Base description which applies to whole site

2. Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg (CIBG)

Staat van baten en lasten

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap CIBG over het jaar 2017 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1)

Realisatie 2016 (4)

Baten

       

Omzet moederdepartement

21.221

31.978

10.757

23.100

Omzet overige departementen

4.490

3.839

– 651

10.091

Omzet derden

21.821

22.753

932

23.916

Rentebaten

– 

– 

 

1

Vrijval voorzieningen

– 

– 

 

– 

Bijzondere baten

– 

– 

– 

– 

         

Totaal baten

47.532

58.570

11.038

57.108

         

Lasten

       

Apparaatskosten

42.675

62.685

20.010

51.852

– Personele kosten

19.572

26.680

7.108

24.188

Waarvan eigen personeel

17.970

18.496

526

17.486

Waarvan inhuur externen

1.602

5.465

3.863

3.676

Waarvan overige personele kosten

– 

2.719

2.719

3.026

– Materiële kosten

23.103

36.005

12.902

27.664

Waarvan apparaat ICT

6.916

4.926

– 1.990

5.861

Waarvan bijdrage aan SSO’s

3.900

8.611

4.711

3.856

Waarvan overige materiële kosten

12.287

22.468

10.181

17.947

Rentelasten

100

1

– 99

2

Afschrijvingskosten

4.757

3.096

– 1.661

6.223

– Materieel

9

9

– 

8

Waarvan apparatuur ICT

9

8

– 1

6.215

– Immaterieel

4.748

3.087

– 1.661

6.215

Overige lasten

– 

8.319

8.319

– Dotaties voorzieningen

– 

– 

– 

– Bijzondere lasten

– 

8.319

8.319

         

Totaal lasten

47.532

74.101

26.569

58.077

Saldo van baten en lasten

0

– 15.531

– 15.531

– 969

Toelichting bij de staat van baten en lasten

Algemeen

De afwaardering van immateriële vaste activa, met name gerelateerd aan het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP), heeft met € 8,3 miljoen het grootste aandeel in het negatieve resultaat. Andere oorzaken zijn meerkosten voor externe inhuur van IT-deskundigen, hogere kosten van het klantcontactcentrum en onvoorziene meerkosten van rijksbrede ICT.

Voor de oorzaken van het tekort zijn maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen.

De grote investeringen op het gebied van software zijn beëindigd. In de komende jaren zullen de investeringen geleidelijker en meer gecontroleerd worden gedaan. Tevens wordt beleid geïmplementeerd om de budgetdiscipline te verstevigen. Daarnaast worden maatregelen getroffen om de processen rondom de administratieve organisatie en interne beheersing te versterken.

Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement is hoger dan begroot in verband met aanvullende, niet in de begroting opgenomen projecten zoals BIG digitalisering, Taskforce WNT, LRZa en Optimalisatie UZI-register. Daarnaast zijn er aanvullende bijdragen geweest voor de producten BIG-registraties en UZI-Passen.

Omzetspecificatie totaal

Bedragen x € 1.000

Begroting

PxQ

Expl.

Totaal

Verschil

Directie Macro-economische vraagstukken en arbeidsmarkt

7.870

5.467

12.766

18.233

10.363

Directie Geneesmiddelen en Medische Technologie

4.237

3.425

1.355

4.780

543

Directie Publieke Gezondheid

810

– 

981

981

171

Directie Jeugd

1.230

– 

1.258

1.258

28

Directie Markt en Consument

3.886

3.966

3.966

80

IGZ Medische hulpmiddelen en Opiaten

928

199

1.459

1.658

730

EST

35

– 

35

35

– 

CZ

– 

– 

20

20

20

VWS Bijdrage I-strategie

1.720

– 

– 

– 

– 1.720

Reeds gefinancierd

505

– 

– 

– 

– 505

Overigen

– 

– 

1.047

1.047

1.047

Totaal VWS

21.221

9.091

22.887

31.978

10.757

Omzetspecificatie PxQ naar productgroep

Product

Tarief in €

Geraamde productie aantallen

Realisatie productie aantallen

Meer/minder opbrengst in € x 1.000

Opbrengst x € 1.000 incl. correctie1

Vakbekwaamheid

         

