Base description which applies to whole site

Artikel 12. Hoofdwegennet

Omschrijving van de samenhang in het beleid

Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Dit betreft de onderdelen verkeersmanagement, Beheer en Onderhoud, aanleg, verkenning en planstudie en netwerkgebonden kosten.

Het artikel hoofdwegennet op het Infrastructuurfonds (IF) is gerelateerd aan de beleidsartikelen 32, 34 en 36 op de IenM begroting (XII). De doelstellingen van deze beleidsartikelen zijn:

  • Artikel 32: Bereiken van een optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit;

  • Artikel 34: Betrouwbare netwerken en voorspelbare reistijd;

  • Artikel 36: Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving.

Overzicht van budgettaire gevolgen van uitvoering (x € 1 000)

12. Hoofdwegennet

             

Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN*

Verschil a.g.v. uitvoering

 

Slotwetmutaties 2011**

         

Realisatie

Begroting

Verschil

       
 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

2011

2011

   

Verplichtingen

2 343 084

3 959 152

1 879 765

5 072 103

2 274 880

3 739 149

– 1 464 269

– 280 280

– 1 183 989

1

– 528 248

Uitgaven

2 467 308

3 058 410

2 908 606

3 269 934

2 577 371

3 086 172

– 508 801

– 280 280

– 228 521

 

38 746

12.01 Verkeersmanagement

66 215

59 233

56 527

57 150

50 137

50 529

– 392

– 1 027

635

 

0

12.01.01 Basispakket verkeersmanagement

52 145

53 924

56 527

57 150

50 137

50 529

– 392

– 1 027

635

 

0

12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement

14 070

5 309

0

0

0

0

0

0

0

 

0

12.02 Beheer en onderhoud

1 090 900

1 230 533

827 211

1 209 404

322 966

1 023 854

– 700 888

– 503 560

– 197 328

 

– 6 345

12.02.01 Basispakket B&O

859 239

977 849

657 227

1 031 823

178 572

835 014

– 656 442

– 485 366

– 171 076

2

32

12.02.02 Servicepakket B&O

231 661

246 621

102 253

80 592

72 016

61 357

10 659

0

10 659

3

– 99

12.02.04 Groot variabel onderhoud

 

6 063

67 731

96 989

72 378

127 483

– 55 105

– 18 194

– 36 911

4

– 6 278

12.03 Aanleg en planst.na tracébesluit

898 165

1 385 754

1 652 932

1 709 262

1 340 525

1 775 886

– 435 361

– 133 764

– 301 597

 

32 608

12.03.01 Realisatieprogramma

761 343

1 307 071

1 610 236

1 699 800

1 340 525

1 661 397

– 320 872

– 127 106

– 193 766

5

32 608

12.03.02 Planstudie na tracébesluit

136 822

78 683

42 696

9 462

0

114 489

– 114 489

– 6 658

– 107 831

6

0

12.04.01 GIV/PPS

138 564

290 684

261 065

225 341

374 846

190 564

184 282

– 22 502

206 784

7

23 780

12.05 Verk.en planst.voor tracébesluit

273 464

92 206

110 871

68 777

42 027

45 339

– 3 312

– 59 815

56 503

 

– 11 296

12.05.01 Verkenningen

0

174

5 336

4 371

10 758

2 927

7 831

0

7 831

8

– 10 406

12.05.02 Planstudie voor tracébesluit

273 464

92 032

105 535

64 406

31 269

42 412

– 11 143

– 59 815

48 672

9

– 890

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

       

446 870

0

446 870

440 388

6 482

– 1

12.06.01 Apparaatskosten RWS

       

387 073

0

387 073

381 348

5 725

10

– 1

12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

       

59 797

0

59 797

59 040

757

 

0

Van totale uitgaven:

             

 

– Apparaatsuitgaven

   

3 356

2 971

5 099

0

5 099

 

 

– Bijdrage aan baten-lastendienst

1 504 124

1 622 386

1 170 895

1 510 612

767 552

1 200 889

– 433 337

 

 

– Restant

963 184

1 436 024

1 734 355

1 756 351

1 804 720

1 885 283

– 80 563

 

12.09 Ontvangsten

55 987

141 399

123 019

217 125

98 380

159 772

– 61 392

 

– 61 392

11

– 8 687

*

De mutaties in de kolom «Verschil aanpassing bekostiging RWS bijVJN» hebben betrekking op de bij VJN 2011 doorgevoerde herijking bekostiging RWS. Voor ee nadere toelichting op deze mutaties verwijs ik u naar de leeswijzer bij dit jaarverslag en naar mijn brieven van resp. 8 juni 2010, 10 januari 2011 en 3 maart 2011 (resp. Kamerstukken II, 2009–2010, 30 873, nr. 3 , 2010–2011, 30 119, nr. 4 nr. 5 alsmede de Lijst van vragen en antoorden dd 27 april 2011, Kamerstukken II, 2010–2011, 30 119, nr. 6 .

