In deze paragraaf is de begroting opgenomen van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
DUO is een agentschap van het Ministerie van OCW, dat ook voor enkele andere ministeries werkt. Voor het Ministerie van OCW voert DUO een groot aantal onderwijswetten en -regelingen uit. Daarnaast vervult DUO voor het Ministerie van JenV taken voor de Wet Inburgering en beheert het twee registers op het gebied van kinderopvang. Voor het Ministerie van Financiën voert DUO werkzaamheden uit op het gebied van examens voor de Wet op het financieel toezicht (Wft). Verder voert de organisatie taken uit voor het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), in opdracht van het Ministerie van JenV. Tot slot verzorgt de Shared Service Organisatie (SSO) Noord, onderdeel van DUO, voor diverse opdrachtgevers taken op het gebied van inkoop in het Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC), en housing en hosting in het Overheids Datacenter (ODC). DUO is gevestigd in Groningen (hoofdkantoor) en in Den Haag, en heeft twintig servicekantoren en balies en zes toetslocaties verspreid over het land.
De komende jaren staat het realiseren van de ambities in het kader van Werken aan Uitvoering centraal bij DUO. De publieke dienstverlening aan alle klanten van DUO wordt verbeterd. Hiertoe wordt geïnvesteerd in het vakmanschap van de medewerkers van DUO en in de randvoorwaarden die hiervoor ingevuld moeten worden zoals het verder verbeteren van de digitale systemen, informatiehuishouding en de implementatie van klantvolgsystemen.
In de budgettaire bijlage van het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat er bezuinigd moet worden op het apparaat van de Rijksoverheid. Voor DUO betreft dit een oplopende reeks tot € 10,8 miljoen in 2030. Daarnaast geldt dat er een structurele additionele taakstelling is opgelegd van € 3,8 miljoen per 2025. Dit brengt het totaal op structureel € 14,6 miljoen.
Laatste vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | 48.866 | 86.292 | 91.890 | 99.131 | 107.487 | 117.269 |
Examendiensten | 3.410 | 5.649 | 5.649 | 5.649 | 5.649 | 5.649 |
ICT-Diensten | 42.050 | 73.152 | 78.750 | 85.991 | 94.347 | 104.129 |
Inkoopdiensten | 971 | 4.602 | 4.602 | 4.602 | 4.602 | 4.602 |
Overige dienstverlening | 2.435 | 2.889 | 2.889 | 2.889 | 2.889 | 2.889 |
- Baten als tegenprestatie voor levering van input | 458.751 | 542.679 | 549.553 | 546.093 | 526.720 | 534.853 |
Hoofdproduct Bekostiging | 66.460 | 79.942 | 84.599 | 85.765 | 86.561 | 89.277 |
Hoofdproduct Studiefinanciering | 169.682 | 204.073 | 203.580 | 199.675 | 199.291 | 202.415 |
Hoofdproduct Examendiensten | 75.036 | 90.433 | 91.371 | 90.901 | 89.370 | 90.157 |
Hoofdproduct Onderwijsregisters | 58.177 | 69.953 | 71.579 | 71.952 | 71.165 | 72.413 |
Hoofdproduct Informatiediensten | 17.633 | 21.237 | 21.383 | 20.759 | 20.791 | 21.049 |
Inburgering | 40.574 | 44.862 | 44.862 | 44.862 | 44.862 | 44.862 |
ICT-Diensten | 14.404 | 17.499 | 17.499 | 17.499 | ‒ | ‒ |
Diverse registers | 12.130 | 9.724 | 9.724 | 9.724 | 9.724 | 9.724 |
Overige Dienstverlening | 4.655 | 4.956 | 4.956 | 4.956 | 4.956 | 4.956 |
Rentebaten | 1.000 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 |
Vrijval voorzieningen | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Bijzondere baten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Totaal baten | 508.617 | 630.371 | 642.843 | 646.624 | 635.607 | 653.522 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | 428.184 | 528.459 | 530.589 | 524.970 | 510.211 | 516.336 |
- Personele kosten | 330.768 | 411.880 | 413.512 | 406.925 | 394.294 | 398.930 |
waarvan eigen personeel | 249.490 | 283.546 | 284.977 | 286.407 | 287.851 | 289.301 |
waarvan inhuur externen | 69.454 | 113.500 | 113.895 | 106.193 | 92.608 | 95.784 |
waarvan overige personele kosten | 11.824 | 14.834 | 14.640 | 14.325 | 13.835 | 13.845 |
- Materiële kosten | 97.416 | 116.579 | 117.077 | 118.045 | 115.917 | 117.406 |
