Inleiding
SSC-ICT is partner van en voor het Rijk. Als shared service center levert het intensieve dienstverlening aan negen ministeries. Naast de werkplekautomatisering gaat het dan om applicaties, housing en hosting, en ICT-infrastructuren voor rijksgebouwen en tijdens evenementen. 58.000 ambtenaren van negen ministeries werken via de ICT-omgeving van SSC-ICT.
Internationale dreiging en behoefte aan soevereiniteit toegenomen
Internationaal is de geopolitieke situatie snel veranderd. De cyberdreiging is mede vanwege de oorlog in Oekraïne vanuit criminele en statelijke actoren sterk toegenomen. De machtsconcentratie van Big Tech versterkt de behoefte om meer onafhankelijk te worden van leveranciers uit niet-Europese landen.
Ter zake zijn inmiddels talloze rapporten verschenen en in voorbereiding. Een kleine greep:
– Cybersecuritybeeld Nederland (NCTV/2024);
– De veiligheidsstrategie voor het Koninkrijk der Nederlanden (JenV/2023);
– Wolken aan de horizon (Kathmann/Six Dijkstra/2024);
– Van kwetsbaar naar weerbaar (ABD Topconsult/2025);
– Het Rijk in de cloud (ARK/2025).
Het verhogen van de digitale veiligheid en digitale autonomie, is dan ook één van de speerpunten van het huidige kabinet, in het bijzonder van de Staatssecretaris Digitalisering en Koninkrijksrelaties. Dit krijgt vorm via de Nederlandse Digitaliseringstrategie die in juli 2025 is verschenen en het nieuwe cloudbeleid dat medio 2025 wordt verwacht. SSC-ICT anticipeert hierop met de meerjarige strategie 2025-2028, waarin dit onderwerp een prominente plaats inneemt. Voornemen is om over de volle breedte de inspanningen qua veiligheid en autonomie te intensiveren. Waar mogelijk in steeds nauwere samenwerking met partners; vooral binnen, maar ook buiten de Rijksoverheid.
Extra financiële middelen nodig
Het betreft dus maatregelen die aanvullend zijn op de verbeterslag die reeds gemaakt is en deels nog gaande is in het kader van transformatiefase van SSC-ICT (die wordt afgerond in 2025).
Voor de genoemde intensivering zijn extra financiële middelen nodig. Deze middelen worden ingezet voor:
1. maatregelen die direct of indirect bijdragen aan de informatiebeveiliging (incl. maatregelen die samenhangen met de nieuwe wettelijke vereisten zoals de Cyberbeveiligingswet (NIS2), ABRO, AI Act, Cybersecurity Act) en de daarmee gemoeide extra compliance druk;
2. maatregelen ter vergroting digitale autonomie.
Staat van baten en lasten
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | 370.959 | 432.478 | 443.297 | 451.094 | 463.942 | 477.971 | 477.971 |
Waarvan generieke producten/diensten | 9.930 | 119.618 | 11.624 | 11.829 | 12.166 | 12.534 | 12.534 |
Generiek Rijk | n.b. | n.b. | 3.643 | 3.707 | 3.812 | 3.927 | 3.927 |
Kostenverdeelnotitie | n.b. | n.b. | 7.982 | 8.122 | 8.354 | 8.606 | 8.606 |
Waarvan gemeenschappelijke producten/diensten | 326.143 | 311.659 | 394.273 | 401.208 | 412.635 | 425.113 | 425.113 |
Applicaties en applicatiebeheer | n.b. | n.b. | 54.900 | 55.866 | 57.457 | 59.195 | 59.195 |
Basisinrichting kantoorpand | n.b. | n.b. | 52.652 | 53.578 | 55.104 | 56.771 | 56.771 |
Basisplus kantoorapplicaties | n.b. | n.b. | 4.258 | 4.333 | 4.457 | 4.592 | 4.592 |
Digitale werkomgeving | n.b. | n.b. | 124.053 | 126.235 | 129.831 | 133.757 | 133.757 |
Hosting | n.b. | n.b. | 47.056 | 47.884 | 49.248 | 50.737 | 50.737 |
Housing | n.b. | n.b. | 2.860 | 2.910 | 2.993 | 3.083 | 3.083 |
Klantspecifieke diensten | n.b. | n.b. | 29.726 | 30.249 | 31.110 | 32.051 | 32.051 |
Materieel | n.b. | n.b. | 3.112 | 3.167 | 3.257 | 3.356 | 3.356 |
