De Justitiële Informatiedienst draagt bij aan een veilige en rechtvaardige samenleving. Dit doen we door belanghebbenden te voorzien van cruciale informatie uit het domein van Justitie, Veiligheid, Asiel en Migratie. Met dit werk levert de organisatie een bijdrage aan een veilige en rechtvaardige samenleving, zowel binnen als buiten Nederland. De werkzaamheden worden uitgevoerd ten behoeve van de mensen die de samenleving vormen. Daarmee oefenen we een behoorlijke (maatschappelijke) impact uit – het werk doet er daadwerkelijk toe. Op deze manier draagt de Justitiële Informatiedienst ook bij aan de missie van JenV en AenM.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
Baten als tegenprestatie voor de levering van goederen en/of diensten | 95.102 | 94.500 | 93.900 | 93.600 | 93.500 | 93.500 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 95.102 | 94.500 | 93.900 | 93.600 | 93.500 | 93.500 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | 92.471 | 92.214 | 91.727 | 91.837 | 91.928 | 91.928 |
- Personele kosten | 67.315 | 67.315 | 67.315 | 67.315 | 67.315 | 67.315 |
waarvan eigen personeel | 53.529 | 53.529 | 53.529 | 53.529 | 53.529 | 53.529 |
waarvan inhuur externen | 10.045 | 10.045 | 10.045 | 10.045 | 10.045 | 10.045 |
waarvan overige personele kosten | 3.741 | 3.741 | 3.741 | 3.741 | 3.741 | 3.741 |
- Materiële kosten | 25.156 | 24.899 | 24.412 | 24.522 | 24.613 | 24.613 |
waarvan apparaat ICT | 16.404 | 16.404 | 16.404 | 16.404 | 16.404 | 16.404 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
waarvan overige materiële kosten | 8.252 | 7.995 | 7.508 | 7.618 | 7.709 | 7.709 |
Materiële programmakosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Afschrijvingskosten | 2.531 | 2.773 | 3.341 | 3.225 | 3.151 | 3.151 |
- Materieel | 2.531 | 2.773 | 3.341 | 3.225 | 3.151 | 3.151 |
waarvan apparaat ICT | 2.531 | 2.773 | 3.341 | 3.225 | 3.151 | 3.151 |
waarvan overige materiele kosten | ||||||
- Immaterieel | ||||||
Overige lasten | 0 | ‒ 587 | ‒ 1.268 | ‒ 1.562 | ‒ 1.679 | ‒ 1.679 |
waarvan dotaties voorzieningen | ||||||
waarvan bijzondere lasten | ‒ 587 | ‒ 1.268 | ‒ 1.562 | ‒ 1.679 | ‒ 1.679 | |
Totaal lasten | 95.102 | 94.500 | 93.900 | 93.600 | 93.500 | 93.500 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsaandeel VPB-lasten | ||||||
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Omzet
De omzet van Justid bestaat uit beheeropdrachten, projectopbrengsten en overige opbrengsten. Deze is na verwachting als volgt onder te verdelen: Baten vanuit moederdepartement € 85,8 mln, baten vanuit overige departementen € 4,1 mln en baten vanuit partijen partijen anders dan departementen € 5,2 mln. Voor 2026 en verder verwacht Justid een gelijkblijvende omzet.
De totale omzet laat een daling zien van 2025 naar 2029 van € 1,6 mln, dit betreft de taakstelling van Justid.
Lasten
Personele kosten
Onder de personele kosten zijn zowel de kosten van ambtelijk personeel als externe inhuur opgenomen. Justid maakt gebruik van externe inhuur om een flexibele schil te creëren voor de uit te voeren tijdelijke projectwerkzaamheden. Zoals hierboven vermeld is de verwachting dat de projectwerkzaamheden de komende jaren op niveau blijven, waardoor ook de externe inhuur gelijk zal blijven. In 2025 is waar mogelijk de externe inhuur verambtelijkt zodat, in vergelijking met 2024 en eerdere jaren, een daling van de kosten voor externe inhuur wordt verwacht. De begrote fte’s voor ambtelijk personeel blijft eveneens stabiel.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel | |||||||
Kosten | 45.130 | 53.529 | 53.529 | 53.529 | 53.529 | 53.529 | 53.529 |
Aantal fte's | 538 | 538 | 538 | 538 | 538 | 538 | 538 |
Gem loonsom | 83.885 | 99.552 | 99.496 | 99.496 | 99.496 | 99.496 | 99.496 |
FTE voor DNO en Overhead | 488 | 488 | 488 | 488 | 488 | 488 | 488 |
FTE voor Change | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Externe inhuur | |||||||
Kosten | 11.288 | 10.045 | 10.045 | 10.045 | 10.045 | 10.045 | 10.045 |
Aantal fte's | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 |
Gem kosten p/u (1.692 u per jaar) | 148 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 |
Overige personele kosten | 2.542 | 3.741 | 3.741 | 3.741 | 3.741 | 3.741 | 3.741 |
Totale kosten | 58.960 | 67.315 | 67.315 | 67.315 | 67.315 | 67.315 | 67.315 |
Materiële kosten
De materiële apparaat ICT kosten bestaan uit contracten met leveranciers voor onder andere onderhoud van ICT apparatuur (zoals servers en netwerk), ICT middelen (zoals opslagruimtes en multifunctionals) en jaarlijkse licentiekosten voor software. De raming voor de materiële kosten betreft het regulier beheer van ICT infrastructuur en applicatielandschap. Grote wijzigingen, zoals vernieuwing van applicaties als gevolg van end of life of door wetswijzigingen, valt buiten het reguliere beheer en kan Justid niet eigenstandig begroten. Hiervoor zal in nauwe afstemming met opdrachtgevers telkens incidenteel financiering gevonden moeten worden.
