Base description which applies to whole site

3.1 Artikel 1 Inzet

Defensie beschermt wat ons dierbaar is. Die opdracht is een afgeleide van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden en de Grondwet. Deze leidt tot drie hoofdtaken:

  • Bescherming van het eigen en bondgenootschappelijke grondgebied, inclusief het Caribisch deel van het Koninkrijk.

  • Bescherming en bevordering van de internationale rechtsorde en stabiliteit.

  • Ondersteuning (onder alle omstandigheden) van de civiele autoriteiten bij de handhaving van de openbare orde, de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde, de bestrijding van rampen en incidenten en de beheersing van crises, zowel nationaal als internationaal.

Alle drie de hoofdtaken vergen meer inzet vanwege de toegenomen instabiliteit in de wereld. Om deze taken te kunnen uitvoeren stelt Defensie militaire eenheden gereed die daarvoor kunnen worden ingezet.

De Minister van Defensie is verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen en daadwerkelijk inzetten van eenheden om de veiligheid van het eigen en bondgenootschappelijk grondgebied te handhaven. Verder is de Minister in samenwerking met bondgenoten verantwoordelijk voor de uitvoering van bijdragen aan missies voor conflictpreventie, crisisbeheersing en vredesopbouw, wereldwijd. Het Koninkrijk der Nederlanden draagt daarmee bij aan de handhaving en bevordering van de internationale rechtsorde. De eenheden kunnen ook worden ingezet voor nationale taken en het verlenen van (internationale) noodhulp.

Onder Beleidsartikel 1 Inzet wordt een overzicht geboden van de inzet van de krijgsmacht. Dit betreft de bijdragen van Defensie aan crisisbeheersingsoperaties, contributies aan gemeenschappelijk gefinancierde NAVO- en EU-operaties, inzet voor nationale en koninkrijkstaken en overige inzet. Het artikel is daartoe uitgebreid met een niet-financieel overzicht voor de structurele inzet voor nationale en koninkrijkstaken, bijvoorbeeld door de KMar en de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD).

In beleidsartikel 1 is de begroting van inzet van de krijgsmacht opgenomen. De uitgaven en ontvangsten van inzet worden hier begroot mits:

  • 1. Deze uitgaven additioneel zijn. Dit betekent dat vormen van inzet budgettair niet in dit artikel zichtbaar zijn indien geen sprake is van aanvullende uitgaven ten opzichte van de uitgaven voor gereedstelling en instandhouding binnen de artikelen van de operationele commando’s (bijvoorbeeld de inzet van helikopters voor Search and Rescue) of indien deze worden verrekend met tweeden of derden (bijvoorbeeld noodhulp die wordt verrekend met het Ministerie van Buitenlandse Zaken).

  • 2. Deze inzet onder directe verantwoordelijkheid van de CDS wordt uitgevoerd. Verschillende vormen van inzet zijn gemandateerd aan de operationele commando’s, zoals de inzet voor de Kustwacht, en worden daarom bij die artikelen begroot en verantwoord.

Om het geïntegreerde karakter met het Nederlandse Buitenlandbeleid te borgen wordt besluitvorming over het Budget Internationale Veiligheid (BIV) interdepartementaal voorbereid en uitgevoerd.

In eerdere besluitvormingsmomenten heeft het Kabinet Schoof besloten tot deelname dan wel verlenging, uitbreiding of beëindiging van de Nederlandse militaire bijdragen aan onder andere de volgende missies en operaties:

  • EUFOR Althea: de verlenging van de bijdrage aan EU-operatie in Bosnië en Herzegovina tot en met 31 december 2027.

  • Kosovo Force (KFOR): bijdrage aan KFOR voor de periode 1 april 2025 t/m 1 april 2026.

  • United Nations Command (UNC): bijdrage aan het VS-geleide multinationale militaire commando UNC in Zuid-Korea voor de periode 01 januari 2025 tot en met 31 december 2026.

  • Pacific Security Maritime Exchange (PSMX) Enforcement Coordination Cell (ECC) (PSMX/ECC): betreft de inzet bij het hoofdkwartier in Japan gedurende de periode juli 2025 t/m juni 2027.

