Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 13 Spoorwegen

Op dit artikel worden de producten op het gebied van Spoorwegen verantwoord. Het productartikel Spoorwegen is gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.

Tabel 32 Budgettaire gevolgen van uitvoering artikel 13 Spoorwegen (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Verplichtingen

3.439.066

3.581.594

2.902.113

2.807.437

2.524.645

2.408.368

2.771.324

Uitgaven

3.170.623

3.182.870

3.175.694

3.034.507

2.949.327

2.918.182

2.805.365

13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

2.570.447

2.678.004

2.513.149

2.481.024

2.383.821

2.391.188

2.295.474

13.03 Ontwikkeling

360.532

276.709

442.368

345.610

402.719

429.388

419.631

13.03.01 Aanleg personenvervoer

277.285

165.972

347.464

187.154

208.422

231.205

207.421

13.03.02 Aanleg goederenvervoer

41.615

26.218

50.542

61.654

46.396

26.756

23.987

13.03.03 Optimalisering gebruik

778

802

2.208

    

13.03.04 Planning en studies personenvervoer

36.925

64.918

25.670

53.918

76.398

90.736

109.035

13.03.05 Planning en studies goederenvervoer

3.929

18.799

16.484

40.664

71.003

80.191

79.188

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

239.644

228.157

220.177

207.873

162.786

97.606

90.260

13.07 Rente en aflossing

0

0

0

0

0

0

0

Ontvangsten

207.722

284.090

300.998

150.284

153.284

149.586

163.284

13.09 Ontvangsten

207.722

284.090

300.998

150.284

153.284

149.586

163.284

Budgetflexibiliteit

Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2026 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2026. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.

Tabel 33 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 13
 

2026

Juridisch verplicht

99%

Bestuurlijk gebonden

1%

Beleidsmatig gereserveerd

 

Niet-juridisch verplicht / vrij te besteden

 

13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

Motivering

Op grond van richtlijn 91/440/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschap van 29 juli 1991 kan een beheerder voor de spoorweginfrastructuur worden aangewezen en kunnen lidstaten financiële middelen verstrekken aan de beheerder om te voldoen aan zijn taken. De Minister van IenW heeft op 14 december 2014 aan ProRail een concessie verleend voor het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur in de periode 2015 tot en met 2024. In 2024 is de beheerconcessie beleidsneutraal verlengd tot 1 januari 2029. De Tweede Kamer is hierover geinformeerd (Kamerstukken 2024, 29984, nr. 1205). In de beheerconcessie staan de afspraken tussen de overheid en ProRail over het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur (HSWI). Deze afspraken gaan onder meer over de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van de hoofdspoorweginfrastructuur en de daarmee samenhangende voorzieningen, maar ook over de kwaliteit van de informatievoorziening. Jaarlijks wordt aan ProRail subsidie verstrekt voor de instandhouding van de hoofdspoorweginfrastructuur, overeenkomstig het bepaalde in de Wet Mobiliteitsfonds.

De beheerconcessie bevat instrumenten als prestatie-indicatoren, programma’s en maatregelen, audits en reviews, verplichtingen om informatie aan IenW te verstrekken en/of besluiten voor te leggen en verplichtingen met betrekking tot samenwerking en transparantie. De ruggengraat van de concessie is de jaarcyclus waarmee in het beheerplan jaarlijks afspraken worden gemaakt tussen de Minister van IenW en ProRail over de te bereiken prestaties en de te nemen maatregelen. De Minister van IenW geeft jaarlijks in de beleidsprioriteitenbrief aan welke prestaties het komende jaar van ProRail worden verwacht. ProRail stelt op basis van de beleidsprioriteitenbrief een beheerplan op en consulteert belanghebbenden over de hoofdlijnen van het ontwerp-beheerplan. Vervolgens legt ProRail het beheerplan ter instemming voor aan de Minister van IenW.

Nadat de Minister van IenW heeft ingestemd met het beheerplan, wordt dit toegezonden aan de Tweede Kamer. Na afloop van het jaar legt ProRail op grond van de concessie verantwoording af in de jaarrapportage en op grond van de Wet Mobiliteitsfonds in het jaarverslag en de jaarrekening. Zodra deze documenten zijn vastgesteld worden ook deze aan de Tweede Kamer toegezonden.

