Een goede volksgezondheid, waarbij mensen zo min mogelijk blootstaan aan bedreigingen van hun gezondheid én zij in gezondheid leven.
1980 | 2000 | 2010 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Absolute levensverwachting in jaren: | ||||||||||||
-mannen | 72,5 | 75,5 | 78,8 | 79,9 | 80,1 | 80,2 | 80,5 | 79,7 | 79,7 | 80,1 | 80,3 | 80,5 |
-vrouwen | 79,2 | 80,6 | 82,7 | 83,1 | 83,3 | 83,3 | 83,6 | 83,1 | 83,0 | 83,1 | 83,3 | 83,3 |
2. Waarvan jaren in goed ervaren gezondheid: | ||||||||||||
- mannen | - | 61,5 | 63,9 | 64,9 | 65,0 | 64,2 | 64,8 | 66,4 | 65,4 | 63,2 | 64,1 | 63,5 |
- vrouwen | - | 60,9 | 63,0 | 63,3 | 63,8 | 62,7 | 63,2 | 65,8 | 65,1 | 62,3 | 62,4 | 62 |
Een belangrijke beleidsopgave voor de minister is het beschermen en bevorderen van de gezondheid van burgers. Mensen zijn in eerste instantie echter wel zelf verantwoordelijk voor hun gezondheid en dienen zichzelf – indien mogelijk – te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.
De minister vervult de volgende rollen: Stimuleren: van het maken van gezonde keuzes, van de beschikbaarheid van betrouwbare informatie over gezonde keuzes, en van een gezonder aanbod van voeding.
Financieren: van (bevolkings-)onderzoeken/screeningen, van diverse nationale programma’s, projecten en organisaties die zich bezig houden met de bescherming en bevordering van de gezondheid van burgers en preventie van ziekten.
Regisseren: het opstellen van wettelijke kaders om op verschillende manieren burgers te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.
Aanvullend Zorg en Welzijns Akkoord (AZWA)
Binnen het AZWA zijn aanvullende afspraken gemaakt op zowel het Integraal Zorg Akkoord (IZA) als het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Deze afspraken richten zich onder meer op de samenwerking tussen het zorgdomein en het sociaal domein. Om het zorgstelsel ook in de toekomst toegankelijk te houden, wordt ingezet op preventie en het bieden van passende ondersteuning vanuit het sociaal domein aan inwoners met een hulpvraag. Dit houdt in dat gemeenten in 2026 activiteiten uit het GALA, die tot en met 2025 tijdelijk bekostigd werden via de Brede Specifieke Uitkering, kunnen voortzetten. Daarnaast worden in 2026, samen met de VNG en Zorgverzekeraars Nederland, de afspraken uit het AZWA verder uitgewerkt.
In de beleidsagenda zijn ook een aantal beleidswijzigingen opgenomen die betrekking hebben op arikel 1.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 2.032.035 | 2.208.778 | 1.519.911 | 1.421.713 | 1.467.744 | 1.320.987 | 1.263.276 |
Uitgaven | 2.401.551 | 2.392.491 | 2.118.763 | 1.714.911 | 1.621.729 | 1.464.167 | 1.405.255 | |
1.10 | Gezondheidsbeleid | 1.008.062 | 999.197 | 877.696 | 664.727 | 622.613 | 553.656 | 517.360 |
Subsidies (regelingen) | 49.698 | 53.561 | 47.429 | 51.218 | 45.287 | 45.392 | 45.424 | |
(Lokaal) gezondheidsbeleid | 49.698 | 53.561 | 47.429 | 51.218 | 45.287 | 45.391 | 45.423 | |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | |
Opdrachten | 1.581 | 4.272 | 1.161 | 1.776 | 4.250 | 4.215 | 4.215 | |
(Lokaal) gezondheidsbeleid | 1.581 | 4.272 | 1.161 | 1.776 | 4.250 | 4.215 | 4.215 | |
Bijdrage aan agentschappen | 199.492 | 192.336 | 183.124 | 183.078 | 185.986 | 185.794 | 185.774 | |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 155.657 | 153.029 | 155.002 | 157.687 | 161.761 | 161.422 | 161.383 | |
RIVM: Wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed | 43.535 | 38.868 | 27.296 | 24.559 | 23.363 | 23.479 | 23.464 | |
Overige | 300 | 439 | 826 | 832 | 862 | 893 | 927 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 449.474 | 443.636 | 422.539 | 338.764 | 294.474 | 226.280 | 189.972 | |
ZonMw: Programmering | 449.029 | 443.221 | 422.124 | 338.349 | 294.059 | 225.865 | 189.557 | |
Overige | 445 | 415 | 415 | 415 | 415 | 415 | 415 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 307.817 | 305.392 | 223.443 | 89.891 | 92.616 | 91.975 | 91.975 | |
Lokale aanpak | 307.817 | 305.237 | 223.289 | 89.736 | 92.461 | 91.820 | 91.820 | |
Overige | 0 | 155 | 154 | 155 | 155 | 155 | 155 | |
1.20 | Ziektepreventie | 1.184.416 | 1.176.547 | 1.081.681 | 883.434 | 834.053 | 747.298 | 724.754 |
Subsidies (regelingen) | 446.098 | 448.085 | 402.671 | 421.720 | 407.574 | 410.411 | 432.590 | |
