In de Miljoenennota worden de beleidsmatige aanpassingen verwerkt in het inkomstenkader. Het inkomstenkader heeft als doel om tegelijkertijd de overheidsfinanciën en de lastendruk voor burgers en bedrijven te beheersen. Beleidsmatige aanpassingen ten opzichte van dit pad moeten gecompenseerd worden met andere lastenmaatregelen. In tabel 3 is het inkomstenkader weergegeven.
Schommelingen in de inkomsten door niet-beleidsmatige oorzaken – met name economische ontwikkelingen – lopen in het overheidssaldo. Dit zorgt voor automatische stabilisatie: in slechte economische tijden nemen de belastingontvangsten af ten laste van het overheidssaldo, terwijl zij in goede tijden toenemen ten gunste van het saldo. Hierdoor worden economische schokken voor burgers en bedrijven gedempt. De belastinginkomsten bewegen dus mee met de conjunctuur. Het zorgt bovendien voor stabiel beleid. Beleidsaanpassingen in de lasten (tariefswijzigingen of grondslagwijzigingen) moeten gecompenseerd worden met andere inkomstenmaatregelen.
Het kabinet verlengt de verlaging van de brandstofaccijnzen met een jaar, tot 1 januari 2027. Zonder beleid van het kabinet zou de brandstofaccijns per 1 januari 2026 stijgen als gevolg van het aflopen van de tijdelijke verlaging. Met deze maatregel wordt dat voorkomen. Dit wordt onder andere gedekt door middelen in te zetten die vrijkomen doordat de herintroductie van de rode diesel geen doorgang kan vinden. In plaats van de herinvoering van rode diesel worden er aan de uitgavenkant alternatieve maatregelen vormgegeven. Ook worden de middelen die worden opgehaald door het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), de motie Idsinga77, de versobering van de regeling Extraterritoriale kosten (ETK) en overdekking binnen het inkomstenkader ingezet ter dekking.
De derving als gevolg van het arrest van de Hoge Raad over de liquidatieverliesregeling wordt gedekt. De Hoge Raad heeft op 21 maart 2025 een arrest gewezen over de liquidatieverliesregeling in de vennootschapsbelasting (vpb). Met deze regeling kan een belastingplichtige op het moment dat een deelneming wordt geliquideerd (opgeheven), hiervoor een verlies in aftrek brengen van de vpb. Het arrest van de Hoge Raad kan onder omstandigheden tot dubbel in aanmerking genomen verlies leiden. Dit leidt tot een incidentele derving in 2025 voor de jaren tot en met 2025 en ook tot een structurele derving. De derving wordt onder andere gedekt door de fiscale behandeling van de winst op afdekkingsinstrumenten op valutarisico’s aan te passen. De kosten van het afdekkingsinstrument zijn nu nog volledig aftrekbaar, maar de verwachte winst op het afdekkingsinstrument is vrijgesteld van heffing (valt onder de deelnemingsvrijstelling binnen de vpb).
Qua koopkracht gaan huishoudens er in 2026 in doorsnee met 1,3% op vooruit. Het kabinet verhoogt de arbeidskorting om werken meer te laten lonen. Dit wordt gedekt uit het verhogen van het tarief in de eerste schijf van de inkomstenbelasting. Daarnaast worden problemen met ongewenste doorwerking van nabetalingen van uitkeringen door de overheid opgelost en werkt de verlengde verlaging van de brandstofaccijns door in de koopkracht. Het kabinet heeft onder andere voldaan aan de toezegging aan het lid Grinwis78 om de inverdieneffecten van de huurbevriezing op de huurtoeslag bij de Miljoenennota te verwerken zonder gevolgen voor de begroting van VRO en de huurtoeslag. Andere moties en toezeggingen die relateren aan de koopkracht worden benoemd in de begroting van SZW en in een separate Kamerbrief van de minister van VRO.
