Base description which applies to whole site

2. Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg

Begrotings- en realisatiecijfers baten-lastendienst CIBG 2010
(bedragen x € 1 000)
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

(1)

Realisatie

(2)

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

(3) =(2)-(1)

Realisatie 2009

Baten

    

Opbrengst moederdepartement

22 478

43 384

20 906

38 399

– Eigenaar

0

0

0

0

– Opdrachtgevers

22 478

43 384

20 906

38 399

Opbrengst overige departementen

0

36

36

0

Opbrengst derden

2 581

3 611

1 030

3 259

Rentebaten

10

5

– 5

32

Vrijval uit voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

12

12

273

Totaal baten

25 069

47 048

21 979

41 963

Lasten

    

Apparaatskosten

23 785

45 083

21 298

39 266

– Personele kosten

15 666

24 581

8 915

23 115

– Materiële kosten

8 119

20 502

12 383

16 151

Rentelasten

59

76

17

102

Afschrijvingskosten

1 213

1 877

664

1 611

– Materieel

221

162

– 59

228

– Immaterieel

992

1 715

723

1 383

Overige lasten

0

99

99

47

– Dotaties voorzieningen

0

63

63

0

– Bijzondere lasten

0

36

36

47

Totaal lasten

25 057

47 135

22 078

41 026

Saldo van baten en lasten

12

– 87

– 99

937

Toelichting op de begrotings- en realisatiecijfers 2010

Resultaat

In 2010 is een resultaat van – € 0,087 miljoen gerealiseerd. Dit wordt veroorzaakt door:

  • Ongedekte (hogere realisatie) organisatiekosten voornamelijk als gevolg van inhuur van extra (niet doorbelast) personeel € 0,301 miljoen;

  • Exploitatietekort bij enkele opdrachten € 0,184 miljoen;

  • Hogere productie bij prijs x hoeveelheid opdrachten € 0,380 miljoen;

  • Hogere opbrengst derden € 0,081 miljoen;

  • Voorziening dubieuze debiteuren van € 0,063 miljoen.

Het verlies wordt ten laste van de exploitatiereserve gebracht. Ter voorkoming van een groter negatief resultaat is in de planning & controlcyclus een vooroverleg opgenomen in het eerste kwartaal met de opdrachtgevers in het kader van de begrotingsvoorbereiding t+1.

Baten

Specificatie opbrengst moederdepartement

Product

Tarief in €

Geraamde productie aantallen

Realisatie productie aantallen

Meer/minder opbrengst in €

Opbrengst in € inclusief meer/minder

RIBIZ

     

Beschikkingen

62

11 000

11 847

10 503

692 503

Verklaring bureau deel A

1 827

150

198

17 539

291 589

Verklaring Cie deel B

3 556

200

184

– 11 379

699 821

Verklaring deel C Assessment

8 715

60

127

116 781

639 681

Frontoffice

15

30 000

23 331

– 20 007

429 993

Beheer

1 612 000

1

1

– 244

1 611 756

Gedekt door opbrengst derden

    

– 880 000

     

3 485 343

Farmatec

     

Uitvoering Wet Geneesmiddelen prijzen

194 617

2

2

 

389 234

Uitvoering GVS

26 964

12

12

 

323 568

Vergunningen

1 803

450

587

 

811 350

Beheer

986 000

1

1

 

986 000

Gedekt door opbrengst derden

    

– 1 500 000

     

1 010 152

RTE

     

Definitieve oordelen

535

2 800

2 662

– 7 383

1 490 617

Beheer

140 500

1

1

 

140 500

     

1 631 117

Donorregister

     

Beschikking registratie bevestiging

7,25

165 000

228 191

91 627

1 287 877

Beschikking mutatie

18

20 000

78 163

209 387

569 387

Informatieverstrekking

18

50 000

129 089

284 720

1 184 720

Beheer

1 192 874

1

1

 

1 192 874

     

4 234 858

      

Subtotaal

    

10 361 470

      

Opbrengst exploitatiebijdragen

    

32 287 442

Verrekende vooruitontvangen projectgelden

    

735 695

Totaal opbrengst opdrachtgevers

    

43 384 607

De opbrengst exploitatiebijdragen bestaat onder andere uit opbrengsten UZI-register (€ 14,3 miljoen, opbrengsten klantenloket elektronisch patiëntendossier (€ 3,6 miljoen), opbrengsten sectorale berichten voorziening in de zorg (€ 5,4 miljoen), opbrengsten toelating zorginstelling (€ 2,9 miljoen) en opbrengsten patiënten-, gehandicapten- en ouderenorganisaties (€ 1,8 miljoen).

De berekening van de meer of minder productie heeft plaatsgevonden conform de in de raamafspraken met de opdrachtgevers vastgestelde afrekensystematiek.

