Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het verwerven van Defensiebreed materieel en het instandhouden van overwegend Defensiebreed materieel uitgevoerd door COMMIT. Dit betreft materieel dat door alle operationele commando's wordt ingezet en niet specifiek gericht is op maritiem, land- of luchtoptreden.
Verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. Daarnaast vallen de bekostiging van kennis en innovatie, reserve valutaschommelingen voor al het Defensiematerieel en over-/ onderprogrammering en ontvangsten van Defensiebreed materieel onder artikel 1. Kennis en innovatie is onderverdeeld in Duurzaamheid, klimaat en veiligheid, Kennisopbouw, Technologieontwikkeling, Kennisgebruik, Kort cyclische innovatie.
De Minister is verantwoordelijk voor de aanschaf van Defensiebreed materieel, de instandhouding van Defensiematerieel en afstoting van overtollig Defensiematerieel. Ook is de Minister verantwoordelijk voor de bekostiging van kennis en innovatie van Defensie
Afschrikking is ons sterkste wapen en daarvoor staan militaire gereedheid en robuuste gevechtskracht centraal. Om inzet langdurig vol te houden, is versterking van de operationele ondersteuning essentieel. Munitievoorraden voor inzet worden verhoogd, zodat sneller en meer munitie beschikbaar is. Defensie voorziet met het programma ‘Aanvulling inzetvoorraad munitie’ in de stapsgewijze doorgroei van de inzetvoorraad munitie naar het niveau benodigd voor de eerste hoofdtaak. Defensie heeft haar behoefte voor de inzetvoorraden munitie voor de eerste hoofdtaak geactualiseerd aan de hand van de geactualiseerde NAVO-norm. Tevens vergroot Defensie in 2026 Defensie de verplichtingsruimte voor de aanvulling van de inzetvoorraden Deep Strike munitie, Battle Decisive Munitions (BDM) en non-BDM.
Daarnaast worden middelen ingezet om de inzetvoorraden benodigd voor de opschaling van de defensieorganisatie te vergroten. Zo breidt Defensie de bestaande contracten voor onder andere kleding en uitrusting, tenten en helderheidsversterkende middelen uit.
Met het Defensie Projectenoverzicht (DPO) geeft Defensie uw Kamer jaarlijks integraal inzicht in de lopende DMP-projecten. Een overzicht van de lopende projecten is met uw Kamer gedeeld in het meest recente DPO (Kamerstuk 27 830, nr. 465).
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.542.809 | 3.212.524 | 2.271.990 | 2.034.456 | 1.889.184 | 3.070.981 | 3.268.809 |
Uitgaven | 1.081.593 | 1.457.421 | 2.555.257 | 2.029.699 | 2.206.532 | 2.718.433 | 2.856.138 | |
1.11 | Verwerving | 438.956 | 1.291.675 | 2.315.852 | 1.991.132 | 1.665.278 | 2.732.230 | 2.912.116 |
Opdrachten | 438.956 | 1.291.675 | 2.315.852 | 1.991.132 | 1.665.278 | 2.732.230 | 2.912.116 | |
Verwerving: voorbereidingsfase | 0 | 17.000 | 500.735 | 632.291 | 675.601 | 1.494.949 | 2.077.180 | |
Verwerving: realisatie | 438.956 | 1.274.675 | 1.815.117 | 1.358.841 | 989.677 | 1.237.281 | 834.936 | |
1.12 | Instandhouding | 552.431 | 683.461 | 664.200 | 579.317 | 566.702 | 577.950 | 504.353 |
Opdrachten | 552.431 | 683.461 | 664.200 | 579.317 | 566.702 | 577.950 | 504.353 | |
Instandhouding Materieel | 552.431 | 683.461 | 664.200 | 579.317 | 566.702 | 577.950 | 504.353 | |
1.13 | Kennis en Innovatie | 68.887 | 317.804 | 198.616 | 234.660 | 284.756 | 244.431 | 253.323 |
Opdrachten | 0 | 317.804 | 198.616 | 234.660 | 284.756 | 244.431 | 253.323 | |
