Een digitale samenleving over de grenzen heen die rekening houdt met burgers en werkt aan maatschappelijke opgaven.
Het ministerie van BZK heeft met betrekking tot overheidsdienstverlening en informatiesamenleving de volgende taken:
– het bewaken van democratische rechten en publieke waarden;
– het stimuleren van het verantwoord gebruik van nieuwe technologieën;
– het bevorderen van internationale samenwerking;
– het zorgen voor een veilige, gebruiksvriendelijke en toegankelijke dienstverlening;
– het zorgen voor toegankelijke en transparante overheidsinformatie;
– het bouwen van een betrouwbaar identiteitsstelsel.
De minister van BZK is verantwoordelijk voor het bevorderen van een toegankelijke digitale overheidsdienstverlening en zet daarbij digitale innovaties in.
Stimuleren
– de minister van BZK stimuleert het gebruik van nieuwe digitale technologieën voor het oplossen van maatschappelijke opgaven, waarbij de markt ook nadrukkelijk uitgedaagd wordt om mee te denken;
– de minister van BZK stimuleert internationale samenwerking voor het realiseren van overheidsdiensten over de grenzen heen met wet- en regelgeving die zowel recht doet aan de Nederlandse situatie als in Caribisch Nederland.
Regisseren
– de minister van BZK zorgt voor maatregelen die burgers rechten geven en beschermen tegen ongewenste aspecten van digitalisering;
– de minister van BZK pakt de rol om de beleidsagenda voor de digitale overheid en digitale samenleving periodiek te herijken;
– de minister van BZK is stelselverantwoordelijk voor de inrichting en de governance van de digitale overheid, waaronder de generieke digitale infrastructuur;
– de minister van BZK heeft een kaderstellende rol op het gebied van de digitale overheid. Dat gebeurt in de vorm van wetgeving, standaarden, architectuurkaders en richtlijnen rekening houdend met Europese ontwikkelingen en verplichtingen;
– de minister van BZK heeft een coördinerende rol met betrekking tot alle officiële publicaties van de overheid;
– de minister van BZK heeft eveneens een coördinerende rol ten aanzien van de uitvoering van de acties uit de visiebrief generatieve AI en ziet toe op een verantwoorde inzet van deze technologie;
– de minister van BZK heeft eveneens een coördinerende rol ten aanzien van een verantwoorde inzet van AI bij de overheid en ziet toe op een verantwoorde inzet van deze technologie.
Uitvoeren
– de minister van BZK is verantwoordelijk voor de inrichting, beschikbaar stelling, instandhouding, werking, beveiliging en betrouwbaarheid van het geheel van voorzieningen inzake de generieke digitale infrastructuur;
– de minister van BZK is verantwoordelijk voor de inrichting, beschikbaar stelling, instandhouding, werking, beveiliging en betrouwbaarheid van generieke digitale voorzieningen voor elektronisch berichtenverkeer en informatieverschaffing, alsmede voor de voorzieningen voor het inloggen bij overheidsdienstverleners (authenticatie) en registratie van machtigingen in het burgerservicenummer domein;
– de minister van BZK is verantwoordelijk voor het beleid rondom het vaststellen van de identiteit alsmede de verstrekking van reisdocumenten op basis daarvan. Ook is de minister van BZK verantwoordelijk voor de vastlegging van persoons- en adresgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). In dat kader houdt de minister van BZK toezicht op de uitvoering van de Paspoortwet, monitort de uitvoering van de Wet BRP en ondersteunt de gemeenten die primair verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van deze wetten. De minister van BZK faciliteert hiermee het juiste gebruik van persoons- en adresgegevens door andere overheidsinstanties. Het tegengaan van fraude met, en het corrigeren van fouten van persoons- en adresgegevens en reisdocumenten vormt hiervan een integraal onderdeel.
Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS)
Met de Nederlandse Digitaliseringsstrategie richten we onze inspanningen op de prioritaire onderwerpen Cloud, Data, AI, Burgers & ondernemers, Digitale weerbaarheid & autonomie en Digitaal vakmanschap. We prioriteren als Rijksoverheid, provincies, gemeenten, waterschappen en publieke dienstverleners de onderwerpen waar de urgentie en impact het grootst is. We willen versnellen door politiek-bestuurlijke sturing op het realiseren van doorbraken en het wegnemen van belemmeringen (Kamerstukken II 2024/25, 26643, nr. 1366).
