Base description which applies to whole site

3.1 Artikel 1 Volksgezondheid

Een goede volksgezondheid, waarbij mensen zo min mogelijk blootstaan aan bedreigingen van hun gezondheid én zij in gezondheid leven.

Tabel 7 Absolute levensverwachting1 en waarvan jaren in goed ervaren gezondheid2
 

1980

2000

2010

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

1. Absolute levensverwachting in jaren:

            

-mannen

72,5

75,5

78,8

79,9

80,1

80,2

80,5

79,7

79,7

80,1

80,3

80,5

-vrouwen

79,2

80,6

82,7

83,1

83,3

83,3

83,6

83,1

83,0

83,1

83,3

83,3

2. Waarvan jaren in goed ervaren gezondheid:

            

- mannen

-

61,5

63,9

64,9

65,0

64,2

64,8

66,4

65,4

63,2

64,1

63,5

- vrouwen

-

60,9

63,0

63,3

63,8

62,7

63,2

65,8

65,1

62,3

62,4

62

1

2

Een belangrijke beleidsopgave voor de minister is het beschermen en bevorderen van de gezondheid van burgers. Mensen zijn in eerste instantie echter wel zelf verantwoordelijk voor hun gezondheid en dienen zichzelf – indien mogelijk – te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.

De minister vervult de volgende rollen: Stimuleren: van het maken van gezonde keuzes, van de beschikbaarheid van betrouwbare informatie over gezonde keuzes, en van een gezonder aanbod van voeding.

Financieren: van (bevolkings-)onderzoeken/screeningen, van diverse nationale programma’s, projecten en organisaties die zich bezig houden met de bescherming en bevordering van de gezondheid van burgers en preventie van ziekten.

Regisseren: het opstellen van wettelijke kaders om op verschillende manieren burgers te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.

Aanvullend Zorg en Welzijns Akkoord (AZWA)

Binnen het AZWA zijn aanvullende afspraken gemaakt op zowel het Integraal Zorg Akkoord (IZA) als het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Deze afspraken richten zich onder meer op de samenwerking tussen het zorgdomein en het sociaal domein. Om het zorgstelsel ook in de toekomst toegankelijk te houden, wordt ingezet op preventie en het bieden van passende ondersteuning vanuit het sociaal domein aan inwoners met een hulpvraag. Dit houdt in dat gemeenten in 2026 activiteiten uit het GALA, die tot en met 2025 tijdelijk bekostigd werden via de Brede Specifieke Uitkering, kunnen voortzetten. Daarnaast worden in 2026, samen met de VNG en Zorgverzekeraars Nederland, de afspraken uit het AZWA verder uitgewerkt.

In de beleidsagenda zijn ook een aantal beleidswijzigingen opgenomen die betrekking hebben op arikel 1.

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Volksgezondheid (bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Art.

Verplichtingen

2.032.035

2.208.778

1.519.911

1.421.713

1.467.744

1.320.987

1.263.276

         
 

Uitgaven

2.401.551

2.392.491

2.118.763

1.714.911

1.621.729

1.464.167

1.405.255

         

1.10

Gezondheidsbeleid

1.008.062

999.197

877.696

664.727

622.613

553.656

517.360

 

Subsidies (regelingen)

49.698

53.561

47.429

51.218

45.287

45.392

45.424

 

(Lokaal) gezondheidsbeleid

49.698

53.561

47.429

51.218

45.287

45.391

45.423

 

Overige

0

0

0

0

0

1

1

 

Opdrachten

1.581

4.272

1.161

1.776

4.250

4.215

4.215

 

(Lokaal) gezondheidsbeleid

1.581

4.272

1.161

1.776

4.250

4.215

4.215

 

Bijdrage aan agentschappen

199.492

192.336

183.124

183.078

185.986

185.794

185.774

 

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

155.657

153.029

155.002

157.687

161.761

161.422

161.383

 

RIVM: Wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed

43.535

38.868

27.296

24.559

23.363

23.479

23.464

 

Overige

300

439

826

832

862

893

927

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

449.474

443.636

422.539

338.764

294.474

226.280

189.972

 

ZonMw: Programmering

449.029

443.221

422.124

338.349

294.059

225.865

189.557

 

Overige

445

415

415

415

415

415

415

 

Bijdrage aan medeoverheden

307.817

305.392

223.443

89.891

92.616

91.975

91.975

 

Lokale aanpak

307.817

305.237

223.289

89.736

92.461

91.820

91.820

 

Overige

0

155

154

155

155

155

155

1.20

Ziektepreventie

1.184.416

1.176.547

1.081.681

883.434

834.053

747.298

724.754

 

Subsidies (regelingen)

446.098

448.085

402.671

421.720

407.574

410.411

432.590

 

Ziektepreventie

127.694

92.460

57.567

26.423

9.156

9.188

9.188

 

Bevolkingsonderzoeken

246.568

266.412

263.487

268.047

270.760

272.942

288.794

 

Vaccinaties

71.836

89.213

81.617

127.250

127.658

128.281

134.608

 

Opdrachten

13.536

48.950

66.308

23.939

7.519

2.245

1.995

 

Ziektepreventie

5.723

40.959

54.231

2.362

2.627

1.995

1.995

 

Pandemische paraatheid

7.813

7.991

12.077

21.577

4.892

250

0

 

