Base description which applies to whole site

3.10 Artikel 15. Een veilig Groningen met perspectief

Inwoners van het aardbevingsgebied in Groningen en Noord-Drenthe hebben nog dagelijks te maken met de gevolgen van de gaswinning. Dit brengt gevoelens van angst, frustratie en onzekerheid met zich mee. Voor het kabinet staan de veiligheid, het goed afhandelen van schade en het creëren van perspectief voor de inwoners voorop. Het kabinet werkt samen met de uitvoeringsorganisaties en de medeoverheden aan perspectief en duidelijkheid voor mensen in Groningen en Noord-Drenthe langs vier sporen:

  • Het stimuleren van een milde, makkelijke en menselijke afhandeling van de schade door het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG);

  • Het uitvoeren van de versterkingsoperatie door de Nationaal Coördinator Groningen (NCG), zodat elk gebouw aan de veiligheidsnorm voldoet;

  • Het bieden van psychosociaal herstel om de mentale én sociale gevolgen van de gaswinning te verminderen;

  • Het bieden van perspectief, met zowel een Sociale als een Economische Agenda voor de regio, het Nationaal Programma Groningen (NPG) en programma’s voor het isoleren van woningen.

Op grond van de Mijnbouwwet neemt de minister van BZK alle maatregelen die redelijkerwijs gevergd kunnen worden om te voorkomen dat de veiligheid van inwoners wordt geschaad als gevolg van de gaswinning uit het Groningenveld.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de volgende rollen en verantwoordelijkheden:

Stimuleren

  • Het stimuleren van een milde, makkelijke en menselijke afhandeling van alle vormen van schade als gevolg van de gaswinning in Groningen en gasopslagen Norg en Grijpskerk.

Uitvoeren

  • Het aan de exploitant van het mijnbouwnetwerk doorbelasten van de kosten voor de schadeafhandeling als gevolg van de gaswinning in Groningen en de gasopslag in Norg en het doorbelasten van de kosten van de versterkingsoperatie;

  • Het vergoeden van mijnbouwschade: fysieke en immateriële schade en waardedaling;

  • Het vaststellen van veiligheidskaders voor gebouwen in het aardbevingsgebied en het inwinnen van advies hierover bij het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG);

  • Het doen uitvoeren van de versterkingsoperatie door de NCG conform de planning en prioritering van de programma's van aanpak van gemeenten;

  • Het isoleren van woningen met een lichte-middel- en zware versterking door NCG;

  • Het met de regio en andere departementen uitvoeren van de Sociale Agenda, die in 2025 is vastgesteld;

  • Het met de regio en andere departementen uitvoeren van de Economische Agenda, die in 2025 is vastgesteld;

  • Het coördineren en uitvoering geven aan de maatregelen zoals gepresenteerd in de kabinetsrectie Nij Begun op het PEGA-rapport 'Groningers boven gas'.

Financieren

  • Het ter beschikking stellen van voldoende financiële middelen aan het IMG ter uitoefening van zijn taken en bevoegdheden op het gebied van de afhandeling van mijnbouwschade;

  • Het ter beschikking stellen van voldoende financiële middelen aan de NCG ter uitoefening van zijn taken en bevoegdheden op het gebied van de versterkingsoperatie;

  • Het financieren van de gemaakte afspraken met provincie en gemeenten in het kader van het verbeteren van de leefbaarheid en het toekomstperspectief van de regio, met inbegrip van programma’s voor speciale doelgroepen zoals het mkb, agrariërs en erfgoedpartijen.

  • Het financieren van de Sociale Agenda met de generatielange bijdrage en een incidentele bijdrage om de periode tot de start van de generatielange aanpak te overbruggen.

  • Het financieren van de Economische Agenda met de generatielange bijdrage en een incidentele bijdrage om de periode tot de start van de generatielange aanpak te overbruggen.

Regisseren

  • Het in stand houden van een systeem van publiekrechtelijke schadeafhandeling door het IMG;

Het bevorderen van verduurzaming door het isoleren van woningen in het aardbevingsgebied (door de minister van VRO).

Naast het Ministerie van BZK en het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) zijn enkele andere organisaties betrokken bij de (gevolgen van) de gaswinning in Groningen. Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) adviseert over de veiligheid in Groningen als gevolg van de gaswinning. Het ACVG adviseert over kaders en normen voor de veiligheid van gebouwen en beoordeelt de typologieën die in de versterking worden gebruikt.

Wettelijke verankering maatregelen Nij Begun

Er wordt een wetsvoorstel ingediend waarin de toezegging van het kabinet uit Nij Begun wordt vastgelegd om een generatielang bij te dragen aan verduurzaming, sociaal herstel en economisch perspectief voor het gaswinningsgebied. Het IMG krijgt met dit wetsvoorstel de mogelijkheid om schades tot € 60.000 zonder onderzoek naar de schadeoorzaak te (laten) herstellen. Daarnaast wordt met dit wetsvoorstel de monitoring van de resultaten en effecten van het beleid in een jaarlijkse onafhankelijke Staat van Groningen en Noord-Drenthe geregeld. De eerste Staat van Groningen en Noord-Drenthe is op 15 april 2025 opgeleverd (Kamerstukken II 2024/25, 35561, nr. 69). Tot slot wordt met dit wetsvoorstel geregeld dat de toezichthouder Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) gaat werken met een bestuur dat uit meerdere personen bestaat, een zogenaamd collegiaal bestuur.