Goed Bestuur
In het regeerprogramma (Hfd 7. Goed Bestuur) is opgenomen dat de overheid goed bereikbaar is voor de burger, aan het loket, telefonisch en digitaal. Daarnaast wordt ingezet op proactieve dienstverlening. Dit vraagt overheidsbreed om een transformatie van de publieke dienstverlening, en andere manieren van denken om zo tot nieuwe oplossingen te komen.
In het regeerprogramma (Hfd 7. Goed Bestuur) is opgenomen dat met onder meer wetgeving, werk wordt gemaakt van meer transparantie en betere rechtsbescherming bij de inzet van algoritmes, de naleving van (Europese) wetgeving versterkt zal worden en dat er wordt bevorderd dat modellen die de overheid gebruikt in het beleidsproces openbaar en transparant zijn.
Dit vraagt om een overheidsbrede aanpak, gericht op het breed vergroten van transparantie bij de overheid, en bevordert een andere manier van het richten en inrichten van processen en systemen bij de overheid alsook het versterken van communicatie richting burgers.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 546.083 | 608.102 | 540.117 | 529.044 | 620.413 | 613.757 | 610.657 |
Uitgaven | 523.985 | 609.302 | 540.117 | 529.044 | 620.413 | 613.757 | 610.657 | |
6.2 | Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving | 85.910 | 106.683 | 101.181 | 99.755 | 98.083 | 92.139 | 89.039 |
Subsidies (regelingen) | 14.056 | 10.027 | 8.953 | 6.009 | 5.304 | 4.978 | 4.978 | |
Overheidsdienstverlening | 14.056 | 10.027 | 8.953 | 6.009 | 5.304 | 4.978 | 4.978 | |
Opdrachten | 7.979 | 14.772 | 22.674 | 25.231 | 25.719 | 23.775 | 20.675 | |
Overheidsdienstverlening | 6.932 | 5.275 | 15.269 | 16.727 | 17.041 | 14.014 | 14.514 | |
Informatiesamenleving | 1.047 | 9.497 | 7.405 | 8.504 | 8.678 | 9.761 | 6.161 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 23.277 | 19.441 | 26.114 | 26.114 | 26.114 | 26.114 | 26.114 | |
CBS | 427 | 1.542 | 1.435 | 1.435 | 1.435 | 1.435 | 1.435 | |
RDW | 0 | 83 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
KvK | 0 | 0 | 200 | 200 | 367 | 367 | 367 | |
ICTU | 20.620 | 15.780 | 22.282 | 22.282 | 22.115 | 22.115 | 22.115 | |
Diverse bijdragen | 2.230 | 2.036 | 2.197 | 2.197 | 2.197 | 2.197 | 2.197 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 1.287 | 3.627 | 769 | 767 | 767 | 767 | 767 | |
Gemeenten | 975 | 3.270 | 652 | 650 | 650 | 650 | 650 | |
Provincies | 312 | 357 | 117 | 117 | 117 | 117 | 117 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 140 | 10.149 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | |
Diverse bijdragen | 140 | 10.149 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | |
Bijdrage aan agentschappen | 39.133 | 48.667 | 42.582 | 41.545 | 40.090 | 36.416 | 36.416 | |
RVO | 3.151 | 2.775 | 2.251 | 2.647 | 2.647 | 2.647 | 2.647 | |
RODI | 2.673 | 920 | 1.868 | 1.868 | 1.868 | 1.868 | 1.868 | |
Diverse bijdragen | 1.324 | 1.249 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Logius | 28.474 | 37.705 | 32.990 | 31.557 | 30.102 | 26.428 | 26.428 | |
RvIG | 1.202 | 41 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RDI | 2.309 | 5.977 | 5.473 | 5.473 | 5.473 | 5.473 | 5.473 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Buitenlandse Zaken (V) | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.5 | Identiteitsstelsel | 43.871 | 93.896 | 44.820 | 44.688 | 38.632 | 37.664 | 37.664 |
Opdrachten | 228 | 983 | 1.060 | 1.055 | 1.055 | 1.055 | 1.055 | |
Identiteitsstelsel | 228 | 983 | 1.060 | 1.055 | 1.055 | 1.055 | 1.055 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 218 | 55 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 218 | 55 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 2.995 | 730 | 3.484 | 3.462 | 3.444 | 3.449 | 3.449 | |
Gemeenten | 2.995 | 730 | 3.484 | 3.462 | 3.444 | 3.449 | 3.449 | |
