Base description which applies to whole site

5.6 Shared Service Centrum ICT (SSC-ICT)

Inleiding

SSC-ICT is partner van en voor het Rijk. Als shared service center levert het  intensieve dienstverlening aan negen ministeries. Naast de werkplekautomatisering gaat het dan om applicaties, housing en hosting, en ICT-infrastructuren voor rijksgebouwen en tijdens evenementen. 58.000 ambtenaren van negen ministeries werken via de ICT-omgeving van SSC-ICT.

Internationale dreiging en behoefte aan soevereiniteit toegenomen

Internationaal is de geopolitieke situatie snel veranderd. De cyberdreiging is mede vanwege de oorlog in Oekraïne vanuit criminele en statelijke actoren sterk toegenomen. De machtsconcentratie van Big Tech versterkt de behoefte om meer onafhankelijk te worden van leveranciers uit niet-Europese landen.

Ter zake zijn inmiddels talloze rapporten verschenen en in voorbereiding. Een kleine greep:

  • Cybersecuritybeeld Nederland (NCTV/2024);

  • De veiligheidsstrategie voor het Koninkrijk der Nederlanden (JenV/2023);

  • Wolken aan de horizon (Kathmann/Six Dijkstra/2024);

  • Van kwetsbaar naar weerbaar (ABD Topconsult/2025);

  • Het Rijk in de cloud (ARK/2025).

Het verhogen van de digitale veiligheid en digitale autonomie, is dan ook één van de speerpunten van het huidige kabinet, in het bijzonder van de Staatssecretaris Digitalisering en Koninkrijksrelaties. Dit krijgt vorm via de Nederlandse Digitaliseringstrategie die in juli 2025 is verschenen en het nieuwe cloudbeleid dat medio 2025 wordt verwacht. SSC-ICT anticipeert hierop met de meerjarige strategie 2025-2028, waarin dit onderwerp een prominente plaats inneemt. Voornemen is om over de volle breedte de inspanningen qua veiligheid en autonomie te intensiveren. Waar mogelijk in steeds nauwere samenwerking met partners; vooral binnen, maar ook buiten de Rijksoverheid.

Extra financiële middelen nodig

Het betreft dus maatregelen die aanvullend zijn op de verbeterslag die reeds gemaakt is en deels nog gaande is in het kader van transformatiefase van SSC-ICT (die wordt afgerond in 2025).

Voor de genoemde intensivering zijn extra financiële middelen nodig. Deze middelen worden ingezet voor: 

  • 1. maatregelen die direct of indirect bijdragen aan de informatiebeveiliging (incl. maatregelen die samenhangen met de nieuwe wettelijke vereisten zoals de Cyberbeveiligingswet (NIS2), ABRO, AI Act, Cybersecurity Act) en de daarmee gemoeide extra compliance druk;

  • 2. maatregelen ter vergroting digitale autonomie.

Staat van baten en lasten

Tabel 50 Begroting van baten-lastenagentschap SSC-ICT voor het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
 

Stand slotwet 2024

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Baten

       

- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

370.959

432.478

443.297

451.094

463.942

477.971

477.971

Waarvan generieke producten/diensten

9.930

119.618

11.624

11.829

12.166

12.534

12.534

Generiek Rijk

n.b.

n.b.

3.643

3.707

3.812

3.927

3.927

Kostenverdeelnotitie

n.b.

n.b.

7.982

8.122

8.354

8.606

8.606

Waarvan gemeenschappelijke producten/diensten

326.143

311.659

394.273

401.208

412.635

425.113

425.113

Applicaties en applicatiebeheer

n.b.

n.b.

54.900

55.866

57.457

59.195

59.195

Basisinrichting kantoorpand

n.b.

n.b.

52.652

53.578

55.104

56.771

56.771

Basisplus kantoorapplicaties

n.b.

n.b.

4.258

4.333

4.457

4.592

4.592

Digitale werkomgeving

n.b.

n.b.