Schadeherstel

Het Groningenveld is definitief gesloten, desondanks kunnen aardbevingen en bodemdaling nog jaren blijven voorkomen. Op 6 oktober 2023 (Kamerstukken II 2023/24, 33529, nr. 1175) is de Kamer geïnformeerd over de concrete vormgeving van de nieuwe schadeafhandeling. Daarbij is daadwerkelijk herstel van schade het uitgangspunt en is de vaste eenmalige vergoeding verhoogd naar € 10.000. Als een bewoner voor daadwerkelijk herstel kiest wordt niet meer gekeken naar de oorzaak van individuele schades als de herstelkosten op een adres lager dan € 60.000 zijn. In de tweede helft van 2025 zal het IMG ook de vaste herhaalschade vergoeding en de verhoogde overlastvergoeding implementeren. In 2026 volgt de vergoeding bij overschrijding van beslistermijnen. Gederfd woongenot wordt in 2026 verder uitgewerkt, de implementatie start in 2026 dan wel 2027.

Meer mensgerichte en voortvarende uitvoering van de versterkingsoperatie

Bij de uitvoering van de versterkingsoperatie staan veiligheid, de veiligheidsbeleving en het creëren van perspectief voor de inwoners voorop. Gemeenten en rijksoverheid hebben met de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) afgesproken bewoners zo snel als mogelijk duidelijkheid te geven over de veiligheid van hun huis. Alle bewoners kunnen er daarom op vertrouwen dat de doorlooptijd van de beoordeling van hun woning 8 tot 12 maanden zal zijn, zodra deze aan de werkvoorraad van de NCG is toegevoegd. De doorlooptijd kan oplopen als er sprake is van complicerende factoren, bijvoorbeeld door gebrek aan capaciteit van ingenieursbureaus. De uitvoering van de versterking om de operatie volgens planning in 2030-2032 af te kunnen ronden, houdt prioriteit. Er wordt door NCG een (diepte-)analyse gemaakt om te bepalen in hoeverre dit nog haalbaar is en welke maatregelen kunnen worden getroffen om 2030-2032 in zicht te houden. Deze planning kan invloed hebben op de einddatum van de versterking. Bouwcapaciteit en beoordelingsmethoden hebben hierin aandacht. In de dorpen Garrelsweer, Zeerijp, Wirdum en Leermens is gestart met een integrale dorpsaanpak om de wensen van inwoners centraal te kunnen stellen. De succesvolle ervaringen die in deze dorpen worden opgedaan, worden ook toegepast op andere plekken in het aardbevingsgebied.

Perspectief voor de regio

Het kabinet vindt het belangrijk te bouwen aan sociaal herstel en economisch perspectief voor de regio Groningen en Noord-Drenthe, zodat het er weer goed wonen, werken en leven wordt. In reactie op het PEGA-rapport is daarom in 2025 in samenspraak met de regio, door de kwartiermakers een Sociale en een Economische Agenda vastgesteld die focus en richting gaan brengen in een generatielange aanpak met als doel om het niveau van Brede Welvaart ten minste op het nationale gemiddelde te brengen.

In 2026 wordt de Sociale Agenda verder uitgewerkt door het opzetten van een uitvoeringsprogramma. Daarin komen de vier speerpunten terug: 1) het verbeteren van de (mentale) gezondheid; 2) het vergroten van de leefbaarheid en sociale cohesie; 3) kansen voor kinderen, jongeren en de volgende generatie; en 4) arbeidsparticipatie & armoedebestrijding.

De Economische Agenda moet aansluiten op thema’s waar de regio sterk in is, zoals Energie, Industrie, Gezondheid, Landbouw en Vrijetijdseconomie. Juist de mensen die er wonen moeten hiervan profiteren en meedoen. De Economische Agenda bevordert de economische structuurversterking van de regio door middel van een regionaal investeringskader dat in 2026 verder uitgewerkt wordt. Zodoende wordt een generatie lang € 100 mln. per jaar geïnvesteerd in de regio.

Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid art.15 Een veilig Groningen met perspectief (bedragen x € 1.000)

Art.

Omschrijving

2.0241

2025

2026

2027

2028

2029

2030

 

Verplichtingen

2.951.213

2.781.410

2.294.904

1.869.777

1.377.760

779.908

448.181

         
 

Uitgaven

1.879.165

2.818.635

2.491.006

2.071.058

1.670.602

973.668

658.645

         

15.1

Algemeen

8.194

55.092

36.665

30.969

22.561

17.260

16.248

 

Opdrachten

6.152

31.021

15.100

9.881

2.940

1.467

455

 

Werkbudgetten

6.152

31.021

15.100

9.881

2.940

1.467

455

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.462

10.792

10.793

10.793

10.793

10.793

10.793

 

Raad voor Rechtsbijstand

0

10.792

10.793

10.793

10.793

10.793

10.793

 

TNO publieke SDRA

1.462

0

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

0

3.948

5.718

5.241

3.774

0

0

 

Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG)

0

1.845

3.615

3.663

3.774

0

0

 

Raad voor de Rechtspraak

0

2.103

2.103

1.578

0

0

0

 

(Schade)vergoeding

580

9.331

5.054

5.054

5.054

5.000

5.000

 

Vastgelopen situaties

580

9.331

5.054

5.054

5.054

5.000

5.000

15.2

Schadeherstel

929.224

1.406.984

1.213.321

825.723

642.785

341.027

228.518

 

Subsidies (regelingen)

15.914

157.845

133.096

0

0

0

0

 

Duurzaam herstel

15.914

157.845

133.096

0

0

0

0

 

Bijdrage aan medeoverheden

5.880

9.836

18.695

17.385

12.385

1.082

0

 

MKB-programma

5.880

9.836

18.695

17.385

12.385

1.082

0

 

Bijdrage aan agentschappen

275.252

335.722

295.591

253.974

231.984

169.265

109.656

 

Bijdrage aan bestuur IMG

2.000

2.683

2.683

2.601

2.511

2.511

2.511

 

Bijdrage RVO

273.252

333.039

292.908

251.373

229.473

166.754

107.145

 

(Schade)vergoeding

632.178

903.581

765.939

554.364

398.416

170.680

118.862

 

