Base description which applies to whole site

III Financieel en materieel beheer

Opvolging aanbevelingen Algemene Rekenkamer (AR)

In 2014 is voortvarend gewerkt aan de in het AR-rapport bij de verantwoording 2013 gerapporteerde onvolkomenheden en aandachtspunten en zijn adequate maatregelen doorgevoerd. Het betreft de volgende 5 onvolkomenheden:

  • het beheer van vertrouwensfuncties,

  • het inkoopbeheer bij het kerndepartement,

  • het inkoopbeheer bij RVO,

  • het toezicht op de naleving subsidievoorwaarden duurzame energie bij covergisters en

  • de tijdige, juiste en volledige oplevering van de jaarrekening door DICTU.

De AR zal hierover in haar rapport bij de verantwoording van EZ over 2014 rapporteren.

RVO

De ADR heeft een controleverklaring met beperking bij de jaarrekening RVO 2014 afgegeven. Er zijn fouten en onzekerheden vastgesteld in de omzet, inkopen en de onderbouwing van balansposten. 2014 was voor RVO het eerste fusiejaar waarin onder andere nieuwe systemen en werkwijzen geïmplementeerd zijn.

Nationale verklaring (NV)

Met de NV verklaart de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer en de Europese Commissie of het financieel beheer van Europese geldstromen binnen Nederland op orde is. Op 24 februari 2015 heeft de Staatssecretaris van EZ de deelverklaringen voor de gezamenlijke Europese Landbouwfondsen, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Europees Visserijfonds (EVF) over voorgaande jaren afgegeven. Voor de deelverklaring GLB en EFRO is de toegestane foutfractie (2%) niet overschreden. In de deelverklaring EVF is opgenomen dat de controles op subsidiedeclaraties onvoldoende hebben gefunctioneerd, dat de toegestane foutfractie (2%) is overschreden (fout 10,40%) en er sprake is van een onzekerheid (€ 5,7 mln). Deze fouten hebben betrekking op 2013. Er zijn al verbeteringen in gang gezet voor de uitvoering in 2014, zoals doorlichting van alle projectdossiers en intensivering van audits door de interne Auditdienst. Deze acties moeten ervoor zorgen dat de fout in de financiële eindverantwoording in 2016 over de gehele periode 2007–2013 kleiner zal zijn dan 2%.

Beheersing frauderisico’s

Uit de in 2014 geactualiseerde risicoanalyses is gebleken dat voor alle subsidieregelingen opgenomen in de Regeling nationale EZ subsidies het (rest)risico van misbruik- of oneigenlijk gebruik door begunstigden als laag/aanvaardbaar kan worden gekwalificeerd.

RVO is de uitvoerder van subsidieregelingen voor bedrijven. In 2014 heeft RVO een plan van aanpak met betrekking tot de anti-fraudestrategie voor subsidies opgesteld en is met de implementatie hiervan gestart. Dit plan heeft betrekking op uniformering van beleid en governance, frauderegister, juridisch kader en centralisatie van taken en kennis. Dit plan geeft invulling aan de toezegging van EZ in het kader van de Ministeriële Commissie Fraudebestrijding om extra aandacht te besteden aan het voorkomen van subsidiefraude.

Het integriteitsbeleid van EZ voorziet voor eigen personeel in gedragscode integriteit en handreikingen voor het omgaan met financiële belangen en het melden van vermoedens van fraude bij het OM.

Informatiebeveiliging

EZ heeft, conform de richtlijnen van BZK, een «in control» verklaring afgegeven over informatiebeveiliging in 2014. De tien meest kritische informatiesystemen zijn beoordeeld op vijf aspecten (toegangsbeheer, logging, beveiliging koppelvlakken, patchmanagement en de Plan, Do, Check, Act-cyclus). EZ heeft acht afwijkingen (hoofdzakelijk met betrekking tot toegangsbeheer en logging) van de Baseline Informatiebeveiliging Rijk geconstateerd en geaccepteerd, inclusief de verbeterplannen die hiervoor zijn opgesteld.

Licence