124.053

126.235

129.831

133.757

133.757

Hosting

n.b.

n.b.

47.056

47.884

49.248

50.737

50.737

Housing

n.b.

n.b.

2.860

2.910

2.993

3.083

3.083

Klantspecifieke diensten

n.b.

n.b.

29.726

30.249

31.110

32.051

32.051

Materieel

n.b.

n.b.

3.112

3.167

3.257

3.356

3.356

Persoonlijke devices

n.b.

n.b.

75.654

76.985

79.178

81.572

81.572

Waarvan klantspecifieke producten/diensten

34.886

1.200

37.400

38.058

39.141

40.325

40.325

Kwartaalverrekening en Maatwerk

n.b.

n.b.

37.400

38.058

39.141

40.325

40.325

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

5.517

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

52

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

376.528

432.478

443.297

451.094

463.942

477.971

477.971

        

Lasten

       

Apparaatskosten

352.387

387.883

387.624

400.280

412.079

424.987

424.987

- Personele kosten

187.146

199.607

193.135

201.513

208.939

217.174

217.174

waarvan eigen personeel

117.574

114.572

142.366

149.627

155.911

162.927

162.927

waarvan inhuur externen

63.024

77.166

44.712

45.695

46.701

47.775

47.775

waarvan overige personele kosten

6.548

7.869

6.057

6.190

6.327

6.472

6.472

- Materiële kosten

165.241

188.276

194.489

198.767

203.140

207.813

207.813

waarvan apparaat ICT

143.209

149.676

160.105

163.627

167.227

171.073

171.073

waarvan bijdrage aan SSO's

20.372

27.887

26.733

27.321

27.922

28.564

28.564

waarvan overige materiële kosten

1.660

10.713

7.651

7.819

7.991

8.175

8.175

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

6.763

0

6.762

6.911

7.063

7.225

7.225

Rentelasten

1.989

799

3.119

3.119

3.119

3.119

3.119

Afschrijvingskosten

42.502

49.295

45.792

40.784

41.681

42.640

42.640

- Materieel

37.298

41.758

39.906

40.784

41.681

42.640

42.640

waarvan apparaat ICT

37.298

41.758

39.906

40.784

41.681

42.640

42.640

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

0

0

0

- Immaterieel

5.204

7.537

5.886

0

0

0

0

Overige lasten

6.829

0

0

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

4.884

0

0

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

1.945

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

410.470

437.978

443.297

451.094

463.942

477.971

477.971

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 33.942

‒ 5.500

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

‒ 33.942

‒ 5.500

0

0

0

0

0

Toelichting

Baten

Voor de baten in de Ontwerpbegroting 2026 is uitgegaan van de stand van de afgenomen orderportefeuille per 1-1-2025 inclusief ontwikkelingen van de prijs (contracten, indexatie van personele en materiële lasten, kostenstijging van andere SSO’s), aantallen (stijging- en daling van de afname van onze orderportefeuille) en inhoud (met name intensivering van security en compliance) van onze dienstverlening. Daarnaast is rekening gehouden met de ontwikkelingen op aantallen, mede in overleg met onze afnemers.

In voorgaande jaren werden de baten voor de Basis+ dienstverlening (kwartaalverrekening van onder andere randapparatuur zoals muizen en toetsenborden) niet meegenomen in de begroting: deze werd niet afzonderlijk gebudgetteerd en ook niet als baten opgenomen. Hierdoor ontstond jaarlijks een positieve afwijking in de gerealiseerde omzet, maar ook een negatieve afwijking in de kosten. Vanaf 2026 worden de verwachte baten uit deze dienstverlening structureel opgenomen, zodat een realistischer en completer beeld ontstaat van zowel baten als lasten. Het effect is hiervan circa € 13,0 mln. hoger dan vorig jaar begroot.