Commissie Bijzondere Situaties

2.533

5.078

3.174

3.174

3.174

0

0

 

Herbeoordeling waardedaling

297

423

0

0

0

0

0

 

Knelpunten IMG

43

5.135

6.152

6.077

5.825

5.750

7.365

 

Vergoeding fysieke schade

507.263

754.697

695.963

519.789

389.417

164.930

111.497

 

Vergoeding immateriële schade

103.385

33.754

11.250

0

0

0

0

 

Vergoeding waardedaling

18.657

104.494

49.400

25.324

0

0

0

         

15.3

Versterken en perspectief

941.747

1.356.559

1.241.020

1.214.366

1.005.256

615.381

413.879

 

Subsidies (regelingen)

52.433

73.892

15.725

24.240

22.119

18.124

2.427

 

Diverse subsidies versterken

47.719

58.473

9.966

21.760

19.654

15.874

177

 

Geestelijke bijstand

1.100

558

493

0

0

0

0

 

Huurderscompensatie NAM

0

700

0

0

0

0

0

 

Nieuwbouwregeling

2.259

4.901

2.700

0

0

0

0

 

Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken

25

7.162

500

0

0

0

0

 

Woonbedrijf

1.330

2.098

2.066

2.480

2.465

2.250

2.250

 

Opdrachten

510.382

670.591

636.176

649.859

518.488

342.873

223.638

 

Duurzaam herstel

39

14.374

18.808

0

0

0

0

 

Knelpunten NCG

13.153

16.444

7.049

6.934

6.939

6.970

9.689

 

Vastgelopen situaties

1.191

4.041

3.000

0

0

0

0

 

Verduurzaming bij versterken

5.795

38.717

44.859

50.299

53.065

28.506

26.291

 

Versterken industrie

1.791

241

241

0

0

0

0

 

Versterkingsoperatie

488.413

596.774

562.219

592.626

458.484

307.397

187.658

 

Bijdrage aan medeoverheden

312.166

493.530

445.783

387.829

358.851

187.884

154.162

 

Clustering en gebiedsfonds

68.806

104.217

81.945

69.502

41.271

4.800

0

 

Compensatie gemeenten en provincie

112.015

110.063

119.472

19.141

18.615

0

0

 

Erfgoedprogramma

13.320

15.573

17.098

14.251

13.743

0

0

 

Knelpunten gemeenten sociaal domein

14.320

14.610

14.610

0

0

0

0

 

Leefbaarheid en wijkontwikkeling

11.681

46.692

38.373

38.373

37.500

30.000

0

 

Nationaal Programma Groningen

77.657

193.055

164.199

146.235

116.598

868

649

 

NCG bijdrage aan medeoverheden

6.200

507

0

0

0

0

0

 

Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten

8.167

7.987

9.943

9.943

8.624

8.116

7.913

 

Sociale agenda

0

826

143

90.384

122.500

144.100

145.600

 

(Schade)vergoeding

66.766

118.546

143.336

152.438

105.798

66.500

33.652

 

Duurzaam herstel

0

500

500

0

0

0

0

 

Knelpunten NCG

6.778

5.022

1.522

0

0

0

0

 

Vergoeding zelf aangebrachte voorzieningen

0

0

2.362

2.362

0

0

0

 

Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen

33.531

56.213

46.365

39.003

17.411

8.500

1.366

 

Versterken in eigen beheer

25.998

55.781

92.137

111.073

88.387

58.000

32.286

 

Versterken industrie

459

1.030

450

0

0

0

0

         
 

Ontvangsten

3.127.290

1.399.526

1.827.377

1.585.778

1.377.590

1.031.730

793.979

1

De begroting van artikel 15 is vanaf 2025 overgeheveld naar BZK. Voor vergelijkbaarheid zijn de gegevens van de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten van 2024 in deze tabel gepresenteerd.

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 17 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 15
 

2026

juridisch verplicht

97%

bestuurlijk gebonden

3%

beleidsmatig gereserveerd

0%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Juridisch verplicht

Van het totale uitgavenbudget van artikel 15 is 97% juridisch verplicht en dit betreft met name de volgende instrumenten:

(Schade)vergoedingen

Het budget is voor 99% juridisch verplicht. De grootste uitgaven betreffen de verschillende soorten vergoedingen die het IMG op basis van de Tijdelijke Wet Groningen uitkeert aan gedupeerden in het aardbevingsgebied.

Opdrachten

Het budget is voor 98% juridisch verplicht. De grootste uitgave betreft de versterkingsoperatie die uitgevoerd wordt door NCG.

15.1 Algemeen

Opdrachten

Werkbudgetten

Dit betreffen de werkbudgetten van de beleidsdirectie Schadeherstel Groningen, de beleidsdirectie Versterken en Perspectief Groningen en het werkbudget van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG). Hieruit worden verschillende onderzoeken en projecten betaald, zoals de Staat van Groningen.

Vanuit het werkbudget van NCG worden enkele maatregelen uit de kabinetsreactie Nij Begun uitgevoerd: de ondersteuning door architecten, de inrichting van bewonersregieteams, inloopplekken voor bewoners en het opzetten van een digitaal portaal en aanvullende communicatie (maatregelen 13 en 21).

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Raad voor Rechtsbijstand

De Subsidieregeling rechtsbijstand biedt sinds 1 juli 2023 kosteloos juridische bijstand en mediation aan eigenaren van gebouwen in Groningen en Noord-Drenthe, die vanwege schade of versterking als gevolg van aardgaswinning en gasopslag bijstand nodig hebben in het schadeherstel- of versterkingsproces. De bijstand is onder meer beschikbaar voor het indienen van zienswijzen, het begeleiden van bezwaar- en beroepsprocedures, en de uitvoering van versterkingsmaatregelen. Indien eigenaren geen advocaat inhuren, maar wel kosteloos gebruik willen maken van een deskundige, kunnen zij zich wenden tot het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) of de NCG op basis van de ministeriële regeling TwG.