Duurzaamheid, klimaat en veiligheid | 0 | 34.845 | 27.278 | 27.374 | 27.374 | 27.374 | 27.374 | |
Kennisopbouw | 0 | 73.401 | 54.673 | 76.776 | 129.718 | 84.049 | 87.384 | |
Technologieontwikkeling | 0 | 61.505 | 42.168 | 49.032 | 54.591 | 60.147 | 65.704 | |
Kennisgebruik | 0 | 8.787 | 4.619 | 4.619 | 4.079 | 4.079 | 4.079 | |
Kort Cyclische Innovatie | 0 | 139.266 | 69.878 | 76.859 | 68.994 | 68.782 | 68.782 | |
Bekostiging | 68.887 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten | 8.249 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Technologieontwikkeling | 44.648 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kennisgebruik | 554 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kort Cyclische Innovatie | 15.436 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.14 | Reserve Valutaschommelingen | 21.319 | 10.289 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 21.319 | 10.289 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 21.319 | 10.289 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.16 | Over-/ onderprogrammering | 0 | ‒ 845.808 | ‒ 623.411 | ‒ 775.410 | ‒ 310.204 | ‒ 836.178 | ‒ 813.654 |
Fonds | 0 | ‒ 845.808 | ‒ 623.411 | ‒ 775.410 | ‒ 310.204 | ‒ 836.178 | ‒ 813.654 | |
Fonds | 0 | ‒ 845.808 | ‒ 623.411 | ‒ 775.410 | ‒ 310.204 | ‒ 836.178 | ‒ 813.654 | |
Ontvangsten | 60.174 | 87.590 | 85.716 | 85.778 | 103.778 | 91.398 | 89.578 | |
2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 | 2039 | 2040 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 2.891.131 | 2.483.082 | 2.258.343 | 1.919.482 | 2.174.484 | 1.962.874 | 2.098.704 | 1.792.303 | 1.608.314 | 2.168.907 |
Uitgaven | 2.423.503 | 2.687.695 | 2.778.261 | 2.511.446 | 2.477.276 | 2.460.941 | 2.593.257 | 2.305.220 | 2.228.673 | 2.241.795 | |
1.11 | Verwerving | 2.503.678 | 1.754.340 | 1.524.713 | 1.167.342 | 1.184.606 | 1.211.848 | 1.359.819 | 1.053.333 | 938.450 | 1.396.857 |
Opdrachten | 2.503.678 | 1.754.340 | 1.524.713 | 1.167.342 | 1.184.606 | 1.211.848 | 1.359.819 | 1.053.333 | 938.450 | 1.396.857 | |
Verwerving: voorbereidingsfase | 1.663.696 | 1.075.330 | 898.767 | 545.891 | 626.878 | 636.162 | 677.017 | 584.904 | 516.568 | 1.113.670 | |
Verwerving: realisatie | 839.982 | 679.010 | 625.946 | 621.451 | 557.728 | 575.686 | 682.802 | 468.429 | 421.882 | 283.187 | |
1.12 | Instandhouding | 503.551 | 499.157 | 496.123 | 497.038 | 497.183 | 502.216 | 500.212 | 498.054 | 496.302 | 496.264 |
Opdrachten | 503.551 | 499.157 | 496.123 | 497.038 | 497.183 | 502.216 | 500.212 | 498.054 | 496.302 | 496.264 | |
Instandhouding Materieel | 503.551 | 499.157 | 496.123 | 497.038 | 497.183 | 502.216 | 500.212 | 498.054 | 496.302 | 496.264 | |
1.13 | Kennis en Innovatie | 256.657 | 258.323 | 258.323 | 258.323 | 258.323 | 258.323 | 258.323 | 258.323 | 193.440 | 80.584 |
Opdrachten | 256.657 | 258.323 | 258.323 | 258.323 | 258.323 | 258.323 | 258.323 | 258.323 | 193.440 | 80.584 | |
Duurzaamheid, klimaat en veiligheid | 27.374 | 27.374 | 27.374 | 27.374 | 27.374 | 27.374 | 27.374 | 27.374 | 27.374 | ‒ | |
Kennisgebruik | 4.079 | 4.079 | 4.079 | 4.079 | 4.079 | 4.079 | 4.079 | 4.079 | 4.079 | 4.079 | |
Kennisopbouw | 90.717 | 92.384 | 92.384 | 92.384 | 92.384 | 92.384 | 92.384 | 92.384 | 92.384 | 3.722 | |
Kort Cyclische Innovatie | 68.782 | 68.782 | 68.782 | 68.782 | 68.782 | 68.782 | 68.782 | 68.782 | 3.899 | 7.079 | |
Technologieontwikkeling | 65.705 | 65.704 | 65.704 | 65.704 | 65.704 | 65.704 | 65.704 | 65.704 | 65.704 | 65.704 | |
