Base description which applies to whole site

5.11 Artikel 11 Uitvoering

De overheid voorziet de uitvoeringsorganisaties van financiële middelen voor een rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering van socialezekerheidsregelingen, binnen de kaders die de overheid stelt.

De uitvoering van de socialezekerheidswetten vindt mede plaats door ZBO’s en RWT’s. De Minister van SZW bepaalt de kaders waarbinnen de uitvoering tot stand komt en stelt uitvoeringsbudget ter beschikking aan Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) inclusief het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI), de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het Bureau Informatiediensten Nederland (BIDN). De Minister maakt daarbij prestatieafspraken en stuurt op rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering. Hiertoe is een planning- en controlcyclus ingericht tussen de uitvoeringsorganen en het ministerie.

De Minister is verantwoordelijk voor het doen uitvoeren van de sociale‐ zekerheidswetgeving door de uitvoeringsorganen en draagt zorg voor:

  • de vormgeving, het onderhoud en de werking van het stelsel van wet- en regelgeving (wet SUWI) waarbinnen de uitvoeringsorganen opereren;

  • de vormgeving van het stelsel van socialezekerheidswetten die UWV en de SVB uitvoeren;

  • de vaststelling van de budgetten die aan UWV, de SVB en het BIDN beschikbaar worden gesteld met daarbij passende prestatieafspraken;

  • de sturing van en het toezicht op de rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering door UWV, de SVB en het BIDN en de verantwoording daarover;

  • de vaststelling van de omvang van de middelen die aan de Landelijke Cliëntenraad (LCR) beschikbaar worden gesteld;

  • de organisatie van de eigen uitvoering binnen het verband van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN).

Prestatie-indicatoren UWV en SVB

In onderstaande tabellen zijn indicatoren voor UWV en de SVB weergegeven die de doelmatigheid, rechtmatigheid en klantgerichtheid van de uitvoering weergeven.

Menselijke maat monitor UWV

UWV maakt sinds 2023 gebruik van de 'menselijke maat monitor'. Dit is een onderzoek dat UWV ieder half jaar inzicht geeft in waar cliënten en werkgevers de menselijke maat ervaren, en waar dit nog niet helemaal het geval is. De menselijke maat monitor heeft de metingen die voorheen werden verricht om tot klanttevredenheidscijfers te komen vervangen en meet op meer indicatoren dan voorheen. De uitkomsten van de meest recente «menselijke maat monitor» zijn opgenomen in het UWV jaarverslag 2024.

Tabel 110 Indicatoren uitvoering UWV
 

Realisatie 20241

Streefwaarde 20252

Streefwaarde 20263

Doelmatigheid: Percentage realisatie uitvoeringskosten binnen budget

102

100

100

Rechtmatigheid: Percentage rechtmatigheid

99,24

99

99

1

Bron: UWV, jaarverslag 2024.

2

Bron: UWV, jaarplan 2025.

3

Deze streefcijfers worden opgenomen in het jaarplan 2026 van UWV.

4

In dit cijfer is niet de rechtmatigheid van de NOW-subsidieverstrekking meegenomen. In het jaarverslag van UWV wordt dit nader toegelicht.

Tabel 111 Indicatoren uitvoering SVB
 

Realisatie 20241

Streefwaarde 20252

Streefwaarde 20263

Doelmatigheid: Kosten per klant4

71

5

5

Rechtmatigheid: Percentage rechtmatigheid

100

99

99

Klantgerichtheid: Cijfer klanten

8,3

6

8

1

Bron: SVB, jaarverslag 2024.

2

Bron: SVB, jaarplan 2025.

3

Deze streefcijfers worden opgenomen in het jaarplan 2026 van de SVB.

4

Betreft een gewogen gemiddelde. In het jaarplan 2025 van de SVB worden de kosten per klant uitgesplitst naar de verschillende regelingen weergegeven.

5

Er is geen norm afgesproken voor de indicator doelmatigheid.

6

Het klanttevredenheidsonderzoek vindt tweejaarlijks plaats.

Dienstverlening

Het wetsvoorstel Proactieve dienstverlening SZW creëert de bevoegdheid tot proactieve dienstverlening voor UWV, de SVB en gemeenten bij de uitvoering van taken in het kader van de sociale zekerheid. Met dit wetsvoorstel wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor het gericht benaderen van mensen die mogelijk recht hebben op een uitkering of voorziening, en hen te helpen bij het doen van een aanvraag, om zo niet-gebruik te voorkomen. Dit zal in de eerste instantie gelden voor de Toeslagenwet, AIO en de Wajong.

