Base description which applies to whole site

4. Overige aspecten bedrijfsvoering

Personeelsbeheer

Conform het plan van aanpak voor de verbetering van het beheer is prioriteit gegeven aan het wegwerken van de onvolkomenheid ten aanzien van de kwaliteit van de informatievoorziening bij personeelsadministratiesystemen. Hiertoe is het plan van aanpak Aanwezigheid «wettelijke» documenten vereist in personeelsdossiers in uitvoering. In 2012 zal het plan van aanpak zijn voltooid en voldoen de personeelsdossiers aan de wettelijke eisen.

Voor de monitoring van de kwaliteit van personeelsbeheer is het monitoringsinstrument fout- en signaalrapportage (PeopleChecks) ontwikkeld. Door de vergroting van de bewustwording bij de verantwoordelijken is gedurende 2011 sprake van een positief verloop in de afdoening van de Peoplecheck meldingen door de defensieonderdelen. Daarnaast is verdere invulling aan het Control Framework Personeel Functiegebied gegeven. In aanloop naar 2013 zijn de toekomstige organisatiedelen die (deels) verantwoordelijk worden voor het personeelsbeheer geïnformeerd over de aanpak en de stand van zaken op dit gebied.

Redeployment

Fase drie van de redeployment is voltooid. Een gedeelte van het materieel van de Task Force Uruzgan is overgebracht naar Noord-Afghanistan voor inzet in de Geïntegreerde Politietrainingsmissie. Een ander gedeelte is overgedragen aan partners en het resterende materieel is teruggekeerd naar Nederland. De redeployment van crypto en wapens is beheerst verlopen, het onderzoek naar het overige materieel is nog niet gereed. In 2011 is fase vier – onderhoud, herstel en overdracht van operationeel inzetbaar materieel aan de operationele commando's – begonnen en de voltooiing daarvan is voorzien voor begin 2013.

Defensiebrede risico’s in 2011

In 2011 is begonnen met de implementatie van de Beleidsbrief. Dit betekent een grote verandering voor de gehele defensieorganisatie. Als gevolg van de bezuinigingsmaatregelen en de onzekerheid hierover komt de motivatie van het personeel onder druk te staan. Dit risico is dan ook aangemerkt als een van de te volgen Defensiebrede risico’s gedurende 2011. De benoemde beheersmaatregelen waren in het bijzonder gericht op een open en eerlijke communicatie over de noodzaak en voortgang van de reorganisatie en het toekomstperspectief van het personeel. Ook in 2012 wordt de ontwikkeling van dit risico gevolgd.

Een tweede defensiebreed risico had betrekking op de bedrijfsvoering, namelijk het programma SPEER. Dit programma draagt zorg voor één defensiebreed geïntegreerd IV-systeem (SAP) waarmee de bedrijfsvoering wordt ondersteund. Om het programma SPEER te kunnen beheersen is een aantal maatregelen uitgevoerd, waaronder capaciteitsuitbreiding voor ondersteuning van de nieuwbouw en het beheer van SAP en meer aandacht voor de opbouw en uitbereiding van kennis in de lijnorganisatie.

Evaluatie van subsidies

Naar aanleiding van het rapport «Leren van subsidie-evaluaties» van de Algemene Rekenkamer worden in 2012 alle door Defensie in de jaren 2010 en 2011 verstrekte subsidies geëvalueerd om te kunnen voldoen aan de wettelijke plicht minstens eenmaal in de vijf jaar te evalueren.

Aanschaf ICT-diensten en ICT-producten

De Instructie rijksdienst schrijft voor dat bij de aanschaf van ICT-diensten of ICT-producten in bepaalde gevallen gebruik moet worden gemaakt van open source en standaarden. Binnen Defensie wordt bij investeringen op het gebied van software standaard een bewuste afweging gemaakt omtrent het gebruik van open source software, een belangrijk aspect hierbij is dat de bedrijfsvoering niet in gevaar mag komen. De behoefte aan specifieke software die niet altijd als open source beschikbaar is, beveiligingsdoeleinden en samenwerking met (militaire) partners zijn redenen om specifiek te kiezen voor closed source producten. Daarnaast wordt interoperabiliteit en koppelbaarheid van nieuwe software systemen aan de bestaande software meegenomen in de toetsing, hetgeen kan leiden tot de conclusie dat het gebruik van open source praktisch niet mogelijk is.