Bekostiging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzaamheid, klimaat en veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kennisgebruik | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kennisopbouw | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kort Cyclische Innovatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Technologieontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.14 | Reserve Valutaschommelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Strorting/ onttrekking begrotingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Strorting/ onttrekking begrotingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.16 | Over-/onderprogrammering | ‒ 753.085 | 263.173 | 586.400 | 676.041 | 624.462 | 575.852 | 562.201 | 582.808 | 687.779 | 355.388 |
Fonds | ‒ 753.085 | 263.173 | 586.400 | 676.041 | 624.462 | 575.852 | 562.201 | 582.808 | 687.779 | 355.388 | |
Fonds | ‒ 753.085 | 263.173 | 586.400 | 676.041 | 624.462 | 575.852 | 562.201 | 582.808 | 687.779 | 355.388 | |
Ontvangsten | ‒ 87.298 | ‒ 87.298 | ‒ 87.298 | ‒ 87.298 | ‒ 87.298 | ‒ 87.298 | ‒ 87.298 | ‒ 87.298 | ‒ 87.298 | ‒ 87.298 |
juridisch verplicht | 39,8% |
bestuurlijk gebonden | 0% |
beleidsmatig gereserveerd | 60,2% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Verplichtingen
De geraamde verplichtingen op artikel 1 betreffen verplichtingen voor alle instrumenten met uitzondering van de reserve valutaschommelingen en ontvangsten. De raming van de verplichtingen is gebaseerd op het verwachte moment dat in het kader van een DMF-gerelateerde activiteit een overeenkomst wordt getekend. Het moment waarop een contract daadwerkelijk wordt getekend of als een juridisch bindende overeenkomst wordt aangegaan, is afhankelijk van diverse factoren. Definitieve politieke besluitvorming over de reikwijdte en fasering van een project, samenwerking met derden en onderhandelingen met leveranciers, kunnen leiden tot een ander moment van het aangaan van de verplichting dan bij de begroting is voorzien.
Uitgaven
Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op de levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een financiële verplichting is aangegaan die leidt tot toekomstige kasuitgaven. Voor 2025 gaat het naar verwachting om 43,9% van het uitgavenbudget. Het resterende deel, 56,1% van dit artikel is beleidsmatig gereserveerd voor verwerving en instandhouding, waarvan het aangaan van de juridische verplichting in 2025 wordt voorbereid.
Verwerving Defensiebreed materieel
Dit instrument heeft betrekking op de geraamde uitgaven voor de verwerving van materieel dat door alle operationele commando’s wordt ingezet en dat dus niet specifiek gericht is op maritiem, land- of luchtoptreden en de afstoting van defensiematerieel. Projecten boven de mandateringsgrens van € 250 miljoen volgen het DMP-proces. Voor projecten in voorbereidingsfase wordt de behoeftestelling uitgewerkt waarna een A-brief volgt. Hierna wordt gerelateerd projectbudget overgeheveld naar de (vervolg)onderzoeksfase of realisatiefase.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de Defensiebrede projecten boven de € 50 miljoen die zich in de realisatiefase bevinden. Dit betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt ook weergegeven wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is, tenzij dit (commercieel) vertrouwelijke informatie is.
