Inleiding
Rijksbeveiliging (RB)
Rijksbeveiliging vervult een onmisbare functie binnen de Rijksoverheid. De dienst beveiligt meer dan 450 (rijks)locaties voor ruim 30 afnemers. Naast eigen rijksbeveiligers werkt de Rijksbeveiliging met particuliere beveiligingsorganisaties (PBO’s). Bij die samenwerking houdt de Rijksbeveiliging toezicht op voorwaarden en werkwijze. Er is een afspraak met de branche en bonden gemaakt om op bedrijfskritische locaties 100% ambtelijke bezetting te creëren. De rijkslocaties en afnemers zijn ministeries en uitvoeringsorganisaties, maar ook belangrijke waterkeringen. Naast de (rijks)locaties beveiligt de Rijksbeveiliging ook zo’n 120 (inter)nationale rijksevenementen.
Rijkslogistiek (RL)
De Rijkslogistiek verzorgt transport- en koeriersdiensten voor ministeries en agentschappen. De dienst richt zich vooral op vertrouwelijke en gerubriceerde zendingen. Als wettelijke taak heeft de dienst het bezorgen van gerechtelijke brieven voor het Openbaar Ministerie. De Rijkslogistiek werkt met een vaste bezetting van medewerkers, waarbij er ook gebruik wordt gemaakt van een flexibele schil in de vorm van uitzendkrachten en een onderaannemer. Daarnaast werkt de dienst via aanbestedingscontracten met onderaannemers. Jaarlijks bezoekt Rijkslogistiek ongeveer één miljoen adressen.
Staat van baten en lasten
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | 153.730 | 161.690 | 187.374 | 190.626 | 193.943 | 197.326 | 200.777 |
waarvan Structurele dienstverlening Rijksbeveiliging | 121.347 | 131.344 | 155.073 | 158.175 | 161.338 | 164.565 | 167.857 |
waarvan Extra dienstverlening Rijksbeveiliging | 5.867 | 5.291 | 5.791 | 5.907 | 6.025 | 6.145 | 6.268 |
waarvan overige baten Rijksbeveiliging | 2.801 | 1.548 | 2.292 | 2.326 | 2.362 | 2.397 | 2.434 |
waarvan product koerier | 3.881 | 4.296 | 4.379 | 4.715 | 5.051 | 5.388 | 5.724 |
waarvan product transport | 9.825 | 8.856 | 9.322 | 10.038 | 10.753 | 11.469 | 12.184 |
waarvan product rijksdocumenten | 10.009 | 10.355 | 10.517 | 9.465 | 8.414 | 7.362 | 6.310 |
- Baten als tegenprestatie voor levering van input | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 377 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 154.117 | 161.690 | 187.374 | 190.626 | 193.943 | 197.326 | 200.777 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 87.307 | 106.372 | 130.291 | 133.542 | 136.859 | 140.243 | 143.693 |
- Personele kosten | 70.657 | 79.552 | 98.704 | 101.360 | 104.192 | 106.954 | 109.896 |
waarvan eigen personeel | 66.462 | 76.236 | 96.318 | 98.851 | 101.550 | 104.180 | 106.979 |
waarvan inhuur externen | 2.385 | 217 | 226 | 226 | 226 | 226 | 226 |
waarvan overige personele kosten | 1.810 | 3.099 | 2.160 | 2.283 | 2.416 | 2.548 | 2.690 |
- Materiële kosten | 16.650 | 26.820 | 31.587 | 32.182 | 32.667 | 33.288 | 33.798 |
waarvan apparaat ICT | 1.112 | 1.105 | 1.243 | 1.243 | 1.243 | 1.243 | 1.243 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 13.176 | 12.900 | 16.750 | 17.066 | 17.399 | 17.727 | 18.072 |
waarvan overige materiële kosten | 2.362 | 12.815 | 13.593 | 13.873 | 14.025 | 14.319 | 14.483 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 68.123 | 54.889 | 56.657 | 56.657 | 56.657 | 56.657 | 56.657 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 291 | 429 | 426 | 426 | 426 | 426 | 426 |
- Materieel | 60 | 189 | 186 | 186 | 186 | 186 | 186 |
waarvan apparaat ICT | 26 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 34 | 170 | 167 | 167 | 167 | 167 | 167 |
- Immaterieel | 231 | 240 | 240 | 240 | 240 | 240 | 240 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 155.721 | 161.690 | 187.374 | 190.625 | 193.942 | 197.326 | 200.777 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 1.604 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 1.604 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Bij het opstellen van de begroting 2026 is uitgegaan van de tarieven van 2025 geïndexeerd met een gewogen loon- en prijsbijstelling van 4,1% Voor de begrotingscijfers van 2027 tot en met 2030 wordt het prijspeil van 2026 gehanteerd. Uitgangspunt voor deze indexatie zijn de loonvoet sector overheid 2,0%, CPB-raming voor 2025 inzake prijsontwikkeling materiële overheidsconsumptie (IMOC 2,1%), specifieke indexaties op de uitbestedingscontracten beveiligingsdiensten en uitbestedingscontract logistieke diensten van beide 5,0%. Deze specifieke indexatiepercentages zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van de tariefontwikkelingen.
