Base description which applies to whole site

98 Algemeen

Artikel

Op dit artikel worden de niet naar beleidsartikelen toe te rekenen posten handhaving, onderzoek en beleidsinformatie, subsidies, Verzameluitkering SZW, overig en de uitvoeringskosten Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) toegelicht. Verder worden de apparaatsuitgaven toegelicht die niet direct kunnen worden toegerekend aan één van de andere beleidsartikelen.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 98.1 Begrotingsuitgaven Artikel 98 (x € 1 000)

artikelonderdeel

Realisatie 2007

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Realisatie 2011

Begroting 2011

Verschil 2011

Verplichtingen

194 880

185 081

187 395

185 818

182 945

183 391

– 446

Uitgaven

187 634

183 895

188 357

184 544

181 231

183 199

– 1 968

               

Programma uitgaven

15 893

13 770

17 652

20 177

21 211

28 952

– 7 741

Operationele Doelstelling 1

             

Handhaving

2 124

1 941

1 299

1 405

1 117

12 542

– 11 425

Onderzoek & Beleidsinformatie

6 765

4 795

4 463

5 442

3 855

6 646

– 2 791

Subsidies

110

1

355

689

314

1 406

– 1 092

Verzameluitkering SZW

0

0

3 165

3 589

5 005

0

5 005

Overig

6 894

7 033

8 370

9 052

6 985

7 058

– 73

Uitvoeringskosten RCN

0

0

0

0

3 935

1 300

2 635

               

Apparaatsuitgaven

171 741

170 125

170 705

164 367

160 020

154 247

5 773

Automatisering

24 288

25 992

16 691

22 877

21 645

17 238

4 407

Huisvesting

31 222

29 616

30 894

37 229

35 452

40 172

– 4 720

Personeel en materieel

90 941

93 433

100 790

92 893

93 271

86 308

6 963

Bijdrage aan IWI

25 290

21 084

22 330

11 368

9 652

10 529

– 877

               

Ontvangsten

12 396

12 121

8 720

7 017

8 030

5 496

2 534

Programma-uitgaven artikel 98

Toelichting

De programma-uitgaven op dit artikel zijn handhaving, onderzoek en beleidsinformatie, subsidies, Verzameluitkering SZW, overig en uitvoeringskosten RCN. Delen van deze beleidsuitgaven kunnen worden toegerekend naar beleidsartikelen en zijn daar verantwoord. Indien van toepassing zal voor het behoud van een totaaloverzicht per uitgavencategorie inzicht worden gegeven in de totale omvang van de budgetten.

Handhaving

Van het handhavingsbudget op artikel 98 is gedurende de begrotingsuitvoering circa € 10,7 miljoen overgeboekt naar andere handhavingsbudgetten, apparaat, voorlichting en andere budgetten voor noodzakelijke voorzieningen ten behoeve van het handhavingsprogramma. De resterende onderuitputting (circa € 0,7 miljoen) betreft afwijkingen op enkele handhavingsprojecten.

Onderzoek en beleidsinformatie

Gedurende de begrotingsuitvoering is circa € 1,1 miljoen overgeboekt naar andere onderzoek- en overige beleidondersteunende budgetten. De uitgaven ten laste van het onderzoekbudget op artikel 98 zijn € 1,6 miljoen lager dan geraamd. Een aantal onderzoeken heeft vertraging opgelopen dan wel is niet uitgevoerd.

Subsidies

Op het subsidiebudget artikel 98 is vooral als gevolg van overboekingen naar de beleidsartikelen € 1,1 miljoen minder uitgegeven dan geraamd.

Verzameluitkering SZW

De gerealiseerde uitgaven aan de Verzameluitkering SZW zijn € 5,0 miljoen hoger dan geraamd. De hogere uitgaven hebben betrekking op handhavingsmiddelen waarvan oorspronkelijk beoogd was deze door middel van een subsidie aan de gemeenten ter beschikking te stellen. Uiteindelijk is gekozen deze middelen onder te brengen in de Verzameluitkering SZW.