Bijdrage aan agentschappen | 40.430 | 92.128 | 40.276 | 40.171 | 34.133 | 33.160 | 33.160 | |
RvIG | 40.430 | 92.128 | 40.276 | 40.171 | 34.133 | 33.160 | 33.160 | |
6.7 | Hoogwaardige dienstverlening één overheid | 59.481 | 57.807 | 39.108 | 29.567 | 129.070 | 129.035 | 129.035 |
Subsidies (regelingen) | 5.397 | 4.984 | 4.646 | 4.408 | 4.152 | 4.064 | 4.064 | |
Hoogwaardige dienstverlening één overheid | 1.668 | 1.486 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | |
VNG | 3.729 | 3.498 | 3.246 | 3.008 | 2.752 | 2.664 | 2.664 | |
Opdrachten | 1.211 | 4.102 | 5.661 | 5.288 | 104.760 | 104.813 | 104.813 | |
Hoogwaardige dienstverlening één overheid | 1.211 | 4.102 | 5.661 | 5.288 | 104.760 | 104.813 | 104.813 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 12.511 | 9.700 | 9.400 | 9.250 | 9.050 | 9.050 | 9.050 | |
ICTU | 8.691 | 6.545 | 5.700 | 5.550 | 5.350 | 5.350 | 5.350 | |
CBS | 53 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
KvK | 850 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 2.917 | 3.155 | 3.700 | 3.700 | 3.700 | 3.700 | 3.700 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 17.427 | 17.127 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gemeenten | 17.427 | 17.127 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 159 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Digitale dienstverlening | 0 | 159 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 22.935 | 21.735 | 19.401 | 10.621 | 11.108 | 11.108 | 11.108 | |
Logius | 400 | 4.770 | 536 | 536 | 536 | 536 | 536 | |
RvIG | 11.931 | 11.053 | 10.434 | 1.654 | 1.654 | 1.654 | 1.654 | |
AZ-DPC | 7.965 | 2.852 | 3.598 | 3.598 | 4.085 | 4.085 | 4.085 | |
Diverse bijdragen | 2.639 | 3.060 | 4.833 | 4.833 | 4.833 | 4.833 | 4.833 | |
6.8 | Generieke Digitale Infrastructuur | 334.723 | 350.916 | 355.008 | 355.034 | 354.628 | 354.919 | 354.919 |
Subsidies (regelingen) | 7.722 | 6.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid | 7.722 | 6.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 3.386 | 7.546 | 70.750 | 70.487 | 71.252 | 71.313 | 71.313 | |
Doorontwikkeling en innovatie | 3.386 | 7.546 | 70.750 | 70.487 | 71.252 | 71.313 | 71.313 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 27.712 | 29.383 | 7.684 | 7.712 | 6.854 | 6.859 | 6.859 | |
KvK | 6.792 | 7.723 | 6.884 | 6.862 | 6.854 | 6.859 | 6.859 | |
ICTU | 17.476 | 19.750 | 800 | 850 | 0 | 0 | 0 | |
RDW | 2.244 | 610 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 1.200 | 1.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 1.930 | 3.749 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gemeenten | 1.930 | 3.749 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 293.973 | 303.538 | 276.574 | 276.835 | 276.522 | 276.747 | 276.747 | |
Logius | 271.509 | 279.264 | 256.755 | 257.079 | 256.788 | 256.998 | 256.998 | |
RvIG | 12.222 | 11.687 | 10.958 | 10.924 | 10.911 | 10.920 | 10.920 | |
RVO | 9.834 | 10.515 | 8.097 | 8.071 | 8.062 | 8.068 | 8.068 | |
KOOP | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RDI | 358 | 577 | 764 | 761 | 761 | 761 | 761 | |
Diverse bijdragen | 0 | 1.495 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 35.042 | 51.416 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | |
Geschatte budgetflexibiliteit
2026 | |
---|---|
juridisch verplicht | 7% |
bestuurlijk gebonden | 90% |
beleidsmatig gereserveerd | 3% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget op artikel 6 is 7% juridisch verplicht en dit betreft met name de volgende instrumenten:
Bijdrage aan agentschappen
Het budget is voor 6% juridisch verplicht. Het betreft diverse bijdragen, waaronder bijdragen aan Logius en de Kamer van Koophandel in het kader van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI).