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG)

Het ACVG geeft advies over of en hoe huizen in het aardbevingsgebied in Groningen versterkt moeten worden, adviseert over kaders en normen voor de veiligheid van gebouwen en beoordeelt de typologieën die in de versterking worden gebruikt. Voor het ACVG is meerjarig budget beschikbaar.

(Schade)vergoeding

Vastgelopen situaties

In het aardbevingsgebied doet zich een aantal situaties voor waarbij schade, versterking en de algehele staat of conditie van het pand zwak is vanwege constructieve problemen of knelpunten met een andere oorzaak dan bodembeweging veroorzaakt door gaswinning. Het Interventieteam Vastgelopen Situaties (IVS) helpt bewoners wiens problemen door de bestaande compensatieregelingen onvoldoende worden opgelost binnen NCG of IMG (sinds juli 2021).

15.2 Schadeherstel

Subsidies (regelingen)

Duurzaam herstel

Duurzaam schadeherstel maakt deel uit van de versterkings- en hersteloperatie (Kamerstukken II 2021/22, 33529, nr. 948). Met de inwerkingtreding van de Tijdelijke wet Groningen (onderdeel versterken) heeft het IMG de wettelijke bevoegdheid gekregen om maatregelen te treffen aan funderingen of dakconstructies.

Bijdrage aan medeoverheden

MKB-programma

Het MKB-programma van de Provincie Groningen biedt hulp aan gedupeerde ondernemers die problemen ondervinden als gevolg van de gaswinning. Hiervoor was in eerste instantie € 11 mln. beschikbaar. Via maatregel 25 van Nij Begun is nogmaals € 25 mln. extra beschikbaar gesteld. Daarnaast is in 2025 het MKB-programma uitgebreid met een subsidieregeling voor micro-ondernemers (waarvoor het Rijk aanvullend € 30 mln. beschikbaar heeft gesteld).

Bijdrage aan agentschappen

Bijdrage RVO

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert in opdracht van het IMG de schadeafhandeling uit. De opdracht aan het Adviescollege Veiligheid Groningen loopt ook mee in de bijdrage aan RVO.

(Schade)vergoeding

Commissie Bijzondere Situaties

De Commissie Bijzondere Situaties is opgericht voor complexe en vastgelopen situaties, waar mensen zelf niet uitkomen en waar dringend hulp nodig is. De commissie is onafhankelijk, beoordeelt aanvragen en adviseert welke extra hulp in die situaties geboden kan worden. Het IMG is gemandateerd om de adviezen uit te voeren.

Vergoeding fysieke schade

Sinds 1 juli 2020 besluit het IMG over (fysieke) schadevergoedingen aan bewoners uit Groningen die aardbevingsschade hebben als gevolg van de gaswinning. Voor die tijd werd de schade afgehandeld door de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG). Het IMG bepaalt onafhankelijk wie recht heeft op een schadevergoeding en hoe hoog deze vergoeding is. Hierbij volgt het IMG het schadeprotocol. De schadevergoedingen worden uitbetaald door het IMG. De kosten daarvan worden via een heffing op de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) verhaald, zoals vastgelegd in de Tijdelijke wet Groningen.

Vergoeding immateriële schade

Sinds de zomer van 2021 besluit het IMG over immateriële schadevergoedingen aan bewoners uit Groningen die aardbevingsschade hebben als gevolg van de gaswinning. Deze vergoedingen worden uitbetaald door het IMG. De kosten daarvan worden via een heffing op de NAM verhaald, zoals vastgelegd in de Tijdelijke wet Groningen. De ramingen voor immateriële schade worden ieder voorjaar geactualiseerd.

Vergoeding waardedaling

Sinds september 2020 besluit het IMG over vergoedingen voor de waardedaling van woningen in het aardbevingsgebied. Deze vergoedingen worden uitbetaald door het IMG. De kosten daarvan worden via een heffing op de NAM verhaald, zoals vastgelegd in de Tijdelijke Wet Groningen. De ramingen voor waardedaling worden ieder voorjaar geactualiseerd. Omdat er naast woningen ook winkels, kantoren en andere zakelijke objecten zonder woonfunctie in waarde kunnen dalen, is sinds 2024 de waardedalingsregeling ook opengesteld voor niet-woningen.

15.3 Versterken en perspectief

Subsidies (regelingen)

Diverse subsidies versterken

In het kader van de versterkingsoperatie worden diverse subsidies verstrekt. Het betreft incidentele subsidies aan onder meer de Rijksuniversiteit Groningen onder de naam Gronings Perspectief, en voor het Kennisplatform Leefbaar en Kansrijk Groningen. Ten tweede worden de maatschappelijke organisaties (zoals Stut & Steun, Groninger Bodembeweging (GBB) en Groninger Gasberaad (GGB)) gefinancierd uit dit budget. Ten derde doet de NCG ook uitgaven voor de versterkingsoperatie die hier verantwoord worden. Tot slot vallen hier ook vanaf 2027 de middelen onder voor de sloop- en nieuwbouw van een aantal woningen in Appingedam van de woningcorporatie Groninger Huis. Deze huizen kampen met tal van problemen, zoals vocht en schimmel, onder andere door gebrekkige versterking

Nieuwbouwregeling

Mocht een eigenaar meerkosten maken voor maatregelen om nieuwe gebouwen aardbevingsbestendig te maken, dan kan de eigenaar daarvoor een bijdrage ontvangen via de Publieke Nieuwbouwregeling.