Ziektepreventie | 127.694 | 92.460 | 57.567 | 26.423 | 9.156 | 9.188 | 9.188 | |
Bevolkingsonderzoeken | 246.568 | 266.412 | 263.487 | 268.047 | 270.760 | 272.942 | 288.794 | |
Vaccinaties | 71.836 | 89.213 | 81.617 | 127.250 | 127.658 | 128.281 | 134.608 | |
Opdrachten | 13.536 | 48.950 | 66.308 | 23.939 | 7.519 | 2.245 | 1.995 | |
Ziektepreventie | 5.723 | 40.959 | 54.231 | 2.362 | 2.627 | 1.995 | 1.995 | |
Pandemische paraatheid | 7.813 | 7.991 | 12.077 | 21.577 | 4.892 | 250 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 535.327 | 569.541 | 479.125 | 404.735 | 385.430 | 334.642 | 290.169 | |
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra | 376.634 | 305.070 | 164.451 | 120.115 | 96.907 | 93.874 | 98.820 | |
RIVM: Bevolkingsonderzoeken | 58.774 | 61.605 | 60.641 | 61.363 | 61.516 | 62.207 | 63.397 | |
RIVM: Vaccinaties | 99.919 | 199.924 | 186.792 | 186.443 | 186.629 | 178.547 | 127.938 | |
Pandemische paraatheid | 0 | 2.928 | 67.227 | 36.800 | 40.364 | 0 | 0 | |
Overige | 0 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.133 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
LCCB | 1.133 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 167.803 | 109.971 | 133.577 | 33.040 | 33.530 | 0 | 0 | |
Pandemische paraatheid | 50.868 | 42.324 | 69.547 | 33.010 | 33.500 | 0 | 0 | |
Overige | 116.935 | 67.647 | 64.030 | 30 | 30 | 0 | 0 | |
Vermogensverschaffing/-onttrekking | 20.519 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Afwikkeling Intravacc | 20.519 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.30 | Gezondheidsbevordering | 165.139 | 167.457 | 112.080 | 119.212 | 117.621 | 115.801 | 114.915 |
Subsidies (regelingen) | 90.112 | 81.468 | 52.714 | 50.028 | 49.998 | 49.184 | 48.298 | |
Preventie van schadelijk middelengebruik | 31.925 | 30.346 | 15.531 | 15.616 | 15.739 | 15.841 | 15.630 | |
Gezonde leefstijl en gezond gewicht | 32.294 | 29.294 | 18.390 | 15.788 | 15.737 | 14.853 | 14.178 | |
Letselpreventie | 9.014 | 7.564 | 5.300 | 5.050 | 4.950 | 4.850 | 4.850 | |
Bevordering van seksuele gezondheid | 15.827 | 12.986 | 12.517 | 12.594 | 12.592 | 12.657 | 12.657 | |
Overige | 1.052 | 1.278 | 976 | 980 | 980 | 983 | 983 | |
Opdrachten | 6.325 | 10.651 | 4.152 | 4.912 | 5.240 | 4.664 | 4.664 | |
Gezondheidsbevordering | 6.325 | 10.651 | 4.152 | 4.912 | 5.240 | 4.664 | 4.664 | |
Bijdrage aan agentschappen | 2.300 | 4.475 | 1.987 | 2.037 | 125 | 127 | 127 | |
Overige | 2.300 | 4.475 | 1.987 | 2.037 | 125 | 127 | 127 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 0 | 60 | 909 | 908 | 908 | 911 | 911 | |
Overige | 0 | 60 | 909 | 908 | 908 | 911 | 911 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 66.402 | 70.803 | 52.318 | 61.327 | 61.350 | 60.915 | 60.915 | |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 15.531 | 17.277 | 2.000 | 15.508 | 15.507 | 14.920 | 14.920 | |
Seksuele gezondheid | 50.871 | 53.526 | 50.318 | 45.819 | 45.843 | 45.995 | 45.995 | |
1.40 | Ethiek | 43.934 | 49.290 | 47.306 | 47.538 | 47.442 | 47.412 | 48.226 |
Subsidies (regelingen) | 38.418 | 44.077 | 42.097 | 42.338 | 42.256 | 42.231 | 43.052 | |
Abortusklinieken | 26.968 | 29.585 | 29.628 | 28.655 | 28.655 | 28.655 | 28.655 | |
Medische ethiek | 11.450 | 14.492 | 12.469 | 13.683 | 13.601 | 13.576 | 14.397 | |
Opdrachten | 1.346 | 2.399 | 2.396 | 2.398 | 2.398 | 2.400 | 2.400 | |
Medische ethiek | 1.346 | 2.399 | 2.396 | 2.398 | 2.398 | 2.400 | 2.400 | |
Bijdrage aan agentschappen | 4.170 | 2.814 | 2.813 | 2.802 | 2.788 | 2.781 | 2.774 | |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek | 4.170 | 2.814 | 2.813 | 2.802 | 2.788 | 2.781 | 2.774 | |
Ontvangsten | 207.410 | 150.920 | 102.759 | 83.572 | 58.251 | 58.371 | 58.371 | |
Budgetflexibiliteit
Subsidies
Het beschikbare budget voor 2026 van € 544,9 miljoen is 97,1% juridisch verplicht en 0,3% bestuurlijk gebonden. Daarnaast is 2,6% beleidsmatig gereserveerd. Het betreft de financiering van de aangegane verplichtingen op basis van de Kaderregeling subsidies Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en VWS, de Beleidsregels subsidiëring regionale centra prenatale screening, de Subsidieregelingen Publieke Gezondheid, Abortusklinieken, Nadere Doodsoorzaak Kinderen (NODOK) en Kunstmatige inseminatie donorkinderen (KID).