Standen in miljoenen euro (+ is saldoverbeterend) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | struc | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Herijkingen | ||||||||
1 | Afschaffen kwarttarieven motorrijtuigenbelasting (mrb) voor kermis- of circusexploitanten, werkplaats- en werktuigmotorrijtuigen | 0 | 0 | ‒ 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Terugdraaien btw verhoging op cultuur, media en sport | 0 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
3 | Beperkt toepassen tabelcorrectiefactor (tcf) in de inkomstenbelasting | 0 | ‒ 36 | ‒ 36 | ‒ 36 | ‒ 36 | ‒ 36 | ‒ 36 |
4 | Verruimen/verduidelijken fietsregeling loonbelasting | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
5 | Aanpassen definitie zuiveluitzondering verbruiksbelasting alcoholvrije dranken | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
6 | Afschaffing vrijstelling box 3 en heffingskorting groen beleggen | 0 | 0 | ‒ 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Belastingplan 2026, Fiscale Verzamelwet 2027 en Eindejaarsregeling 2025 | ||||||||
7 | Wijzigen schenkbelasting bij woningen: uitgaan van waarde in het economische verkeer in plaats van waarde Wet waardering onroerende zaken (WOZ) | 0 | 0 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
8 | Vervroegen invoering peildatum oldtimerregeling mrb | 0 | 0 | ‒ 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Aanpassen fiscale voertuigclassificatie (vrachtwagenheffing) | 0 | 16 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 |
10 | Aanpassen fiscale voertuigclassificatie (motorrijtuigenbelasting) | 0 | ‒ 8 | ‒ 16 | ‒ 16 | ‒ 16 | ‒ 16 | ‒ 16 |
11 | Envelop terugsluis vrachtwagenheffing naar begroting IenW | 0 | ‒ 8 | ‒ 15 | ‒ 15 | ‒ 15 | ‒ 15 | ‒ 15 |
12 | Aanpassen belasting- en invorderingsrente | 0 | ‒ 12 | ‒ 4 | 18 | 9 | 4 | 0 |
13 | Indexeren Invorderingswet | 0 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 |
14 | Uitspraak gerechtshof erfbelasting schijnhuwelijk | 0 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 |
Klimaatpakket | ||||||||
15 | Normeren zakelijke markt fossiele personenauto's met pseudo-eindheffing | 0 | 208 | ‒ 313 | ‒ 277 | ‒ 178 | ‒ 136 | ‒ 44 |
16 | Verhogen mrb tariefkorting emissievrije personenauto's | 0 | ‒ 30 | ‒ 36 | ‒ 44 | 1 | 1 | 1 |
17 | Verlagen belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) emissievrije bijzondere personenauto's | 0 | ‒ 7 | ‒ 4 | ‒ 4 | ‒ 4 | ‒ 4 | 0 |
18 | Verlagen bpm emissievrije bijzondere motorfietsen | 0 | ‒ 2 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | 0 |
19 | Stapsgewijs afschaffen heffingsplafond belasting op leidingwater (bol) | 0 | 64 | 105 | 105 | 105 | 105 | 105 |
20 | Inzet middelen opt-in ETS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 165 | 0 |
21 | Kadercorrectie – Klimaatfonds – dekking pseudo-eindheffing fossiele personenauto's | 0 | 0 | 45 | 40 | 0 | 0 | 0 |
22 | Kadercorrectie – Klimaatfonds – dekking mrb | 0 | 0 | 55 | 31 | 0 | 0 | 0 |
23 | Kadercorrectie – vrijvallen middelen AP provinciale opcenten | 0 | 0 | 34 | 55 | 0 | 0 | 0 |
24 | Niet invoeren polymeren heffing per 2028 | 0 | 0 | 0 | ‒ 567 | ‒ 567 | ‒ 567 | ‒ 567 |
25 | Afschaffen vrijstelling zuiveringsslib + hoger tarief stort met ontheffing – afvalstoffenbelasting (asb) | 0 | 0 | 1 | 1 | 9 | 11 | 14 |
26 | Kadercorrectie - reservering middelen CO2-heffing afvalverbrandingsinstallaties (AVI’s) Klimaatfonds | 0 | 0 | 51 | 99 | 0 | 0 | 0 |
27 | Aanscherping CO2-heffing AVI's (technische invulling) | 0 | 0 | 55 | 75 | 275 | 206 | 270 |