**

Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de kolom Slotwetmutaties 2011, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.

1

De lagere verplichtingenrealisatie van circa € 1 miljard wordt enerzijds verklaard door het pas in januari 2012 onherroepelijk worden van het tracebesluit op een van de deelprojecten van A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere. Anderzijds wordt het verklaard door een verschuiving van de gunning van A4/A9 omlegging Badhoevedorp naar 2012 (onder meer omdat het bestuurlijk overleg meer tijd vergde dan eerder voorzien) en door het niet geheel in 2011 vastleggen van het geraamde projectbudget A4 Delft-Schiedam.

Voor het overige gaat het om het saldo van kleinere bijstellingen, met name stalen kunstwerken en N62 Rijksbijdrage Goes.

2

De lagere realisatie wordt grotendeels verklaard doordat een bedrag van € 200 miljoen voor onderhoud wegen, dat was voorzien voor 2011, al in 2010 is voldaan. Deze lagere realisatie wordt deels geneutraliseerd door het meerjarig aansluiten van het budget voor Beheer en Onderhoud met de meerjarige onderhoudsplanning, zoals in de begroting 2012 is toegelicht.

3

Het budget voor Mobiliteitsaanpakmaatregelen was in de begroting 2011 opgenomen onder art 12.03.01. Dit budget bevatte een aantal maatregelen, die betrekking hadden op Beheer en Onderhoud. Bij Miljoenennota 2012 is het budget (ter grootte van circa € 10 miljoen) hiervoor omgezet naar art 12.02.02, waar de overige middelen voor beheer en onderhoud zijn opgenomen.

4

De lagere realisatie wordt in belangrijke mate veroorzaakt door een lager benodigd budget in 2011 voor de levensduurproblematiek van de stalen kunstwerken. Het budget in de begroting voor 2011 was gebaseerd op een globale raming van het project. Inmiddels is er meer zicht in de daadwerkelijke planning en bijbehorende meerjarige kostenramingen, waarbij de duurdere bruggen in latere jaren worden aangepakt. Het verschil tussen beide ramingen betreft dus een wijziging van het kasritme en bepaalt in de belangrijke mate de lagere realisatie.

5

De lagere realisatie heeft in belangrijke mate te maken met de overheveling van de projecten A12 Lunetten-Veenendaal en A15 Maasvlakte – Vaanplein naar Geïntegreerde contractvormen (12.04 GIV/PPS). Voor een nadere toelichting op het realisatieprogramma wordt verwezen naar de toelichting bij artikel. 12.03.01.

6

Dit betreft hoofdzakelijk het overboeken van projecten (en budgetten) Rw 50 Ewijk-Valburg en N 31 Leeuwarden (De Haak) naar de realisatiefase (12.03.01).

7

De hogere realisatie wordt in belangrijke mate veroorzaakt door de overeenkomst met de provincie Noord-Brabant om de jaarlijkse betaling te versnellen en in één bedrag van € 107 mln. te betalen en het overhevelen van de projecten A12 Lunetten – Veenendaal en A15 Maasvlakte – Vaanplein van het realisatieprogramma naar Geïntegreerde contractvormen(12.04 GIV/PPS).

8

De hogere uitgaven worden verklaard doordat in 2011 de verkenningen voor Rotterdam Vooruit, Holland Rijnland, Haaglanden en ZOV Brabantstad zijn voortgezet. Daarnaast zijn in 2011 nieuwe verkenningen voor de Nieuwe Westelijke Oeververbinding, A1-zone, N35 Wierden-Nijverdal en diverse kleinere verkenningen gestart. Bij Miljoenennota 2012/Najaarsnota 2011 zijn voorzieningen getroffen om het tekort op te heffen. Het betreft verkenningen waarin ook andere participanten ( o.a. Regio's Provincies,en gemeenten) deelnemen. Zij leveren ook een van tevoren afgesproken bijdrage in de kosten van de verkenningen.

