Base description which applies to whole site

Artikel 13. Spoorwegen

Omschrijving van de samenhang in het beleid

Op dit artikel worden de producten op het gebied van Spoorwegen verantwoord.

Het productartikel Spoorwegen is gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting 2011 van IenM (XII) bij beleidsartikelen:

  • artikel 32: Bereiken van een optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit;

  • artikel 34: Betrouwbare netwerken en voorspelbare reistijd;

  • artikel 35: Mainports en logistiek; en

  • artikel 36: Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving.

Overzicht van budgettaire gevolgen van uitvoering (x € 1 000)

13. Spoorwegen

             

Verschil aanpassing bekostiging RWS ij VJN*

Verschil a.g.v. uitvoering

 

Slotwetmutaties 2011**

         

Realisatie

Begroting

verschil

       
 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

2011

2011

   

Verplichtingen

1 813 743

1 765 610

771 360

2 538 710

2 017 923

2 563 527

– 545 604

 

– 545 604

 

– 559 214

Uitgaven

2 026 541

1 835 464

2 077 325

2 645 273

2 670 403

2 453 026

217 377

 

217 377

 

151 361

13.02 Onderhoud en vervanging

1 367 359

1 174 475

1 410 334

1 689 994

1 797 911

1 459 863

338 048

 

338 048

1

142 485

13.02.01 Regulier onderhoud

616 531

332 986

818 987

894 536

989 946

620 373

369 573

 

369 573

 

201 467

13.02.02 Grote onderhoudsprojecten

412 750

488 178

383 168

490 667

398 608

468 124

– 69 516

 

– 69 516

 

16 489

13.02.03 Rentelasten

119 336

121 733

124 150

70 210

146 956

46 570

100 386

 

100 386

 

– 68 382

13.02.04 Betuweroute

27 846

20 624

39 068

77 565

59 262

37 589

21 673

 

21 673

 

1 451

13.02.05 Kleine infra en overige projecten

190 896

210 954

44 961

157 016

203 139

287 207

– 84 068

 

– 84 068

 

– 8 540

13.03 Aanleg

507 215

512 914

516 059

794 285

719 050

801 262

– 82 212

 

– 82 212

2

2 242

13.03.01 Real.progr.personenvervoer

470 440

479 183

490 627

772 352

701 011

778 353

– 77 342

 

– 77 342

 

2 247

13.03.02 Real.progr.goederenvervoer

36 775

33 731

25 432

21 933

18 039

22 909

– 4 870

 

– 4 870

 

– 5

13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS

145 896

145 172

133 760

121 510

125 768

140 179

– 14 411

 

– 14 411

3

768

13.05 Verkenningen en planstudies

6 071

2 903

17 172

39 484

27 674

51 722

– 24 048

 

– 24 048

4

5 866

13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer

5 469

2 805

16 424

28 462

27 360

45 705

– 18 345

 

– 18 345

 

5 866

13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer

602

98

748

11 022

314

6 017

– 5 703

 

– 5 703

 

0

13.05.03 Verkenningenprogramma

0

0

0

0

0

0

0

 

0

 

0

Van totale uitgaven:

                     

– Apparaatsuitgaven

2 090

1 740

2 651

2 408

1 721

500

1 221

       

– ApparaatskostenProRail aanleg

79 185

         

0

       

– Restant

1 945 265

1 833 724

2 074 674

2 642 865

2 668 682

2 452 526

216 156

       

13.09 Ontvangsten

30 666

24 869

184 255

15 848

144 781

29 000

115 781

 

115 781

 

101 061

– HSA

0

0

0

0

0

0

0

 

0

 

0

– Overig

30 666

24 869

184 255

5 848

144 781

29 000

115 781

 

115 781

5

101 061

– Mandje spoor

     

10 000

   

0

 

0

 

0

*

De mutaties in de kolom «Verschil aanpassing bekostiging mutatie VJN» hebben betrekking op de bij VJN 2011 doorgevoerde herijking bekostiging RWS. Voor een nadere toelichting op deze mutaties verwijs ik u naar de leeswijzer bij dit jaarverslag en naar mijn brieven van resp. 8 juni 2010, 10 januari 2011 en 3 maart 2011 (resp. Kamerstukken II, 2009–2010, 30 873, nr. 3 , 2010–2011, 30 119, nr. 4 nr. 5 alsmede de Lijst van vragen en antoorden dd 27 april 2011, Kamerstukken II, 2010–2011, 30 119, nr. 6.

**

Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de kolom Slotwetmutaties 2011, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.

