Base description which applies to whole site

ARTIKEL 1. Raad van State

A. Algemene doelstelling

De Raad van State heeft de taak om als adviseur voor wetgever en bestuur en als hoogste algemene bestuursrechter bij te dragen aan behoud en versterking van de democratische rechtsstaat en daarbinnen aan de eenheid, legitimiteit en kwaliteit van het openbaar bestuur in brede zin, alsmede aan de rechtsbescherming van de burger.

De Grondwet en de Wet op de Raad van State vormen het wettelijk kader, waarbinnen de Raad van State zijn taken verricht. Het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden vormt de grondslag voor zijn werkzaamheden als Raad van State van het Koninkrijk.

B. Rol en verantwoordelijkheid

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van een voldoende begroting en het beheer van de begroting van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenaamde beheersafspraken) tussen de Minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie. 1

C. Beleidsconclusies

De Afdeling advisering

Taak van de Afdeling advisering is het op de meest doelmatige en kwalitatief goede wijze afdoen van binnengekomen adviesaanvragen. Tijdigheid, kenbaarheid en voorspelbaarheid zijn daarbij belangrijke kernbegrippen.

In tabel 1.1 zijn de instroom en de afhandeling van adviesaanvragen vanaf het jaar 2010 weergegeven.

Tabel 1.1 Instroom en afhandeling adviesaanvragen (in aantallen)
 

2010

Realisatie

2011

Realisatie

2012

Realisatie

2013

Ontwerpbegroting

2013

Realisatie

Instroom

588

553

514

575

474

Afhandeling

600

510

566

575

444

In het jaar 2013 was het aantal aangevraagde adviezen lager dan het aantal in de voorgaande jaren. Dit was bij gelegenheid van het opstellen van de begroting niet te voorzien. Het aantal adviezen dat vorig jaar is afgedaan, is in verhouding met de instroom.

De aard en omvang van een aantal adviesaanvragen, zoals de gevraagde adviezen over de Omgevingswet en de drie decentralisaties naar de gemeenten op het terrein jeugdzorg, participatie en langdurige zorg, was dusdanig dat een fors beslag gelegd werd op de beschikbare capaciteit van staatsraden en ondersteuning.

De afdeling bestuursrechtspraak

Taak van de afdeling bestuursrechtspraak is het op de meest doelmatige en kwalitatief goede wijze afdoen van binnengekomen zaken. Tijdigheid, kenbaarheid en voorspelbaarheid en bruikbare rechtsvorming zijn daarbij belangrijke aspecten.

In verband met de invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht zijn de Milieukamer en de Hoger beroepkamer per 1 juni 2011 samengevoegd. Per deze datum bestaat de afdeling bestuursrechtspraak uit drie kamers: de Ruimtelijke-ordeningskamer, de Algemene kamer en de Vreemdelingenkamer.

In de tabel 1.2 is de realisatie van de afhandeling van zaken door de afdeling bestuursrechtspraak weergegeven. De gemiddelde doorlooptijden van alle hoofdzaken (met en zonder zitting) zijn weergegeven en vergeleken met de realisatie uit 2012.

Tabel 1.2 Doorlooptijden (in weken)
 

Norm doorlooptijd

Realisatie 2012 gemiddelde doorlooptijd

Realisatie 2013

gemiddelde doorlooptijd

Ruimtelijke -ordeningskamer

52

34

28

Algemene kamer

40

32

33

Vreemdelingenkamer

23

22 1

24

1

Aantal betreft alle afdoeningen incl. vreemdeling-gerelateerde zaken

De instroom en de afhandeling van zaken in de Ruimtelijke-ordeningskamer en de Algemene kamer is weergegeven in tabel 1.3.

Tabel 1.3 Instroom en afhandeling van zaken Ruimtelijke-ordeningskamer en Algemene kamer (in aantallen)
(Hoofdzaken en Voorlopige Voorzieningen)
 

2010

Ingekomen

2011

Ingekomen

2012

Ingekomen

2013

Ontwerp

begroting

2013

Ingekomen

2013

Afgedaan

Ruimtelijke- ordeningskamer

3.064

2.207

2.145

2.145

2.438

1.971

Algemene kamer

2.822

3.683

4.018

4.100

3.784

3.821

De instroom en de afhandeling van zaken in de Vreemdelingenkamer is weergegeven in tabel 1.4.

Tabel 1.4 Instroom en afhandeling van zaken Vreemdelingenkamer (in aantallen)
 

2010

Ingekomen

2011

Ingekomen

2012

Ingekomen

2013

Ontwerp

begroting

2013

Ingekomen

2013

Afgedaan

Asiel

5.973

6.458

5.496

5.915

4.144

5.048

Regulier

3.040

2.972

2.564

3.805

2.892

3.375

Totaal HBV

9.013

9.430

8.060

9.720

7.036

8.423

D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 1.5 Raad van State
(x €.1 000)
           

Realisatie

Oorspronkellijk Vastgestelde begroting

Verschil

 

2009

2010

2011

2012

2013

2013

2013

Verplichtingen

60.683

60.683

63.806

59.949

59.254

57.417

1.837

                 

Uitgaven:

57.508

58.882

65.264

59.863

58.990

57.417

1.573

1.3

Raad van State

57.508

58.882

65.264

59.863

58.990

57.417

1.573

                 
 

Ontvangsten

2.485

3.025

2.858

2.686

2.987

2.002

985

Uitgaven

Bij gelegenheid van de Voorjaarsnota is het uitgavenartikel verhoogd met circa € 3,5 mln. Conform de bekostigingsafspraken wordt de Vreemdelingenkamer van de Afdeling bestuursrechtspraak vooraf bekostigd op basis van de instroom van zaken. Op basis van deze afspraken is vervolgens bij Najaarsnota het uitgavenartikel verlaagd met circa € 1,0 mln.

In vergelijking met de stand Najaarsnota zijn de uitgaven circa € 0,9 mln. lager.

Hiervan betreft circa € 0,3 mln. een besparing in het laatste kwartaal op de exploitatie en investeringen van ICT-gerelateerde uitgaven. Deze besparing werkt ten dele door naar de latere jaren. Daarnaast was er sprake van een incidentele onderuitputting van circa € 0,3 mln. binnen de reguliere ICT-uitgaven.

Het resterende deel, een bedrag van circa € 0,2 mln., heeft betrekking op de digitalisering van de processen van de directies Advisering en Bestuursrechtspraak (project DigiO) en is het gevolg van een gedeeltelijke temporisering binnen een deel van dit project.

Ontvangsten

De ontvangen griffierechten zijn circa € 0,2 mln. hoger dan geraamd. De overige – eenmalige ontvangsten – betreffen onder meer een teruggave van de Belastingdienst.

1

Comptabiliteitswet, artikel 19.

Licence