9

In december 2010 is door de Tweede Kamer een amendement van het lid De Rouwe aangenomen dat € 21,6 mln. toewijst aan de N23 (Kamerstukken II, 2010–2011, 32500-XII nr. 13). Deze bijdrage is voor een deel bestemd voor medefinanciering van een nieuwe oeververbinding bij de Roggebotsluis (Flevoland – Overijssel, € 10 mln.) en voor een ander deel voor de verbinding Hoorn – Enkhuizen (Noord-Holland, € 11,6 mln.). De nu opgenomen lagere realistie wordt met name veroorzaakt door het feit dat het amendement het begrotingsgeld geheel aan 2011 heeft toegekend, terwijl de programmering pas in een latere fase is voorzien.

10

De hogere realisatie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door loon- en prijsbijstelling van dit budget.

Verder is, naast de verwerking van een technische kasschuif ten behoeve van de rijksbrede problematiek, een terugboeking vanuit Hoofdstuk XII van de niet benutte middelen voor het programma Beter Benutten aangebracht omdat het programma trager op gang is gekomen dan verwacht. Het gaat om communicatie, taskforce mobiliteitsmanagement en proceskosten regio’s. Omdat het programma volledig uit het Infrastructuurfonds is gefinancierd, worden de middelen teruggeboekt naar het oorspronkelijk budget zodat deze beschikbaar kunnen blijven voor de uitvoering van deze beleidsprioriteit.

11

De lagere ontvangstenrealisatie wordt onder meer veroorzaakt door het in lijn brengen van het ontvangstritme bij project Schiphol-Amsterdam-Almere met de uitvoering van dit project en nieuwe afspraken over het ontvangstritme bij het project A9 Badhoevedorp met de gemeente Haarlemmermeer.

In overeenstemming met het gestelde in de leeswijzer en conform mijn eerdere toezegging aan de Kamer met betrekking tot meer transparantie te betrachten, is hieronder een gespecificeerd overzicht opgenomen van alle in het verslagjaar aangebrachte mutaties op dit begrotingsartikel. Deze zijn voorzien van een toelichting.

Artikel 12 Hoofdwegennet

Categorie

artikel 12.01

artikel 12.02

artikel 12.03

artikel 12.04

artikel 12.05

artikel 12.06

Uitgaven

artikel 12.09

Saldo

 

Ontwerpbegroting 2011

 

50 529

1 023 854

1 743 617

190 564

23 739

3 032 303

– 159 772

2 872 531

 

Amendement nr 13, lid de Rouwe

Intensiver.ing/Extensivering

       

21 600

 

21 600

 

21 600

1

Desalderingen FES (NvW)

Intensivering/Extensivering

   

32 269

     

32 269

 

32 269

2

Begroting 2011

 

50 529

1 023 854

1 775 886

190 564

45 339

0

3 086 172

– 159 772

2 926 400

 
                       

Aanpassing Bekostigingssestematiek RWS

Neutraal

– 1 027

– 503 560

– 133 764

– 22 502

– 59 815

440 388

– 280 280

 

– 280 280

3

Overboekingen binnen artikel 12 Hoofdwegennet

Neutraal

 

– 2 200

– 197 560

65 733

136 083

2 200

4 256

– 4 256

0

4

Overboeking van/naar art 17 Megaprojecten VenV

Intensivering/Extensivering

       

– 20 019

 

– 20 019

 

– 20 019

5

Versnelde betaling in 2010 voor Onderhoud 2011

Intertemporeel

 

– 200 000

       

– 200 000

 

– 200 000

6

DBFM A12 lunettern-Veenendaal

Intensivering/Extensivering

 

– 3 896

– 77 902

3 805

   

– 77 993

 

– 77 993

7

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

       

– 5 000

 

– 5 000

 

– 5 000

8

Kasschuif algemene middelen

Intertemporeel

       

100 000

 

100 000

 

100 000

9

Saldo 2010

Intertemporeel

 

10 366

– 24 914

– 21 512

– 66 823

 

– 102 883

– 28 870

– 131 753

10

Mutaties voorjaarsnota 2011

 

– 1 027

– 699 290

– 434 140

25 524

84 426

442 588

– 581 919

– 33 126

– 615 045

 
                       

Stand eerste suppletoire wet 2011

 

49 502

324 564

1 341 746

216 088

129 765

442 588

2 504 253

– 192 898

2 311 355

 

Aanpassing Bekostigingssestematiek RWS

Neutraal

 

3 242

       

3 242

 

3 242

3

Overboekingen binnen artikel 12 Hoofdwegennet

Neutraal

0

6 543

368 697

– 44 188

– 338 508

– 1 423

– 8 879

8 879

0

11

Overboeking van/naar art 14 Regionaal, lokale infras

Intensivering/Extensivering

0

0

515

 

