Base description which applies to whole site

Bijlage 4: Uitwerking Strategische Evaluatie Agenda

Conform de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek 2022 (RPE 2022) is het overzicht met een planning van beleidsdoorlichtingen omgevormd tot een Strategische Evaluatie Agenda (SEA). In de afgelopen jaren is dat proces bij KGG (voorheen EZK) tot stand gebracht. De overgang naar een SEA is nader toegelicht in de beleidsagenda, onderdeel ‘Strategische Evaluatieagenda’.

In deze ‘Bijlage Uitwerking Strategische Evaluatie Agenda’ worden de beleidsthema’s in de SEA toegelicht en nader uitgewerkt met onderliggende instrumentevaluaties. Aanvullend volgt een overzicht met overige evaluaties die niet direct onder een beleidsthema zijn te plaatsen.

Strategische Evaluatie Agenda (SEA)

De SEA is gericht op onderstaande beleidsthema’s die het merendeel van de KGG-begroting afdekken. Deels gaat het om het opzetten van monitors en deels om het verkrijgen van inzicht in effecten van belangrijke beleidsmaatregelen. In deze evaluatiebijlage wordt toegelicht welke onderliggende evaluatieplanning hiermee samenhangt. Ook afgeronde evaluaties die input vormen voor de Periodieke Rapportage worden vermeld. Indien in de kolom «toelichting onderzoek» geen toelichting wordt vermeld, gaat het om reguliere periodieke evaluaties. In de kolom «vindplaats» staan links naar afgeronde onderzoeken, Kamerbrieven of relevante monitors die input vormen voor vervolgonderzoek en voor de «Periodieke Rapportage» (syntheseonderzoek) van het beleidsthema.

Overal waar artikel 2 of 4 genoemd wordt, wordt bedoeld artikel 2 of 4 van de voormalige EZK-begroting.

Tabel 35 SEA-uitwerking: Energietransitie en Industrie

Thema/instrumentevaluatie

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Begrotings-artikel

Vindplaats

Energietransitie en industrie

Periodieke rapportage

2029

Te starten

Het ministerie van Klimaat en Groene Groei zet zich met zijn partners in voor de brede energietransitie naar een weerbaar energiesysteem en innovatief en duurzaam Nederland. De inzet is daarmee onder andere gericht op het verduurzamen van de industrie, energiezekerheid, betaalbaarheid, leveringszekerheid, het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en het op orde brengen van de randvoorwaarden.Binnen KGG wordt datagedreven gewerkt. Medewerkers moeten daarvoor beschikken over data- en analyse instrumenten die ook gebruikt kunnen worden bij het uitvoeren van evaluaties. Jaarlijks wordt via de Klimaat- en Energienota gerapporteerd over de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van het klimaat- en energiebeleid. Uiteindelijk leidt dit tot aanpassingen van het Nationaal Plan Energiesysteem (NPE) dat iedere twee en half jaar een update krijgt en iedere vijf jaar wordt herzien. Met deze werkwijze wordt aangesloten op de Strategische Evaluatie Agenda. De periodieke evaluatie richt zich daarom op de brede energietransitie als geheel, waarin nog verder richting wordt aangebracht.Binnen het thema Energietransitie en industrie wordt overkoepelend geëvalueerd. Deze evaluaties helpen bij het beoordelen van de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtvaardigheid. Ook wordt gekeken naar de rolverdeling tussen markt en overheid. Deze evaluaties vormen de basis voor het uitwerken van toekomstig beleid rondom de energietransitie, energieprijzen, energie-infrastructuur, industrie en klimaat. Zo kan er blijvend worden ingezet op een duurzaam en welvarend Nederland. Onder deze periodieke rapportage vallen verschillende evaluaties. Voorbeelden van evaluaties die onder dit overkoepelende thema vallen en de komende jaren op de agenda staan zijn: Energiebelasting, Energie Investeringsaftrek, Ondersteuning Cluster 6, SDE++, IPCEI Waterstof, Klimaatfonds, Nationaal Plan Energiesysteem en Maatwerkaanpak.Ook zal gekeken worden naar uitkomsten van evaluaties van de departementen op het gebied van klimaat en energiebeleid bij EZ, VRO, LVVN en IenW. Reeds geplande relevante evaluaties in sectoren Gebouwde Omgeving, Landbouw & Landgebruik en Mobiliteit zijn weergegeven op de SEA’s/evaluatieplanningen van respectievelijk VRO, LVVN en IenW. De relevante monitors/evaluaties op de begroting van KGG voor de sectoren Elektriciteit en Industrie worden hieronder weergegeven.Daarnaast zullen de lessen uit het vorige Periodiek Evaluatieonderzoek meegenomen worden. Conform de lessen uit het synthese-onderzoek (CE Delft, 2024) zal vanaf 2025 in evaluaties meer aandacht zijn voor normerende instrumenten en bezien worden hoe naast doelmatigheid en doeltreffendheid ook geëvalueerd kan worden op rechtvaardigheid zoals gedefinieerd in het Klimaatplan. Er wordt een onderzoek uitgezet over hoe te evalueren op rechtvaardigheid bij klimaat- en energiebeleid. Doel is dat hier een handreiking uit volgt die gebruikt kan worden bij toekomstige evaluaties.

