Base description which applies to whole site

Artikel 13 Toeslagen

Toeslagen zijn voor veel mensen van essentieel belang voor hun dagelijkse bestaan. De missie van Dienst Toeslagen luidt: Toeslagen maakt vitale voorzieningen voor iedereen betaalbaar. Dienst Toeslagen voert de toeslagregelingen uit voor de ministeries van Volkshuisvesting en Ruimte Ordening (VRO), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), die vallen onder de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir). De doelstelling van de Awir is het bewerkstelligen van harmonisatie tussen inkomensafhankelijke regelingen, het bevorderen van klantvriendelijkheid en doelmatigheid door het instellen van een uitvoeringsloket, en het realiseren van een betere aansluiting van inkomensafhankelijke regelingen bij de draagkracht door het gebruik van het actuele inkomen. Dit betreft de huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en de kinderopvangtoeslag. Daarnaast is de uitvoering van de hersteloperatie toeslagen een belangrijke doelstelling.

Beleid

De minister van Financiën is verantwoordelijk en heeft een regisserende rol op het terrein van de inkomensafhankelijke regelingen. Daarbij gaat het om het te voeren beleid en het opstellen van de Awir en de daarop gebaseerde regelgeving. Daarnaast is de minister van Financiën verantwoordelijk voor de hersteloperatie, waarbij het programma Directoraat-Generaal (DG) Herstel, in nauwe samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT), andere ministeries en overige partijen in een coördinerende- en opdrachtgeversrol het overkoepelende herstelproces aanstuurt.

Uitvoering

De minister van Financiën is verantwoordelijk en heeft een uitvoerende rol op het terrein van de vaststelling en de uitbetaling van toeslagen. Dienst Toeslagen streeft naar klantgerichte dienstverlening aan burgers, de rechtmatige toekenning van toeslagen en efficiënte uitvoering van processen.

Prestatie-indicatoren

In de volgende tabel staan de indicatoren opgenomen voor zover die betrekking hebben op de reguliere uitvoering van Dienst Toeslagen.

Tabel 51 Prestatie-indicatoren uitvoering Dienst Toeslagen (meetbare gegevens)

Prestatie-indicator

Waarde 2023

Waarde 2024

Streefwaarde 2025

Streefwaarde 2026

     

Beleving van burgers

    

Burgertevredenheid1

93%

94%

n.v.t.

n.v.t.

Tevreden toeslagontvangers

n.v.t.

n.v.t.

≥ 70%

≥ 75%

Niet tevreden toeslagontvangers

n.v.t.

n.v.t.

≤ 8%

≤ 5%

     

Burgerbelofte 1: Bij Dienst Toeslagen krijg je waar je recht op hebt

90%

90%

n.v.t.

n.v.t.

Eens

n.v.t.

n.v.t.

≥ 55%

≥ 55%

Oneens

n.v.t.

n.v.t.

≤ 8%

≤ 8%

Burgerbelofte 2: Bij Dienst Toeslagen weet je waar je aan toe bent

79%

82%

n.v.t.

n.v.t.

Eens

n.v.t.

n.v.t.

≥ 55%

≥ 55%

Oneens

n.v.t.

n.v.t.

≤ 8%

≤ 8%

Burgerbelofte 3: Dienst Toeslagen staat voor mij klaar

92%

93%

n.v.t.

n.v.t.

Eens

n.v.t.

n.v.t.

≥ 55%

≥ 55%

Oneens

n.v.t.

n.v.t.

≤ 8%

≤ 8%

     

Tevredenheid over dienstverleningskanalen2

    

·         telefonie

73,5%

80,0%

83%

85%

·         balie

88%

89,1%

80%

85%

Ontevredenheid dienstverleningskanalen

  

·         telefonie

10,5%

6,8%

8%

5%

·         balie

3,3%

3,5%

6%

5%

Tevredenheid info op website

  

84%

85%

Aantal ontvangen klachten

1.896

1.560

≤ 1.700

≤ 1.700

Toekenningszekerheid en tijdigheid van de uitvoering

  

Het percentage definitief toegekende toeslagen dat niet leidt tot een terug te betalen bedrag > € 500 (voor KOT > € 1.000)

92,8%

92,9%

≥ 94 %

≥ 94 %

Definitief vaststellen toeslagen (voortgang jaar t-1)

91,9%

93,0%

≥ 92%

≥ 92%

Afgehandelde bezwaren binnen Awb-termijn

71,4%

97,0%

≥ 93%

≥ 93%

Afgehandelde klachten binnen Awb-termijn

96,9%

99,0%

≥ 96%

≥ 96%

Percentage toeslagen dat tijdig wordt uitbetaald

99,97%

99,97%

≥ 99,9%

≥ 99,9%

Aantal ernstige productieverstoringen

6

3

≤ 8

≤ 8

Rechtmatigheid

  

