Base description which applies to whole site

17. INTERNATIONALE RECHTSORDE

Realisatie begrotingsuitgaven Veiligheid en Justitie € 11 438,5 miljoenArt. 17 Internationale rechtsorde 0,02%

Realisatie begrotingsuitgaven Veiligheid en Justitie € 11 438,5 miljoenArt. 17 Internationale rechtsorde 0,02%

Algemene doelstelling

Bevorderen van de ontwikkeling van de Europese en internationale rechtsorde.

Doelbereiking en maatschappelijke effecten

Veiligheid en Justitie heeft bijgedragen aan een slagvaardig en democratisch Europa door actief bij te dragen aan de totstandkoming en aanscherping van verschillende richtlijnen waarover in 2011 akkoord is bereikt, bij het geven van vorm en inhoud aan het Nederlandse voorzitterschap van de Benelux en door het uitvoeren van projecten in enkele lidstaten om het wederzijds vertrouwen in de rechtspleging te vergroten.

Externe factoren

De ontwikkeling van de Europese en internationale rechtsorde krijgt gestalte in onderhandelingen in de Europese Unie met de Europese lidstaten, in interactie met internationale organisaties, zoals de Raad voor Europa en de Verenigde Naties, en tussen staten onderling. De uitkomst van internationale besluitvorming is dan ook vrijwel altijd een onderhandelingsresultaat.

Realisatie meetbare gegevens bij de algemene doelstelling

De maatschappelijke effecten van de bijdrage van Nederland aan de ontwikkeling van de Europese en de internationale rechtsorde zijn moeilijk uit te drukken in indicatoren. Er worden wel doelen en voorwaarden geformuleerd voor de Nederlandse Veiligheid en Justitie-inzet (het zo optimaal mogelijk inventariseren van de Nederlandse belangen en de verspreiding daarvan in de internationale context). De inzet van het ministerie van Veiligheid en Justitie is vaak onderdeel van inspanningen van meerdere partijen, waardoor de effecten alleen als geheel zichtbaar zijn.

Overzicht onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van beleid

 

Doelstelling

Start

Afgerond

Vindplaats

Beleidsdoorlichting

       

Internationale rechtsorde

17.1

nvt

nvt

n.v.t.

Veiligheid en Justitie evalueert de internationale functie periodiek. Daarmee probeert VenJ de effectiviteit van de internationale functie te borgen. Onder operationele doelstelling 17.1 is aangegeven op welke wijze Veiligheid en Justitie bijdraagt aan vrijheid, veiligheid en recht in Europa en internationaal. Daarbij worden ook meetbare gegevens benut (input en output). In 2010 (WODC/Clingendael) heeft de laatste evaluatie plaatsgevonden. In 2011 zijn aanpassingen gedaan, samenhangend met de nieuwe VenJ-organisatie. De uitkomsten van de evaluatie zijn daarbij leidend geweest.

De in 2011 geplande beleidsdoorlichting van artikel 17.1 is, na afstemming met het ministerie van Financiën, opgeschort. Dit mede met het oog op de wijzigingen die voorkomen uit de nieuwe begrotingssystematiek «Verantwoord Begroten». Die systematiek maakt dat artikel 17 met ingang van 2013 als zodanig geen onderdeel meer uitmaakt van de ontwerpbegroting, maar onderdeel wordt van artikel 91 «Apparaatsuitgaven» van het kerndepartement.

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
           

Realisatie

Begroting

Verschil

   

2007

2008

2009

2010

2011

2011

 

Verplichtingen

2 073

2 123

2 464

2 359

2 112

1 651

461

                 

Apparaat-uitgaven

2 030

2 113

2 444

2 415

2 116

1 651

465

                 

17.1

Internationale regelgeving

2 030

2 113

2 444

2 415

2 116

1 651

465

17.1.1

Directie Wetgeving

2 030

2 113

2 444

2 415

2 116

1 651

465

                 

Ontvangsten

90

4

4

87

4

0

4

Financiële toelichting

Binnen dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.

Operationele doelstelling 17.1

Het bijdragen aan een Europese ruimte van vrijheid, veiligheid en recht.

Doelbereiking

Veiligheid en Justitie heeft bijgedragen aan de ontwikkeling en instandhouding van de instituties die aan de Europese en internationale rechtsorde verbonden zijn, aan Europese en internationale regelgeving en structuren voor justitiële en politiële samenwerking. Daarbij is actief gestuurd op het realiseren van Nederlandse prioriteiten in het Stockholm Programma, in Europese wetgeving en in praktische en operationele samenwerking ter vergroting van vrijheid, veiligheid en recht binnen de Unie.

Op het terrein van Europees burgerschap en grondrechten, de Europese justitiële ruimte en veiligheid, heeft Veiligheid en Justitie actief bijgedragen aan de totstandkoming en aanscherping van verschillende richtlijnen waarover in 2011 akkoord is bereikt.

Veiligheid en Justitie heeft actief en met resultaat vorm en inhoud gegeven aan het Nederlandse voorzitterschap van de Benelux in 2011 en heeft op diverse niveaus met de counterparts in België en Duitsland samengewerkt op het justitieel en veiligheidsbeleid.