31

 

Instrumentevaluaties sector Energie en Industrie:

   

Dashboard Klimaatbeleid

ex-durante

2020 e.v.

Lopend

Eind 2021 werd het «Dashboard Klimaatbeleid» gelanceerd. Het dashboard biedt jaarlijks een objectief inzicht in de voortgang van het beleid in het Klimaatplan (dat voor een belangrijk deel is bepaald door het Klimaatakkoord). Een samenvatting van de resultaten uit het «Dashboard Klimaatbeleid» is opgenomen in de Klimaatnota 2023 (Kamerstuknummer 32 813, nr. 1307) en zal ook de basis vormen van de Klimaatnota 2024.

2 en 4

Kamerstuk 32 813, nr. 1307

    

(publicatie: Dashboard Klimaatbeleid)

  

Evaluatie Nationaal Plan Energiesysteem (NPE)

Ex-durante

2028

Te starten

In december 2023 is het Nationaal Plan Energiesysteem (NPE) gepubliceerd. Hierin staat dat het NPE wordt opgenomen in de nationaal klimaat- en energiecyclus en dus elke vijf jaar wordt geëvalueerd en herijkt. De (opbouw van de) monitor energiesysteem en de specifieke energie-gerelateerde instrumentenevaluaties vormen de basis voor de evaluatie, die zich zal richten op de werking van het NPE als beleidsinstrument. De evaluatie is daarmee een aanvulling op de monitor, de specifieke instrumentevaluaties en de meer ex ante ingerichte analyses zoals de KEV van PBL en het IBO bekostiging elektriciteitsinfrastructuur. Deze evaluatie zal plaatsvinden voorafgaand aan de herijking van het NPE in 2028.

31

 

IBO Bekostiging elektriciteitsinfrastructuur

Ex ante

2025

Afgerond

Interdepartementaal beleidsonderzoek over de omvang van de investeringen in de elektriciteitsinfrastructuur tot en met 2040 en de bekostiging en financiering ervan, vanuit het perspectief van Nederland en Europa.

31

Kamerstuk 29 023, nr. 553

Fiscale regelingen Energiebelasting

ex-post

2027

Te starten

In samenwerking met FIN; FIN heeft het voortouw.

31

 

Monitor RES 1.0 (Regionale Energie Strategie)

ex-durante /ex-post

2021 / 2023/ 2024

Afgerond

PBL monitort de voortgang van de RES’en. In de Monitor wordt gereflecteerd op de stand van zaken rond de RES. PBL analyseert of met de voorstellen van de 30 energieregio’s het doel van 35 terawattuur (TWh) nog steeds binnen bereik is, en kijkt daarbij naar de ontwikkelingen rond de thema’s ruimtelijke inpassing, maatschappelijk draagvlak en capaciteit van het elektriciteitsnetwerk.

4

Kamerstuk 32 813, nr. 1342

Evaluatie Nationaal Programma Regionale Energie Strategie (NPRES)

ex-post

2024

Afgerond

 

4

Kamerstuk 31 239, nr. 404

Evaluatie Prijsplafond (CEK23)

ex-post

2026

Te starten

 

31

 

Evaluatie Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluitingen (TTB)

ex-post

2026

Te starten

 

31

 

Evaluatie TSE-Mooi/DEI+/HER/TSE-Industrie Studies/TSE CCUS

ex-post

2028

Te starten

 

31

 

Evaluatie Energie Investeringsaftrek (EIA)

ex-post

2028

Te starten

De volgende evaluatie is beoogd in 2028. Gelet op de horizonbepaling t/m 31 december 2028 dient de evaluatie in het voorjaar 2028 opgeleverd te worden. EIA valt onder de gezamenlijke verantwoordelijkheid van FIN en KGG.

