Base description which applies to whole site

5.4 Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (Dienst Justis)

Screeningsautoriteit Justis screent om inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid van personen en organisaties. Justis doet dit in het belang van het functioneren van de rechtsstaat en de veiligheid in en van de samenleving. Justis screent op terreinen waarvan politiek en samenleving vinden dat betrouwbaarheid belangrijk is. Onafhankelijk en met oog voor privacy weegt Justis individuele belangen van personen en organisaties af tegen het collectieve belang, met als doel kwetsbare belangen te beschermen en risico’s te verminderen.

Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten

Tabel 68 Meerjarige begroting van baten en lasten (Bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Baten

      

Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

62.212

67.522

67.522

67.522

67.522

67.522

Baten als tegenprestatie voor levering van input

5.255

4.851

4.851

4.851

4.851

4.851

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

67.467

72.373

72.373

72.373

72.373

72.373

       

Lasten

      

Apparaatskosten

      

- Personele kosten

39.625

45.862

45.862

45.862

45.862

45.862

waarvan eigen personeel

32.807

33.825

33.825

33.825

33.825

33.825

waarvan inhuur externen

6.818

12.037

12.037

12.037

12.037

12.037

waarvan overige personele kosten

0

0

0

0

0

0

- Materiële kosten

27.843

26.511

26.511

26.511

26.511

26.511

waarvan apparaat ICT

1.032

1.265

1.265

1.265

1.265

1.265

waarvan bijdrage aan SSO's

7.961

7.863

7.863

7.863

7.863

7.863

waarvan overige materiële kosten

18.850

17.383

17.383

17.383

17.383

17.383

Materiële programmakosten

0

0

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

0

0

0

0

0

0

- Materieel

0

0

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

waarvan overige materiele kosten

0

0

0

0

0

0

- Immaterieel

0

0

0

0

0

0

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

Overige lasten

0

0

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

67.467

72.373

72.373

72.373

72.373

72.373

       

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

0

0

0

0

0

Baten

Baten als tegenprestatie voor de levering van goederen en/of diensten

Vanaf 2023 is een nieuwe financieringssystematiek ingevoerd. De baten als tegenprestatie voor de levering van goederen en/of diensten bestaat uit een bijdrage voor de totale uitvoeringskosten voor de producten van de opdrachtgevers binnen en buiten het ministerie van JenV. Deze bijdrage komt tot stand aan de hand van de kostprijzen van de producten, vermenigvuldigd met de volumes van de productie.

In 2022 en jaren ervoor bestond de omzet moederdepartement alleen uit een bijdrage van het Ministerie van JenV voor producten waarvoor geen, of geen kostendekkende, tarieven (konden) worden geheven aan de eindgebruiker en het financieringsresultaat.

De baten van Justis stijgen in 2026 met 12% ten op zichte van 2025. Dit is deels een prijseffect (5%): de kostprijzen stijgen vanwege een hoger prijspeil, met name op het gebied van ambtelijk personeeel. Daarnaast gaat Justis ook een groter volume produceren (3%). Verder zijn in de rijksbegroting 2026 nieuwe producten opgenomen (4%), met name WKI.

In de baten van externe opdrachtgevers is de bijdrage opgenomen van overige departementen buiten JenV. Hier is de bijdrage vanuit het Ministerie van VWS voor de VOG-vrijwilligers (232.000) van € 4,2 mln. opgenomen. Verder betreft het bijdragen vanuit de Ministeries van SZW en IenW voor de continue screening van de Kinderopvang en Taxibranche (€ 0,8 mln). Daarnaast is de geraamde omzet van de bij derden (bedrijven) in rekening te brengen tarieven voor het product GVA (Gedragsverklaring aanbesteding) opgenomen ter waarde van € 0,7 mln.

In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing van de baten als tegenprestatie voor de levering van goederen en/of diensten voor 2026 weergegeven.

Tabel 69 Baten als tegenprestatie voor de levering van goederen en/of diensten (Bedragen x € 1.000)

Opdrachtgever

2026

DGSenB

32.520

DGRR

29.249

Externe opdrachtgevers

5.753

Totaal

67.522

Baten als tegenprestatie voor de levering van inputDit betreft onder andere de bijdrage vanuit DGRR voor het BIBOB register en voorlichting. Daarnaast is de bijdrage opgenomen voor de consequenties van het rapport over de kinderopvangtoeslagaffaire (POK-WAU) en het project Toekomstvaste Informatievoorziening.