28 | Tariefsverhoging afvalstoffenbelasting (technische invulling) | 0 | 0 | 0 | 285 | 283 | 350 | 283 |
29 | ETS2 uitbreiden naar glastuinbouw | 0 | 0 | 335 | 247 | 209 | 197 | 0 |
30 | Afschaffen CO2-heffing glastuinbouw per 2027 | 0 | 0 | ‒ 59 | ‒ 64 | ‒ 67 | ‒ 69 | ‒ 65 |
31 | Envelop compensatie glastuinbouw | 0 | 0 | ‒ 276 | ‒ 183 | ‒ 142 | ‒ 128 | 0 |
32 | Kadercorrectie – reservering middelen CO2-heffing industrie (exclusief AVI's) klimaatfonds | 0 | 61 | 88 | 125 | 0 | 0 | 0 |
33 | Verlagen tarief CO2-heffing industrie (exclusief AVI's) naar 78,67 euro/ton CO2, inclusief verruimen aantal dispensatierechten | 0 | ‒ 61 | ‒ 88 | ‒ 125 | 0 | 0 | 0 |
34 | Aanpassen stadsverwarmingsregeling energiebelasting (EB) | 0 | ‒ 7 | ‒ 7 | ‒ 7 | ‒ 7 | ‒ 7 | ‒ 7 |
Overige ontwikkelingen en besluitvorming | ||||||||
35 | Zorgpremie-ontwikkeling door besluitvorming over Zvw-uitgaven | 0 | ‒ 139 | ‒ 136 | ‒ 134 | ‒ 135 | ‒ 135 | ‒ 135 |
36 | Kadercorrectie voor lastenverlichting via de Zvw-premies | 0 | 139 | 136 | 134 | 135 | 135 | 135 |
37 | Hoger vastgestelde premie Werkhervattingskas (Whk) | 0 | 383 | 383 | 383 | 383 | 383 | 383 |
38 | Compensatie hogere Whk-premie via premie Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof) | 0 | ‒ 383 | ‒ 383 | ‒ 383 | ‒ 383 | ‒ 383 | ‒ 383 |
39 | Oplossen keteneffecten bij nabetalingen binnen de zorgtoeslag | 0 | 0 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 |
40 | Verhoging normpercentages zorgtoeslag als dekking voor pakket maatregelen keteneffecten bij nabetalingen | 0 | 1 | 7 | 8 | 6 | 7 | 7 |
Liquidatieverliesregeling | ||||||||
41 | Uitspraak Hoge Raad liquidatieverliesregeling | ‒ 840 | ‒ 65 | ‒ 65 | ‒ 65 | ‒ 65 | ‒ 65 | ‒ 65 |
42 | Aanpassing afdekken valutaresultaten | 0 | 0 | 113 | 113 | 113 | 113 | 113 |
43 | Aof-premie verhogen | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Koopkracht | ||||||||
44 | Verhogen IB-tarief eerste schijf met 0,05%-punt (TES) | 0 | 189 | 189 | 188 | 188 | 188 | 176 |
45 | Verhoging arbeidskorting bij tweede knikpunt met 25 euro en derde knikpunt met 27 euro | 0 | ‒ 185 | ‒ 185 | ‒ 185 | ‒ 185 | ‒ 185 | ‒ 185 |
Brandstofaccijnzen | ||||||||
46 | Jaar verlengen tijdelijke korting accijnzen op benzine, diesel en liquefied petroleum gas (lpg) | 0 | ‒ 1716 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
47 | Alternatieve invulling rode diesel | 0 | 0 | 146 | 146 | 146 | 146 | 146 |
48 | CBAM inkomsten | 0 | 211 | 237 | 0 | 0 | 0 | 0 |
49 | Belastingvermindering EB structureel maken | 0 | 100 | 100 | 100 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 |
50 | Motie Idsinga - lucratief belang | 0 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 |
51 | Beperken ETK-regeling | 0 | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Standen in miljoenen euro (+ is saldoverbeterend) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | struc | |
Totaal stand inkomstenkader | ‒ 840 | ‒ 989 | 784 | 382 | 298 | 500 | 351 |
Bron: ministerie van Financiën
Toelichting maatregelen
1. Herijking: afschaffen mrb kwarttarieven kermis- of circusexploitanten en werkplaats- en werktuigmotorrijtuigen
In de Voorjaarsnota 2025 zijn de budgettaire gevolgen verwerkt van het afschaffen van de mrb kwarttarieven voor voertuigen die worden gehouden door kermis- of circusexploitanten of dienen als rijdende werkplaats (rijdend werktuig). Bij nadere uitwerking bleek dat deze maatregel pas per 2028 in werking kan treden. Met deze herijking wordt dit verwerkt.