Verklaring

4.909

550

664

98

2.798

           

Farmatec

         

Uitvoering WGP

320.000

2

2

 

640

Uitvoering GVS

35.000

12

12

 

420

           

IGZ

         

In/Uitvoer Opiaten

– 20

4.500

6.032

– 3

– 93

Exportverklaringen

138

1.950

2.400

14

283

Exportcertificaten

4,67

1.800

1.990

1

9

           

Donorregister

         

Beschikking

11,9

200.000

198.770

– 15

2.365

           

UZI passen

         

Prijscorr. € 255–€ 170

85

28.000

24.520

1.567

1.567

Mindervolume dekking

190

 

3.480

661

661

           

UZI Certificaten

         

Prijscorr. € 450–€ 300

150

3.500

3.903

441

441

           

Totaal

       

9.091

1

Berekening van de meer of minderproductie heeft plaatsgevonden conform de in de raamafspraken met de opdrachtgevers vastgestelde afrekensystematiek.

Omzet overige departementen

Bij omzet van overige departementen is ook sprake van aanvullende projectbijdragen. De reden voor het verschil bij BZK is dat de exploitatiebijdrage van BZK voor het bedrag van € 746.000 is begroot onder opbrengsten derden. Bij SZW was een opdracht begroot, maar deze is voortijdig beëindigd.

Omzet overige departementen

Bedragen x € 1.000

Begroting

Expl

Totaal

Verschil

Ministerie van Binnenlandse Zaken

– 

746

746

746

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

1.630

2.323

2.323

693

Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

490

752

752

262

Ministerie van Justitie en Veiligheid

– 

18

18

18

Reeds gefinancierd

2.370

– 

– 

– 2.370

Totaal

4.490

3.839

3.839

– 651

Omzet derden

De belangrijkste afwijkingen in de omzet derden zijn:

  • Er is een lagere omzet van het BIG-register vanwege minder herregistraties dan begroot en uitstel van herregistratie artsen. Als gevolg hiervan is een bijdrage door MEVA verleend.

  • Er is een lagere omzet van UZI-Passen wegens aanpassing van het externe tarief en een lager volume. Ter compensatie is ook hiervoor een bijdrage door MEVA verleend.

  • Hogere omzet Farma wegens hogere volumes vergunningen farmacie.

  • Hogere omzet bij Bureau Medicinale Cannabis: de omzet van medicinale cannabis is zowel nationaal als internationaal toegenomen. De verkoopprijs wordt periodiek bijgesteld.

  • De opbrengsten van RIN zijn verantwoord onder opbrengsten overige departementen.

Omzet derden

Bedragen x € 1.000

Begroting

PxQ

Expl

Totaal

Verschil

BIG-(her)registratie

8.290

3.692

– 

3.692

– 4.598

Vakbekwaamheid en 1-Loket

150

257

– 

257

107

UZI-register

8.780

5.913

– 

5.913

– 2.867

Vergunningen en ontheffingen

953

1.669

– 

1.669

716

Medicinale Cannabis

1.830

10.136

– 

10.136

8.306

Medische hulpmiddelen en Opiaten

1.072

1.086

– 

1.086

14

RIN

746

– 

– 

– 

– 746

Overigen

– 

– 

– 

– 

0

Totaal

21.821

22.753

0

22.753

932

Bijzondere baten

Er zijn geen bijzondere baten.

Lasten

Personele kosten

De gerealiseerde totale personele kosten bedragen € 26,7 miljoen, waarvan € 18,5 miljoen voor eigen personeel.

De kosten van het eigen personeel zijn voornamelijk hoger vanwege een CAO-stijging die niet was begroot.

De externe inhuur is hoger dan geraamd vanwege met name een hogere inzet van IT-deskundigen voor de ontwikkeling van registers.

De overige personele kosten waren abusievelijk niet begroot en dit verklaart de overschrijding. Grote posten hierin zijn inbesteding en mobiliteitstrajecten.