Opdrachten
Het budget voor 2026 van € 74,0 miljoen is 23,5% juridisch verplicht en 73,3% bestuurlijk gebonden. De beleidsmatig gereserveerde middelen zijn onder andere bedoeld voor Kansrijke Start, Mentale Gezondheid, Valpreventie, Preventieakkoord, Pandemische Paraatheid en COVID-uitgaven. 3,2% van het budget is beleidsmatig gereserveerd
Bijdragen aan agentschappen
Dit betreft de financiering van de opdrachtverlening voor 2026 aan het RIVM, de NVWA en het CIBG. Op basis van het offertetraject en beleidsmatige afspraken is het budget 2026 van € 667,0 miljoen voor 91,7 % juridisch verplicht en voor 8,1% bestuurlijk gebonden. De beleidsmatig gereserveerde middelen zijn onder andere bedoeld voor vaccins, waaronder RS-vaccins. 0,2% van het budget is beleidsmatig gereserveerd.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Dit betreft de financiering van projecten en onderzoek op het gebied van gezondheid, preventie en zorg via ZonMw en de Afgifte van Schengenverklaringen via het CAK. Het budget voor 2026 van € 451,3 miljoen is voor 92,2% juridisch verplicht en voor 7,8% bestuurlijk gebonden. De beleidsmatige gereserveerd middelen zijn bedoeld voor de voortzetting van lopende programma’s van ZonMw.
Bijdragen aan medeoverheden
Dit betreft de middelen voor de uitvoering van de Regelingen Specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026 (Brede SPUK), covidvaccinatie door GGD’en (SPUK), Heroïneverstrekking door gemeenten op medisch voorschrift, Aanvullende Seksuele Gezondheid, PrEP én de bijdrage aan het College voor de Toelating van Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden (CTGB). Het budget voor 2026 van € 401,8 miljoen is voor 77,6% juridisch verplicht en voor 15,7% bestuurlijk gebonden. De beleidsmatige gereserveerde middelen (6,6%) betreffen uitgaven aan pandemische paraatheid.
2026 | |
---|---|
juridisch verplicht | 88,1% |
bestuurlijk gebonden | 9,3% |
beleidsmatig gereserveerd | 2,6% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0,0% |
1. Gezondheidsbeleid
Subsidies
(Lokaal) gezondheidsbeleid
In 2026 geven wij verder uitwerking aan de voornemens die zijn opgenomen in de Landelijke Nota Gezondheidsbeleid. De Landelijke Nota Gezondheidsbeleid, die vanuit de Wet publieke gezondheid (Wpg) iedere vier jaar wordt opgesteld, beschrijft de landelijke prioriteiten op het gebied van publieke gezondheid en is richtinggevend voor het lokale gezondheidsbeleid van gemeenten
Bevordering van kwaliteit en toegankelijkheid van zorg
De Stichting Pharos ontvangt als kennis- en adviescentrum subsidie voor het stimuleren van de toepassing van kennis in de praktijk om de kwaliteit en effectiviteit van de zorg voor migranten en mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden te verbeteren. Het gaat daarbij om mensen die minder vaardig zijn in het verkrijgen, begrijpen en gebruiken van informatie over (hun) gezondheid bij het nemen van gezondheidsgerelateerde beslissingen. Verder worden gemeenten geactiveerd om lokale gezondheidsachterstanden structureel aan te pakken. Vanuit de Stichting Pharos en platform 31 wordt kennis van werkzame interventies, goede voorbeelden en ervaringen samengebracht en gedeeld. Hiervoor is € 6 miljoen beschikbaar.
Forensische geneeskunde
Voor de financiering van de opleiding voor forensische artsen is in 2026 € 6,3 miljoen beschikbaar. Dit is inclusief de uitbreiding van de opleiding voor de komende jaren als gevolg van een acuut tekort aan forensisch artsen. Daarnaast zijn middelen beschikbaar om het toezichthouden op de lijkschouw zoals deze uitgevoerd wordt door gemeentelijk lijkschouwers en behandelend artsen, wettelijk te borgen. Het capaciteitsorgaan adviseert om 25 artsen per jaar te werven. Het aantal opleidingsplaatsen dat elk jaar gevuld wordt is een mix van instroom en doorstroom, en afhankelijk van animo onder artsen. We komen uit een situatie waar er veel te weinig artsen worden geworven. Met het beschikbaar stellen van middelen en een actieve arbeidsmarktcampagne is de inzet erop gericht dat we groeien naar een situatie waar er voldoende capaciteit is.
Suïcidepreventie
Met de komst van de nieuwe wet integrale suïcidepreventie – inwerkingtreding naar verwachting per 1 januari 2026- is er € 16 miljoen beschikbaar. Deze middelen en de reeds beschikbare middelen zijn als volgt in de begroting verwerkt:
Gemeenten ontvangen via een algemene uitkering vanaf 2026 jaarlijks € 10 miljoen voor hun nieuwe taak om integrale suïcidepreventie lokaal vorm te geven. In 2025 en 2026 worden gemeenten vanuit de VNG ondersteund om hier vorm en inhoud aan te geven. Dit ondersteuningsprogramma is medio 2025 gestart en loopt door tot december 2026.