NAVO-bondgenoten besloten in de periode voor en na de illegale Russische invasie van Oekraïne tot aanvullende maatregelen om het NAVO-verdragsgebied te beschermen, Rusland af te schrikken en bondgenoten bij te staan. Als onderdeel van dit pakket aan maatregelen zijn extra eenheden aan de oostflank van het verdragsgebied ontplooid. Nederland levert hier als NAVO-bondgenoot een actieve bijdrage aan.

In VN-verband zal Nederland daarnaast bijdragen blijven leveren aan VN-missies in het Midden-Oosten. Defensie blijft ten slotte indien mogelijk Vessel Protection Detachments (VPD's) inzetten ter bescherming van de koopvaardij. Deze inzet wordt begroot en verantwoord onder overige inzet.

Figuur 3 Overzicht missies en operaties

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Inzet (bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Art.

Verplichtingen

3.323.511

5.027.215

318.301

932.851

180.991

180.991

188.541

         
 

Uitgaven

2.699.887

4.377.894

2.350.144

964.694

212.834

212.834

220.384

         
 

Apparaatsuitgaven

0

0

0

0

0

0

0

         
 

Programmauitgaven

2.699.887

4.377.894

2.350.144

964.694

212.834

212.834

220.384

         

1.1

Programmauitgaven

2.699.887

4.377.894

2.350.144

964.694

212.834

212.834

220.384

 

Opdrachten

2.699.887

3.941.894

2.153.844

928.394

176.534

176.534

184.084

 

Crisisbeheersingsoperaties

2.697.206

3.922.368

2.134.318

908.869

157.009

157.009

164.559

 

Financiering nationale inzet krijgsmacht

1.346

3.827

3.827

3.826

3.826

3.826

3.826

 

Overige inzet

1.335

15.699

15.699

15.699

15.699

15.699

15.699

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

0

436.000

196.300

36.300

36.300

36.300

36.300

 

Bijdrage aan Internationale Samenwerking

0

436.000

196.300

36.300

36.300

36.300

36.300

         
 

Ontvangsten

168.983

151.718

133.739

243.123

2.332

2.332

2.332

Tabel 5 Geschatte budgetflexibiliteit
 

2026

juridisch verplicht

39,3%

bestuurlijk gebonden

0%

beleidsmatig gereserveerd

60,7%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Budgetflexibiliteit

Het aandeel «juridisch verplicht» heeft betrekking op de uitgaven voor levering van goederen en/of diensten van de lopende missies. Voor 2026 is 39,3% juridisch verplicht. De voorziening voor de verwachte verlenging van de huidige missies of voor nieuwe missies is juridisch gezien nog niet verplicht.

In beleidsartikel 1 Inzet wordt de inzet van de krijgsmacht begroot. Het financiële instrument «opdrachten» omvat de uitgavencategorieën:

  • 1. Internationale inzet (BIV), zoals crisisbeheersingsoperaties;

  • 2. Financiering nationale inzet krijgsmacht (FNIK);

  • 3. Overige inzet.

De financiering van de militaire steun aan Oekraïne verloopt ook via het BIV. Dit budget is vanuit de generale middelen toegevoegd aan Artikel 1 door het ministerie van Financiën. Op deze wijze draagt Nederland bij aan de ondersteuning van Oekraïne in de strijd tegen Rusland. De Kamer wordt periodiek op de hoogte gehouden van de geleverde steun aan Oekraïne.

In het beleidsartikel 1 inzet worden onder het nieuwe financiële instrument «bijdrages aan internationale organisaties» de contributiebijdrages aan instandhouding van de NAVO hoofdkwartieren en Oekraïne bijdrages aan internationale samenwerkingsorganisaties verantwoord.

Toelichting uitgaven per missie

Tabel 6 Overzicht Internationale inzet (BIV) (bedragen x € 1.000)

Overzicht Internationale inzet (BIV)

2025

2026

2027

2028

2029

2030

(bedragen x € 1.000)

      

EUFOR Althea

9.000

17.600

3.400

   

Veiligheidsinzet in Irak (CBMI)

5.540

     

NATO Mission in Iraq (NMI)

45.750

     

Enhanced Forward Presence Litiuwen (EFP LTU)

34.000

36.000

    

Enhanced Forward Presence Roemenië (EFP ROU)

  

250

   

Enhances Vigilites Activities MQ-9

7.200

4.900

    

Enhanced Air Policing Est

8.600

     

OP Interflex

9.000

3.865

    

European Union Military Assistance Mission

7.500

7.500

    