Uitvoeringskosten RCN

De hogere uitvoeringskosten RCN (€ 2,6 miljoen) hebben betrekking op een herziening van de uitvoeringskosten van de SZW-regelingen op de BES-eilanden en incidentele kosten als gevolg van noodzakelijke investeringen.

Apparaatuitgaven (exclusief IWI en AG SZW)

De apparaatuitgaven op artikel 98 bestaan uit personeel, materieel, huisvesting en automatisering. Totaal is € 5,8 miljoen meer uitgegeven dan oorspronkelijk geraamd.

Het merendeel van dit bedrag heeft betrekking op eindejaarsmarge en de toegekende loon- en prijsbijstelling. Wel hebben er verschuivingen plaatsgevonden ten behoeve van automatisering in verband met extra investeringen op dat terrein.

Bijdrage aan IWI

De bijdrage is als gevolg van verrekeningen met het moederdepartement € 0,9 miljoen lager dan geraamd.

Ontvangsten

De gerealiseerde ontvangsten zijn € 2,5 miljoen hoger dan geraamd. Het betreft voornamelijk positieve saldi van rekeningen buiten begrotingsverband, die nadat deze zijn afgesloten, ten gunste van de ontvangsten zijn geboekt.

Apparaatsuitgaven

In tabel 98.2 wordt van de totale apparaat- en algemene programma-uitgaven een verdeling over alle artikelen gegeven. Het betreft zowel uitgaven die op artikel 98 worden verantwoord omdat zij niet aan beleidsartikelen kunnen worden toebedeeld, als uitgaven die in de beleidsartikelen worden verantwoord. Vervolgens worden enkele uitgavencategorieën toegelicht.

Tabel 98.2 Totaaloverzicht gerealiseerde apparaat- en algemene programma-uitgaven 2011 (x € 1 000)
   

Apparaatsuitgaven

Programma-uitgaven

   

Personeel & Materieel

Overige1

Primair Proc.

Onderzoek / Beleids- informatie

Voorlichting

Subsidies

Handhaving

41

Inkomensbeleid

1 018

 

63

102

 

40

 

42

Arbeidsparticipatie

16 226

   

1 241

154

39

 

43

Arbeidsverhoudingen

12 605

 

272

789

80

212

236

44

Gezond en veilig werken

36 983

 

7 406

733

1 025

5 502

7

45

Pensioenbeleid

2 327

   

216

 

47

 

46

Inkomensbescherming met activering

7 193

   

994

   

6 310

47

Aan het werk: Bemiddeling en Re-integratie

5 960

   

720

1 120

1 039

 

48

Sociale werkvoorziening

1 078

           

49

Overige inkomensbescherming

1 899

           

50

Tegemoetkomingen specifieke kosten

1 526

           

51

Rijksbijdragen aan sociale fondsen

955

           

52

Kinderopvang

1 418

 

14 3762

   

15 881

 

97

Aflopende regelingen

0

           

98

Algemeen

93 271

66 749

633

3 855

6 352

314

1 117

99

Nominaal en onvoorzien

0

           

 

Totaal gerealiseerde uitgaven 2011

182 459

66 749

22 750

8 650

8 731

23 074

7 670

 

Vastgestelde Begroting 2011

188 644

67 939

38 557

11 755

7 398

32 170

19 263

 

Verschil 2011

– 6 185

– 1 190

– 15 807

– 3 105

1 333

– 9 096

– 11 593

Bron: SZW administratie

1 Dit betreft Huisvesting (€ 35 452 000), Automatisering (€ 21 645 000) en Bijdrage moederdepartement aan IWI (€ 9 652 000).

