Base description which applies to whole site

2. Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg (CIBG)

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap CIBG 2015 (bedragen x € 1.000)

Vastgestelde begroting

(1)

Realisatie

(2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(3) = (2)–(1)

Realisatie

t-1 (4)

Baten

       

Omzet moederdepartement

18.200

22.860

4.660

22.326

Omzet overige departementen

5.440

4.835

– 605

2.200

Omzet derden

20.290

21.436

1.146

18.338

Rentebaten

0

1

1

18

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

43.930

49.132

5.202

42.882

Lasten

       

Apparaatskosten

41.051

45.678

4.627

41.990

– personele kosten

18.911

20.346

1.435

19.982

waarvan eigen personeel

17.211

15.783

– 1.428

15.106

waarvan externe inhuur

1.700

2.903

1.203

2.847

waarvan overige personele kosten

0

1.660

1.660

2.029

– materiële kosten

22.140

25.332

3.192

22.008

waarvan apparaat ICT

5.610

6.446

836

3.391

waarvan bijdrage SSO’s

4.165

3.440

– 725

3.689

waarvan overige materiële kosten

12.365

15.446

3.081

14.928

Rentelasten

133

5

– 128

11

Afschrijvingskosten

2.746

3.312

566

1.603

– immaterieel

2.730

3.299

569

1.596

– materieel

16

13

– 3

7

Overige kosten

0

0

0

0

– dotaties voorzieningen

0

0

0

0

– bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

43.930

48.995

5.065

43.604

Saldo van baten en lasten

0

137

137

– 722

Toelichting bij de staat van baten en lasten

Baten

De per saldo hogere baten worden o.a. veroorzaakt door:

  • hogere omzet bij Bureau Medicinale Cannabis en Farma;

  • vanuit de eigenaar (pSG) gefinancierde uitvoering van de I-strategie;

  • minderproductie bij het UZI-register.

Moederdepartement

Omzetspecificatie naar productgroep

Product

Tarief in €

Geraamde productie aantallen

Realisatie productie aantallen

Meer/minder opbrengst in € x 1.000

Opbrengst in € x 1.0001 incl. correctie

Vakbekwaamheid

         

Verklaring

5.145,83

480

480

2.470

           

Farmatec

         

Uitvoering WGP

315.000,00

2

2

630

Uitvoering GVS

34.167,00

12

12

410

           

IGZ

         

In/Uitvoer Opiaten

– 24,44

4.500

5.374

– 4

– 114

Notificaties

250

1.800

3.149

65

516

Exportverklaringen

189,43

1.750

2.492

26

358

Exportcertificaten

– 0,83

1.800

2.363

– 2

           

Donorregister

         

Beschikking

12

200.000

181.396

– 33

2.367

           

Subtotaal P*Q

       

6.635

           

Exploitatiebijdragen

       

15.575

Bijdrage afschrijving

       

650

           

Totaal

       

22.860

1

Berekening van de meer- of minderproductie heeft plaatsgevonden conform de in de raamafspraken met de opdrachtgevers vastgestelde afrekensystematiek.

De omzet moederdepartement is hoger dan begroot in verband met aanvullende niet in de begroting opgenomen taken en projecten waaronder het Landelijk Meldpunt Zorg en de uitgaven ten behoeve van uitvoering van de I-strategie waarvoor in 2015 aanvullende middelen beschikbaar zijn gesteld.

Omzet derden

De hogere omzet derden wordt o.a. veroorzaakt door onderstaande posten:

  • De opbrengst Medicinale Cannabis is hoger (€ 3,7 miljoen) in verband met incidenteel gestegen binnenlandse verkopen en export.

  • De opbrengst derden UZI is lager (€ 2,2 miljoen) door minderproductie, hier staat een garantiebijdrage tegenover.

  • De opbrengst BIG-registratie is lager (€ 0,8 miljoen) als gevolg van minder instroom.

Lasten

Personele kosten

De gerealiseerde totale personele kosten bedragen € 20,3 miljoen waarvan € 15,8 miljoen voor eigen personeel.

De inhuur is met name hoger door inzet van IT-deskundigen ten behoeve van de uitvoering van de I-strategie.

Materiële kosten

De materiële kosten bedragen € 25,3 miljoen en zijn onder andere hoger als gevolg van uitbesteding ICT-ontwikkeling aan shared services (bijvoorbeeld Dictu).

Afschrijvingskosten

Aangeschafte inventaris en IT-systemen worden afgeschreven na de dechargeverlening. In verband met het ontwikkelen van een generieke IT-structuur voor de registers worden oude IT-systemen in de komende jaren uitgefaseerd en is er dit jaar derhalve versneld afgeschreven. De realisatie is daardoor hoger dan geraamd.

Rentelasten

De post rentelasten bestaat uit de verschuldigde rente op de leningen bij het Ministerie van Financiën. De lasten zijn lager dan begroot omdat een eerder geplande lening niet noodzakelijk is gebleken.