waarvan apparaat ICT | 38.686 | 56.825 | 57.888 | 59.401 | 59.753 | 61.876 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 28.412 | 28.751 | 28.457 | 28.165 | 26.944 | 26.599 |
waarvan overige materiële kosten | 30.318 | 31.003 | 30.732 | 30.479 | 29.220 | 28.931 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 30.316 | 32.064 | 32.208 | 32.488 | 31.865 | 32.296 |
Rentelasten | 2.563 | 3.695 | 4.780 | 5.570 | 6.066 | 6.253 |
Afschrijvingskosten | 45.354 | 64.203 | 73.316 | 81.646 | 85.515 | 96.687 |
- Materieel | 13.000 | 21.620 | 22.670 | 24.029 | 25.597 | 27.432 |
waarvan apparaat ICT | 12.500 | 21.220 | 22.270 | 23.629 | 25.197 | 27.032 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 500 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
- Immaterieel | 32.354 | 42.583 | 50.646 | 57.617 | 59.918 | 69.255 |
Overige lasten | 2.100 | 1.850 | 1.850 | 1.850 | 1.850 | 1.850 |
waarvan dotaties voorzieningen | 2.100 | 1.850 | 1.850 | 1.850 | 1.850 | 1.850 |
waarvan bijzondere lasten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Totaal lasten | 508.517 | 630.271 | 642.743 | 646.524 | 635.507 | 653.422 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten
De totale verwachte baten als tegenprestatie voor de levering van diensten bedragen € 86,3 miljoen. Het gaat hier om dienstverlening op het gebied van examens, ICT en inkoopdiensten aangeboden door de SSO Noord en overige dienstverlening waaronder vergoedingen voor detacheringen.
Baten examendiensten
De verwachte baten examendiensten van € 5,6 miljoen betreffen de inkomsten uit leges voor afgenomen examens in opdracht van het Ministerie van OCW.
Baten ICT-Diensten
De verwachte baten ICT-Diensten van € 73,2 miljoen betreffen de inkomsten uit werkzaamheden uitgevoerd door de SSO Noord, dat onderdeel is van DUO. Het betreffen werkzaamheden voor de Ministeries van OCW (€ 6,7 miljoen), BZK (€ 30,2 miljoen), JenV (€ 20,8 miljoen), EZ (€ 7,8 miljoen), VWS (€ 3,3 miljoen), Financiën (€ 1,6 miljoen), IenW (€ 1,3 miljoen) en diverse gemeenten, zelfstandige bestuursorganen en agentschappen (€ 1,5 miljoen).
Baten inkoopdiensten
De verwachte baten inkoopdiensten van € 4,6 miljoen betreffen de inkomsten uit werkzaamheden uitgevoerd door de Shared Service Organisatie Noord, dat onderdeel is van DUO. Het betreft werkzaamheden voor de Ministeries van OCW (€ 3,2 miljoen) en JenV (€ 1,4 miljoen).
Baten overige dienstverlening
De verwachte baten in verband met overige dienstverlening aan derden en detacheringen bedragen € 1,2 miljoen respectievelijk € 1,7 miljoen.
Baten als tegenprestatie voor de levering van input
De totale verwachte baten als tegenprestatie voor het leveren van input bedragen € 542,7 miljoen. Deze baten vloeien voort uit het uitvoeren van de vijf hoofdproducten en werkplekdienstverlening in opdracht van het Ministerie van OCW. Tevens zijn hier de baten opgenomen in verband met het uitvoeren van de inburgeringstaken in opdracht van het Ministerie van JenV. Voorts zijn baten opgenomen in verband met het voeren van diverse registers en overige dienstverlening, met name het Landelijk Register Kinderopvang.
Baten hoofdproduct bekostiging
De verwachte baten van € 79,9 miljoen betreffen de inkomsten voor geleverde diensten en producten aan het Ministerie van OCW voor het uitvoeren van het hoofdproduct bekostiging van onderwijsinstellingen. In de totale baten is een vergoeding voor ontwikkeling van het systeemlandschap (€ 12,5 miljoen) en een vergoeding voor werkzaamheden in verband met Werk aan Uitvoering (€ 4,1 miljoen) opgenomen.
Omzet studiefinanciering
De verwachte baten van € 204,1 miljoen betreffen de inkomsten voor geleverde diensten en producten aan het Ministerie van OCW voor het uitvoeren van het hoofdproduct studiefinanciering. In de totale baten is een vergoeding voor ontwikkeling van het systeemlandschap (€ 22,7 miljoen) en een vergoeding voor werkzaamheden in verband met Werk aan Uitvoering (€ 26,8 miljoen) opgenomen.