De overige materiële kosten bevatten onder andere huisvestingslasten, kosten inbesteding en overige exploitatiekosten.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen op hardware, zoals servers, laptops en telefoons.
Overige lasten
Onder deze post is de verwachte taakstelling voor Justid opgenomen. De taakstelling moet intern worden ingevuld. In het jaarplan en de begroting 2026 zal hiervoor een voorstel worden opgenomen.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 7.462 | 7.317 | 7.043 | 5.981 | 4.468 | 2.458 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 95.102 | 94.500 | 93.900 | 93.600 | 93.500 | 93.500 |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 92.471 | ‒ 92.214 | ‒ 91.727 | ‒ 91.837 | ‒ 91.928 | ‒ 91.928 | |
Totaal operationele kasstroom | 2.631 | 2.286 | 2.173 | 1.763 | 1.572 | 1.572 | |
3 | -/- totaal investeringen | ‒ 4.209 | ‒ 5.143 | ‒ 4.268 | ‒ 1.859 | ‒ 1.865 | ‒ 1.865 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal investeringsstroom | ‒ 4.209 | ‒ 5.143 | ‒ 4.268 | ‒ 1.859 | ‒ 1.865 | ‒ 1.865 | |
4 | -/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 2.467 | ‒ 1.917 | ‒ 2.467 | ‒ 2.917 | ‒ 3.217 | ‒ 3.517 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 3.900 | 4.500 | 3.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
Totaal financieringskasstroom | 1.433 | 2.583 | 1.033 | ‒ 1.417 | ‒ 1.717 | ‒ 2.017 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 7.317 | 7.043 | 5.981 | 4.468 | 2.458 | 149 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit opbrengsten uit de dienstverlening en uit directe en indirecte kosten exclusief afschrijvingen.
Investeringskasstroom
De investeringen die worden gedaan zijn gerelateerd aan vernieuwing en vervanging van ICT componenten (hardware en software licenties).
Doelmatigheid
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (groep) (* € 1.000) | 95.102 | 94.500 | 93.900 | 93.600 | 93.500 | 93.500 |
Tarieven/uur | 115,00 | 115,00 | 115,00 | 115,00 | 115,00 | 115,00 |
Omzet per productgroep (pxq) (* € 1.000) | 95.102 | 94.500 | 93.900 | 93.600 | 93.500 | 93.500 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 538 | 538 | 538 | 538 | 538 | 538 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
De voorgeschreven doelmatigheidsindicatoren worden door Justid berekend, gemonitord, gestuurd en via de tertaalrapportages gerapporteerd. De indicatoren ‘kostprijs per productgroep/ dienst’ en ‘omzet per productgroep/ dienst’ vermelden nu de totale kosten respectievelijk omzet. Vanaf 2023 is het mogelijk de kostprijs en omzet per opdracht(gever) te monitoren vanuit de recentelijk geïmplementeerde projectenadministratie. Kanttekening daarbij is dat Justid geen standaard productgroepen of diensten heeft die het repeterend voortbrengt; elke Overeenkomst van Opdracht, Dienst Nadere Overeenkomst of Project is verschillend en wordt apart geoffreerd. Bovendien wijzigen de dienstverleningsafspraken jaarlijks en soms ook gedurende het jaar. De daaraan gekoppelde mutaties in de inzet van personeel en materieel werken door in de kostprijs en omzet, waarmee deze indicatoren niet sec de ontwikkeling van de doelmatigheid weergeven, maar ook de resultante zijn van meer- of minderwerk. Justid begroot op een 0-saldo, mee- en tegenvallers worden deel van het eigen vermogen conform de Regeling agentschappen.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Percentage overhead | 24,5% | 24,5% | 24,5% | 24,5% | 24,5% | 24,5% |
Verhouding directe en indirecte kosten | ||||||
Productiviteit | 72,0% | 72,0% | 72,0% | 72,0% | 72,0% | 72,0% |
Ziekteverzuim | 6,3% | 6,3% | 6,3% | 6,3% | 6,3% | 6,3% |
% Externe inhuur (t.o.v. intern personeel) | 15% | 15% | 15% | 15% | 15% | 15% |
De overhead van Justid bevat de klassieke piofach (of scopafijth) functies en ligt stabiel rond de 24,5%.
Justid streeft naar een verzuimpercentage lager dan 6,3% conform de Handleiding Overheidstarieven 2025. Voor Justid is in de driehoek afgesproken dat de totale kosten van tijdelijk extern personeel niet hoger mogen zijn dan 20% van de totale personele kosten. De externe inhuur is begroot op 15%. De roemernorm van 10% is niet haalbaar, omdat Justid tijdelijke projecten uitvoert waarvoor geen structurele kosten worden gemaakt.