Figuur 2 Defensiebreed materieel

De toelichtingen over de reeds bestaande projecten zijn te lezen in het DPO dat op Verantwoordingsdag met uw Kamer is gedeeld (Kamerstuk 27 830, nr. 465). Het programma «Doorontwikkeling Chemisch, Biologisch, Radiologisch en Nucleair (CBRN)» is voor de eerste keer opgenomen. Defensie voegt verschillende bestaande CBRN-projecten samen in dit programma. In het kader van de uitbreiding van de inzetvoorraden en de opschaling voor hoofdtaak 1 schaft Defensie additionele CBRN-uitrusting aan. Het projectbudget van het project «Defensie Operationeel Kleedsysteem (DOKS)» is opgehoogd als gevolg van de uitwerking van de Defensienota 2024 en de aanvulling van de inzetvoorraden, zoals gemeld in het DPO 2025.
Instandhouding defensiebreed materieel
De geraamde uitgaven voor instandhouding van defensiebreed materieel betreffen voornamelijk de instandhoudingsuitgaven van het Kleding- en Persoonsgebonden Uitrustingbedrijf (KPU-bedrijf) en het Defensie Munitiebedrijf (DMunB). Ook worden hier de uitgaven voor de normstellende taak van COMMIT voor de wapensystemen verantwoord. In de instandhoudingsfase wordt het wapensysteem door het operationeel Commando (Opco) in gebruik genomen, al dan niet gefaseerd. Het Opco is integraal verantwoordelijk voor gebruik en instandhouding van het materieel. COMMIT Wapensystemen vervult de rol van normsteller voor het materieel dat is overgedragen aan het Opco. Deze normstellende rol omvat de volgende gebieden: veiligheid, technische beschikbaarheid, bewaking levensduurkosten ('betaalbaarheid') en waardebehoud. COMMIT vervult deze taak voor maritiem-, land- en luchtmaterieel.
Kennis en Innovatie
Het financieel instrument is gewijzigd van «bekostiging» naar «opdrachten» zodat het financieel instrument aansluit op het uitvoeren van de opdrachten en onderzoeken in technologieontwikkeling en kort cyclisch innoveren door de kennis- en innovatiepartners.
Duurzaamheid, Klimaat en Veiligheid
Grondstoffenschaarste en de energietransitie hebben impact op de manier waarop de krijgsmacht moet opereren. In de huidige mondiale veiligheids-context, die wordt gekenmerkt door geopolitieke spanningen en conflict, zet Defensie in het bijzonder in op activiteiten en projecten voor autonoom voortzettingsvermogen en energiezekerheid die de Nederlandse krijgs-macht nu en in de toekomst versterken in de primaire taak: het genereren van gevechtskracht. Dit doet Defensie door middel van investeringen in duurzaam materieel, circulariteit, innovatief onderzoek en expertise op al deze gebieden.
Verbreding Kennis & Innovatie Samenwerking Nationaal en Internationaal
Defensie draagt met deze middelen bij aan het NAVO innovatiefonds. Dit ‘venture capital’ fonds investeert in innovatieve ‘startups’ om de veiligheid en weerbaarheid van onder andere Nederland te verhogen. Ook wordt de (inter)nationale onderzoekssamenwerking verbreedt en geïntensiveerd met deze middelen. Defensie draagt tot slot met deze middelen bij aan de instandhouding van grote onderzoeksfaciliteiten bij de TO2-instituten TNO en NLR.
Technologieontwikkeling
Defensie investeert langs de lijnen van de D-SII 2025-2029 onder andere in tehnologieontwikkeling. Daarin neemt versterking van de samenwerking met onze kennis- en innovatiepartners een centrale plaats in. Defensie investeert samen met het Nederlandse bedrijfsleven in technologieontwikkeling voor toekomstige capaciteiten en in het kader van de versterking van de Nederlandse- en Europese Defensie Technologische en Industriële Basis. Vanaf 2024 leggen we een sterker accent op kansrijke technologieën en ecosystemen. Technologieprojecten worden, indien van toepassing, interdepartementaal (topsectorenbeleid) en internationaal (met de NAVO en het European Defence Agency (EDA)) afgestemd en ingebed.