Omzet examendiensten
De verwachte baten van € 90,4 miljoen betreffen de inkomsten voor geleverde diensten en producten aan het Ministerie van OCW voor het uitvoeren van het hoofdproduct examendiensten. In de totale baten is een vergoeding voor ontwikkeling van het systeemlandschap (€ 16,1 miljoen) en een vergoeding voor werkzaamheden in verband met Werk aan Uitvoering (€ 1,2 miljoen) opgenomen.
Omzet onderwijsregisters
De verwachte baten van € 70,0 miljoen betreffen de inkomsten voor geleverde diensten en producten aan het Ministerie van OCW voor het uitvoeren van het hoofdproduct onderwijsregisters. In de totale baten is een vergoeding voor ontwikkeling van het systeemlandschap (€ 15,9 miljoen) en een vergoeding voor werkzaamheden in verband met Werk aan Uitvoering (€ 1,2 miljoen) opgenomen.
Omzet informatiediensten
De verwachte baten van € 21,2 miljoen betreffen de inkomsten voor geleverde diensten en producten aan het Ministerie van OCW voor het uitvoeren van het hoofdproduct informatiediensten. In de totale baten is een vergoeding voor ontwikkeling van het systeemlandschap (€ 1,5 miljoen) en een vergoeding voor werkzaamheden in verband met Werk aan Uitvoering (€ 6,4 miljoen) opgenomen.
Baten inburgering
De verwachte baten voor het uitvoeren van taken voortkomend uit de inburgeringswetgeving bedragen € 44,9 miljoen. De werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van JenV.
Baten ICT-Diensten
De verwachte baten uit hoofde van werkplekdienstverlening aan het Ministerie van OCW bedragen € 17,5 miljoen.
Baten in verband met het voeren van diverse registers
De verwachte baten voor het voeren van diverse registers in opdracht van het Ministerie van SZW bedragen € 9,7 miljoen. Het betreft primair het beheren van het Landelijk Register Kinderopvang.
Baten in verband met overige dienstverlening
De verwachte baten in verband met overige dienstverlening bedragen € 5,0 miljoen. De werkzaamheden bestaan uit het afnemen van de examens in verband met de Wet op het financieel toezicht in opdracht van het Ministerie van Financiën (€ 2,7 miljoen); daarnaast uit print- en couverteerwerkzaamheden voor het Ministerie van JenV (€ 2,3 miljoen).
Hieronder is weergeven wat de herkomst van de baten is als tegenprestatie voor de levering van producten en diensten, respectievelijk baten als tegenprestatie voor levering van input.
Omschrijving | Laatste vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Omzet moederdepartement | 401.392 | 493.265 | 500.650 | 497.852 | 479.242 | 488.268 |
Omzet overige departementen | 99.538 | 127.119 | 132.094 | 138.528 | 145.954 | 154.647 |
Omzet derden | 6.687 | 8.587 | 8.699 | 8.844 | 9.011 | 9.207 |
Totaal omzet | 507.617 | 628.971 | 641.443 | 645.224 | 634.207 | 652.122 |
Rentebaten
De verwachte rentebaten bedragen € 1,4 miljoen en betreffen de verwachte vergoeding voor het positieve uitstaande saldo bij het Ministerie van Financiën.
Lasten
Personele kosten
De begrote personele kosten bedragen € 411,9 miljoen en hebben betrekking op de kosten van het eigen personeel (€ 283,5 miljoen) op basis van de gemiddelde loonkosten, de kosten voor externe inhuur (€ 113,5 miljoen) en een reële inschatting van de overige personele kosten zoals opleidingsbudget en reiskosten (€ 14,8 miljoen). DUO probeert voortdurend de inzet van relatief duur extern ICT-personeel te verminderen door in plaats daarvan ambtelijk personeel in dienst te nemen. Dit heeft naast kostenvoordelen ook als voordeel dat de kennisopbouw binnen de eigen organisatie beter kan worden geborgd. Wel heeft DUO de komende jaren additionele werkzaamheden te verrichten op het gebied van wetgeving en het vervangen en doorontwikkelen van haar systeemlandschap. Voor deze incidenteel gefinancierde werkzaamheden geldt dat DUO in beginsel geen vast personeel aantrekt.