Persoonlijke devices | n.b. | n.b. | 75.654 | 76.985 | 79.178 | 81.572 | 81.572 |
Waarvan klantspecifieke producten/diensten | 34.886 | 1.200 | 37.400 | 38.058 | 39.141 | 40.325 | 40.325 |
Kwartaalverrekening en Maatwerk | n.b. | n.b. | 37.400 | 38.058 | 39.141 | 40.325 | 40.325 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 5.517 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 52 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 376.528 | 432.478 | 443.297 | 451.094 | 463.942 | 477.971 | 477.971 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 352.387 | 387.883 | 387.624 | 400.280 | 412.079 | 424.987 | 424.987 |
- Personele kosten | 187.146 | 199.607 | 193.135 | 201.513 | 208.939 | 217.174 | 217.174 |
waarvan eigen personeel | 117.574 | 114.572 | 142.366 | 149.627 | 155.911 | 162.927 | 162.927 |
waarvan inhuur externen | 63.024 | 77.166 | 44.712 | 45.695 | 46.701 | 47.775 | 47.775 |
waarvan overige personele kosten | 6.548 | 7.869 | 6.057 | 6.190 | 6.327 | 6.472 | 6.472 |
- Materiële kosten | 165.241 | 188.276 | 194.489 | 198.767 | 203.140 | 207.813 | 207.813 |
waarvan apparaat ICT | 143.209 | 149.676 | 160.105 | 163.627 | 167.227 | 171.073 | 171.073 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 20.372 | 27.887 | 26.733 | 27.321 | 27.922 | 28.564 | 28.564 |
waarvan overige materiële kosten | 1.660 | 10.713 | 7.651 | 7.819 | 7.991 | 8.175 | 8.175 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 6.763 | 0 | 6.762 | 6.911 | 7.063 | 7.225 | 7.225 |
Rentelasten | 1.989 | 799 | 3.119 | 3.119 | 3.119 | 3.119 | 3.119 |
Afschrijvingskosten | 42.502 | 49.295 | 45.792 | 40.784 | 41.681 | 42.640 | 42.640 |
- Materieel | 37.298 | 41.758 | 39.906 | 40.784 | 41.681 | 42.640 | 42.640 |
waarvan apparaat ICT | 37.298 | 41.758 | 39.906 | 40.784 | 41.681 | 42.640 | 42.640 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 5.204 | 7.537 | 5.886 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 6.829 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 4.884 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 1.945 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 410.470 | 437.978 | 443.297 | 451.094 | 463.942 | 477.971 | 477.971 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 33.942 | ‒ 5.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 33.942 | ‒ 5.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Voor de baten in de Ontwerpbegroting 2026 is uitgegaan van de stand van de afgenomen orderportefeuille per 1-1-2025 inclusief ontwikkelingen van de prijs (contracten, indexatie van personele en materiële lasten, kostenstijging van andere SSO’s), aantallen (stijging- en daling van de afname van onze orderportefeuille) en inhoud (met name intensivering van security en compliance) van onze dienstverlening. Daarnaast is rekening gehouden met de ontwikkelingen op aantallen, mede in overleg met onze afnemers.
In voorgaande jaren werden de baten voor de Basis+ dienstverlening (kwartaalverrekening van onder andere randapparatuur zoals muizen en toetsenborden) niet meegenomen in de begroting: deze werd niet afzonderlijk gebudgetteerd en ook niet als baten opgenomen. Hierdoor ontstond jaarlijks een positieve afwijking in de gerealiseerde omzet, maar ook een negatieve afwijking in de kosten. Vanaf 2026 worden de verwachte baten uit deze dienstverlening structureel opgenomen, zodat een realistischer en completer beeld ontstaat van zowel baten als lasten. Het effect is hiervan circa € 13,0 mln. hoger dan vorig jaar begroot.