Balans van het baten-lastenagentschap CIBG per 31 december 2015
(bedragen x € 1.000)
 

Balans 31-12-2015

Balans 31-12-2014

Activa

   

Immateriële vaste activa

16.603

10.758

Materiële vaste activa

17

30

Grond en gebouwen

0

0

Installaties en inventarissen

17

30

Overige materiële vaste activa

0

0

Voorraden

1.096

307

Debiteuren

1.538

1.667

Nog te ontvangen

4.313

7.203

Liquide middelen

8.009

15.518

Totaal activa

31.576

35.483

Passiva

   

Eigen vermogen

2.216

2.078

– exploitatiereserve

2.079

2.800

– onverdeeld resultaat

137

– 722

Voorzieningen

0

0

Leningen bij het Ministerie van Financiën

57

136

Crediteuren

4.255

2.891

Nog te betalen

25.048

30.378

Totaal passiva

31.576

35.483

Toelichting op de balans per 31 december 2015

Immateriële vaste activa

Er zijn in 2015 investeringen gedaan, ten behoeve van specifieke producten en in het kader van de uitvoering van het Strategisch Business Plan 2014–2017, die leiden tot nieuwe afschrijvingskosten.

Voorraden

De voorraden betreffen de aangekochte cannabis (Bedrocan, Bediol, Bedica, Bedrolite en Bedrobinol) voor de levering (verkoop) aan apothekers en buitenlandse afnemers. De voorraden zijn hoger dan voorgaande jaren vanwege de toename van de vraag.

Debiteuren

De debiteuren vloeien onder andere voort uit de verschuldigde jaarvergoeding voor verstrekte opiumwet- en farmacievergunningen, uit de verkopen medicinale cannabis en uit voorgefinancierde projecten.

Van het totaal heeft € 0,17 miljoen betrekking op het moederdepartement (doorbelasting).

Nog te ontvangen

De nog te ontvangen bedragen van € 4,3 miljoen hebben onder andere betrekking op:

  • de nog af te dragen ontvangsten van door een externe dienstverlener namens het CIBG gefactureerde UZI-passen (€ 1,4 miljoen);

  • de vorderingen op opdrachtgevers VWS (€ 1,2 miljoen);

  • de vorderingen op opdrachtgevers overige departementen (€ 0,6 miljoen).

Liquide middelen

Het CIBG maakt gebruikt van schatkistbankieren en heeft liquide middelen als gevolg hiervan bij het Ministerie van Financiën ondergebracht.

Eigen vermogen

Het resultaat over 2014 is ten laste van de exploitatiereserve geboekt. Het eigen vermogen bedraagt per 31-12-2015 € 2,216 miljoen en blijft daarmee binnen het berekende maximum aan eigen vermogen van € 2,352 miljoen.

Voorzieningen

Het CIBG neemt, onder verwijzing naar artikel 27 van de Regeling agentschappen geen voorziening op voor ambtsjubilea. De kosten hiervoor worden genomen in het jaar dat ze voorkomen.

Crediteuren

Het saldo crediteuren bedraagt € 4,3 miljoen. Dit betreft rekeningen over 2015 die begin 2016 worden betaald. Hiervan heeft € 1,6 miljoen betrekking op andere departementen en agentschappen.

Nog te betalen

De nog te betalen bedragen (€ 25,0 miljoen) hebben onder andere betrekking op:

  • De vooruitontvangen BIG-gelden (€ 3,7 miljoen) betreffen bijdragen voor 5 jaar.

  • Het saldo vooruitontvangen investeringen (€ 10,8 miljoen) betreft bedragen betaald door de opdrachtgevers ten behoeve van investeringen voor nog te leveren producten of diensten. Hiervan is € 2,1 miljoen van VWS en € 8,7 miljoen afkomstig van andere ministeries (OCW, BZK, EZ en SZW).

  • De van opdrachtgevers ontvangen projectgelden zijn nog te besteden middelen voor lopende en nog af te rekenen projecten (€ 6,4 miljoen). Een bedrag van € 4,8 miljoen is afkomstig van VWS en een bedrag van € 1,6 miljoen van de departementen OCW, SZW, EZ en BZK.

  • De overige nog te betalen posten hebben betrekking op opgebouwde reservering personele kosten (€ 0,94 miljoen), nog te ontvangen facturen over 2015, nog te betalen kosten voor shared services en andere leveranciers.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht van het baten-lastenagentschap CIBG 2015 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

(1)

Realisatie

(2)

Verschil

(3) = (2)–(1)

1.

Rekening-courant RHB

18.290

15.518

– 2.772

 

1-1-2015+ stand depositorekeningen

2.

Totaal operationele kasstroom

– 2.000

1.912

3.912

3a.