Tabel 70 Baten als tegenprestatie voor de levering van input

Input

2026

BIBOB register en voorlichting

3284

POK-WAU

642

Toekomstvaste IV

500

Overig

425

Totaal

4.851

Lasten

Personele kosten

De uitgaven voor personeel zullen in 2026 naar verwachting hoger zijn dan in 2025. Dat hangt voor het ambtelijk personeel samen met de CAO stijging die doorwerkt in de lasten. Verder is er een flink aantal vacatures die moeilijk vervulbaar zijn waardoor meer extern personeel nodig is voor de uitvoering van de taken. De realisatie op externe inhuur was in 2024 € 9,5mln. De begroting voor 2026 is meer in lijn gebracht met de realisatie.

Tabel 71 Personele kosten
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Eigen personeel

      

Kosten (x € 1.000)

32.807

33.825

33.825

33.825

33.825

33.825

Aantal Fte's

347

377

377

377

377

377

       

Extern personeel

      

Kosten (x € 1.000)

6.818

12.037

12.037

12.037

12.037

12.037

       

Overige P-kosten

      

Kosten (x € 1.000)

0

0

0

0

0

0

       

Totale kosten (x € 1.000)

39.625

45.862

45.862

45.862

45.862

45.862

Tabel 72 Kasstroomoverzicht (Bedragen x €1.000)
  

2025

2026

2027

2028

2029

2030

1

Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen

32.257

25.657

25.657

25.657

25.657

25.657

2

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

67.467

72.373

72.373

72.373

72.373

72.373

– /– totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 67.467

‒ 72.373

‒ 72.373

‒ 72.373

‒ 72.373

‒ 72.373

Totaal operationele kasstroom

0

0

0

0

0

0

3

– /– totaal investeringen

0

0

0

0

0

0

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

Totaal investeringsstroom

0

0

0

0

0

0

4

– /– eenmalige uitkering aan moederdepartement

‒ 6.600

0

0

0

0

0

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

– /– aflossingen op leningen

0

0

0

0

0

0

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

0

0

0

0

0

Totaal financieringskasstroom

‒ 6.600

0

0

0

0

0

5

Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

25.657

25.657

25.657

25.657

25.657

25.657

Toelichting op het kasstroomoverzicht

De uitkering aan het moederdepartement in 2025 heeft te maken met het positieve resultaat van Justis in 2024. Naar aanleiding daarvan is de exploitatiereserve toegenomen tot de maximale omvang, het overschat is overgemaakt aan het moederdepartement.

Tabel 73 Doelmatigheidsindicatoren

Omschrijving

2025

2026

2027

2028

2029

2030

       

Risicomeldingen

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

Volume

2.350

2.350

2.350

2.350

2.350

2.350

Omzet (x €1.000)1

Doorlooptijd

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

       

TIV

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

Volume

800

900

900

900

900

900

Omzet* (x €1.000)

Doorlooptijd: % verstrekking A binnen 3 dagen

75%

75%

75%

75%

75%

75%

Doorlooptijd: % verstrekking B binnen 4 weken

75%

75%

75%

75%

75%

75%

Doorlooptijd: % verstrekking C binnen 4 maanden

95%

95%

95%

95%

95%

95%

       

GSR

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

Volume

1.000

1.100

1.100

1.100

1.100

1.100

Omzet* (x €1.000)

Doorlooptijd: % positieve beslissing binnen 8 weken

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 12 weken

95%

95%

95%

95%

95%

95%

       

BIBOB

      

Tarief

€ 700,00

€ 700,00

€ 700,00

€ 700,00

€ 700,00

€ 700,00

Volume

230

230

230

230

230

230

Omzet* (x €1.000)

€ 161

€ 161

€ 161

€ 161

€ 161

€ 161

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

60%

60%

60%

60%

60%

60%

Doorlooptijd: % binnen 12 weken

95%

95%

95%

95%

95%

95%

       

Gratie

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

Volume

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

Omzet* (x €1.000)

Doorlooptijd: % binnen 6 maanden

90%

90%

90%

90%

90%

90%

       

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP)

      

Tarief (via gemeenten)

€ 41,35

€ 41,35

€ 41,35

€ 41,35

€ 41,35

€ 41,35

Tarief (elektronisch)

€ 33,85

€ 33,85

€ 33,85

€ 33,85

€ 33,85

€ 33,85

Volume

1.300.000

1.325.000

1.325.000

1.325.000

1.325.000

1.325.000

Omzet* (x €1.000)