Voor de instellingssubsidie van Stichting 113 Zelfmoordpreventie is in 2026 € 16,7 miljoen beschikbaar voor activiteiten op het terrein van hulpverlening, onderzoek, opleiding en communicatie. Door de verwachte toename in het belvolume onder meer omdat het nummer 113 voor de beller gratis is geworden, is de instellingssubsidie verhoogd. Daarnaast is € 4,5 miljoen in 2026 beschikbaar voor de uitvoering van de doelstellingen en activiteiten van de vierde landelijke agenda suïcidepreventie (2026-2030).
In 2025 is gestart met de uitwerking van een landelijke monitor suïcidepreventie. Die wordt in 2026 verder uitgewerkt. Het onderzoeksprogramma bij ZonMw krijgt in 2027 een vervolg.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sterfte door zelfdoding | 1.893 | 1.917 | 1.829 | 1.811 | 1.823 | 1.862 | 1.916 | 1.863 | 1.849 |
Lifelines
Het doel van Lifelines is om mensen in de toekomst gezonder oud te laten worden. Dit proberen we te bereiken door van een grote groep deelnemers allerlei gegevens en lichaamsmaterialen zoals urine, bloed en haar te verzamelen en dit beschikbaar te stellen aan onderzoekers. Hiervoor is € 3,4 miljoen beschikbaar.
ValpreventieGemeenten en zorgprofessionals worden ondersteund bij de implementatie van de valpreventieketen, met name door Veiligheid.nl. Daarnaast vinden er activiteiten plaats op het bewustmaken van ouderen van hun valrisico en hun handelingsperspectief, onder andere door een campagne. Er gaat ook aandacht naar inzet van technologie in de keten om de professional te ontlasten. Om de effectiviteit van de keten te evalueren wordt jaarlijks een monitor uitgevoerd door het RIVM.
In totaal is hiervoor circa € 5 miljoen beschikbaar voor valpreventie waarvan zo'n € 2 miljoen op het subsidiebudget.
Jeugdgezondheidszorg
De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) is een van de pijlers van de publieke gezondheid. De JGZ signaleert en heeft kinderen en hun ouders voorlichting, advies, instructie en lichte ondersteuning en adviseert gemeenten over collectieve maatregelen. Als er een risico wordt gesignaleerd, waarvoor er meer intensieve ondersteuning nodig is, dan voert de JGZ deze uit op grond van preventie in het kader van de Jeugdwet. Het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) ontvangt subsidie voor activiteiten gericht op het ondersteunen van de JGZ-organisaties en de professionals bij het invoeren van vernieuwingen en verbeteringen in de praktijk. Hiervoor is circa € 2 miljoen beschikbaar.
Kansrijke Start
De vervolgaanpak Kansrijke Start zet in op het versterken, uitbouwen en het verkennen van het structureel verankeren van de lokale Kansrijke Start aanpak. Hiervoor is circa € 2 miljoen beschikbaar.
Voor de overige subsidieactiviteiten, waaronder nader onderzoek naar de doodsoorzaak van kinderen, het GALA en overige posten is € 2 miljoen beschikbaar.
Opdrachten
(Lokaal) gezondheidsbeleid
Overige
Er is circa € 1 miljoen beschikbaar voor opdrachten lokaal gezondheidsbeleid. Hier onder vallen onder andere mentale gezondheid, valpreventie, het investeringsmodel preventie, gezonde leefomgeving en Product- en Voedselveiliheid.
Monitoring RIVM voedselinfecties
De voortgang van de aanpak om voedselinfecties te voorkomen, wordt door het RIVM gemonitord via de vaststelling van zogenoemde DALYs (disability adjusted life year). In onderstaande tabel is weergegeven hoe het aantal verloren levensjaren door voedselinfecties, veroorzaakt door de verschillende pathogenen, zich ontwikkelt
Micro-organismen | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Campylobacter | 1268 | 1353 | 1428 | 1398 | 1453 |
STEC O157 | 59 | 61 | 56 | 56 | 56 |
L. monocytogenes | 144 | 413 | 265 | 261 | 321 |
Salmonella | 396 | 470 | 445 | 8322 | 8952 |
B. cereus toxine | 29 | 29 | 29 | 30 | 30 |
C. perfringens toxine | 180 | 180 | 180 | 180 | 181 |
S. aureus toxine | 190 | 190 | 191 | 193 | 191 |
Hepatitis-A virus | 6 | 10 | 6 | 9 | 15 |
Hepatitis-E virus | 54 | 43 | 41 | 53 | 32 |
Norovirus | 141 | 241 | 326 | 400 | 493 |
Rotavirus | 51 | 120 | 189 | 134 | 124 |
C. parvum | 4 | 7 | 10 | 28 | 15 |
G. lamblia | 7 | 13 | 19 | 29 | 29 |
T. gondii | 1061 | 1061 | 1132 | 1067 | 990 |
Totaal | 3590 | 4192 | 4318 | 4673 | 4826 |
Bijdragen aan agentschappen
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)
De minister van VWS is opdrachtgever van het agentschap NVWA voor de VWS-domeinen. De NVWA heeft als toezichthouder een centrale rol bij het bewaken van de veiligheid van voedsel- en consumentenproducten op grond van wettelijke normen. Ook heeft de NVWA toezichtstaken voor de handhaving van de Drank- en Horecawet en de Tabaks- en rookwarenwet. Voor de versterking van de NVWA is voor deze taken in 2026 in totaal circa € 155 miljoen beschikbaar.
