Base description which applies to whole site

9. JAARVERANTWOORDING VAN HET BATEN-LASTENAGENTSCHAP RVIG PER 31 DECEMBER 2017

Inleiding

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) maakt een goed beheer en een juist gebruik mogelijk van persoonsgegevens en reisdocumenten in het Koninkrijk der Nederlanden. De missie van RvIG is het zorgen voor een betrouwbare registratie en levering van persoonsgegevens en reisdocumenten. RvIG streeft naar een hoog kwaliteitsniveau. Dat wil zeggen dat RvIG betrouwbaar, professioneel en relatiegericht werkt.

Basisregistratie Personen (BRP)

Voor de financiering van het BRP stelsel is vanaf januari 2012 een model geïntroduceerd, gebaseerd op een stelsel van jaarabonnementen. De staffels worden jaarlijks door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bij ministeriële regeling vastgesteld, mede op basis van de voor dat jaar verwachte kosten en het aantal in het voorgaan de jaar verzonden berichten.

Met het financieringsmodel ontvangen afnemers nog maar één factuur per jaar.

Gebruikers zijn ingedeeld door middel van een staffel die gebaseerd is op het totale verbruik aan berichten in het voorafgaande jaar. Bij meer verbruik geldt automatisch een hogere staffel en ontvangen de afnemers een aanvullende factuur. Bij een lager verbruik dan de ingedeelde staffel vindt geen restitutie plaats. Ook ontvangen de afnemers geen restitutie als ze het abonnement voortijdig beëindigen.

Reisdocumenten

De kostprijs van de documenten is gelijk aan de leges die RvIG in rekening brengt bij de uitgevende instanties, zoals gemeenten en buitenlandse posten. De gepresenteerde kostprijs is exclusief de gemeentelijke leges en eventuele spoedtoeslagen.

De kosten van productie en distributie zijn conform het vastgestelde indexcijfer (KVGO prognose en CBS indexering respectievelijk met 2,03% en 0,42%) gestegen. Het aantal uitgegeven reisdocumenten in 2017 is ruim 4,1 mln. stuks.

BSN en Caribisch Gebied

Het beheer van de beheervoorziening BSN en Caribisch gebied wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De kosten komen daarmee voor rekening van de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII).

Bedrijfsvoering

De exploitatie van de BRP is in 2017 gebaseerd op abonnementenstructuur. Binnen deze abonnementenstructuur is een onderverdeling in budgetfinanciering en tarieffinanciering. Onder de tariefgefinancierde berichten zijn 100 mln. berichten begroot en bij de budgetgefinancierde zijn 200 mln. berichten begroot. De realisatie van de tariefgefinancierde berichten is bijna gelijk aan de begroting. De realisatie van de budgetgefinancierde berichten is ruim 11% hoger dan begroot.

BRP Berichten verkeer per 31 dec 2017

Soort

Begroting

Realisatie

Verschil

 

2017

2017

 
 

(x 1.000)

(x 1.000)

(x 1.000)

Tarieffinanciering

100.000

96.221

– 3.779

Budgetfinanciering

200.000

222.649

22.649

Totaal

300.000

318.870

18.870

Reisdocumenten per 31 dec 2017

Soort

Begroting

Realisatie

Verschil

 

2017

2017

 
 

(x 1.000)

(x 1.000)

(x 1.000)

Paspoorten 5 jaar geldigheid

236

481

245

Paspoorten 10 jaar geldigheid

1.930

1.938

8

Identiteitskaarten 5 jaar geldigheid

385

593

208

Identiteitskaarten 10 jaar geldigheid

1.010

1.171

161

Totaal

3.688

4.183

622

In 2017 is de begroting voor de reisdocumenten gebaseerd op een levering van 2,1 mln. paspoorten, waarvan 1,9 mln. paspoorten een geldigheid van 10 jaar hebben. Tevens is in de begroting rekening gehouden met 1,4 mln. Nederlandse identiteitskaarten, waarvan 1 mln. een geldigheid van 10 jaar hebben.

In 2017 zijn er 0,5 mln. 5-jaar geldigheid paspoorten, 1,9 mln. 10-jaar geldigheid paspoorten, 1,1 mln. 10-jaar geldigheid identiteitskaarten en 0,6 mln. 5-jaar geldigheid identiteitskaarten verstrekt.