Bijdrage aan agentschappen

535.327

569.541

479.125

404.735

385.430

334.642

290.169

 

RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra

376.634

305.070

164.451

120.115

96.907

93.874

98.820

 

RIVM: Bevolkingsonderzoeken

58.774

61.605

60.641

61.363

61.516

62.207

63.397

 

RIVM: Vaccinaties

99.919

199.924

186.792

186.443

186.629

178.547

127.938

 

Pandemische paraatheid

0

2.928

67.227

36.800

40.364

0

0

 

Overige

0

14

14

14

14

14

14

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.133

0

0

0

0

0

0

 

LCCB

1.133

0

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan medeoverheden

167.803

109.971

133.577

33.040

33.530

0

0

 

Pandemische paraatheid

50.868

42.324

69.547

33.010

33.500

0

0

 

Overige

116.935

67.647

64.030

30

30

0

0

 

Vermogensverschaffing/-onttrekking

20.519

0

0

0

0

0

0

 

Afwikkeling Intravacc

20.519

0

0

0

0

0

0

1.30

Gezondheidsbevordering

165.139

167.457

112.080

119.212

117.621

115.801

114.915

 

Subsidies (regelingen)

90.112

81.468

52.714

50.028

49.998

49.184

48.298

 

Preventie van schadelijk middelengebruik

31.925

30.346

15.531

15.616

15.739

15.841

15.630

 

Gezonde leefstijl en gezond gewicht

32.294

29.294

18.390

15.788

15.737

14.853

14.178

 

Letselpreventie

9.014

7.564

5.300

5.050

4.950

4.850

4.850

 

Bevordering van seksuele gezondheid

15.827

12.986

12.517

12.594

12.592

12.657

12.657

 

Overige

1.052

1.278

976

980

980

983

983

 

Opdrachten

6.325

10.651

4.152

4.912

5.240

4.664

4.664

 

Gezondheidsbevordering

6.325

10.651

4.152

4.912

5.240

4.664

4.664

 

Bijdrage aan agentschappen

2.300

4.475

1.987

2.037

125

127

127

 

Overige

2.300

4.475

1.987

2.037

125

127

127

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

60

909

908

908

911

911

 

Overige

0

60

909

908

908

911

911

 

Bijdrage aan medeoverheden

66.402

70.803

52.318

61.327

61.350

60.915

60.915

 

Heroïnebehandeling op medisch voorschrift

15.531

17.277

2.000

15.508

15.507

14.920

14.920

 

Seksuele gezondheid

50.871

53.526

50.318

45.819

45.843

45.995

45.995

1.40

Ethiek

43.934

49.290

47.306

47.538

47.442

47.412

48.226

 

Subsidies (regelingen)

38.418

44.077

42.097

42.338

42.256

42.231

43.052

 

Abortusklinieken

26.968

29.585

29.628

28.655

28.655

28.655

28.655

 

Medische ethiek

11.450

14.492

12.469

13.683

13.601

13.576

14.397

 

Opdrachten

1.346

2.399

2.396

2.398

2.398

2.400

2.400

 

Medische ethiek

1.346

2.399

2.396

2.398

2.398

2.400

2.400

 

Bijdrage aan agentschappen

4.170

2.814

2.813

2.802

2.788

2.781

2.774

 

CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek

4.170

2.814

2.813

2.802

2.788

2.781

2.774

         
 

Ontvangsten

207.410

150.920

102.759

83.572

58.251

58.371

58.371

         

Budgetflexibiliteit

Subsidies

Het beschikbare budget voor 2026 van € 544,9 miljoen is 97,1% juridisch verplicht en 0,3% bestuurlijk gebonden. Daarnaast is 2,6% beleidsmatig gereserveerd. Het betreft de financiering van de aangegane verplichtingen op basis van de Kaderregeling subsidies Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en VWS, de Beleidsregels subsidiëring regionale centra prenatale screening, de Subsidieregelingen Publieke Gezondheid, Abortusklinieken, Nadere Doodsoorzaak Kinderen (NODOK) en Kunstmatige inseminatie donorkinderen (KID).

Opdrachten

Het budget voor 2026 van € 74,0 miljoen is 23,5% juridisch verplicht en 73,3% bestuurlijk gebonden. De beleidsmatig gereserveerde middelen zijn onder andere bedoeld voor Kansrijke Start, Mentale Gezondheid, Valpreventie, Preventieakkoord, Pandemische Paraatheid en COVID-uitgaven. 3,2% van het budget is beleidsmatig gereserveerd

Bijdragen aan agentschappen

Dit betreft de financiering van de opdrachtverlening voor 2026 aan het RIVM, de NVWA en het CIBG. Op basis van het offertetraject en beleidsmatige afspraken is het budget 2026 van € 667,0 miljoen voor 91,7 % juridisch verplicht en voor 8,1% bestuurlijk gebonden. De beleidsmatig gereserveerde middelen zijn onder andere bedoeld voor vaccins, waaronder RS-vaccins. 0,2% van het budget is beleidsmatig gereserveerd.

Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

Dit betreft de financiering van projecten en onderzoek op het gebied van gezondheid, preventie en zorg via ZonMw en de Afgifte van Schengenverklaringen via het CAK. Het budget voor 2026 van € 451,3 miljoen is voor 92,2% juridisch verplicht en voor 7,8% bestuurlijk gebonden. De beleidsmatige gereserveerd middelen zijn bedoeld voor de voortzetting van lopende programma’s van ZonMw.

