In onderstaande tabellen zijn de belangrijkste beleidsmatige uitgaven- en ontvangstenmutaties opgenomen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2025. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht die plaatsvinden bij de ontwerpbegroting 2026.
Deze tabellen bevatten ook de belangrijkste mutaties die bij de eerste suppletoire begroting 2025 hebben plaatsgevonden. Toelichtingen op die mutaties zijn opgenomen in de eerste suppletoire begroting 2025 (36725 XXII, nr. 2) en de nota van wijziging op de eerste suppletoire begroting 2025 (36725 XXII, nr. 3).
Artikel | Uitgaven 2025 | Uitgaven 2026 | Uitgaven 2027 | Uitgaven 2028 | Uitgaven 2029 | Uitgaven 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2025 | 9.395.732 | 9.273.855 | 9.488.231 | 9.292.334 | 9.382.143 | 0 | ||
Mutaties eerste suppletoire begroting 2025 | ‒ 214.612 | 803.511 | 431.698 | ‒ 88.196 | ‒ 511.328 | 8.777.743 | ||
1 | Raming uitgaven huurtoeslag | 1 | ‒ 236.000 | ‒ 317.700 | ‒ 254.500 | ‒ 271.900 | ‒ 251.600 | ‒ 287.200 |
2 | Kasschuif grootschalige woningbouw gebiedsbudget | 1 | ‒ 180.000 | ‒ 35.500 | 303.500 | ‒ 88.000 | 0 | 0 |
3 | Huurbevriezing 2025 en 2026 | 1 | ‒ 135.000 | ‒ 381.000 | ‒ 492.000 | ‒ 492.000 | ‒ 492.000 | ‒ 492.000 |
4 | Boodschappenbonus door verhogen huurtoeslag | 1 | 83.333 | 916.667 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen | 1 | ‒ 43.782 | ‒ 11.049 | 54.831 | 0 | 0 | 0 |
6 | Wet Regie | 1 | ‒ 36.950 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Desaldering RVB Flexwoningen | 1 | 29.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | Dienst Huurcommissie | 1 | 8.269 | 12.103 | 10.463 | 9.945 | 9.945 | 9.945 |
9 | Plafondbijstelling Zuiderhage | 1 | ‒ 4.155 | 2.599 | 3.752 | 9.960 | 2.155 | 2.204 |
10 | Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid | 1 | 0 | 107.978 | 133.344 | 133.344 | 0 | 0 |
11 | Huurregister | 1 | 0 | 2.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
12 | Uitvoering woningbouw | 1 | 0 | 0 | 0 | ‒ 1.875 | ‒ 9.375 | ‒ 12.250 |
13 | Verduurzamingsaanpak Nij Begun maatregel 29 | 2 | 179.000 | 185.077 | 194.709 | 118.024 | 117.200 | 116.000 |
14 | Subsidie duurzaam maatschappelijk vastgoed | 2 | ‒ 34.290 | 0 | 25.630 | 8.660 | 0 | 0 |
15 | ISDE Groningen maatregel 29 | 2 | 16.500 | 23.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16 | Kasschuif emissiearm aanbesteden | 2 | ‒ 13.312 | 5.000 | 5.000 | 3.312 | 0 | 0 |
17 | Kasschuif duurzame rijksgebouwen | 2 | ‒ 10.856 | ‒ 9.130 | 3.446 | 4.916 | ‒ 2.184 | 13.808 |
18 | Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie | 2 | 0 | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 |
19 | LVBB incidenteel | 3 | 11.215 | 14.590 | 15.660 | 7.209 | 600 | 0 |
20 | Ruimtelijke Informatie / NGII | 3 | 5.300 | 9.400 | 9.900 | 10.400 | 13.095 | 13.095 |
21 | Regiodeals | 3 | ‒ 105 | ‒ 13.842 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22 | Voortzetting programma Ruimtelijke Ordening | 3 | 0 | 7.255 | 7.005 | 6.935 | 6.935 | 6.935 |
23 | Uitbouw DSO-LV | 3 | 0 | 0 | 0 | 7.900 | 7.800 | 7.800 |
24 | Aankoop gronden | 4 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
25 | Renovatie Binnenhof | 4 | 0 | 0 | 0 | 3.060 | 36.700 | 36.700 |
26 | Vennootschapsbelasting RVB | 12 | 24.441 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
27 | Indexatie VRO | 13 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
28 | Reservering investering sociale huur | 13 | 0 | 270.000 | 405.000 | 405.000 | 0 | 0 |
29 | Eindejaarsmarge Nationaal Groeifonds | 2, 3 | 2.871 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
30 | Eindejaarsmarge VRO | Alle | 31.852 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