In de ontwerpbegroting van SSC-ICT bedragen de totale baten circa € 443 mln. Hiervan is ongeveer € 123 mln. afkomstig van het moederdepartement en € 319 mln. van overige departementen. Daarnaast komt een beperkt deel, circa € 1 mln., uit omzet met derden. Deze verdeling weerspiegelt de huidige spreiding van de inkomstenbronnen binnen SSC-ICT.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten omvatten alle personele uitgaven van de ambtenaren in dienst, gedetacheerde ambtenaren, kosten van uitzendkrachten en inhuur van externen. De stijging in de loonkosten ambtelijk personeel is, het gevolg van de verdere invulling van de personele bezetting in 2026 en indexatie conform CPB CEP cijfers van 26 februari 2025. Met deze invulling, zowel op kwantitatief als op kwalitatief niveau, wil SSC-ICT de continuïteit van de dienstverlening waarborgen. Daarbij hoort het verder intensiveren van verambtelijking wat weerspiegelt wordt in de begroting van 2026. In het meerjarenperspectief wil SSC-ICT extra investeren in intern personeel om de continuïteit van de dienstverlening te kunnen blijven garanderen.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan voor een belangrijk deel uit de directe inkoopkosten van de dienstverlening, zoals kosten voor de (reguliere) ICT-werkplek en hosting van applicaties. Daarnaast vallen de kosten voor huisvesting en de servicekosten BZK onder deze post. Voor 2026 wordt, inachtneming met de extra opgenomen kosten voor onze Basis+ dienstverlening, uitgegaan van een lichte daling van de materiële kosten.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten hebben betrekking op investeringen in hard- en software en overige materiële vaste activa. De voor de generieke en gemeenschappelijke basis- en basisplusdienstverlening benodigde activa zijn in eigendom bij SSC-ICT. Door het achterblijven van investeringen in voorgaande jaren vallen de afschrijvingskosten lager uit.
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 8.163 | 30.082 | 41.054 | 40.818 | 37.395 | 28.160 | 15.735 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 387.025 | 432.478 | 443.297 | 451.557 | 464.750 | 479.182 | 479.182 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 359.120 | ‒ 387.883 | ‒ 387.624 | ‒ 400.743 | ‒ 412.887 | ‒ 426.198 | ‒ 426.198 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 27.905 | 44.595 | 55.673 | 50.814 | 51.863 | 52.984 | 52.984 |
-/- totaal investeringen | ‒ 47.390 | ‒ 106.602 | ‒ 83.979 | ‒ 63.365 | ‒ 68.323 | ‒ 78.684 | ‒ 78.684 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 1.945 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 45.445 | ‒ 106.602 | ‒ 83.979 | ‒ 63.365 | ‒ 68.323 | ‒ 78.684 | ‒ 78.684 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 10.707 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 13.482 | 5.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 41.544 | ‒ 39.123 | ‒ 43.312 | ‒ 54.236 | ‒ 61.098 | ‒ 65.410 | ‒ 73.854 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 47.956 | 106.602 | 71.382 | 63.365 | 68.323 | 78.684 | 78.684 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 9.187 | 72.979 | 28.070 | 9.129 | 7.225 | 13.274 | 4.830 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | ‒ 190 | 41.054 | 40.818 | 37.395 | 28.160 | 15.735 | ‒ 5.135 |
Toelichting
De belangrijkste ontwikkeling in ons kasstroomoverzicht, zijn de verwachte investeringen in hard- en software. Het gaat hierbij om periodieke vervanging persoonlijke mobiele apparatuur, netwerkapparatuur in het Overheid Data Centrum Rijswijk, servers en licenties. Tevens betreft het de vervanging van technische verouderde systemen.
