Megaprojecten zijn door de Tweede Kamer aangewezen grote projecten (grootprojectstatus). De aanwijzing van grote projecten gebeurt op basis van artikel 2 van de Regeling Grote Projecten. De grootprojectstatus behelst dat de Regeling Grote Projecten van toepassing is, die voorschrijft dat de Minister ten minste halfjaarlijks de Tweede Kamer informeert over de voortgang en verantwoording aflegt via een Voortgangsrapportage.
Onder dit artikel vallen de megaprojecten Verkeer en Vervoer:
– Programma ERTMS;
– Zuidasdok;
– Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.
Het projectartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen 14 Wegen en Verkeersveiligheid, 16 Openbaar Vervoer en Spoor en 18 Scheepvaart en havens op de beleidsbegroting Hoofdstuk XII.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 816.158 | 1.625.138 | 801.030 | 1.180.860 | 238.112 | 383.645 | 176.206 |
Uitgaven | 578.030 | 560.267 | 591.006 | 720.610 | 670.735 | 798.175 | 591.343 |
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 183 | 0 | |||||
17.07 ERTMS | 147.619 | 133.476 | 182.509 | 201.835 | 159.612 | 326.764 | 131.929 |
17.07.01 Aanleg ERTMS | 147.354 | 133.474 | 182.509 | 201.835 | 159.612 | 326.764 | 131.929 |
17.07.02 Planning en studies ERTMS | 265 | 2 | 0 | ||||
17.08 Zuidasdok | 160.837 | 253.079 | 273.234 | 348.897 | 308.264 | 265.998 | 258.734 |
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | 269.391 | 173.712 | 135.263 | 169.878 | 202.859 | 205.413 | 200.680 |
17.10.01 Aanleg PHS | 260.189 | 170.007 | 131.339 | 160.276 | 183.229 | 174.603 | 147.071 |
17.10.02 Planning en studies PHS | 9.202 | 3.705 | 3.924 | 9.602 | 19.630 | 30.810 | 53.609 |
Ontvangsten | 69.663 | 98.864 | 84.434 | 69.984 | 90.701 | 71.291 | 75.878 |
17.09 Ontvangsten | 69.663 | 98.864 | 84.434 | 69.984 | 90.701 | 71.291 | 75.878 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2026 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2026. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.
2026 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 99% |
Bestuurlijk gebonden | 1% |
Beleidsmatig gereserveerd | |
Niet-juridisch verplicht / vrij te besteden |
17.07 European Rail Traffic Management System (ERTMS)
Motivering
De Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040 (Kamerstukken II 202/21, 23645, nr. 746) zet erop in lange termijn keuzes voor het OV met bijdragen aan wonen, werken en recreëren in een duurzaam en welvarend Nederland te realiseren. Het digitaliseren van het treinbeveiligingssysteem is een van de bouwstenen om de doelen van Toekomstbeeld OV te bereiken. Het vervangen van het analoge huidige systeem, dat stamt uit de jaren ’50-60, door de digitale Europese standaard wordt vormgegeven binnen het groot project ERTMS. Deze vervanging sluit aan bij het algemene uitgangspunt om prioriteit te geven aan de instandhouding van het bestaande netwerk. Met deze beslissing wordt ook invulling gegeven aan Europese afspraken over de aanleg van ERTMS op de belangrijkste nationale en internationale verbindingen (TEN-T kernnetwerk). Daarnaast biedt ERTMS meer mogelijkheden dan de huidige treinbeveiliging, zoals meer veiligheid, de mogelijkheid om meer treinen te laten rijden, en op termijn automatisch rijden.
Producten
Op 17 mei 2019 heeft het Kabinet de programmabeslissing ERTMS (Kamerstukken II 2018/19, 33652, n2. 65) genomen en besloten het huidige treinbeveiligingssysteem landelijk te vervangen door ERTMS. Tot en met 2030 worden door ProRail en vervoerders tientallen werkprocessen aangepast om treinen te kunnen laten rijden, circa 1.300 treinen en locomotieven omgebouwd of opgewaardeerd naar ERTMS en tenminste 15.000 gebruikers opgeleid. Ook zal het systeem en de operatie worden beproefd en uiteindelijk 345 km spoor op zeven baanvakken van ERTMS voorzien. Het kabinet heeft in 2019 tevens besloten structureel middelen te reserveren voor de uitrol van ERTMS in de rest van Nederland in de periode 2030-2050. Hiervoor zijn middelen gereserveerd op artikelonderdeel 11.03.