CODEMO
De CODEMO-regeling (Commissie Defensie Materieel Ontwikkeling) is een instrument dat bedoeld is voor innovatieve defensie-specifieke productontwikkeling door met name het nationale MKB. Projectvoorstellen kunnen worden ingediend door Nederlandse bedrijven. Defensie neemt, van goedgekeurde projectvoorstellen, maximaal 50 procent van de ontwikkelingskosten voor haar rekening. Eventuele opbrengsten voor Defensie, in de vorm van royalty’s over de verkoop van de ontwikkelde producten, vloeien terug naar de CODEMO-regeling. Ook zijn vanuit de oude CODEMA-regeling, de voorloper van de CODEMO-regeling, royalty’s toegevoegd aan het budget van € 10 miljoen waar in 2011 mee is gestart, resulterend in een totaal budget van € 11,8 miljoen. In totaal is sinds de start van de regeling voor een bedrag van € 11,8 miljoen aan projectvoorstellen goedgekeurd en uitgegeven.
Ingediende voorstellen | 94 |
Gehonoreerde voorstellen | 29 |
Afgewezen voorstellen | 65 |
Afgeronde voorstellen | 25 |
Kennisgebruik
De toepassing van (met centrale middelen) opgebouwde kennis (zogeheten 'kennisgebruik') wordt primair gefinancierd uit de decentrale budgetten van de defensieonderdelen. Op centraal niveau is er ook budget beschikbaar voor kennisgebruik.
Kort-cyclische innovatie
Onder kortcyclische innovatie vallen uitgaven die worden gedaan in het kader van centraal gestuurde innovatie en het faciliteren van decentrale innovatie door de krijgsmachtdelen, zoals het versterken van de innovatiecentra en innovatie inkoop- en assortimentsmanagement capaciteit. Hiervoor kent Defensie een centrale innovatieorganisatie FRONT (Future Relevant Operations with Next Generation Technology & Thinking) en het overlegorgaan POIND (Periodiek Overleg Innovatiedirecteuren Defensie). Namens het POIND voert FRONT het portfoliomanagement uit over het Defensie-innovatieportfolio. Daarnaast organiseert Defensie innovatie-evenementen zoals Innovation In Defence en investeert Defensie in ecosystemen en innovatie- en kennisnetwerken. Deze ecosystemen hebben een specifieke thematische oriëntatie, zoals binnen drones, regionale oriëntatie, zoals binnen Brightlands en Brainport, een landelijke oriëntatie binnen de 5 NLD gebieden of een internationale oriëntatie met binnen NAVO en EU, met DIANA en HEDI. Vanaf januari 2025 vervult Brainport/BITS de rol van accelerator voor DIANA. Tot slot werkt Defensie aan de innovatiesamenwerking met Oekraïne.
Over-/onderprogrammering defensiebreed materieel
In het DMF wordt gewerkt met het instrument overprogrammering. Op de begroting kan zich dit uiten in negatieve standen op het artikelonderdeelniveau. Er vindt geen realisatie plaats op dit instrument. Gedurende het jaar zullen onstane vertragingen/versnellingen op individuele projecten worden verwerkt op dit instrument.
In de materieelagenda wordt inhoudelijk ingegaan op de over-/onderprogrammering in het DMF.
Ontvangsten defensiebreed materieel
De ontvangsten bestaan uit de verkoopopbrengsten van materieel en overige ontvangsten. Behalve de afstoting van strategisch materieel wordt op dit budget de planmatige periodieke vernieuwing van niet-strategisch materieel verantwoord. Voorbeelden daarvan zijn de vervanging van een deel van de vloot van niet-operationele dienstvoertuigen. Ook de ontvangsten die voortkomen uit retour ontvangen BTW worden op dit artikel verantwoord.