Materiële kosten
De begrote materiële kosten bedragen € 116,6 miljoen en betreffen onder andere de ICT-gerelateerde apparaatskosten (€ 56,8 miljoen), zoals de kosten voor het rekencentrum en kosten ten behoeve van beheer, onderhoud en ontwikkeling van ICT-systemen. Daarnaast is een bijdrage aan SSO's (€ 28,8 miljoen) begroot. De begrote overige materiële lasten (€ 31,0 miljoen) betreffen kosten voor examens (zoals drukwerk en vergoedingen voor examinatoren en surveillanten), communicatiekosten en portokosten.
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
De begrote kosten uitbesteed werk en andere externe kosten bedragen € 32,1 miljoen. Dit betreffen verwachte kosten uit hoofde van ingekochte dienstverlening ten behoeve van de uitvoering van diverse taken.
Rentelasten
De begrote rentelasten bedragen € 3,7 miljoen voor de aangetrokken leningen bij het Ministerie van Financiën. Deze leningen worden gebruikt ter financiering van vervangingen in het systeemlandschap.
Afschrijvingskosten
De begrote afschrijvingskosten bedragen € 64,2 miljoen en betreffen de afschrijvingskosten uit hoofde van materiële en immateriële vaste activa. De stijging in 2026 en opvolgende jaren hangt primair samen met de geplande investeringen in het ICT-landschap.
Overige lasten
De begrote overige lasten bedragen € 1,9 miljoen en betreffen de verwachte dotatie aan de personele voorzieningen voor wachtgeld, maatwerk en jubileumuitkeringen.
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 24.229 | 20.231 | 98.973 | 99.073 | 99.173 | 99.273 | 99.373 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 591.103 | 508.617 | 508.617 | 630.371 | 642.843 | 646.624 | 635.607 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 528.755 | ‒ 463.263 | ‒ 463.163 | ‒ 566.068 | ‒ 569.427 | ‒ 564.878 | ‒ 549.992 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 62.348 | 45.354 | 45.454 | 64.303 | 73.416 | 81.746 | 85.615 |
-/- totaal investeringen | ‒ 81.710 | ‒ 94.300 | ‒ 106.500 | ‒ 106.500 | ‒ 106.500 | ‒ 106.500 | ‒ 106.500 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 81.710 | ‒ 94.300 | ‒ 106.500 | ‒ 106.500 | ‒ 106.500 | ‒ 106.500 | ‒ 106.500 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 25.982 | ‒ 45.354 | ‒ 45.354 | ‒ 64.203 | ‒ 73.316 | ‒ 81.646 | ‒ 85.515 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 85.900 | 94.300 | 106.500 | 106.500 | 106.500 | 106.500 | 106.500 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 59.918 | 48.946 | 61.146 | 42.297 | 33.184 | 24.854 | 20.985 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 64.785 | 20.231 | 99.073 | 99.173 | 99.273 | 99.373 | 99.473 |
Toelichting
Kasstroomoverzicht
De operationele kasstroom is het saldo van ontvangsten van dienstverlening aan het moederdepartement, de overige departementen en derden waar uitgaven aan intern en extern personeel en leveranciers tegenover staat. De investeringskasstroom betreft de verwachte investeringen in zowel materiële als immateriële vaste activa. Het gaat hier specifiek om investeringen in het rekencentrum, softwarelicenties en netwerken. Daarnaast betreffen dit investeringen in het systeemlandschap (zelf ontwikkelde infrastructuur en applicaties). Onder de financieringskasstroom is de aflossing op de leningen opgenomen, evenals de verwachte aan te trekken leningen. De investeringen in de (immateriële) vaste activa worden gefinancierd via een beroep op de leenfaciliteit.
Kapitaaluitgaven
Investeringen in Immateriële vast activa | |
-Zelfontwikkeld software | 64.600 |
-Software Licenties | 1.900 |
Materiële vaste activa | |
- Hardware Data- en rekencentrum | 36.200 |
- Hardware Netwerk | 700 |
- Hardware Overig | 700 |
- Overige Inventaris | 2.400 |
Totaal investeringen | 106.500 |
Doelmatigheid
De basisindicatoren voor het bepalen van de doelmatigheid zijn de kostprijs en kwaliteit per product of dienst. Conform het overzicht met doelmatigheidsindicatoren stuurt DUO op gelijkblijvende kosten bij verbeterde dienstverlening. De kwaliteitsverbetering zal onder andere ontstaan door de investeringen in het ICT-landschap. Daarnaast heeft de invoering van Life Cycle Management (LCM) binnen DUO geleid tot een situatie waarin grote eenmalige projectinvesteringen zijn vervangen door structurele investeringen die over langere tijd worden afgeschreven. Dit is zichtbaar in de post vervangingskosten, zijnde de niet activeerbare ontwikkelkosten van de vervangingen inclusief de afschrijvingen van de immateriële vaste activa, die de omvang van het ICT-landschap weerspiegelen.
