Base description which applies to whole site

11. DEPARTEMENTALE SALDIBALANS

Saldibalans per 31 december 2013 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (Bedragen x € 1.000)

De saldibalans per 31 december 2013 geeft de financiële posten weer die bij de afsluiting van de begrotingsboekhouding aan het einde van 2013 bestonden en meegenomen worden naar volgende begrotingsjaren.

Tabel 11.1 Saldibalans

Activa

   

Passiva

   
   

31-12-2013

31-12-2012

   

31-12-2013

31-12-2012

1)

Uitgaven ten laste van de begroting

12.383.254

11.467.323

2)

Ontvangsten ten gunste van de begroting

1.465.289

1.320.279

3)

Liquide middelen

358

494

       

4)

Rekening-courant RHB (inzake Asielreserve)

44.374

0

4a)

Rekeningcourant RHB

10.426.128

9.794.086

       

5)

Begrotingsreserve Asiel

44.374

 

6)

Uitgaven buiten begrotingsverband (=intra-comptabele vorderingen)

17.663

12.880

7)

Ontvangsten buiten begrotingsverband (=intra-comptabele schulden)

509.858

366.332

8)

Kas-transverschillen

0

0

       

subtotaal

12.445.649

11.480.697

subtotaal

12.445.649

11.480.697

9)

Openstaande rechten

0

0

9a)

Tegenrekening openstaande rechten

0

0

10)

Extra-comptabele vorderingen

1.075.946

951.004

10a)

Tegenrekening extra-comptabele vorderingen

1.075.946

951.004

11a)

Tegenrekening extra-comptabele schulden

0

0

11)

Extra-comptabele schulden

0

0

12)

Voorschotten

6.569.628

6.767.295

12a)

Tegenrekening voorschotten

6.569.628

6.767.295

13a)

Tegenrekening garantieverplichtingen

2.709.618

1.831.857

13)

Garantieverplichtingen

2.709.618

1.831.857

14a)

Tegenrekening openstaande verplichtingen

1.003.351

5.875.596

14)

Openstaande verplichtingen

1.003.351

5.875.596

15)

Deelnemingen

0

0

15a)

Tegenrekening deelnemingen

0

0

Totaal

23.804.192

26.906.449

Totaal

23. 804.192

26.906.449

Hieronder worden de onderdelen van de saldibalans nader toegelicht. De cijfers die tussen haken achter de tabeltitels staan, verwijzen naar de betreffende post op de saldibalans.

Tabel 11.2 begrotingsuitgaven (1)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Uitgaven ten laste van de begroting 2012

 

11.467.323

Uitgaven ten laste van de begroting 2013

12.383.254

 

Totaal

12.383.254

11.467.323

Tabel 11.3 begrotingsontvangsten (2)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Ontvangsten ten gunste van de begroting 2012

 

1.320.279

Ontvangsten ten gunste van de begroting 2013

1.465.289

 

Totaal

1.465.289

1.320.279

Onder de post uitgaven en ontvangsten ten laste van de begroting zijn de gerealiseerde begrotingsuitgaven en -ontvangsten van het jaar 2013 opgenomen, met betrekking tot het jaar waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd.

De vaststelling van de slotwet 2012 door de Eerste Kamer heeft op 4 februari 2014 – dus na 31 december 2013 – plaatsgevonden. In samenspraak met het Ministerie van Financiën is op grond van artikel 3 van de Regeling Rijksbegrotingsvoorschriften 2014 overeengekomen dat de verrekening tussen het Ministerie van Veiligheid en Justitie en Rijkshoofdboekhouding over 2012 wordt verwerkt in boekjaar 2013.

Tabel 11.4 Liquide middelen (3)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Kas

276

232

ING Bank

57

260

Royal Bank of Scotland

25

2

Saldo liquide middelen

358

494

De post liquide middelen is opgebouwd uit het saldo bij de banken (gebaseerd op het laatste dagafschrift van het jaar 2013) en de contante gelden aanwezig in de kluis van de kasbeheerders.