2 Dit betreft het totaal van de overige beleidsuitgaven Kinderopvang. Voor 2011 is geen nader uitsplitsing mogelijk.

Tabel 98.3 Formatie en bezettingsontwikkeling ( fte)
 

2007

2008

2009

2010

2011

Formatie totaal SZW ultimo

2 894

2 794

2 659

2 500

2 234

– waarvan batenlastendiensten

352

325

311

267

201

Bezetting ultimo

2 758

2 582

2 470

2 398

2 259

Bezetting gemiddeld

2 825

2 670

2 526

2 434

2 328

Vacatures ultimo (aantal)

136

212

189

102

– 25

Bron: SZW administratie

Toelichting

De formatie is in 2011 ten opzichte van 2010 met 266 fte afgenomen als gevolg van de doorwerking van de taakstelling Balkenende-IV. Aan het eind van 2011 bedroeg de formatie 2 234 fte inclusief de baten-lastendiensten IWI en AG SZW. De bezetting ultimo is in 2011 afgenomen met 139 fte en komt daarmee uit op 2 259 fte. De 25 fte die SZW boven de bij de taakstelling afgesproken formatie zit, betreffen allen herplaatsers die actief van werk naar werk worden begeleid.

Tabel 98.4 Realisaties personeel materieel, huisvesting en automatisering (x € 1 mln)
 

2007

2008

2009

2010

2011

Personeel (excl. IWI en AG SZW)

158,0

158,6

161,0

161,2

158,4

Materieel

31,8

31,8

33,8

30,7

24,1

Huisvesting

31,2

29,6

30,9

37,3

35,5

Automatisering

24,3

26,0

16,7

22,9

21,6

Bijdrage moederdepartement aan IWI

25,3

21,1

22,3

11,4

9,7

           

Gemiddelde realisatie per fte (x € 1 000)

         

Personeel

55,9

59,4

63,7

66,2

68,0

Materieel

11,3

11,9

13,4

12,6

10,4

Huisvesting

11,0

11,1

12,2

15,3

15,2

Automatisering

8,6

9,7

6,6

9,4

9,3

Bron: SZW administratie

Toelichting

In 2011 is € 158,4 miljoen uitgegeven aan peroneelskosten. Dit is inclusief € 2,6 miljoen aan post-actieven, € 2,9 miljoen inhuur van personeel ten laste van de personeelsbudgetten en € 2,7 miljoen aan flankerend beleid. De bedragen zijn exclusief de baten-lastendiensten IWI en AG SZW.

Programma-uitgaven

Handhaving

In 2011 bedroeg het totale budget voor handhaving € 19,3 miljoen, verdeeld over de artikelen 43 Arbeidsverhoudingen, 44 Gezond en veilig werken, 46 Inkomensbescherming met activering en 98 Algemeen. De realisatie op het totale handhavingsbudget bedroeg uiteindelijk circa € 7,7 miljoen. Het verschil heeft twee oorzaken. Ten eerste is het beleidsbudget tussentijds verlaagd als gevolg van overboekingen naar apparaat, voorlichting en onderzoek voor noodzakelijke voorzieningen ten behoeve van het handhavingsprogramma. Daarnaast was er sprake van onderuitputting omdat projecten vertraging hebben opgelopen dan wel niet zijn uitgevoerd.

Voorlichting

In de loop van het jaar is een aantal extra voorlichtingsactiviteiten (arbo portaal, Werken naar Vermogen en AOW-leeftijdverhoging) ondernomen. De totale voorlichtingsuitgaven 2011 bedroegen € 8,7 miljoen. Naast de uitgaven bibliotheek, documentatie, etc. beloopt het totale bedrag dat aan voorlichtingscampagnes is uitgegeven ca € 8,4 miljoen. Dit is als volgt over de beleidsterreinen verdeeld.

Tabel 98.5 Uitgaven voorlichtingscampagnes naar beleidsterrein (x € 1 000)
 

Realisatie 2011

Arbeidsparticipatie

154

Arbeidsverhoudingen

80

Arbeidsomstandigheden

1 025

Re-integratie

1 120

Overig (WNV, AOW, WSW, WAV en overig)

5 983

Bron: SZW administratie

Publieksinformatie

In 2011 zijn in totaal 12 657 vragen via brieven en e-mails beantwoord. De vragen zijn als volgt over de beleidsonderdelen van SZW verdeeld.

Figuur 98.1

Figuur 98.1

Onderzoek en beleidsinformatie

Het totale onderzoeksbudget 2011 bedroeg € 11,8 miljoen. De gerealiseerde uitgaven 2011 zijn uitgekomen op € 8,7 miljoen. De gerealiseerde onderuitputting is ontstaan omdat projecten vertraging hebben opgelopen dan wel niet zijn uitgevoerd.