Materiële kosten

De materiële kosten bedragen € 36,0 miljoen en zijn onder andere hoger als gevolg van:

  • bijdragen aan SSO’s, in het bijzonder vanwege een generieke kostenstijging bij SSC-ICT;

  • hogere uitbestedingskosten voor onder andere het Klantcontactcentrum;

  • hogere inkoopkosten cannabis (vanwege de grotere vraag naar medicinale cannabis is er meer ingekocht).

Rentelasten

De post rentelasten bestaat uit de verschuldigde rente op de leningen bij het Ministerie van Financiën.

Afschrijvingskosten

ICT-systemen worden afgeschreven vanaf het moment van ingebruikname middels dechargeverlening. In de begroting was rekening gehouden met afschrijvingskosten voor de taak Continue Screening Kinderopvang en het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP), maar deze waren uiteindelijk nihil. De taak Continue Screening Kinderopvang is ultimo 2016 beëindigd en de verwachting was dat GRIP gedurende 2017 deels in gebruik zou worden genomen. Daarom zijn de afschrijvingskosten lager dan geraamd.

Bijzondere lasten

De bijzondere lasten ad € 8,3 miljoen hebben betrekking op de afwaardering van immateriële vaste activa, die met name is gerelateerd aan het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP).

Balans

Balans van het baten-lastenagentschap CIBG per 31 december 2017 (bedragen x € 1.000)
 

Balans

31-12-2017

Balans

31-12-2016

Activa

   

Immateriële vaste activa

19.022

21.845

Materiële vaste activa

0

9

Grond en gebouwen

0

0

Installaties en inventarissen

0

9

Overige materiële vaste activa

0

0

Vlottende activa

12.021

19.981

Voorraden en onderhanden projecten

3.284

2.047

Debiteuren

2.787

5.075

Overige vorderingen en overlopende activa

5.950

2.873

Liquide middelen

– 

9.986

     

Totaal activa

31.043

41.835

     

Passiva

   

Eigen vermogen

1.120

1.247

– Exploitatiereserve

16.651

2.216

– Onverdeeld resultaat

– 15.531

– 969

Voorzieningen

0

0

Langlopende schulden

842

4.800

Leningen bij het Ministerie van Financiën

842

4.800

Kortlopende schulden

29.081

35.788

Crediteuren

4.837

3.432

Overige verplichtingen en overlopende

passiva

24.244

32.356

     

Totaal passiva

31.043

41.835

Toelichting op de balans per 31 december 2017

Immateriële vaste activa

Er zijn in 2017 investeringen gedaan in het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP) en specifieke producten zoals BIG en onderwijsregisters. De investeringen in GRIP zijn per 31 december 2017 grotendeels afgewaardeerd.

Voorraden en onderhanden projecten

De voorraden betreffen de aangekochte cannabis (Bedrocan, Bediol, Bedica, Bedrolite en Bedrobinol) voor de levering (verkoop) aan apothekers en buitenlandse afnemers. De voorraden zijn hoger dan voorgaande jaren vanwege een toename van de vraag.

Debiteuren

Het debiteurensaldo van € 2,8 miljoen bestaat voor € 0,3 miljoen uit vorderingen op het moederdepartement en voor € 2,5 miljoen uit vorderingen op derden, waarvan € 1,1 miljoen betrekking heeft op UZI-passen.

Overige vorderingen en overlopende activa

Deze post van € 5,9 miljoen heeft met name betrekking op vorderingen op opdrachtgevers VWS (€ 5,0 miljoen) en te vorderen BTW (€ 0,7 miljoen).

Liquide middelen

Het CIBG maakt gebruikt van schatkistbankieren en heeft liquide middelen als gevolg hiervan bij het Ministerie van Financiën ondergebracht.

Er is in 2017 een beroep gedaan op de leenfaciliteit voor een investering van € 4,0 miljoen in verband met het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP).

Het saldo van liquide middelen bedroeg ultimo 2017 € 861.000 negatief en is om die reden gerubriceerd onder de kortlopende schulden.

Het negatieve saldo van € 861.000 is hoger dan wat de Regeling agentschappen toestaat (een maximum roodstand van € 500.000).