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap RvIG

Staat van baten en lasten van de baten-lastenagentschap RvIG 2017 (bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

(4)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Realisatie 2017

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2016

Baten

       

Omzet moederdepartement

24.990

42.746

17.756

29.731

Omzet overige departementen

Omzet derden

138.749

120.241

– 18.508

118.877

Rentebaten

26

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

Totaal baten

163.739

162.987

– 752

148.634

         

Lasten

       

Apparaatskosten

137.035

130.722

– 6.313

118.549

– Personele kosten

16.221

17.410

1.189

17.393

– Waarvan eigen personeel

12.421

13.664

1.243

10.523

– Waarvan inhuur externen

3.800

3.746

– 54

6.870

– Waarvan overige personele kosten

– Materiële kosten

120.814

113.312

– 7.502

101.156

– Waarvan apparaat ICT

150

731

581

711

– Waarvan bijdrage aan SSO's

150

83

– 67

122

– Waarvan overige materiële kosten

120.514

112.498

– 8.016

100.323

Rentelasten

270

11

– 259

33

Afschrijvingskosten

2.200

4.301

2.101

3.862

– Materieel

2.200

3.930

1.730

3.491

– Waarvan apparaat ICT

– Immaterieel

371

371

371

Overige lasten

24.234

21.213

– 3.021

19.851

– Dotaties voorzieningen

24.234

21.213

– 3.021

19.851

– Bijzondere lasten

Totaal lasten

163.739

156.247

– 7.492

142.295

         

Voorlopige exploitatie resultaat

 

6.740

 

6.339

waarvan te restitueren aan BRP gebruikers

 

4.737

 

17

waarvan te restitueren aan opdrachtgever Reisdoc.

 

2.003

 

6.322

Saldo van baten en lasten

 

 

Toelichting:

Omzet moederdepartement

De omzet is ruim € 17 mln. hoger dan de begroting. Dit komt doordat eID, Landelijke aanpak adreskwaliteit, Ensia en eNIK niet in de begroting zijn opgenomen. Van het moederdepartement heeft RvIG ruim € 7,2 meer ontvangen van de budgetgefinancierde afnemers. Tevens is de bijdrage voor tBRP is hoger dan begroot.

Omzet derden

De omzet derden bestaat uit het tariefgefinancierde BRP berichtenverkeer en de verstrekte reisdocumenten. De realisatie van de omzet reisdocumenten is minder dan begroot, doordat in de begroting opgenomen rijksleges hoger zijn dan de werkelijk gehanteerde rijksleges.

Personele kosten

De ambtelijke personele kosten zijn hoger dan het begroot was. Dit komt onder andere door de verambtelijking van de openstaande vacatures die in 2016 door de externe medewerkers werden ingevuld. Hierdoor is de externe inhuur t.o.v. 2016 met € 3,1 mln. afgenomen.

Materiële kosten

De materiële kosten omvatten de huisvestingskosten, de kosten van kantoorautomatisering en kantoorbenodigdheden en de kosten die direct of indirect nodig zijn voor het realiseren van de producten van RvIG, zoals de kosten voor het berichtenverkeer of de productiekosten van de reisdocumenten. De materiele kosten zijn bijna € 8 mln. lager dan begroot. Dit komt doordat de huisvestingskosten lager zijn uitgevallen dan begroot. Ook zijn de uitgaven voor de reisdocumenten (RAAS en AS) minder dan de begroting doordat er vertraging in de start en uitvoering van diverse activiteiten is opgetreden.

Rentelasten

De begroting van de rentelasten heeft betrekking op de leenfaciliteit vervanging ICT infrastructuur. De lening is conform de planning afgelost.

Afschrijvingskosten

De totale afschrijvingskosten zijn hoger dan begroot. Dit komt door het negatieve BIT-advies heeft Minister Plasterk op d.d. 05 juli 2017 besloten per 15 september 2017 om te stoppen met Operatie BRP. Als gevolg hiervan is het programma tBRP ook gestopt en is de volledige investering vroegtijdig afgeschreven. De overige investeringen zijn conform de planning afgeschreven.

Dotatie voorzieningen

De opslag op tarieven van reisdocumenten voor volwassenen bedraagt in 2017 (vanaf de ingangsdatum van de wijziging van het Besluit paspoortgelden) € 10,44 voor een paspoort en € 8,88 voor een identiteitskaart. Uit de gerealiseerde opbrengst hiervan wordt er € 3,03 per aangevraagd paspoort voor een minderjarige en € 13,42 per aangevraagde identiteitskaart voor een minderjarige gebruikt voor de dekking van de hiervoor genoemde kosten. Het restant van de gerealiseerde opbrengst uit de opslag op de tarieven voor de reisdocumenten voor volwassenen wordt toegevoegd aan de egalisatierekening.