Om een geleidelijke overgang op termijn mogelijk te maken worden open source producten naast closed source producten geïmplementeerd. Tevens wordt in grote contracten een clausule opgenomen omtrent migratie van commercial of the shelf (COTS) naar open source (indien van toepassing), daarmee worden marktpartijen verplicht mee te werken aan de migratie naar een open source variant.

Schematische weergave Verbetermaatregelen beheer ministerie van Defensie – Onvolkomenheden RJV 2010

Financieel beheer – generieke maatregelen

Doelstellingen per thema

Effecten maatregelen / voorbeelden van resultaten

Verbeteren uitgavenbeheer

Norm 90% tijdige betalingen gehaald

Handtekeningen en Bevoegdheden Register ingevoerd

Verbeteren verplichtingenbeheer

Regelgeving aangepast en grotendeels geïmplementeerd

Extracomptabele correctie over 2011 bedraagt per saldo € 9,9 miljoen

Algemeen

Doorontwikkeling permanente monitor financieel beheer

Voorbereidingen Financieel Administratie- en Beheerkantoor op schema

Materieelbeheer – generieke maatregelen

Doelstellingen per thema

Effecten maatregelen/ voorbeelden van resultaten

Wet- en regelgeving op orde brengen

Eerste concept-beheerregimes opgesteld (deels in Visie materieelbeheer en deels als bijlage bij fit-gap analyse)

Beheerprocessen en besturing op orde brengen

Visie materieelbeheer doorontwikkeld

Doorontwikkelde criteria risicoanalyse (deels in Visie materieelbeheer en deels als bijlage bij fit-gap analyse)

Informatievoorziening op orde brengen

Stamgegevens gevoelig materieel in registratiesystemen geschoond

Formatie, opleiding en kennis op orde brengen

Opleidingen gevoelig materieel ontwikkeld, belegd en beschikbaar

Uitrol en beheer Monitor Kwaliteit Materieel (MKM) Beheer en sturen op gedrag

Ontwikkeling en inrichting MKM voortgezet

Evaluatiesessies

Beheer materieel crisisbeheersingsoperaties

Analyse en afhandeling bevindingen redeployment ISAF voor klein kaliber wapens en crypto

Materieelbeheer – specifieke maatregelen

Doelstellingen per thema

Effecten maatregelen / voorbeelden van resultaten

Kwaliteit gevoelig materieel verbeteren

(norm is 80%)

Munitiebeheer: defensiebreed 73% voldoende, defensiebrede verbetering ten opzichte van 2010

Wapenbeheer: met defensiebreed 77% voldoende voldoen de meeste defensieonderdelen aan de norm

Cryptobeheer:

– Apparatuur: defensiebreed 83% voldoende

– Sleutels en publicaties: defensiebreed 84% voldoende

Kwaliteit beheer niet-gevoelig materieel verbeteren (norm is 80%)

Alle defensieonderdelen voldoen aan de norm van 80%

Centraal voorraadbeheer verbeteren

Administratie op orde bij DMO/LCW

Kwaliteit informatievoorziening materieeladministratiesystemen

Stamgegevens munitie opgeschoond bij alle defensieonderdelen (exclusief bestuursstaf)

Personeelsbeheer – generieke maatregelen

Doelstellingen per thema

Effecten maatregelen/ voorbeelden van resultaten

Afdoening Peoplecheck foutmeldingen door defensieonderdelen

Aantal vergelijkbare fouten is ten opzichte van 2010 aantoonbaar gedaald

Kwaliteit personeelsdossiers

Ongeveer 20 000 dossiers zijn gecontroleerd

Licence