Producten

De exploitatie-, onderhoud- en vernieuwingsactiviteiten van het spoor zijn gericht op het realiseren van de in het beheerplan opgenomen prestaties per prestatiegebied zoals opgenomen in de beheerconcessie. Onderdeel hiervan zijn de activiteiten van ProRail die samenhangen met verkeersleiding en capaciteitsmanagement. In het beheerplan zelf wordt jaarlijks een uitgebreide beschrijving opgenomen van de belangrijkste activiteiten die voor dat jaar zijn gepland. ProRail ontvangt voor de uit te voeren activiteiten een subsidie van het Rijk. Bij de vaststelling van de subsidie voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing wordt rekening gehouden met de inkomsten van de gebruiksvergoeding die ProRail ontvangt van de vervoerders en eventuele bijdragen van andere partijen voor onderhoudsactiviteiten. Nadere informatie over areaal, prestaties en budgetten is opgenomen in bijlage 3 Instandhouding.

Maatregelen

Met het basiskwaliteitsniveau (BKN) Spoor zijn de budgetbehoefte en de beschikbare middelen langjarig tot en met 2037 met elkaar in evenwicht gebracht. Inmiddels is de dekking beleidsneutraal verlengd t/m 2039. Sinds de vaststelling van het BKN hebben zich enkele exogene ontwikkelingen voorgedaan in wet- en regelgeving en zijn bepaalde risico's gematerialiseerd waar eerder geen rekening mee kon worden gehouden. Bij de voorjaarsbesluitvorming 2025 heeft dit geleid tot besluitvorming over aanvullende budgettaire kaders. Dit is toegelicht in de voorjaarsnota 2025.

13.03 Ontwikkeling Spoor

IenW is verantwoordelijk voor de uitbreiding van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze wordt in belangrijke mate gefinancierd met middelen uit de Rijksbegroting. Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven begroot die noodzakelijk zijn voor:

  • door ProRail uit te voeren planningen en studies;

  • door IenW uit te voeren planningen en studies;

  • voorbereiding van de uitvoering van nieuwbouwprojecten Spoor;

  • uitvoering van deze projecten.

13.03.01 Aanlegprogramma personenvervoer spoor

Maatregelen

Tabel 34 Projectoverzicht behorende bij 13.03.01: Aanlegprogramma Spoorwegen personenvervoer (bedragen x € 1 miljoen)
 

Projectbudget

Kasbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

later

huidig

vorig

 

Projecten Nationaal

             

Maatregelenpakket HSL Zuid

347

174

153

31

32

11

10

20

25

65

  

1

Benutten Betrouwbaarheid & Capaciteit

             

Geluidsanering Spoorwegen (MJPG)

631

623

129

40

66

78

79

52

45

143

   

Programma Behandelen en Opstellen

193

190

36

43

20

21

31

13

10

17

   

Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE)

30

29

15

1

0

0

3

4

4

3

   

Verbeteraanpak stations

12

12

4

2

4

2

0

0

0

0

   

Spoorcapaciteit 2030

870

857

95

41

66

97

111

177

127

155

   

Innovatieprogramma Spoortrillingen

23

23

13

8

2

1

0

0

0

0

   

Regionale Knelpunten

17

17

5

9

1

1

0

0

0

0

   

Stations en stationsaanpassingen

             

Kleine stations

13

13

 

0

0

0

5

5

3

0

   

Toegankelijkheid stations

528

526

408

14

9

17

24

33

20

3

   

Overige projecten/lijndelen etc.

             

Programma ATB-Vv

82

81

10

2

3

5

5

19

26

14

   

Fietsparkeren bij stations

460

456

255

19

24

26

30

26

20

61

   

Kleine projecten personenvervoer

220

227

 

15

32

35

33

23

35

47

   

Nazorg gereedgekomen lijnen/halten

29

33

 

4

3

3

6

6

6

2

   

Programma Overwegen

946

943

662

51

71

42

48

31

26

13

   

Programma aanpak suïcidepreventie

22

22

10

2

4

4

2

0

0

0

   

Programma kleine functiewijzigingen

401

399

308

13

12

9

8

10

10

32

   

Maaslijn

230

226

23

30

63

51

40

22

0

0

   

Schoon en Emissieloos Bouwen

89

87

1

2

4

9

17

25

21

9

   

Projecten Noordwest-Nederland

             

Amsterdam CS Cuypershal

28

28

27

1

1

0

0

0

0

0

   

Paspoort- en beveiligingsfaciliteiten op A'dam CS

22

22

9

7

2

0

4

0

0

0

   

Projecten Zuidwest-Nederland

             

Programma Wind in de Zeilen

10

10

3

2

4

0

1

0

0

0

   

Stations en Stationsaanpassingen

             

Emplacement Den Haag centraal

119

118

63

28

19

5

5

0

0

0

   

Projecten Oost Nederland

             

Traject Oost

224

223

199

11

8

5

0

0

0

0

   

Regionale lijnen

17

17

17

0

0

0

0

0

0

0

   

Spoorzone Ede Oost

49

49

43

5

0

0

0

0

0

0

   

Projecten Noord Nederland

             

Sporendriehoek Noord-Nederland

146

146

132

1

12

1

0

0

0

0

   

Totaal ProRail projecten

             

Totaal overige (niet ProRail) projecten

             

Totaal uitvoeringsprogramma

5.759

5.551

2.621

383

459

422

463

466

378

566

   

Planning- en studieuitgaven binnen aanlegprogramma

‒ 204

‒ 181

‒ 86

‒ 16

‒ 31

‒ 28

‒ 16

‒ 12

‒ 10

‒ 5

   

Afrekening voorschotten

297

276

276

21

0

0

0

0

0

0

   

Programma Aanleg

5.852

5.646

2.811

387

429

395

448

454

368

561

   

Aanleg uitgaven binnen planning en studies

87

79

46

19

14

6

2

0

0

0

   

Aanleg uitgaven binnen MF11

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

   

Budget Aanleg (MF 13.03.01)

5.939

5.725

2.857

406

443

400

450

454

368

561

   

Overprogrammering (-)

   

‒ 242

‒ 96

‒ 216

‒ 242

‒ 223

‒ 160

1.179

   

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

  • 1. De constructiefouten in viaducten en de zettingenproblematiek op de HSL moeten worden hersteld. De financiering van deze werkzaamheden was deels geraamd binnen MF 13.04 en omdat de werkzaamheden worden uitgevoerd door ProRail via de MIRT-systematiek is de hiervoor gereserveerde € 70 miljoen overgeboekt naar MF 13.03.01. Tevens is met de voorjaarsbesluitvorming besloten om € 100 miljoen toe te voegen aan het budget voor de HSL-Zuid voor de herstelwerkzaamheden aan de viaducten vanuit de generieke investeringsruimte. Bij Voorjaarsnota 2025 is deze € 100 miljoen abusievelijk toegevoegd aan het instandhoudingsprogramma (MF 13.02). In deze begroting wordt dit gecorrigeerd waarmee dit bedrag aan het juiste projectbudget is toegevoegd. Vervolgens is deze € 170 miljoen euro in bij de ontwerpbegroting in het juiste kasritme gezet.

13.03.02 Aanlegprogramma goederenvervoer spoor

Maatregelen

Tabel 35 Projectoverzicht behorende bij 13.03.02: Aanlegprogramma Spoorwegen goederenvervoer (bedragen x € 1 miljoen)
 

Projectbudget

Kasbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

later

huidig

vorig

 

Projecten Nationaal

             

Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua

172

171

162

0

0

1

1

1

6

   

Programma Emplacementen op orde

232

231

191

2

5

5

8

12

9

   

Kleine projecten goederenvervoer

57

28

 

9

25

11

5

5

2

  

1

Projecten Zuidwest-Nederland

             

Calandbrug

276

275

139

1

8

24

36

36

28

4

   

Geluidmaatregelen Zeeuwselijn

22

22

21

0

0

   

Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding

267

265

75

11

15

40

50

26

27

24

   

Projecten Oost Nederland

             

Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov)

146

145

119

1

6

14

3

2

0

0

   

Overige projecten

             

Nazorg gereedgekomen projecten

1

1

 

0

0

0

0

0

0

0

   

Totaal uitvoeringsprogramma

1.171

1.140

707

25

61

94

102

83

72

28

   

Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma

‒ 413

‒ 414

‒ 170

‒ 12

‒ 10

‒ 33

‒ 56

‒ 56

‒ 48

‒ 28

   

Afrekening voorschotten

42

29

29

13

0

        

Programma Aanleg

800

755

566

26

50

61

46

27

24

0

   

Aanleguitgaven binnen planning en studies

1

1

0

0

0

1

0

0

0

0

   

Budget Aanleg (MF 13.03.02)

801

756

566

26

51

62

46

27

24

0

   

Overprogrammering (-)

             

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

  • 1. Dit betreffen overboekingen vanuit de generieke investeringsruimte op artikel 11.04 naar aanleg, omdat verschillende kleine projecten binnen goederenveroer in uitvoering zijn. Het betreft de projecten, Uitvoering realisatiepacten multimodale knooppunten op 9 goederenvervoercorridors, Beter Benutten Spoor en Digitalisering spoorgoederenvervoer.

13.03.03 Optimalisering gebruik

Motivering

Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van infrastructuur bevorderen. Dit zijn maatregelen die door ProRail worden uitgevoerd.

Tabel 36 Projectoverzicht behorende bij 13.03.03 Optimalisering spoorwegen (bedragen x € 1 miljoen)
 

Budget

Planning

Projectomschrijving

huidig

vorig

 

Modal shift OVS

11

9

 

Totaal Optimalisering gebruik

11

9

 

Begroting (MF 13.03.03)

11

9

 

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

  • 1. Dit betreft een overboeking van artikel 11.04 naar artikel 13.03.03 voor Veiligheid en Goederenvervoer ter hoogte van € 2 miljoen. Dit bedrag is bedoeld om verladers gericht te stimuleren om te kiezen voor vervoer over spoor, via een modal shift subsidieregeling en inzet van logistieke makelaars.

13.03.04 Planning en studies personenvervoer

Tabel 37 Projectoverzicht behorende bij 13.03.04: Planning en studies Spoorwegen personenvervoer (bedragen x € 1 miljoen)
 

Budget

Planning

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

PB of TB

Indienststelling

Projecten Nationaal

     

Beter Benutten Decentraal Spoor (fase 2)

11

11

   

Grensoverschrijdend Spoorvervoer

145

145

   

Kleine projecten personenvervoer

79

80

   

Reizigersfonds

3

3

   

Projecten Zuid-Nederland

     

Toekomstvast Spoor Zuid NL

201

201

   

Projecten Zuidwest-Nederland

     

Stadionpark Rotterdam

139

139

   

Projecten Oost-Nederland

     

Elektrificatie Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal

98

98

   

Quick scan decentraal spoor Gelderland

12

12

   

Projecten Noordwest-Nederland

     

Amsterdam Zuid 3e perron

429

429

   

Multimodale knoop Schiphol

146

146

   

Projecten Noord-Nederland

     

Nedersaksenlijn

1

1

   

Meppel: Spoor- en perroncapaciteit

179

79

  

1

Lelylijn

5

5

   

HRMK Spoorbrug

82

82

   

Overige projecten en reserveringen

     

Studie en innovatiebudget

46

47

   

Totaal planning en studies personenvervoer

1.575

1.477

   

Afrekening voorschotten

31

24

   

Aanleguitgaven binnen planning en studies

‒ 87

‒ 79

   

Programma planning en studies

1.519

1.422

   

Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma

204

181

   

Planning en studieuitgaven op MF 11

43

24

   

Begroting (MF 13.03.04)

1.766

1.628

   

Overprogrammering (-)

     

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

  • 1. Bij de voorjaarsbesluitvorming 2025 heeft het kabinet aanvullend € 100 miljoen beschikbaar gesteld voor de Flessenhals Meppel. Bij het BO MIRT in het najaar van 2025 zullen afspraken gemaakt worden met de regionale overheden hoe deze nieuwe aanvullende middelen zo goed mogelijk ingezet kunnen worden.