Bijdragen aan medeoverheden

Dit betreft de middelen voor de uitvoering van de Regelingen Specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026 (Brede SPUK), covidvaccinatie door GGD’en (SPUK), Heroïneverstrekking door gemeenten op medisch voorschrift, Aanvullende Seksuele Gezondheid, PrEP én de bijdrage aan het College voor de Toelating van Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden (CTGB). Het budget voor 2026 van € 401,8 miljoen is voor 77,6% juridisch verplicht en voor 15,7% bestuurlijk gebonden. De beleidsmatige gereserveerde middelen (6,6%) betreffen uitgaven aan pandemische paraatheid.

Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 1
 

2026

juridisch verplicht

88,1%

bestuurlijk gebonden

9,3%

beleidsmatig gereserveerd

2,6%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0,0%

  • 1. Gezondheidsbeleid

Subsidies

(Lokaal) gezondheidsbeleid

In 2026 geven wij verder uitwerking aan de voornemens die zijn opgenomen in de Landelijke Nota Gezondheidsbeleid. De Landelijke Nota Gezondheidsbeleid, die vanuit de Wet publieke gezondheid (Wpg) iedere vier jaar wordt opgesteld, beschrijft de landelijke prioriteiten op het gebied van publieke gezondheid en is richtinggevend voor het lokale gezondheidsbeleid van gemeenten

Bevordering van kwaliteit en toegankelijkheid van zorg

De Stichting Pharos ontvangt als kennis- en adviescentrum subsidie voor het stimuleren van de toepassing van kennis in de praktijk om de kwaliteit en effectiviteit van de zorg voor migranten en mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden te verbeteren. Het gaat daarbij om mensen die minder vaardig zijn in het verkrijgen, begrijpen en gebruiken van informatie over (hun) gezondheid bij het nemen van gezondheidsgerelateerde beslissingen. Verder worden gemeenten geactiveerd om lokale gezondheidsachterstanden structureel aan te pakken. Vanuit de Stichting Pharos en platform 31 wordt kennis van werkzame interventies, goede voorbeelden en ervaringen samengebracht en gedeeld. Hiervoor is € 6 miljoen beschikbaar.

Forensische geneeskunde

Voor de financiering van de opleiding voor forensische artsen is in 2026 € 6,3 miljoen beschikbaar. Dit is inclusief de uitbreiding van de opleiding voor de komende jaren als gevolg van een acuut tekort aan forensisch artsen. Daarnaast zijn middelen beschikbaar om het toezichthouden op de lijkschouw zoals deze uitgevoerd wordt door gemeentelijk lijkschouwers en behandelend artsen, wettelijk te borgen. Het capaciteitsorgaan adviseert om 25 artsen per jaar te werven. Het aantal opleidingsplaatsen dat elk jaar gevuld wordt is een mix van instroom en doorstroom, en afhankelijk van animo onder artsen. We komen uit een situatie waar er veel te weinig artsen worden geworven. Met het beschikbaar stellen van middelen en een actieve arbeidsmarktcampagne is de inzet erop gericht dat we groeien naar een situatie waar er voldoende capaciteit is.

Suïcidepreventie

Met de komst van de nieuwe wet integrale suïcidepreventie – inwerkingtreding naar verwachting per 1 januari 2026- is er € 16 miljoen beschikbaar. Deze middelen en de reeds beschikbare middelen zijn als volgt in de begroting verwerkt:

Gemeenten ontvangen via een algemene uitkering vanaf 2026 jaarlijks € 10 miljoen voor hun nieuwe taak om integrale suïcidepreventie lokaal vorm te geven. In 2025 en 2026 worden gemeenten vanuit de VNG ondersteund om hier vorm en inhoud aan te geven. Dit ondersteuningsprogramma is medio 2025 gestart en loopt door tot december 2026.

Voor de instellingssubsidie van Stichting 113 Zelfmoordpreventie is in 2026 € 16,7 miljoen beschikbaar voor activiteiten op het terrein van hulpverlening, onderzoek, opleiding en communicatie. Door de verwachte toename in het belvolume onder meer omdat het nummer 113 voor de beller gratis is geworden, is de instellingssubsidie verhoogd. Daarnaast is € 4,5 miljoen in 2026 beschikbaar voor de uitvoering van de doelstellingen en activiteiten van de vierde landelijke agenda suïcidepreventie (2026-2030).

In 2025 is gestart met de uitwerking van een landelijke monitor suïcidepreventie. Die wordt in 2026 verder uitgewerkt. Het onderzoeksprogramma bij ZonMw krijgt in 2027 een vervolg.

Tabel 10 Sterfte: zelfdoding1
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Sterfte door zelfdoding

1.893

1.917

1.829

1.811

1.823

1.862

1.916

1.863

1.849

1

Lifelines

Het doel van Lifelines is om mensen in de toekomst gezonder oud te laten worden. Dit proberen we te bereiken door van een grote groep deelnemers allerlei gegevens en lichaamsmaterialen zoals urine, bloed en haar te verzamelen en dit beschikbaar te stellen aan onderzoekers. Hiervoor is € 3,4 miljoen beschikbaar.