Woonbedrijf

Woningeigenaren in de kern van het aardbevingsgebied, die langdurig moeite hebben met de verkoop van hun huis, kunnen zich bij het Woonbedrijf aanmelden met het verzoek de woning op te kopen. Het opkopen is daarmee een instrument dat bijdraagt aan het herstellen van vertrouwen in de woningmarkt in het aardbevingsgebied in Groningen door o.a. de verwerving en vervreemding van onroerende zaken, teneinde bij te dragen aan de versterkingsopgave en de leefbaarheid in het aardbevingsgebied.

Opdrachten

Duurzaam herstel

Duurzaam herstel is een regeling voor het aanpakken van constructieve gebreken die geen direct veiligheidsrisico vormen, maar wel herhaalschade kunnen veroorzaken bij aardbevingen. Voorbeelden zijn funderingsproblemen of gebreken aan de dakconstructie. Het IMG kan hiervoor een vergoeding verstrekken. Daarnaast kan de NCG in sommige gevallen duurzaam herstel combineren met de versterking.

Knelpunten NCG

In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 is meerjarig € 100 mln. gereserveerd voor het oplossen van knelpunten. Zo kan de NCG bijvoorbeeld individuele knelpunten in vormingsfase wegnemen om projecten te versnellen. De middelen staan grotendeels op het financiële instrument opdrachten, afhankelijk van de uitgaven die NCG doet worden middelen overgeheveld naar de categorie (schade)vergoedingen.

Verduurzaming bij versterken

Ter uitvoering van maatregel 28 uit Nij Begun neemt NCG verduurzamingsmaatregelen mee bij de uitvoering van de versterkingsoperatie voor (middel)zware versterkingen. Tevens verduurzaamt NCG ook woningen bij lichte versterkingen via maatregel 29.

Versterken industrie

Sinds 2021 kunnen bedrijven met industriële installaties en gebouwen in het aardbevingsgebied op basis van de Beleidsregel vergoeding aardbevingsbestendige industrie Groningen aanspraak maken op een vergoeding van de kosten voor het onderzoek naar en, indien nodig, het treffen van versterkingsmaatregelen. Dit programma wordt uitgevoerd door de NCG. De kosten hiervan worden bij NAM in rekening gebracht.

Versterkingsoperatie

De geraamde uitgaven voor de versterkingsoperatie bestaan uit meerdere onderdelen. Ten eerste gaat het om uitgaven voor de versterkingsoperatie die wordt uitgevoerd door de NCG, inclusief zogenoemde Big Five projecten, de uitvoering van projecten en verschillende bijkomende kosten (zoals tijdelijke huisvesting). Ten tweede zijn hier uitgaven geraamd voor het aanbieden van extra maatwerk in de versterkingsoperatie en het aanbieden van sloop/nieuwbouw (maatregel 12 uit Nij Begun). De uitvoeringskosten voor de versterkingsoperatie worden geraamd op apparaatsartikel 11. Een deel van de versterkingsoperatie wordt uitgevoerd via subsidies of (schade)vergoedingen.

Bijdrage aan medeoverheden

Clustering en gebiedsfonds

In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 worden uitkeringen gedaan aan medeoverheden voor clustering en het gebiedsfonds (blokken B en D uit de bestuurlijke afspraken). Aanvullend op de bestuurlijke afspraken uit 2020 is met maatregel 15 uit Nij Begun het beschikbare budget meerjarig met € 120 mln. opgehoogd vanwege toegenomen kosten door inflatie en langer doorlopen van versterkingswerkzaamheden. Het gebiedsfonds wordt bijvoorbeeld ingezet voor de inpassingskosten die gemeenten maken bij sloop en nieuwbouw van huizen en bij de versterking (zoals nieuwe aansluiting riool, wegen en inrichting openbare ruimte). Clustering is gericht op het voorkomen van verschillen binnen een dorp, wijk of straat, wanneer een nieuwe norm wordt toegepast.

Compensatie gemeenten en provincie

De versterkingsoperatie in Groningen vraagt personeelscapaciteit van de provincie Groningen en de aardbevingsgemeenten. Voor deze kosten worden zij gecompenseerd. Vanuit maatregel 18 uit Nij Begun is hiervoor aanvullend meerjarig € 92 mln. beschikbaar gesteld. Middels een specifieke uitkering zijn eind 2023 de extra middelen aan de gemeenten uitgekeerd. Tevens worden gemeenten gecompenseerd voor de uitvoering van de versterkingsoperatie van Batch 1588, op basis van het convenant uit 2019 (Stcrt. 2019, 1894) en het amendement Beckerman (Kamerstukken II 2020-2021, 35603, nr. 39). In Nij Begun is voor Batch 1588 € 33,5 mln. vrijgemaakt voor indexering en gestegen kosten. Bij de Voorjaarsnota 2025 is daarbovenop nog een bedrag van € 64,7 mln. toegekend voor een goede uitvoering van de versterking bij Batch 1588.

Erfgoedprogramma

In het Erfgoedprogramma werken het Rijk, de aardbevingsgemeenten, Steunpunt Libau, het maatschappelijk middenveld en de provincie Groningen sinds 2017 samen aan de instandhouding, versterking en doorontwikkeling van erfgoedpanden in het aardbevingsgebied. Voor het voortzetten van het Erfgoedprogramma tot en met 2028 is in Nij Begun € 73 mln. beschikbaar gesteld (maatregel 26). Dit is opgenomen in de meerjarige regeling en wordt middels een specifieke uitkering aan de gemeenten uitgekeerd.

Knelpunten gemeenten sociaal domein

In opvolging van maatregel 31 uit Nij Begun krijgen gemeenten budget om in de uitvoering van de versterkingsoperatie en schadeafhandeling psychosociale en sociaaleconomische knelpunten bij inwoners op te lossen die met bestaande structuren en regelingen niet kunnen worden opgelost. Hiervoor is meerjarig € 43,2 mln. gereserveerd. Middels een specifieke uitkering zal dit aan de gemeenten worden uitgekeerd.