Ten opzichte van de begroting is € 3 mln. minder in de egalisatierekening gestort. Dit komt doordat er meer 5-jarige reisdocumenten zijn uitgegeven dan het begroot was. In overleg met de opdrachtgever moet gekeken worden wat de consequenties zijn van de lagere storting.

Resultaat

Over het jaar 2017 is een positief exploitatieresultaat behaald van € 4,7 mln. bij het regulier beheer van de BRP. Conform Besluit Basisregistratie Personen (BRP) artikel 13 lid 3 wordt dit bedrag verrekend met de gebruikers van de BRP. Dit positieve resultaat is tot stand gekomen door hogere opbrengsten.

Bij het beheer van de reisdocumenten is een positief exploitatieresultaat van ruim € 2 mln. behaald. Conform de Dienstverlening overeenkomst met de opdrachtgever van de reisdocumenten wordt dit bedrag verrekend. Het positieve exploitatieresultaat wordt vooral veroorzaakt doordat er zijn minder kosten zijn gemaakt voor de reisdocumenten. Dit komt doordat de huisvestingskosten lager zijn uitgevallen dan het begroot was. Ook zijn de uitgaven voor de reisdocumenten (RAAS en AS) minder dan de begroting doordat er vertraging in de start en uitvoering van diverse activiteiten plaats heeft gevonden. Ondanks dat er meer paspoorten zijn verstrekt dan begroot was (+ 622), leidt dit niet tot een hoger exploitatieresultaat. Dit komt omdat vooral meer 5-jarige reisdocumenten zowel paspoorten als identiteitskaarten zijn verstrekt (+ 453) waarvan de leges niet kostendekkend zijn. Hoewel er ook meer 10-jarige reisdocumenten zijn verstrekt (+ 169) en deze meer dan kostendekkend zijn, leidt de totale toename tot een lager resultaat. Ook zijn de rijksleges iets lager vastgesteld dan waar in de begroting rekening mee was gehouden.

Balans per 31 december 2017 (bedragen x € 1.000)

Balans per 31 december 2017 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2017

Balans 2016

Activa

   

Immateriële vaste activa

703

1.074

Materiële vaste activa

906

4.654

– grond en gebouwen

– installaties en inventarissen

113

164

– overige materiële vaste activa

711

3.564

– overige materiële vaste activa operatie BRP

926

– overige materiële vaste activa in ontwikkeling

82

Vlottende activa

131.075

110.465

– Voorraden en onderhanden projecten

– Debiteuren

17.640

9.125

– Overige vorderingen en overlopende activa

586

1.893

– Liquide middelen

112.849

99.447

Totaal activa

132.684

116.193

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

5.400

5.400

– Exploitatiereserve

5.400

5.400

– Onverdeeld resultaat

Voorzieningen

89.291

68.077

Langlopende schulden

– Leningen bij het MvF

Kortlopende schulden

37.993

42.716

– Crediteuren

9.384

11.341

– Overige verplichtingen en overlopende passiva

28.609

31.375

Totaal passiva

132.684

116.193

Toelichting:

Immateriële vaste activa

Ten behoeve van de nieuwe infrastructuur worden door ICTU in samenwerking met RvIG en DICTU applicaties ontwikkeld. In 2017 heeft RvIG niet geïnvesteerd in de immateriële vaste activa.

Materiele vaste activa

Installaties en inventarissen

De investering in installaties betreft de kantoorautomatisering. De kantoorautomatisering en de inventaris worden gefaciliteerd door FMHaaglanden.

Overige materiële activa infrastructuur

RvIG beheert stelsels van identiteitsgegevens en zet daarvoor geautomatiseerde systemen in. Deze systemen werken op ICT-infrastructuur die bestaat uit hardware, software, datalijnen, technisch beheer, mensen, processen en afspraken.

Overige materiële activa t.b.v. oBRP

In oktober 2013 zijn operatie BRP en RvIG een constructieve samenwerking aangegaan ter realisatie van operatie BRP en de voorbereiding van een zachte landing van de nieuwe voorzieningen. Hierbij ligt de nadruk op het testen en in beheer nemen van de migratievoorzieningen, de start van de begeleiding van gemeenten en afnemers bij de implementatie van oBRP. Vanwege het negatieve BIT-advies heeft de Minister van BZK op d.d. 05 juli 2017 besloten per 15 september 2017 te stoppen met Operatie BRP. Als gevolg hiervan is het programma tBRP ook gestopt en is de volledige investering vroegtijdig afgeschreven.