1

Op onderhoud en vervanging is € 338 mln. meer uitgegeven dan begroot. De belangrijkste oorzaken zijn:

– Schuldreductie (€ 155 mln.): het ministerie van Financiën heeft de verkoopopbrengst van Strukton (NS) beschikbaar gesteld voor schuldreductie bij ProRail;

– Desaldering betalingen en ontvangsten (€ 111 mln.): onderdeel van de subsidievaststelling en -wijziging voor 2010 en 2011 betreft de administratieve verwerking van de door ProRail betaalde boeterente aan het ministerie van Financiën in verband met de schuldreducties in 2010 en 2011 (€ 86 mln.). Deze verwerking is budgettair neutraal maar leidt in de verantwoording tot hogere uitgaven (13.02) en hogere ontvangsten (13.09). Daarnaast is een deel van de verleende subsidie voor 2009 (€ 25 mln.) in 2011 door ProRail terugbetaald aan IenM welke is ingezet ter dekking van de subsidie voor 2011;

– De toevoeging van loon- en prijscompensatie 2011 (€ 30 mln.);

– Een hogere subsidieaanvraag van ProRail voor 2011 dan begroot (€ 42 mln.). Dit wordt voor het grootste deel (€ 37,5 mln.) veroorzaakt doordat met amendement Slob (TK 32 500 A, nr. 65) in het kasjaar 2011 de middelen voor reistijdverbetering zijn overgeheveld naar het aanlegprogramma, terwijl deze middelen in de planning voor onderhoud en vervanging pas in de jaren ná 2011 waren opgenomen.

2

Zie de toelichting bij de projectoverzichten.

3

De lagere realisatie wordt veroorzaakt door de lagere marktrente. In het IP-contract is gerekend met een voorcalculatorische rentestand, die jaarlijks wordt aangepast aan de vigerende rentestand.

4

De lagere realisatie op deze operationele doelstelling wordt voornamelijk veroorzaakt doordat:

– de start van de planuitwerkingsfase PHS heeft meer tijd in beslag heeft genomen dan verwacht;

– met betrekking tot de Zuidas de onderlinge verrekeningen en declaraties van deelnemende partijen meer tijd vergen dan voorzien;

– twee planstudies binnen OV SAAL zijn goedkoper uitgevallen dan oorspronkelijk geraamd. Bij 3 andere planstudies is sprake van vertraging onder andere vanwege de koppeling aan de besluitvorming OV SAAL lange termijn en herdefiniëring vanwege «Kort Volgen»;

– de planstudie Driebergen – Zeist nog niet geheel is afgerond. Het indienen van de beschikkingsaanvraag, op basis waarvan een declaratie kan worden ingediend, verschuift hierdoor naar 2012. Voorts is door wisselingen bij de stakeholders (onder meer gemeente) extra afstemming met betrekking tot heroverweging van het ontwerp nodig geweest. Hierdoor kan de beschikkingsaanvraag pas in 2012 worden ingediend en verschuiven de hiermee samenhangende geplande uitgaven voor de planstudie Bunnik.

5

De per saldo gerealiseerde hogere ontvangsten hebben enerzijds betrekking op een afrekening van de subsidie aan ProRail over de periode 2009/2010 en anderzijds op in de begroting voor 2011 geraamde ontvangsten van lagere overheden die pas in 2012 zullen worden ontvangen(zie ook toelichting onder punt 1.)

Overeenkomstig het gestelde in de leeswijzer en conform mijn eerdere toezegging aan de Kamer met betrekking tot meer transparantie te betrachten, is hieronder een gespecificeerd overzicht opgenomen van alle in het verslagjaar aangebrachte mutaties op dit begrotingsartikel. Deze zijn  voorzien van een toelichting.

Artikel 13 Spoorwegen
 

Categorie

artikel 13.02

artikel 13.03

artikel 13.04

artikel 13.05

Uitgaven

artikel 13.09

Saldo

 

Ontwerpbegroting 2011

 

1 497 363

748 762

140 179

49 374

2 435 678

– 29 000

2 406 678

 

Desalderingen FES (NvW)

Intensivering/Extensivering

 

15 000

 

2 348

17 348

 

17 348

1

Begroting 2011

 

1 497 363

763 762

140 179

51 722

2 453 026

– 29 000

2 424 026

 
                   

Overboekingen binnen artikel 13 Spoorwegen

Neutraal

– 37 500

37 500

   

0

 

0

2

Taakstellingen

Intensivering/Extensivering

– 2 727

     

– 2 727

 

