Base description which applies to whole site

15: MEDIA

Artikel

Algemene doelstelling

Het waarborgen van een onafhankelijk, gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig media-aanbod, dat toegankelijk blijft voor alle lagen van de bevolking.

Rol en verantwoordelijkheid

Media hebben een prominente rol in onze democratie en cultuur. Wat we zien, horen en lezen, beïnvloedt ons beeld van de wereld en onze opvattingen. Daarom borgt de Minister vier publieke belangen in het mediabeleid, waar zij verantwoordelijk voor is: onafhankelijkheid, verscheidenheid, kwaliteit en toegankelijkheid. De Minister heeft specifieke zorg voor het stelsel van landelijke, regionale en lokale publieke omroepen en de daarvoor relevante wet- en regelgeving. De Minister heeft naast een financierende rol, vooral ook een regisserende rol (Beleidsdoorlichting Artikel 15 Media 2004 – 2009).

Financieren: De Minister financiert de landelijke publieke omroep en enkele andere aan de omroep verbonden instellingen. De taakopdracht is wettelijk bepaald en het budget van de publieke omroep is vastgesteld met behoud van afstand tot de uitvoering en inhoud. Op basis van het concessiebeleidsplan sluit de Minister elke vijf jaar een prestatieovereenkomst met de publieke omroep. Verder is de Minister verantwoordelijk voor instrumenten ter bevordering van culturele producties, documentaires, drama, kunst- en kinderprogramma’s (Stichting Nederlandse Culturele Mediaproducties), het steunen en stimuleren van een onafhankelijke en kwalitatief goede journalistieke infrastructuur in ons land (Stichting Stimuleringsfonds voor de Pers) en voor het bevorderen van mediawijsheid (NICAM en Mediawijzer.net).

Regisseren: Als regisseur is de Minister verantwoordelijk voor de wetgeving ten aanzien van de taak en organisatie van de publieke omroep en voor wetgeving voor commerciële media. De regels voor commerciële omroepen vloeien voornamelijk voort uit Europese richtlijnen op het gebied van audiovisuele media en interne markt. Ze gaan over reclame, sponsoring, product-placement en bescherming van minderjarigen, en over het aandeel Europees en onafhankelijk product. Verder is de Minister als regisseur verantwoordelijk voor wetgeving met betrekking tot omroepdistributie. Het doel daarvan is de ontvangst te verzekeren van de belangrijkste publieke zenders en daarnaast in brede zin de toegang te bevorderen tot een gevarieerd radio- en televisieaanbod.

De rijksbegroting wordt in het najaar nader uitgewerkt in de mediabegrotingsbrief, die als basis dient voor de begrotingsbehandeling door de Tweede Kamer. Deze brief geeft een gedetailleerde vooruitblik op het nieuwe jaar, een uitwerking van de maatregelen op het gebied van media alsmede een terugblik op de realisatie van voorgaand jaar.

Op basis van het vijfjaarlijkse concessiebeleidsplan heeft de Minister voor de erkenningperiode die loopt tot en met 2015 een prestatieovereenkomst afgesloten met de landelijke publieke omroep. Over de uitvoering van deze prestatieovereenkomst rapporteert de landelijke publieke omroep jaarlijks aan de Minister. Deze verantwoording wordt gevalideerd door het Commissariaat voor de Media. Zowel de verantwoording als de validatie worden jaarlijks als bijlage bij de mediabegrotingsbrief aan de Tweede Kamer verzonden.

Indicatoren en kengetallen

Met de mediamonitor rapporteert het Commissariaat voor de Media jaarlijks over de trends en ontwikkelingen op de gebruikersmarkten voor dagbladen, tijdschriften, radio, televisie en internet. Daarnaast worden pluriformiteit, onafhankelijkheid en gebruik van nieuwstitels gemonitord.

Tenslotte wordt voor indicatoren over media verwezen naar Trends in Beeld.

Algemeen

Beleidsconclusies

Het uitgevoerde beleid en de bijbehorende resultaten waren het afgelopen jaar conform de verwachtingen zoals vermeld in de begroting. Er zijn geen grote afwijkingen of een noodzaak tot bijstelling aan het licht gekomen.