31

 

Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)

ex-post

2025

Lopend

 

31

 

Evaluatie SDE++

ex-post

2024

Afgerond

De evaluatie richt zich op de eerste drie jaren waarin de SDE++ is verbreed naar het kosteneffectief verminderen van CO2-uitstoot (2020-2022). In de evaluatie wordt gekeken naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en consistentie van de regeling.

4

Kamerstuk 31 239, nr. 387

Evaluatie SDE++

ex-post

2029

Te starten

 

31

 

Evaluatie Versterkte Uitvoering Energiebesparingsplicht

ex-post

2024

Afgerond

 

4

Kamerstuk 30196, nr. 832

Tussenevaluatie specifieke uitkering toezicht en handhaving energiebesparingsplicht

overig

2024

Afgerond

 

4

Kamerstuk 30196, nr. 832

Evaluatie subsidieregeling verduurzaming MKB

ex-post

2024

Afgerond

 

4

Kamerstuk 30196, nr. 832

Evaluatie nadeelcompensatie productiebeperking kolencentrales

ex-post

2024

Afgerond

 

4

Kamerstuk 35 668, nr. 54

Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE)

ex-post

2025

Afgerond

Dit betreft een reguliere vijfjaarlijkse ex-post evaluatie van de doelmatigheid en doeltreffendheid van de ISDE regeling.

31

Kamerstuk 31 239, nr. 425

Evaluatie Regeling Indirecte kostencompensatie ETS (IKC-ETS)

ex-post

2028

Te starten

 

31

 

Nationale Investeringsregeling Klimaatprojecten Industrie (NIKI)

ex-post

2029

Te starten

 

31

 

Speelveldtoets impact klimaatbeleid industrie

ex-ante

2025

Lopend

Dit vindt jaarlijks plaats.

31

 

Speelveldtoets impact klimaatbeleid industrie

ex-ante

2026

Te starten

 

31

 

Evaluatie Subsidie Versnelde Klimaatinvesteringen Industrie (VEKI)

ex-post

2025

Afgerond

 

2

Kamerstuk 31 239, nr. 422

Evaluatie Subsidie Versnelde Klimaatinvesteringen Industrie (VEKI)

ex-post

2029

Te starten

 

31

 

Evaluatie minimum CO2-prijs elektriciteitsopwekking

ex-post

2025

Lopend

In samenwerking met FIN; KGG heeft het voortouw. Binnen 3 jaar na inwerkingtreding is er een evaluatie van de wet (maart 2022 inwerking getreden); dit is wettelijk vastgelegd. Voor het belastingplan 2024 is er een tussenevaluatie die alleen naar het prijspad van de wet kijkt (zie Kamerstuk 35 216, H).

31

 

Evaluatie nationale CO2-heffing industrie

ex-post

2025

Lopend

In samenwerking met FIN; KGG heeft het voortouw.

31

 

Onderzoek naar impact beleidsopties waterstof-instrumentarium op ontwikkeling van de waterstofmarkt

ex-ante

2023

Afgerond

Het doel van het onderzoek is het kwalitatief en kwantitatief onderzoeken van een aantal beleidsmixen bestaande uit productiesubsidie, een afnameverplichting en vraagsubsidies (allemaal voor hernieuwbare waterstof) met betrekking tot het waterstofinstrumentarium op 1) de ontwikkeling van vraag en aanbod van waterstof in 2030 en 2035, 2) de concurrentiepositie van de Nederlandse industrie, 3) potentiële verdringing van andere verduurzamingsopties voor bedrijven.

4

Kamerstuk 32 813, nr. 1314

IPCEI waterstof

ex-post

2025/2026

Te starten

De evaluatie start uiterlijk 2025 (Kamerstuk 32 813, nr. 972).

31

 

Evaluatie Subsidieregeling Opschaling volledig hernieuwbare waterstofproductie via elektrolyse (OWE)

ex-durante

2025

Lopend

Als voorwaarde voor toekenning van de Klimaatfondsmiddelen uit het MJP 2025 moet KGG de leereffecten uit de eerste twee OWE-tenders meenemen. Evaluatie loopt van najaar '24 tot voorjaar '25.