Zoals aangekondigd is gewerkt aan een herijking van de planning en kostenraming (Tweede Kamer, vergaderjaar 2022–2023, 33 652, nr. 88). In de herijking zijn ook de effecten van gebeurtenissen als de coronapandemie, de arbeidsmarktkrapte en bewegingen op de leveranciersmarkt (zoals overnames) op het programma meegenomen. Uit de herijking blijkt dat een hoger bedrag en langere tijd nodig zijn om de treinbeveiliging en gerelateerde systemen klaar te maken voor de toekomst. Een commissie van experts op het gebied van de implementatie van ERTMS of vergelijkbare systemen in andere landen heeft een second opinion uitgevoerd die dit beeld ondersteunt. De second opinion is de basis van de nieuwe Tranche-aanpak. Deze aanpak zorgt voor een gefaseerde implementatie met ruimte voor leren en bijsturen. Tijdens de twee proefbaanvakken worden waardevolle lessen opgedaan voor techniek, operatie en samenwerking die bij de rest van de uitrol gebruikt worden. Naast de geleerde lessen wordt er voor nieuwe tranches ook gekeken naar de mogelijkheid om nieuwe innovaties zoals FRMCS en ATO te implementeren. Bij Voorjaarsnota 2025 is de begroting bijgesteld ter verwerking van de budgettaire gevolgen van de nieuwe Tranche-aanpak.
Het programma ERTMS is door de Kamer aangewezen als Groot Project. De Kamer wordt daarom twee keer per jaar door middel van een voortgangsrapportage geïnformeerd. De laatste voortgangsrapportage van de staatssecretaris van IenW betreft de twintigste voortgangsrapportage (Kamerstukken II 2023/2024, 33562, nr. 92).
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | later | huidig | vorig |
ERTMS | ||||||||||||
Aanleg | 3.464 | 3.419 | 683 | 287 | 528 | 555 | 514 | 632 | 234 | 31 | divers | divers |
Planning en studies | 90 | 90 | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | divers | divers |
Programma | 3.555 | 3.509 | 773 | 287 | 528 | 555 | 514 | 632 | 234 | 31 | ||
Afrekening voorschotten | 36 | 30 | 30 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Begroting (MF 17.07) | 3.590 | 3.539 | 803 | 292 | 528 | 555 | 514 | 632 | 234 | 31 | ||
Overprogrammering (-) | ‒ 159 | ‒ 346 | ‒ 353 | ‒ 355 | ‒ 305 | ‒ 102 | 1.620 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Er hebben geen significante wijzigingen in het projectbudget plaatsgevonden ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2025.
17.08 Zuidasdok
Motivering
De ruimtelijke ontwikkelingen in de corridor Haarlemmermeer-Almere en op de Zuidas versterken de toename van reizigers en verkeer. Door opening van de Noord-Zuidlijn, Hanzelijn en OV-SAAL neemt het aantal reizigers op station Amsterdam-Zuid toe. De vergroting van de stations capaciteit en kwalitatieve opwaardering van station Amsterdam Zuid is nodig om de groeiende reizigersstromen te accommoderen en te voldoen aan de NSP-kwaliteitsnorm. Om ruimte te bieden aan de uitbreiding van de ov-terminal en de wegcapaciteit te vergroten, wordt de A10 ondergronds gebracht en verbreed. Een investering in de ruimtelijke kwaliteit van de Zuidas draagt verder bij aan de versterking van een internationale toplocatie. In de Kamerbrief van 21 december 2023 is de Kamer geïnformeerd over een nieuw verwacht tekort op het project van € 600 ‒ 800 miljoen (Kamerstukken 32668, nr. 22). Bestuurders hebben de volledige scope van Zuidasdok in mei 2024 herbevestigd (Kamerstukken 36410).
