Op dit artikel worden de personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het kerndepartement van Justitie en Veiligheid weergegeven. Het betreft hier de verplichtingen en uitgaven voor zowel personeel (waaronder ambtelijk personeel en inhuur externen) als materieel (waaronder ICT-uitgaven en SSO’s).
A. Budgettaire gevolgen
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 714.501 | 567.319 | 519.233 | 513.575 | 497.766 | 492.549 | 479.111 |
Uitgaven | 718.618 | 569.581 | 521.608 | 516.068 | 500.384 | 480.647 | 479.111 | |
91.1 | Apparaatsuitgaven kerndepartement | 718.618 | 569.581 | 521.608 | 516.068 | 500.384 | 480.647 | 479.111 |
Personele uitgaven | 523.856 | 375.390 | 325.336 | 319.614 | 303.322 | 291.870 | 290.334 | |
Eigen personeel | 421.852 | 327.812 | 311.846 | 299.584 | 284.174 | 273.152 | 271.616 | |
Externe inhuur | 101.604 | 46.809 | 12.621 | 19.162 | 18.280 | 17.850 | 17.850 | |
Overig personeel | 400 | 769 | 869 | 868 | 868 | 868 | 868 | |
Materiële uitgaven | 194.762 | 194.191 | 196.272 | 196.454 | 197.062 | 188.777 | 188.777 | |
ICT | 42.780 | 38.450 | 40.476 | 37.397 | 38.030 | 30.893 | 30.893 | |
SSO's | 105.918 | 98.156 | 105.227 | 105.157 | 105.134 | 105.086 | 104.946 | |
Overig materieel | 46.064 | 57.585 | 50.569 | 53.900 | 53.898 | 52.798 | 52.938 | |
Ontvangsten | 15.802 | 10.285 | 10.506 | 10.506 | 10.506 | 10.506 | 10.506 | |
Toelichting op de financiële instrumenten
De lagere uitgaven in het jaar 2025 ten opzichte van het jaar 2024 en verder wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende mutaties:
– Met ingang van de begroting 2025 heeft het onderdeel Asiel en Migratie een eigen begrotingshoofdstuk (XX). Het budget apparaatsuitgaven Asiel en Migratie stond nog op de begroting van Justitie en Veiligheid en is bij de eerste suppletoire begroting 2025 meerjarig overgeboekt naar de begroting van Asiel en Migratie. Het betreft € 121 mln. in 2025; € 112 mln. in 2026; € 104 mln. in 2027 en 2028 en vanaf 2029 € 103 mln.
– De NCTV verstrekt € 45,5 mln. aan het NCSC voor het uitvoeren van diverse taken ter voorkoming of beperking van de uitval van de beschikbaarheid of het verlies van integriteit van de systemen van rijksoverheidsorganisaties en vitale aanbieders en ter verdere versterking van de digitale weerbaarheid van de Nederlandse samenleving. Dit krachtens de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen.
– De apparaatstaakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord stond bij de ontwerpbegroting volledig geparkeerd op artikel 91. Deze is nu bij de 1e suppletoire begroting deels doorverdeeld naar de betreffende uitvoeringsorganisaties, waarvan het budget op een ander artikel staat. Dit betreft € 23,6 mln. in 2026; € 35,3 mln. in 2027; € 47,1 mln. in 2028 oplopend naar € 51,8 mln. vanaf 2029.
– Voor het Justicelink project heeft een aanpassing plaats gevonden in de planning van fase 0 o.a. door een latere start. Als gevolg hiervan schuiven de planning en begroting van de overige fasen op. Dit heeft gevolgen voor het kasritme. Hiervoor wordt circa € 7 mln. doorgeschoven naar 2028.
– Via de eindejaarsmarge worden de gelden, ad € 8,6 mln., voor Justicelink die bestemd zijn voor NFI overgeheveld naar 2025.
– Een bijdrage van € 5,4 mln. aan het ministerie van Financiën ten behoeve van de inkoopcategorie Vakkennis & Persoonlijke Ontwikkeling (V&PO) die rijksbrede overeenkomsten afsluit met als doel het ontsluiten van relevante vakkennis en informatie die overheidsfunctionarissen nodig hebben om hun publieke taak goed te kunnen uitvoeren.
– In het kader van het programma informatiebeveiliging 2.0 wordt totaal € 5,5 mln. overgeheveld naar de taakorganisaties.
– Een meerjarige neerwaartse ramingsbijstelling op het HGIS-budget Europol en Eurojust van € 6,3 mln.
– De toekenning loon -en prijsbijstelling tranche 2025-2030 ad € 9,3 mln. in 2025, € 20,6 mln. in 2026, € 20,4 mln. in 2027, € 19,8 mln. in 2028 € 19,8 mln. En vanaf 2029 structureel € 19,7 mln.
