Base description which applies to whole site

Bedrijfsvoeringsparagraaf Nationale ombudsman

Paragraaf 1. Uitzonderingsrapportage

1. Rechtmatigheid

In 2017 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden. Er is sprake van een getrouwe weergave

2. Totstandkoming niet-financiële verantwoordingsinformatie

Er zijn geen bijzonderheden te melden

3. Financieel en materieelbeheer

Het financieel beheer voldoet aan de eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid en controleerbaarheid en wordt overigens zo doelmatig mogelijk ingericht.

4. Overige aspecten van bedrijfsvoering

MenO beleid en MenO-risico’s

Er zijn geen bijzonderheden te melden

Grote lopende ICT-projecten

Er zijn geen bijzonderheden te melden

Gebruik open standaarden en open source software

Er zijn geen bijzonderheden te melden

Betaalgedrag

In 2017 zijn 6% van alle ontvangen facturen niet binnen dertig dagen na factuurdatum betaald. Dit is inclusief de dispuut facturen en creditnota’s. Dat is een verbetering van 4%. De verbetering is te danken aan de aanscherping van het betaalproces. De gemiddelde betaaltermijn in 2017 was 16 dagen. Dit is 2 dagen langer dan het voorgaande jaar.

Paragraaf 2. Rijksbrede bedrijfsonderwerpen

Audit Comittees

De Nationale ombudsman maakt geen gebruik van een Audit Committee

Paragraaf 3. Belangrijke ontwikkelingen en verbeteringen in de bedrijfsvoering

De Nationale ombudsman heeft in 2017 een reorganisatie doorgemaakt waarbij het doel was het verbeteren van de kwaliteit, het beleggen van verantwoordelijkheden lager in de organisatie, het vergroten van de synergie en de organisatie effectiever en efficiënter vorm te geven. De reorganisatie is volledig afgerond in 2017.

Door deze reorganisatie is het primair proces omgevormd tot drie sectoren die beter aansluiten bij hun omgeving, is er een volwaardig Ombudsplein voor de behandeling van kort cyclische klachten dicht bij de burger, is er een afdeling Communicatie & Omgevingsmanagement waardoor de kracht van beide expertises is gebundeld en is een Bestuursbureau ontstaan waar veel specialismen zijn samengebracht die voor de hele organisatie van belang zijn.

In 2017 zijn de voorbereidingen getroffen voor de verbouwing van het hoofdgebouw, zodat als deze verbouwing klaar is (2019) de dependance kan worden afgestoten. Mede hierdoor wordt gewerkt aan plannen om locatie onafhankelijk te kunnen werken. Medewerkers worden hierdoor gefaciliteerd om te kunnen flexwerken zowel binnen als buiten het pand.

Licence