2. Herijking: terugdraaien btw-verhoging op cultuur, media en sport
In de Voorjaarsnota 2025 zijn de budgettaire gevolgen verwerkt van het terugdraaien van de btw-verhoging op cultuur, media en sport. De raming van deze maatregel is aangepast na het doorlopen van het certificeringsproces met het CPB. Met deze herijking wordt dit verwerkt.
3. Herijking: beperkt toepassen tcf in de (IB)
In de Voorjaarsnota 2025 is het behoud van het verlaagd btw-tarief op cultuur, media en sport gedekt met het beperkt toepassen van de tcf voor een aantal bedragen die gelden voor de IB, de loonbelasting en de toeslagen. In de Voorjaarsnota is gerekend met de voorlopige tcf. De tcf is nu definitief vastgesteld op basis van de laatste inflatiecijfers. Daarnaast valt de derving van het behoud van het verlaagde btw-tarief lager uit. Hierdoor is er minder dekking nodig en kan de tcf dus meer toegepast worden. Hierdoor worden de hiervoor genoemde bedragen dus meer gecompenseerd voor inflatie. Met deze herijking worden beide aanpassingen verwerkt.
4. Herijking: verruimen en verduidelijken fietsregeling loonbelasting
In de Voorjaarsnota 2025 zijn de budgettaire gevolgen verwerkt van het verduidelijken van de fietsregeling in de loonbelasting. De vormgeving van deze maatregel is gewijzigd waardoor de maatregel verwaarloosbare budgettaire gevolgen heeft. Met deze herijking wordt dit verwerkt.
5. Herijking: aanpassen definitie zuiveluitzondering verbruiksbelasting alcoholvrije dranken
In de Voorjaarsnota 2025 zijn de budgettaire gevolgen verwerkt van het aanpassen van de definitie van de zuiveluitzondering in de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken. Hierdoor worden dranken met een ‘vleugje zuivel’ en suikerrijke zuiveldranken zoals chocolade- en frambozenmelk voortaan ook belast. De raming van deze maatregel is aangepast na het doorlopen van het certificeringsproces met het CPB. Met deze herijking wordt dit verwerkt.
6. Herijking: afschaffing vrijstelling box 3 en heffingskorting groen beleggen
Bij de behandeling van het Belastingplan 2025 is het amendement van Van Eijk-Nagel en Vermeer79 aangenomen. Met dit amendement wordt de werkkostenregeling uitgebreid en dit wordt gedekt door de box 3-vrijstelling en heffingskorting voor groen beleggen af te schaffen per 2027. Uit de uitvoeringstoets van de Belastingdienst blijkt echter dat dit pas mogelijk is per 2028. Met deze herijking wordt dit verwerkt door een vrijstelling van 200 euro per belastingplichtige en een heffingskorting van 0,1% van het vrijgestelde bedrag in te voeren. Beide regelingen worden per 1 januari 2028 afgeschaft.
7. Fiscale verzamelwet 2027: wijzigen schenkbelasting bij woningen van WOZ naar waarde economisch verkeer
Woningen die worden verkregen door een schenking of erfenis worden binnen de schenk- en erfbelasting gewaardeerd op basis van de WOZ-waarde. Met deze maatregel wordt voorgesteld om voor woningen in de schenkbelasting voortaan uit te gaan van de waarde in het economische verkeer.
8. Fiscale verzamelwet 2027: vervroegen invoering peildatum oldtimerregeling mrb
In het Belastingplan 2024 is de oldtimerregeling in de mrb gewijzigd. Deze aanpassing zou per 2028 ingaan maar met deze maatregel wordt voorgesteld om dit een jaar eerder te doen.
9. Fiscale verzamelwet 2027: aanpassen fiscale voertuigclassificaties (vrachtwagenheffing)
In het voorjaar is de vrachtwagenheffing (VWH) aangepast. Deze aanpassing leidt tot een ongewenste dubbele heffing, doordat bepaalde voertuigen zowel onder de VWH als de mrb vallen. Met deze maatregel wordt dit gecorrigeerd. Deze aanpassing heeft gevolgen binnen de vrachtwagenheffing en de mrb.
10. Fiscale verzamelwet 2027: aanpassen fiscale voertuigclassificaties (motorrijtuigenbelasting)
Zie maatregel 9.