– 2 727

3

Saldo 2010

Intertemporeel

21 120

– 62 007

21 954

9 477

– 9 456

– 1 928

– 11 384

4

Mutaties voorjaarsnota 2011

 

– 19 107

– 24 507

21 954

9 477

– 12 183

– 1 928

– 14 111

 
                   

Stand eerste suppletoire wet 2011

 

1 478 256

739 255

162 133

61 199

2 440 843

– 30 928

2 409 915

 

Overboekingen binnen artikel 13 Spoorwegen

Technisch

– 3 293

105 715

 

– 102 422

0

0

0

5

Overboekingen binnen artikel 13 Spoorwegen

Neutraal

3 775

   

8 979

12 754

– 12 754

0

6

Overboeking van/naar art 14 Regionaal, lokale infrastructuur

Intensivering/Extensivering

 

1 630

 

– 1 600

30

 

30

7

Overboeking van/naar art 17 Megaprojecten verkeer en vervoer

Intensivering/Extensivering

 

– 37 000

   

– 37 000

 

– 37 000

8

Overboeking van/naar art 18 Overige

Intensivering/Extensivering

     

– 3 500

– 3 500

 

– 3 500

9

Loon- en prijsbijstelling

Intensivering/Extensivering

30 256

40

 

34

30 330

 

30 330

10

Overboeking naar Hfdst XII art 39 BDU

Intensivering/Extensivering

– 4 657

   

– 578

– 5 235

 

– 5 235

11

Overboeking naar Hfdst XII art 34 Betrouwbare netwerken

Intensivering/Extensivering

     

– 4 250

– 4 250

 

– 4 250

12

Overboeking naar Hfdst XII art 35 Mainports en logistiek

Intensivering/Extensivering

     

– 300

– 300

 

– 300

13

Kasschuiven

Intertemporeel

32 064

– 112 866

– 25 000

105 802

0

 

0

14

Mutaties miljoenennota 2012

 

58 145

– 42 481

– 25 000

2 165

– 7 171

– 12 754

– 19 925

 
                   

Stand ontwerpbegroting 2012

 

1 536 401

696 774

137 133

63 364

2 433 672

– 43 682

2 389 990

 

Overboekingen binnen artikel 13 Spoorwegen

Technisch

 

– 2 995

 

2 995

0

 

0

15

Overboekingen binnen artikel 13 Spoorwegen

Neutraal

     

38

38

– 38

0

16

Overboeking van/naar art 14 Regionaal, lokale infrastructuur

Intensivering/Extensivering

 

23

   

23

 

23

17

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

 

3 500

   

3 500

 

3 500

18

Schuldreductie ProRail (dividend van NS inzake Strukton)

Intensivering/Extensivering

152 428

     

152 428

 

152 428

19

Saldo 2011

Intertemporeel

– 33 403

19 506

– 12 133

– 44 589

– 70 619

 

– 70 619

20

Mutaties najaarsnota 2011

 

119 025

20 034

– 12 133

– 41 556

85 370

– 38

85 332

 
                   

Stand tweede suppletoire wet 2011

 

1 655 426

716 808

125 000

21 808

2 519 042

– 43 720

2 475 322

 

Overboekingen binnen artikel 13 Spoorwegen

Technisch

86 217

1 964

 

– 1 964

86 217

– 86 217

0

21

Overboekingen binnen artikel 13 Spoorwegen

Neutraal

24 753

     

24 753

– 24 753

0

22

Saldo 2011

Intertemporeel

31 515

278

768

7 830

40 391

9 909

50 300

23

Mutaties slotwet 2011

 

142 485

2 242

768

5 866

151 361

– 101 061

50 300

 
                   

Realisatie 2011

 

1 797 911

719 050

125 768

27 674

2 670 403

– 144 781

2 525 622

 
                   

Desaldering uitgaven – ontvangsten

 

– 110 970

– 2 990

0

0

– 113 960

113 960

0

 
                   

Per saldo betaald en ontvangen

 

1 686 941

716 060

125 768

27 674

2 556 443

– 30 821

2 525 622

 
1

In het Regeerakkoord is aangegeven dat de belegde ruimte in het Fonds Economische Structuurversterking (FES) op het gebied van Verkeer en Vervoer, Ruimtelijk Ordening, Milieu en Duurzaamheid en Kennis/Innovatie wordt overgeheveld naar het Infrastructuurfonds respectievelijk de departementale begrotingen. De FES-begroting voor de jaren 2011 en volgende jaren is leeg geboekt. Dit betekent dat FES-financiering via het ontvangstenartikel IF19.10 is vervallen en is omgezet in financiering uit de algemene middelen (IF19.09).