ValpreventieGemeenten en zorgprofessionals worden ondersteund bij de implementatie van de valpreventieketen, met name door Veiligheid.nl. Daarnaast vinden er activiteiten plaats op het bewustmaken van ouderen van hun valrisico en hun handelingsperspectief, onder andere door een campagne. Er gaat ook aandacht naar inzet van technologie in de keten om de professional te ontlasten. Om de effectiviteit van de keten te evalueren wordt jaarlijks een monitor uitgevoerd door het RIVM.

In totaal is hiervoor circa € 5 miljoen beschikbaar voor valpreventie waarvan zo'n € 2 miljoen op het subsidiebudget.

Jeugdgezondheidszorg

De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) is een van de pijlers van de publieke gezondheid. De JGZ signaleert en heeft kinderen en hun ouders voorlichting, advies, instructie en lichte ondersteuning en adviseert gemeenten over collectieve maatregelen. Als er een risico wordt gesignaleerd, waarvoor er meer intensieve ondersteuning nodig is, dan voert de JGZ deze uit op grond van preventie in het kader van de Jeugdwet. Het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) ontvangt subsidie voor activiteiten gericht op het ondersteunen van de JGZ-organisaties en de professionals bij het invoeren van vernieuwingen en verbeteringen in de praktijk. Hiervoor is circa € 2 miljoen beschikbaar.

Kansrijke Start

De vervolgaanpak Kansrijke Start zet in op het versterken, uitbouwen en het verkennen van het structureel verankeren van de lokale Kansrijke Start aanpak. Hiervoor is circa € 2 miljoen beschikbaar.

Voor de overige subsidieactiviteiten, waaronder nader onderzoek naar de doodsoorzaak van kinderen, het GALA en overige posten is € 2 miljoen beschikbaar.

Opdrachten

(Lokaal) gezondheidsbeleid

Overige

Er is circa € 1 miljoen beschikbaar voor opdrachten lokaal gezondheidsbeleid. Hier onder vallen onder andere mentale gezondheid, valpreventie, het investeringsmodel preventie, gezonde leefomgeving en Product- en Voedselveiliheid.

Monitoring RIVM voedselinfecties

De voortgang van de aanpak om voedselinfecties te voorkomen, wordt door het RIVM gemonitord via de vaststelling van zogenoemde DALYs (disability adjusted life year). In onderstaande tabel is weergegeven hoe het aantal verloren levensjaren door voedselinfecties, veroorzaakt door de verschillende pathogenen, zich ontwikkelt

Tabel 11 Aantal verloren gezonde levensjaren ten gevolge van voedselinfecties door ziekteverwekkende micro-organismen in voedsel in Nederland gegevens 2020-2024 (DALY=Disability Adjusted Life Year)1

Micro-organismen

2020

2021

2022

2023

2024

Campylobacter

1268

1353

1428

1398

1453

STEC O157

59

61

56

56

56

L. monocytogenes

144

413

265

261

321

Salmonella

396

470

445

8322

8952

B. cereus toxine

29

29

29

30

30

C. perfringens toxine

180

180

180

180

181

S. aureus toxine

190

190

191

193

191

Hepatitis-A virus

6

10

6

9

15

Hepatitis-E virus

54

43

41

53

32

Norovirus

141

241

  326

      400

493

Rotavirus

51

120

189

134

124

C. parvum

4

7

10

28

15

G. lamblia

7

13

19

29

29

T. gondii

1061

1061

1132

1067

990

Totaal

3590

4192 

4318 

4673

4826

1

2

Dit aantal is gebaseerd op alle laboratorium bevestigde gevallen van salmonellose bij de mens die bij het RIVM zijn gemeld. In de jaren vóór 2023 werden alleen gevallen gemeld door streeklaboratoria, voor de DALY berekeningen gebruikt.

Bijdragen aan agentschappen

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)

De minister van VWS is opdrachtgever van het agentschap NVWA voor de VWS-domeinen. De NVWA heeft als toezichthouder een centrale rol bij het bewaken van de veiligheid van voedsel- en consumentenproducten op grond van wettelijke normen. Ook heeft de NVWA toezichtstaken voor de handhaving van de Drank- en Horecawet en de Tabaks- en rookwarenwet. Voor de versterking van de NVWA is voor deze taken in 2026 in totaal circa € 155 miljoen beschikbaar.

RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed

Het RIVM heeft de wettelijke taak periodiek te rapporteren over de toestand en de toekomstige ontwikkeling van de volksgezondheid. Het RIVM vormt tevens samen met een zevental kennisinstellingen een consortium, dat verantwoordelijk is voor de Staat van Volksgezondheid en Zorg. De Staat van Volksgezondheid en Zorg bevat kerncijfers voor het zorgbeleid. Via deze webportal worden actuele en eenduidige cijfers beschikbaar gesteld over de domeinen van het ministerie van VWS. De kerncijfers , zoals opgenomen in de Staat, vormen een belangrijke basis voor de VWS-monitor. Verder voert het RIVM opdrachten uit op terrein van sport, geneesmiddelen en medische technologie en risicoschatting en beoordeling voor beleid. In totaal is voor het RIVM voor deze taken in 2026 € 27,3 miljoen beschikbaar.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

ZonMw Programmering

ZonMw is een intermediaire organisatie die op programmatische wijze projecten en onderzoek op het gebied van gezondheid, preventie en zorg laat uitvoeren. ZonMw bewaakt daarbij de kwaliteit, relevantie en samenhang. In onderstaande tabel zijn de activiteiten uitgesplitst naar de verschillende beleidsterreinen waarop de programma’s bij ZonMw betrekking hebben.