Missies Algemeen

6.400

7.500

7.500

7.500

7.500

7.500

Personeelszorg

3.150

1.800

1.800

1.800

1.800

1.800

Contributies

36.000

36.300

36.300

36.300

36.300

36.300

Kleinschalige bijdragen aan missies (< € 2,5 miljoen per jaar)

4.525

741

700

300

300

300

Subtotaal

176.665

116.206

49.950

45.900

45.900

45.900

Reservering Dutchbatt III veteranen (BT09)

4.242

742

336

   

Reservering MIVD (BT11)

5.418

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Totaal

186.325

121.948

55.286

50.900

50.900

50.900

Toelichting per missie

EUFOR Althea

Nederland ondersteunt landen in de Westelijke Balkan, inclusief Bosnië en Herzegovina. In april 2025 heeft het kabinet besloten tot de inzet van een infanteriecompagnie van de 11e Luchtmobiele Brigade in (maximaal 175 militairen voor de periode oktober 2025 tot oktober 2026), evenals de voortzetting van een Human Intelligence team (maximaal 10 personen) en de vier stafofficieren werkzaam op het hoofdkwartier van EUFOR Althea te Sarajevo. Het nationaal kader hiervan is uitgebreid naar maximaal zeven personen.

Brede veiligheidsinzet Irak

In 2025 is de Nederlandse bijdrage aan de NAVO Missie Irak (NMI) afgenomen. De bijdrage van de commandant NMI, de Force Protection en het helicopter detachement zijn in 2025 beëindigd. De bijdrages aan Operation Inherent Resolve (OIR) en NMI ten behoeve van de brede veiligheidsinzet in Irak duren tot en met juli 2028 en bestaan uit de volgende elementen:

  • Militaire en civiele bijdrage aan de NMI om de Iraakse veiligheidsinstituties op institutioneel niveau te adviseren, maximaal twintig civiele en militaire adviseurs;

  • Militaire bijdrage aan OIR van de anti-ISIS coalitie in de vorm van SOF-trainers, militaire adviseurs en stafofficieren;

  • Militaire en civiele bijdrage aan (hervormingen in) de Koerdische Autonome Regio.

MNBG Litouwen

De NAVO besloot na de illegale annexatie van de Krim door Rusland in 2014 tot de versterking van de afschrikking- en verdedigingsfunctie van de oostflank. Onderdeel hiervan is de vooruitgeschoven aanwezigheid in de Baltische staten en Polen: enhanced Forward Presence (eFP). eFP bestaat op dit moment uit circa 4.500 militairen, verdeeld over een viertal multinationale Battle Groups. eFP brengt tot uitdrukking dat een schending van het verdragsgebied leidt tot de onmiddellijke betrokkenheid van het bondgenootschap. eFP draagt actief bij aan geloofwaardige afschrikking van Rusland en het geruststellen van bondgenoten in Baltische Staten en Polen. In het geval van een aanval stuit de tegenstander namelijk niet alleen op de lokale strijdkrachten, maar tevens op een multinationale NAVO-eenheid.

Nederland neemt sinds 2017 met circa 270 militairen deel aan de multinationale Battle Group in Litouwen. Het nationale kader voor MNBG Litouwen is maximaal 350 pax (waarvan 50 flexibel) tot en met 31 december 2026. De langjarige Nederlandse bijdrage aan de multinationale Battle Group verhoogt hierbij de ervaring met het gezamenlijk optreden met strategische partners waaronder Duitsland, Noorwegen en België. De inzet roteert veelal tussen de 13e Lichte Brigade (13 LtBrig) en de 43e Gemechaniseerde Brigade (43 MechBrig) van het Commando Landstrijdkrachten.

Contributies

Nederland draagt met contributies bij aan de gemeenschappelijke uitgaven voor crisisbeheersingsoperaties van de NAVO en militaire missies en operaties van de EU. Deze contributies staan los van een eventuele Nederlandse deelname aan een specifieke missie van de NAVO of de EU. Ook de jaarlijkse bijdrage aan de Strategic Airlift Capability (SAC) C-17, gehuisvest op Papa Air Base te Hongarije, is onderdeel van de contributies. Dit is een internationaal samenwerkingsverband van twaalf landen, waaronder tien NAVO-bondgenoten, en voorziet in een deel van de Nederlandse behoefte aan strategic airlift.

