Base description which applies to whole site

10.6 KORPS LANDELIJKE POLITIEDIENSTEN (KLPD)

Toelichting exploitatie 2011

De baten en lasten laten afwijkingen zien tussen de realisatie en de ontwerpbegroting. Bij het opstellen van de ontwerpbegroting is uitgegaan van de voorziene ontwikkelingen waarvan de financiële effecten waren vast te stellen. De afwijking tussen realisatie en ontwerpbegroting wordt voornamelijk veroorzaakt door voorziene ontwikkelingen, die niet financieel waren in te schatten en onvoorziene ontwikkelingen..

Baten

Omzet Moederdepartement

De omzet van het moederdepartement bestaan uit de algemene en bijzondere bijdragen. De afwijking van de algemene bijdrage ten opzichte van de ontwerpbegroting wordt voornamelijk veroorzaakt door toevoeging van de bijdrage vanuit het regeerakkoord (€ 5,0 miljoen), loonbijstelling 2011 (1,9 miljoen), Rijks Alarm Centrale (€ 1,2 miljoen) en de brutering C2000 (€ 4,1 miljoen).

De bijzondere bijdragen zijn ten opzichte van de ontwerpbegroting gestegen door taken en projecten die niet waren meegenomen in de ontwerpbegroting. Voorbeelden hiervan zijn de ontvangen bijdragen zoals impuls instroom aspiranten, Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM), Financieel-Economische criminaliteit (FINEC) en Inmotion. In totaal gaat het om een bedrag van € 17,3 miljoen. Deze afwijkingen dienen te worden beoordeeld in relatie tot de ontwikkelingen in de diverse kostencategorieën.

Omzet overige departementen

De afwijking van de omzet overige departementen ten opzichte van de ontwerpbegroting wordt veroorzaakt doordat een aantal bijdragen zoals BVOM, FINEC, Liasons VS en RAC-centrale in de ontwerpbegroting onder deze post is opgenomen. In de realisatie is deze verwerkt in de algemene bijdrage c.q. bijzondere bijdragen van het moederdepartement. Dit maakt onderdeel uit van de afwijking van deze post ten opzichte van de begroting.

Lasten

Apparaatskosten

De overschrijding op de personele kosten kan op hoofdlijnen worden onderverdeeld in een overschrijding op de salariskosten van € 4,1 miljoen en een overschrijding op de post inhuur externe deskundigen van € 4,4 miljoen.

De overschrijding op de salariskosten wordt voornamelijk veroorzaakt door een prijsverschil. Dit verschil ontstaat door een afwijking in het gerealiseerde kopbedrag versus het begrootte kopbedrag. Oorzaak hiervan is onder andere de stijging van de sociale lasten. Deze zijn gecompenseerd in de baten van het moederdepartement.

De post inhuur externe deskundigen laat een overschrijding zien, die met name wordt veroorzaakt door internationale projecten bij de Dienst Internationale Politie-informatie (IPOL). Over deze projecten bestond nog geen duidelijkheid bij het opstellen van de begroting.

Voor wat betreft de materiële kosten geldt een onderschrijding van € 7,0 miljoen ten opzichte van de begroting. Belangrijke oorzaak hiervan zijn de lagere kosten voor verbindingen & automatisering. Oorzaak van de ontwikkeling van deze post is enerzijds de lagere eindafrekening 2010 van de vtsPN alsmede projecten die overlopen naar de begroting 2012.

De hogere afschrijvingskosten houden verband met het doorvoeren van het in 2010 ingezette beleid, namelijk het vooruitlopend op de vorming van de nationale politie in lijn brengen van de waarderingsgrondslagen met de regiokorpsen.

Naast de hiervoor genoemde ontwikkelingen is een bedrag van € 3,9 miljoen gedoteerd aan de voorzieningen. Hiermee was in de begroting geen rekening gehouden. In onderstaande tabel is het verloop van de post voorzieningen weergegeven.

Voorzieningen

Voorzieningen 2011 x € 1 000

 Omschrijving

Stand per 01-01-2011

Overige mutaties

Dotatie in 2011

Onttrekking in 2011

Stand per 31-12-2011

Reorganisatie Nationale Recherche

204

   

– 97

107

Ambtsjubilea

5 487

 

1 735

– 646

6 576

Schade

522

 

743

 

1 265

Toelage W&B Nationale Recherche

1 200

 

600

 

1 800

RST Arbeidsvoorwaarden

   

750

 

750

Reorganisatie bedrijfsvoering (KLPD)

8 689

– 176

 

– 2841

5 672

Implementatie Wet Politiegegevens

411

 

40

– 308

144

Totaal

16 513

– 176

3 868

– 3891

16 314

Saldo Baten en Lasten

Wordt afzonderlijk aangeverd.

Het jaar 2011 is afgesloten met een positief resultaat van € 12,8 miljoen. Het resultaat van 2011 is onder andere beïnvloed door het vervallen van de verplichting voor de vorming van een pensioenvoorziening.

Terughoudendheid als gevolg van de vorming van de nationale politie heeft tevens een positief effect gehad op de ontwikkeling van het resultaat.

In onderstaande tabel is het verloop van het eigen vermogen weergegeven.