2

Dit betreft het amendement van het lid Slob c.s. (Tweede Kamer, 2010–2011, 32 500 A, nr. 65) waarbij € 37,5 mln. is overgeboekt van het project «reistijdverbetering» (artikel 13.02) naar het project «pilot ERTMS» (artikel 13.03).

3

Dit betreft met name de taakstellingen, zoals afgesproken in het Regeerakkoord.

4

Dit betreft de toevoeging van het saldo 2010 aan de begroting 2011.

5

In verband met de fase overgang van aanlegprojecten is € 102,4 mln. overgeboekt van artikel 13.05 (planstudie) naar 13.03 (realisatie). Daarnaast zijn de projecten «wachtsporen Meppel» en «pilot ERTMS» overgebracht van 13.02 (onderhoud) naar 13.03 (aanleg realisatie).

6

De verwachte hogere ontvangsten spoor voor 2011 (€ 12,8 mln.) zijn voor € 9 mln. toegevoegd aan de budgettaire ruimte op artikel 13.05 (planstudie) en zijn voor € 3,8 mln. ingezet voor de hogere uitgaven op beheer en onderhoud. Deze uitgaven hebben voor € 2,5 mln. betrekking op de uitgaven bedrijfsbrandweer Kijfhoek en voor ruim € 1 mln. op de uitgaven voor de MER-evaluatie Betuweroute.

7

De overboekingen tussen artikel 13 en 14 hebben betrekking op de projecten Groningen-Leeuwarden en Erasmuslijn.

8

De overboeking naar artikel 17 heeft betrekking op de EMC-problematiek HSL-Zuid (voor verdere toelichting zie de verdiepingsbijlage bij de ontwerpbegroting 2012).

9

Dit betreft een overboeking van OV-SAAL (Openbaar Vervoer Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad) ten behoeve van RRAAM (Rijk – Regioprogramma Amsterdam – Almere – Markermeer).

10

Dit betreft de toevoeging aan het Infrastructuurfonds van de loon- en prijsbijstelling 2011.

11

Het gaat om de overboeking van verschillende projecten, waarvan de betaalbaarstelling via de BDU zal verlopen. Het betreft BDU projecten in het kader van het Actieplan groei op het spoor en de lijn Hengelo-Bad Bentheim.

12

Dit betreft een overheveling naar de begroting van HXII (artikel 34 Betrouwbare netwerken) in verband met spoorse problematiek.

13

Dit betreft een overboeking naar artikel 35 in de begroting van HXII ten behoeve van het European Rail Traffic Management System (ERTMS)

14

Middels kasschuiven binnen artikel 13 zijn de beschikbare middelen weer in evenwicht gebracht met de benodigde middelen voor 2011. De verhoging voor beheer en onderhoud hangt voornamelijk samen met het amendement Slob waarbij de middelen voor de pilot ERTMS in het kasjaar 2011 zijn overgeboekt, terwijl in de planning deze middelen in de jaren na 2011 waren voorzien. De verlaging van artikel 13.04 hangt samen met de rentemeevallers beschikbaarheidsvergoeding HSL-Zuid. De verhoging en verlaging voor aanlegprojecten hangen voornamelijk samen met de fase-overgang van projecten, zoals toegelicht onder punt 5.

15

Dit betreft een correctie op de overboeking zoals genoemd onder punt 5

16

Dit betreft een correctie op de hogere ontvangsten zoals genoemd onder punt 6.

17

Dit betreft een correctie op de overboeking zoals genoemd onder punt 7

18

Dit betreft een bijdrage uit hoofdstuk XII( voormalig VROM) in het geluidsprogramma.

19

Uit de opbrengst van de verkoop van Strukton is door het ministerie van Financiën een bedrag van € 154,6 mln. beschikbaar gesteld voor de aflossingen van de leningen van ProRail. Anderzijds is de rentevrijval door deze oplossing ad € 2,2 mln. ten gunste van de algemene middelen gebracht.

20

Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2011 aan de begroting 2012.

21

Dit betreft enerzijds een correctie op de overboeking zoals genoemd onder punt 5 (€ 2 mln.) en anderzijds de technische verwerking van de desaldering van betalingen en ontvangsten met betrekking tot de boeterente op de schuldreducties in 2010 en 2011 (€ 86 miljoen).

22

In 2011 is € 24,8 mln. van ProRail ontvangen in verband met de vaststelling en afrekening van de subsidie voor beheer en onderhoud voor 2009. Deze middelen zijn weer ingezet ter dekking van de subsidie voor 2011.

23

Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2011 aan de begroting 2012.

Licence