Hieronder worden de mutaties t.o.v. de vastgestelde begroting 2025 toegelicht.
Baten
Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/ of diensten
Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2025 is de omzet van RBL van € 161,7 mln. bijgesteld naar € 187,4 mln. in 2026. De toename van € 25,7 mln. wordt verklaard door:
– tariefstijging 2025 bij RB als gevolg van een hogere indexatie op de tarieven 2025 (10,2%) dan was begroot (5,2%). Het effect van deze afwijking is € 6,9 mln. Deze stijging is zichtbaar bij de productgroepen Structurele en Extra dienstverlening Rijksbeveiliging.
– bij de productgroep Structurele dienstverlening Rijksbeveiliging is er sprake van een stijging in de omzet van € 12,6 mln. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door enerzijds nieuwe objecten die door RB worden beveiligd en anderzijds een conservatieve begroting in 2025.
– tariefstijging RBL 2026 als gevolg van de verwachte inflatie van 4,1%. Effect van deze afwijking is € 6,2 mln. Dit effect is zichtbaar bij alle productgroepen.
De overige baten Rijksbeveiliging bestaan uit kleinere producten zoals Bureau Specials en alarmopvolgingen.
De belangrijkste afnemer bij Rijkslogistiek (product Rijksdocumenten) heeft aangegeven de komende jaren minder dienstverlening af te nemen (€ 4,2 mln.). De verwachting is dat dit wordt opgevangen door nieuwe dienstverlening bij Koerier en Transport waardoor de totale omzet van Rijkslogistiek stabiel blijft. Dit effect is met name zichtbaar in de jaren vanaf 2026.
De financiële doorbelasting systematiek van RBL is P * Q. RBL hanteert kostprijzen/tarieven per product die in rekening worden gebracht bij afnemers.
Het aandeel van het moederdepartement in de dienstverlening is € 50,2 mln., van overige departementen € 136,1 mln. en van derden € 1,1 mln.
Lasten
Apparaatskosten
Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2025 zijn de lasten van RBL van € 106,3 mln. bijgesteld naar € 130,3 mln. in 2026. Als gevolg van de hogere verwachte omzet van € 25,7 mln. zijn ook de apparaatskosten in evenredigheid toegenomen. Naast de hogere apparaatskosten (€ 23,9 mln.) is ook een toename zichtbaar bij kosten uitbesteed werk (toename van € 1,8 mln.).
Eigen personeel
De kosten voor eigen personeel in de begroting 2026 zijn € 20,1 mln. hoger dan de vastgestelde begroting 2025. Deze toename is het gevolg van:
– de indexatie voor 2026 (€1,5 mln.);
– een stijging van de personele lasten met € 18,6 mln. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door een stijging van Rijksbeveiliging personeel van circa 309 fte. Deze stijging wordt veroorzaakt door bestuurlijke afspraken m.b.t. Het Nieuwe Evenwicht (HNE), waarbij Rijksbeveiliging bedrijfskritische locaties volledig gaat bezetten met eigen Rijksbeveiligers in plaats van (deels) Private beveiligingsorganisaties (PBO). De kosten verbonden aan de groei van het eigen personeel als gevolg van verambtelijking bedragen € 17,4 mln. Daarnaast is door de forse stijging van Rijksbeveiliging rekening gehouden met een stijging van de indirecte loonkosten van € 1,2 mln.
Inhuur externen
De begrote externe inhuur 2026 is in lijn met de begroting 2025.
Overige personele kosten
De afname van de begrote overige personele kosten in 2026 met € 0,9 mln. ten opzichte van de vastgestelde begroting 2025 is te herleiden naar de daling van de opleidingskosten. Dit vanwege herhaaldelijke onderuitputting op dit budget.
Materiële kosten
De begrote materiële kosten in 2026 komen € 4,8 mln. hoger uit dan de vastgestelde begroting 2025. Dit wordt verklaard door:
– kosten SSO stijgen met € 3,9 mln. Dit wordt voor € 1,8 mln. veroorzaakt door indexatie 2026. Daarnaast is er sprake van kostenstijgingen die grotendeels gerelateerd zijn aan de stijging in de ambtelijke bezetting € 2,1 mln.
– overige materiele kosten stijgen met € 0,9 mln., deels door indexatie € 0,3 mln. en deels door stijgende kosten i.v.m. stijging van het aantal fte’s (€ 0,6 mln.).
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
De begrote kosten uitbesteed werk stijgt met € 1,8 mln. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door prijsstijgingen bij beveiligingsdiensten uit zowel 2025 € 7,9 mln. en 2026 voor € 3,2 mln. Daarentegen is sprake van een forse stijging in ambtelijke beveiligers waardoor er minder uitbestedingsdiensten nodig zijn. Dit heeft een financieel effect van € 9,3 mln.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten blijven in lijn met de begroting 2025.