In de ontwerpbegroting van SSC-ICT bedragen de totale baten circa € 443 mln. Hiervan is ongeveer € 123 mln. afkomstig van het moederdepartement en € 319 mln. van overige departementen. Daarnaast komt een beperkt deel, circa € 1 mln., uit omzet met derden. Deze verdeling weerspiegelt de huidige spreiding van de inkomstenbronnen binnen SSC-ICT.

Lasten

Personele kosten

De personele kosten omvatten alle personele uitgaven van de ambtenaren in dienst, gedetacheerde ambtenaren, kosten van uitzendkrachten en inhuur van externen. De stijging in de loonkosten ambtelijk personeel is, het gevolg van de verdere invulling van de personele bezetting in 2026 en indexatie conform CPB CEP cijfers van 26 februari 2025. Met deze invulling, zowel op kwantitatief als op kwalitatief niveau, wil SSC-ICT de continuïteit van de dienstverlening waarborgen. Daarbij hoort het verder intensiveren van verambtelijking wat weerspiegelt wordt in de begroting van 2026. In het meerjarenperspectief wil SSC-ICT extra investeren in intern personeel om de continuïteit van de dienstverlening te kunnen blijven garanderen.

Materiële kosten

De materiële kosten bestaan voor een belangrijk deel uit de directe inkoopkosten van de dienstverlening, zoals kosten voor de (reguliere) ICT-werkplek en hosting van applicaties. Daarnaast vallen de kosten voor huisvesting en de servicekosten BZK onder deze post. Voor 2026 wordt, inachtneming met de extra opgenomen kosten voor onze Basis+ dienstverlening, uitgegaan van een lichte daling van de materiële kosten.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten hebben betrekking op investeringen in hard- en software en overige materiële vaste activa. De voor de generieke en gemeenschappelijke basis- en basisplusdienstverlening benodigde activa zijn in eigendom bij SSC-ICT. Door het achterblijven van investeringen in voorgaande jaren vallen de afschrijvingskosten lager uit.

Kasstroomoverzicht

Tabel 51 Kasstroomoverzicht van baten-lastenagentschap SSC-ICT over het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
  

Stand slotwet 2024

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

8.163

30.082

41.054

40.818

37.395

28.160

15.735

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

387.025

432.478

443.297

451.557

464.750

479.182

479.182

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 359.120

‒ 387.883

‒ 387.624

‒ 400.743

‒ 412.887

‒ 426.198

‒ 426.198

2.

Totaal operationele kasstroom

27.905

44.595

55.673

50.814

51.863

52.984

52.984

 

-/- totaal investeringen

‒ 47.390

‒ 106.602

‒ 83.979

‒ 63.365

‒ 68.323

‒ 78.684

‒ 78.684

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

1.945

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 45.445

‒ 106.602

‒ 83.979

‒ 63.365

‒ 68.323

‒ 78.684

‒ 78.684

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

‒ 10.707

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

13.482

5.500

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 41.544

‒ 39.123

‒ 43.312

‒ 54.236

‒ 61.098

‒ 65.410

‒ 73.854

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

47.956

106.602

71.382

63.365

68.323

78.684

78.684

4.

Totaal financieringskasstroom

9.187

72.979

28.070

9.129

7.225

13.274

4.830

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

‒ 190

41.054

40.818

37.395

28.160

15.735

‒ 5.135

Toelichting

De belangrijkste ontwikkeling in ons kasstroomoverzicht, zijn de verwachte investeringen in hard- en software. Het gaat hierbij om periodieke vervanging persoonlijke mobiele apparatuur, netwerkapparatuur in het Overheid Data Centrum Rijswijk, servers en licenties. Tevens betreft het de vervanging van technische verouderde systemen.

Doelmatigheidsindicatoren

Tabel 52 Overzicht doelmatigheidsindicatoren SSC-ICT
 

Stand slotwet 2024

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Omschrijving Generiek Deel

       

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

1.116

1.129

1.238

1.238

1.238

1.238

1.238

Saldo van baten en lasten (%)

‒ 5,4%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

Klanttevredenheid (KTO)

n.b.