31 | Loon- en prijsbijstelling tranche 2025 | Alle | 17.003 | 18.111 | 14.115 | 7.668 | 7.598 | 7.613 |
32 | Alternatieve invulling taakstelling Hoofdlijnenakkoord | Alle | ‒ 2.366 | ‒ 7.823 | ‒ 9.198 | ‒ 11.141 | ‒ 11.482 | ‒ 11.463 |
33 | Aanvullende taakstelling apparaat (amendement-Bontenbal) | Alle | ‒ 1.384 | ‒ 1.204 | ‒ 1.204 | ‒ 1.204 | ‒ 1.204 | ‒ 1.204 |
34 | Toekomstbestendige programmabudgetten | Alle | 1.254 | 2.000 | 3.000 | 4.500 | 8.000 | 8.000 |
35 | Dekking bestendiging VRO | Alle | ‒ 1.000 | ‒ 35.100 | ‒ 48.850 | ‒ 24.700 | ‒ 15.350 | ‒ 25.000 |
36 | Extrapolatie | Alle | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.339.665 |
37 | Overige mutaties | Alle | 48.750 | 14.079 | 18.095 | 31.791 | 31.839 | 15.095 |
Stand eerste suppletoire begroting 2025 | 9.181.120 | 10.077.366 | 9.919.929 | 9.204.138 | 8.870.815 | 8.777.743 | ||
38 | Mutaties nota van wijziging eerste suppletoire begroting 2025 | 2 | 200 | 30.000 | 61.305 | 143.712 | 57.000 | 30.000 |
Stand eerste suppletoire begroting 2025 incl. nota van wijziging | 9.181.320 | 10.107.366 | 9.981.234 | 9.347.850 | 8.927.815 | 8.807.743 | ||
Mutaties ontwerpbegroting 2026 | 48.299 | ‒ 740.508 | 178.766 | 294.740 | 664.070 | 599.856 | ||
39 | Terugdraaien huurbevriezing 2025 en 2026 | 1 | 135.000 | 381.000 | 492.000 | 492.000 | 492.000 | 492.000 |
40 | Desaldering ontvangsten NHG | 1 | 91.499 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
41 | Terugdraaien boodschappenbonus | 1 | ‒ 83.333 | ‒ 916.667 | 0 | 0 | 0 | 0 |
42 | Kasschuif Woningbouwimpuls | 1 | ‒ 40.000 | 0 | 15.000 | 15.000 | 10.000 | 0 |
43a | Doelgroepflexibele regeling | 1 | ‒ 29.200 | ‒ 11.900 | ‒ 58.900 | 0 | 0 | 0 |
43b | Doelgroepflexibele regeling | 1 | 0 | 0 | 22.600 | 89.000 | 66.900 | 0 |
44 | NPLV Financiële educatie | 1 | 0 | 5.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
45 | Kasschuif SAH vastrecht | 2 | ‒ 12.500 | 900 | 1.060 | 1.480 | 1.360 | 7.700 |
46 | Desaldering SAH | 2 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
47 | Kasschuif aanpak funderingsschade | 2 | ‒ 9.324 | 0 | 3.108 | 6.216 | 0 | 0 |
48 | Kasschuif SVVE | 2 | 9.250 | 0 | ‒ 4.750 | ‒ 4.500 | 0 | 0 |
49 | Kasschuif SAH | 2 | 8.600 | ‒ 5.800 | ‒ 2.800 | 0 | 0 | 0 |
50 | Kasschuif FIXbrigade | 2 | ‒ 8.431 | 2.272 | 2.272 | 2.272 | 622 | 993 |
51 | ISDE (Nij Begun maatregel 29) | 2 | 1.670 | 1.670 | 23.670 | 23.670 | 23.670 | 23.670 |
52 | Voorfinanciering Social Climate Fund | 2 | 0 | 47.160 | 0 | 0 | 0 | 0 |
53 | Dekking voorfinanciering Social Climate Fund | 2 | 0 | ‒ 47.160 | 0 | 0 | 0 | 0 |
54 | Verduurzaming rijksvastgoed (tranche II) | 2 | 0 | ‒ 27.807 | 0 | 0 | 0 | 0 |
55 | Landelijke werking Fonds Duurzaam Funderingsherstel | 2 | 0 | 20.291 | 0 | 0 | 0 | 0 |
56 | Kasschuif ontwikkeling DSO | 3 | ‒ 16.400 | 0 | 14.500 | 1.900 | 0 | 0 |
57 | Overboeking apparaatsbudget van BZK naar VRO | 11 | 0 | 84.722 | 81.621 | 80.373 | 79.970 | 79.960 |
58 | Toekomstbestendige financiering toeslagen | 13 | ‒ 3.651 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
59 | Terugdraaien reservering investering sociale huur | 13 | 0 | ‒ 270.000 | ‒ 405.000 | ‒ 405.000 | 0 | 0 |
60 | Overige mutaties | Alle | ‒ 4.881 | ‒ 4.889 | ‒ 5.615 | ‒ 7.671 | ‒ 10.452 | ‒ 4.467 |
Stand ontwerpbegroting 2026 | 9.229.619 | 9.366.858 | 10.160.000 | 9.642.590 | 9.591.885 | 9.407.599 |
Toelichting uitgavenmutaties
39) Terugdraaien huurbevriezing 2025 en 2026
Het plan om de huren te bevriezen in 2025 en 2026 is ingetrokken, naar aanleiding van het advies van de Raad van State, de politieke ontwikkelingen en om rust en voortgang te brengen in de volkshuisvesting. De besparing op de huurtoeslag die de huurbevriezing met zich meebracht, wordt daardoor niet gerealiseerd. Met deze mutatie wordt dat gecorrigeerd.