Kleine bijdragen

In onderstaand overzicht staan de kleinschalige Nederlandse bijdragen met een financiële omvang van minder dan € 2,5 miljoen per jaar.

Tabel 7 Overzicht kleinschalige bijdragen aan missies in personeel

Overzicht kleine missies

Maximale omvang

1(NLD) Air Task Force Middle East (ATF ME)*

12

European Union ATALANTA (EU ATALANTA)*

3

European Union Militairy Assistance Mission (EUMAM)*

9

European Union Navel Force Aspides (EUNAVFOR Aspides)*

10

United Nations Interim Force in Lebanon (UNIFIL)*

1

United Nations Truce Supervision Organisation (UNTSO)*

12

United Nations Command (UNC)*

3

United Nations Military Peacekeeping Intelligence (UNMPKI)

1

Combined Maritime Forces (CMF)*

3

Netherlands Liaison Team CENTCOM (NLTC)*

2

Office of Security Coordinator (OSC - voorheen USSC)*

4

Pacific Security Maritime Exchange (PSMX) - Enforcement Coordination Cell (ECC)

1

Kosovo Force (KFOR)*

1

*personele omvang varieert in tijd gedurende de missie van 0 tot maximale omvang

 

*De personele omvang varieert in tijd gedurende de missie van nul tot de maximale omvang.

Toelichting op nationale inzet krijgsmacht

Structurele nationale taken

Defensie voert structurele taken uit ten behoeve van civiele overheden. De financiële middelen van deze structurele taken zijn opgenomen in de verschillende begrotingsartikelen van Defensie. Deze structurele taken zijn vastgelegd in wet- of regelgeving, inclusief ministeriële besluiten, maar ook convenanten of arrangementen. Onder de structurele taken vallen de taken van de Koninklijke Marechaussee, de Kustwachten in Nederland en het Caribisch gebied, luchtruimbewaking, de Bijzondere Bijstandseenheden en de Explosievenopruiming.

Militaire bijstand en steunverlening (Financiering Nationale Inzet Krijgsmacht (FNIK)

Defensie verleent militaire bijstand voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid en voor de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde in Europees Nederland en in de Caribiche delen van het Koninkrijk. Deze inzet wordt bekostigd vanuit dit artikel via de afspraken die zijn gemaakt in het convenant FNIK. Deze bijstand wordt zowel door de Koninklijke Marechaussee geleverd als door andere eenheden van Defensie. Daarnaast wordt bijstand verleend in geval van een ramp of crisis of in geval van de vrees voor het ontstaan daarvan.

De tabel indicatieve inzet voor 2026 geeft de geprognosticeerde nationale inzet weer, aangezien bijstandsverzoeken niet (altijd) te voorspellen zijn.

Tabel 8 Indicatieve nationale inzet

Tabel 11 Indicatieve Nationale Inzet

   

Grondslag/activiteit

Defensieonderdeel (DO)

Soort

Aantal

Explosieven opruiming

EODD (FNIK)

ruimingen

2000

Explosieven opruiming Noordzee

CZSK

ruimingen

35

Quick Reaction Alert (onderscheppingen luchtruim)

CLSK

onderscheppingen

4

Strafrechtelijke handhaving rechtsorde (Politiewet)

Alle DO'n (FNIK)

aanvragen

115

Handhaving openbare orde en veiligheid (Politiewet)

Alle DO'n (FNIK)

aanvragen

25

Militaire steunverlening in het openbaar belang

Alle DO'n (FNIK)

aanvragen

30

Wet Veiligheidsregio

Alle DO'n (FNIK)

aanvragen

25

KB 1987 inzet krijgsmacht in Aruba, Curacoa en Sint Maarten - harde bijstand

CZSK/CLAS (FNIK)

aanvragen

29

KB 1987 inzet krijgsmacht in Aruba, Curacoa en Sint Maarten - zachte bijstand

CZSK/CLAS

aanvragen

3

Wet BES

CZSK/CLAS (FNIK)

aanvragen

3

Toelichting op ontvangsten

De ontvangsten hebben betrekking op de eventuele vergoedingen van de EU, NAVO, VN en partnerlanden voor de door Nederland geleverde diensten of ingezette personele en materiële middelen. Ook wordt de bijdrage van de reders voor de inzet van VPD’s hier geraamd.

Licence