Producten
– Programmaorganisatie en voorbereiding (inclusief A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel, artikel 12.03.01 op het Mobiliteitsfonds);
– Uitbreiding van de ov-terminal (regionaal ov en ketenmobiliteit);
– Tunnel en uitbreiding van de wegcapaciteit A10-zuid;
– Inrichting van de openbare ruimte en generieke uitgaven.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | later | huidig | vorig |
Zuidasdok | ||||||||||||
Generieke en ruimtelijke inrichting | 66 | 66 | 66 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2017 | 2017 |
Projectorganisatie en voorbereiding | 629 | 622 | 291 | 49 | 45 | 38 | 37 | 32 | 29 | 108 | 2028-2029 | 2028-2029 |
Tunnel en A10 | 1.597 | 1.580 | 148 | 63 | 75 | 147 | 155 | 186 | 221 | 602 | 2028-2029 | 2028-2029 |
OVT incl. keerspoor | 1.184 | 1.162 | 403 | 141 | 153 | 165 | 116 | 48 | 9 | 149 | 2028-2029 | 2028-2029 |
Afrondingen | ||||||||||||
Programma | 3.475 | 3.430 | 908 | 253 | 273 | 350 | 308 | 266 | 259 | 859 | 2032-2036 | 2032-2036 |
Begroting (MF 17.08) | 3.475 | 3.430 | 908 | 253 | 273 | 350 | 308 | 266 | 259 | 859 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Er hebben geen significante wijzigingen in het projectbudget plaatsgevonden ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2025.
Overzicht van de bijdragen
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de financiering van het programma. Deze middelen kunnen tijdens de realisatieperiode integraal aan alle productuitgaven worden besteed. Tussentijds en achteraf zal inzichtelijk worden gemaakt waaraan de middelen zijn besteed (verantwoording).
Projectomschrijving | Totaal | t/m 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | later |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bijdragen Rijk | |||||||||
Bijdrage gemeente Amsterdam | 435 | 128 | 43 | 37 | 37 | 43 | 38 | 41 | 68 |
Bijdrage Vervoersregio Amsterdam | 354 | 104 | 32 | 30 | 31 | 36 | 32 | 34 | 55 |
Bijdrage Provincie Noord Holland | 87 | 87 | |||||||
EU-ontvangsten | 65 | 52 | 13 | ||||||
Bijdrage derden | 118 | 33 | 0 | 16 | 1 | 10 | 0 | 0 | 58 |
Totaal programma | 1.059 | 404 | 88 | 83 | 69 | 89 | 70 | 75 | 181 |
Begroting (MF 17.08) |
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Motivering
Vanaf 2018 heeft het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer de status van groot project. Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven van PHS verantwoord. De basisrapportage, die voortvloeit uit de status van groot project, is in april 2019 naar de Tweede Kamer gezonden (Kamerstukken II 2018-2019, 32 404, nr. 92). Sindsdien zijn er halfjaarrapportages naar de Kamer gestuurd, de laatste betreft de tweede helft van 2024 (VGR 2024-2, Kamerstuk 32404-127). Er wordt volgens de prognoses steeds meer gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Ook het spoorgoederenvervoer neemt toe. Dat vraagt om een aanpak om meer capaciteit te bieden en een hoogwaardig spoorvervoer mogelijk te maken. Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) heeft tot doel op de drukste trajecten in het land te komen tot hoogfrequent spoorvervoer en een toekomstvaste routering van het goederenvervoer met zo intensief mogelijk gebruik van de Betuweroute. Er gaan meer treinen rijden in de drukste delen van het land en er komt extra ruimte voor goederenvervoer op het spoor naast maatregelen om het gebruik van de Betuweroute nog extra te stimuleren. Het gaat om de volgende corridors en frequenties:
– Alkmaar-Amsterdam (6 intercity’s en 6 sprinters);
– Amsterdam-Utrecht-Eindhoven (6 intercity’s op de corridor en 6 sprinters tussen Utrecht en Geldermalsen);
– Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen (6 intercity’s op de corridor en 4 sprinters tussen Breukelen en Driebergen-Zeist);
– Den Haag-Rotterdam-Breda (8 intercity’s en 6 sprinters tussen Den Haag en Rotterdam en 4 intercity’s tussen Rotterdam en Breda);
– Breda-Eindhoven (4 intercity’s en 4 sprinters Breda-Tilburg);
– Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL) Schiphol-Amsterdam Zuid-Almere-Lelystad (4 intercity’s en 4 sneltreinen tussen Flevoland, via Amsterdam Zuid, en Schiphol, 4 intercity’s tussen Schiphol, via Amsterdam Zuid, en Hilversum, 6 sprinters tussen Almere en Amsterdam Centraal, 4 sprinters tussen Hilversum/Gooi en Amsterdam Centraal);
– Goederenroutering Zuid-Nederland.