– Voor de meerkosten van het oprichten van een nieuw ministerie worden stuctureel middelen beschikbaar gesteld vanuit de begroting van het ministerie van Asiel en Migratie, op het onderdeel eigen personeel. Het betreft € 2,5 mln. structureel vanaf 2025.
– Vanuit de begroting van Asiel en Migratie worden middelen overgeboekt naar JenV voor de kosten in verband met het Migratiepact, de Asielnoodmaatregelenwet en het tweestatusstelsel. Het betreft in 2025 € 0,2 mln., in 2026 € 1,1 mln.
– De invulling van het amendement van Tweede Kamerlid Bontenbal gebeurt door middel van een apparaatstaakstelling. Het betreft structureel een bedrag van € 2,8 mln. vanaf 2027.
– Een overboeking van NCTV van programmakosten naar apparaatsuitgaven voor het O&F rapport bewaking en beveiliging. Betreft € 6,9 mln. in 2025 en vanaf 2026 structureel € 8,9 mln.
– Voor de voorbereiding en uitvoering van sectorale CSIRT-taken zijn er middelen gereserveerd door IenW (€ 3,4 mln.), EZ (€ 4,3 mln.), BZK (€ 0,6 mln.) en LVVN (0,9 mnl.). Deze middelen, ad € 9,2 mln. voor 2025, worden overgeboekt naar de begroting van JenV voor utvoering van de sectorale CSIRT-taken.
– Vanuit het budget weerbaarheid worden middelen beschikbaar gesteld voor de publiekscampagne die door de NCTV wordt uitgevoerd. Het gaat om € 5 mln. in 2027 en 2028, € 3,5 mln. in 2029 en € 2 mln. in 2030. Daarnaast worden vanuit de JenV-begroting extra middelen beschikbaar gesteld voor aanvullende inzet op de publiekscampagne en communicatie naar burgers door de NCTV in 2025, ter hoogte van € 5 mln.
– Het restant saldo betreft diverse kleinere mutaties.
B. Totaaloverzicht apparaatsuitgaven/kosten
De Minister van JenV is verantwoordelijk voor zeven agentschappen. In de onderstaande tabel zijn de totale apparaatskosten van deze agentschappen weergegeven. Deze worden verder uitgesplitst en toegelicht in de agentschapsparagraaf. Onderstaande tabel geeft ook de totale apparaatsuitgaven voor het kerndepartement en de grote uitvoeringsorganisaties weer. Daarnaast wordt inzicht gegeven in de apparaatsuitgaven van de ZBO’s en RWT’s. Alle begrotingsgefinancierde ZBO’s en RWT’s zijn in het overzicht opgenomen.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatsuitgaven ministerie | 3.262.826 | 3.253.940 | 3.180.720 | 3.165.456 | 3.121.415 | 3.090.798 | 3.076.026 |
Kerndepartement | 718.618 | 569.581 | 521.608 | 516.068 | 500.384 | 480.647 | 479.111 |
Openbaar Ministerie | 868.909 | 921.994 | 902.757 | 885.015 | 862.012 | 861.433 | 861.433 |
Raad voor de rechtspraak | 1.380.119 | 1.456.074 | 1.452.427 | 1.466.031 | 1.466.430 | 1.455.762 | 1.442.526 |
Raad voor de Kinderbescherming | 253.302 | 262.608 | 263.582 | 258.232 | 252.764 | 253.150 | 253.150 |
Hoge Raad | 41.878 | 43.683 | 40.346 | 40.110 | 39.825 | 39.806 | 39.806 |
Totaal apparaatskosten Agentschappen | 2.973.946 | 2.337.784 | 2.525.528 | 2.540.532 | 2.538.925 | 2.542.250 | 2.555.985 |
Dienst Justitiële Inrichtingen | 1.853.522 | 1.948.601 | 2.093.319 | 2.102.303 | 2.124.174 | 2.131.816 | 2.145.821 |
Immigratie en Naturalisatiedienst | 740.458 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Centraal Justitieel Incasso Bureau | 226.289 | 228.216 | 258.107 | 264.085 | 241.559 | 237.317 | 237.047 |
Nederlands Forensisch Instituut | 90.751 | 93.499 | 101.729 | 101.771 | 100.819 | 100.744 | 100.744 |
Dienst Justis | 62.926 | 67.468 | 72.373 | 72.373 | 72.373 | 72.373 | 72.373 |
Justitiële Informatiedienst | 0 | 92.471 | 92.214 | 91.727 | 91.837 | 91.928 | 91.928 |
Justitiële ICT organisatie | 0 | 171.164 | 202.873 | 202.873 | 202.873 | 202.873 | 202.873 |
Totaal apparaatskosten ZBO's en RWT's1 | 9.672.788 | 9.263.401 | 9.112.073 | 9.087.585 | 9.047.388 | 9.042.462 | 9.036.957 |
Nationale Politie | 8.014.578 | 8.567.640 | 8.480.305 | 8.458.622 | 8.419.402 | 8.417.782 | 8.413.614 |
Politieacademie | 3.232 | 4.234 | 3.666 | 3.664 | 3.663 | 3.662 | 3.662 |
