Base description which applies to whole site

Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba

A. Algemene doelstelling

De missie van het kabinet is het optimaal ondersteunen van de Gouverneur in de uitoefening van zijn taken. Gezien deze ondersteunende rol zijn de taken van het kabinet een afgeleide van de wettelijke taken en bevoegdheden van de Gouverneur. De belangrijkste taken en bevoegdheden zijn opgenomen in het Statuut voor het Koninkrijk, de Staatsregeling van Aruba en het Reglement van de Gouverneur. Verder is de regelgeving voor naturalisatie, optie, paspoorten en visa van belang (de Rijkswet op het Nederlanderschap, de Paspoortwet, de Paspoortuitvoeringsregeling Nederlandse Antillen en Aruba en de visuminstructies van de Minister van Buitenlandse zaken en de Staatssecretaris van Veiligheid & Justitie). Daarnaast zijn de taken en inrichting van het kabinet vastgelegd in een instellings- en beheersbesluit, alsmede een organisatie en formatieplan.

B. Rol en verantwoordelijkheid

De bestuurlijke rol van de Gouverneur zowel binnen Aruba als landsorgaan, als in relatie tot het Koninkrijk als Koninkrijksorgaan brengt met zich mee dat op het hele werkveld van deze overheden contacten worden onderhouden, ook door het Kabinet ten behoeve van de Gouverneur met de Staten van Aruba, met ministers, andere bestuurders en instituties in het Koninkrijk, Aruba en Nederland. De relaties met de Gouverneurs van Aruba en van Curaçao zijn geïnstitutionaliseerd en worden onderhouden.

Met name bij de uitvoering van rijkswetgeving werkt het Kabinet samen met verschillende ministeries, agentschappen en diensten. Dit zijn in het bijzonder de Immigratie- en Naturalisatiedienst, de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Binnen het land Aruba heeft het Kabinet intensief contact met de Staten, de Raad van Ministers, de Hoge Colleges van Staat en met overige landsdiensten. De Gouverneur van Aruba heeft de procedure van de aanvraag en uitgifte van nationale paspoorten aan ingezetenen van Aruba deels gemandateerd aan de Dienst Bevolking en Burgerzaken (Censo).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenoemde beheersafspraken) tussen de Minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.8

C. Beleidsconclusies

Er zijn geen beleidswijzigingen. Voor wat betreft de uitvoering en beoogde resultaten deden zich geen bijzonderheden voor. Wel is sprake geweest van een toename van het aantal optie- en Naturalisatieverzoeken en een afname voor wat betreft de paspoorten en visa-aanvragen in vergelijking met 2015. Voor wat betreft de visa-aanvragen gaat het om een vermindering van 50%.

D. Budgettaire gevolgen van beleid

Beleidsartikel 6 Kabinet Gouverneur Aruba

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
 

2012

2013

2014

2015

Realisatie

2016

Vastgestelde

begroting

2016

Verschil

2016

Verplichtingen:

2.074

1.985

1.742

2.000

1.978

1.776

202

 

Uitgaven:

2.092

1.986

1.759

2.000

1.978

1.776

202

 

6.1

Apparaat

2.092

1.986

1.759

2.000

1.978

1.776

202

Ontvangsten:

53

148

78

66

97

60

37

E. Toelichtingen artikelonderdelen

Het begrotingsartikel van het Kabinet van de Gouverneur van Aruba bevat alleen apparaatsuitgaven.

Specificatie apparaatsuitgaven

Bedragen x € 1.000

Apparaat

2016

Personeel

1.057

Eigen personeel

896

Externe inhuur

58

Overig personeel

103

Materieel

918

Overig materieel

918

Totaal apparaat1

1.975

1

Exclusief koersverschillen op dep geboekt ad. € 3.000

Uitgaven

Onder Eigen personeelskosten zijn opgenomen de loonkosten. Onder Overig personeel zijn de opleidingskosten en de postactieven opgenomen. Eind 2016 had nog geen volledige doorbelasting van de salariskosten en toelagen VUBZK van de uitgezonden medewerkers plaatsgevonden. Voor 2 medewerkers geldt dat helemaal geen salariskosten doorbelast zijn. De personeelskosten en daarmee de totale uitputting zou anders veel hoger zijn geweest (minimaal circa € 0,2 mln. hoger).

In 2016 heeft het personeel zowel op Aruba als in Nederland meer cursussen gevolgd.

Eind 2016 is geïnvesteerd in de automatisering, zowel in hardware als in software. Het betrof hier eerder uitgestelde investeringen alsook reguliere vervanging en modernisering. Verouderd/versleten meubilair is deels vervangen. In 2017 zal dit afgerond worden. Twee dienstauto’s zijn eveneens vervangen.

Eind 2016 zijn, in het kader van de gouverneurswisseling, zoals voorzien extra kosten gemaakt voor zowel het afscheid van de tot 1 januari 2017 nog in functie zijnde Gouverneur als voor het aantreden van de per 1 januari 2017 nieuwe Gouverneur (verhuizing, recepties e.d.). Ook voor de wisseling van de Waarnemend Gouverneur per 1 november 2016 zijn extra kosten gemaakt (recepties, afscheidscadeau e.d.).

Naast de inrichting van de ambtswoning zijn ook extra kosten gemaakt voor de exploitatie van de ambtswoning.

De geplande viering (en de daarmee samenhangende extra kosten) van het 30-jarig bestaan van het kabinet heeft in 2016 niet plaats kunnen vinden en is verschoven naar 2017.

Ontvangsten

Zoals hiervoor vermeld is in 2016 in vergelijking met 2015 sprake geweest van een toename van het aantal verzoeken voor naturalisatie en optie en een afname van de paspoorten en visa-aanvragen.

Het bedrag volgens de tabel budgettaire gevolgen van beleid is echter inclusief koersverschillen en herwaardering (ca. € 23.000) en geeft dus een vertekend beeld van de daadwerkelijke ontvangsten uit hoofde van voorgenoemde inkomstenbronnen.

8

Comptabiliteitswet, artikel 19.

Licence