40) Desaldering ontvangsten NHG
Jaarlijks betaalt de Stichting Waarborgfonds Eigenwoning (WEW) voor de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) een achterborgvergoeding van 0,3% aan de Staat. Met deze mutatie worden de geraamde ontvangsten verwerkt en kunnen deze worden doorgestort naar de risicovoorziening.
41) Terugdraaien boodschappenbonus
Het plan om de huurtoeslag in 2026 incidenteel te verhogen met € 1 mld. vindt geen doorgang meer. Omdat de huurtoeslag voor januari 2026 in december 2025 wordt uitgekeerd, werkt dit zowel in 2025 als 2026 door.
42) Kasschuif Woningbouwimpuls
Een deel van de middelen voor de Woningbouwimpuls voor 2025 wordt in een realistischer kasritme gezet. Er schuift € 40 mln. uit 2025 naar de jaren 2027, 2028 (beide jaren € 15 mln.) en 2029 (€ 10 mln.).
43) Doelgroepflexibele regeling
Om versneld tot (opstart)woningen te komen voor kwetsbare doelgroepen, waaronder spoedzoekers, ontheemden en vergunninghouders, wordt de Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen (SFT) uitgebreid. Gemeenten ontvangen in totaal € 20.000 per nieuw te realiseren woning, waaronder een component voor sociaal beheer. Van de woningen moet 30% bestemd zijn voor spoedzoekers, statushouders of ontheemden uit Oekraïne. Hiervoor wordt aanvullend € 79 mln. beschikbaar gesteld, bovenop reeds beschikbare € 100 mln. in de SFT (cumulatief € 179 mln.) op het instrument Versnelling Huisvesting.
Voor de doelgroepflexibele regeling wordt de Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen (€ 100 mln. cumulatief) uitgebreid en in het juiste kasritme op het instrument Versnelling Huisvesting geplaatst.
44) NPLV Financiële educatie
Binnen het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) draagt het ministerie van SZW eenmalig € 6 mln. bij voor het onderdeel Financiële Educatie voor de periode 2026-2028. Daarvan wordt € 5,7 mln. overgeboekt naar de begroting van VRO en het overige deel naar het btw-compensatiefonds.
45) Kasschuif SAH vastrecht (stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen)
De subsidie voor vastrecht warmtenetten is opengesteld en het gehele budget is aangevraagd. Bij aanvraag wordt 50% subsidie toegekend. Het budget wordt op basis van de uitfinanciering en vaststelling in het juiste kasritme gezet.
46) Desaldering SAH
Een groot aantal aanvragers heeft een nieuwe aanvraag ingediend omdat de regeling uitgebreid is. Van deze dubbele aanvragers worden de reeds aangevraagde subsidies verrekend met de nieuwe aanvraag. De terugontvangsten worden gedesaldeerd en voor deze aanvragers ingezet.
47) Kasschuif aanpak funderingsschade
Er vindt een kasschuif plaats om de beschikbare middelen voor de aanpak van de funderingsproblematiek in het juiste kasritme te zetten. In 2025 zit de gebiedsgerichte ondersteuning in de opstartfase, waardoor in latere jaren meer middelen nodig zijn voor de uitvoering. Hiervoor schuift € 9,3 mln. uit 2025 naar 2027 (€ 3,1 mln.) en 2028 (€ 6,2 mln.).