11. Envelop terugsluis vrachtwagenheffing naar begroting IenW
In de wet vrachtwagenheffing is de budgettaire afspraak vastgelegd dat netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden gebruikt voor de financiering van het meerjarenprogramma voor innovatie en verduurzaming van de vervoerssector. Maatregelen 9 en 10 leiden per saldo tot een opbrengst binnen de vrachtwagenheffing. Deze middelen worden gereserveerd in een envelop. De terugsluis zal in de Voorjaarsnota 2026 worden verwerkt.
12. Beleidsbesluit: aanpassen belasting- en invorderingsrente
Een belastingplichtige moet belastingrente betalen als zijn/haar belastingaanslag niet op tijd kan worden vastgesteld, bijvoorbeeld omdat er te laat aangifte is gedaan. Andersom betaalt de Belastingdienst belastingrente als het te lang duurt om de aanslag op te leggen. Een belastingplichtige moet invorderingsrente betalen als belasting niet op tijd wordt betaald. En andersom betaalt de Belastingdienst invorderingsrente als een belastingteruggaaf te lang duurt. Met deze maatregel wordt voorgesteld om het invorderingsrente percentage te bevriezen op 4,25%, in plaats van de rentestijging van de ECB te volgen (ECB-rente +4%-punt). Om dit te dekken wordt de opslag voor de belastingrente voor de vpb niet verlaagd.
13. Eindejaarsregeling 2025: indexeren Invorderingswet
De Invorderingswet regelt de invordering van rijksbelastingen en bevat onder andere een minimumbedrag aan invorderingsrente dat wordt geïnd. Alle rente gelijk of minder dan dit bedrag wordt niet geïnd. Dat bedrag is op dit moment 23 euro, maar dit is al sinds 1990 niet meer geïndexeerd. Met deze maatregel wordt voorgesteld om dit bedrag te indexeren.
14. Uitspraak gerechtshof erfbelasting schijnhuwelijk
Het gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft op 9 april 2025 een uitspraak gedaan die impact heeft op het bestrijden van schijnpartnerschappen. Dat zijn partnerschappen die bewust worden aangegaan zodat er minder erfbelasting betaald hoeft te worden. Voor partners (en kinderen) geldt namelijk een lager tarief dan voor andere verkrijgers. Het gerechtshof heeft bepaald dat deze schijnpartnerschappen niet bestreden kunnen worden met ‘fraus legis’. Dat is het begrip in het fiscale recht dat misbruik van recht verbiedt, bijvoorbeeld in het geval van belastingconstructies. Dit leidt tot een kleine derving.
15. Klimaatpakket: normeren zakelijke markt personenauto's
In april 2025 heeft het kabinet een pakket met klimaatmaatregelen gepresenteerd. De budgettaire gevolgen van dit pakket zijn niet verwerkt bij de Voorjaarsnota 2025 dus dat wordt nu gedaan. Een van de klimaatmaatregelen is het normeren van de zakelijke markt voor personenauto’s via een pseudo-eindheffing in de loonbelasting voor niet-emissievrije personenauto’s.
16. Klimaatpakket: verhogen mrb-tariefkorting emissievrije personenauto’s
De mrb-tariefkorting voor emissievrije personenauto’s wordt tijdelijk verhoogd van 25% naar 30% in 2026 tot en met 2028.
17. Klimaatpakket: verlagen belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) emissievrije bijzondere personenauto's
Met deze maatregel wordt voorgesteld om de bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s, zoals kampeerauto’s tot en met 2030 te verlagen.
18. Klimaatpakket: verlagen bpm emissievrije motorfietsen
Met deze maatregel wordt voorgesteld om de bpm voor emissievrije motorfietsen tot en met 2030 te verlagen.
19. Klimaatpakket: stapsgewijs afschaffen heffingsplafond belasting op leidingwater (BOL)
Met deze maatregel wordt voorgesteld om het heffingsplafond in de BOL stapsgewijs af te schaffen. Hierdoor wordt het heffingsplafond in 2026 verhoogd van 300 m3 naar 55.000 m3 en vanaf 2027 helemaal afgeschaft.
20. Klimaatpakket: inzet middelen opt-in Emission Trading System (ETS)
Met deze maatregel wordt voorgesteld om een deel van de middelen van het opt-in ETS2-systeem vanaf 2030 in te zetten om de grondslagerosie van het normeren van de leasemarkt te dekken (zie maatregel 11).