Slagvaardige instituties voor de mensenrechten

Instrumenten

Het mensenrechtenbeleid in Europees en internationaal verband vraagt om een slagvaardig Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Mede namens de Minister van Buitenlandse Zaken heeft de Minister van Veiligheid en Justitie in oktober 2011 een brief aan de Tweede Kamer gestuurd (TK 32 500-Y, nr. Y). Hierin is het kabinetsstandpunt ten aanzien van de hervormingen van het EHRM verwoord. Ook wordt onder andere de verdere inzet in het Interlaken-proces beschreven. De implementatie van de Interlaken- en Izmirverklaring is voortgezet in 2011. De laatste cijfers over de werkachterstanden van het EHRM lijken een voorzichtig positief effect van Protocol 14 te laten zien: er worden meer zaken afgedaan, de achterstand lijkt te slinken.

Veiligheid, vrijheid en recht binnen de Europese Unie

In 2011 is de uitvoering van het JBZ-beleidsprogramma 2010–2014 van de EU, het Stockholm Programma, voortgezet. Veiligheid en Justitie heeft actief aangestuurd op het concreet vormgeven van de Nederlandse prioriteiten in het Stockholm Programma en de Tweede Kamer is daar actief bij betrokken. De Tweede Kamer is in juni 2011 geïnformeerd over de voortgang van de uitvoering van het Stockholm Programma (TK 32 317 nr. 63).

Opbouw van de nationale rechtsorde in andere landen en vertrouwen in de rechtsordes van de EU lidstaten

Het Ministerie van Veiligheid en Justitie biedt hulp bij de opbouw van de rechtsstaat in derde landen en draagt bij aan de regeringsbrede inzet bij de opbouw van fragiele staten.

Kroatië, Roemenië en Bulgarije worden meerjarig geadviseerd over de hervorming en versterking van de justitieketen. In Bulgarije en Roemenië betrof dat in 2011 projecten gericht op mensenhandel, mediation, het gevangeniswezen en politiesamenwerking. Een project gericht op het versterken van een vakvereniging voor Bulgaarse rechters is in 2011 succesvol afgerond. In Kroatië betrof dat de structuur van het Ministerie van Justitie. In Indonesië vond kennis overdracht plaats over wetgevingskwaliteit en is met de anticorruptiecommissie kennis uitgewisseld over opsporingsmiddelen.

Met inzet van het Asser Instituut zijn een vijftigtal wetgevingsjuristen uit de landen van de Westelijke Balkan, Rusland en Turkije geschoold in het implementeren van regels die voortvloeien uit het EU-acquis. Ook zijn een vijftigtal magistraten uit die regio getraind in Nederlandse en internationale uitgangspunten van een solide en modern rechtsbestel.

Veiligheid en Justitie heeft in 2011 naast tientallen politiefunctionarissen tien civiele «Rule of Law»-experts gedetacheerd bij de EU-missies in Afghanistan, Irak en Kosovo.

In het kader van de bevordering van het wederzijds vertrouwen in de rechtspleging is ook een pilotproject gestart met Frankrijk en Duitsland betreffende rechtsstaatmonitoring. Ook zette in 2011 Nederland zich in om rechtstatelijke elementen in het nieuwe Schengen-evaluatiemechanisme op te nemen.

Indicatoren

Realisatie meetbare gegevens bij de operationele doelstelling

Bevorderen internationale rechtsorde
 

Indicator/

Realisatie

 

Streefwaarde

 

verwijzing

2010

2011

2011

Bevorderen mensenrechten

– Appèls tot tenuitvoerlegging van uitspraken van EHRM in bilaterale ministeriële contacten met Raad van Europa-lidstaten

 

In bilaterale contacten is, zo mogelijk, aandacht gevraagd voor de tenuitvoerlegging van uitspraken van het EHRM. Daarnaast is Nederland actief deelnemer aan het Comité ter toezicht op tenuitvoerlegging van Hof-uitspraken (CMDH)

– Sneller en adequater tenuitvoerlegging van uitspraken van het EHRM door lidstaten van de Raad van Europa

 

– Toetreding EU tot het EVRM

 

Nederland is actief deelnemer aan de toetredings-onderhandelingen. Zorgvuldigheid staat daarbij voorop.

– Voorspoedig verloop van de toetredings-onderhandelingen tussen de EU en de Raad van Europa in 2011

Nederlandse prioriteiten in JBZ-meerjarenprogramma

– Nederlandse prioriteiten en wensen uit het Stockholm-programma worden ook opgenomen in de voorstellen van de Europese Commissie

 

In de geannoteerde agenda en de verslagen van de JBZ-Raad wordt gerapporteerd over de wijze waarop Nederland heeft ingezet op het opnemen van Nederlandse prioriteiten in Europese wetgeving. In 2011 had dit onder meer betrekking op gegevensuitwisseling over kindermisbruik, versterking van de positie van slachtoffers, de toegang tot een advocaat bij het politieverhoor en de afschaffing van de exequaturprocedure in burgerlijke en handelszaken (Brussel I).

– Verwerking van de Nederlandse prioriteiten en wensen in de voor 2011 voorziene concrete voorstellen van de Europese Commissie. 

Licence