Tabel 11.5a Rekening Courant RHB inzake Asielreserve (4)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Rekening Courant RHB

44.374

De stand van de begrotingsreserve Asiel per 31-12-2012 bedroeg € 9,9 miljoen. Deze is verantwoord in de saldibalans per 31 december 2012 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.

Tabel 11.5b Rekening Courant RHB (4a)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Rekening Courant RHB

10.426.128

9.794.086

Het saldo van deze post geeft de financiële verhouding met het Ministerie van Financiën weer. Het saldo, € 10.426.128, sluit aan bij het Rekening-courant overzicht van de afdeling Rijkshoofdboekhouding van het Ministerie van Financiën. Per 1 januari2013 is de RC RHB Asielreserve toegevoegd, deze is per 31december 2013 € 44.374.

Tabel 11.6 Begrotingsreserve Asiel (5)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Begrotingsreserve Asiel

44.374

Door de invlechting van de administratie van DG Vreemdelingenzaken van Ministerie BZK naar Ministerie Veiligheid en Justitie per 1 januari 2013 is deze post nieuw ten opzichte van 2012. De stand van de Begrotingsreserve Asiel op 31 december 2012 in de jaarrekening van het Ministerie van BZK was € 9.920.

Tabel 11.7 Uitgaven buiten begrotingsverband (6)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Door te belasten uitgaven

13.518

8.258

Salarisvoorschotten

3.797

3.557

Nog te verantwoorden salarisjournaal

348

996

RC kasbeheerders

0

70

Totaal

17.663

12.881

De uitgaven buiten begrotingsverband worden als volgt gespecificeerd:

Door te belasten uitgaven: Het saldo van deze post wordt gevormd door projecten die door het Ministerie van Veiligheid en Justitie worden uitgevoerd en waarbij de uitgaven en ontvangsten niet binnen hetzelfde jaar worden verantwoord doordat de projectafrekening achteraf op declaratiebasis plaatsvindt.

Salarisvoorschotten: Op deze rekeningen worden de salarisvoorschotten verantwoord die door de decentrale diensten zijn verstrekt na goedkeuring van de salarisadministratie. Het verstrekte voorschot wordt vervolgens op het salaris van de medewerker ingehouden. Eind 2013 zijn er door VenJ acties ondernomen om de voorschotten correct en sneller af te laten rekenen. Deze actie is in 2014 voortgezet en zal leiden tot een lagere stand van de salarisvoorschotten.

Nog te verantwoorden salarisjournaal: Het betreft hier mutaties uit het salarisjournaal waarvan niet duidelijk is ten laste van welke rekening deze dienen te worden verantwoord. Na beoordeling van de salarisadministratie worden deze posten alsnog verwerkt.

Tabel 11.8 Ontvangsten buiten begrotingsverband (7)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

RC-kasbeheerders

Vooruitontvangen bedragen

63.988

26.756

Af te dragen inhoudingen

42.441

39.572

Tussenrekening liquide middelen CJIB

93.157

24.852

Tussenrekening liquide middelen

3.530

6.111

Af te wikkelen proceskosten

507

2.028

Af te wikkelen OM

92.713

97.410

Conservatoir IBG

191.121

136.744

Gedeponeerde geldsommen

7.864

9.204

Nog te betalen premies

14.536

23.655

Totaal

509.858

366.332

Vooruit ontvangen bedragen: Het saldo van deze rekening bestaat voornamelijk uit sociale lasten over de maand december 2013 die bij de agentschappen in rekening zijn gebracht. Deze bedragen zijn in januari 2014 aan de diverse instanties afgedragen. Daarnaast wordt het creditsaldo opgenomen van de EU projecten die door het Ministerie van Veiligheid en Justitie worden uitgevoerd en waarbij de uitgaven en ontvangsten niet in hetzelfde jaar worden verantwoord.

Af te dragen inhoudingen: Op de rekening af te dragen inhoudingen is met name de loonheffing verantwoord, die in de maand december 2013 op de ambtenarensalarissen is ingehouden. In de maand januari 2014 is deze post aan de Belastingdienst afgedragen.