In 2013 zijn drie wijzigingswetten op de Mediawet 2008 aangenomen door de Eerste Kamer. Deze wijzigingen hebben betrekking op respectievelijk het aantal erkende omroeporganisaties, de regionale omroepen en de omroepdistributie. Daarnaast is de Raad voor Cultuur gevraagd een toekomstverkenning naar het publieke bestel uit te voeren. Een verdere toelichting op de wijzigingswetten en de toekomstverkenning is opgenomen in het beleidsverslag.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 15.1 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 15 (bedragen x € 1.000)
             

Realisatie

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Verschil

     

2009

2010

2011

2012

2013

2013

2013

Verplichtingen

929.447

894.942

937.643

886.809

886.504

875.893

10.611

Uitgaven

902.098

901.765

912.434

951.461

892.936

876.224

16.712

                   

Bekostiging

0

0

907.042

946.279

887.916

871.112

16.804

 

Publieke Omroep (omroepinstellingen)

0

0

797.671

795.607

759.673

743.267

16.406

   

Landelijke publieke omroep

   

747.448

745.573

758.373

741.522

16.851

   

Wereldomroep

   

46.178

46.289

0

0

0

   

Minderhedenprogrammering

   

4.045

3.745

1.300

1.745

– 445

 

Beheertaken landelijke publieke omroep

0

0

75.498

74.384

59.955

58.743

1.212

   

Stichting Omroep Muziek

   

31.926

29.904

14.568

14.277

291

   

Uitzenden en uitzendgereedmaken

   

23.974

23.974

24.463

23.974

489

   

Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (NIBG)

   

19.598

20.506

20.924

20.492

432

 

Dotaties, bijdragen publieke omroep

0

0

32.814

30.532

31.231

30.535

696

   

Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties (Mediafonds)

   

17.922

17.922

18.280

17.922

358

   

Stimuleringsfonds voor de Pers

   

4.300

2.300

2.300

2.300

0

   

Filmfonds van de omroep en Telefilm (CoBO)

   

7.416

7.416

7.568

7.416

152

   

Mediawijsheid Expertisecentrum (Bewust mediagebruik)

   

2.280

2.000

1.900

2.000

– 100

   

Organisatie van Lokale Omroepen in Nederland (OLON)

   

508

506

794

508

286

   

Kabelraden

   

388

388

389

389

0

 

Dotatie/onttrekking Algemene Mediareserve (AMR)

   

– 513

44.931

36.811

37.745

– 934

 

Overige bekostiging media (uit rente AMR)

   

1.164

448

– 97

500

– 597

 

Basisinfrastructuur Cultuur 2013–2016

   

408

377

343

322

21

   

Vierjaarlijkse instellingen

   

408

377

343

322

21

                   

Subsidies

0

0

991

639

323

920

– 597

 

Subsidies

   

991

639

323

920

– 597

                   

Bijdragen aan ZBO's en RWT's

0

0

4.366

4.508

4.662

4.157

505

 

Commissariaat voor de Media

   

4.366

4.508

4.662

4.157

505

                   

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

0

0

35

35

35

35

0

 

Uitvoering internationale contributies

   

35

35

35

35

0

Ontvangsten

247.591

228.224

190.959

215.510

193.542

190.500

3.042

Verplichtingen

De totale verplichtingen voor het beleidsterrein Media zijn in 2013 € 10,6 miljoen hoger dan de vastgestelde begroting. Dit heeft onder andere betrekking op:

  • de mutaties op het hieronder genoemde uitgavenbudget 2013 van € 16,7 miljoen

  • lagere verplichtingen in 2013 ten behoeve van 2014 van € 6,5 miljoen als onderdeel van de bezuiniging die is opgelegd aan de landelijke publieke omroep. Deze bezuiniging is voor de uitgaven en verplichtingen in hetzelfde jaar opgelegd, terwijl de verplichtingen grotendeels in het jaar voorafgaand aan het uitgavenjaar worden geboekt.

Uitgaven

De totale uitgaven voor het beleidsterrein Media zijn in 2013 € 16,7 miljoen hoger dan de vastgestelde begroting. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:

  • Een hoger uitgavenbudget als gevolg van de wettelijke prijsindexering van € 13,6 miljoen.

  • Een hoger uitgavenbudget als gevolg van hoger dan verwachte reclameontvangsten van € 3 miljoen.

Bekostiging

Toelichting op de instrumenten

Landelijke publieke omroep

Een publieke omroep is de meest efficiënte manier om de doelstellingen van het mediabeleid te bereiken. De publieke omroep waarborgt een hoogwaardig en pluriform media-aanbod, dat toegankelijk en betaalbaar is voor alle lagen van de bevolking. Daarom bekostigt de Minister van OCW de landelijke publieke omroep. Mede vanwege Europese regels op het gebied van staatssteun, houdt de overheid greep op de aard en omvang van het takenpakket van de landelijke publieke omroep en bepaalt hij het budget van de publieke omroep.

