Base description which applies to whole site

ARTIKEL 12. TEGEMOETKOMING ONDERWIJSBIJDRAGE EN SCHOOLKOSTEN

12.1 Algemene doelstelling: de tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten zorgt ervoor dat (ouders van) leerlingen in het voortgezet onderwijs, deelnemers in de beroepsopleidende leerweg (tot 18 jaar) en studenten aan een lerarenopleiding de financiële mogelijkheden hebben om onderwijs te volgen

Doelbereiking en maatschappelijke effecten

Onderwijs levert een belangrijke bijdrage aan de bevordering van een duurzame groei van de Nederlandse (kennis)economie en de maatschappelijke participatie van burgers. OCW waarborgt met de WTOS de toegankelijkheid van en de deelname aan het onderwijs door de financiële belemmeringen van deelname weg te nemen voor de volgende doelgroepen:

  • ouders van deelnemers aan de beroepsopleidende leerweg (bol) in het mbo tot 18 jaar, van minderjarige leerlingen aan het niet-volledig en rechtstreeks bekostigd voortgezet onderwijs (vo) en van minderjarigen in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) (TS17-);

  • scholieren in het voortgezet onderwijs van 18 jaar en ouder (VO18+);

  • leerlingen, ook (deeltijd)studenten in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs of (voortgezet) speciaal onderwijs (TS 18+ vavo en (v)so);

  • studenten aan de lerarenopleiding die geen recht (meer) hebben op studiefinanciering op grond van de WSF 2000 (TS 18+, tlo).

De toegankelijkheid van het onderwijs in Nederland is de directe verantwoordelijkheid van de overheid. Ouders zijn er verantwoordelijk voor dat hun kind onderwijs volgt. Daar waar ouders gezien hun inkomen niet draagkrachtig genoeg zijn om de kosten van hun schoolgaande (minderjarige) kinderen alleen te dragen, voorziet de overheid in een (gedeeltelijke) tegemoetkoming. Vanaf 18 jaar ligt de verantwoordelijkheid voor het volgen van onderwijs primair bij de leerling/student zelf. Hij/zij komt daarmee zelf in aanmerking voor een tegemoetkoming.

Externe factoren

Van invloed zijn ondermeer de volgende externe factoren;

  • demografische ontwikkelingen;

  • de conjuncturele ontwikkeling (gebruik van de regeling);

  • de beheersing van het prijsniveau van de schoolkosten;

  • de attitude ten opzichte van de regeling (wel of niet gebruik).

Voor het gebruik van tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten zijn geen streefwaarden geformuleerd.

Realisatie meetbare gegevens bij de algemene doelstelling

Tabel 12.1 Indicatoren

Onderwijsdeelname naar leeftijd

15 jaar

16 jaar

17 jaar

Deelnamepercentage 2011

99%

98%

96%

Bron: OCW (DUO) leerlingen- en studententellingen 2011

12.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12.2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 12 (bedragen x € 1 000)
         

Realisatie

Vastgestelde begroting, incl. stand ISB (+/–) dep. herindeling

Verschil

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

Verplichtingen

283 655

271 660

162 639

119 358

111 158

133 359

– 22 201

Waarvan garantieverplichtingen

             

Totale uitgaven

283 655

271 660

162 639

119 358

111 158

133 359

– 22 201

               

Programma-uitgaven

283 655

271 660

162 639

119 358

111 158

133 359

– 22 201

               

Financiële toegankelijkheid van onderwijs voor leerlingen vo en deelnemers bol

257 306

243 059

135 865

92 884

91 712

106 291

– 14 579

TS 17-

195 493

180 352

70 983

24 681

23 142

34 640

– 11 498

VO 18+

60 868

61 423

63 445

66 586

67 135

70 329

– 3 194

Waarvan niet-relevante uitgaven

1 939

2 501

1 632

1 552

1 859

1 830

29

TS 18+ vavo

945

1 284

1 437

1 617

1 435

1 322

113

                 