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 20.689 | 96 | 375 | 454 | 881 | 1.308 | 1.734 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 152.705 | 161.690 | 187.374 | 190.626 | 193.943 | 197.326 | 200.777 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 161.701 | ‒ 161.261 | ‒ 186.945 | ‒ 190.199 | ‒ 193.516 | ‒ 196.900 | ‒ 200.351 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 8.996 | 429 | 429 | 427 | 427 | 426 | 426 |
-/- totaal investeringen | ‒ 741 | ‒ 150 | ‒ 350 | 0 | 0 | 0 | ‒ 1.400 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 741 | ‒ 150 | ‒ 350 | 0 | 0 | 0 | ‒ 1.400 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 10.952 | 375 | 454 | 881 | 1.308 | 1.734 | 760 |
Toelichting
De ontwikkeling in de operationele kasstroom in de jaren 2026 t/m 2030 is het gevolg van uitgaven en ontvangsten in verband met de reguliere baten en lasten zoals gepresenteerd in de staat van baten en lasten.
De investeringskasstroom bestaat uit investeringen in het wagenpark van Rijkslogistiek.
Doelmatigheidsindicatoren
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijksbeveiliging | |||||||
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Omzet per uur | € 74,28 | € 78,15 | € 85,52 | € 85,51 | € 85,51 | € 85,51 | € 85,51 |
Kostprijs per uur | € 75,48 | € 78,15 | € 85,52 | € 85,51 | € 85,51 | € 85,51 | € 85,51 |
Omzet per productgroep (PxQ) bedragen x € 1.000 | |||||||
Structurele Dienstverlening | 121.347 | € 122.420 | € 155.073 | € 158.175 | € 161.338 | € 164.565 | € 167.856 |
Extra Dienstverlening | 5.867 | € 4.733 | € 5.791 | € 5.906 | € 6.025 | € 6.145 | € 6.268 |
Overige omzet | 2.942 | € 370 | € 2.292 | € 2.326 | € 2.362 | € 2.397 | € 2.434 |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 694 | 675 | 1.000 | 1.032 | 1.066 | 1.099 | 1.134 |
Saldo van baten en lasten (%) | 1,1% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Kwaliteitsindicator 1 - MTO | NVT | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Rijkslogistiek | |||||||
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Omzet per fte | € 174.761 | € 162.384 | € 154.847 | € 154.847 | € 154.847 | € 154.847 | € 154.847 |
Kostprijs per fte | € 171.958 | € 162.381 | € 154.847 | € 154.847 | € 154.847 | € 154.847 | € 154.847 |
Omzet per productgroep (PxQ) bedragen x € 1.000 | |||||||
Koerier | € 3.881 | € 4.296 | € 4.379 | € 4.379 | € 4.379 | € 4.379 | € 4.379 |
Transport | € 9.825 | € 8.856 | € 9.322 | € 9.322 | € 9.322 | € 9.322 | € 9.322 |
Rijksdocumenten | € 10.009 | € 10.355 | € 10.517 | € 10.517 | € 10.517 | € 10.517 | € 10.517 |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 136 | 145 | 156 | 156 | 156 | 156 | 156 |
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 3,3% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Kwaliteitsindicator 1 - MTO | NVT | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Toelichting
Omzet per uur/fte en kostprijs per uur/fte
De omzet per uur/fte en de kostprijzen per uur/fte zijn geïndexeerd met 4,3% (Rijksbeveiliging) en 3,7% (Rijkslogistiek) in 2026. Daarnaast is de indexatie in 2025 hoger uitgevallen dan begroot (10,2% vs. 5,2%). Dit verklaart de stijging in de omzet per uur en kostprijs per uur.
De omzet en kostprijs per uur blijft bij Rijksbeveiliging na 2026 stabiel. De omzet en kostprijs voor 2026 per fte bij Rijkslogistiek daalt. Dit heeft te maken met de stijging in aantal fte’s, met name bij de staf vanwege het invullen van vacatures met betrekking tot het Organisatie & Formatieplan (O&F) welke in 2025 is verwezenlijkt.
Omzet per productgroep
Bij Rijksbeveiliging is er tot 2030 sprake van een stijging van de structurele dienstverlening. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door enerzijds nieuwe objecten die door RB worden beveiligd en anderzijds een conservatieve begroting in 2025. Na 2026 is de verwachting dat de omzet 2% per jaar stijgt, wat in lijn is met de trend van de afgelopen jaren. De verwachting is dat de omzet van Rijkslogistiek stabiel blijft na 2025, ondanks een afname van de dienstverlening van het OM bij Rijksdocumenten. De verwachting is dat Rijksdocumenten omzet zal generen bij andere afnemers.
FTE’s
De stijging in aantallen fte’s worden voornamelijk gerealiseerd bij Rijksbeveiliging en is het gevolg van het convenant Het Nieuwe Evenwicht. Hierdoor verwacht de Rijksbeveiliging aan de vraag naar de dienstverlening te kunnen voldoen. Daarnaast is het O&F gerealiseerd waardoor de fte’s op staf licht zijn gestegen.
MTO, werkplezier en werkdruk
Het medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO) wordt bij RBL om de twee jaar uitgevoerd. RBL heeft als doelstelling een medewerkerstevredenheid score hoger dan 7.