Leefbaarheid en wijkontwikkeling

Voor het verbeteren van de leefbaarheid in gebieden waar veel woningen worden versterkt is in Nij Begun meerjarig € 200 mln. beschikbaar gesteld (maatregel 14). Dit is opgenomen in de meerjarige regeling en wordt middels een specifieke uitkering aan de gemeenten uitgekeerd.

Nationaal Programma Groningen

Met het Nationaal Programma Groningen (NPG) wordt geïnvesteerd in de leefbaarheid, economische ontwikkeling en energietransitie in Groningen. Het NPG is een samenwerkingsverband van het Rijk, de provincie en gemeenten.

Daarnaast is in Nij Begun aangekondigd (maatregel 35) dat het NPG wordt versterkt met een Economische Agenda voor ontwikkeling van de regio. In Nij Begun is afgesproken dat Rijk en regio samen een Economische Agenda opstellen (maatregel 35). De agenda is een richtinggevend investeringskader dat een toekomstbestendige economie in een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving nastreeft. Dit moet bijdragen aan een verhoging van het regionale verdienvermogen, bevorderen van ondernemerschap, het ontwikkelen, behouden en beter benutten van talent. Daarnaast moet het regionale zelfbewustzijn en het imago van de regio verbeterd worden. Daartoe is het startkapitaal bij Voorjaarsnota 2025 in een realistisch ritme op de begroting van BZK gezet voor de periode t/m 2028. Daarnaast is een generatie lang een bedrag van € 100 mln. beschikbaar.

Sociale Agenda

In Nij Begun is afgesproken dat Rijk en regio samen een Sociale Agenda opstellen (maatregel 34). De agenda bestaat uit concrete maatregelen die ten goede komen aan de leefbaarheid, onderwijskwaliteit, armoedebestrijding, gezondheid en arbeidsparticipatie van inwoners. Net zoals in 2025 zal in 2026 uitvoering worden gegeven aan deze maatregelen. Voor 2026 is € 61,7 mln. overgeheveld naar de regio via het gemeentefonds. De gemeente Groningen is, zoals afgesproken in een door de regio opgesteld convenant, tot het moment dat er een definitieve uitvoeringsstructuur staat als budgethouder verantwoordelijk voor de verdeling van de middelen die nu worden overgeheveld.

(Schade)vergoeding

Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen

Een eigenaar of rechtmatige gebruiker van een te versterken gebouw kan schade hebben als gevolg van de versterkingsoperatie. Voor deze schade kan in bepaalde gevallen aanspraak worden gemaakt op een vergoeding op basis van de Tijdelijke wet Groningen.

Versterken in eigen beheer

Sinds de inwerkingtreding van de Tijdelijke wet Groningen (onderdeel versterken) per 1 juli 2023 is er de mogelijkheid om een vergoeding te ontvangen voor het in eigen beheer uitvoeren van versterking.

Ontvangsten

Tabel 18 Ontvangsten t/m 2030 (bedragen x € 1.000)
 

2026

2027

2028

2029

2030

Ontvangsten NAM fysieke schade

611.697

552.963

376.789

389.417

287.319

Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade

310.822

272.414

230.016

209.139

225.386

Ontvangsten NAM waardedaling

104.494

49.400

25.324

0

0

Ontvangsten NAM immateriële schade

33.753

11.250

0

0

0

Ontvangsten NAM versterken industrie

1.271

691

0

0

0

Ontvangsten NAM versterkingsoperatie

586.548

520.268

566.669

422.382

270.481

Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM)

25.000

25.000

25.000

0

0

Ontvangsten NAM juridische bijstand

10.792

10.792

10.792

10.792

10.793

Ontvangsten NAM gederfd woongenot

143.000

143.000

143.000

0

0

Totale ontvangsten

1.827.377

1.585.778

1.377.590

1.031.730

793.979

Ontvangsten NAM fysieke schade

Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG uitgekeerde vergoedingen voor fysieke schades aan Groningers in het aardbevingsgebied. Conform de Tijdelijke wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan de NAM opgelegd.

Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade

Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG gemaakte uitvoeringskosten in het kader van de schadeafhandeling. Conform de Tijdelijke wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.

Ontvangsten NAM waardedaling

Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG uitgekeerde vergoedingen voor waardedaling aan Groningers in het aardbevingsgebied. Conform de Tijdelijke wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.

Ontvangsten NAM immateriële schade

Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG uitgekeerde vergoedingen voor immateriële schade aan Groningers in het aardbevingsgebied. Conform de Tijdelijke wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.

Ontvangsten NAM versterken industrie

De kosten voor de uitvoering van de Beleidsregel vergoeding aardbevingsbestendige industrie Groningen worden verhaald op de NAM.

Ontvangsten NAM versterkingsoperatie

De kosten voor de versterkingsoperatie worden bij de NAM in rekening gebracht. De ontvangsten komen binnen op de BZK-begroting. Conform de Tijdelijke wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.

Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM)

NAM draagt jaarlijks € 25 mln. bij aan het NPG. Meerjarig gaat het om een totaalbedrag van € 500 mln.

Ontvangsten NAM juridische bijstand

De uitgaven voor de subsidieregeling rechtsbijstand, uitgevoerd door de Raad voor Rechtsbijstand, worden bij NAM in rekening gebracht. De ontvangsten komen binnen op de BZK-begroting.

Ontvangsten gederfd woongenot

Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG uitgekeerde vergoedingen voor gederfd woongenot aan Groningers in het aardbevingsgebied. Conform de Tijdelijke wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.