Tabel 12 Overzichtstabel geraamde programma-uitgaven ZonMw 2026 ‒ 2030 (bedragen x € 1 miljoen)
 

2026

2027

2028

2029

2030

Totaal

422.124

        338.399

294.059 

           225.865

189.557

Artikel 1 Volksgezondheid: onder andere  programma's Preventie,  Infectieziektebestrijding, Onbedoelde zwangerschap en kwetsbaar (jong) ouderschap,  Gezondheidsonderzoek bij Rampen, Data en  Veerkracht, Pluripotent stamcelonderzoek ME/CVS, Pandemische paraatheid en COVID-19 Onderzoek

38.990

             31.266

             33.434

           32.154

            29.236

Artikel 2 Curatieve zorg: onder andere  programma's Doelmatigheidsonderzoek, Goed Gebruik Geneesmiddelen, Grip op Onbegrip, Zwangerschap en geboorte, Expertisefunctie Zintuigelijk Gehandicapten,  Kwaliteitsrichtlijnen wijkverpleging, Kwaliteitsgelden, Topspecialistische Zorg en Onderzoek, Goed Gebruik Hulpmiddelenzorg, Kennisprogramma huisartsgeneeskunde, Paramedische zorg, Passende Zorg, Citrienfonds, Versnellers in de GGz,  Stimulerings- en ondersteuningsprogramma voor versterking van VSV’s,  Versterking organisatie eerstelijnszorg ,  Programma Ondersteuning regionale samenwerking,  Programma MedZO  en Onderzoeksprogramma GGz

304.723

246.702

          211.485

          148.028

121.329

Artikel 3  Maatschappelijke ondersteuning en langdurige zorg: onder andere programma's Palliantie II, Onderzoeksprogramma Dementie, Academische werkplaatsen ter versterking kennisinfrastructuur langdurige zorg, Langdurige Zorg en ondersteuning, Academische werkplaatsen Verstandelijke beperking, Gewoon bijzonder, Kenniscentra voor Specifieke doelgroepen én Zingeving en Geestelijke verzorging

            52.798

            44.970

             42.427

            39.142

           33.4000

Artikel 4 Zorgbreed beleid: onder andere programma's  Verpleging en Verzorging en IOC duurzame zorginitiatieven

              1.000

               0

              0

              0

                  0

Artikel 5 Jeugd: onder andere programma's Wat werkt voor de jeugd en Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd

             5.368

              5.200

              5.200

              6.150

              5.200

Artikel 6 Sport en bewegen: onder andere programma's Sportinnovator, Missiegredreven onderzoek en innovatie sport en bewegen en het  Programma Topsportevenementen

              8.617

              2.507

                 390

                  390

                 390

0 Andere ministeries: onder andere programma's Meer Kennis met Minder Dieren (LVVN), Verbetering kwaliteit poortwachtersproces (SZW), Vakkundig aan het Werk (SZW) , Verbetering re-integratie 2e spoor (SZW) en programma Grip op Onbegrip (JenV)

            10.625

              7.753

               1.121

                       -  

                      -  

2. Ziektepreventie

Tabel 13 Kengetallen deelname aan vaccinatieprogramma, bevolkingsonderzoeken en screeningen in procenten
 

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Rijksvaccinatieprogramma1

91,2%

90,2%

90,2%

90,8%

91,3%

90,1%

84,2%

83,7%

85,4%

Nationaal Programma Pneumokokkenvaccinatie Volwassenen (NPPV)2

93,6%

92,8%

92,6%

93,0%

93,3%

92,6%

90,0%

87,9%

87,8%

Nationaal programma Grieppreventie3

49,9%

51,3%

52,6%

54,0%

58,3%

56,8%

55,2%

  

Deelname bevolkingsonderzoek borstkanker4

76,9%

76,9%

76,0%

71,0%

72,6%

70,7%

70,3%

  

Deelname bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker5

57,0%

57,1%

55,6%

49,2%

54,3%

45,7%

49,7%

  

Deelname bevolkingsonderzoek darmkanker6

73,0%

73,0%

71,8%

72,0%

70,8%

68,4%

67,2%

  

Deelname hielprik7

99,2%

99,1%

99,3%

99,4%

99,2%

98,9%

98,8%

  

Deelname aan NIPT8

41,1%

46,3%

48,3%

52,0%

55,3%

57,8%

67,8%

  

Deelname 20 weken echo9

82,1%

82,8%

86,6%

86,4%

85,7%

85,6%

86,6%

  

Deelname bloedonderzoek bij zwangere vrouwen10

99,0%

100%

99,0%

100%

99,0%

99,0%

100%

  
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Subsidies

Ziektepreventie

Voor subsidie ziektepreventie is in 2026 totaal circa € 27,5 miljoen beschikbaar. Van deze middelen worden (instellings)subsidies verstrekt aan onder meer Lareb en Q- en C-support en het Lyme-expertisecentrum. Daarnaast ontvangt de GGD GHOR een subsidie voor de landelijke coördinatie van covidvaccinaties en beheerstaken voor het COVID-IV-landschap.