Subsidies

Voor een totaaloverzicht van alle SZW subsidiemiddelen verwijs ik naar bijlage 4 Subsidies.

Primair proces

De lager gerealiseerde uitgaven primair proces treden met name op bij de overige beleidsuitgaven Kinderopvang. Van het totaal van OCW overgenomen budget ad € 28,8 miljoen is een bedrag van € 10,4 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds en ruim € 0,5 miljoen naar andere departementen. Daarnaast was er sprake van onderuitputting omdat projecten vertraging hebben opgelopen dan wel niet zijn uitgevoerd.

Inspectie SZW

Per 1 januari 2012 zijn de Arbeidsinspectie (AI), de Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst (SIOD) en de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) samengevoegd tot de Inspectie SZW. In 2011 zijn deze organisatieonderdelen al gaan samenwerken onder de naam Inspectie SZW.

Een gedetailleerd verslag van activiteiten en uitkomsten van de Inspectie SZW wordt weergegeven in het Jaarverslag Inspectie SZW 2011 (zie www.inspectieszw.nl). Hieronder wordt ingegaan op de resultaten van de SIOD en de AI, inclusief het boetebureau. De resultaten van IWI worden toegelicht in bijlage 1 van het jaarverslag SZW.

SIOD

De SIOD spoort feitelijk fraude op over de volle breedte van het SZW-beleidsterrein, van georganiseerde uitkeringsfraude tot georganiseerde illegale tewerkstelling en uitbuiting en fraude met re-integratiesubsidies. Naast fraude op het terrein van het ministerie van SZW spoort de SIOD ook fraude op ten behoeve van andere departementen.

Tabel 98.6 Aantal onderzoeken en verdachten onderzoeken SIOD in 2011

Onderzoeken Arbeidsuitbuiting/mensenhandel

9

Onderzoeken Arbeidsomstandigheden

2

Onderzoeken illegale tewerkstelling

13

Onderzoeken uitkeringsfraude

15

Onderzoek subsidiefraude

1

Onderzoeken actualiteiten (waaronder PGB)

5

Onderzoeken overige vormen van arbeidsmarktfraude

10

Ontnemingonderzoeken

7

Totaal aantal onderzoeken

62

   

Verdachten natuurlijke personen

159

Verdachten rechtspersonen

28

Totaal aantal verdachten

187

Bron: Inspectie SZW administratie

Arbeidsinspectie (AI)

De Arbeidsinspectie ziet toe op naleving van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), de Arbeidstijdenwet (ATW), de Wet Arbeid Vreemdelingen (WAV), de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML) en het Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO) en een aantal andere wetten en aspecten van sociale wet- en regelgeving.

Resultaten ten opzichte van kengetallen en indicatoren in de begroting van 2011

De raming in de begroting 2011 in verband met de toezichtsinspanning op het terrein van arbeidsomstandigheden en arbeidstijden is 16 500 actieve inspecties (zie artikel 44)127. De AI heeft meer handhavend moeten optreden dan voorzien was. Voorts was de AI intensief betrokken bij de onderzoeken naar een aantal zware ongevallen (waaronder Grolsch Veste en B-tower, woon- en winkelcomplex in Rotterdam) en was er een iets lagere inspectiecapaciteit beschikbaar dan in de planning was opgenomen door verloop en ziekteverzuim.

In 2011 zijn er 14 638 actieve inspecties gerealiseerd. In projecten (excl arbo-monitor) is in 64% van de inspecties handhavend opgetreden. In 2011 zijn totaal 2 094 ongevallen onderzocht en er zijn 1 354 ongevalsonderzoeken afgehandeld met hantering van een handhavingsinstrument. In 2011 zijn 1 400 klachten onderzocht, waarvan er 868 zijn afgehandeld met hantering van een handhavingsinstrument.