21. Klimaatpakket: kadercorrectie Klimaatfonds - dekking pseudo-eindheffing fossiele zakelijke personenauto’s
Met deze maatregel wordt voorgesteld om een deel van de derving in 2027 en 2028 van het normeren van de zakelijke markt voor personenauto’s te dekken met middelen uit het Klimaatfonds (zie maatregel 13). Omdat het Klimaatfonds aan de uitgavenkant van de begroting staat is hiervoor een kadercorrectie nodig.
22. Klimaatpakket: kadercorrectie Klimaatfonds - dekking mrb
Met deze maatregel wordt voorgesteld om een deel van de derving in 2027 en 2028 van het verhogen van de mrb tariefkorting te dekken met middelen uit het Klimaatfonds (zie maatregel 14). Omdat het Klimaatfonds aan de uitgavenkant van de begroting staat, is hiervoor een kadercorrectie nodig.
23. Klimaatpakket: kadercorrectie vrijvallen middelen AP - provinciale opcenten
In de Voorjaarsnota 2024 zijn middelen op de AP gereserveerd ter compensatie van de derving aan provinciale opcenten, als gevolg van het invoeren van de tijdelijke mrb-tariefkorting voor emissievrije personenauto’s. Deze derving blijkt lager te zijn dan verwacht, waardoor een deel van deze reservering vrijvalt. Met deze maatregel wordt voorgesteld om deze vrijgevallen middelen in te zetten als dekking voor de normering van de zakelijke markt voor personenauto’s (zie maatregel 13). Omdat de AP aan de uitgavenkant van de begroting staat, is hiervoor een kadercorrectie nodig.
24. Klimaatpakket: niet invoeren polymeren-heffing per 2028
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken om een circulairplastic heffing in te voeren. Met deze maatregel wordt voorgesteld om deze heffing niet in te voeren. Dit wordt gedekt met de onderstaande maatregelen.
25. Klimaatpakket: afschaffen vrijstelling zuiveringsslib en hoger tarief stort met ontheffing in afvalstoffenbelasting (asb)
Met deze maatregel wordt voorgesteld om de asb te hervormen. De vrijstelling voor zuiveringsslib wordt per 2027 afgeschaft en er wordt per 2029 een apart (hoger) tarief voor storten met ontheffing ingevoerd.
26. Klimaatpakket: kadercorrectie - reservering middelen CO2-heffing AVI’s Klimaatfonds
Met deze maatregel wordt de terugsluizing van inkomsten uit de CO2-heffing voor AVI’s naar het Klimaatfonds afgeschaft. De in de Miljoenennota 2025 verwachte inkomsten uit de CO2-heffing voor AVI’s in 2027 en 2028, die nu onder het Klimaatfonds staan gereserveerd, worden met deze maatregel met een kadercorrectie weer overgeheveld naar de inkomstenkant. Deze middelen kunnen hierdoor worden ingezet in het dekkingspakket voor het niet invoeren van de circulairplasticheffing.
27. Klimaatpakket: aanscherping CO2-heffing AVI's (technische invulling)
De CO2-heffing voor afvalverbrandingsinstallaties wordt aangescherpt: het tarief wordt stapsgewijs verhoogd naar 295 euro/ton CO2 in 2030 en de vrijgestelde uitstoot wordt vanaf 2030 stapsgewijs afgebouwd naar nul in 2033. De terugsluis van de inkomsten van de CO2-heffing voor afvalverbrandingsinstallaties naar het Klimaatfonds wordt afgeschaft (zie ook maatregel 24), waardoor de inkomsten ingezet kunnen worden in het dekkingspakket voor het niet invoeren van de circulairplastic heffing (zie maatregel 22).
28. Klimaatpakket: tariefsverhoging asb (technische invulling)
Als onderdeel van het dekkingspakket voor het niet invoeren van de circulairplastic heffing, wordt het tarief in de afvalstoffenbelasting vanaf 2028 stapsgewijs verhoogd. Dit betreft een technische invulling. De ministeries van IenW en KGG spannen zich in om samen met de afvalsector te komen tot een alternatieve invulling.
29. Klimaatpakket: ETS2 uitbreiden naar glastuinbouw
Met deze maatregel wordt voorgesteld om het ETS2-systeem uit te breiden naar de glastuinbouwsector. Hier staat tegenover dat de CO2-heffing voor de glastuinbouw wordt afgeschaft (zie maatregel 28).