Doelmatigheidsindicatoren
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 1.116 | 1.129 | 1.238 | 1.238 | 1.238 | 1.238 | 1.238 |
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 5,4% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Klanttevredenheid (KTO) | n.b. | 7 | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 |
Gebruikerstevredenheidbeleving (GTO) | 7,4 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Medewerkertevredenheid | n.b. | 7 | ‒ | 7 | ‒ | 7 | ‒ |
Kostprijs | |||||||
Digitale werkomgeving basis | 1.245 | 1.435 | 1.524 | 1.580 | 1.638 | 1.697 | 1.759 |
Digitale werkomgeving on-line | 535 | 596 | 784 | 813 | 842 | 873 | 905 |
Digitale werkomgeving light | 255 | 283 | 254 | 263 | 273 | 283 | 293 |
Basisinrichting kantoorpand | 63 | 74 | 67 | 69 | 72 | 75 | 77 |
Fat client DWR special | 975 | 1.081 | 975 | 1.011 | 1.047 | 1.086 | 1.125 |
Kiosk PC incl. monitor | 730 | 719 | 565 | 586 | 607 | 629 | 652 |
Omzet per productgroep (PxQ) (bedragen x € 1.000) | |||||||
Generiek | 9.930 | 12.974 | 12.219 | 12.434 | 12.788 | 13.175 | 13.175 |
Gemeenschappelijk | 326.143 | 380.580 | 393.096 | 400.011 | 411.404 | 423.844 | 423.844 |
Klantspecifiek | 34.886 | 38.923 | 37.981 | 38.649 | 39.750 | 40.952 | 40.952 |
Totaal | 370.959 | 432.478 | 443.297 | 451.094 | 463.942 | 477.971 | 477.971 |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
Beschikbaarheid kernsystemen | 99,9% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% |
Grote incidenten | 58 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
Geleverd binnen gestelde termijn | 84,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% |
Server hardware onder suppport | 90,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% |
Software onder support | 60,6% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
Doorlichting uitgevoerd cq gepland |
Toelichting
Generiek deel
FTE-totaal
Fte totaal betreft de maximale bezetting van ambtelijk personeel welke benodigd is voor continuering van de dienstverlening. Hierbij is 1,0 fte gelijk aan een aanstelling van 36,0 uur per week.
Saldo van baten en lasten
Het saldo van baten en lasten dient in evenwicht te zijn. Dit betreft het verschil tussen de inkomsten en uitgaven van SSC-ICT, voor zover afkomstig uit reguliere financiële activiteiten, zoals inkomsten op basis van standaard leveringsafspraken met afnemers, maatwerkopdrachten en personele- en materiele uitgaven.
Klanttevredenheid
SSC-ICT streeft naar een volwassen opdrachtgevers-opdrachtnemers relatie. Om de tevredenheid van de belanghebbenden van SSC-ICT in beeld te krijgen worden periodiek metingen verricht. Dit betreft de tevredenheid van de belanghebbenden/opdrachtgevers en klanten in de klantcontacten met SSC-ICT. Dit staat los van de tevredenheid die gemeten wordt bij gebruikers. Deze belanghebbenden/opdrachtgevers en klanten hebben contact met SSC-ICT medewerkers op verschillend strategisch/tactische lagen in de organisatie. De norm voor 2026 voor dit onderzoek is minimaal een 6,5.
Gebruikerstevredenheid
SSC-ICT streeft naar een actueel beeld van de tevredenheid van de eindgebruikers over de kwaliteit van de geleverde dienstverlening. Dit betreft de beoordeling door de eindgebruikers van de gehele dienstverlening van SSC-ICT, in de context waar Shared Service Organisaties voor in het leven zijn geroepen. Tien keer per jaar wordt één tiende deel van de eindgebruikers bevraagd middels een enquête waarin deze vraag is opgenomen. In de maanden augustus en december vindt er geen gebruikers tevredenheidsonderzoek plaats vanwege de vakanties in die maanden en de daarbij gepaarde lage respons. De norm voor dit onderzoek is een 7,0.