Totaal investeringen (-/-)

– 5.000

– 9.144

– 4.144

3b.

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 5.000

– 9.144

– 4.144

4a.

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

4b.

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

4c.

Aflossingen op leningen (-/-)

– 200

– 277

– 77

4d.

Beroep op leenfaciliteit (+)

5.000

0

– 5.000

4.

Totaal financieringskasstroom

4.800

– 277

– 5.077

5.

Rekening-courant RHB 31-12-2015 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

16.090

8.009

– 8.081

Toelichting kasstroomoverzicht

De operationele kasstroom en het eindsaldo zijn voornamelijk lager als gevolg van toegenomen investeringen en afrekeningen (terugbetalen) met de opdrachtgevers.

De investeringen hebben betrekking op immateriële vaste activa (maatwerksoftware). Het CIBG heeft in 2015 geen beroep gedaan op de leenfaciliteit.

Operationele kasstroom:

De operationele kasstroom wordt in basis verklaard door het positieve resultaat 2015 van € 0,1 miljoen. Gecorrigeerd voor afschrijvingen stijgt de operationele kasstroom met € 3,3 miljoen tot € 3,4 miljoen. Daarnaast is er sprake van een mutatie van het werkkapitaal van € 1,5 miljoen negatief waarmee de operationele kasstroom uitkomt op € 1,9 miljoen.

Doelmatigheidsindicatoren

Overzicht doelmatigheidsindicatoren van het baten-lastenagentschap CIBG per 31 december 2015
 

2012

2013

2014

2015

Oorspronkelijke begroting 2015

Generiek

         

1. Kostprijzen per product (groep)

         

– Beschikking BIG-register (initieel)

165,65

184,07

168

174,41

156,92

– Vakbekwaamheidverklaring (gemiddeld)

6.295

5.795

5.464

5.922

5.458

– Vergunning Farmatec

2.538

3.233

1.284

1.408

2.978

– UZI-pas/certificaat

     

357,31

335,26

– Wilsbeschikking donorregister

14,02

14,23

11,37

11,83

12

2. Omzet per productgroep (pxq en x € 1.000)

         

– BIG en Vakbekwaamheid

2.764

       

– BIG en herregistratie

 

6.241

4.496

5.536

6.130

– Vakbekwaamheid

 

2.289

2.445

2.470

2.620

– Farmatec

1.018

1.043

1.475

1.815

1.340

– UZI-pas/certificaat (deels derden)

     

10.216

11.600

– Donorregister

2.610

3.041

2.351

2.367

2.400

3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur)

218,2

204,1

209,3

227,7

236

4. Saldo van baten en lasten (% van de baten)

0,28%

2,47%

– 1,68%

0,28%

0%

           

Kwaliteitsindicatoren

         

1. Aantallen

         

– Beschikkingen BIG register (initieel)

12.479

15.030

13.305

13.235

13.000

– Vakbekwaamheidverklaringen

343

395

497

480

480

– Wilsbeschikkingen donorregister

206.262

213.659

174.434

181.396

200.000

– Verleende vergunningen Farmatec

653

767

806

863

450

– UZI-passen en certificaten

     

28.590

34.600

2. Aantal klachten / bezwaar en beroep

         

– Vakbekwaamheidverklaringen

44

16

19

8

10

– Wilsbeschikkingen donorregister

7

4

8

10

5

3. Doorlooptijden

         

– Wilsbeschikking donorregister

16

16

16

11

16

(wettelijke norm is 42 dgn)

Toelichting doelmatigheidsindicatoren

Kostprijzen

De kostprijzen 2015 zijn op basis van nacalculatie (lasten/volume).

De kostprijs BIG is hoger dan begroot als gevolg van inzet van meer personele capaciteit en wordt deels gedekt door vooruit ontvangen (derden)gelden.

De kostprijs Vakbekwaamheid is hoger dan begroot als gevolg van niet geraamde personele lasten.

De kostprijs Farmatec is lager dan begroot omdat de instroom van vergunningen hoger is dan geraamd en de baten daardoor sterker zijn gestegen dan de lasten.

Omzet

De BIG-registratie wordt geheel gefinancierd door derden.

De omzet UZI-passen en certificaten wordt deels gefinancierd door derden en is lager dan begroot in verband met verminderde instroom.

Aantallen

Bij Farmatec is er sprake van een productiestijging als gevolg van een hogere instroom; De instroom bij het Donorregister is lager dan geraamd maar is licht gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Aantal klachten / bezwaar en beroep met betrekking tot:

Vakbekwaamheidverklaringen

Er zijn acht klachten ontvangen. Hiervan is er één deels gegrond.

Donorregister

Er zijn tien (ongegronde) klachten ontvangen.

Doorlooptijden

De gemiddelde doorlooptijd bij het Donorregister daalt als gevolg van toenemende digitale verwerking van de instroom.

Licence