Tussenrekening liquide middelen CJIB: Het saldo betreft voornamelijk ontvangen betalingen op vorderingen die het CJIB voor bestuursorganen incasseert en die nog moeten worden doorgestort. Doorstorting vindt plaats nadat de volledige vordering is voldaan.De stijging ten opzichte van 2012 wordt met name veroorzaakt doordat het CJIB per 2013 ten behoeve van het CVZ beslag kan leggen op de zorgtoeslag via de belastingdienst.

Tussenrekening liquide middelen: Op deze rekening worden ontvangsten verantwoord, waarover op het moment van ontvangst nog geen zekerheid bestaat over de bestemming van het geld.

Af te wikkelen proceskosten: Deze rekening geeft nog met partijen af te wikkelen proceskosten weer.

Af te wikkelen OM: Bedragen die in het kader van het «vrijlaten op borgtocht» van een verdachte zijn ontvangen, worden op deze rekening verantwoord. Daarnaast wordt deze rekening gecrediteerd voor de gelden die in beslag genomen zijn. De uiteindelijke bestemming van de gelden wordt bepaald door een uitspraak van de rechter in de desbetreffende zaak of door het Openbaar Ministerie. Een dergelijke beslissing kan leiden tot geheel of gedeeltelijke teruggave of verbeurdverklaring van het in beslag genomen geld.

Conservatoir In Beslaggenomen Gelden (IBG): Het creditsaldo op deze rekening wordt gevormd door de gelden waarop in het kader van ontnemingsmaatregelen conservatoir beslag is gelegd.

Gedeponeerde geldsommen: Betreft ontvangsten van partijen in rechtszaken waarvan de rechter een deskundigenonderzoek heeft gelast. De kosten van het deskundigenonderzoek worden hiermee gefinancierd.

Nog te betalen premies: Deze premies zijn afkomstig uit het salarisjournaal van december 2013 en zijn in januari 2014 betaalbaar gesteld.

Tabel 11.9 Extra-comptabele vorderingen (10 en 10a)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Vorderingen binnen begrotingsverband

1.075.946

951.004

Totaal

1.075.946

951.004

Tabel 11.10 Extra-comptabele vorderingen onderscheiden naar organisatieonderdeel (10 en 10a)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Bestuursdepartement inc. vord ex. personeel

6.281

6.193

Kinderbescherming

380

450

Rechtspleging

25.075

10.646

DT&V

715

0

CJIB

1.043.495

933.716

Totaal

1.075.946

951.004

Tabel 11.11 Extra-comptabele vorderingen ingedeeld naar aard (10 en 10a)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Salarisvorderingen op ex-personeel

2.782

2.564

Strafrechtelijke boetes (STRABIS)

85.715

96.841

Sancties (wet Mulder)

586.549

497.076

Vorderingen opgelegde ontnemingsmaatregelen

371.231

339.798

Overige debiteuren

29.669

14.725

Totaal

1.075.946

951.004

De hogere stand vorderingen CJIB wordt verklaard door de volgende factoren:

  • de verdere toename in 2013 van het aantal opgelegde Wahv-zaken (van 9,3 miljoen naar 10,5 miljoen uitgestroomde zaken);

  • de beleidsmatige inzet om de inning op ontnemingsmaatregelen zo hoog mogelijk te krijgen door minder op korte termijn, maar vooral op langere termijn (10 jaar) in te zetten. Zaken worden dus later «oninbaar» verklaard en daarmee staan de vorderingen langer open;

  • de doorwerking van de «verMuldering» van 30WAM-zaken 2012 en nieuwe zaken 2013. Dit betreft zaken met een relatief hoge bekeuring, en een lager inningspercentage. De 30-WAM zaken hebben betrekking op het onverzekerd besturen van een motorvoertuig. Het inningspercentage van deze zaken is veel lager dan de «normale» WAHV-sancties.

Alle extra-comptabele vorderingen zijn direct opeisbaar.

