Base description which applies to whole site

4.5 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2016

Indicator

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Streefwaarde

Saldo baten en lasten

– 2,6%

0,8%

0,9%

– 0,4%

0%

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

141,1

136,2

138,3

134,7

Max. 147,6

Ziekteverzuimpercentage

3,8%

3,1%

2,9%

3,6%

5,5%

Service niveau telefonie

81,6%

82,4%

79,1%

82,3%

80% binnen 40 sec.

Service niveau e-mail

93,2%

100%

99,3%

99,0%

95% binnen 2 werkdagen

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid telefonie

7,5

7,5

4,21

4,3

4,0

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid e-mail

7,4

7,4

3,11

3,2

3,0

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid internet

7,3

7,3

7

7

Klanttevredenheid dienstverlening door Academie voor Overheidscommunicatie

8

7,9

8,1

7,7

7,5

Media-index RTV geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever.

22,9%

29,3%

32,2%

33,9%

25,0%

Media-index Interactieve Media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling.

24,3%

19,8%

18,9%

19,3%

10,0%

Media-index Print geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Dit voordeel betreft de verkregen korting op de tarieven vermeldt op de tariefkaart.

37,0%

42,0%

41,2%

33,1%

32,0%

1

In het jaarverslag 2015 wordt voor het eerst gerapporteerd aan de hand van een vijfpuntschaal in plaats van een tienpuntschaal.

Toelichting

Media-index RTV geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever.

Hoewel de RTV-bestedingen in 2016 gedaald zijn ten opzichte van 2015 heeft de Rijksoverheid meer inkoopvoordeel kunnen realiseren. De belangrijkste reden hiervoor is dat veel contractvoordelen in 2016 nog mede gebaseerd waren op de hogere bestedingen in 2015.

Media-index Interactieve Media geeft een netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Steeds vaker wordt online mediaruimte geveild. Dit houdt in dat er minder inkoopvoordeel ten opzichte van «de tariefkaart» te realiseren is. Aan de dalende trend in het inkoopvoordeel van de laatste jaren, lijkt in 2016 een eind gekomen. De reden hiervoor is dat de verhouding tussen via de veiling ingekochte mediaruimten (nagenoeg geen inkoopvoordeel) en de regulier ingekochte mediaruimte (onderhandelde tarieven) stabiel is de laatste drie jaar.

Media-index Print geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Het mediavolume print is de afgelopen 5 jaar sterk gedaald. Deze daling in de bestedingen heeft er mede aan bijgedragen, dat het rijksmediabureau minder inkoopvoordeel heeft weten te realiseren in 2016.

Licence