Subsidies (regelingen)
Het budget is voor 40% juridisch verplicht. Het betreft diverse subsidies, waaronder aan de VNG voor gemeentelijke statuur van de uitvoering.
6.2 Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving
Subsidies (regelingen)
Overheidsdienstverlening
In 2026 worden subsidies ingezet voor de beleidsdomeinen Digitaal Burgerschap, Digitale Toegankelijkheid, Data, Algoritmen, AI en Publieke Waarden.
In het kader van het programma Werk aan Uitvoering (WaU), ontvangt de Stichting Allemaal Digitaal een subsidie voor de herinzet van digitale apparaten. De gedoneerde digitale apparaten van het Rijk worden gebruiksklaar gemaakt en ter beschikking gesteld aan kwetsbare mensen. Daarnaast verstrekken we subsidies ten behoeve van het bevorderen van (Generatieve) AI in de verbetering van de overheidsdienstverlening. (Generatieve) AI projecten leiden tot toepassingen die generiek opschaalbaar zijn binnen de overheid. Om de publiek-private samenwerking te bevorderen, wordt een subsidie verstrekt aan de Stichting Alliantie Digitaal Samenleven.
Via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) worden subsidies verstrekt voor ondersteuning bij de implementatie van de Wet Hergebruik Overheidsinformatie (WHO) door gemeenten, de uitvoering van de Gemeentelijke Statuur van de Uitvoering en voor doorontwikkeling en instandhouding van het Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA); dat is een verantwoordingsstelsel voor informatieveiligheid.
Opdrachten
Overheidsdienstverlening
Via WaU-financiering wordt de ontwikkeling van het traject overheidsbrede dienstverlening/loketten gecontinueerd. Dit behelst de inrichting van het netwerk van professionals en het verder vormgeven van de ‘overheidsdienstverlener’, zodat mensen persoonlijk hulp en ondersteuning krijgen.
Ook worden opdrachten verstrekt via middelen uit de envelop Goed Bestuur, deze opdrachten hebben betrekking op de bereikbaarheid & toegankelijkheid van de overheidsdienstverlening en het doordacht gebruik van AI/algoritmes.
Verder worden opdrachten verstrekt op het gebied van de Europese Digitale Identiteit. Deze opdrachten hebben betrekking op de implementatie van de herziene eIDAS verordening en de ontwikkeling van EDI-stelsel NL, zodat EDI-wallets in de praktijk veilig en betrouwbaar te gebruiken zijn.
Via Your Europe krijgt men via een centraal digitaal loket toegang tot relevante overheidsdiensten en overheidszaken in een andere lidstaat. Tot slot worden opdrachten verleend vanuit het programma Interbestuurlijke Datastrategie, onder andere onderzoeken en adviezen, waarmee de overheid de volle potentie van data op een verantwoorde wijze kan benutten voor de samenleving.
Informatiesamenleving
In 2026 worden opdrachten verstrekt om beleidsinstrumenten voor online kinderrechten, online desinformatie, online discriminatie en digitale gemeenschapsgoederen te ontwikkelen. Verder zijn er opdrachten op het gebied van informatieveiligheid, zoals onderzoek en de ontwikkeling van instrumenten om de digitale weerbaarheid van burgers te bevorderen alsmede de doorontwikkeling van het instrument IT-audit en jaarverslag als bouwsteen in de toezicht en verantwoordingssystematiek.
Ook worden de opdrachten verstrekt ter bevordering van DATA (Digitale toegankelijkheid, AI en Algoritmen).