Rechtmatige toekenning van toeslagen

Gerealiseerd

Gerealiseerd

Fouten en onzekerheden blijven binnen rapporteringstolerantie op artikelniveau van het betreffende beleidsdepartement

Fouten en onzekerheden blijven binnen rapporteringstolerantie op artikelniveau van het betreffende beleidsdepartement

1

Percentage (helemaal) mee eens, neutraal, (helemaal) mee oneens en weet ik niet

2

Voor de balie gold dat de genoemde percentages t/m 2023 voor zowel de Belastingdienst als Dienst Toeslagen betroffen. Vanaf 2024 worden hier de realisatiewaarden voor alleen de Dienst Toeslagen weergegeven.

Toelichting per gewijzigde indicator

Er hebben ten opzichte van de begroting 2025 twee veranderingen plaatsgevonden. Die hieronder worden toegelicht.

Algehele tevredenheid over de dienstverlening

De indicator ‘tevredenheid’ wordt toegepast op toeslagontvangers die expliciet hebben aangegeven (zeer) tevreden te zijn over de dienstverlening van Dienst Toeslagen. Op vergelijkbare wijze wordt ook het percentage ontvangers gemeten dat expliciet (geheel) niet tevreden is.

De algehele tevredenheid ligt momenteel boven de streefwaarden voor 2025 en laat een positieve trend zien. Om deze ontwikkeling te bekrachtigen en verdere verbetering te stimuleren, worden de streefwaarden voor 2026 aangescherpt. De ondergrens voor tevreden klanten wordt verhoogd van minimaal 70% naar minimaal 75%, terwijl het maximaal toegestane aandeel ontevreden klanten wordt verlaagd van 8% naar 5%.

Tevredenheid over de dienstverleningskanalen

Deze indicator meet het percentage klanten dat telefonisch contact heeft opgenomen, de website heeft bezocht of gebruik heeft gemaakt van de balie en daarbij op een vijfpuntsschaal minimaal een 3 scoort (indicatie tevredenheid) of maximaal een 1,5 (indicatie ontevredenheid).

Ten opzichte van 2025 zijn de streefwaarden voor 2026 ambitieuzer geformuleerd. De streefwaarden voor de dienstverleningskanalen worden aangescherpt naar minimaal 85% tevreden klanten en maximaal 5% ontevreden klanten.

Voor de kanalen telefonie en balie sluiten de nieuwe streefwaarden aan bij die van de Belastingdienst. Dit draagt bij aan een eerlijke en transparante prioritering van de inzet van capaciteit en bevordert een consistente klantbeleving tussen Toeslagen en de Belastingdienst.

Reguliere Uitvoering

Dienst Toeslagen verricht zijn werk als uitvoerder van de toeslagenregelingen op het raakvlak van beleid en maatschappij. Het burgerperspectief is een van de vaste gezichtspunten van de uitvoeringstoetsen waaruit voorgenomen wijzigingen van beleid, wet- en regelgeving door Toeslagen beoordeeld worden.

Verbeteringen huidig stelsel

Samen met de opdrachtgevers werkt Dienst Toeslagen aan het oplossen van knelpunten in het huidige beleid en wetgeving. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het afschaffen van het criterium samengesteld gezin en het harmoniseren van vermogensgrenzen. Er zijn oplossingen in kaart gebracht, welke worden voorbereid voor politieke besluitvorming. Bij conceptwetgeving voert Dienst Toeslagen uitvoeringstoetsen uit om de uitvoerbaarheid van voorstellen en verbeteringen voor burgers inzichtelijk te maken.

Traject toekomst toeslagen

Dienst Toeslagen is nauw betrokken bij de uitwerking van het financieringsstelsel voor kinderopvang, waarin de inkomensonafhankelijke vergoeding voor kinderopvang rechtstreeks aan de kinderopvangorganisatie wordt uitbetaald. In de uitwerking is onder andere aandacht voor de in het voorgaande traject gesignaleerde risico’s, waaronder de checks & balances in het nieuwe stelsel, toetsing van de arbeidseis en rechtmatigheidsrisico’s. Dienst Toeslagen denkt samen met het ministerie SZW na hoe de potentiële risico’s in het nieuwe ontwerp kunnen worden verholpen, bijvoorbeeld door te werken aan betere gegevenslevering en gegevenskwaliteit. Dienst Toeslagen werkt actief verbetervoorstellen uit, waaronder beleidsverbeteringen en verbeteringen in de uitvoeringen. Hierbij kan gedacht worden aan maatregelen om 30% van de hoge terugvorderingen terug te dringen, onder andere door het verbeteren van de gegevenskwaliteit, attenderen, muteren en behoudend voorschieten. En het identificeren en oplossen van hardheden in het stelsel, bijvoorbeeld door het vereenvoudigen van het partnerbegrip en het verlengen van de aanvraagtermijn. Dienst Toeslagen werkt tevens via een open dialoog met de Tweede Kamer aan de voorbereiding van wetgeving voor een hervorming van het toeslagen- en belastingstelsel. Dienst Toeslagen blijft vanuit haar kennis en expertise bijdragen aan het uitwerken van werkbare opties.