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
Het RIVM heeft de wettelijke taak periodiek te rapporteren over de toestand en de toekomstige ontwikkeling van de volksgezondheid. Het RIVM vormt tevens samen met een zevental kennisinstellingen een consortium, dat verantwoordelijk is voor de Staat van Volksgezondheid en Zorg. De Staat van Volksgezondheid en Zorg bevat kerncijfers voor het zorgbeleid. Via deze webportal worden actuele en eenduidige cijfers beschikbaar gesteld over de domeinen van het ministerie van VWS. De kerncijfers , zoals opgenomen in de Staat, vormen een belangrijke basis voor de VWS-monitor. Verder voert het RIVM opdrachten uit op terrein van sport, geneesmiddelen en medische technologie en risicoschatting en beoordeling voor beleid. In totaal is voor het RIVM voor deze taken in 2026 € 27,3 miljoen beschikbaar.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
ZonMw Programmering
ZonMw is een intermediaire organisatie die op programmatische wijze projecten en onderzoek op het gebied van gezondheid, preventie en zorg laat uitvoeren. ZonMw bewaakt daarbij de kwaliteit, relevantie en samenhang. In onderstaande tabel zijn de activiteiten uitgesplitst naar de verschillende beleidsterreinen waarop de programma’s bij ZonMw betrekking hebben.
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|
Totaal | 422.124 | 338.399 | 294.059 | 225.865 | 189.557 |
Artikel 1 Volksgezondheid: onder andere programma's Preventie, Infectieziektebestrijding, Onbedoelde zwangerschap en kwetsbaar (jong) ouderschap, Gezondheidsonderzoek bij Rampen, Data en Veerkracht, Pluripotent stamcelonderzoek ME/CVS, Pandemische paraatheid en COVID-19 Onderzoek | 38.990 | 31.266 | 33.434 | 32.154 | 29.236 |
Artikel 2 Curatieve zorg: onder andere programma's Doelmatigheidsonderzoek, Goed Gebruik Geneesmiddelen, Grip op Onbegrip, Zwangerschap en geboorte, Expertisefunctie Zintuigelijk Gehandicapten, Kwaliteitsrichtlijnen wijkverpleging, Kwaliteitsgelden, Topspecialistische Zorg en Onderzoek, Goed Gebruik Hulpmiddelenzorg, Kennisprogramma huisartsgeneeskunde, Paramedische zorg, Passende Zorg, Citrienfonds, Versnellers in de GGz, Stimulerings- en ondersteuningsprogramma voor versterking van VSV’s, Versterking organisatie eerstelijnszorg , Programma Ondersteuning regionale samenwerking, Programma MedZO en Onderzoeksprogramma GGz | 304.723 | 246.702 | 211.485 | 148.028 | 121.329 |
Artikel 3 Maatschappelijke ondersteuning en langdurige zorg: onder andere programma's Palliantie II, Onderzoeksprogramma Dementie, Academische werkplaatsen ter versterking kennisinfrastructuur langdurige zorg, Langdurige Zorg en ondersteuning, Academische werkplaatsen Verstandelijke beperking, Gewoon bijzonder, Kenniscentra voor Specifieke doelgroepen én Zingeving en Geestelijke verzorging | 52.798 | 44.970 | 42.427 | 39.142 | 33.4000 |
Artikel 4 Zorgbreed beleid: onder andere programma's Verpleging en Verzorging en IOC duurzame zorginitiatieven | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 5 Jeugd: onder andere programma's Wat werkt voor de jeugd en Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd | 5.368 | 5.200 | 5.200 | 6.150 | 5.200 |
Artikel 6 Sport en bewegen: onder andere programma's Sportinnovator, Missiegredreven onderzoek en innovatie sport en bewegen en het Programma Topsportevenementen | 8.617 | 2.507 | 390 | 390 | 390 |
0 Andere ministeries: onder andere programma's Meer Kennis met Minder Dieren (LVVN), Verbetering kwaliteit poortwachtersproces (SZW), Vakkundig aan het Werk (SZW) , Verbetering re-integratie 2e spoor (SZW) en programma Grip op Onbegrip (JenV) | 10.625 | 7.753 | 1.121 | - | - |
2. Ziektepreventie
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijksvaccinatieprogramma1 | 91,2% | 90,2% | 90,2% | 90,8% | 91,3% | 90,1% | 84,2% | 83,7% | 85,4% |
Nationaal Programma Pneumokokkenvaccinatie Volwassenen (NPPV)2 | 93,6% | 92,8% | 92,6% | 93,0% | 93,3% | 92,6% | 90,0% | 87,9% | 87,8% |
Nationaal programma Grieppreventie3 | 49,9% | 51,3% | 52,6% | 54,0% | 58,3% | 56,8% | 55,2% | ||
Deelname bevolkingsonderzoek borstkanker4 | 76,9% | 76,9% | 76,0% | 71,0% | 72,6% | 70,7% | 70,3% | ||
Deelname bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker5 | 57,0% | 57,1% | 55,6% | 49,2% | 54,3% | 45,7% | 49,7% | ||
Deelname bevolkingsonderzoek darmkanker6 | 73,0% | 73,0% | 71,8% | 72,0% | 70,8% | 68,4% | 67,2% | ||
Deelname hielprik7 | 99,2% | 99,1% | 99,3% | 99,4% | 99,2% | 98,9% | 98,8% | ||
Deelname aan NIPT8 | 41,1% | 46,3% | 48,3% | 52,0% | 55,3% | 57,8% | 67,8% | ||
Deelname 20 weken echo9 | 82,1% | 82,8% | 86,6% | 86,4% | 85,7% | 85,6% | 86,6% | ||
Deelname bloedonderzoek bij zwangere vrouwen10 | 99,0% | 100% | 99,0% | 100% | 99,0% | 99,0% | 100% |
Subsidies
Ziektepreventie
Voor subsidie ziektepreventie is in 2026 totaal circa € 27,5 miljoen beschikbaar. Van deze middelen worden (instellings)subsidies verstrekt aan onder meer Lareb en Q- en C-support en het Lyme-expertisecentrum. Daarnaast ontvangt de GGD GHOR een subsidie voor de landelijke coördinatie van covidvaccinaties en beheerstaken voor het COVID-IV-landschap.
