Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Vastgestelde begroting(incl. suppletoire begrotingen) (1) | Mutaties suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.591.476 | 18.721.855 | 21.313.331 |
Uitgaven | 992.282 | ‒ 252.900 | 739.382 |
Garanties | 41.400 | 0 | 41.400 |
EIB pan-Europees garantiefonds | 41.400 | 0 | 41.400 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 948.373 | ‒ 252.900 | 695.473 |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen | 1.519 | 0 | 1.519 |
Wereldbank | 652.518 | 0 | 652.518 |
EBRD | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinleg ESM | 252.900 | ‒ 252.900 | 0 |
Bijdrage EU voor rente Oekraïne | 41.436 | 0 | 41.436 |
Leningen | 0 | 0 | 0 |
Lening aan Oekraïne | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 2.509 | 0 | 2.509 |
Technische assistentie | 2.361 | 0 | 2.361 |
Overige opdrachten | 148 | 0 | 148 |
Ontvangsten | 58.427 | 0 | 58.427 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 3.733 | 0 | 3.733 |
Ontvangsten IFI's | 3.733 | 0 | 3.733 |
Leningen | 54.694 | 0 | 54.694 |
Aflossing lening Griekenland | 0 | 0 | 0 |
Renteontvangsten lening Griekenland | 54.694 | 0 | 54.694 |
Aflossing lening Oekraïne | 0 | 0 | 0 |
Renteontvangsten lening Oekraïne | 0 | 0 | 0 |
Vastgestelde begroting(incl. suppletoire begrotingen) (1) | Mutaties suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.591.476 | 18.721.855 | 21.313.331 |
waarvan garantieverplichtingen | 1.407.067 | 18.974.755 | 20.381.822 |
Kredieten EU-betalingsbalanssteun | 0 | 203.981 | 203.981 |
Garantie aan DNB inzake IMF | 57.124 | 0 | 57.124 |
ESM | 1.364.000 | 0 | 1.364.000 |
EFSM | 0 | 118.868 | 118.868 |
AIIB | ‒ 1.678 | 0 | ‒ 1.678 |
Wereldbank | ‒ 12.379 | 0 | ‒ 12.379 |
SURE | 0 | 0 | 0 |
NGEU | 0 | 3.127.190 | 3.127.190 |
MFA+ | 0 | 57.263 | 57.263 |
MFB-ULCM | 0 | 78.045 | 78.045 |
Oekraïne faciliteit | 0 | 102.624 | 102.624 |
SAFE - garantie | 0 | 15.286.784 | 15.286.784 |
waarvan overige verplichtingen | 1.184.409 | ‒ 252.900 | 931.509 |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen | 0 | 0 | 0 |
Wereldbank | 929.000 | 0 | 929.000 |
EBRD | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinleg ESM | 252.900 | ‒ 252.900 | 0 |
Bijdrage EU voor rente Oekraïne | 0 | 0 | 0 |
Technische assistentie | 2.361 | 0 | 2.361 |
Overige betalingsverplichtingen | 148 | 0 | 148 |
Toelichting
Verplichtingen
Garantieverplichtingen
Voor een aantal garantieverplichtingen geldt dat Nederland garant staat voor haar aandeel in het EU-bni. De garanties kredieten EU-betalingsbalanssteun, EFSM, MFA+, MFB-ULCM en de Oekraïne faciliteit worden positief bijgesteld als gevolg van een actualisatie van het bni-aandeel op basis van de cijfers van de Europese Commissie.
NGEU
Next Generation EU (NGEU) is ingesteld in reactie op de coronacrisis en bedoeld om het herstel van de gevolgen ervan te ondersteunen. Nederland Staat voor haar aandeel in het EU-bni garant voor NGEU. De bijstelling van € 3,1 mld. is het gevolg van een actualisatie van het bni-aandeel, de (verwachte) renteontwikkeling en de data over uitgegeven bonds en verstrekte leningen aan lidstaten onder NGEU.
SAFE garantie
Het ‘Security Action for Europe’-instrument (SAFE) is bedoeld om financiële steun te verlenen aan lidstaten om te voorzien in de toegenomen behoefte aan overheidsuitgaven voor de productie van defensiemateriaal en gezamenlijke aanschaf van defensieproducten en diensten te bevorderen. Lidstaten kunnen bij de Commissie leningen aangaan tot een maximum van in totaal € 150 mld. De bijstelling van € 15,3 mld. is het gevolg van een nieuwe nationale garantie gebaseerd op het Nederlandse bni-aandeel in het EU-bni en een inschatting van de rentekosten.
Overige verplichtingen
Kapitaalinleg ESM
De toetreding van Kroatië tot het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM) startte het proces om de ESM-kapitaalsleutel (uit 2009) te herzien. Hieruit volgt dat Nederland een groter aandeel in de Europese economie en bevolking had dan voorheen. Nederland heeft toentertijd de aanvullende kapitaalstorting voor 2025 begroot om, indien nodig, voorafgaand aan de uiterlijke wijziging van de kapitaalsleutel op 1 januari 2026 de storting te kunnen doen. De verwachting is dat betaling van de aanvullende storting pas in 2026 nodig zal zijn, daarom wordt de reservering van 2025 naar 2026 geschoven.
Uitgaven
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Kapitaalinleg ESM
Zie: Overige verplichtingen - kapitaalinleg ESM