Herstel Toeslagen

In 2026 wordt de hersteloperatie voortgezet met het bieden van herstel aan gedupeerde ouders, hun kinderen en ex-toeslagpartners en nabestaanden om hen voorbij het onrecht te helpen. Op grond van de regelingen in de Wet hersteloperatie toeslagen wordt door verschillende organisaties aan de uitvoering bijgedragen, waaronder door de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT), de Sociale Banken Nederland (SBN), Radar, het Instituut voor Publieke Waarden (IPW), de Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH) en gemeenten.

Met het nagenoeg volledig afronden van de integrale beoordelingen in 2025 komt de focus voor wat betreft financieel herstel in 2026 te liggen op het afhandelen van bezwaren en het afronden van de aanvullende schades, zodat ouders definitief financieel herstel geboden kan worden. Voor deze afwikkeling van de aanvullende schade is de inzet om dit zo veel als mogelijk via vaststellingsovereenkomsten te vergoeden, hetzij via een persoonlijk verhaal bij de Stichting Gelijkwaardig Herstel (route A) of zelfstandig, eventueel met hulp van een advocaat (route B).

Op het gebied van brede ondersteuning worden steeds meer ouders geholpen bij het weer verder gaan met hun leven. Diverse aanpassingen aan de brede ondersteuning, zoals het introduceren van termijnen en verschillende stappen richting het harmoniseren van de ondersteuning, zorgen ervoor dat ouders en kinderen steeds doelgerichter worden geholpen. Met het nieuw op te richten informatiepunt mentale gezondheid komt aanvullend landelijk verwijzing beschikbaar naar gespecialiseerd en professioneel aanbod dit terrein. Voor de naar verwachting 2.000 tot 3.000 gezinnen in de hersteloperatie die de regie kwijt zijn komt er een integrale aanpak, aansluitend op de bestaande voorzieningen en mogelijkheden voor deze ouders, kinderen en jongeren.

Tabel 52 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 Toeslagen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Verplichtingen

1.419.502

1.867.697

1.913.504

1.794.639

762.573

390.004

390.029

        

Uitgaven (1) + (2)

1.591.232

2.028.266

1.955.821

1.794.639

762.573

390.004

390.029

        

(1) Apparaatsuitgaven

513.270

616.956

550.474

343.345

180.981

178.399

178.399

        

Personele uitgaven

498.389

590.393

530.562

337.012

175.390

172.752

172.752

Eigen personeel

202.287

280.463

306.469

243.009

159.500

156.959

156.959

Inhuur externen

294.421

308.715

222.878

92.788

14.676

14.580

14.580

Overig personeel

1.681

1.215

1.215

1.215

1.214

1.213

1.213

        

Materiële uitgaven

14.881

26.563

19.912

6.333

5.591

5.647

5.647

ICT

247

280

224

224

224

224

224

Bijdrage aan SSO's

2.774

0

0

0

0

0

0

Overige materiële uitgaven

11.860

26.283

19.688

6.109

5.367

5.423

5.423

        

(2) Programma-uitgaven

1.077.961

1.411.310

1.405.347

1.451.294

581.592

211.605

211.630

        

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

70

108

108

108

108

108

108

Bijdrage overige ZBO's/RWT's

70

108

108

108

108

108

108

        

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

2.865

4.130

4.130

2.000

0

0

0

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

2.865

4.130

4.130

2.000

0

0

0

        

Opdrachten

80.165

78.516

50.033

4.583

128

128

128

ICT opdrachten

1.754

527

27

27

27

27

27

Overige opdrachten

78.411

77.989

50.006

4.556

101

101

101

        

Bijdrage aan agentschappen

2.858

567

0

0

0

0

0

Bijdrage overige agentschappen

2.858

567

0

0

0

0

0

        

Bijdrage aan medeoverheden

118.187

245.898

121.630

64.756

0

0

0

Bijdrage aan medeoverheden

118.187

245.898

121.630

64.756

0

0

0

        