Tabel 19 Doorbelasting NAM schadeafhandeling t/m 2024 (bedragen x € 1 mln., excl. BTW, excl. stuwmeerregeling)
 

Jaar1

Fysiek

Immaterieel

Waardedaling

Totaal

Schadevergoedingen

2018

8

8

2019

88

88

2020

314

176

490

2021

310

1

295

605

2022

283

59

40

382

2023

189

107

23

319

2024

Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM

Totaal

1.190

167

534

1.891

Uitvoeringskosten

2018

40

40

2019

103

103

2020

143

1

6

149

2021

200

7

19

227

2022

169

16

12

197

2023

170

23

9

202

2024

Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM

Totaal

825

47

46

918

Gecombineerd

2018

48

48

2019

191

191

2020

457

1

182

639

2021

510

8

314

832

2022

452

75

52

579

2023

359

130

31

521

2024

Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM

 

Totaal

2.016

214

579

2.809

1

Betreft jaar waarin de kosten zijn gemaakt door IMG, niet het jaar van doorbelasting aan NAM

Tabel 20 Doorbelasting NAM versterkingsoperatie t/m 2024 (bedragen x € 1 mln., excl. BTW, exclusief wettelijke rente)
 

Jaar1

TotaalDoorbelast

TotaalBetaald

Totaalopenstaand

Versterkingskosten

2020

226

161

65

2021

299

179

120

2022

312

187

125

2023

458

351

107

2024

Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM

Totaal

1.295

878

417

Uitvoeringskosten NCG

2020

69

53

17

2021

89

54

36

2022

97

58

39

2023

132

90

42

2024

Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM

Totaal

388

255

133

Gecombineerd

2020

296

213

82

2021

388

233

155

2022

409

245

164

2023

590

441

149

2024

Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM

 

Totaal

1.683

1.133

550

1

Betreft jaar waarin de kosten zijn gemaakt door NCG, niet het jaar van doorbelasting aan NAM

Doorbelasting kosten schade en versterken NAM

De kosten voor de schadeafhandeling tot en met 2023 zijn bij NAM in rekening gebracht en volledig door NAM betaald (zie tabel 19). De kosten voor de schadeafhandeling worden sinds juli 2020 door middel van een heffing aan NAM opgelegd. Voor de versterkingsoperatie zijn de kosten tot en met 2024 bij NAM in rekening gebracht, waarvan circa € 550 mln. nog betaald dient te worden door NAM (exclusief wettelijke rente). Dit komt doordat NAM de facturen ten dele heeft betaald. Zoals eerder aan de Kamer gemeld (Kamerstukken II 2021/22, 33529, nr. 908) betaalde de NAM de facturen sinds het derde kwartaal 2020 voor de versterkingsoperatie slechts voor 60%. De facturen voor het eerste en tweede kwartaal 2023 zijn slechts voor 30% betaald door NAM. De kosten voor de versterkingsoperatie over het tweede deel van 2023 en de daarop volgende jaren worden door middel van een heffing aan NAM opgelegd. De heffing voor het derde en vierde kwartaal 2023 zijn volledig en tijdig voldaan door NAM.

Tabel 21 Stand van zaken doorbelasting NAM schadeafhandeling en versterkingsoperatie (bedragen x € 1 mln.)
 

TotaalDoorbelast

TotaalBetaald

Totaalopenstaand

TotaalNog door te belasten

Schadeafhandeling IMG

2.809

2.809

0

Kosten vanaf Q1 2024 e.v.

Versterkingsoperatie NCG

1.683

1.133

550

Kosten vanaf Q3 2024 e.v.

Totaal

4.492

3.942

550

Nog te bepalen

PEGA-middelen uit de Aanvullende Post

Met Nij Begun is in 2023 € 11,5 mld. aan aanvullende middelen beschikbaar gesteld op de Aanvullende Post voor nieuw beleid op het gebied van schade, versterken, verduurzaming, sociaal en economie. Hiervan is € 3 mld. gereserveerd voor maatregelen die verband houden met schadeherstel en de versterkingsoperatie, € 500 mln. voor mentaal en sociaal en € 500 mln. voor economisch perspectief. Tot slot is € 7,5 mld. beschikbaar gesteld voor de generatielange betrokkenheid op het gebied van verduurzaming en sociaal en economisch perspectief tot en met 2055. Met onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de verdeling van deze PEGA-middelen over de aangekondigde maatregelen op verschillende departementale begrotingen. De tabel toont hoeveel middelen in 2023 beschikbaar zijn gesteld, welk deel daarvan tot op heden van de Aanvullende Post naar de departementale begrotingen is overgeheveld en wat op de Aanvullende Post resteert van de PEGA-middelen. De middelen worden vervolgens meerjarig beschikbaar gesteld voor of overgemaakt naar de desbetreffende uitvoeringsorganisatie of de regio voor de uitvoering van de maatregelen.

Tabel 22 Opvragen van de Aanvullende Post uit PEGA-middelen t/m 1 september 2025 (bedragen x € 1 mln.)
 

Maatregel

Begrotingsartikel

Totaal1

Beschikbaar gesteld voor schade en versterken

  

3.000,0

Resterend op AP voor schade en versterken

  

1.252,6

Reeds opgevraagd voor schade en versterken

  