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
ICTU
In 2026 ontvangt ICTU bijdrages voor de volgende onderwerpen:
– het Expertteam digitale toegankelijkheid om overheidsorganisaties te helpen met ICT capaciteit en de implementatie van het NL Designsystem binnen overheidsorganisaties;
– het overheidsbrede cyberprogramma;
– als onderdeel van de Nederlandse Digitaliseringstrategie wordt ingezet om de cyberweerbaarheid op Caribisch Nederland te verhogen;
– het beheer van de website www.digitaleoverheid.nl.
We werken aan het vergroten van het inzicht bij burgers over de eigen persoonsgegevens die de overheid verwerkt bij het nemen van besluiten en het leveren van diensten aan burgers (Wat gebeurt er met uw gegevens bij de overheid?). Ook maken we het mogelijk dat zij deze gegevens kunnen delen met derden, om regie te kunnen voeren op het eigen digitale leven.
Daarnaast wordt een bijdrage gegeven voor de ondersteuning bij programma-activiteiten in het kader van het realiseren van de ambitie en doelstellingen in de Interbestuurlijke Datastrategie en de doorontwikkeling van het Stelsel van Basisregistraties naar een Federatief Data Stelsel.
Bijdrage aan medeoverheden
Gemeenten
Voor de gezamenlijke ambitie om de digitale overheid in Caribisch Nederland te ontwikkelen wordt een bijzondere uitkering verstrekt aan de openbare lichamen. Deze uitkering is bedoeld om CIO-offices in te richten en hun eigen digitaliseringsagenda's te ontwikkelen, in lijn met de implementatie van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) in Caribisch Nederland.
Bijdrage aan agentschappen
Logius
Logius ontvangt in 2026 bijdragen voor de volgende activiteiten:
– het Beheer, doorontwikkeling en exploitatie van data.overheid.nl ten behoeve van Open Data; dit is nu enkel het platform waarop datasets beschikbaar worden gesteld. In 2026 wordt het platform doorontwikkeld tot de datacatalogus van alle openbare en niet-openbare overheidsgegevens. Ook wordt er een eenduidige manier om toegang tot datasets te krijgen geïmplementeerd op data.overheid.nl;
– het BSN-Koppelregister; dit betreft een voorziening die het mogelijk maakt om publieke en private authenticatie- en machtigingsmiddelen te gebruiken in het publieke domein;
– de ondersteuning van activiteiten voor het programma Europese Digitale Identiteit, opdat er een werkende EDI-stelsel in Nederland ontstaat en de publieke NL-wallet aan gebruikers beschikbaar kan worden gesteld;
– het beheer van Wetten.nl, Overheid.nl, het Register Internetdomeinen van de Overheid en de Staatscourant;
– het beheer van het Algoritmeregister.
Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI)
Voor de invoer van de cyberbeveiligingswet, ontvangt het RDI een bijdrage. De Europese NIS2 richtlijn wordt op dit moment omgezet in de Cyberbeveiligingswet (Cbw). Het toezicht wordt uitgevoerd door de RDI. Dit toezicht geldt voor alle onderdelen van de overheid, dus ook op de centrale overheid (individuele ministeries, agentschappen en ZBO’s).
RDI ontvangt een bijdrage voor activiteiten in het kader van de implementatie van de herziene eIDAS verordening. Daarnaast wordt een bijdrage verstrekt voor het ETD toezicht (Afsprakenstelsel Electronische Toegangsdiensten) en WDO toezicht en handhavingstaken.
6.5 Identiteitstelsel
Bijdrage aan medeoverheden
Gemeenten
Het adresgegeven is belangrijk voor de correcte uitvoering van publieke taken van overheidsdiensten. Sinds mei 2023 is de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit wettelijk geborgd. Gemeenten ontvangen voor de taken en activiteiten verbonden aan dit kwaliteitsinstrument van de BRP een decentrale uitkering.
De Nederlandse regering draagt zorg voor de uitgifte van reisdocumenten en het gebruik van DigiD’s voor alle Nederlanders, ook Nederlanders die in het buitenland wonen. Een van de plekken waar Nederlanders die in het buitenland wonen terecht kunnen voor een reisdocument of DigiD is de gemeentebalie van Haarlemmermeer op Schiphol. De gemeente Haarlemmermeer ontvangt een bijdrage van maximaal € 0,5 mln. om het exploitatietekort van deze balie te dekken.
Gemeenten ontvangen bijdragen via het gemeentefonds als er naar aanleiding van aanpassingen in de centrale systemen van de BRP aanpassingen gedaan moeten worden in de systemen van gemeenten.