Eigen vermogen

Het resultaat over 2016 is ten laste van de exploitatiereserve geboekt.

Het saldo van baten en lasten over 2017 is € 15,531 miljoen negatief.

In het kader van foutherstel zijn vooruitontvangen investeringsgelden van opdrachtgevers per 31 december 2017 overgeboekt naar het eigen vermogen voor een bedrag van € 15,404 miljoen.

Op 31 december 2016 was het saldo vooruitontvangen investeringsgelden € 10,3 miljoen. Dit bedrag is in 2017 in de vergelijkende cijfers 2016 onder overige verplichtingen en overlopende passiva opgenomen.

Met ingang van 2018 wordt voor de financiering van maatwerk IT systemen uitsluitend gebruik gemaakt van de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën. In 2018 wordt uitgezocht of het CIBG opdrachtgevers gaat terugbetalen voor reeds voorfinancierde IT systemen in het kader van het continueren van foutherstel.

Per saldo leidt dit ertoe dat het eigen vermogen € 0,127 miljoen daalt ten opzichte van 2016 en ultimo 2017 € 1,120 miljoen bedraagt (dit is lager dan het maximum eigen vermogen dat per 31 december 2017 € 2,747 miljoen op basis van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar bedraagt).

Voorzieningen

Het CIBG neemt, onder verwijzing naar artikel 27 van de Regeling agentschappen, geen voorziening op voor ambtsjubilea. De kosten hiervoor worden genomen in het jaar dat ze voorkomen.

Langlopende schulden

In 2016 en 2017 zijn leningen aangegaan bij het Ministerie van Financiën van respectievelijk € 6,0 miljoen en € 4,0 miljoen in verband met de financiering van immateriële vaste activa. Ultimo 2017 was hiervan in totaal € 1,5 miljoen afgelost, waardoor het openstaande leningbedrag € 8,5 miljoen bedroeg. Vanwege de afwaardering van immateriële vaste activa ad € 8,3 miljoen dient een groot deel van deze leningen versneld te worden afgelost. Dit deel is overgeheveld naar de kortlopende schulden. Per saldo resteert een langlopende schuld van € 0,8 miljoen per 31 december 2017.

Crediteuren

Het saldo crediteuren bedraagt € 4,84 miljoen, dit betreft rekeningen over 2017 die begin 2018 worden betaald.

De crediteuren hebben betrekking op VWS voor € 0,35 miljoen, overige departementen voor € 1,07 miljoen en derden voor € 3,42 miljoen.

Overige verplichtingen en overlopende passiva

Het saldo van deze post bedraagt € 24,2 miljoen en is als volgt te specificeren:

  • Vooruitontvangen bedragen ad € 7,3 miljoen:

    • a. Vooruitontvangen BIG-gelden (€ 3,9 miljoen);

    • b. Vooruitontvangen bijdragen in kosten (€ 3,4 miljoen).

  • Nog te betalen bedragen ad € 16,9 miljoen:

    • a. Kortlopende deel lening Ministerie van Financiën (€ 7,7 miljoen);

    • b. Nog te betalen kosten 2017 ad € 5,7 miljoen (€ 0,1 miljoen heeft betrekking op het moederdepartement, € 1,0 miljoen op overige departementen en € 4,6 miljoen op derden);

    • c. Af te rekenen met opdrachtgevers: € 1,4 miljoen;

    • d. Reservering personele kosten (€ 1,3 miljoen);

    • e. Rekening-courant Ministerie van Financiën (€ 0,9 miljoen).

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Er geldt mogelijk een vbp-plicht voor het CIBG vanwege de verkoop van medicinale cannabis. Het CIBG heeft het standpunt niet vpb-plichtig te zijn, maar de fiscus betwist dit standpunt. Er is nog geen definitief uitsluitsel. De waarde van deze verplichting bedraagt per 31 december 2017 € 0,4 miljoen.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht van het baten-lastenagentschap CIBG 2017 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1)

1. Rekening-courant RHB 1 januari 2017 + stand depositorekeningen

10.890

9.986

– 904

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

6.000

59.521

53.521

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

9.000

64.661

55.661

2. Totaal operationele kasstroom

– 3.000

– 5.140

– 2.140

Totaal investeringen (-/-)