Raad voor Rechtsbijstand | 32.152 | 34.583 | 36.808 | 36.789 | 36.776 | 36.771 | 36.771 |
Bureau Financieel Toezicht | 10.512 | 10.594 | 10.896 | 10.827 | 10.823 | 10.822 | 10.822 |
Autoriteit Persoonsgegevens | 45.538 | 55.892 | 53.519 | 53.056 | 53.037 | 51.993 | 50.956 |
College voor de Rechten van de Mens | 11.921 | 13.096 | 12.337 | 11.345 | 11.018 | 10.910 | 10.910 |
College van toezicht collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten | 1.534 | 1.834 | 1.814 | 1.813 | 1.812 | 1.812 | 1.812 |
College Gerechtelijk Deskundigen | 2.338 | 2.408 | 2.347 | 2.325 | 2.322 | 2.320 | 2.320 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 6.199 | 5.927 | 5.923 | 5.918 | 5.916 | 5.915 | 5.915 |
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM) | 5.455 | 8.011 | 7.118 | 7.076 | 7.076 | 7.076 | 7.076 |
Raad voor de rechtshandhaving | 317 | 539 | 539 | 539 | 539 | 539 | 539 |
Reclasseringsorganisaties (cluster): | |||||||
* Reclassering Nederland | 188.426 | 197.512 | 193.164 | 190.096 | 189.761 | 190.090 | 190.090 |
* Leger des Heils | 27.881 | 29.568 | 30.034 | 29.809 | 29.357 | 29.381 | 29.381 |
* Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 89.248 | 95.582 | 99.679 | 99.023 | 98.610 | 96.674 | 96.674 |
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 14.744 | 14.288 | 13.189 | 12.971 | 12.885 | 12.851 | 12.851 |
Slachtofferhulp Nederland | 58.012 | 63.175 | 65.915 | 68.094 | 68.735 | 68.726 | 68.726 |
LBIO | 3.708 | 4.242 | 4.240 | 4.215 | 4.213 | 4.086 | 4.086 |
Halt | 13.608 | 13.882 | 14.151 | 14.389 | 14.553 | 14.572 | 14.572 |
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) | 49.240 | 63.486 | 58.757 | 59.452 | 59.336 | 58.929 | 58.629 |
Onderzoeksraad voor Veiligheid | 16.315 | 17.280 | 17.672 | 17.562 | 17.554 | 17.551 | 17.551 |
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) (inburgering) | 0 | 59.628 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) (Asiel en Migratie) [1] | 1.061.030 | ||||||
Stichting Nidos [1] | 16.800 | ||||||
Gerechtsdeurwaarders (cluster) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Notarissen (cluster) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Kansspelautoriteit (Ksa) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Het Keurmerkinstituut BV | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
C. Apparaatsuitgaven per Directoraat Generaal
Onderstaand worden de apparaatsuitgaven van het kerndepartement in tabelvorm waar mogelijk onderverdeeld naar Directoraat Generaal.
organisatieonderdeel | bedrag |
---|---|
DG Politie en Veiligheidsregio´s | 21.197 |
DG ondermijning | 9.564 |
DG Rechtspleging en Rechtshandhaving | 60.037 |
DG Straffen en Beschermen | 41.669 |
NCTV | 75.561 |
Inspectie JenV | 16.248 |
SG en HDBV cluster | 297.332 |
Totaal Apparaat | 521.608 |
Inspectie JenV
Op artikel 91 worden ook de uitgaven voor de Inspectie JenV verantwoord.
Het werkprogramma wordt separaat aan het parlement aangeboden. De Inspectie JenV kent onder gezag van de Inspecteur-Generaal, de volgende indeling in toezichtgebieden en een beheerdirectie:
– Directie Beschermen, Straffen en Handhaving (BSH);
– Directie Politie, Security en Crisisbeheersing (PSenC);
– Directie Strategie, Kwaliteit en Bedrijfsvoering (SKenB).
Met deze indeling wordt een substantieel deel van de taakuitvoering door JenV-uitvoeringsorganisaties gedekt met toezicht om zo de kwaliteit van de taakuitvoering en de naleving van regels en normen inzichtelijk te maken. Met haar toezicht kijkt de Inspectie JenV periodiek naar het functioneren van organisaties en de ketens en netwerken waarin zij samenwerken. Zo ontstaat een breed en evenwichtig inzicht in de (uit)werking van de maatschappelijke opgaven van JenV: een weerbare samenleving, bescherming en perspectief waaronder een rechtvaardig migratiebeleid en een veilige samenleving. De Inspectie benoemt daarbij leerpunten, formuleert aanbevelingen en signaleert kansen en risico’s.