Tot slot ontvangen alle gemeenten in 2026 een bijdrage van maximaal € 0,9 mln. in verband met deelname aan de evaluatie van een Experimentbesluit ten behoeve van een melding aan inwoners als op hun adres wordt ingeschreven.
Bijdrage aan agentschappen
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
De RvIG ontvangt een bijdrage voor het beheer en onderhoud van de centrale voorzieningen voor de Basisregistratie Personen (BRP) en voor de bevolkingsregistratie in het Caribisch deel van het Koninkrijk.
De kwaliteit van de gegevens is belangrijk voor het goed kunnen uitvoeren van overheidsdienstverlening. Het adresgegeven in de BRP wordt in veel regelingen gebruikt om te bepalen welke rechten en plichten een burger heeft. De RvIG ontvangt daarom een bijdrage voor de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit, ter ondersteuning van gemeenten bij het doen van onderzoek naar juistheid van de adresregistratie.
Daarnaast ontvangt de RvIG een bijdrage voor het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).
6.7 Hoogwaardige dienstverlening één overheid
Opdrachten
Hoogwaardige dienstverlening één overheid
Burgers en ondernemers verwachten dienstverlening die aansluit bij hun leefwereld en persoonlijke situatie. Er worden opdrachten verstrekt om te zorgen dat mensen makkelijk toegang hebben tot overheidsbrede dienstverlening (zowel digitaal als fysiek), dat ze goed geholpen en ondersteund worden en dat de dienstverlening begrijpelijk en toegankelijk is. Dit geldt ook voor inwoners van het Caribisch deel van Nederland.
We werken, samen met de betrokken publieke dienstverleners en medeoverheden, aan het verbeteren van de overheidsbrede dienstverlening rondom diverse levensgebeurtenissen, voor zowel burgers als ondernemers. Dit doen we door het realiseren van concrete (dienstverlenings)oplossingen, waarbij de belevingswereld van mensen centraal staat. Daarnaast wordt ingezet op het proactief aanreiken van producten en diensten.
Ook wordt invulling gegeven aan de realisatie van overheidsbreed signaalmanagement waarbij aandacht is voor het overheidsbreed ophalen van signalen (offline en online) en het delen, monitoren en terugkoppelen op feedback. Daarnaast wordt ingezet op de inzet van nieuwe technologie voor overheidsbrede dienstverlening, zoals AI. Ten behoeve van deze beleidsterreinen en concrete activiteiten worden in 2026 opdrachten verstrekt.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
ICTU
ICTU ontvangt een bijdrage om te helpen bij het realiseren van een begrijpelijke, digitaal toegankelijke en gebruikersvriendelijke overheid. Ze ontwikkelen hiervoor onder andere praktische instrumenten en faciliteren community’s, waarvan alle publieke dienstverleners gebruik kunnen maken. Daarnaast ontvangt ICTU een bijdrage om een omgeving op te leveren en door te ontwikkelen waar organisaties volwassenheidsmodellen op het gebied van dienstverlening vinden. Verder wordt invulling gegeven aan het bevorderen van tevredenheid en de menselijke maat met een zogenaamd meethuis, wat organisaties inzicht geeft in het meten en verbeteren van klantbeleving binnen de overheid.
Verder ontvangt Digicampus (onderdeel van ICTU) een bijdrage om invulling te geven aan de inzet van verantwoorde digitale assistenten door de overheid.
Bijdragen aan medeoverheden
Gemeenten
Alle 342 gemeenten ontvangen via een decentrale uitkering uit het gemeentefonds middelen ter bekostiging van empatische en laagdrempelige dienstverlening, zoals Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) -dienstverlening.
De gemeenten besteden de middelen aan:
– de financiering van de lokale bibliotheek of andere organisaties die empatische en laagdrempelige dienstverlening kunnen leveren;
– het voeren van regie over het netwerk van organisaties rond empatische en laagdrempelige dienstverlening die voor de inwoners van de gemeente relevant zijn.