Productie

Verrekening

Minder dan 95% van de raming

-/-20% van het tarief

Tussen 95% en 100% van de raming

-/-10% van het tarief

Tussen 100% en 105% van de raming

+10% van het tarief

meer dan 105% van de raming

+20% van het tarief

De opbrengsten overige departementen bestaat uit een exploitatiebijdrage van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie voor de uitvoering van het register paraveterinairen.

De opbrengsten derden bestaan uit opbrengsten van het BIG-register, Farmatec (met name farmacievergunningen), Bureau Medicinale Cannabis (BMC), Assessment, IGZ en Kwaliteitsregister.

De opbrengst BMC die afkomstig is van de verkoop van medicinale cannabis aan apothekers is hoger in verband met gestegen verkopen.

De opbrengst Assessment bestaat uit de examengelden van aangemelde kandidaten. Deze dekken deels de kosten van de extern georganiseerde examens.

De rentebate ter grootte van € 0,005 miljoen bestaat uit de rente op het deposito.

De bijzondere bate betreft een batig saldo uit de afrekening over 2007 en 2008 van de kosten voor de werkzaamheden ten behoeve van het project Volksgezondheid, Informatie en Adressen.

Lasten

Onder de apparaatskosten vallen de personele kosten en de materiële kosten.

De gerealiseerde totale personele kosten bedragen € 24,581 miljoen. De toename is voornamelijk het gevolg van de uitbreiding van activiteiten die niet in de begroting waren opgenomen, zoals inhuur uitzendkrachten voor projecten.

De materiële kosten bedragen € 20,501 miljoen. De toename is voornamelijk het gevolg van uitbreiding van activiteiten die niet in de begroting waren opgenomen en een stijging van het aantal gehuurde vierkante meters in verband met de groei van het CIBG.

De rentelasten ter grootte van € 0,076 miljoen bestaan uit de verschuldigde rente op de leningen bij het ministerie van Financiën.

De toename van de afschrijvingskosten is het gevolg van het met terugwerkende kracht activeren van immateriële activa.

De bijzondere lasten bestaan uit de afboeking van een incourant geworden voorraad medicinale cannabis.

Balans CIBG per 31 december 2010 (bedragen x € 1 000)
 

Balans 31-12-2010

Balans 31-12-2009

Activa

  

Immateriële activa

9 115

6 518

Materiële activa

570

701

– Grond en gebouwen

0

0

– Installaties en inventarissen

529

658

– Overige materiële vaste activa

41

43

Voorraden

273

306

Debiteuren

666

783

Nog te ontvangen en vooruitbetaald

1 573

4 112

Liquide middelen

11 741

18 793

Totaal activa

23 938

31 213

Passiva

  

Eigen vermogen

2 154

2 241

– Exploitatiereserve

2 241

1 304

– Verplichte reserve

0

0

– Onverdeeld resultaat

87

937

Leningen bij het Ministerie van Financiën

1 575

1 284

Voorzieningen

191

260

Crediteuren

3 808

4 289

Nog te betalen en vooruitontvangen

16 210

23 139

Totaal passiva

23 938

31 213

Toelichting op de balans per 31 december 2010

Louter om een goede vergelijking mogelijk te maken zijn de ter vergelijking opgenomen cijfers 2009 aangepast. Deze aanpassingen betreffen:

  • 1. Als gevolg van het invoeren van de gewijzigde regeling «Baten-lastendiensten 2011» is de wettelijke reserve, ten bedrage van € 2,724 miljoen toegevoegd aan de exploitatiereserve. Om deze reden zijn de vergelijkende cijfers aangepast;

  • 2. In voorgaande jaren hebben investeringen plaatsgevonden in immateriële activa die niet zijn geactiveerd, maar gefinancierd werden met bijdragen van opdrachtgevers. In 2010 is deze activa alsnog geactiveerd en is er een schuld opgenomen, uit hoofde van vooruitontvangen projectgelden, voor hetzelfde bedrag. Dit leidt tot wijzigingen in de vergelijkende cijfers bij de balansposten immateriële vaste activa en kortlopende schulden, beiden nemen toe met € 3,794 miljoen. Tevens leidt deze wijziging tot een aanpassing van de posten opbrengsten en afschrijvingen. Per saldo is het effect op het resultaat nihil.

Eigen Vermogen

Het resultaat over 2009 is toegevoegd aan de exploitatiereserve. De verplichte reserve is op grond van de regeling «Baten-lastendiensten 2011» per 1 januari 2010 komen te vervallen.

Het maximaal toegestane eigen vermogen bedraagt € 1,995 miljoen (5% van de gemiddelde omzet over 2008 tot en met 2010). In 2010 zal de eigenaar aangeven op welke wijze het CIBG de overschrijding van het eigen vermogen van € 0,159 miljoen zal herstellen.