4.000

8.240

4.240

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3. Totaal investeringskasstroom

– 4.000

– 8.240

– 4.240

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

Aflossingen op leningen (-/-)

2.600

1.467

– 1.133

Beroep op leenfaciliteit (+)

4.000

4.000

– 

4. Totaal financieringskasstroom

1.400

2.533

1.133

5. Rekening-courant RHB 31 december 2017 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 miljoen

5.290

– 861

– 6.151

Toelichting kasstroomoverzicht

Het negatieve saldo van € 861.000 is hoger dan wat de Regeling agentschappen toestaat (een maximum roodstand van € 500.000).

Deze overschrijding wordt met name veroorzaakt door hogere uitgaven (zie toelichting bij de staat van baten en lasten).

Doelmatigheidsindicatoren

Overzicht doelmatigheidsindicatoren van het baten-lastenagentschap CIBG per 31 december 2017
 

2014

2015

2016

2017

Oorspronkelijke begroting 2017

Generiek

         

1. Kostprijzen per product (groep)

         

– Beschikking BIG-register initieel

168,00

174,41

   

125,00

– Beschikking BIG-register incl. herregistratie

   

179,13

247,64

125,00

– Vakbekwaamheidverklaring (gemiddeld)

5.464,00

5.922,00

5.610,35

6.186,00

5.182,00

– Vergunning Farmatec

1.284,00

1.408,00

2.050,18

1.914,08

2.769,00

– UZI-pas/certificaat

 

357,31

304,64

332,21

259,54

– Wilsbeschikking donorregister

11,37

11,83

4,53

13,08

11,90

2. Omzet per productgroep (pxq en x € 1.000)

         

– BIG en herregistratie

4.496

5.536

5.027

3.692

8.290

– Vakbekwaamheid

2.445

2.470

2.942

3.054

2.850

– Farmatec

1.475

1.815

1.553

1.669

1.240

– UZI-pas/certificaat (deels derden)

 

10.216

11.691

8.582

8.980

– Donorregister

2.351

2.367

2.886

2.365

2.380

3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur)

209,3

227,7

243,8

281,2

261,4

4. Saldo van baten en lasten (% van de baten)

– 1,68%

0,28%

– 1,70%

– 26,51%

0,00%

           

Kwaliteitsindicatoren

         

1. Aantallen

         

– Beschikking BIG-register initieel

13.305

13.235

13.547

14.482

13.000

– Beschikking BIG-register incl. herregistratie

   

28.943

28.393

33.000

– Vakbekwaamheidverklaringen

497

480

567

664

550

– Verleende vergunningen Farmatec

806

863

590

757

450

– UZI-passen en certificaten

 

28.590

38.708

28.423

34.600

– Wilsbeschikkingen donorregister

174.434

181.396

417.447

198.770

200.000

2. Aantal klachten / bezwaar en beroep

         

– Vakbekwaamheidverklaringen

19

8

8

9

10

– Wilsbeschikkingen donorregister

8

10

22

7

5

3. Doorlooptijden in dagen

         

– Wilsbeschikking donorregister

16

11

8

7

16

(wettelijke norm is 42 dgn)

         

Kostprijzen, omzet en volumes

De kostprijzen zijn gebaseerd op de werkelijk gerealiseerde kosten en werkelijke outputvolumes.

De hoge kostprijs van de BIG-registraties, en de lage kostprijs van de Farmatec vergunningen, zijn het gevolg van een afwijkend volume ten opzichte van de begroting. Dit is veroorzaakt door de fluctuaties in de externe vraag van gebruikers die het resultaat is van politieke besluitvorming.

Klachten en bezwaar en beroep

Als norm voor de klachten en bezwaren wordt gehanteerd de afspraak die met de opdrachtgever is vastgelegd.

Doorlooptijd

Als norm voor de doorlooptijd wordt gehanteerd de wettelijke maximale termijn. Voor alle vermelde producten wordt de termijn behaald.

Als gevolg van digitalisering wordt de doorlooptijd steeds korter.

Licence