Het PHS-programma en de diverse projecten die hier onderdeel van uit maken moeten de gewenste treinaantallen mogelijk maken in combinatie met een zo goed mogelijke dienstregeling (goede verdeling van de treinen over het uur, goede aansluitingen, combinatie met goederenvervoer e.d.). Daarbij is een belangrijk aandachtspunt dat de PHS-corridors onderdeel vormen van een samenhangend spoorwegnet en treindienstregeling, waarbij er vele afhankelijkheden bestaan en er in de loop der tijd rekening moet worden gehouden met nieuwe inzichten en ontwikkelingen. De uiteindelijke dienstregeling wordt conform de vervoerconcessie van IenW aan NS opgesteld door NS. NS stelt deze vast op basis van de daadwerkelijk beschikbare infrastructuur, de daadwerkelijk marktvraag per traject, overleg met betrokken overheden en consumentenorganisaties. De scope, planning en financiële stand van zaken (peildatum eind 2018) zijn opgenomen in de basisrapportage PHS; deze dient als referentie voor de opeenvolgende voortgangsrapportages over PHS die elk half jaar verschijnen. PHS is volledig opgenomen in de nieuwe HRN concessie 2025-2033 en zal stap voor stap worden ingevoerd.
Producten
Op 4 juni 2010 (Kamerstukken II 2009-2010, 32 404, nr. 1) heeft het kabinet een voorkeursbeslissing genomen over PHS. Sinds begin 2011 loopt de planuitwerking. PHS is een samenhangend en langlopend programma en wordt stap voor stap gerealiseerd. Fasegewijs zullen de frequenties worden verhoogd, als de benodigde infrastructuur dat mogelijk maakt. Inmiddels is een aantal projecten uitgevoerd en gaat PHS steeds verder in realisatie en worden onderdelen vastgelegd in subsidiebeschikkingen. In het MIRT overzicht is per onderdeel in realisatie een MIRT-blad opgenomen en is de voortgang van de diverse PHS onderdelen aangegeven. Elk halfjaar wordt in de opeenvolgende voortgangsrapportages PHS de inhoudelijke en financiële voortgang van PHS en de diverse corridors aangegeven. In de laatste VGR 2024-2 is aangegeven dat het PHS-programma in volle uitvoering is en meer dan 95% van het budget in 2025 verplicht is. Ook is duidelijk geworden dat een aantal belangrijke onderdelen eerst rond 2030-2031 gereed zullen zijn.
