Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Vastgestelde begroting(incl. suppletoire begrotingen) (1) | Mutaties suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 30.964 | 2.948 | 33.912 |
Uitgaven | 31.117 | 2.948 | 34.065 |
Bekostiging | 7.910 | ‒ 1.118 | 6.792 |
Accountantskamer | 1.460 | 21 | 1.481 |
Muntcirculatie | 5.115 | 69 | 5.184 |
IMVO convenanten | 32 | 2 | 34 |
Overig | 1.303 | ‒ 1.210 | 93 |
Opdrachten | 9.346 | 3.053 | 12.399 |
Wijzer in geldzaken | 1.634 | 254 | 1.888 |
Vakbekwaamheid | 4.660 | 0 | 4.660 |
Uitvoeringskosten SRH | 0 | 0 | 0 |
Schadeloosstelling SRH | 0 | 1.500 | 1.500 |
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia | 0 | 0 | 0 |
Overig | 3.052 | 1.299 | 4.351 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 12.570 | 998 | 13.568 |
Bijdrage AFM BES-toezicht | 737 | 32 | 769 |
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES | 2.112 | 90 | 2.202 |
Bijdrage toezicht en handhaving MIF | 158 | 25 | 183 |
Bijdrage PSD II | 397 | 31 | 428 |
Bijdrage FEC | 4.532 | 684 | 5.216 |
Overig | 4.634 | 136 | 4.770 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 625 | 0 | 625 |
Dotatie begrotingsreserve DGS BES | 0 | 0 | 0 |
Dotatie begrotingsreserve NHT | 625 | 0 | 625 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 666 | 15 | 681 |
IASB | 441 | 6 | 447 |
(Caribean) Financial Action Task Force | 225 | 9 | 234 |
Ontvangsten | 9.905 | 1.388 | 11.293 |
Bekostiging | 2.000 | 0 | 2.000 |
Ontvangsten muntwezen | 2.000 | 0 | 2.000 |
Toename munten in circulatie | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 1.455 | 0 | 1.455 |
Wijzer in geldzaken | 1.455 | 0 | 1.455 |
Convertabiliteit Oekraïense hryvnia | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 6.450 | 1.388 | 7.838 |
Overig | 6.450 | 1.388 | 7.838 |
Vastgestelde begroting(incl. suppletoire begrotingen) (1) | Mutaties suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 30.964 | 2.948 | 33.912 |
waarvan garantieverplichtingen | ‒ 153 | 0 | ‒ 153 |
Garantie DGS BES | ‒ 153 | 0 | ‒ 153 |
waarvan overige verplichtingen | 31.117 | 2.948 | 34.065 |
Muntcirculatie | 5.115 | 69 | 5.184 |
Vakbekwaamheid | 4.660 | 0 | 4.660 |
Schadeloosstelling SRH | 0 | 1.500 | 1.500 |
Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES | 2.112 | 90 | 2.202 |
Bijdrage FEC | 4.532 | 684 | 5.216 |
Overige betalingsverplichtingen | 14.698 | 605 | 15.303 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Bekostiging
Overig
Voor 2025 is de post overig onder bekostiging met € 1,2 mln. naar beneden bijgesteld. Deze bijstelling ziet op een overboeking naar de Belastingdienst. Het gaat hier om kosten die door de Belastingdienst gemaakt worden in het kader van het verbod op contante betalingen van boven de 3000 euro.
Opdrachten
Schadeloosstelling SRH
De post schadeloosstelling SRH is met € 1,5 mln. omhoog bijgesteld voor 2025. Vanwege mogelijke uitbetalingen na afloop van het beroep en de juridische ondersteuning worden in 2025 al kosten gemaakt. Zodoende is € 1,5 mln. van het budget uit 2026 naar 2025 gehaald.
Overig
De post overig is met circa € 1,3 mln. omhoog bijgesteld voor 2025. Dit komt met name doordat kosten inzake de bijstand aan vitale sectoren door het Nationale Cybersecurity Centrum (NCSC) die eerst in 2026 verwacht werden al in 2025 benodigd zijn.
Ontvangsten
Overige ontvangsten
De overige ontvangsten zijn circa € 1,4 mln. omhoog bijgesteld. Dit ziet op hogere ontvangsten van het aan de staat toekomende deel van de boeteontvangsten en dwangsommen van DNB.