– 56 322

0

– 55 807

 

– 55 807

12

Kasschuiven

Intertemporeel

 

– 62 286

– 218 522

– 7 928

428 469

 

139 733

71 450

211 183

13

Loon- en prijsbijstelling

Intensivering/Extensivering

635

5 264

19 190

2 925

5 991

6 163

40 168

 

40 168

12

Conversie apparaat naar Hfdst XII

Intensivering/Extensivering

       

– 107

 

– 107

 

– 107

14

Amendement nr 13, lid de Rouwe

Intensivering/Extensivering

       

– 21 600

 

– 21 600

 

– 21 600

15

Taakstellingen

Intensivering/Extensivering

         

– 457

– 457

 

– 457

16

Overboeking naar Hfdst XII art 39 BDU

Intensivering/Extensivering

   

5 380

 

– 9 000

 

– 3 620

 

– 3 620

17

Overboeking naar Hfdst XII art 34 Betrouwbare netwerken

Intensivering/Extensivering

       

– 6 018

 

– 6 018

 

– 6 018

18

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

 

– 2 002

126

 

1 328

 

– 548

 

– 548

19

Mutaties miljoenennota 2012

 

635

– 49 239

175 386

– 49 191

4 233

4 283

86 107

80 329

166 436

 
                       

Stand ontwerpbegroting 2012

 

50 137

275 325

1 517 132

166 897

133 998

446 871

2 590 360

– 112 569

2 477 791

 

Overboekingen binnen artikel 12 Hoofdwegennet

Neutraal

 

– 8 575

– 149 699

157 297

5 541

 

4 564

– 4 564

0

20

Overboeking van/naar art 17 Megaprojecten VenV

Intensivering/Extensivering

       

2 440

 

2 440

 

2 440

21

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

       

4 627

 

4 627

 

4 627

22

DBFM A15 Maasvlakte-Vaanplein

Intensivering/Extensivering

 

– 4 859

– 33 959

5 546

   

– 33 272

 

– 33 272

23

Saldo 2011

Intertemporeel

 

67 420

– 25 557

21 326

– 93 283

 

– 30 094

10 066

– 20 028

17

Mutaties najaarsnota 2011

 

0

53 986

– 209 215

184 169

– 80 675

0

– 51 735

5 502

– 46 233

 
                       

Stand tweede suppletoire wet 2011

 

50 137

329 311

1 307 917

351 066

53 323

446 871

2 538 625

– 107 067

2 431 558

 

Overboekingen binnen artikel 12 Hoofdwegennet

Neutraal

   

71

 

– 71

 

0

 

0

24

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

 

25

       

25

 

25

25

Saldo 2011

Intertemporeel

 

– 6 371

32 537

23 780

– 11 225

– 1

38 720

8 687

47 407

17

Mutaties slotwet 2011

 

0

– 6 346

32 608

23 780

– 11 296

– 1

38 745

8 687

47 432

 
                       

Realisatie 2011

 

50 137

322 965

1 340 525

374 846

42 027

446 870

2 577 370

– 98 380

2 478 990

 
1

Deze mutatie is aangebracht naar aanleiding van het amendement van het lid de Rouwe (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 A, nr. 13), waarmee binnen het wegenbudget gelden zijn vrijgemaakt om aan twee kralen uit de N23 een impuls te geven. Het gaat hierbij om de Roggebotsluis (€ 10 mln.) en de aansluiting A7 (€ 11,6 mln.).

2

In het Regeerakkoord is aangegeven dat de belegde ruimte in het Fonds Economische Structuurversterking (FES) van middelen op het gebied van Verkeer en Vervoer, Ruimtelijk Ordening, Milieu en Duurzaamheid en Kennis/Innovatie wordt overgeheveld naar het Infrastructuurfonds respectievelijk de departementale begrotingen. De FES-begroting voor de jaren 2011 en volgende is leeg geboekt. Dit betekent dat FES-financiering via het ontvangstenartikel IF/19.10 is komen te vervallen en wordt omgezet in financiering uit de algemene middelen (IF19.09).

3

Als gevolg van een herstructurering van de bekostiging van RWS, is in deze suppletoire begroting voorgesteld op de artikelen 11, 12, 15, 16 en 18 een nieuwe operationele doelstelling in te voegen met de hoofdproducten «Apparaatskosten RWS» en «Overige netwerkgebonden kosten» respectievelijk «Overige netwerkoverstijgende kosten» op artikel 18. Tussen deze artikelen en artikel 14 zijn budgettair neutrale structurele mutaties aangebracht als conversie naar het nieuwe bekostigingsmodel. In mijn brieven aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal (Kamerstukken II, 30 119 nrs. 4 en 5 van resp. 10 januari 2011 en 3 maart 2011) heb ik de Kamer hierover eerder geïnformeerd.