48) Kasschuif SVVE (subsidieregeling verduurzaming voor vve's)
De subsidieaanvragen trekken aan. Op basis van de aanvragen tot nu en de prognose van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is meer kasbudget nodig in 2025.
49) Kasschuif SAH
De subsidie SAH is eind 2024 aangepast met ook de mogelijkheid van subsidie voor vastrecht warmtenetten. Er is meer subsidie aangevraagd ten opzichte van de raming en tevens is het volume van de aanvragen groter. Hiervoor wordt kasbudget naar voren gehaald.
50) Kasschuif FIXbrigade
Voor het amendement-Rooderkerk (36600 XXII, nr. 60) is € 10 mln. beschikbaar gesteld voor niet-commerciële organisaties om lokale initiatieven, zoals coachings- en fixingsaanpak (FIXbrigades) in te zetten voor huishoudens die te maken hebben met energiearmoede. Dit heeft geleid tot een programma met een looptijd van vier jaar. Het budget wordt op basis van de subsidieaanvragen voor Actienetwerk Energiehulp en uitfinanciering in het juiste kasritme gezet.
51) ISDE (Nij Begun maatregel 29)
Voor maatregel 29 van Nij Begun wordt isolatiebudget voor de ISDE (investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing) beschikbaar gesteld, in totaal € 127,5 mln. voor de jaren 2025-2030. Een deel van het overeengekomen budget is reeds eerder overgeheveld vanuit het ministerie van KGG, nu gebeurt dat voor het resterende deel.
Over maatregel 29 van Nij Begun heeft de Tweede Kamer eerder in een aparte brief een onderbouwing conform de rijksbrede werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd (CW 3.1) ontvangen (36725 XXII, nr. 4).
52) en 53) Voorfinanciering en dekking voorfinanciering Social Climate Fund (SCF)
Er wordt € 47,2 mln. toegevoegd aan het budget voor het Warmtefonds voor 2026. Hiermee worden onder andere middelen voorgefinancierd die bij het SCF zijn aangevraagd om mensen zonder leenruimte een lening te kunnen bieden. Voorfinanciering is nodig, omdat de budgetten uit het SCF telkens na voltooiing van de activiteiten worden uitgekeerd. Door deze herschikking is er naar verwachting voldoende budget tot en met augustus 2026. Dekking voor de voorfinanciering komt vanuit de regeling DUMAVA (duurzaam maatschappelijk vastgoed). Bij voorjaarsbesluitvorming 2026 wordt bezien hoe het voorfinancieren van SCF-middelen over de gehele periode geregeld wordt en of (een deel van) het budget terug kan vloeien naar DUMAVA.
54) Verduurzaming rijksvastgoed (tranche II)
Deze middelen komen uit het Klimaatfonds ten behoeve van de verduurzaming van rijksvastgoed. Door middel van een aanvraagproces en beoordelingsproces zijn deze middelen verstrekt. Dit betreft de bijdrage voor de rijksgebouwen van het COA en de politie.
55) Landelijke werking Fonds Duurzaam Funderingsherstel
Het Fonds Duurzaam Funderingsherstel krijgt landelijke werking. Stichting Volkshuisvesting Nederland ontvangt hiervoor in 2026 een bijdrage van € 20 mln. Deze middelen komen van de Aanvullende Post van het ministerie van FIN.
Hierover ontvangt de Tweede Kamer in een aparte brief een onderbouwing conform de rijksbrede werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd (CW 3.1).
56) Kasschuif ontwikkeling DSO
In 2025 is voornamelijk gewerkt aan de versteviging van het fundament van de LVBB/STOP. Het ontwikkelwerk aan de DSO-LV wordt daardoor in een langer periode gerealiseerd. Er vindt een kasschuif op de bijdragen aan ZBO's en RWT's plaats om de verwachte uitgaven in het juiste ritme te plaatsen.
57) Overboeking apparaatsbudget van BZK naar VRO
Het VRO-beleidsdeel van de apparaatsbudgetten worden overgeboekt van de begroting van BZK naar de begroting van VRO. Het betreft de directe loonkosten van de beleidsdirecties van het ministerie van VRO, de kosten van externe inhuur, de kosten van de Landsadvocaat en de volledige kosten van de kasdiensten Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB) en Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW).
58) Toekomstbestendige financiering toeslagen
Er is sprake van een budgettair tekort bij Dienst Toeslagen voor de uitvoeringskosten van de toeslagen. Er zijn afspraken gemaakt om te komen tot een structurele oplossing bij de voorjaarsbesluitvorming 2026. Dit betreft de bijdrage van VRO voor 2026, waarvan de betaling in 2025 plaatsvindt.
