Base description which applies to whole site

10.5 Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (Dienst Justis)

Screeningsautoriteit Justis screent om inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid van personen en organisaties. Justis doet dit in het belang van het functioneren van de rechtsstaat en de veiligheid in en van de samenleving.

Justis screent op terreinen waarvan politiek en samenleving vinden dat betrouwbaarheid belangrijk is en waar Justis toegang heeft tot unieke informatie die alleen voor de overheid beschikbaar is. Daar waar het bedrijfsleven screent, wil Justis dat dit betrouwbaar gebeurt en daarom screent ze deze organisaties ook. Justis draagt bij aan de veiligheid in en van de samenleving en doet recht aan de beginselen van de rechtsstaat, aangezien de rechtsstaat alleen goed kan functioneren als de betrouwbaarheid en veiligheid zijn gewaarborgd.

Bij het screenen van personen en organisaties stelt Justis de principes van de rechtsstaat centraal. Onafhankelijk en met oog voor privacy weegt Justis, vanuit een wettelijke basis, individuele belangen van personen en organisaties af tegen het collectieve belang, met als doel kwetsbare belangen te beschermen en risico’s te verminderen.

De beweging die Justis maakt, is die van een productgerichte naar een opgavegerichte organisatie waarbij de behoefte van de samenleving aan betrouwbaarheid en veiligheid het uitgangspunt vormt. Samen met opdrachtgevers en partners bekijkt Justis of en op welke manier screening kan bijdragen aan de maatschappelijke veiligheid en vermindering van risico’s in het maatschappelijk verkeer.

I. Staat van Baten en Lasten
Tabel 10.5.1 Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap Dienst Justis (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3 = 2 – 1)

Realisatie 2017

Baten

       

Omzet moederdepartement

3.587

– 4.709

– 7.882

– 1.858

Omzet overige departementen

283

411

228

– 44

Omzet derden

32.109

42.106

8.969

36.827

Rentebaten

 

0

0

0

Vrijval voorzieningen

 

327

327

0

Bijzondere baten

 

0

0

0

Totaal baten

35.979

38.135

1.642

34.925

         

Lasten

       

Apparaatkosten

35.979

34.941

– 1.552

33.714

– Personele kosten

20.387

20.477

213

17.906

Waarvan eigen personeel

17.218

16.826

– 683

15.432

Waarvan inhuur externen

2.881

3.651

896

2.474

Waarvan overige personele kosten

288

0

0

0

– Materiële kosten

15.593

14.464

– 1.765

15.808

Waarvan apparaat ICT

4.691

1.036

– 6.456

5.395

Waarvan bijdrage aan SSO's

10.603

7.244

– 240

9.330

Waarvan overige materiële kosten

299

6.184

4.931

1.083

Materiële programma kosten

 

234

234

0

Totaal lasten

35.979

35.175

– 1.318

33.714

         

Saldo van baten en lasten reguliere bedrijfsuitoefening

0

2.960

2.960

1.211

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

2.960

2.960

1.211

Toelichting op de Staat van baten en lasten

Tabel 10.5.2 Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)

Omzet moederdepartement

2018

2017

Verdeeld naar productgroep:

   

– DGSenB

– 7.646

– 1.775

– DGRR

2.937

– 83

Totaal

– 4.709

– 1.858

omzet verdeeld naar productgroepen en indien mogelijk een p*q onderbouwing

 
Tabel 10.5.3 Omzet overige departementen

Omzet overige departementen

2018

2017

Verdeeld naar productgroep:

   

– Ministerie van I&W

181

178

– Ministerie van SZW

210

104

– Ministerie van EZK

– 243

– 365

– Ministerie van OC&W

 

39

– Ministerie van VWS

263

 

Totaal

411

– 44

Tabel 10.5.3 Omzet derden

Omzet derden

2018

2017

Verdeeld naar productgroep:

   

– VOG (VOG NP, VOG RP en GVA)

39.799

34.858

– Naamswijziging

1.522

1.341

– WPBR

532

425

– BIBOB

189

130

– WWM

28

22

– Sancties

36

51

     

Totaal

42.106

36.827

Tabel 10.5.4 Voorzieningen (bedragen x € 1.000)

Vrijval voorzieningen

2018

2017

Voorziening 2017

327

 

Totaal

327

0

Tabel 10.5.5 Personele kosten (bedragen x € 1.000)

Personele kosten

2018

2017

Waarvan eigen personeel

16.826

15.432

Waarvan externe inhuur

3.651

2.474

Waarvan overige personele kosten

   

Totaal

20.477

17.906

Tabel 10.5.6 Materiele kosten (bedragen x € 1.000)

Materiële kosten

2018

2017

Waarvan apparaat ICT

1.036

5.395

Waarvan bijdrage aan SSO's

7.244

9.330

Waarvan overige materiele kosten

6.184

1.083

Totaal

14.464

15.808

Tabel 10.5.7 Materiele programmakosten (bedragen x € 1.000)

Materiële programma kosten

2018

2017

Uitvoering gratis VOG

234

 

Totaal

234

0

Baten

Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement bestaat uit het IBOS-kader (van € 3,5 mln.) en het financieringsresultaat (van € 8,2 mln.). Het IBOS-kader bestaat uit bijdragen vanuit opdrachtgevers binnen J&V voor producten waarvoor geen (kostendekkende) tarieven worden geheven aan de eindgebruiker. Het IBOS-kader is vrijwel onveranderd ten opzichte van de begroting. Het financieringsresultaat is hoog en dit wordt veroorzaakt door een stijging in het aantal VOG’s. Het financieringsresultaat is in mindering gebracht op de omzet moederdepartement. Dit verklaart het verschil ten opzichte van de Rijksbegroting en de realisatie in 2017.

Omzet overige departementen

De omzet overige departementen is in 2018 hoger dan de begroting doordat de productie van GVA en Continue Screenen Kinderopvang is toegenomen. Per november 2018 is gestart met de nieuwe regeling Gratis VOG waarmee in de Rijksbegroting nog geen rekening was gehouden.

Omzet derden

De hogere realisatie ten opzichte van 2017 en van de begroting is het gevolg van een toename bij meerdere producten. Hierbij heeft de VOG-NP het grootste aandeel met een realisatie van 1.124.665 VOG-aanvragen. In de Rijksbegroting was met een opbrengst voor 850.000 VOG-aanvragen rekening gehouden (en met een volume van 100.000 gratis VOG).

Lasten

Personele kosten

De realisatie van de personele kosten is in lijn met de begroting. Er is wel een lichte verschuiving van eigen personeel naar inhuur externen als gevolg van de productiestijging, de behoefte aan een flexibele invulling van die capaciteitsvraag en moeilijk in te vullen vacatures (vooral bij de afdeling IV).

Materiële kosten

De materiële kosten waren in 2018 lager dan in 2017 en de begroting voor 2018. Belangrijke oorzaak hiervan was dat een aantal activiteiten, vooral ICT-gerelateerde werkzaamheden, wel was gepland, maar door verschillende oorzaken niet of maar deels zijn uitgevoerd in 2018. De uitvoering schuift daardoor noodgedwongen door naar 2019.

Ook was een deel begroot onder materiele kosten wat in de realisatie boekhoudkundig onder materiële programma- kosten valt.

De lage realisatie bij apparaat ICT wordt veroorzaakt doordat onze belangrijkste ICT-leverancier (SSC-I) volgens verplichte codering valt onder overige materiële kosten in plaats van apparaat ICT.

Saldo van baten en lasten

Het exploitatieresultaat ad € 2,960 mln. van Justis wordt veroorzaakt doordat de baten hoger zijn dan begroot en de lasten lager zijn dan begroot. De stijging van de productie heeft meer opbrengsten gegenereerd. Met name de stijging van de VOG-NP met 32% (van 850.000 naar 1.124.665) heeft voor een toename in de baten gezorgd.