Financiële toegankelijkheid onderwijs voor studenten aan de lerarenopleiding

10 276

10 954

9 600

7 526

5 317

9 914

– 4 597

TS 18+ tlo

10 276

10 954

9 600

7 526

5 317

9 914

– 4 597

               

Programma-uitgaven overig

16 073

17 647

17 174

18 948

14 129

17 154

– 3 025

Uitvoeringsorganisatie DUO

16 073

17 647

17 174

18 948

14 129

17 154

– 3 025

Totale ontvangsten

16 540

17 906

15 525

14 188

16 273

8 400

7 873

TS 17-

7 700

8 266

5 295

2 158

1 604

1 200

404

VO 18+

8 212

8 425

9 448

10 989

13 734

6 600

7 134

TS 18+

628

1 215

782

1 041

935

600

335

Toelichting:

Het verschil tussen de oorspronkelijke begroting en de uitgavenrealisatie is – € 22,2 miljoen.

Voor – € 19,2 miljoen houdt dit verband met minder gebruik van de diverse regelingen in 2011 dan geraamd (zie ook de toelichtingen onder de tabellen 12.3 en 12.7).

Het verschil van – € 3,0 miljoen tussen raming en realisatie bij de programmauitgaven voor de uitvoeringsorganisatie DUO, houdt verband met een interne OCW-herschikking van budgetten tussen de beleidsartikelen 11 (Studiefinanciering), 12 en 13 (Lesgeld).

Het verschil tussen de oorspronkelijke ontvangstenbegroting en de ontvangstenrealisatie is € 7,9 miljoen.

Naar aanleiding van de realisaties 2010 is begin 2011 de ontvangstenraming inzake terugbetaling van onterecht uitgekeerde bedragen naar boven bijgesteld.

12.3 Operationele beleidsdoelstelling
12.3.1 Waarborgen financiële toegankelijkheid van het onderwijs voor deelnemers bol en leerlingen vo

Doelbereiking

Scholieren in het voortgezet onderwijs van 18 jaar en ouder, scholieren in het niet volledig en rechtstreeks bekostigde voortgezet onderwijs, voortgezet algemeen volwassenenonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en deelnemers in de beroepsopleidende leerweg (tot 18 jaar) zijn financieel in staat gesteld om onderwijs te volgen.

Realisatie meetbare gegevens bij de operationele doelstelling

Tabel 12.3 Indicatoren

Aantal gebruikers per regeling en onderwijssoort

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

1.

Aantal gebruikers TS 17-

321 760

299 773

235 855

35 858

42 294

58 087

– 15 793

 

waarvan vo

259 789

240 188

182 679

285

140

140

 

waarvan bol

61 971

59 585

53 176

35 573

42 154

58 087

– 15 933

2.

Percentage1 gebruikers TS 17-

             
 

vo

27%

25%

19%

   

 
 

bol

33%

31%

28%

10%

23%

31%

– 8%

3.

Aantal gebruikers VO 18+

31 549

31 889

33 664

34 337

35 943

36 192

– 249

4.

Percentage2 gebruikers VO 18+ overige schoolkosten

30%

30%

29%

29%

29%

29%

0%

5.

Aantal gebruikers TS 18+ vavo

1 936

2 376

2 564

2 639

2 421

2 600

– 179

Bron: realisatiegegevens DUO

1

Percentage gebruikers TS 17- ten opzichte van het aantal leerlingen tot 18 jaar in het vo en de bol

2

Percentage ten opzichte van het gemiddeld aantal reguliere betalingen WTOS op grond van hoofdstuk 4 van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten

Toelichting:

Het totaal aantal gebruikers van de TS 17- regeling in het middelbaar beroepsonderwijs is in 2011 beduidend lager dan geraamd. Ten opzichte van 2010 is een stijging van het gebruik van de regeling te zien. Het beleid is om het niet-gebruik van de regeling, dat fors is, tegen te gaan. Door het versturen van extra brieven (in januari en november) is de doelgroep TS 17- nogmaals geattendeerd op het bestaan van de regeling. Het percentage ouders van minderjarige mbo’ers dat gebruik maakt van de regeling ligt hierdoor weer hoger.