Tabel 11.12 Tegenrekening extra-comptabele vorderingen (10a)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Tegenrekening extra-comptabele vorderingen

1.075.946

951.004

Totaal

1.075.946

951.004

Tabel 11.13 Voorschotten (12)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Voorschotten gesubsidieerde instellingen

6.511.873

6.697.271

Overige voorschotten

57.755

70.024

Totaal voorschotten

6.569.628

6.767.295

Tabel 11.14 Ouderdom van voorschotten (12)
Bedragen x € 1.000

Jaar

subsidies

Overige voorschotten

< 2009

556

77

2009

14.022

137

2010

24.356

24

2011

29.100

3.139

2012

89.669

435

2013

6.354.170

53.943

Totaal

6.511.873

57.755

Tabel 11.15 Tegenrekening voorschotten (12a)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Tegenrekening voorschotten

6.569.628

6.767.295

Tabel 11.16 Afgerekende en afgeboekte voorschotten naar ouderdom en beleidsthema
Bedragen x € 1.000
 

2011 en eerder

2012

2013

Totaal

Beleidsthema

       

Politieregio's, VTSPN, KLPD en Politieacademie

396.673

4.589.197

12.425

4.998.295

Rechtsbestel (o.a. Raden Voor Rechtsbijstand)

21.669

530.238

2.378

554.285

Reclassering (o.a. SRN, SVG, Leger des Heils)

671

239.012

36.928

276.611

Jeugd (o.a. Halt, NIDOS, SAV)

2.330

51.022

779

54.131

Slachtofferhulp (o.a. SHN, SIB, Comensha)

542

22.317

0

22.859

NIFV

11.826

26.293

0

38.119

Regionale en Landelijke Informatie -en Expertisecentra

34.339

32.284

5.406

72.029

Vreemdelingenzaken

   

371.057

371.057

Overig (inclusief kleine voorschotten)

12.614

11.692

 

24.306

Totaal

480.664

5.502.055

428.973

6.411.692

Overeenkomstig de subsidievoorschriften dienen de gesubsidieerde instellingen binnen dertien weken na afloop van het boekjaar een door een registeraccountant gecertificeerde jaarrekening bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie in te dienen. Na controle en akkoordbevinding van de stukken wordt de subsidie definitief vastgesteld en vindt verrekening met de verstrekte voorschotten plaats. Indien in afwijking van de wens van een gesubsidieerde instelling een of meerdere posten uit de jaarrekening niet subsidiabel worden verklaard, vindt overleg met betrokkenen plaats, alvorens tot vaststelling van de exploitatiesubsidie wordt overgegaan. Bij de overige voorschotten bestaat het saldo voornamelijk uit betalingen waarbij de bijbehorende prestatie op het moment van de betaling nog niet is verricht.

Per 1 januari 2013 zijn de openstaande voorschotten van DG Vreemdelingenzaken opgenomen in de administratie van VenJ voor een bedrag van € 666 mln. In 2013 is het saldo aan openstaande voorschotten afgenomen doordat alle openstaande voorschotten zijn beoordeeld of deze nog terecht open stonden. Deze actie heeft geleid tot vaststelling en afboeking van oude voorschotten.

Tabel 11.17 Tegenrekening garantieverplichting (13a)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Tegenrekening garantieverplichtingen

2.709.618

1.831.857

Tabel 11.18 Garantieverplichting (13)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Garantieverplichtingen

2.709.618

1.831.857

Onder de post garantieverplichtingen in de saldibalans worden de bedragen opgenomen die de hoofdsommen vormen van de garanties. Een verleende garantie wordt gezien als een verplichting en moet op dezelfde manier in de administratie worden verwerkt. Er is dus geen verschil in de registratie van garantieverplichtingen en andersoortige verplichtingen. Een verschil tussen een garantie en een andere verplichting is wel dat de hoofdsom van een garantie veelal niet of slechts gedeeltelijk tot uitbetaling zal leiden.

In tegenstelling tot voorgaande jaren zijn de garantieverplichtingen van DJI die via de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën lopen opgenomen.

Voor de indeling naar aard van verplichtingen wordt verwezen naar het overzicht aan het eind van hoofdstuk 3 «Beleidsprioriteiten».