(Schade)vergoeding

653.846

832.539

970.347

1.167.773

370.618

603

603

Compensatie toeslagengedupeerden

396.421

251.156

73.556

57.672

11.660

0

0

Kwijtschelden private schulden

38.489

42.100

44.174

22.673

0

0

0

Herstelprogramma voor kinderen

136.128

102.700

25.716

2.000

0

0

0

Herstelregeling voor ex-partners

21.350

32.000

4.000

1.000

0

0

0

Herstelregeling voor gedupeerden andere toeslagen

0

17.280

11.360

160

0

0

0

Aanvullende schade

0

310.120

776.848

1.083.664

358.355

0

0

Overige (schade)vergoedingen

61.458

77.183

34.693

604

603

603

603

        

Subsidies

2.000

2.000

2.000

0

0

0

0

Subsidie toeslagen herstel

2.000

2.000

2.000

0

0

0

0

        

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

217.969

247.552

257.099

212.074

210.738

210.766

210.791

Toegerekende uitgaven van Belastingen

217.969

247.552

257.099

212.074

210.738

210.766

210.791

        

Ontvangsten

1.190

320

0

0

0

0

0

Apparaatsontvangsten

1.190

320

0

0

0

0

0

Programma-ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

Tabel 53 Geschatte budgetflexibiliteit
 

2026

juridisch verplicht

96,5%

bestuurlijk gebonden

0,0%

beleidsmatig gereserveerd

3,5%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0,0%

Budgetflexibiliteit

De programma-uitgaven zijn overwegend gerelateerd aan de compensatie voor de gedupeerden van de problemen bij toeslagen. Deze uitgaven zijn voor afgerond 96,5% juridisch verplicht doordat regelingen zijn verankerd in wetgeving of anderszins bindende afspraken die contractueel zijn vastgelegd.

Apparaatsuitgaven

Personele uitgaven

Uit dit budget worden de personele uitgaven van Dienst Toeslagen en programma DG Herstel (eigen personeel en inhuur externen inclusief uitzendkrachten) betaald.

Materiële uitgaven

Uit dit budget worden de materiële uitgaven van Dienst Toeslagen en programma DG Herstel betaald.

Programma-uitgaven

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Onder Bijdrage aan ZBO's/RWT's vallen de budgetten die worden ingezet voor bijdrages aan zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s) en rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT’s). 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

Onder Bijdrage aan (inter)nationale organisaties vallen de budgetten die worden ingezet voor programma's bij samenwerkingspartners (zoals bijvoorbeeld de VNG) van programma DG Herstel en Dienst Toeslagen.

Opdrachten

Opdrachten bestaat uit ICT opdrachten (telefonie, licenties, software applicaties en hardware) en overige opdrachten (de budgetten voor de uitvoering van ouders in het buitenland, kwijtschelden private schulden, doorbraakmethode en Voortgezet Speciaal Onderwijs-route).

Bijdrage aan agentschappen

Onder Bijdrage aan agentschappen vallen de bedrijfsvoeringskosten van Dienst Toeslagen die worden betaald aan agentschappen.

Bijdrage aan medeoverheden

Onder Bijdrage aan medeoverheden vallen de budgetten die worden ingezet voor de uitvoering van de Specifieke Uitkering (SPUK) Kinderopvangtoeslag door gemeenten.

(Schade)vergoeding

Dit betreft de budgetten voor de compensatie van toeslagengedupeerden (waaronder de 30k-regeling en de integrale beoordeling), het overnemen van private schulden, de kindregeling, ex-partnerregeling, de herstelregeling voor gedupeerden van andere toeslagen, aanvullende schadecompensatie en de betaling van dwangsommen.

Subsidies (regelingen)

Dit budget bestaat uit subsidievergoedingen in verband met emotioneel herstel in de Hersteloperatie Toeslagen.

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

Met de toerekening van uitgaven die de Belastingdienst ten behoeve van Dienst Toeslagen doet wordt inzicht gegeven in de integrale uitgaven die voor Dienst Toeslagen worden gemaakt. Deze toerekening wordt jaarlijks herijkt in de ontwerpbegroting.

In onderstaande tabel is de toerekening van de uitgaven die de Belastingdienst ten behoeve van Dienst Toeslagen doet, verdeeld naar de verschillende activiteiten. Het toegerekende bedrag is per activiteit gebaseerd op een tussen de Belastingdienst en Dienst Toeslagen overeengekomen verdeelsleutel, gebaseerd op aantallen fulltime-equivalent (fte), werkplekken of ICT-capaciteit.

Tabel 54 Toegerekende uitgaven ten behoeve van toeslagenprocessen (bedragen x € 1.000)

Activiteit

Bedrag

IV

94.131

Kanaal & Ketenregie en Kanaal Digitaal/Webcare

59.768

Gegevensbeheer en administratieve afhandeling

48.598

Huisvesting en facilitaire zaken

32.103

HRM-activiteiten

12.098

Balies, buitenlandtaken, toezicht en bezwaarafhandeling

8.992

Management informatie en Data Analyse

1.408

Totaal

257.099

Licence