Voorzieningen

Op de voorziening ter dekking van langdurige FPU verplichtingen (2006–2014) is voor 2010 een bedrag van € 0,069 miljoen afgeboekt. Er zijn in 2010 geen dotaties aan de voorziening geweest.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht CIBG 2010 (bedragen x € 1 000)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

(1)

Realisatie

(2)

Verschil

(3) = (2)-(1)

1. Rekening-courant RHB 1-1-2010

18 793

18 793

0

2. Totaal operationele kasstroom

– 14 532

– 3 260

11 272

3a. Totaal investeringen (-/-)

– 1 225

– 4 384

– 3 159

3b. Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

42

42

3. Totaal investeringskasstroom

– 1 225

– 4 342

– 3 117

4a. Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

4b. Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

4c. Aflossingen op leningen (-/-)

– 854

– 854

0

4d. Beroep op leenfaciliteit (+)

1 000

1 404

404

4. Totaal financieringskasstroom

146

550

404

5. Rekening-courant RHB 31-12-2010 (=1+2+3+4)

3 182

11 741

8 559

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Het saldo op de rekening-courant bij de Rijkshoofdboekhouding (RHB) bedraagt conform het saldobiljet van het ministerie van Financiën € 11,741 miljoen.

Er is € 0,072 miljoen geïnvesteerd in materiele activa. Dit betreft investeringen in inventaris en automatisering. De investeringen in immateriële activa bedragen € 4,312 miljoen.

Er is in 2010 € 0,854 miljoen afgelost op de uitstaande leningen. Er zijn twee nieuwe leningen opgenomen van respectievelijk € 1 miljoen voor het project Notis en € 0,404 miljoen voor het project Toeris.

Doelmatigheidsindicatoren

Overzicht CIBG doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2010
 

2007

2008

2009

2010

Generiek

    

1. Kostprijzen per product (in €)

    

– Beschikking BIG-register

104,90

130,00

147,00

142,00

– Vakbekwaamheidsverklaring

2 122,01

1 927,00

4 668,00

3 556,00

– Oordeel RTE

500,00

498,00

526,67

535,00

– Registratie wilsbeschikking donorregister

7,72

6,73

8,00

7,25

– Vergunning Farmatec

142,15

1 353,38

1 775,00

1 803,00

2. Omzet per productgroep (p*q)

    

– RIBIZ

2 422 254

3 177 715

3 479 702

3 485 343

– Farmatec

672 299

715 884

886 960

1 010 152

– Oordeel RTE

951 300

1 119 170

1 280 462

1 631 117

– Registratie wilsbeschikking donorregister

4 189 422

3 675 482

4 034 101

4 234 858

– Tuchtcolleges

3 253 343

3 954 781

4 178 647

n.v.t.

3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur)

173,4

195,4

206,0

226,0

4. Saldo van baten en lasten (% van de baten)

– 1,39%

2,57%

2,23%

– 0,18%

     

Specifiek

    

1. Aantallen

    

– Aantal beschikkingen BIG register

10 520

11 299

11 223

11 847

– Aantal vakbekwaamheidsverklaringen

522

520

416

509

– Aantal oordelen RTE

1 993

2 221

2 505

2 662

– Aantal geregistreerde wilsbeschikkingen donorregister

175 718

144 009

212 145

228 191

– Aantal verleende vergunningen Farmatec

1 060

467

506

587

2. Aantal klachten / bezwaar en beroep

    

– Aantal klachten / bezwaar en beroep m.b.t. vakbekwaamheidverklaringen

19

12

17

12

– Aantal klachten / bezwaar en beroep m.b.t. wilbeschikkingen donorregister

0

1

0

0

3. Doorlooptijden

    

– Doorlooptijd oordeel RTE in dagen (wettelijke norm is 42 dagen)

28

32

37

62

– Doorlooptijd wilsbeschikking donorregister (wettelijke norm is 42 dagen)

28

22

18

31

Toelichting doelmatigheidsindicatoren

Kostprijzen per product, vergunning Farmatec

Op grond van de nieuwe Geneesmiddelenwet is het aantal soorten vergunningen en daarmee ook het volume sterk teruggebracht. Als gevolg daarvan is de kostprijs sterk gestegen. Dit is mede het gevolg van relatief hoge vaste (ICT) kosten.

Kostprijzen per product, Oordeel RTE

De kostprijs bij RTE is licht gestegen, omdat de structurele stijging van het productvolume als gevolg van het ontbreken van formatie moest worden afgehandeld door extern (duurder) personeel.

Doorlooptijden

De doorlooptijd van de oordelen bij de Regionale Toetsingscommissie Euthanasie stijgt, omdat de personele bezetting niet evenredig mee groeit (taakstelling) met de sterke stijging van het aantal meldingen (2009 met 28% en 2010 met 18,1%).

De doorlooptijd van wilsbeschikking Donorregister stijgt als gevolg van de sterk verhoogde instroom vanuit de draaggolfcampagne in het laatste kwartaal van 2010.

Licence