Bevolkingsonderzoeken

In 2026 is € 263,5 miljoen beschikbaar voor:

  • Het uitvoeren, bewaken en verbeteren van de kwaliteit van de landelijke bevolkingsonderzoeken naar borstkanker, baarmoederhalskanker en darmkanker;

  • het uitvoeren van de prenatale screening;

  • het financieren van de niet-invasieve prenatale test (NIPT), de 13-weken én de 20-weken echo inclusief counseling.

Vaccinaties

De beschikbare middelen voor de vaccinatieprogramma's staan deels onder het instrument Subsidies en deels onder Bijdrage aan agentschappen, afhankelijk van de wijze van financiering. Het RIVM draagt zorg voor onder andere de aanschaf van vaccins en een goede uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma, de HPV-vaccinatie, het Nationaal Programma Grieppreventie, de Pneumokkokkenvaccinatie, de Covidvaccinaties, de RS-vaccinatie en de Maternale kinkhoestvaccinatie. In 2026 worden ook de voorbereidingen getroffen om te starten met gordelroosvaccinatie van alle mensen van 60 jaar en ouder.

In totaal is er voor vaccinatie in 2026 circa € 260 miljoen beschikbaar, waarvan € 81,6 miljoen via subsidies worden verstrekt en circa € 186,8 miljoen gefinancierd wordt via het RIVM.

Opdrachten

Ziektepreventie

Voor opdrachten Ziektepreventie is in 2026 totaal ruim € 54 miljoen beschikbaar. Het gaat onder meer om diverse opdrachten voor de aanschaf van vaccins en bijdragen aan diverse organisaties, bijvoorbeeld ter bestrijding of monitoring van zoönosen.

Pandemische Paraatheid

Op het instrument odrachten is in het kader van de bestrijding van toekomstige pandemieën in 2026 circa € 12 miljoen beschikbaar. Het gaat hierbij onder meer om uitgaven voor kennisontwikkeling en de uitvoering van het actieplan Zoönose.

Bijdragen aan agenschappen

RIVM: opdrachtverlening aan kenniscentra

Het RIVM heeft het doel om de gezondheid van de Nederlandse bevolking te beschermen en te bevorderen. Het RIVM doet dit door middel van het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek, advisering op het terrein van volksgezondheid en het voeren van de regie op diverse terreinen van de publieke gezondheid. Binnen het RIVM zijn verschillende centra actief, zoals:

– Het Centrum Infectieziektebestrijding (CIb) ontvangt financiële middelen voor het vervullen van zijn taken ten aanzien van de preventie en bestrijding van infectieziekten. Daarbij is specifiek aandacht voor antimicrobiële resistentie, het bevorderen van seksuele gezondheid door de ondersteuning van professionals bij een goede uitvoering en taken op het gebied van vaccinologie.

– Het Centrum voor Bevolkingsonderzoek (CvB) ontvangt financiële middelen voor het uitvoeren van zijn coördinerende taken rond de voorlichting over bevolkingsonderzoeken, het Nationaal Programma Grieppreventie, de pneumokokkenvaccinatie, pre- en neonatale screeningen, PSIE (oftewel het bloedonderzoek bij zwangere vrouwen) en de kwaliteit van de uitvoering en monitoring ervan. Mensen die tot de betreffende doelgroep behoren, kunnen zelfstandig een goed geïnformeerde keuze maken om aan de bevolkingsonderzoeken deelnemen.

– Het Centrum Gezondheid en Milieu (CGM) ontvangt financiële middelen om het ministerie van VWS en de regio’s bij te staan met gezondheidskundige advisering, advisering over het uitvoeren van gezondheidsonderzoek, risicoanalyses over mogelijke gezondheidseffecten en over psychosociale nazorg. Vragen over gezondheid en veiligheid in relatie tot milieu en het voorkomen van incidenten en rampen komen samen bij het CGM. Het CGM is erop gericht deze kennis waar nodig te ontwikkelen, te borgen en te ontsluiten voor professionals en bestuurders.

– De Dienst Vaccinatievoorzieningen en Preventieprogramma’s (DVP) zorgt ervoor dat er voldoende goede en betaalbare vaccins, antisera en slecht verkrijgbare medicijnen beschikbaar zijn voor het Rijksvaccinatieprogramma (RVP), het Nationaal Programma Grieppreventie (NPG) en calamiteiten. Daarnaast zijn hier de kosten voor de uitvoering van de Rotavirusvaccinatie ondergebracht.

– Het Centrum Gezond Leven (CGL) ontvangt financiële middelen met als doel samenhangende en effectieve lokale gezondheidsbevordering te faciliteren. Het CGL bevordert het gebruik van erkende leefstijlinterventies, onder meer door beschikbare interventies overzichtelijk te presenteren en te beoordelen op kwaliteit en samenhang en het versterken van gezondheidsbeleid via diverse handreikingen. Daarnaast voert het CGL het programma ‘Structurele versterking Gezonde school’ uit.

RIVM: Bevolkingsonderzoeken

Dit betreft de kosten voor de uitvoering van de Prenatale Screening Infectieziekten en Erytrocytenimmunisatie (PSIE, oftewel het bloedonderzoek bij zwangere vrouwen) en de neonatale hielprikscreening. In totaal gaat het hierbij om € 60,6 miljoen.