59)Terugdraaien reservering investering sociale huur
Het wetsvoorstel om de huren te bevriezen in 2025 en 2026 is niet ingediend. Hierdoor is ook de gereserveerde investering in sociale huur ter compensatie van de terugvallende huurinkomsten door de huurbevriezing komen te vervallen.
Artikel | Ontvangsten 2025 | Ontvangsten 2026 | Ontvangsten 2027 | Ontvangsten 2028 | Ontvangsten 2029 | Ontvangsten 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2025 | 483.899 | 478.670 | 467.427 | 468.062 | 463.559 | 0 | ||
Mutaties eerste suppletoire begroting 2025 | 139.291 | 38.594 | 49.018 | 61.963 | 53.301 | 515.754 | ||
1 | Raming ontvangsten huurtoeslag | 1 | 31.200 | 27.600 | 38.000 | 50.300 | 49.400 | 47.900 |
2 | RVB Flexwoningen | 1 | 30.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Herijking regeling tegemoetkoming herplaatsing flexwoningen | 1 | ‒ 3.400 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
4 | Plafondbijstelling Zuiderhage | 1 | 3.058 | 1.194 | 1.218 | 1.863 | 1.901 | 1.939 |
5 | Afrekening RVB | 4 | 42.961 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Bijdrage apparaatskosten RVB | 4 | 3.000 | 7.800 | 7.800 | 7.800 | 0 | 0 |
7 | Extrapolatie | Alle | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 463.915 |
8 | Overige mutaties | Alle | 31.972 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand eerste suppletoire begroting 2025 | 623.190 | 517.264 | 516.445 | 530.025 | 516.860 | 515.754 | ||
Mutaties ontwerpbegroting 2026 | 122.958 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | ||
9 | Desaldering ontvangsten NHG | 1 | 91.499 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | Desaldering Regeling huisvesting aandachtsgroepen | 1 | 4.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11 | Desaldering Woningbouwimpuls Nordeast-Fryslân | 1 | 3.728 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 | Desaldering ontvangsten projectsubsidie | 1 | 0 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
13 | Desaldering SAH | 2 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14 | Desaldering aardgasvrije proeftuinen | 2 | 5.426 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15 | Beheerbijdrage DSO 2025 | 3 | 5.537 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16 | Overige mutaties | Alle | 2.068 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2026 | 746.148 | 520.264 | 519.445 | 533.025 | 519.860 | 518.754 |
Toelichting ontvangstenmutaties
9) Desaldering ontvangsten NHG
Jaarlijks betaalt de Stichting Waarborgfonds Eigenwoning (WEW) voor de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) een achterborgvergoeding van 0,3% aan de Staat. Met deze mutatie worden de geraamde ontvangsten verwerkt en kunnen deze worden doorgestort naar de risicovoorziening.
10) Desaldering Regeling huisvesting aandachtsgroepen
Omdat een deel van de projecten die een aanvraag hebben gedaan niet meer voldoet aan de eisen van de Regeling Huisvesting Aandachtsgroepen (RHA), zijn middelen vanuit een aantal gemeenten teruggevorderd. Deze worden middels deze mutatie gedesaldeerd en toegevoegd aan het budget voor de RHA 2025.
11) Desaldering Woningbouwimpuls Nordeast-Fryslân
Dit betreft een woningbouwproject met meerdere deelnemende gemeenten waarvoor de beschikking wordt gesplitst, zodat de deelnemende gemeenten hun deel van de uitgaven kunnen verantwoorden.
12) Desaldering ontvangsten projectsubsidie
Dit betreft een desaldering waarbij in de jaren 2026-2030 € 3 mln. wordt geheven bij corporaties en als projectsubsidie wordt uitgekeerd aan corporaties die projectsteun hebben aangevraagd.
13) Desaldering SAH
Een groot aantal aanvragers heeft een nieuwe aanvraag ingediend omdat de regeling uitgebreid is. Van deze dubbele aanvragers worden de reeds aangevraagde subsidies verrekend met de nieuwe aanvraag. De terugontvangsten worden gedesaldeerd en voor deze aanvragers ingezet.
14) Desaldering aardgasvrije proeftuinen
Een aantal aardgasvrije proeftuinen zijn vastgesteld en afgerekend. De terugontvangsten worden gedesaldeerd voor aanvullende aanvragen van aardgasvrije wijken.
15) Beheerbijdrage DSO 2025
Dit betreft de beheerbijdrage 2025 voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet.