
Het kasbudget (€ 28,7 mln) wordt van 2025 naar latere jaren geschoven, zodat het ritme aansluit bij te verplichten nieuwe projecten. Daarnaast zijn er in 2024 € 0,3 mln meer inkomsten op dit onderdeel gerealiseerd dan geraamd. Deze extra inkomsten zijn aan het budget van 2025 toegevoegd.
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023
Een deel van het kasbudget (€ 10 mln) wordt van 2025 naar 2026 geschoven. Een deel van het subsidiebedrag wordt, op basis van een nieuwe raming van RVO, pas in 2026 vastgesteld.
Verduurzaming industrie
Een verlaging van het budget voor maatwerk (€ 11,8 mln) wordt voornamelijk veroorzaakt doordat door de bedrijven er niet kan worden voldaan aan betalingsverplichtingen in de subsidiebeschikking. Hierdoor wordt er voor de maatwerkafspraak met Nobian budget verschoven van 2025 naar latere jaren. Deze schuiven waren noodzakelijk om de beschikbare budgetten in lijn te brengen met de verwachte uitfinanciering van de subsidies.
Investering verduurzaming industrie
De publicatie en openstelling van de NIKI zullen naar verwachting dusdanig laat in het jaar plaatsvinden dat RVO niet meer in 2025 kan beschikken en dus geen verplichtingen zal aangaan en kasuitgaven zal doen dit jaar. Hierdoor wordt de raming aangepast en zullen de middelen naar 2026 worden doorgeschoven (€ 83,8 mln). Daarnaast vindt er een kasschuif plaats op het budget van de VEKI, zodat de raming passend is voor de uitfinanciering (€ 65,1 mln). Voor de TSE is ook een nieuwe raming gemaakt in het kader van realistisch ramen en wordt ook een kasschuif toegepast (€ 5,8 mln). Verder is er prijsbijstelling en eindejaarsmarge uitgekeerd. Dit verklaart het overige verschil (€ 5,4 mln).
Invest NL
Betreft bijdrage uit Klimaatfonds (€ 15 mln) voor een subsidie aan PPS BV van Invest NL als steun en onderdeel van blended finance oplossing voor een individuele bedrijfssteuncasus.
Leningen
Lening EBN
Per 2025 zullen er twee leningen aan EBN worden verstrekt. Een lening zal toezien op het opslagjaar 2025-2026 van € 1,5 mld. Zodat EBN transacties kan doen die leiden tot een hogere vulgraad van de gasopslagen in Norg en Grijpskerk. Deze zal naar verwachting niet leiden tot kasbetalingen, het betreft een leenfaciliteit waarvan EBN gebruik kan maken voor eventuele verplichtingen die volgen uit het handelen op de beurs. De andere lening wordt aan EBN verstrekt voor het opslagjaar 2026-2027 à € 21,6 mld. Deze leenfaciliteit is bedoeld voor eventuele verplichtingen die voortkomen uit het handelen op de beurs en voor de financiering van werkgas bij het vullen van de gasopslagen Bergermeer, Norg en Grijpskerk. Deze lening zal naar verwachting leiden tot ten minste een betaling van € 100 mln aan EBN in 2025. De Kamer wordt geïnformeerd over het door EBN vullen van verschillende gasopslagen.
Lening Verduurzaming industrie
Er worden in 2025 overeenkomsten aangegaan voor leningen aan verwerkers van materialen voor biobased bouwen. Naar verwachting zullen een aantal van deze overeenkomsten pas in 2026 tot uitbetaling komen (€ 12,1 mln). Het restant van het verschil wordt veroorzaakt door de toekenning van prijsbijstelling.
Opdrachten
Projecten kernenergie
Bij bedrijfsduurverlenging, Kennisinfrastructuur Kernenergie, Ondersteuning ontwikkeling SMR's, Onderzoeken nieuwbouw kerncentrales en NEO.nl hebben er kasschuiven plaatsgevonden om het budget in het juiste jaarritme te zetten. Hierdoor wordt er € 26,6 mln van 2025 naar latere jaren geschoven. Daarnaast is er € 7,2 mln voor onderzoeken naar de nieuwbouw van kerncentrales teruggeboekt naar het Klimaatfonds omdat er nu geen concreet bestedingsplan ligt voor de besteding van deze middelen. Het restant van de mutatie wordt verklaard door een overheveling naar EZ en de toekenning van prijsbijstelling.
