Base description which applies to whole site

15.02.04 Groot variabel onderhoud

Groot Variabel Onderhoud vaarwegen is opgebouwd uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel betreft het Plan van Aanpak Beheer en onderhoud (Impuls). Dit betreft de projecten die zijn vastgelegd in het plan van aanpak beheer en onderhoud. Met dit plan van aanpak is in 2003 door de Tweede Kamer ingestemd. Het tweede onderdeel betreft het NOMO Achterstallig Onderhoud Vaarwegen programma (NOMO AOV). De uitvoering van dit programma betrof oorspronkelijk de periode 2011 tot en met 2020. Voor dit programma is bij begroting 2009 een versnelling van de oplevering naar 2016 afgesproken.

Plan van Aanpak Beheer en Onderhoud (Impuls)

Het plan van aanpak voor het inlopen van achterstallig onderhoud, bestaat voor de Hoofdvaarwegen uit de volgende projecten:

Projecten

uitvoeringsperiode begroting

Huidige Uitvoeringsperiode

 

– Amsterdam Rijnkanaal baggeren en renoveren sluizen en oevers

2005–2010

2005–2011

1

– Amsterdam-Lemmer/IJsselmeer

2004–2012

2004–2012

2

– Baggeren IJssel

2008–2010

2008–2012

3

– Vervanging vaartuigen

2006–2009

2006–2010

 

– Kanaal Gent-Terneuzen, baggeren en oevers

2004–2011

2004–2010/2012

4

– Maas: baggeren en kunstwerken

2004–2010/2012

2004–2010/2012

 

– Noordzeekanaal baggeren

2004–2008

2004–2008

 

– Rotterdam-België/ Zeeland: renovatie o.a. Volkeraksluizen en baggeren

2005–2011

2005–2012

5

– Rotterdam-Duitsland: baggeren en oevers

2005–2009

2005–2009

 

– Wrakkenberging

2009–2011

2009–2011

6

– Natte bruggen

2004–2010/2016

2004–2011/2016

7

Bron: Rijkswaterstaat

1

Dit project is in 2011 volledig afgerond.

2

De baggerwerkzaamheden aan het Zwolse Diep zijn al in 2010 afgerond. Het Groot Onderhoud aan de Houtribsluizen is gecombineerd met de werkzaamheden die voor de periode na 2010 aan de Houtribsluizen waren gepland. Dit deel van het project zal naar verwachting in 2012 worden opgeleverd.

3

Vanwege de extreem lage waterstanden en een week van mist in de maand november, heeft de aannemer zijn baggerwerkzaamheden in de IJssel moeten stilleggen. De veiligheid op de vaarweg dreigde in gevaar te komen, vanwege de zeer beperkte breedte van de vaargeul. Hierdoor schuift de oplevering net de jaargrens over en zal in het eerste kwartaal van 2012 gaan plaatsvinden.

4

Het baggerwerk is in 2009 opgeleverd. De civiele onderdelen zijn in 2010 opgeleverd. Het deelproject «Bewegingswerken West- en Middensluis» zal naar verwachting pas in 2012 worden opgeleverd. Om dit project met zo min mogelijk hinder voor de scheepvaart uit te voeren, bleek een langere uitvoeringsduur noodzakelijk.

5

De baggerwerkzaamheden zijn in 2009 opgeleverd. De gecombineerde renovatie van de Volkeraksluizen en de Haringvlietsluizen zal, naar verwachting, begin 2011 worden afgerond. Diverse werkzaamheden aan de sluizen in Zeeland (o.a. Hansweert) moeten in combinatie met de Modernisering Objectbediening Zeeland (MOBZ) worden uitgevoerd. De oplevering van het totale pakket aan maatregelen staat hierdoor nu voor 2012 gepland.

6

Het bergen van de Vinca Gorthon is in overleg met de aannemer gestaakt. Verwachting is dat bij begroting 2013 over de vervolgaanpak kan worden gerapporteerd.

7

De meeste bruggen zijn inmiddels opgeleverd. De Sint-Servaasbrug is in 2011 opgeleverd. De gecombineerde aanbesteding voor de bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal is in het najaar 2009 gestart. In overleg met gemeenten is een plan opgesteld om het gehele pakket aan bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal gefaseerd aan te pakken. De uitvoering is in 2011 gestart, volledige oplevering zal in 2016 plaatsvinden.

NOMO achterstallig onderhoud

Het NOMO Achterstallig Onderhoud Vaarwegen programma is opgebouwd uit de volgende projecten:

NOMO: Groot Variabel Onderhoud

Projecten

Indicatief budget (mln €)

Uitvoerings-periode begroting

Huidige planning

 

Onderhoud damwanden en vaarwegen Zeeland

66

2010–2016

2009–2016

1

Oevers Amsterdam-Rijnkanaal (damwanden en meerplaatsen)

178

2008–2016

2011–2016

2

Renovatie Havenhoofden IJmuiden

60

2011–2014

2009–2015

3

Totaal

304

     

Bron: Rijkswaterstaat

1

Enkele baggerwerkzaamheden (Westbuitenhaven, Krabbekreek) uit dit project zijn versneld opgepakt in het kader van de investeringsimpuls uit het Aanvullend Beleidsakkoord.

2

Als gevolg van de beperkte uitvoeringscapaciteit van Rijkswaterstaat is de start van dit project vertraagd naar 2011. Oplevering is nog wel voor uiterlijk 2016 gepland.

3

Reeds in 2009 is gestart met de uitvoering van diverse kleine renovatiemaatregelen aan de havenhoofden. Totale oplevering van de werkzaamheden t.b.v. het wegwerken van het achterstallig onderhoud is voor 2015 gepland.

NOMO: Overig achterstallig onderhoud

Projecten

Indicatief budget (mln €)

Uitvoerings-periode begroting

Huidige planning

 

Achterstallig basisonderhoud diverse regio’s

144

2007–2016

2007–2016

 

Onderhoud oevers en bodems Brabantse kanalen

47

2009–2015

2009–2015

 

Onderhoud Oevers en bodems vaarwegen Zuid-Holland

79

2007–2015

2007–2016

1

Renovatie kunstwerken Limburg en IJsselmeergebied

88

2007–2016

2007–2016

 

Onderhoud Oevers en bodems Maasroute

70

2008–2016

2008–2016

 

Aanpassing bodembescherming, sluizen en bruggen en overige kunstwerken i.v.m. hogere belasting Noord-Holland

50

2011–2015

2011–2016

1

Onderhoud vaargeulen NederRijn, IJssel, Twentekanalen/Meppelerdiep en Zwarte Water

77

2009–2016

2009–2016

2

Renovatie sluizen en in- en aflaatwerken Twentekanalen Delden/Hengelo en Spooldersluis

0

2009–2013

2

Renovatie stalen boogbruggen Utrecht

62

2011–2016

2011–2016

 

Totaal

617

     

Bron: Rijkswaterstaat

1

De werkzaamheden in Noord- en Zuid-Holland lopen door tot in 2016 om de verkeershinder voor de scheepvaart te beperken.

2

Beide projecten in Oost-Nederland zijn samengevoegd tot één totaalproject «Onderhoud vaargeulen, oevers en sluizen Oost-Nederland».

Licence