Het aantal gebruikers van de overige in de tabel vermelde WTOS-regelingen wijkt licht af ten opzichte van de raming.

Tabel 12.4 Uitgaven

Uitgaven TS 17- naar onderwijssoort (bedragen x € 1 miljoen)

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

vo

150,8

137,1

30,7

0,6

0,0

0,8

– 0,8

bol

44,7

43,2

40,3

24,1

23,1

33,8

– 10,7

Totaal

195,5

180,4

71,0

24,7

23,1

34,6

– 11,5

Bron: realisatiegegevens DUO

Toelichting:

Het verschil tussen de oorspronkelijke begroting en de uitgavenrealisatie is – € 11,5 miljoen. Het aantal gebruikers van de regeling is achtergebleven bij het geraamde aantal (zie ook de toelichting bij tabel 12.3). Omdat minderjarige mbo‘ers tot het einde van het schooljaar een WTOS-vergoeding kunnen aanvragen, is in 2011 € 10,0 miljoen van het budget doorgeschoven naar 2012.

Tabel 12.5 Uitgaven

Uitgaven VO 18+ (bedragen x € 1 miljoen)

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

vo/vso (gift)

59,0

58,9

61,8

65,0

65,3

68,5

– 3,2

leningen

1,9

2,5

1,6

1,6

1,9

1,8

0,1

Totaal

60,9

61,4

63,4

66,6

67,1

70,3

– 3,2

Bron: realisatiegegevens DUO

Toelichting:

Het verschil tussen de oorspronkelijke begroting en de uitgavenrealisatie is – € 3,2 miljoen. Dit hangt samen met het lagere gebruik van de regeling, zie tabel 12.3.

Tabel 12.6 Uitgaven

Uitgaven TS 18+ vavo naar onderwijssoort (bedragen x € 1 miljoen)

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

vavo

0,9

1,3

1,4

1,6

1,4

1,3

0,1

Bron: realisatiegegevens DUO

12.3.2 Waarborgen financiële toegankelijkheid van het onderwijs voor studenten aan de lerarenopleiding

Doelbereiking

De beoogde algemene beleidsdoelstelling voor studenten aan de lerarenopleiding wordt bereikt door verstrekking van een inkomensafhankelijke tegemoetkoming. De student die niet in aanmerking komt voor studiefinanciering op grond van de WSF 2000, kan in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de studiekosten en de onderwijsbijdrage.

De prestatie-indicator «Aantal gebruikers TS 18+ tlo» geeft een indicatie van het gebruik van de regeling (tabel 12.7). Tabel 12.8 geeft aan welke kosten daarmee gemoeid waren in 2011.

Realisatie meetbare gegevens bij de operationele doelstelling

Tabel 12.7 Indicatoren

Aantal gebruikers van de regeling TS18+ tlo

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

tlo

9 147

8 500

7 742

5 820

4 164

7 800

– 3 636

Bron: realisatiegegevens DUO

Toelichting:

Het gebruik van de regeling TS 18+ tlo is de laatste twee jaren sterk gedaald ten opzichte van daarvoor. Deze daling valt vermoedelijk toe te rekenen aan de invoering van de inkomenstoets vanaf schooljaar 2010–2011, waardoor het partnerinkomen meetelt bij het bepalen van de hoogte van de tegemoetkoming.

Tabel 12.8 Uitgaven

Uitgaven TS18+ tlo (bedragen x € 1 miljoen)

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

tlo

10,3

11,0

9,6

7,5

5,3

9,9

– 4,6

Bron: realisatiegegevens DUO

Toelichting:

Het verschil tussen de oorspronkelijke begroting en de uitgavenrealisatie is – € 4,6 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door een lager dan geraamd gebruik van de regeling voor de schooljaren 2010–2011 en 2011–2012.

12.4 Overzicht onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van beleid

Toelichting:

In 2011 zijn geen onderzoeken afgerond. In 2012 zal weer een Schoolkostenmonitor uitgevoerd worden die ook het jaar 2011 omvat.

Licence