Bevolkingsonderzoeken
In 2026 is € 263,5 miljoen beschikbaar voor:
– Het uitvoeren, bewaken en verbeteren van de kwaliteit van de landelijke bevolkingsonderzoeken naar borstkanker, baarmoederhalskanker en darmkanker;
– het uitvoeren van de prenatale screening;
– het financieren van de niet-invasieve prenatale test (NIPT), de 13-weken én de 20-weken echo inclusief counseling.
Vaccinaties
De beschikbare middelen voor de vaccinatieprogramma's staan deels onder het instrument Subsidies en deels onder Bijdrage aan agentschappen, afhankelijk van de wijze van financiering. Het RIVM draagt zorg voor onder andere de aanschaf van vaccins en een goede uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma, de HPV-vaccinatie, het Nationaal Programma Grieppreventie, de Pneumokkokkenvaccinatie, de Covidvaccinaties, de RS-vaccinatie en de Maternale kinkhoestvaccinatie. In 2026 worden ook de voorbereidingen getroffen om te starten met gordelroosvaccinatie van alle mensen van 60 jaar en ouder.
In totaal is er voor vaccinatie in 2026 circa € 260 miljoen beschikbaar, waarvan € 81,6 miljoen via subsidies worden verstrekt en circa € 186,8 miljoen gefinancierd wordt via het RIVM.
Opdrachten
Ziektepreventie
Voor opdrachten Ziektepreventie is in 2026 totaal ruim € 54 miljoen beschikbaar. Het gaat onder meer om diverse opdrachten voor de aanschaf van vaccins en bijdragen aan diverse organisaties, bijvoorbeeld ter bestrijding of monitoring van zoönosen.
Pandemische Paraatheid
Op het instrument odrachten is in het kader van de bestrijding van toekomstige pandemieën in 2026 circa € 12 miljoen beschikbaar. Het gaat hierbij onder meer om uitgaven voor kennisontwikkeling en de uitvoering van het actieplan Zoönose.
Bijdragen aan agenschappen
RIVM: opdrachtverlening aan kenniscentra
Het RIVM heeft het doel om de gezondheid van de Nederlandse bevolking te beschermen en te bevorderen. Het RIVM doet dit door middel van het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek, advisering op het terrein van volksgezondheid en het voeren van de regie op diverse terreinen van de publieke gezondheid. Binnen het RIVM zijn verschillende centra actief, zoals:
– Het Centrum Infectieziektebestrijding (CIb) ontvangt financiële middelen voor het vervullen van zijn taken ten aanzien van de preventie en bestrijding van infectieziekten. Daarbij is specifiek aandacht voor antimicrobiële resistentie, het bevorderen van seksuele gezondheid door de ondersteuning van professionals bij een goede uitvoering en taken op het gebied van vaccinologie.
– Het Centrum voor Bevolkingsonderzoek (CvB) ontvangt financiële middelen voor het uitvoeren van zijn coördinerende taken rond de voorlichting over bevolkingsonderzoeken, het Nationaal Programma Grieppreventie, de pneumokokkenvaccinatie, pre- en neonatale screeningen, PSIE (oftewel het bloedonderzoek bij zwangere vrouwen) en de kwaliteit van de uitvoering en monitoring ervan. Mensen die tot de betreffende doelgroep behoren, kunnen zelfstandig een goed geïnformeerde keuze maken om aan de bevolkingsonderzoeken deelnemen.
– Het Centrum Gezondheid en Milieu (CGM) ontvangt financiële middelen om het ministerie van VWS en de regio’s bij te staan met gezondheidskundige advisering, advisering over het uitvoeren van gezondheidsonderzoek, risicoanalyses over mogelijke gezondheidseffecten en over psychosociale nazorg. Vragen over gezondheid en veiligheid in relatie tot milieu en het voorkomen van incidenten en rampen komen samen bij het CGM. Het CGM is erop gericht deze kennis waar nodig te ontwikkelen, te borgen en te ontsluiten voor professionals en bestuurders.
– De Dienst Vaccinatievoorzieningen en Preventieprogramma’s (DVP) zorgt ervoor dat er voldoende goede en betaalbare vaccins, antisera en slecht verkrijgbare medicijnen beschikbaar zijn voor het Rijksvaccinatieprogramma (RVP), het Nationaal Programma Grieppreventie (NPG) en calamiteiten. Daarnaast zijn hier de kosten voor de uitvoering van de Rotavirusvaccinatie ondergebracht.