7

6,5

6,5

6,5

6,5

6,5

Gebruikerstevredenheidbeleving (GTO)

7,4

7

7

7

7

7

7

Medewerkertevredenheid

n.b.

7

7

7

        

Kostprijs

       

Digitale werkomgeving basis

1.245

1.435

1.524

1.580

1.638

1.697

1.759

Digitale werkomgeving on-line

535

596

784

813

842

873

905

Digitale werkomgeving light

255

283

254

263

273

283

293

Basisinrichting kantoorpand

63

74

67

69

72

75

77

Fat client DWR special

975

1.081

975

1.011

1.047

1.086

1.125

Kiosk PC incl. monitor

730

719

565

586

607

629

652

        

Omzet per productgroep (PxQ) (bedragen x € 1.000)

       

Generiek

9.930

12.974

12.219

12.434

12.788

13.175

13.175

Gemeenschappelijk

326.143

380.580

393.096

400.011

411.404

423.844

423.844

Klantspecifiek

34.886

38.923

37.981

38.649

39.750

40.952

40.952

        

Totaal

370.959

432.478

443.297

451.094

463.942

477.971

477.971

        

Omschrijving Specifiek Deel

       

Beschikbaarheid kernsystemen

99,9%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

Grote incidenten

58

75

75

75

75

75

75

Geleverd binnen gestelde termijn

84,0%

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

Server hardware onder suppport

90,0%

80,0%

80,0%

80,0%

80,0%

80,0%

80,0%

Software onder support

60,6%

90,0%

90,0%

90,0%

90,0%

90,0%

90,0%

Doorlichting uitgevoerd cq gepland

       

Toelichting

Generiek deel

FTE-totaal

Fte totaal betreft de maximale bezetting van ambtelijk personeel welke benodigd is voor continuering van de dienstverlening. Hierbij is 1,0 fte gelijk aan een aanstelling van 36,0 uur per week.

Saldo van baten en lasten

Het saldo van baten en lasten dient in evenwicht te zijn. Dit betreft het verschil tussen de inkomsten en uitgaven van SSC-ICT, voor zover afkomstig uit reguliere financiële activiteiten, zoals inkomsten op basis van standaard leveringsafspraken met afnemers, maatwerkopdrachten en personele- en materiele uitgaven.

Klanttevredenheid

SSC-ICT streeft naar een volwassen opdrachtgevers-opdrachtnemers relatie. Om de tevredenheid van de belanghebbenden van SSC-ICT in beeld te krijgen worden periodiek metingen verricht. Dit betreft de tevredenheid van de belanghebbenden/opdrachtgevers en klanten in de klantcontacten met SSC-ICT. Dit staat los van de tevredenheid die gemeten wordt bij gebruikers. Deze belanghebbenden/opdrachtgevers en klanten hebben contact met SSC-ICT medewerkers op verschillend strategisch/tactische lagen in de organisatie. De norm voor 2026 voor dit onderzoek is minimaal een 6,5.

Gebruikerstevredenheid

SSC-ICT streeft naar een actueel beeld van de tevredenheid van de eindgebruikers over de kwaliteit van de geleverde dienstverlening. Dit betreft de beoordeling door de eindgebruikers van de gehele dienstverlening van SSC-ICT, in de context waar Shared Service Organisaties voor in het leven zijn geroepen. Tien keer per jaar wordt één tiende deel van de eindgebruikers bevraagd middels een enquête waarin deze vraag is opgenomen. In de maanden augustus en december vindt er geen gebruikers tevredenheidsonderzoek plaats vanwege de vakanties in die maanden en de daarbij gepaarde lage respons. De norm voor dit onderzoek is een 7,0.