31

 

WarmtelinQ

ex-post

2027

Te starten

De realisatie van WarmtelinQ is nog niet volledig voltooid. De planning is dat de route tot Den Haag eind 2025 klaar is en rond 2028 de regio Leiden ontsloten wordt. Formeel loopt de beschikking voor de investeringssubsidie tot 2027. Door een financiele tegenvaller worden de subsidies in 2025 opnieuw vormgegeven, de bestaande reservering wordt hiervoor gebruikt en naar verwachting opgehoogd met een extra bijdrage vanuit het Rijk. Dit besluit wordt in de augustusbesluitvorming 2025 genomen.

31

 

Garantieregeling Geothermie

ex-post

2025

Lopend

 

31

 

Evaluatie Kennisprogramma Effecten Mijnbouw (KEM)

ex-post

2027

Te starten

 

31

 

Evaluatie Sociale Effecten Mijnbouw (SEM)

ex-post

2028/2029

Te starten

 

31

 

Evaluatie Commissie Mijnbouwschade

ex-post

2025

Afgerond

Betreft evaluatie over de periodes juli 2021-juni 2022 en juli 2022-juni 2023.

31

Kamerstuk 32 849, nr. 267

Evaluatie Commissie Mijnbouwschade

ex-post

2026

Te starten

Betreft evaluatie over de periodes juli 2023-juni 2024 en juli 2024-juni 2025.

31

 

Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (MIEK)

Ex-durante / ex-post

2028

Te starten

Eerste PMIEK ronde is gestart op 30 maart 2023. Betreft evalueren van twee cycli van CES/PMIEK en de effecten daarvan op de investeringsplannen van netbeheerders na 5 jaar.

31

 

Nationaal Programma Verduurzaming Industrie (NPVI)

onderdeel van PR

2029

Te starten

NPVI is een coördinatieorgaan om voortgang en knelpunten te bespreken/weg te nemen. Dit wordt niet apart geëvalueerd (geen specifiek budget), maar loopt mee in de periodieke rapportage Energietransitie en Industrie.

31

 

Evaluatie Wetenschappelijke Klimaatraad (WKR)

ex-post

2026

Te starten

Volgens het instellingsbesluit wordt de WKR na drie jaar (november 2026) geëvalueerd op de taakvervulling. De WKR zal deze evaluatie zelf in gang zetten en extern laten uitvoeren. Directie Klimaat ziet daarop toe. De WKR heeft toegezegd daarin kostenefficiëntie mee te nemen. Aangezien de WKR tot 2030 uit het Klimaatfonds gefinancierd wordt, zal de evaluatie ook moeten stilstaan bij de bijdrage aan de doelen van het Klimaatfonds.

31

 

Evaluatie Tijdelijke wet Klimaatfonds

ex-durante

2027

Te starten

In de Tijdelijke wet Klimaatfonds is bepaald dat de Minister binnen vier jaar na de inwerkingtreding van deze wet een evaluatieverslag uitbrengt over de doeltreffendheid en de effecten van deze wet in de praktijk. De wet is in 2024 in werking getreden. Het plan is echter om al in 2026 een integrale evaluatie te laten plaatsvinden die in 2027 wordt afgerond. Op deze manier kunnen de inzichten uit de evaluatie nog worden gebruikt ten behoeve van de fondsbegrotingen van 2028 tot en met 2030. Voor de evaluatie zal zoveel mogelijk worden aangesloten bij de systematiek van evaluatie van het klimaatbeleid en de Strategische Evaluatie Agenda (SEA). Naast doeltreffendheid en de effecten van de Tijdelijke wet Klimaatfonds in de praktijk zal in de integrale evaluatie ook naar overige aspecten van het functioneren van het Klimaatfonds worden gekeken, zoals de zorgvuldigheid van de besluitvorming. Verder wordt ook bezien hoe (verdelende)rechtvaardigheid zoals gedefinieerd in het Klimaatplan kan worden meegenomen.

Klimaatfonds-begroting

 

NGF - project Groenvermogen

ex-durante

2027

Te starten

Tussenevaluatie omdat de tijd tussen start en verwachte einddatum van het project langer dan zeven jaar bedraagt.