13.03.05 Planning en studies goederenvervoer

Tabel 38 Projectoverzicht behorende bij 13.03.05: Planning en studies Spoorwegen goederenvervoer (bedragen x € 1 miljoen)
 

Budget

Planning

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

PB of TB

Indienststelling

Projecten Nationaal

     

Kleine projecten Goederenvervoer

2

3

 

Diversen

 

Overige projecten en reserveringen

     

Programma 740 treinen

90

90

 

Diversen

 

Totaal programma planning en studies goederenvervoer

92

93

   

Afrekening voorschotten

2

2

   

Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma

413

414

   

Programma Aanleg

507

509

   

Aanleguitgaven binnen planning en studies

‒ 1

‒ 1

   

Begroting (MF 13.03.05)

506

508

   

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

Er hebben geen significante wijzigingen in het projectbudget plaatsgevonden ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2025.

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

Motivering

De Staat betaalt volgens de contractuele overeenkomst met Infraspeed voor de beschikbaarheid van de HSL-Zuid infrastructuur, zoals deze door het consortium Infraspeed is ontworpen, gebouwd (enkel de bovenbouw) en wordt onderhouden (onder- en bovenbouw) tot en met 2031. Het contractbeheer, inclusief het verrichten van betalingen, wordt uitgevoerd door ProRail, met uitzondering van de rente- en belastingaanpassingen. ProRail ontvangt hiervoor een bijdrage van IenW.

Tabel 39 Projectoverzicht behorende bij 13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS Spoorwegennet (bedragen x € 1 miljoen)
 

Projectbudget

Kasbudget

  

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2024

2025

2026

Beschikbaarheidsvergoeding

3.974

4.028

2.967

228

220

Rente- en belastingaanpassingen

‒ 141

‒ 141

‒ 141

  

Totaal

3.833

3.887

2.826

228

220

Begroting (MF 13.04)

3.833

3.887

2.826

228

220

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

De constructiefouten in viaducten en de zettingenproblematiek op de HSL moeten worden hersteld. De financiering van deze werkzaamheden was deels geraamd binnen MF 13.04 en omdat de werkzaamheden worden uitgevoerd door ProRail via de MIRT-systematiek is de hiervoor gereserveerde € 70 miljoen overgeboekt naar MF 13.03.01. Daarnaast is wegens de problematiek omtrent spoorstaafschade met voorjaarsbesluitvorming besloten om € 24 miljoen toe te voegen aan het PPS-budget vanuit de generieke investeringsruimte. Ten slotte is er € 8 miljoen overgeboekt naar EOV, omdat een deel van de onderhoudswerkzaamheden op de HSL worden verantwoord op het EOV-budget.

13.09 Ontvangsten

Motivering

Dit artikelonderdeel bevat de verantwoording van de bijdragen van derde partijen rechtstreeks aan IenW voor spooruitgaven. ProRail int de gebruiksvergoeding van vervoerders en het grootste deel van de onderhoudsbijdragen van derde partijen, deze zijn daarom gesaldeerd met de uitgaven opgenomen in de begroting onder artikelonderdeel 13.02.

Producten

Tabel 40 Ontvangsten artikel 13 Spoorwegen (bedragen x € 1 miljoen)

Omschrijving

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Vergoedingen huidige concessieperiode

244

301

150

153

126

124

Vergoedingen volgende concessieperiode

    

24

33

Terugbetaling voorschotten

40

     

Bijdragen van derden

     

6

Totaal Ontvangsten (MF 13.09)

284

301

150

153

150

163

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

Er vindt een terugbetaling plaats ter hoogte van € 40 miljoen vanwege de te hoge bevoorschotting aan ProRail voor het 2e halfjaar van 2024. De terugbetaling wordt in 2025 als ontvangst verantwoord. Om het uitgavenbudget in stand te houden worden tegelijktertijd de uitgaven opgehoogd.

Licence