30. Klimaatpakket: afschaffen CO2-heffing glastuinbouw per 2027
Met deze maatregel wordt voorgesteld om de CO2-heffing voor de glastuinbouw per 2027 af te schaffen. Dit wordt gedekt door de opbrengsten van het uitbreiden van het ETS2-systeem (zie maatregel 27).
31. Klimaatpakket: envelop compensatie glastuinbouw
Een deel van de opbrengsten van het uitbreiden van het ETS2-systeem naar de glastuinbouw (wat niet wordt gebruikt ter dekking van het afschaffen van de CO2-heffing, zie maatregel 28), wordt gereserveerd in een envelop. Deze envelop dient te worden ingezet als nadere compensatie voor de glastuinbouw sector, waarover kan worden besloten in de voorjaarsbesluitvorming van 2026.
32. Kadercorrectie: reservering middelen CO2-heffing industrie (excl. AVI's) Klimaatfonds
De CO2-heffing industrie (ETS1 en lachgasinstallaties) wordt verlaagd naar 78,67 euro/ton CO2, in combinatie met het verruimen van de vrijgestelde uitstoot. Rekening houdend met de carry back mogelijkheid, wordt hierdoor geen opbrengst van de CO2-heffing industrie (ETS1 en lachgasinstallaties) meer verwacht. Omdat de inkomsten uit de CO2-heffing teruggesluisd zouden worden naar het Klimaatfonds (en deze terugsluizing eveneens wordt geschrapt), heeft dit geen effect op het saldo. Deze terugsluizing wordt met deze kadercorrectie teruggezet.
33. Verlagen tarief CO2-heffing industrie (exclusief AVI's) naar 78,67 euro/ton CO2, inclusief verruimen aantal dispensatierechten
De inkomsten die bij verwerking van het hoofdlijnenakkoord zijn ingeboekt voor de CO2-heffing industrie (ETS1 en lachgasinstallaties), worden hiermee uit het inkomstenkader gehaald.
34. Aanpassen stadsverwarmingsregeling EB
De stadsverwarmingsregeling wordt per 1 januari 2026 aangepast om ervoor te zorgen dat warmtebedrijven bij een terugval van het aandeel duurzaam opgewekte warmte als gevolg van een calamiteit of verduurzaming van de warmtebron gedurende een overgangstermijn van maximaal drie jaar toch onder de degressieve EB-tarieven vallen.
35. Zorgpremie-ontwikkeling door besluitvorming over Zvw-uitgaven
Er is sprake van een meevaller in de uitgaven aan de Zvw. Dit leidt tot lagere premies.
36. Kadercorrectie voor lastenverlichting via de Zvw-premies
Conform de begrotingsregels leidt een per saldo meevaller binnen de Zvw-uitgaven tot lastenverlichting via de premies. Om dit mogelijk te maken wordt het kader gecorrigeerd.
37. Vaststelling Whk-premie door UWV
De door het UWV vastgestelde premie voor de Whk stijgt in 2026.
38. Compensatie voor Whk-premie via Aof-premie
Als compensatie voor de hogere Whk-premie wordt de Aof-premie verlaagd met hetzelfde bedrag.
39. Oplossen knelpunt keteneffecten bij nabetalingen binnen de zorgtoeslag
Als mensen in een eerder kalenderjaar onterecht een te lage of geen uitkering hebben gekregen, krijgen ze te maken met een nabetaling. Deze nabetaling veroorzaakt een piekinkomen in het jaar van de nabetaling en kan leiden tot lagere toeslagen en andere inkomensafhankelijke regelingen. De voorgestelde maatregel zondert de nabetaling volledig uit van het toetsingsinkomen en zorgt ervoor dat een nabetaling in uitkeringen voortaan niet meer leidt tot een lagere toeslag of andere inkomensafhankelijke regeling. Deze maatregel betreft de aanpassing binnen de zorgtoeslag om dit mogelijk te maken.
40. Verhoging normpercentages zorgtoeslag als dekking voor pakket maatregelen keteneffecten bij nabetalingen
Deze maatregel dient als dekking voor het totaalpakket om keteneffecten bij nabetalingen te voorkomen.