RIVM: Vaccinaties

Het beschikbare middelen voor de vaccinatieprogramma's staan deels onder het instrument Subsidies en deels onder Bijdrage aan agentschappen, afhankelijk van de wijze van financiering. Het RIVM draagt zorg voor onder andere de aanschaf van vaccins en een goede uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma, de HPV-vaccinatie, het Nationaal Programma Grieppreventie, de Pneumokkokkenvaccinatie, de covidvaccinaties, de RS-vaccinatie en de Maternale kinkhoestvaccinatie. In 2026 worden ook de voorbereidingen getroffen om te starten met gordelroosvaccinatie van alle mensen van 60 jaar en ouder.

In totaal gaat het in 2026 om circa € 260 miljoen waarvan € 81,6 miljoen via subsidies worden verstrekt en circa € 186,8 miljoen gefinancierd wordt via het RIVM.

Pandemische Paraatheid

Voor het inrichten van de landelijke functionaliteit infectieziektebestrijding (LFI), monitoring en surveillance, aansluiting op internationale trajecten, Zoönosen en versterken van de kennisbasis van het RIVM is in 2026 circa € 67 miljoen beschikbaar.

Bijdragen aan medeoverheden

Pandemische Paraatheid

Versterking van de GGD-en is belangrijk om in de toekomst paraat te zijn voor nieuwe pandemieën. Totaal is voor de verbetering van de medisch-operationele processen op regionaal niveau en versterking van IV/ICT bij de GGD’en en GGD GHOR in 2026 € 69,5 miljoen beschikbaar.

Overig

Voor de uitvoering van de COVID-vaccinatietaken van de GGD'en is in 2026 totaal € 64 miljoen beschikbaar.

3. Gezondheidsbevordering

Subsidies

Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak)

In 2026 worden diverse subsidies verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op preventie van alcohol-, tabaks- en drugsgebruik. Hiervoor is circa € 15,5 miljoen beschikbaar. Een van de organisaties die uit deze middelen wordt gesubsidieerd is het Trimbos-instituut. Trimbos zet zich in om wetenschappelijk onderbouwde, onafhankelijke informatie te geven aan professionals en burgers. Voorbeelden zijn de uitvoering van de Nationale Drug Monitor (NDM), het Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS), het Nationaal Expertise centrum Tabaksontmoediging (NET), het Expertise centrum Alcohol en de infolijnen roken, alcohol en drugs. Op het terrein van alcohol worden er verder onder meer subsidies verstrekt aan de Gezonde Sportkantine en het Samenwerkingsverband Vroeg signalering Alcohol.

Tabel 14 Schadelijke middelen gebruik

Schadelijke middelen gebruik

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Roken (volwassenen)1

26,3

24,1

23,1

22,4

21,7

20,2

20,6

18,9

19

18,2

Roken (jongeren tussen 12 en 16 jaar)2

10,6

 

7,8

 

7,7

 

9,5

 

8,5

 

Roken (zwangere vrouwen)3

 

8,6

 

7,4

  

7,7

 

6,3

 
           

Overmatig alcohol gebruik (volwassenen)4

9,5

8,8

9,2

8,2

8,5

6,9

7,3

6,5

6,7

5,5

Zwaar alcohol gebruik (volwassenen)5

10

8,5

9

9

8,5

7,7

8,3

8,3

7,9

7,2

Alcohol gebruik onder jongeren 12 t/m 16 jaar6

25,5

 

25

 

26,2

 

27,8

 

22

 

Alcoholgebruik (vrouwen die niet weten dat ze zwanger zijn)7

      

24,4

 

26,9

 
           

Drugsgebruik (volwassenen)8

4,1

4,1

4,3

4,1

4,6

4,8

5,1

5,7

5,7

6,1

1

2

3

4

5

6

7

8

Gezonde leefstijl en gezond gewicht

In het kader van de Samenhangende Preventiestrategie, het Nationaal Preventieakkoord, het GALA, en het IZA krijgt de inzet op gezonde leefstijl, gezonde voeding en een gezond gewicht ook in 2026 extra aandacht hiervoor is circa € 18,4 miljoen beschikbaar. Hierbij wordt zoveel mogelijk aangesloten bij effectieve en bestaande programma lijnen. Er worden diverse subsidies verstrekt. Dit zijn onder andere:

  • Subsidie aan het Voedingscentrum om te voorzien in onafhankelijke informatie over gezonde en veilige voeding voor burgers en professionals, en de kennis en data die hieraan ten grondslag liggen. Onderdeel daarvan is het programma Gezonde Schoolkantine waarin een gezond aanbod volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum wordt gestimuleerd.

  • Subsidie aan de Stichting JOGG om in gemeenten te ondersteunen bij het creëren van een gezonde(re) (leef)omgeving en daarmee te streven naar een gezond(er) gewicht onder jongeren door inzet op voeding, bewegen en slaap en de implementatie van het programma Kind naar Gezonder Gewicht in relatie tot de ketenaanpak voor kinderen met overgewicht en obesitas. Hierbij werkt de stichting samen met diverse partijen zoals overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.