Het wetsvoorstel Proactieve dienstverlening biedt een wettelijke grondslag voor UWV om het niet-gebruik van de Toeslagenwet tegen te gaan. Daarnaast wordt gewerkt aan een Algemene Maatregel van Bestuur waarin wordt uitgewerkt welke specifieke gegevens uitgewisseld mogen worden voor proactieve dienstverlening, met name de overdacht afgewezen Wajong-aanvragers aan gemeenten en het proactief aanbieden van de AIO om het niet-gebruik tegen te gaan. Het wetsvoorstel zal in de loop van 2025 naar de Kamer worden verzonden en naar verwachting in de loop van 2026 in werking treden.

Sociaal medische centra

De omslag naar sociaal medische centra (SMC’s) vergt een flinke inspanning van UWV. Om te zorgen dat UWV dit kan doorzetten, wordt er de komende jaren extra geïnvesteerd in de vormgeving van SMC’s. Er zijn prestatieafspraken gemaakt met UWV om zo inzicht te krijgen in de effecten van de investering. Als de effecten uitblijven of tegenvallen zal de bestemming van deze middelen opnieuw worden bezien.

Hervormingsagenda

De inzet voor 2026 is om verder te werken aan vereenvoudiging van het sociale zekerheidsstelsel, om wet- en regelgeving begrijpelijker en eenvoudiger te maken en de dienstverlening in de toekomst uitvoerbaar te houden. Met gerichte, gezamenlijke inzet van SZW, UWV en SVB wordt gewerkt aan vereenvoudiging van wet- en regelgeving. De vereenvoudigingsopgaven verschillen in de mate waarin ze al zijn uitgewerkt tot mogelijke oplossingen. De komende tijd stellen we – in onderlinge samenhang - prioriteiten voor vereenvoudiging op SZW-terrein als geheel.

ICT

Net als voorgaande jaren zetten UWV en SVB zich aan de hand van meerjarige programma’s in om verouderde systemen te vervangen en hun ICT te verbeteren. Dit om zo de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening te blijven waarborgen en te verbeteren. Het houden van voortgang op het aanpakken van de legacy (verouderde ICT-systemen) is daarnaast van belang om ruimte te creëren voor nieuwe wet- en regelgeving.

Waar het projecten betreft die zich richten op de implementatie van nieuwe of veranderde wet- en regelgeving, wordt met UWV ingezet op het beter zicht krijgen op de benodigde capaciteit en financiële middelen met als doel een helder beeld van de personele inzet en budgettaire behoeften te krijgen die noodzakelijk zijn om de gestelde beleidsdoelen te realiseren. Bijvoorbeeld door personele gevolgen van nieuw beleid expliciet te beschrijven in uitvoeringstoetsen. Dit biedt tevens de mogelijkheid om onderbouwde prioriteiten te stellen en bij te sturen waar nodig. Het aanpakken van de legacy blijft een belangrijke opgave voor de SVB. De realisatie van het verder wegwerken van de legacy zal in 2026, en mogelijk daarna, inzet van de SVB vragen. Niet alleen om ruimte te creëren voor nieuwe wet- en regelgeving, maar ook voor de continuïteit van de (internationale) dienstverlening.

Informatiebeveiliging en privacy

Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens bij overheidsorganisaties goed beschermd worden. In het kader van informatiebeveiliging en privacy werkt de SVB aan een meerjarige roadmap, programma Digitale Veiligheid en een geactualiseerd securitybeleid. De Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) vormt een groot deel van de invulling van de zorgplicht voor de Cyberbeveiligingswet (Cbw), de Nederlandse vertaling van de NIS2-richtlijn van de Europese Unie (EU). UWV en SVB achten het met het oog op de digitale weerbaarheid van groot belang om data en informatie in processen en informatiesystemen adequaat te beveiligen in lijn met geldende wet- en regelgeving. UWV en SVB streven ernaar om in 2026 te voldoen aan de eisen die de huidige BIO stelt.

