Base description which applies to whole site

BIJLAGE 3: AFGEROND EVALUATIE- EN OVERIG ONDERZOEK

Soort onderzoek

Onderwerp

Art

Start

Afronding

Vindplaats

Beleidsdoorlichting

         
 

Een optimaal financieel resultaat bij het verwerven, beheren, ontwikkelen en afstoten van materiële activa van/voor het Rijk ten behoeve van de realisatie van rijksdoelstellingen.

7

2012

2013

 

Effectenonderzoek ex-post

         
 

Effect uitvoering toezicht MGO/ZGO op doelstelling compliance

1

2011

2012

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/06/20/rapport-van-de-commissie-stevens-over-horizontaal-toezicht-bij-de-belastingdienst.html

 

Effect uitvoering toezicht Toeslagen op doelstelling compliance

1

2012

2013

 
 

Effect uitvoering toezicht Douane op doelstelling compliance

1

2012

2013

 
 

Aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld

1

2011

2013

 
 

WBSO

 

2011

2012

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/04/02/hoofdrapport-evaluatie-wbso-2006–2010.html

 

Afdrachtsverminde-ring onderwijs

1

2012

2012

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/09/18/evaluatie-van-de-afdrachtvermindering-onderwijs-2006–2011.html

Overig evaluatieonderzoek

         
 

Fiscale Monitor

1

Jaar-

lijks

Jaarlijks

www.belastingdienst.nl

 

Pps voortgangs-rapportage 2011/2012

3

2012

2012

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brieven/2012/12/18/voortgangsrapportage-dbfm-o-2012.html

 

Evaluatie Financieel Kader RVOB

7

2012

2012

 

Toelichting:

Hieronder wordt, artikelsgewijs, de toelichting gegeven voor de beleiddoorlichtingen en evaluatieonderzoeken die in 2012 zijn gestart en/of afgerond.

Artikel 1:

Door de fiscale wet- en regelgeving te evalueren, wordt bezien of de uitgangspunten juist waren en of beoogde doelstellingen ook daadwerkelijk zijn gerealiseerd.

In de Miljoenennota 2013 zijn in bijlage 5 de evaluaties genoemd en samengevat die sinds de Miljoenennota van 2012 gerealiseerd zijn. Dit is ten eerste de evaluatie van de WBSO. Deze evaluatie is uitgevoerd door het EIM in opdracht van het ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie. De belangrijkste conclusie uit de WBSO-evaluatie over de periode 2006–2010 is dat hij doet wat hij beoogt: de private loonuitgaven aan speur- en ontwikkelingswerk (S&O) bevorderen.

Verder heeft Regioplan in opdracht van het ministerie van OCW de regeling afdrachtvermindering onderwijs geëvalueerd mede naar aanleiding van de forse stijging van het budgettaire beslag sinds 2007. De onderzoekers verklaren een deel van deze stijging als gebruik dat niet oorspronkelijk door de wetgever was bedoeld. Deze regeling wordt omgezet in een beter te richten subsidieregeling die onder de begroting van OCW valt.

De afronding van de evaluatie over de aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld (regeling Hillen) zal in 2013 worden afgerond.

De planning van de effectenonderzoeken voor toezicht Toeslagen en toezicht Douane is aangepast. De onderzoeken zijn gestart in 2012 en worden afgerond in 2013. De aard van het onderzoek toezicht Toeslagen is veranderd van ex post in ex ante.

Artikel 3:

De Tweede Kamer is middels een voortgangsrapportage DBFM(O) geïnformeerd over de voortgang van de uitdagingen zoals benoemd in de voortgangsrapportage 2010/2011, de kabinetsvisie op PPS/DBFM(O), het op kabinetsvisie volgende debat en de aanvullende brief van eind 2011.

Artikel 7:

In verband met de bij artikel 7 geschetste ontwikkelingen is besloten om de in de begrotingen voor 2012 en 2013 genoemde doorlichting m.b.t. «een optimaal financieel resultaat bij het verwerven, beheren, ontwikkelen en afstoten van materiële activa van/voor het Rijk ten behoeve van de realisatie van rijksdoelstellingen» voorlopig aan te houden.

De in de begroting 2011 en het begrotingsjaarverslag 2011 genoemde doorlichting m.b.t. het «efficiënt beheren en vervreemden van onroerende zaken van het rijk» gaat feitelijk op in de hierboven genoemde doorlichting met betrekking tot «een optimaal financieel resultaat bij het verwerven, beheren, ontwikkelen en afstoten van materiële activa van/voor het Rijk ten behoeve van de realisatie van rijksdoelstellingen» en komt daarom (als aparte doorlichting) te vervallen.

In 2012 is de evaluatie van het Financieel Kader RVOB ter hand genomen en zijn stappen gezet voor het opstellen van een aangepast kader. Met de, overeenkomstig het Regeerakkoord, overgang van de verantwoordelijkheid voor rijksvastgoed van Financiën naar BZK is ook de verantwoordelijkheid voor het Financieel Kader overgegaan naar BZK.

Licence