31

 

NGF - project Groenvermogen

ex-post

2031

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

31

 

NGF - project Circular Plastics

ex-durante

2026

Te starten

Midterm review met ook aandacht voor doeltreffendheid en doelmatigheid.

31

 

NGF - project Circular Plastics

ex-post

2031

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

31

 

NGF - project Biobased Circular

ex-durante

2029

Te starten

Tussenevaluatie omdat de tijd tussen start en verwachte einddatum van het project langer dan zeven jaar bedraagt.

31

 

NGF - project Biobased Circular

ex-post

2033

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

31

 

NGF-project Circulaire geïntegreerde hoogrendementszonnepanelen (SolarNL)

ex-post

2032

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

31

 

NGF-project Nieuwe Warmte Nu!

ex-post

2028

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

31

 

Tariefbepaling 2035 Jaarverplichting

ex-ante

2029

Te starten

 

31

 

Maatwerk aanpak

ex-post

2027

Te starten

 

31

 

Flexregeling elektriciteitsinfra

ex-post

2029

Te starten

 

31

 

Programma Stimulering Energiehubs

ex-post

2030/2031

Te starten

 

31

 
Tabel 36 SEA-uitwerking: Herziening regelgevend kader

Thema/instrumentevaluatie

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Begrotings-artikel

Vindplaats

Evaluaties van herziening in regelgevend kader (o.a. Energiewet en Warmtewet)

Periodieke Rapportage

2031

Te starten

Betreft synthese van evaluaties van gewijzigde Elektriciteit- en gaswet en Warmtewet. Dit thema richt zich op de in voorbereiding zijnde nieuwe Energiewet (wetsvoorstel tot vervanging van de Elektriciteit en Gaswet). Deze wet zal naar alle waarschijnlijkheid vijf jaar na inwerkingtreding (begin 2026) geëvalueerd worden. Dit zal waarschijnlijk in 2031 gebeuren. Ook de nieuwe Warmtewet (Wet Collectieve Warmtevoorziening) is nog in voorbereiding en zal naar verwachting half 2026/begin 2027 in werking treden. Deze wet zal net als de Energiewet naar alle waarschijnlijkheid vijf jaar na inwerkingtreding geëvalueerd worden.

31

 

Instrumentevaluatie / monitor:

   

Evaluatie experimenten die voortkomen uit het Besluit experimenten decentrale duurzame elektriciteitsopwekking

overig

2025

Lopend

 

31

 

Vulmaatregelen gasopslag

ex-post

2024

Afgerond

Zoals verplicht op grond van de Verordening gasleveringszekerheid wordt het BHG in 2023 op basis van een evaluatie geactualiseerd (Kamerstuk 29 023, nr. 418). De visie gasopslag is op 23 juni 2023 naar de Kamer gegaan (Kamerstuk 29 023, nr. 442). Het BHG is inmiddels geëvalueerd en geüpdate en op 27 maart 2024 naar de Kamer gezonden.

4

Kamerstuk 29 023, nr. 494

Evaluatie Energiewet

ex-post

2029

Te starten

 

31

 

Evaluatie Programma Energiehoofdstructuur (PEH)

ex-durante

2026

Te starten

 

31

 

Evaluatie Wet collectieve warmtevoorziening

ex-post

2031

Te starten

Als de wet 2026/2027 in werking treedt, zal de evaluatie pas in 2031/32 zijn.

31

 

Beleidsverkenning energiearmoede en de energietransitie

ex-ante

2025

Lopend

Doel van deze verkenning is het kwalitatief en kwantitatief in kaart brengen van de effecten van beleid op energiearmoede, en inzicht bieden in welk beleid energiearmoede zou kunnen doen afnemen.

31 (NB: raakt ook andere begrotingen en artikelen)

 

Meerjarenplanning van overige geplande evaluaties/doorlichtingen die niet of deels onder voornoemde thema's vallen:

Tabel 37 SEA-uitwerking: Overige evaluaties/doorlichtingen

Thema/overige evaluaties

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Begrotings-artikel

Vindplaats

Doorlichting Agentschap NEa

overig

2028

Te starten

 

31

 

Evaluatie EBN

ex-post

2030

Te starten

 

31

 

Evaluatie Staatstoezicht op de Mijnen (SodM)

ex-post

2025/2026

Te starten

 

31

 
Licence