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | Toelichting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | later | huidig | vorig | |
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | |||||||||||||
Aanleg | |||||||||||||
PHS: Doorstroomstation Utrecht | 253 | 253 | 253 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2017 | 2017 | |
PHS: Spooromgeving Geldermalsen | 149 | 149 | 149 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2021 | 2021 | |
PHS: Meteren - Boxtel | 825 | 805 | 132 | 59 | 45 | 120 | 115 | 124 | 103 | 127 | 2031 | 2028-2029 | 1 |
PHS: Rijswijk - Rotterdam | 377 | 376 | 327 | 21 | 1 | 0 | 5 | 5 | 5 | 12 | 2024-2026 | 2023-2025 | |
PHS Amsterdam | 1088 | 1.068 | 296 | 82 | 114 | 96 | 116 | 105 | 88 | 193 | 2030-2032 | 2030-2032 | 2 |
PHS Ede | 78 | 77 | 70 | 5 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2022 | 2021 | |
PHS: Amsterdam-Alkmaar | 303 | 298 | 18 | 2 | 16 | 30 | 67 | 69 | 54 | 48 | 2029-2030 | 2027-2028 | |
PHS maatregeken TEV | 147 | 145 | 38 | 17 | 29 | 21 | 25 | 9 | 5 | 3 | divers | divers | |
PHS: Nijmegen West-Entree | 213 | 200 | 21 | 23 | 34 | 43 | 37 | 15 | 20 | 21 | 2028 | 2027 | 3 |
OV-SAAL korte termijn | 630 | 630 | 630 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2016 | 2016 | |
OV-SAAL middellange termijn | 98 | 98 | 98 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2026-2028 | 2026-2028 | |
PHS: Overige maatregelen (projecten < € 50 miljoen) | 250 | 229 | 128 | 18 | 33 | 27 | 29 | 8 | 5 | 1 | divers | divers | 4 |
Planning en studies | |||||||||||||
Diverse corridors | 643 | 685 | 5 | ||||||||||
Programma | 5.052 | 5.013 | 2.160 | 227 | 274 | 339 | 392 | 334 | 280 | 404 | |||
Afrekening voorschotten | 106 | 97 | 97 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Begroting (MF 17.10.10) | 5.158 | 5.110 | 2.257 | 236 | 274 | 339 | 392 | 334 | 280 | 404 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 68 | ‒ 142 | ‒ 178 | ‒ 232 | ‒ 190 | ‒ 183 | 993 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Meteren-Boxtel: het projectbudget is verhoogd met € 7,6 miljoen in verband met opgetreden prijsstijgingen veroorzaakt door de delta toegekende IBOI 2024 versus de CBS index 2024.
2. Amsterdam CS: het projectbudget is verhoogd met € 6,1 miljoen in verband met opgetreden prijsstijgingen veroorzaakt door de delta toegekende IBOI 2024 versus de CBS index 2024.
3. Nijmegen en West-entree: het projectbudget is verhoogd met € 2 miljoen in verband met opgetreden prijsstijgingen veroorzaakt door de delta toegekende IBOI 2024 versus de CBS index 2024.
4. Overige maatregelen < € 50 miljoen: de kosten bij het deelproject PHS Culemborg bleken tijdens het aanbestedingsproces en de verdere uitwerking van de werkzaamheden € 1,5 miljoen hoger uit te vallen. De damwanden bleken minder efficiënt te plaatsen en moesten dieper de grond in, met zowel extra materiaal- als uitvoeringskosten als gevolg. Daarnaast is € 8,4 miljoen toegevoegd vanuit het planuitwerkingsbudget aan het deelproject Programmabureau Realisatiefase in verband met een aanvullende subsidiebeschikking.
5. Planning en studies: Diverse corridors: In totaal is € 16 miljoen toegevoegd aan de diverse realisatieprojecten in verband met opgetreden prijsstijgingen veroorzaakt door de delta toegekende IBOI 2024 versus de CBS index 2024. Daarnaast is € 1,5 miljoen toegevoegd aan PHS Culemborg en € 8,4 miljoen aan Programmabureau Realisatiefase in verband met aanvullende subsidiebeschikkingen.
17.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden voor de realisatie van de Megaprojecten verkeer en vervoer, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bijdragen van derden ERTMS | 13 | |||||
Bijdragen van derden Zuidasdok | 76 | 84 | 70 | 91 | 71 | 76 |
Bijdragen van derden PHS | 9 | |||||
Totaal Ontvangsten | 98 | 84 | 70 | 91 | 71 | 76 |
Totaal Ontvangsten (MF 17.09) | 98 | 84 | 70 | 91 | 71 | 76 |