Eigen vermogen x € 1 000

Omschrijving

2007

2008

2009

2010

2011

2011

Eigen vermogen begin jaar

10 894

13 578

13 783

15 928

13 783

16 979

Saldo baten en lasten KLPD

2 684

205

2 145

951

0

12 785

uitkering aan min VenJ

       

0

 

bijdrage min VenJ ter versterking EV

       

0

 

directe mutaties in het EV

       

0

 

overige mutaties

       

0

 
             

Eigen vermogen ultimo jaar

13 578

13 783

15 928

16 879

13 783

29 664

EV als % van totale baten

2,00%

4,20%

1,80%

2,10%

2,20%

4,90%

Toelichting:

Over de aanwending van het eigen vermogen wordt expliciet en separaat besloten door de eigenaar van het agentschap. Het onverdeelde resultaat wordt na vaststelling van de jaarrekening ten gunste van het eigen vermogen gebracht. Het eigen vermogen dient als buffer voor incidentele onvoorziene tegenvallers en overlopende projecten.

In de Regeling baten-lastendiensten is vastgelegd dat het eigen vermogen van een baten-lastendienst is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Per eind 2011 geldt voor het KLPD een omvang van 4,9% en blijft hiermee binnen de gestelde norm.

Doelmatigheid

Doelmatigheid 2011
 

2010

Realisatie 2011

Begroting 2011

Verschil 2011

KLPD-totaal:

       

FTE-totaal

4 933

5 162

4 910

252

Saldo van baten en lasten in % van totale baten

0,2%

2,1%

0,0%

2,1%

         

Specifiek

       

Kwaliteitsindicatoren:

       

Ontwikkelingsgericht Personeelsbeleid (OPB)

83,2%

72,0%

90,0%

-18,0%

Ziekteverzuim

6,5%

7,1%

5,5%

1,6%

Inhuur externen

3,7%

6,6%

6,0%

0,6%

Voor wat betreft de doelstelling 95% van de facturen binnen 30 dagen betalen geldt dat het korps een percentage heeft gerealiseerd van 72%. Voor het jaar 2012 worden maatregelen getroffen om de genoemde doelstelling te realiseren.

Balans per 31 december 2011 x € 1 000
 

Balans 2011

2010

Activa

   

Immateriële activa

– 

0

Materiële activa

159 550

189 804

– grond en gebouwen

– 

0

– installaties en inventarissen

8 671

20 408

– overige materiële vaste activa

150 879

169 396

Voorraden

– 

 

Debiteuren

14 806

12 290

Nog te ontvangen

– 

0

Liquide middelen

91 212

57 911

Totaal activa

265 568

260 005

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

29 664

16 879

– exploitatiereserve

16 879

15 928

– onverdeeld resultaat

12 785

951

Leningen bij het Ministerie van Financiën

99 090

112 025

Voorzieningen

16 314

16 513

Crediteuren

120 500

114 588

Nog te betalen

– 

0

Totaal passiva

265 568

260 005

Gespecificeerde Staat van baten en lasten per 31 december 2011 x € 1 000
 

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

 
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2010

Baten

       

Omzet moederdepartement

533 075

565 769

32 694

574 097

Omzet overige departementen

30 838

22 714

– 8 124

17 426

Omzet derden

19 281

19 355

74

14 954

Rentebaten

– 

28

28

– 

Bijzondere baten

– 

41

41

3 997

Totaal baten

583 194

607 907

24 713

610 474

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– personele kosten

372 075

381 204

9 129

389 865

– materiële kosten

163 078

156 074

– 7 004

159 123

Rentelasten

6 348

4 375

– 1 973

4 841

Afschrijvingskosten

       

– materieel

41 693

48 903

7 210

42 442

– immaterieel

– 

– 

– 

– 

Overige lasten

       

– dotaties voorzieningen

– 

4 227

4 227

11 008

– bijzondere lasten

– 

339

339

2 244

Totaal lasten

583 194

595 122

11 928

609 523

         

Saldo van baten en lasten

 

12 785

12 785

951

x € 1 000

Kasstroomoverzicht 2011

(1)

(2)

(3) = (2)-(1)

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

1

Rekening Courant RHB 1 januari 2011

64 972

59 579

– 5 393

         

2

Totaal operationele kasstroom

40 674

66 954

26 280

         

3a

Totaal investeringen

– 70 100

– 21 049

49 051

3b

Totaal boekwaarden desinvesteringen

2 000

1 990

– 10

3c

Totaal investeringskosten

– 68 100

– 19 060

49 040

         

4a

Eenmalige uitkering aan Moederdepartement

– 

– 

– 

4b

Eenmalige storting door Moederdepartement

– 

– 

– 

4c

Aflossing op leningen

– 17 463

– 12 935

4 528

4d

Beroep op leenfaciliteit

35 100

– 

– 35 100

4

Totaal financieringskasstroom

17 637

– 12 935

– 30 572

         

5

Rekening Courant RHB 1 januari 2011

(5)= (1+2+3+4)

55 183

94 538

39 355

Het saldo van de rekening courant is ten opzichte van 1 januari 2011 gestegen met € 34,9 miljoen. De stijging van de operationele kasstroom wordt veroorzaakt door hogere afschrijvingskosten en een toename van de overige kortlopende schulden.

Voor het achterblijven van de investeringen zijn een aantal oorzaken te noemen. Allereerst is sprake van een ophoging van de activeringsgrens. Hierdoor is sprake van een verschuiving van de investeringen naar de exploitatie. Daarnaast is sprake van terughoudendheid ten aanzien van het doen van investeringen als gevolg van de vorming van de Nationale Politie. In lijn hiermee geldt dat minder leningen zijn aangegaan.

Licence