1.747,4

Knelpuntenpot IMG

4

BZK-begroting, Artikel 15

70,0

Aanbieden van maatwerk bij versterken, o.a. sloop/nieuwbouw

10 en 12

BZK-begroting, Artikel 15

240,6

Overlastvergoeding corporatiehuurders

12b

BZK-begroting, Artikel 15

3,0

Ondersteuning door architecten

13

BZK-begroting, Artikel 15

5,0

Leefbaarheid en wijkontwikkeling bij versterking

14

BZK-begroting, Artikel 15

200,0

Verruimen financiële middelen gebiedsfonds

15

BZK-begroting, Artikel 15

120,0

Vergoeding voor eigen tijd van bewoners

16

BZK-begroting, Artikel 15

30,0

Indexering batch 1588

17

BZK-begroting, Artikel 15

33,5

Personele kosten decentrale overheden

18

BZK-begroting, Artikel 15

92,0

Inrichting bewonersregieteams

21

BZK-begroting, Artikel 15

5,0

Digitaal portaal en aanvullende communicatie

21

BZK-begroting, Artikel 15

5,0

Inloopplek en betere ondersteuning voor bewoners

22

BZK-begroting, Artikel 15

11,9

Agroprogramma

24

LVVN-begroting, Artikel 22

221,0

MKB-programma

25

BZK-begroting, Artikel 15

55,0

Drieborg

4

BZK-begroting, Artikel 15

5,4

Voortzetting Erfgoedprogramma

26

BZK-begroting, Artikel 15

73,0

Verduurzaming bij versterking

28

BZK-begroting, Artikel 15

258,5

Uitbreiding bereik woningverbeteringssubsidie

30

BZK-begroting, Artikel 15

150,0

Knelpuntenbudget gemeente sociaal domein

31

BZK-begroting, Artikel 15

43,2

Aanvullende financiering maatschappelijke organisaties

32

BZK-begroting, Artikel 15

2,2

Toezicht en handhaving

45

EZ-begroting, Artikel 40

35,0

Toezicht, kennis en monitoring

48-50

KGG-begroting, Artikel 31

65,0

Overige maatregelen schade

 

BZK-begroting, Artikel 15

23,1

    

Beschikbaar gesteld voor mentaal en sociaal

  

500,0

Resterend op AP voor mentaal en sociaal

  

0,0

Reeds opgevraagd voor mentaal en sociaal

  

500,0

Invulling sociale agenda

34

BZK-begroting, Artikel 15 & GF-begroting, artikel 1

500,0

    

Beschikbaar gesteld voor economisch perspectief

  

500,0

Resterend op AP voor economisch perspectief

  

0,0

Reeds opgevraagd voor economisch perspectief

  

500,0

N33 Noord

35

Mobiliteitsfonds, Artikel 11

250,0

Nationaal Programma Groningen 2.0

35

BZK-begroting, Artikel 15

250,0

    

Beschikbaar gesteld voor generatielange betrokkenheid (2026-2055)

  

7.500,0

Resterend op AP voor generatielange betrokkenheid (2026-2055)

  

5.913,6

Reeds opgevraagd voor generatielange betrokkenheid (2026-2055)

  

1.586,4

Verduurzaming Groningen

34

VRO-begroting, Artikel 2 & BZK-begroting, Artikel 15

1.500,0

Invulling sociale agenda

34

BZK-begroting, Artikel 15 & GF-begroting, artikel 1

86,4

1

Exclusief LPO

Momenteel resteert € 1,252 mld. op de Aanvullende Post voor maatregelen die verband houden met schadeherstel en de versterkingsoperatie. Het overgrote deel is gereserveerd voor de IMG-regeling duurzaam herstel. Daarnaast zullen diverse versterkingsmaatregelen hieruit gefinancierd worden, waaronder verduurzaming bij versterking. Voor sociaal en mentaal is het gehele budget dat beschikbaar is, opgevraagd van de Aanvullende Post voor maatregelen volgend uit de Sociale Agenda die de kwartiermaker in samenspraak met de regio heeft opgesteld. Voor Economisch Perspectief is de volledige € 500 mln. reeds opgevraagd voor N33 Noord en Nationaal Programma Groningen 2.0. De resterende middelen voor de generatielange betrokkenheid zijn gereserveerd voor de sociale en economische agenda. Voor de verduurzaming van Groningen en Drenthe is de volledige € 1,5 mld. die hiervoor gereserveerd was opgevraagd door het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, waarvan € 970 mln. binnen de meerjarenperiode.

Indicatoren

Dashboard Groningen

Diverse informatie over de schadeafhandeling, de versterkingsoperatie en de afbouw van de gaswinning in Groningen is online beschikbaar via het Dashboard Groningen.

Schadeafhandeling

Het IMG rapporteert onder andere over het aantal ingediende en afgehandelde meldingen voor zowel fysieke schade als immateriële schade. Zie onderstaande tabel. In volgende begrotingsstukken wordt hier een update van gegeven. Actuele informatie over de schadeafhandeling is beschikbaar op de website van het IMG.

Tabel 23 Schadeafhandeling door het IMG (peildatum 18 augustus 2025)
 

Aantal meldingen

Aantal besluiten

Aantal openstaande meldingen

Totaal uitgekeerde bedrag (x €1 mln.)

Fysieke schade

281.850

263.569

18.281

1.946

Immateriële schade

143.461

141.307

2.154

265

Waardedaling

120.297

120.289

8

513

Versterkingsoperatie

De NCG rapporteert maandelijks over de voortgang van de versterking. De volgende tabel geeft de stand van de versterkingsoperatie weer. Actuele informatie is beschikbaar op de website van de NCG.

Tabel 24 Versterkingsoperatie door de NCG (peildatum 31 mei 2025)

Fase

Aantal adressen

Percentage

1. Nog beoordelen en/of de beoordeling nog delen met de eigenaar

568

2%

2. Beoordeling gedeeld met de eigenaar; projectopdracht voor de versterking opstellen

1.410

5%

3. (Voorbereiden) opstellen uitvoeringsplan; in gesprek met de eigenaar

6.610

24%

4. Bouwwerkzaamheden gestart

1.169

4%

5. Voldoet aan de veiligheidsnorm; opleverpunten bouw en/of (administratief) nog afronden

1.742

6%

6. Voldoet aan de veiligheidsnorm: versterkt of nieuw opgeleverd

4.451

16%

7. Voldoet aan de veiligheidsnorm blijkt uit de beoordeling; versterking is niet nodig

11.597

42%

8. Eigenaar werkt niet mee aan de versterking; dossier gesloten

212

1%

Eindtotaal

27.759

100%

Licence