Overige materiële activa in ontwikkeling

DICTU zorgt voor de continuïteit van de ICT-infrastructuur (lifecycle management). DICTU zorgt voor de continuïteit van de ICT-infrastructuur (lifecycle management). Het betreft hier werkzaamheden die nodig zijn om niet achter te lopen met software-versies. Hierdoor is de ondersteuning van de achterliggende leveranciers geborgd. De infrastructuur moet voldoende actueel zijn zodat ontwikkelingen niet door de infrastructuur worden belemmerd. In Q1 2018 zal er gestart worden met de activiteiten in het kader van investeringen in het datacenter.

Debiteuren

De post debiteuren is als volgt opgebouwd:

  • De totale vordering op het moederdepartement is € 7,1 mln. Hiervan heeft € 3,8 mln. betrekking op de BRP staffels (BZK en Logius) en € 3,3 mln. bijdrage van Logius voor het project eNIK.

  • De totale vordering op andere ministeries van € 6,8 mln. Hiervan heeft € 5,5 mln. betrekking op de rijksleges van de reisdocumenten over december 2017 die door RvIG via een automatische incasso in januari 2018 geïnd. De overige € 1,3 heeft betrekking op de BRP staffels van de Nationale Politie.

  • De vordering op derden van € 3,7 mln. zijn bedragen voor de BRP staffels (waterschappen en pensioenverzekeraars).

Overige vorderingen en overlopende activa

De overige vorderingen en overlopende activa zijn:

  • De nog te ontvangen bedragen moederdepartement van € 413K zijn de opdrachten Caribisch gebied en eNIK.

  • De nog te ontvangen bedragen derden ad € 172K zijn vooruit betaalde facturen welke in januari 2018 worden verrekend..

Liquide middelen

RvIG beschikt per 31 december over € 113 mln. aan liquide middelen.

De stand van de liquide middelen per 31 december is hoger dan aan het begin van het jaar 2017. De toename van de liquide middelen komt door de vorming van de egalisatierekening ten behoeve van 10-jarige geldigheid van de reisdocumenten (zie post egalisatierekening € 21 mln.).

Eigen vermogen

Het eigen vermogen is in 2017 bijna € 1,2 mln. minder dan de gemaximeerde omvang. Deze wordt vooralsnog niet opgehoogd. In overleg met de opdrachtgever moet gekeken worden hoe hier mee wordt omgegaan.

Voorzieningen

De opslag op tarieven van reisdocumenten voor volwassenen bedraagt in 2017 (vanaf de ingangsdatum van de wijziging van het Besluit paspoortgelden) € 10,44 voor een paspoort en € 8,88 voor een identiteitskaart. Uit de gerealiseerde opbrengst hiervan wordt er € 3,03 per aangevraagd paspoort voor een minderjarige en € 13,42 per aangevraagde identiteitskaart voor een minderjarige gebruikt voor de dekking van de hiervoor genoemde kosten. Het restant van de gerealiseerde opbrengst uit de opslag op de tarieven voor de reisdocumenten voor volwassenen wordt toegevoegd aan de egalisatierekening. Tevens is € 3 mln. minder in de egalisatierekening gestort. Dit komt doordat er meer 5-jarige reisdocumenten (zowel identiteitskaarten als paspoorten) zijn uitgegeven dan begroot was en de 5-jarige reisdocumenten niet kostendekkend zijn. In overleg met de opdrachtgever moet gekeken worden hoe met deze lagere storting wordt omgegaan.

Langlopende schulden

De materiële vaste activa worden uit de eigen middelen gefinancierd en voor de post overige materiele vaste activa voor investering infrastructuur is in 2013 € 10 mln. geleend bij het Ministerie van Financiën. Eind 2017 is de lening conform de planning afgelost.

Crediteuren

De stand van de post crediteuren per 31 december 2017 is ruim € 9,4 mln.

Deze bestaat uit:

  • De schuld aan moederdepartement (€ 0,2 mln.) heeft betrekking op huisvestingskosten 2017.

  • De facturen die nog betaald moeten worden aan andere ministerie (DICTU) worden in 2018 voldaan.

  • De facturen die betrekking hebben op derden zijn de produktiekosten van de reisdocumenten, maandelijkse berichtenkosten en de inhuur van externen.

Overige verplichtingen en overlopende passiva

De overige verplichtingen en overlopende passiva bestaan uit:

  • Nog te betalen bedragen van moederdepartement van € 10,1 mln. bestaan uit: reservering vakantiegeld, eindejaarsuitkering, verlofdagen en vooruit ontvangen bedragen (BSN, tBRP, CMI, enz), het saldo exploitatie van reisdocumenten, welke in de loop van 2018 worden verrekend.

  • De nog te betalen bedragen aan andere ministeries van € 0,5 mln. zijn voornamelijk de bedragen die aan DICTU moeten betaald worden.