De effectiviteit van het interventiebeleid en van nalevingsbereidheid op het terrein van arbeidsomstandigheden wordt gemeten door de mate waarin bij de controle op de geconstateerde overtreding(en) bij actieve inspecties volledig wordt voldaan aan de Arbowet. Het streven in de begroting voor 2011 was dat in minstens 95 % van de gevallen volledig wordt voldaan aan de Arbowet (zie artikel 44). In 2011 was de realisatie op deze indicator 94%.

Bij het toezicht ter voorkoming van zware ongevallen bij bedrijven met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen heeft de AI conform planning in totaal 566 inspecties uitgevoerd.

Het kengetal voor de omvang van de problematiek van illegale tewerkstelling in Nederland is het percentage inspecties waarbij illegale tewerkstelling wordt vastgesteld ten opzichte van het aantal uitgevoerde inspecties (zie artikel 42). Dat was in 2011 bij 17,3 % van de uitgevoerde inspecties, terwijl de norm 17,0% bedroeg.

Verder bevat de begroting 2011 ramingen voor de kengetallen voor de toezichtsinspanning op naleving van de WML. Deze zijn respectievelijk 10 000 inspecties, waarbij de WML wordt meegenomen bij WAV inspecties, en 80 WML- boetes. In het definitieve jaarplan 2011 van de AI is dit gewijzigd naar 7 760 inspecties, waarbij 9 800 werkgevers worden geïnspecteerd. Feitelijk zijn in 2011 9 225 inspectietrajecten uitgevoerd waarbij ca. 11 935 werkgevers zijn gecontroleerd en werden 96 WML-boeterapporten en 2 399 WAV-boeterapporten opgemaakt. Actieve inspecties van de AI op naleving van de WAV en de WML vinden gecombineerd plaats. Daarnaast vinden inspecties plaats op basis van klachten over onderbetaling en meldingen van illegale tewerkstelling.

Boetes

De feitelijke inning van boetes bedroeg in 2011 € 27,9 miljoen en dat overschrijdt het begrote bedrag van de begroting met € 0,7 miljoen, dus met 2,7%. De boetes in verband met overtreding van de WAV overschrijden de verwachting van 2011 als gevolg van een grotere instroom van de boeterapporten. Het begrote aantal van 1 950 WAV-rapporten is met 451 rapporten overtroffen (+23,1%).

Tabel 98.7 Boeteontvangsten Arbeidsinspectie (bedragen x € 1 000)

Boetes

Boetes  opgelegd door de AI in 2011

Totaal ontvangsten SZW 2011, incl. rente

Percentage geïnd bedrag t.o.v. opgelegde boetes in 20111

Begroting 2011,

incl. 1e en 2e suppletoire begroting, excl. amendement2

Overschot / tekort

t.o.v. begroting 2011

 

A

B

C=B/A

D

E=B-D

ARBO

7 732

7 329

95%

7 200

129

ATW

284

299

105%

361

– 62

WAV

24 107

19 925

83%

19 237

688

WML

2 240

314

14%

350

– 36

Bron: Inspectie SZW administratie

1 Het percentage geïnd bedrag is een indicatie. Het geïnde bedrag slaat voor een deel terug op boetes uit voorgaande jaren, maar wordt afgezet tegen opgelegde boetes in 2011. Verder bevat het feitelijk geïnde bedrag ook rente-inkomsten. Dat verklaart ook waarom het percentage boven 100 % kan uitkomen.

2 Buiten beschouwing zijn gelaten de meeropbrengsten als gevolg van amendement 42 (Spekman) over extra inspecteurs, waarvan de uitvoering afhankelijk is gesteld van nader onderzoek; zie de brief van de Minister van SZW aan de Tweede Kamer (32 123 XV, nr. 5).

Ontvangsten op grond van betalingsregelingen blijven in depot bij het CJIB totdat volledige vordering is voldaan. Op 31 december 2011 is € 7,06 miljoen in depot, waarvan € 6,62 miljoen op grond van de WAV, 0,09 miljoen op grond van de ARBO-wet en € 0,35 miljoen op grond van de WML en de ATW.

Artikel

127

Actieve inspecties zijn inspecties op eigen initiatief van de Arbeidsinspectie en zijn doorgaans niet bij het bedrijf aangekondigd.

Licence