Medewerkerstevredenheid

SSC-ICT wil een goede werkgever zijn, waarin plezier, betrokkenheid en ontwikkeling van haar medewerkers voorop staan. In periodieke metingen wordt dat beeld binnen de organisatie opgehaald. Dit betreft een tweejaarlijks onderzoek. In 2027 zal er weer een medewerkerstevredenheidsonderzoek worden uitgevoerd.

Kostprijs

De gepresenteerde tarieven zijn voorlopig en gebaseerd op de Producten- en dienstencatalogus (PDC) SSC-ICT 2025, inclusief prijsstijgingen per product. De tarieven voor 2026 zijn nog niet definitief.

De DWR wordt in drie varianten aangeboden: Basis (volledige Windowsomgeving), Online (Cloudbook, Kiosk PC of eigen apparaat) en Light (beperkte functionaliteit voor tablets en telefoons).

De inrichting van Kantoorpanden Basisdiensten wordt per vierkante meter verrekend en omvat werkplek- en afdrukdiensten, LAN, wifi, telefonie en vergaderfaciliteiten, beschikbaar voor alle rijksambtenaren.

De Fat Client DWR Basis is beschikbaar voor gevallen waarin bepaalde applicaties of speciale randapparatuur nodig zijn

Omzet

De totale omzet betreft de geraamde kostendekkende opbrengsten welke grotendeels worden gerealiseerd op basis van financiële afspraken met de klanten. Deze worden per afnemer binnen het verzorgingsgebied van SSC-ICT vastgelegd in het Dossier Financiële Afspraken (DFA).

Specifiek deel

Beschikbaarheid kernsystemen

SSC-ICT streeft naar een hoge beschikbaarheid van haar dienstverlening. Om de basis dienstverlening te kunnen garanderen zijn twintig kernsystemen en kerndiensten gedefinieerd waarvoor een hoge beschikbaarheid gewenst is. Deze kernsystemen zijn voorwaardelijk voor de werkzaamheden van 58.000 rijksambtenaren. De twintig kernsystemen/diensten zijn gegroepeerd over vier categorieën. Over deze categorieën wordt de beschikbaarheid gerapporteerd. Met andere woorden, als een van de kernsystemen uit een van deze vier categorieën uitvalt, gaat de beschikbaarheid van die specifieke categorie naar beneden. Voor alle kernsystemen geldt een beschikbaarheidsnorm van 98,0%.

Grote incidenten

SSC-ICT streeft naar een zo laag mogelijk aantal grote incidenten (storingen) om de beschikbaarheid van de dienstverlening zo optimaal mogelijk te houden. Dit betreft het totaal aantal grote incidenten vanaf het begin van het kalenderjaar. Een groot incident wordt als zodanig gedefinieerd als de urgentie (intolerantie van uitstel), de impact (hoeveel gebruikers zijn geraakt) en het escalatierisico (verspreiding) hoog zijn. De norm is maximaal 75 grote incidenten per jaar.

Levertijd standaard diensten

SSC-ICT levert standaard diensten conform afgesproken niveaus van dienstverlening. Dit betreft de doorlooptijd van aanvragen voor voorzieningen die in de PDC van SSC-ICT genoemd staan onder «Servicegroep Rijkswerkomgeving» met een afgesproken maximale levertijd. De norm is dat 95% van de aanvragen binnen de streeftijd is geleverd.

Hardware in support

SSC-ICT wil veroudering van infrastructuur componenten voorkomen. De norm voor 2026 is dat 80% van de gedefinieerde en geregistreerde hardware in support is. Meting vindt plaats op de servers.

Software in support

SSC-ICT zorgt voor een veilige werkomgeving. Dit betreft het percentage softwarecomponenten waarvoor de leverancier security updates (support) levert. Per applicatielandschap is gedefinieerd welke servers daar aan gekoppeld zijn. Per server is inzichtelijk welke software componenten daar op draaien en tot wanneer zij in support zijn. De norm voor 2026 is 90%.

Licence