Europese AI-verordening

De AI-verordening van de Europese Unie (EU) gaat gefaseerd in en zal medio 2027 geheel van kracht zijn. UWV en SVB zijn zich ervan bewust dat de inzet van AI in de sociale zekerheid politieke en maatschappelijke aandacht heeft en ontplooien daarom diverse initiatieven om AI verantwoord in te zetten. Richting 2027 worden de al bestaande governance en processen getoetst aan de AI-verordening. UWV voert pilots uit met een beperkte groep medewerkers binnen een gesloten omgeving om vaardigheden en bewustzijn rondom generatieve AI te vergroten.

Preventie en handhaving

In 2025 werkt SZW aan het herijken van de handhavingskoers. Dit zal leiden tot de handhavingskoers 2026-2029. Daarom is aan UWV en SVB gevraagd om in 2026 weer met een meerjarenplan handhaving te komen waarin de ambities en strategie op het gebied van handhaving en preventie worden verwoord.

Ook wordt ingezet op het voorkomen van veelgemaakte fouten en vergissingen van klanten. UWV, SVB, VNG en SZW werken hierbij samen om oplossingen te zoeken in uitvoering of regelgeving. Daarbij is ook aandacht voor de wijze waarop door UWV opvolging wordt gegeven aan het onderzoek «In aanraking met waarschuwingen, boetes en terugvorderingen», dat UWV heeft laten uitvoeren naar veel gemaakte fouten van klanten.

Tabel 112 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 (bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Art.

Verplichtingen

733.917

726.740

723.710

703.584

696.028

694.154

695.397

         
 

Uitgaven

734.383

726.540

723.710

703.584

696.028

694.154

695.397

         

11.0

Uitvoering

734.383

726.540

723.710

703.584

696.028

694.154

695.397

 

Opdrachten

721

1.842

2.228

2.265

2.300

2.335

2.335

 

Handhaving en gegevensuitwisseling

721

1.842

2.228

2.265

2.300

2.335

2.335

 

Bekostiging

8.256

10.517

16.661

14.335

12.196

12.298

12.400

 

Uitvoeringskosten CN

8.256

10.517

16.661

14.335

12.196

12.298

12.400

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

723.619

711.660

703.542

685.705

680.253

678.242

679.383

 

Uitvoeringskosten UWV

520.729

508.729

490.670

486.096

482.811

480.203

479.896

 

Uitvoeringskosten SVB

184.133

184.026

192.812

180.255

179.132

179.729

180.677

 

Uitvoeringskosten Bureau Informatie Diensten Nederland (BIDN)

18.757

18.905

20.060

19.354

18.310

18.310

18.810

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

1.787

2.521

1.279

1.279

1.279

1.279

1.279

 

Landelijk Clientenraad

1.787

2.521

1.279

1.279

1.279

1.279

1.279

         
 

Ontvangsten

89.527

0

0

0

0

0

0

         

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 113 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 11 (%)
 

2026

juridisch verplicht

95%

bestuurlijk gebonden

4%

beleidsmatig gereserveerd

1%

nog niet ingevuld / vrij te besteden

0%

De uitgaven op artikel 11 Uitvoering zijn voor 95% juridisch verplicht voor het jaar 2026. Per financieel instrument wordt dit onderstaand toegelicht.

Opdrachten

Het budget voor opdrachten is voor 40% juridisch verplicht en voor 60% beleidsmatig gereserveerd. Het betreft het budget handhaving en gegevensuitwisseling SZW.

Bekostiging

Het budget voor bekostiging is voor 100% juridisch verplicht. Het betreft het uitvoeringsbudget voor de RCN-unit SZW en middelen voor ICT-ontwikkeling.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

De bijdragen aan ZBO's zijn voor 95% juridisch verplicht, 4% bestuurlijk gebonden en 1% beleidsmatig gereserveerd. Deze budgetten worden bij goedkeuring van de jaarplannen vastgesteld.

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

De bijdrage aan nationale organisaties is 100% juridisch verplicht. Het betreft een bijdrage aan de Landelijke Cliëntenraad (LCR). Het budget wordt bij goedkeuring van het jaarplan vastgesteld.

Budgettaire gevolgen van beleid premiegefinancierd

Tabel 114 Premiegefinancierde uitgaven en ontvangsten artikel 11 (bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Art.