  • De nog te betalen bedragen aan derden van € 18 mln. worden in de loop van 2018 met de leveranciers verrekend.

Kasstroomoverzicht over 2017 (bedragen x € 1.000)

Kasstroomoverzicht over 2017 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2017 + stand depositorekeningen

51.590

99.447

47.857

       

totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

163.739

167.660

3.921

totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

– 132.505

– 146.857

– 14.352

2.

Totaal operationele kasstroom

31.234

20.803

– 10.431

       

totaal investeringen (–/–)

– 6.500

– 101

6.399

totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

3.

Totaal investeringskasstroom

– 6.500

– 101

6.399

       

eenmalige uitkering aan moederdep. (–/–)

– 4.800

– 4.800

eenmalige storting door moederdep. (+)

aflossingen op leningen (–/–)

– 2.200

– 2.500

– 300

beroep op leenfaciliteit (+)

3.000

– 3.000

4.

Totaal financieringskasstroom

– 4.000

– 7.300

– 3.300

         

5.

Rekening-courant RHB 31 dec 2017 + depositorekeningen (1+2+3+4), maximale roodstand € 0,5 miljoen

72.324

112.849

40.525

Toelichting:

Door toenemende vraag naar paspoorten en dotatie egalisatierekening zorgen voor een hogere operationele kasstroom.

In 2017 heeft RvIG € 101.000 geïnvesteerd. Deze investering bestaat uit: € 66.000 voor installaties en € 35.000 voor infrastructuur. De overige investeringen in de infrastructuur zijn uitgesteld naar 2018 (zie post materiële vaste activa in ontwikkeling).

Vanuit het schommelfonds is ad € 4,8 mln. afgedragen aan het Ministerie van BZK ten behoeve van operatie BRP.

In verband met het financieren van de infrastructuur heeft RvIG, op 27 december 2013 een lening opgenomen ten bedrage van € 10 miljoen bij het Ministerie van Financiën. De aflossing in 2017 is € 2,5 mln. In 2017 is er geen beroep gedaan op een leenfaciliteit.

Overzicht Doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2017

Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Realisatie

Vastgestelde

Omschrijving generiek deel

2014

2015

2016

2017

begroting 2017

Kostprijzen per product:

         

*BRP tarief klasse B (in euro's)

1.100

1.100

1.700

2.430

2.430

*Reisdocumenten

         

– Paspoort (in euro's) 5 jaar

21,20

21,20

21,20

21,31

21,56

– Paspoort (in euro's) 10 jaar

37,11

37,11

34,44

34,61

35,03

– Identiteitskaart (in euro's) 5 jaar

5,30

5,30

5,30

5,33

5,39

– Identiteitskaart (in euro's) 10 jaar

29,89

29,89

27,22

27,36

27,69

           

Omzet per productgroep:

         

*BRP

20.732

23.672

26.148

33.547

28.037

*Reisdocumenten

84.702

114.017

108.691

111.008

103.719

           

FTE totaal (excl. externe inhuur)

108

116

156

170

166

           

Saldo van baten en lasten (%)

0

0

0

0

0

Omschrijving specifiek deel ICT diensten
 

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Begroting

Kwaliteitsindicatoren

2014

2015

2016

2017

2017

Beschikbaarheid GBA netwerk

100%

99,9%

100%

100%

100%

Beschikbaarheid GBA V

100%

100%

100%

100%

99,9%

Responsetijd GBA V

<3 sec

<3 sec

<3 sec

<3 sec

<3 sec

Beschikbaarheid basisregister

100%

99,9%

100%

100%

99,9%

Beschikbaarheid verificatieregister

100%

99,9%

100%

100%

99,9%

Betrouwbaarheid BSN

100%

99,6%

100%

100%

99,9%

Klanttevredenheid

n.v.t.

7,4

n.v.t

7,4

7,4

Doorlichting

2014

       

Toelichting;

  • 1. Kostprijzen per product

    • Het werkelijke tarief van BRP is gelijk aan de begroting.

    • De werkelijke kostprijs van de paspoorten en de identiteitskaarten is lager dan begroot.

  • 2. Omzet per productgroep

    • De omzet BRP bestaat uit in rekening gebrachte staffels aan de afnemers van de BRP berichtenverkeer.

    • De omzet van de reisdocumenten bestaat uit in rekening gebrachte rijksleges aan de uitgevende instanties.

  • 3. FTE

    In 2017 zijn er 4 FTE's meer dan begroot.

  • 4. Ook heeft in 2017 een nieuw klanttevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. Het resultaat hiervan is wederom een 7,4.

Licence