DUO streeft naar doelmatig gebruik van ICT-systemen, door te sturen op een stabilisering en uiteindelijke daling van de omvang van haar ICT-landschap. DUO bereikt dit door «slim» te vervangen en te komen tot een onder architectuur ontwikkeld, modern, simpel en kleiner ICT-landschap. DUO streeft naar stabilisering van de kosten voor onderhoud. Onderhoud is datgene wat nodig is voor instandhouding van de geautomatiseerde uitvoeringsprocessen. Daarnaast stuurt DUO op doelmatigheid voor wat betreft de overheadkosten. DUO streeft de komende jaren naar 20 procent overhead ten opzichte van de totale kosten. DUO is voornemens de doelmatigheidsindicatoren in aankomende jaren door te ontwikkelen.
Slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Omzet Bekostiging Instellingen*1 | 17% | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Omzet Studiefinanciering* | 46% | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Omzet Examendiensten* | 16% | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Omzet Basisregisters* | 16% | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Omzet Informatiediensten* | 5% | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Totaal basiscontract | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
Vervangingskosten | 53,0 | 113 | 120 | 135 | 148 | 152 | 167 |
Kosten met betrekking tot onderhoud en beheer* | 57,9 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Immateriële vaste activa (x1 mln) | 177,0 | 161 | 192,2 | 214,9 | 230,7 | 243,7 | 245,8 |
Overheadkosten t.o.v. de totale kosten (%) | 18% | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% |
FTE | |||||||
FTE-Intern | 3.103,0 | 3.224,3 | 3.531,0 | 3.542,0 | 3.554,8 | 3.565,9 | 3.573,0 |
FTE-Extern | 545,0 | 429,1 | 430,3 | 445,4 | 436,1 | 453,3 | 464,7 |
Tarieven/uur | |||||||
ICT gerelateerd | € 132,00 | € 140,00 | € 146,50 | € 146,50 | € 146,50 | € 146,50 | € 146,50 |
Overige uren | € 87,00 | € 94,50 | € 103,00 | € 103,00 | € 103,00 | € 103,00 | € 103,00 |
Saldo baten en lasten (%) | 0,5% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Kwaliteitsindicatoren | |||||||
Klantcontact digitaal | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 |
Klantcontact traditioneel | 7,9 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
Omzet/kostprijs per productDUO aggregeert haar werkzaamheden naar vijf producten, te weten bekostiging, studiefinanciering, examens, registers en informatiediensten.
VervangingskostenDUO maakt de effecten van Life Cycle Management inzichtelijk via de vervangingskosten. Dit betreffen de niet-activeerbare ontwikkelkosten van de vervangingen, inclusief de afschrijvingen van de immateriële vaste activa en de bijbehorende rente, die de omvang van het ICT-landschap weerspiegelen.
Kosten met betrekking tot onderhoud en beheerDUO streeft naar een gelijkblijvend onderhoud en beheer, gerepresenteerd in een gelijkblijvend indexgetal van 100.
Overheadkosten ten opzichte van de totale kosten (%)Deze indicator drukt de overhead uit als percentage van de totale kosten. Daar waar in het verleden een percentage van boven de 20 procent is gerealiseerd wil DUO voor de komende jaren dalen naar 20 procent overhead ten opzichte van de totale kosten.
FTE totaalDe ontwikkeling in fte’s betreft een deel van de bezetting dat werkzaam is in de ontwikkeling van infrastructuur, software en applicaties in eigen beheer wat, financieel gezien, wordt aangemerkt als een investering in immateriële vaste activa. Ten slotte geldt dat een fors deel van de stijging in het aantal fte’s het gevolg is van additionele werkzaamheden die voortvloeien uit additionele compliancewerkzaamheden.
Tarieven
Projecttarief per uurHet projecttarief per uur (€ 146,50) is een gemiddeld uurtarief ten behoeve van systeem- en procesaanpassingen.
Meerwerktarief per uurVoor niet ICT-gerelateerde inzet geldt een lager tarief van € 103,00 per uur.
Indicatoren:Voor de indicator Klanttevredenheid klantcontact digitaal is de norm 6,5 en voor de indicator Klanttevredenheid klantcontact traditioneel is de norm 7,0. Het betreft hier respectievelijk de tevredenheid van individuele klanten op de kanalen Mijn DUO en de website (digitaal) en de tevredenheid op de kanalen telefonie, e-mail en balie (traditioneel), op een schaal van 1 tot en met 10.