41. Uitspraak Hoge Raad liquidatieverliesregeling
De Hoge Raad heeft op 21 maart 2025 een arrest gewezen over de liquidatieverliesregeling in de vennootschapsbelasting (vpb). Met deze regeling kan een belastingplichtige op het moment dat een deelneming wordt geliquideerd (opgeheven), hiervoor een verlies in aftrek brengen van de vpb. Het arrest van de Hoge Raad kan onder omstandigheden tot dubbel in aanmerking genomen verlies leiden. Dit leidt tot een incidentele derving in 2025 voor de jaren tot en met 2025 en ook tot een structurele derving.
42. Aanpassing afdekken valutaresultaten
De fiscale behandeling van de winst op afdekkingsinstrumenten op valutarisico’s wordt aangepast: de kosten van het afdekkingsinstrument zijn nu wel volledig aftrekbaar, maar de verwachte winst op het afdekkingsinstrument is vrijgesteld van heffing (valt onder de deelnemingsvrijstelling binnen de vpb). Dit gaat in tegen het principe om enkel een aftrek mogelijk te maken als daar een heffing tegenover staat. Deze maatregel wordt eerst ter internetconsultatie aangeboden met 1 januari 2027 als beoogde inwerkingtredingsdatum. Bij de verdere uitwerking zal worden getoetst op uitvoerbaarheid en vestigingsklimaat. Als in de uitwerking blijkt dat een beter alternatief voorhanden is, kan deze maatregel worden heroverwogen.
43. Aof-premie verhogen
De Aof-premie wordt verhoogd met circa 0,08%-punt.
44. Verhogen IB-tarief eerste schijf met 0,05%-punt (TES)
Het tarief van de eerste schijf van de inkomstenbelasting wordt verhoogd.
45. Verhoging arbeidskorting bij tweede knikpunt met 25 euro en derde knikpunt met 27 euro
De arbeidskorting wordt verhoogd bij het tweede en derde knikpunt.
46. Jaar verlengen tijdelijke korting accijnzen op benzine, diesel en lpg
In 2022 is er vanwege de energiecrisis besloten om de accijnstarieven voor benzine, diesel en lpg tijdelijk te verlagen. Het doel van deze tijdelijke steunmaatregel was om de gevolgen van de hoge energieprijzen te dempen. Vanaf 1 juli 2023 is deze verlaging gedeeltelijk afgelopen. Deze maatregel zorgt ervoor dat de huidige, verlaagde accijnstarieven tot 1 januari 2027 blijven gelden.
47. Alternatieve invulling rode diesel
Een verlaagd tarief binnen de brandstofaccijns voor rode diesel is niet uitvoerbaar gebleken. Deze middelen worden alternatief aangewend, voor de verlenging van de korting van de brandstofaccijnzen. In plaats van de herinvoering van rode diesel worden er aan de uitgavenkant alternatieve maatregelen vormgegeven.
48. CBAM-inkomsten
Het CBAM is een Europese verordening voor koolstofcorrectie van goederen aan de Europese buitengrens. Hierdoor moeten importeurs vanaf 2026 gaan betalen voor de CO2 die is uitgestoten bij de productie van deze goederen buiten Europa. Onder de huidige verordening gaan de opbrengsten van CBAM naar de lidstaten. Dit leidt tot een opbrengst in 2026 en 2027. Doordat CBAM vanaf 2028 zeer waarschijnlijk wordt omgezet in een eigen middel van de EU is de opbrengst tot en met 2027 ingeboekt.
49. Belastingvermindering EB structureel maken
De incidentele verhoging van de belastingvermindering in de energiebelasting in de periode 2026-2028 uit de Voorjaarsnota 2025 wordt structureel gemaakt, en gehalveerd tot 100 miljoen euro.
50. Motie-Idsinga: lucratief belang
De aangenomen motie-Idsinga roept op om voordelen behaald door (fonds)managers binnen de private equity en managementparticipatiepraktijk - die als onderdeel van hun beloningsstructuur vermogensbestanddelen ontvangen en daarmee relatief gunstig belast worden - evenwichtiger te belasten. Ter uitvoering van deze motie wordt er voorgesteld om de belastingdruk via een multiplier in box 2 voor voordelen uit een middellijk gehouden lucratief belang gelijk te trekken tot het tarief in box 3.
51. Beperken ETK-regeling
De kostenvergoeding voor inkomende werknemers voor de extra kosten van levensonderhoud en gesprekkosten met het herkomstland wordt uit de regeling gehaald.