Medewerkerstevredenheid
SSC-ICT wil een goede werkgever zijn, waarin plezier, betrokkenheid en ontwikkeling van haar medewerkers voorop staan. In periodieke metingen wordt dat beeld binnen de organisatie opgehaald. Dit betreft een tweejaarlijks onderzoek. In 2027 zal er weer een medewerkerstevredenheidsonderzoek worden uitgevoerd.
Kostprijs
De gepresenteerde tarieven zijn voorlopig en gebaseerd op de Producten- en dienstencatalogus (PDC) SSC-ICT 2025, inclusief prijsstijgingen per product. De tarieven voor 2026 zijn nog niet definitief.
De DWR wordt in drie varianten aangeboden: Basis (volledige Windowsomgeving), Online (Cloudbook, Kiosk PC of eigen apparaat) en Light (beperkte functionaliteit voor tablets en telefoons).
De inrichting van Kantoorpanden Basisdiensten wordt per vierkante meter verrekend en omvat werkplek- en afdrukdiensten, LAN, wifi, telefonie en vergaderfaciliteiten, beschikbaar voor alle rijksambtenaren.
De Fat Client DWR Basis is beschikbaar voor gevallen waarin bepaalde applicaties of speciale randapparatuur nodig zijn
Omzet
De totale omzet betreft de geraamde kostendekkende opbrengsten welke grotendeels worden gerealiseerd op basis van financiële afspraken met de klanten. Deze worden per afnemer binnen het verzorgingsgebied van SSC-ICT vastgelegd in het Dossier Financiële Afspraken (DFA).
Specifiek deel
Beschikbaarheid kernsystemen
SSC-ICT streeft naar een hoge beschikbaarheid van haar dienstverlening. Om de basis dienstverlening te kunnen garanderen zijn twintig kernsystemen en kerndiensten gedefinieerd waarvoor een hoge beschikbaarheid gewenst is. Deze kernsystemen zijn voorwaardelijk voor de werkzaamheden van 58.000 rijksambtenaren. De twintig kernsystemen/diensten zijn gegroepeerd over vier categorieën. Over deze categorieën wordt de beschikbaarheid gerapporteerd. Met andere woorden, als een van de kernsystemen uit een van deze vier categorieën uitvalt, gaat de beschikbaarheid van die specifieke categorie naar beneden. Voor alle kernsystemen geldt een beschikbaarheidsnorm van 98,0%.
Grote incidenten
SSC-ICT streeft naar een zo laag mogelijk aantal grote incidenten (storingen) om de beschikbaarheid van de dienstverlening zo optimaal mogelijk te houden. Dit betreft het totaal aantal grote incidenten vanaf het begin van het kalenderjaar. Een groot incident wordt als zodanig gedefinieerd als de urgentie (intolerantie van uitstel), de impact (hoeveel gebruikers zijn geraakt) en het escalatierisico (verspreiding) hoog zijn. De norm is maximaal 75 grote incidenten per jaar.
Levertijd standaard diensten
SSC-ICT levert standaard diensten conform afgesproken niveaus van dienstverlening. Dit betreft de doorlooptijd van aanvragen voor voorzieningen die in de PDC van SSC-ICT genoemd staan onder «Servicegroep Rijkswerkomgeving» met een afgesproken maximale levertijd. De norm is dat 95% van de aanvragen binnen de streeftijd is geleverd.
Hardware in support
SSC-ICT wil veroudering van infrastructuur componenten voorkomen. De norm voor 2026 is dat 80% van de gedefinieerde en geregistreerde hardware in support is. Meting vindt plaats op de servers.
Software in support
SSC-ICT zorgt voor een veilige werkomgeving. Dit betreft het percentage softwarecomponenten waarvoor de leverancier security updates (support) levert. Per applicatielandschap is gedefinieerd welke servers daar aan gekoppeld zijn. Per server is inzichtelijk welke software componenten daar op draaien en tot wanneer zij in support zijn. De norm voor 2026 is 90%.