Verplichtingen

2.319.792

2.484.234

2.709.163

2.844.685

2.887.111

3.001.251

3.125.516

         
 

Uitgaven

2.319.792

2.484.234

2.709.163

2.844.685

2.887.111

3.001.251

3.125.516

         

11.0

Uitvoeringskosten

2.319.792

2.484.234

2.709.163

2.844.685

2.887.111

3.001.251

3.125.516

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

2.319.792

2.484.234

2.709.163

2.844.685

2.887.111

3.001.251

3.125.516

 

Uitvoeringskosten UWV

2.089.734

2.259.377

2.383.491

2.419.267

2.362.190

2.384.346

2.402.273

 

Uitvoeringskosten SVB

230.058

224.857

220.632

217.552

219.957

219.845

222.689

 

Uitvoeringskosten UWV nominaal

0

0

96.472

191.348

279.975

364.760

459.632

 

Uitvoeringskosten SVB nominaal

0

0

8.568

16.518

24.989

32.300

40.922

         
 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

         
Opdrachten

Het budget handhaving en gegevensuitwisseling betreft beleidsondersteunend budget dat wordt ingezet voor de ontwikkeling van beleid met betrekking tot handhaving en gegevensuitwisseling in de sociale zekerheid. Hieronder valt onder andere het laten uitvoeren van beleidsinhoudelijk onderzoek. Handhaving van de plichten in de materiewetten wordt bekostigd via de uitvoeringskosten aan de uitvoeringsorganisaties en wordt per materiewet verantwoord. Het budget is daarmee geen indicatie van de totale inzet die wordt gepleegd op handhaving in de sociale zekerheid.

Bekostiging

De RCN-unit SZW is een bij de Rijksdienst Caribisch Nederland gepositioneerd onderdeel van het departement dat namens de minister is belast met uitkeringsverstrekking, vergunningverlening en arbeidsinspectie in Caribisch Nederland.

Budgettaire ontwikkelingen

De uitvoeringskosten voor de RCN-unit SZW zijn hoger in de jaren 2025-2027 vanwege extra kosten in verband met ICT-ontwikkeling. Ook in de daaropvolgende jaren blijven de uitgaven hoger in verband met onderhoud en beheerskosten voor de ICT.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor UWV, de SVB en het BIDN, waarbinnen deze organisaties hun jaarplannen dienen op te stellen. Deze financiële kaders hebben alleen betrekking op de uitvoering van SZW-taken door genoemde ZBO’s. In de jaarplannen nemen UWV en de SVB een verdeling van de uitvoeringskosten naar wet en/of fonds op. De Minister stuurt in eerste aanleg op het totaalbudget per organisatie. Uitgangspunt daarbij is dat de organisaties zelfstandig de uitvoering organiseren en over de realisatie via het jaarverslag verantwoording afleggen aan de Minister van SZW.

Budgettaire ontwikkelingen

De uitvoeringskosten van UWV en de SVB wijzigen gedurende de jaren als gevolg van beleidswijzigingen en volumeontwikkelingen in de onderscheiden wetten en regelingen.

Per saldo stijgen de uitvoeringskosten (begrotings- en premiegefinancierd) van UWV in 2026 met circa € 106 miljoen. De premiegefinancierde uitvoeringskosten stijgen, voornamelijk als gevolg van de bijgestelde volumeontwikkelingen op de WW, ZW en WIA (WGA en IVA). De begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten dalen in 2026 door de afwikkeling van de NOW-regeling in 2025.

Per saldo stijgen de uitvoeringskosten (begrotings- en premiegefinancierd) van de SVB in 2026 met circa € 4,5 miljoen. De begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten stijgen voornamelijk als gevolg van de bijgestelde volumeontwikkelingen op de AKW en AIO.

In de tabellen 115 en 116 zijn de uitvoeringskosten van UWV en de SVB toegedeeld aan de wetten en regelingen. Dit is een ex-ante raming op basis waarvan de bekostiging van ZBO’s plaatsvindt. De toedeling is extracomptabel. Hier is de loon- en prijsbijstelling nog niet aan toebedeeld.