Tabel 11.19 Openstaande verplichtingen (14)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Openstaande verplichtingen

1.003.351

5.875.596

Tabel 11.20 Tegenrekening openstaande verplichtingen (14a)
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Openstaande verplichtingen

1.003.351

5.875.596

Tabel 11.21 Verloopstaat verplichtingen
Bedragen x € 1.000
 

2013

2012

Openstaande verplichtingen per 31 december 2012

 

5.875.596

Invlechting DG Vreemdelingenzaken 1 januari 2013

 

586.972

Correctie verantwoording 1 januari 2013

 

– 3.804

Openstaande verplichtingen per 1 januari 2013

 

6.458.764

     

Aangegane verplichtingen in 2013

6.927.841

 

Tot betaling gekomen in 2013

12.383.254

 

Openstaande verplichtingen per 31 december 2013

 

1.003.351

Tabel 11.22 Tegenrekening openstaande verplichtingen naar (beleids)artikel (14)
Bedragen x € 1.000

Art

Omschrijving

 

31

Nationale Politie

8.138

32

Rechtspleging en rechtsbijstand

794

33

Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

30.132

34

Sanctietoepassing

254.102

35

Jeugd

381.467

36

Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

220.564

37

Vreemdelingen

7.827

91

Apparaat Kerndepartement

100.327

92

Nominaal en onvoorzien

0

93

Geheim

0

 

Totaal aangegane verplichtingen die nog niet tot uitgaven hebben geleid

1.003.351

De verplichtingenstand 31 december 2012 in de jaarrekening 2012 is extracomptabel opgesteld. Deze stand is met terugwerkende kracht gecorrigeerd met € 3,8 mln vanwege ontbrekende verplichtingen. Daarnaast zijn de verplichtingen van DG Vreemdelingenzaken per 1 januari 2013 in de administratie van VenJ opgenomen. Hierdoor nam het saldo openstaande verplichtingen per 1 januari 2013 met € 586,9 mln toe.

De stand openstaande verplichtingen aan het einde van 2013 is fors lager dan 2012. De afname is te verklaren door nieuwe voorschriften ten aanzien van het op uniforme wijze van registreren van verplichtingen aan VenJ-onderdelen zoals agentschappen en de Nationale Politie. De verplichtingen van VenJ worden nu geregistreerd in het jaar van kasbetaling conform de Aanwijzingsregeling verplichtingen=kas rijksoverheid 2010.

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Raad voor Rechtsbijstand

De Raad voor Rechtsbijstand heeft een vordering van € 216,5 miljoen (stand 31 december 2013) op het Ministerie van Veiligheid en Justitie die samenhangt met de verplichting in haar balans voor het deel van de afgegeven toevoegingen dat nog niet is vastgesteld.

Vordering inzake vakantiegelden Raad voor de rechtspraak

De Raad voor de rechtspraak heeft sinds het boekjaar 2005 een vordering op het Ministerie inzake de financiering van de te betalen vakantiegelden en sociale lasten. Bij het inwerking treden van het baten-lastenstelsel per 1 januari 2005 is overeengekomen dat ter financiering van deze verplichting op de openingsbalans van de Rvdr een separate vordering wordt opgenomen en door het Ministerie van Veiligheid en Justitie geen aflossing op deze vordering plaatsvindt. Het betreft hier louter een boekhoudkundige vordering. De vordering bedraagt € 21,1 miljoen.

Bestuursakkoord Jeugdzorg

Dit betreft een overheveling van middelen, à € 337 miljoen, in het kader van de decentralisatie naar gemeenten. Het betreft de middelen voor jeugdbescherming en -reclassering waarvoor de uitvoerende verantwoordelijkheid, in het kader van decentralisering van de zorg, vanaf 2015 in handen van de gemeenten ligt.

Convenant Forensische Zorg

Het budget voor forensische zorg wordt in de komende jaren teruggebracht van € 725 miljoen tot € 602 miljoen vanaf 2017. De maatregelen die hieraan invulling geven zijn vastgelegd in een convenant van het Ministerie van Veiligheid en Justitie met GGZ Nederland en de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland. Dit is afgesloten op 3 april 2013 in het kader van het Masterplan DJI 2013–2018.

OVA-convenant

In het convenant Overheidsbijdrage in Arbeidskostenontwikkeling (OVA) is afgesproken dat de overheid haar bijdrage voor de loonontwikkeling in de zorgsector jaarlijks indexeert met de gemiddelde ontwikkeling van de lonen in de markt.

Licence