4

Deze mutaties betreffen overboekingen binnen het artikel voornamelijk als gevolg van de verwerking van mee- en tegenvallers.

5

Dit betreft een overboeking naar artikel 17 voorvloeiend uit het Regeerakkoord (A22 Niet invoeren kilometerheffing).

6

Dit betreft een terugboeking van een in 2010 verrichte versnelde betaling voor het basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet.

7

Deze mutatie betreft een overboeking naar het ministerie van Financiën voor de inpassing van het DBFM-contract A2 Lunetten – Veenendaal (DBFM: Design Build Finance Maintain – ontwerp, bouw, financiering en onderhoud).

8

Naar het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie is ten behoeve van het bedrijventerrein Westelijke Dordtse Oever en Nieuw Reijerwaard € 5 mln. overgeboekt.

9

Dit betreft de verwerking van een technische kasschuif ten behoeve van de rijksbrede problematiek.

10

Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2010 aan de begroting 2011. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2010 naar 2011.

11

Naast de verwerking van bijdragen van derden op de verschillende aanlegprojecten, zijn de mutaties voornamelijk het gevolg van fasewisselingen op de projecten A1/6/9 Schiphol/Amsterdam – Almere, A2 Passage Maastricht, A4 Delft – Schiedam, A50 Ewijk – Valburg, A12 Zoetermeer – Zoetermeer Centrum en de N31 Leeuwarden (De Haak).

12

Uit dit artikel heeft een overboeking naar artikel 14 plaats gevonden van hoofdzakelijk het RSP-budget voor de A7 ZRG, fase 2.

13

Door middel van deze kasschuif is zoveel mogelijk aangesloten bij de actuele inzichten in de programmering.

14

Dit betreft de overboeking van 1 fte naar de begroting van HXII.

15

Deze mutatie is het gevolg van een gewijzigde dekking van het amendement van het lid de Rouwe (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 A, nr. 13) met betrekking tot de N23.

16

Dit betreft met name de taakstellingen zoals afgesproken in het Regeerakkoord.

17

Het gaat hier om de overboeking van de verschillende projecten, waarvan de betaalbaarstelling via de BDU zal verlopen. Het betreft de aansluiting A13/N209 Doenkadeviaduct, ruimtelijke mobiliteitsaanpak Maastricht-Noord, N62 Sloe- en tractaatweg, A58 Reconstructie kruispunt, Quick-wins Haaglanden en kwaliteitsnetwerk goederenvervoer Zeeuws-Vlaanderen.

Daarnaast verloopt het project A12 pilot spitsmijden niet meer via de BDU. De BDU reservering wordt teruggeboekt naar het project Spitsmijden A12 corridor op artikel 12.

18

De overboeking naar artikel 34 in de begroting van HXII heeft betrekking op de financiering van de per 1 januari 2011 nieuw gevormde DGMO directie Beter Benutten.

19

Dit betreffen overboekingen met de begroting van HXII ten behoeve van de taakuitvoering van de Inspectie overbelading (IVW) alsmede indexeringsgelden over 2010.

20

Naast de verwerking van het saldo van mee- en tegenvallers, is het beschikbare budget op het project A15 Maasvlakte – Vaanplein omgezet naar het geïntegreerde contractartikel inclusief een DBFM reeks.

21

Dit betreft een terugboeking uit artikel 17 van de niet benodigde gelden ten behoeve van het project Anders Betalen voor Mobiliteit.

22

Het programma Beter Benutten is trager op gang gekomen dan verwacht en omdat het programma op HXII volledig uit het Infrastructuurfonds is gefinancierd, worden de middelen teruggeboekt vanuit HXII naar het oorspronkelijk budget zodat deze beschikbaar kunnen blijven voor de uitvoering van deze beleidsprioriteit Beter Benutten.

23

Dit betreft een overboeking naar het ministerie van Financiën voor de inpassing van het DBFM-contract A15 Maasvlakte – Vaanplein.

24

Deze relatief kleine overboeking heeft betrekking op de fasewisseling van het project A12 Ede-Grijsoord.

25

Deze gelden zijn overgeboekt uit de begroting van HXII ten behoeve van het 25 jarig bestaan van de provincie Flevoland.

Licence