€ 44.185

€ 45.038

€ 45.038

€ 45.038

€ 45.038

€ 45.038

Doorlooptijd: % binnen 4 weken

98%

98%

98%

98%

98%

98%

Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW

90%

90%

90%

90%

90%

90%

       
       

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP)

      

Tarief

€ 207,00

€ 207,00

€ 207,00

€ 207,00

€ 207,00

€ 207,00

Volume

9.000

8.000

8.000

8.000

8.000

8.000

Omzet* (x €1.000)

€ 1.863

€ 1.656

€ 1.656

€ 1.656

€ 1.656

€ 1.656

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

98%

98%

98%

98%

98%

98%

Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW

95%

95%

95%

95%

95%

95%

       

VOG-P

      

Tarief

€ 70,00

€ 70,00

€ 70,00

€ 70,00

€ 70,00

€ 70,00

Volume

22.000

19.000

19.000

19.000

19.000

19.000

Omzet overige departementen (x €1.000)

€ 1.540

€ 1.330

€ 1.330

€ 1.330

€ 1.330

€ 1.330

       

Gratis VOG

      

Volume

225.000

232.000

232.000

232.000

232.000

232.000

Omzet overige departementen (x €1.000)

€ 3.825

€ 3.944

€ 3.944

€ 3.944

€ 3.944

€ 3.944

       

GVA

      

Tarief

€ 75,00

€ 75,00

€ 75,00

€ 75,00

€ 75,00

€ 75,00

Volume

11.500

11.000

11.000

11.000

11.000

11.000

Omzet* (x €1.000)

€ 863

€ 825

€ 825

€ 825

€ 825

€ 825

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Doorlooptijd: % binnen 16 weken na VTW

95%

95%

95%

95%

95%

95%

       

Naamswijziging

      

Tarief

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

Volume

3.650

4.000

4.000

4.000

4.000

4.000

Omzet* (x €1.000)

€ 3.048

€ 3.340

€ 3.340

€ 3.340

€ 3.340

€ 3.340

Doorlooptijd: % binnen 20 weken

98%

90%

90%

90%

90%

90%

       

WWM beroepen

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

Volume

150

150

150

150

150

150

Omzet* (x €1.000)

Doorlooptijd: % binnen 26 weken

95%

85%

85%

85%

85%

85%

       

WWM ontheffingen

      

Tarief

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

Volume

360

360

360

360

360

360

Omzet* (x €1.000)

€ 29

€ 29

€ 29

€ 29

€ 29

€ 29

Doorlooptijd: % binnen 13 weken

95%

85%

85%

85%

85%

85%

       

BOA (Buitengewone opsporingsambtenaren)

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

Volume

10.500

10.500

10.500

10.500

10.500

10.500

Omzet* (x €1.000)

Doorlooptijd: % verzoek art. 142 binnen 16 weken

95%

95%

95%

95%

95%

95%

       

BOD (Bijzondere opsporingsdienst)

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

Volume

350

700

700

700

700

700

Omzet* (x €1.000)

      

Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken

95%

95%

95%

95%

95%

95%

       

WPBR ondernemingen

      

Tarief

€ 600,00

€ 600,00

€ 600,00

€ 600,00

€ 600,00

€ 600,00

Volume

1.000

1.400

1.400

1.400

1.400

1.400

Omzet* (x €1.000)

€ 600

€ 840

€ 840

€ 840

€ 840

€ 840

Doorlooptijd: % binnen 13 weken

95%

95%

95%

95%

95%

95%

       

WPBR leidinggevenden

      

Tarief

€ 92,00

€ 92,00

€ 92,00

€ 92,00

€ 92,00

€ 92,00

Volume

1.100

1.300

1.300

1.300

1.300

1.300

Omzet* (x €1.000)

€ 101

€ 120

€ 120

€ 120

€ 120

€ 120

       

Continue screening

      

Volume Taxi en Kinderopvang

347.000

353.000

353.000

353.000

353.000

353.000

Omzet (x €1.000)

€ 687

€ 804

€ 804

€ 804

€ 804

€ 804

       

Dienst Justis - totaal

      

Fte- totaal (intern personeel)

347

347

347

347

347

347

Saldo baten en lasten in % van totale baten

0%

0%

0%

0%

0%

0%

1

omzet is tariefinkomsten van het aantaal betaalde producten

Licence