– Het Centrum Gezond Leven (CGL) ontvangt financiële middelen met als doel samenhangende en effectieve lokale gezondheidsbevordering te faciliteren. Het CGL bevordert het gebruik van erkende leefstijlinterventies, onder meer door beschikbare interventies overzichtelijk te presenteren en te beoordelen op kwaliteit en samenhang en het versterken van gezondheidsbeleid via diverse handreikingen. Daarnaast voert het CGL het programma ‘Structurele versterking Gezonde school’ uit.
RIVM: Bevolkingsonderzoeken
Dit betreft de kosten voor de uitvoering van de Prenatale Screening Infectieziekten en Erytrocytenimmunisatie (PSIE, oftewel het bloedonderzoek bij zwangere vrouwen) en de neonatale hielprikscreening. In totaal gaat het hierbij om € 60,6 miljoen.
RIVM: Vaccinaties
Het beschikbare middelen voor de vaccinatieprogramma's staan deels onder het instrument Subsidies en deels onder Bijdrage aan agentschappen, afhankelijk van de wijze van financiering. Het RIVM draagt zorg voor onder andere de aanschaf van vaccins en een goede uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma, de HPV-vaccinatie, het Nationaal Programma Grieppreventie, de Pneumokkokkenvaccinatie, de covidvaccinaties, de RS-vaccinatie en de Maternale kinkhoestvaccinatie. In 2026 worden ook de voorbereidingen getroffen om te starten met gordelroosvaccinatie van alle mensen van 60 jaar en ouder.
In totaal gaat het in 2026 om circa € 260 miljoen waarvan € 81,6 miljoen via subsidies worden verstrekt en circa € 186,8 miljoen gefinancierd wordt via het RIVM.
Pandemische Paraatheid
Voor het inrichten van de landelijke functionaliteit infectieziektebestrijding (LFI), monitoring en surveillance, aansluiting op internationale trajecten, Zoönosen en versterken van de kennisbasis van het RIVM is in 2026 circa € 67 miljoen beschikbaar.
Bijdragen aan medeoverheden
Pandemische Paraatheid
Versterking van de GGD-en is belangrijk om in de toekomst paraat te zijn voor nieuwe pandemieën. Totaal is voor de verbetering van de medisch-operationele processen op regionaal niveau en versterking van IV/ICT bij de GGD’en en GGD GHOR in 2026 € 69,5 miljoen beschikbaar.
Overig
Voor de uitvoering van de COVID-vaccinatietaken van de GGD'en is in 2026 totaal € 64 miljoen beschikbaar.
3. Gezondheidsbevordering
Subsidies
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak)
In 2026 worden diverse subsidies verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op preventie van alcohol-, tabaks- en drugsgebruik. Hiervoor is circa € 15,5 miljoen beschikbaar. Een van de organisaties die uit deze middelen wordt gesubsidieerd is het Trimbos-instituut. Trimbos zet zich in om wetenschappelijk onderbouwde, onafhankelijke informatie te geven aan professionals en burgers. Voorbeelden zijn de uitvoering van de Nationale Drug Monitor (NDM), het Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS), het Nationaal Expertise centrum Tabaksontmoediging (NET), het Expertise centrum Alcohol en de infolijnen roken, alcohol en drugs. Op het terrein van alcohol worden er verder onder meer subsidies verstrekt aan de Gezonde Sportkantine en het Samenwerkingsverband Vroeg signalering Alcohol.
Schadelijke middelen gebruik | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Roken (volwassenen)1 | 26,3 | 24,1 | 23,1 | 22,4 | 21,7 | 20,2 | 20,6 | 18,9 | 19 | 18,2 |
Roken (jongeren tussen 12 en 16 jaar)2 | 10,6 | 7,8 | 7,7 | 9,5 | 8,5 | |||||
Roken (zwangere vrouwen)3 | 8,6 | 7,4 | 7,7 | 6,3 | ||||||
Overmatig alcohol gebruik (volwassenen)4 | 9,5 | 8,8 | 9,2 | 8,2 | 8,5 | 6,9 | 7,3 | 6,5 | 6,7 | 5,5 |
Zwaar alcohol gebruik (volwassenen)5 | 10 | 8,5 | 9 | 9 | 8,5 | 7,7 | 8,3 | 8,3 | 7,9 | 7,2 |
Alcohol gebruik onder jongeren 12 t/m 16 jaar6 | 25,5 | 25 | 26,2 | 27,8 | 22 | |||||
Alcoholgebruik (vrouwen die niet weten dat ze zwanger zijn)7 | 24,4 | 26,9 | ||||||||
Drugsgebruik (volwassenen)8 | 4,1 | 4,1 | 4,3 | 4,1 | 4,6 | 4,8 | 5,1 | 5,7 | 5,7 | 6,1 |
Gezonde leefstijl en gezond gewicht
In het kader van de Samenhangende Preventiestrategie, het Nationaal Preventieakkoord, het GALA, en het IZA krijgt de inzet op gezonde leefstijl, gezonde voeding en een gezond gewicht ook in 2026 extra aandacht hiervoor is circa € 18,4 miljoen beschikbaar. Hierbij wordt zoveel mogelijk aangesloten bij effectieve en bestaande programma lijnen. Er worden diverse subsidies verstrekt. Dit zijn onder andere:
– Subsidie aan het Voedingscentrum om te voorzien in onafhankelijke informatie over gezonde en veilige voeding voor burgers en professionals, en de kennis en data die hieraan ten grondslag liggen. Onderdeel daarvan is het programma Gezonde Schoolkantine waarin een gezond aanbod volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum wordt gestimuleerd.