De financiering beoogt een regiefunctie van de gemeenten op hoe het netwerk van lokale (maatschappelijke) organisaties beter kan worden ingezet om de al dan niet tijdelijke kwetsbare burger te ondersteunen. En om het bereik van dienstverlening lokaal te vergroten, zodat meer mensen gebruik kunnen maken van publieke diensten en producten. Onder andere door het verbinden van formele en informele netwerken en gebruik te maken van sleutelfiguren.
Bijdragen aan agentschappen
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
In het kader van beter delen van informatie worden wijzigingen doorgevoerd in de Basisregistratie Personen (BRP). De BRP bevat de persoonsgegevens van 27 miljoen mensen, waaronder de ruim 18,1 miljoen inwoners van Nederland. Als onderdeel van de Ontwikkelagenda toekomst BRP wordt gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit van de gegevens en het uitbreiden van de voorzieningen voor de registratie van niet-ingezetenen, waaronder arbeidsmigranten.
Daarnaast ontvangt de RvIG een bijdrage voor de instandhouding van het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
6.8 Generieke Digitale Infrastructuur (GDI)
Opdrachten
Doorontwikkeling en innovatie
In 2026 wordt het vernieuwingsbudget (zie www.pgdi.nl) ingezet voor doorontwikkeling en innovatie van de digitale overheid, waaronder de Generieke Digitale Infrastructuur. De bestemming van de beschikbare middelen wordt afgestemd in de Programmeringsraad GDI en in het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid en wordt opgenomen in het programmeringsplan GDI 2026. Het programmeringsplan wordt jaarlijks opgesteld en aangeboden aan de Tweede Kamer (Q4 2025).
Om innovatie te stimuleren is 2% van het totaal budget voor de GDI beschikbaar voor innovatieve trajecten voor burgers en ondernemers. Hiermee worden partijen uitgedaagd om gezamenlijk tot oplossingen te komen.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Kamer van Koophandel (KvK)
De KvK ontvangt een bijdrage voor het beheer, de exploitatie en de doorontwikkeling van het Digitaal Ondernemersplein. Via het Ondernemersplein vinden ondernemers informatie en advies van de gehele (semi-)overheid. In 2026 zal meer worden ingezet op het gerichter aanbieden van de informatie op de situatie van de ondernemer.
Bijdrage aan agentschappen
Logius
Logius ontvangt een jaarlijkse bijdrage voor het beheer en de doorontwikkeling van voorzieningen en functionaliteiten in de GDI, op de domeinen Toegang, Interactie, Digitale Toegankelijkheid, Gegevensuitwisseling en Infrastructuur. Logius beheert onder andere DigiD, MijnOverheid en eHerkenning.
De besteding van deze bijdragen is nader uitgewerkt in het programmeringsplan GDI 2026 dat aan de Tweede Kamer wordt aangeboden.
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
De RvIG ontvangt een jaarlijkse bijdrage voor de beheervoorziening Burgerservicenummer. Deze voorziening zorgt voor het toekennen van een uniek Burgerservicenummer bij inschrijving in de Basisregistratie Personen en het beheer van deze nummers om een efficiënte koppeling tussen burgers en instanties te maken.
Verder ontvangt de RvIG een bijdrage voor het faciliteren van het knooppunt Electronic Identification And Trust Services (eIDAS). De EU eIDAS-verordening stelt burgers in staat om digitaal zaken te doen met overheidsorganisaties in andere landen met hun eigen nationale inlogmiddel.
Tot slot ontvangt RvIG een bijdrage voor het leveren van persoonsidentificerende gegevens aan EDI-wallets op verzoek van gebruikers.
Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
De RVO werkt aan de verbeterde digitale dienstverlening aan bedrijven via een aantal generieke digitale bouwstenen. RVO levert een bijdrage aan het mogelijk maken van veilig digitaal berichtenverkeer en het verminderen van regeldruk voor ondernemers.
Ontvangsten
Centrale financiering Generieke Digitale Infrastructuur (GDI)
Voor een aantal gebruikers van de Generieke Digitale Infrastructuur geldt dat wij de bijdragen door middel van jaarlijkse facturatie ontvangen. Dit wordt ingezet ter financiering van het beheer van de GDI voorzieningen.
Ontvangsten ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit)
Stelselhouders dragen 50% bij aan de financiering ENSIA verantwoordingsstelsel. Deze betalingen worden ontvangen door middel van facturatie.