Minderhedenprogrammering

Na de convenantperiodes van Multiculturele Televisie Nederland (MTNL) en FunX, die beide eind 2012 afliepen, heeft het kabinet de structurele financiering in deze specifieke zelfstandige minderhedenprogrammering beëindigd. Het budget voor 2013 is gebruikt ten behoeve van afbouw- en frictiekosten.

Stichting Omroep Muziek (voorheen Muziekcentrum voor de Omroep)

Deze bekostiging is bestemd voor de instelling voor het in stand houden en exploiteren van omroeporkesten, omroepkoren en een muziekbibliotheek, Stichting Omroep Muziek (SOM). In de SOM zijn sinds augustus 2013 het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor ondergebracht. Tot die tijd waren deze ensembles onderdeel van het Muziekcentrum van de Omroep.

Uitzenden en uitzendgereedmaken

Deze beheertaken bestaan uit het gereedmaken van programma’s voor uitzending en het uitzenden van programma’s van de landelijke publieke omroep.

Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (NIBG)

Deze bekostiging is bestemd voor de instelling voor het in stand houden en exploiteren van een media-archief.

Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties (Mediafonds)

Het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties (Mediafonds) is het instrument binnen het mediabeleid om de vervaardiging van hoogwaardige culturele producties binnen het media-aanbod te stimuleren. De bijdrage is bestemd voor het verstrekken van financiële bijdragen voor de ontwikkeling en productie van media-aanbod van bijzondere Nederlandse culturele aard ten behoeve van de landelijke en regionale publieke media-instellingen.

Stimuleringsfonds voor de Pers

Het Stimuleringsfonds voor de Pers is binnen het mediabeleid het instrument om de pluriformiteit van het media-aanbod binnen de perssector te stimuleren, in het bijzonder de journalistieke infrastructuur en innovatie daarin. De bijdrage is bestemd voor tijdelijke steun aan noodlijdende persorganen, het stimuleren van onderzoek dat de persbedrijfstak ten goede komt en het steun bieden aan journalistieke producten die via internet worden aangeboden.

Filmfonds van de Omroep en Telefilm (CoBO)

Het CoBO-fonds ondersteunt de documentairesector en participeert in audiovisuele coproductieprojecten waarin wordt deelgenomen door een of meer van de publieke instellingen die zendtijd hebben verkregen voor landelijke omroep en de Vlaamse publieke omroep (VRT) en/of Duitse publieke omroepen en/of onafhankelijke filmproducenten en/of instellingen werkzaam op het gebied van de podiumkunsten.

Mediawijsheid Expertisecentrum (Bewust mediagebruik)

Het Mediawijsheid Expertisecentrum (Mediawijzer.net) bevordert een bewuste, kritische en actieve houding van burgers en instellingen in de samenleving waar media overal aanwezig zijn. Bij het huidige programma zijn het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken, ECP-EPN, de publieke omroep (NTR), Kennisnet en het NIBG betrokken.

Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

De kerntaak van het Commissariaat voor de Media (hierna: CvdM) bestaat uit het uitoefenen van onafhankelijk toezicht op het handelen van de media-instellingen in Nederland en uit handhavend optreden ingeval de toepasselijke regelgeving niet in acht wordt genomen. De bevoegdheid om toezicht en handhaving uit te oefenen heeft betrekking op alle media-instellingen: publieke media-instellingen op landelijk, regionaal en lokaal niveau en commerciële media-instellingen op landelijk en niet-landelijk niveau. Het CvdM is tevens verantwoordelijk voor het metatoezicht op het Nederlands Instituut voor Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM). Daarnaast heeft het CvdM tot taak erop toe te zien dat kabelexploitanten hun wettelijke verplichtingen nakomen tot doorgifte van de must carry-zenders en het opvolgen van adviezen van programmaraden.

Ontvangsten

De ontvangsten voor het beleidsterrein Media bestaan uit de reclame-inkomsten van de Stichting Ether Reclame (STER) en de rente op de Algemene Mediareserve (AMR). De ontvangsten zijn in 2013 € 3 miljoen hoger dan de vastgestelde begroting. De oorzaak hiervan zijn de hoger dan verwachte reclameontvangsten.

Artikel

Licence