– Subsidie aan de Stichting JOGG om in gemeenten te ondersteunen bij het creëren van een gezonde(re) (leef)omgeving en daarmee te streven naar een gezond(er) gewicht onder jongeren door inzet op voeding, bewegen en slaap en de implementatie van het programma Kind naar Gezonder Gewicht in relatie tot de ketenaanpak voor kinderen met overgewicht en obesitas. Hierbij werkt de stichting samen met diverse partijen zoals overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.
– Subsidies en opdrachten aan het Voedingscentrum en RIVM voor programma’s Gezonde Kinderopvang en Gezonde School waarmee een infrastructuur wordt neergezet om gezondheid (m.n. voeding en bewegen) in deze settings voor kinderen te bevorderen. Concreet betekent dit dat in nauwe samenwerking met de ministeries van OCW, LVVN en SZW de kinderen in voorschoolse voorzieningen, het basis- en voortgezet onderwijs en mbo worden gestimuleerd tot een gezonde leefstijl.
– Subsidie aan het Partnerschap Overgewicht Nederland (PON) voor de ketenaanpak volwassenen. Deze netwerkaanpak heeft als doel dat mensen met overgewicht en obesitas passende zorg en ondersteuning krijgen.
2017 | 2019 | 2021 | 2023 | |
---|---|---|---|---|
Problematisch social-media gebruik jongeren | 3,8% | 3,3% | 5,3% | 4,8% |
Letselpreventie
Voor letselpreventie is in 2026 circa € 5,3 miljoen beschikbaar voor een instellingssubsidie aan de Stichting VeiligheidNL voor het uitvoeren en monitoren van haar activiteiten die zijn gericht op letselpreventie, via thema’s als kinderveiligheid, preventie gehoorschade en valpreventie ouderen. De inzet van VeiligheidNL binnen deze inhoudelijke thema’s richt zich vooral op het ontwikkelen en verspreiden van kennis aan professionals en burgers om veilig gedrag te stimuleren en letsel te voorkomen.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal SEH-bezoeken vanwege letsel | 656.000 | 665.000 | 670.000 | 659.000 | 567.000 | 582.000 | 661.000 | 615.000 |
Bevordering van seksuele gezondheid
Om de seksuele gezondheid te bevorderen worden subsidies verstrekt aan diverse instellingen die zich bezighouden met gezondheidsbevordering. Dit betreft onder andere Rutgers, Soa-Aids Nederland, Stichting hiv-monitoring en de hiv-vereniging Nederland. In totaal is een bedrag van circa € 12,5 miljoen beschikbaar.
Opdrachten
Gezondheidsbevordering
Er worden in 2026 diverse opdrachten verstrekt in het kader van gezondheidsbevordering voor de volgende thema’s: de preventie van alcohol, drugs en tabak, letselpreventie en gezonde leefstijl, gezonde voeding en een gezond gewicht. Hier is € 4 miljoen voor beschikbaar
Bijdragen aan medeoverheden
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift
Er is een financiële bijdrage van € 13,3 miljoen verstrekt aan gemeenten voor het binnen een gesloten systeem aanbieden van een behandeling aan een beperkte groep langdurige opiaatverslaafden voor wie behandeling met methadon onvoldoende effect had. Voor deze behandeling wordt medicinale heroïne verstrekt. Het resterende bedrag op de VWS-begroting wordt ingezet voor de medicatie voor medische heroïnebehandeling.
Seksuele gezondheid
In 2026 is € 50,3 miljoen beschikbaar voor soa-onderzoek, aanvullende seksuele gezondheidszorg en van het aanbieden van hiv-remmers - Pre Expositie Profylaxe (PrEP) - aan de hoog risicogroep van mannen die seks hebben met mannen (MSM).
4. Ethiek
Subsidies
Abortusklinieken
Sinds de inwerkingtreding van de Wet langdurige zorg vindt de subsidiëring van de abortusklinieken plaats via een subsidieregeling. Tevens vallen hieronder de kosten voor de uitvoering van de Subsidieregeling Opleidingskosten Abortusartsen. Hiervoor is € 29,6 miljoen beschikbaar in 2026.
Medische Ethiek
Voor de uitvoering van de subsidieregeling KID is € 6 miljoen beschikbaar. Daarnaast is voor FIOM (het expertisecentrum op het gebied van ongewenste zwangerschap, verwantschapsvragen en adoptie) € 4 miljoen beschikbaar.
Bijdragen aan agentschappen
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek
Het CIBG verzorgt het secretariaat van de stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting. Hiervoor is € 2,8 miljoen beschikbaar.
Ontvangsten
In het kader van haar handhavingsbeleid schrijft de NVWA bestuurlijke boetes uit. Hieruit vloeien ontvangsten voort. Deze worden voor 2026 geraamd op € 5 miljoen. Daarnaast is bij de Nota van Wijziging bij ontwerpbegroting 2025 de ontvangsten in 2026 van ZonMw met € 39,8 miljoen verhoogd. De ontvangsten hebben hoofdzakelijk betrekking op de overlooppost van ZonMw.