Tabel 115 Extracomptabel overzicht begrotingsgefinancierde en premiegefinancierde uitvoeringskosten UWV (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

        

UWV (incl. BKWI)

2.610.463

2.768.105

2.874.161

2.905.363

2.845.001

2.864.549

2.882.170

        

Begrotingsgefinancierd

520.729

508.729

490.670

486.096

482.811

480.203

479.896

IOW

1.698

1.738

1.673

1.689

1.772

1.851

1.123

Wajong

224.592

229.193

228.411

226.559

223.741

221.768

222.523

Re-integratie Wajong1

114.837

124.365

125.685

125.100

124.598

123.910

124.537

Basisdienstverlening

87.750

95.962

93.517

90.997

90.997

90.997

90.497

Beoordeling gemeentelijke doelgroep

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

Wsw indicatiestelling

1.330

1.378

1.139

1.111

1.085

1.060

1.036

NOW 1

894

260

0

0

0

0

0

NOW 2

4.294

300

0

0

0

0

0

NOW 3

16.038

3.780

0

0

0

0

0

NOW 4

2.106

1.800

0

0

0

0

0

NOW 5

3.000

2.400

0

0

0

0

0

NOW 6

14.480

3.600

0

0

0

0

0

MCKW

132

0

0

0

0

0

0

Uitvoering kassierstaak

2.220

570

0

0

0

0

0

Centrale uitvoering landelijke ondersteuning

2.930

0

0

0

0

0

0

Skills en mogelijkheden

3.082

4.023

0

0

0

0

0

STAP

2.682

0

0

0

0

0

0

IPS voor gemeenten

90

188

64

22

0

0

0

BKWI

18.574

19.171

20.180

20.617

20.617

20.616

20.180

        

Premiegefinancierd

2.089.734

2.259.377

2.383.491

2.419.267

2.362.190

2.384.346

2.402.273

WW

676.607

827.937

824.102

847.774

865.944

878.294

875.707

ZW

386.061

483.852

505.234

502.738

454.000

455.198

458.250

WAZO

12.287

7.992

7.992

7.992

7.992

7.992

7.992

WAO

70.968

51.137

48.804

46.864

45.254

43.414

41.863

Re-integratie WAZ/WAO/WIA/ZW1

218.973

144.127

146.333

149.063

152.548

155.444

157.956

WGA

613.378

623.463

724.029

735.011

702.906

708.947

724.190

IVA

157.182

118.675

124.916

127.849

131.647

133.239

134.587

WAZ

3.178

2.193

2.081

1.977

1.898

1.819

1.728

Toevoeging aan bestemmingsfonds/egalisatiereserve

‒ 48.900

      
1

Dit zijn uitvoeringskosten. Re-integratie in de vorm van voorzieningen en/of trajecten staan weergegeven op beleidsartikel 3. De uitvoeringskosten re-integratie hebben betrekking op de werkzaamheden die UWV verricht ten behoeve van de inkoop van externe re-integratiediensten en de re-integratiedienstverlening voor werkzoekenden in de WIA, WAO en Wajong die UWV zelf aanbiedt.

Tabel 116 Extracomptabel overzicht begrotingsgefinancierde en premiegefinancierde uitvoeringskosten SVB (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

        

SVB

414.190

408.883

413.444

397.807

399.089

399.574

403.366

        

Begrotingsgefinancierd

184.133

184.026

192.812

180.255

179.132

179.729

180.677

AKW

126.800

119.911

120.961

109.023

108.075

108.059

108.282

TAS

1.565

1.601

1.620

1.620

1.620

1.620

1.620

TSB1

4.448

6.000

9.000

9.000

9.000

9.000

9.000

KOT/WKB

10.034

11.575

11.022

11.022

11.022

11.022

11.022

AIO

39.074

43.034

48.476

48.089

47.986

48.669

49.477

Bijstand buitenland

223

53

33

27

21

15

11

OBR

250

250

250

0

0

0

0

Remigratiewet

1.739

1.603

1.450

1.475

1.408

1.344

1.265

        

Premiegefinancierd

230.057

224.857

220.632

217.552

219.957

219.845

222.689

AOW

214.712

210.433

206.561

203.701

206.077

206.042

208.832

Anw

15.345

14.424

14.071

13.851

13.880

13.803

13.857

1

Inclusief middelen Instituut Slachtoffers Beroepsziekten door Gevaarlijke stoffen.

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

De Landelijke Cliëntenraad (LCR) is een overlegorgaan ingesteld bij Wet SUWI, waarin landelijke cliëntenorganisaties, vertegenwoordigers van gemeentelijke cliëntenraden en vertegenwoordigers van de centrale cliëntenraden van de SVB en UWV zitting hebben. De LCR heeft tot taak periodiek te overleggen met UWV, de SVB, de gemeenten en de Minister van SZW over onderwerpen op het terrein van werk en inkomen. De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor de LCR, waarbinnen de LCR een jaarplan dient op te stellen.

Licence