Bijdragen aan agentschappen
Bijdrage RVO
Naar aanleiding van de afrekening van de opdracht in 2024 aan RVO heeft RVO € 18 mln teruggestort. Middels deze ontvangst wordt een deel van het tekort in 2025 op de uitvoeringskosten bekostigd. Verder worden terugontvangsten van SDE-beschikkingen voor € 3,3 mln gebruikt om de uitvoeringskosten te bekostigen. Bovendien wordt met deze suppletoire begroting € 3,8 mln aan loon- en prijsbijstelling aan dit budget toegevoegd. Tot slot is er € 0,6 mln toegevoegd aan het budget voor de ondersteuning van energy hubs voor werkzaamheden van RVO in het kader van de stimuleringsprogramma energy hubs.
Bijdragen aan medeoverheden
Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden
Het budget voor de uitvoeringskosten klimaat van medeoverheden wordt per saldo met € 13,9 mln naar beneden bijgesteld. Dit is een gevolg van onder andere verschillende overboekingen naar het Gemeente-, Provincie- en BTW-compensatiefonds (€ 15,6 mln). Daarnaast zijn er ook middelen teruggeboekt naar het Klimaatfonds omdat deze dit jaar niet meer gerealiseerd gaan worden (€ 6,4 mln). Er zijn ook middelen overgeheveld naar het apparaat van KGG voor apparaatskosten voor de aanpak van netcongestie (€ 1,9 mln). Tenslotte wordt er nog een kasschuif van 2025 naar 2026 voorgesteld voor het Nationaal Programma Regionale Energie Strategie (NP RES) omdat de planning is dat pas in 2026 de subsidie aan dit programma zal worden vastgesteld (€ 3,2 mln). Tegelijkertijd wordt voorgesteld het budget op te hogen met de eindejaarsmarge voor de Gebiedsinvesteringen voor Net op Zee (€ 13,8) om een vertraagde betaling uit 2024 te kunnen doen in 2025. Het resterende verschil wordt verklaard door verschillende kleine mutaties waaronder de toekenning van loon-en prijsbijstelling.
Ontvangsten
ETS-ontvangsten
Op basis van de actualisatie van de ETS-prijzen wordt de raming van de ETS-ontvangsten met € 10 mln naar beneden bijgesteld.
Diverse ontvangsten
Naar aanleiding van de afrekening van de opdracht in 2024 aan RVO heeft RVO € 18 mln teruggestort. Middels deze ontvangst wordt een deel van de opdracht aan RVO in 2025 bekostigd. Ook zijn terugontvangsten van subsidiebeschikkingen voor de SDE ingeboekt.
Ontvangsten verduurzaming industrie
Voor 2025 worden er nog additionele ontvangsten verwacht à € 23 mln vanuit de CO2-heffing aan de industrie. Dit betreft een autonome ramingsbijstelling.
Dividenduitkering EBN
KGG ontvangt dividend van EBN over het geconsolideerde nettoresultaat. De geraamde ontvangsten in 2025 zijn omlaag bijgesteld naar € 0 mln (ten opzichte van € 431 mln in de Voorjaarsnota 2025). Als gevolg van de verslechtering van de financiële resultaten door een (in 2025 en 2026) lagere gasprijs en door hogere kosten, zal EBN de komende jaren naar verwachting geen dividend uitkeren.
Ontvangsten Mijnbouwwet
Deze post bestaat uit winstaandelen van de vergunninghouders voor gaswinning, cijns (heffing van een percentage van de omzet) en oppervlakterecht. Op basis van de realisatiegegevens van de Belastingdienst over het winstaandeel 2024 – welke deels in 2025 landen –worden de ontvangsten in 2025 met € 161 mln naar boven bijgesteld.