  • Subsidies en opdrachten aan het Voedingscentrum en RIVM voor programma’s Gezonde Kinderopvang en Gezonde School waarmee een infrastructuur wordt neergezet om gezondheid (m.n. voeding en bewegen) in deze settings voor kinderen te bevorderen. Concreet betekent dit dat in nauwe samenwerking met de ministeries van OCW, LVVN en SZW de kinderen in voorschoolse voorzieningen, het basis- en voortgezet onderwijs en mbo worden gestimuleerd tot een gezonde leefstijl.

  • Subsidie aan het Partnerschap Overgewicht Nederland (PON) voor de ketenaanpak volwassenen. Deze netwerkaanpak heeft als doel dat mensen met overgewicht en obesitas passende zorg en ondersteuning krijgen.

Tabel 15 Overgewicht
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Overgewicht (volwassnen)1

49,2%

48,7%

50,2%

50,1%

50,0%

50,0%

50,0%

50,0%

50,4%

Overgewicht (jongeren 4-17)2

13,6%

13,5%

11,7%

13,2%

14,7%

15,9%

12,9%

12,7%

14,2%

1

2

Tabel 16 Problematisch social-media gebruik jongeren1
 

2017

2019

2021

2023

Problematisch social-media gebruik jongeren

3,8%

3,3%

5,3%

4,8%

1

Letselpreventie

Voor letselpreventie is in 2026 circa € 5,3 miljoen beschikbaar voor een instellingssubsidie aan de Stichting VeiligheidNL voor het uitvoeren en monitoren van haar activiteiten die zijn gericht op letselpreventie, via thema’s als kinderveiligheid, preventie gehoorschade en valpreventie ouderen. De inzet van VeiligheidNL binnen deze inhoudelijke thema’s richt zich vooral op het ontwikkelen en verspreiden van kennis aan professionals en burgers om veilig gedrag te stimuleren en letsel te voorkomen.

Tabel 17 Aantal SEH-bezoeken vanwege letsel1
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Aantal SEH-bezoeken vanwege letsel

656.000

665.000

670.000

659.000

567.000

582.000

661.000

615.000

1

Bevordering van seksuele gezondheid

Om de seksuele gezondheid te bevorderen worden subsidies verstrekt aan diverse instellingen die zich bezighouden met gezondheidsbevordering. Dit betreft onder andere Rutgers, Soa-Aids Nederland, Stichting hiv-monitoring en de hiv-vereniging Nederland. In totaal is een bedrag van circa € 12,5 miljoen beschikbaar.

Tabel 18 Condoomgebruik1, Aantal nieuwe HIV-diagnoses2
 

2012

2020

2021

2022

2023

Aantal jongeren dat nooit een condoom gebruikt

     

- Mannen

25%

   

40%

- Vrouwen

36%

   

46%

      

Aantal nieuwe HIV-diagnoses

 

410

415

426

424

1

2

Opdrachten

Gezondheidsbevordering

Er worden in 2026 diverse opdrachten verstrekt in het kader van gezondheidsbevordering voor de volgende thema’s: de preventie van alcohol, drugs en tabak, letselpreventie en gezonde leefstijl, gezonde voeding en een gezond gewicht. Hier is € 4 miljoen voor beschikbaar

Bijdragen aan medeoverheden

Heroïnebehandeling op medisch voorschrift

Er is een financiële bijdrage van € 13,3 miljoen verstrekt aan gemeenten voor het binnen een gesloten systeem aanbieden van een behandeling aan een beperkte groep langdurige opiaatverslaafden voor wie behandeling met methadon onvoldoende effect had. Voor deze behandeling wordt medicinale heroïne verstrekt. Het resterende bedrag op de VWS-begroting wordt ingezet voor de medicatie voor medische heroïnebehandeling.

Seksuele gezondheid

In 2026 is € 50,3 miljoen beschikbaar voor soa-onderzoek, aanvullende seksuele gezondheidszorg en van het aanbieden van hiv-remmers - Pre Expositie Profylaxe (PrEP) - aan de hoog risicogroep van mannen die seks hebben met mannen (MSM).

4. Ethiek

Subsidies

Abortusklinieken

Sinds de inwerkingtreding van de Wet langdurige zorg vindt de subsidiëring van de abortusklinieken plaats via een subsidieregeling. Tevens vallen hieronder de kosten voor de uitvoering van de Subsidieregeling Opleidingskosten Abortusartsen. Hiervoor is € 29,6 miljoen beschikbaar in 2026.

Medische Ethiek

Voor de uitvoering van de subsidieregeling KID is € 6 miljoen beschikbaar. Daarnaast is voor FIOM (het expertisecentrum op het gebied van ongewenste zwangerschap, verwantschapsvragen en adoptie) € 4 miljoen beschikbaar.

Bijdragen aan agentschappen

CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek

Het CIBG verzorgt het secretariaat van de stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting. Hiervoor is € 2,8 miljoen beschikbaar.

Ontvangsten

In het kader van haar handhavingsbeleid schrijft de NVWA bestuurlijke boetes uit. Hieruit vloeien ontvangsten voort. Deze worden voor 2026 geraamd op € 5 miljoen. Daarnaast is bij de Nota van Wijziging bij ontwerpbegroting 2025 de ontvangsten in 2026 van ZonMw met € 39,8 miljoen verhoogd. De ontvangsten hebben hoofdzakelijk betrekking op de overlooppost van ZonMw.

Licence