De materiële kosten waren lager dan begroot doordat een aantal activiteiten, vooral ICT-gerelateerde werkzaamheden, wel was gepland, maar door verschillende oorzaken niet of maar deels zijn uitgevoerd in 2018.

Justis is niet VPB-plichtig, derhalve is er geen VPB opgenomen.

II. Balans
Tabel 10.5.8 Balans per 31 december 2018 (vóór resultaatbestemming, bedragen x € 1.000)
 

31-12-2018

31-12-2017

Activa

   

Vaste activa

0

0

Immateriële activa

0

0

Materiële vaste activa

0

0

– Grond en gebouwen

0

0

– Installaties en inventarissen

0

0

– Projecten in uitvoering

0

0

– Overige materiële vaste activa

0

0

Vlottende Activa

12.661

12.902

– Voorraden en onderhanden projecten

0

0

– Debiteuren

1.283

2.072

– Overige vorderingen en overlopende activa

1.099

410

– Liquide middelen

10.279

10.420

Totaal Activa

12.661

12.902

     

Passiva

   

Eigen vermogen

3.802

2.095

– Exploitatiereserve

842

884

– Onverdeeld resultaat

2.960

1.211

Voorzieningen

155

327

Langlopende schulden

   

– Leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

Kortlopende schulden

8.704

10.480

– Crediteuren

239

695

– Schulden bij het Rijk

3.225

209

– Belastingen en premies sociale lasten

0

0

– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

– Overige schulden en overlopende passiva

5.240

9.576

Totaal Passiva

12.661

12.902

Activa

Van de posten Debiteuren heeft € 0,028 mln. betrekking op het moederdepartement en € 1,255 mln. op derden. Van de posten Overige vorderingen en overlopende activa heeft € 0,950 mln. betrekking op het moederdepartement, € 0,084 mln. betrekking op overige departementen en € 0,065 mln. op derden.

Passiva

In verband met een dispuut met een derde partij is in 2017 een voorziening opgenomen van € 0,327 mln. Bij de uitkomst van dit dispuut zijn afspraken gemaakt over de toekomst en het was niet nodig om af te rekenen over voorgaande jaren. De voorziening kon zodoende vrijvallen.

In verband met van werk naar werk regeling met een medewerker zijn afspraken voor een outplacement gemaakt. Hierbij is een verplichting voor Justis ontstaan waarbij de omvang nog onzeker is. Om deze reden is een voorziening gevormd.

De niet opgenomen verlofdagen van € 0,7 mln. zijn onderdeel van de post «Overige schulden en overlopende passiva» op de balans.

Van de post Schulden bij het Rijk heeft € 0,7 mln. betrekking op het moederdepartement en € 2,6 mln. betrekking op andere ministeries.

Van de post Overige schulden en overlopende passiva heeft € 1,2 mln. betrekking op het moederdepartement, € 1,3 mln. betrekking op overige departementen en € 2,7 mln. betrekking op derden.

Eigen Vermogen

Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2016, 2017 en 2018 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 1,794 mln. De berekening van het maximale eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen).

Het onverdeelde saldo van baten en lasten over 2018 bedraagt € 3 mln. Na het toevoegen van € 1 mln. aan de exploitatiereserve resteert van het exploitatieresultaat 2018 nog € 2 mln. Laatstgenoemd bedrag dient uiterlijk bij de voorjaarsnota te worden afgeroomd door de eigenaar.

In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.

Tabel 10.5.9 Ontwikkeling eigen vermogen (bedragen x € 1.000)

Jaar

Omzet

Eigen vermogen

%

2018

37.808

3.802

10%

2017

34.925

2.100

6%

2016

34.882

5.914

17%

Onderstaand is een overzicht opgenomen van het Eigen Vermogen:

Tabel 10.5.10 Eigen vermogen (bedragen x € 1.000)
 

Exploitatiereserve

Onverdeeld resultaat

Totaal

Stand 01-01-2018

884

1.211

2.095

Onverdeeld resultaat 2017 (+/–)

859

– 859

0

Toevoeging door moederdepartement (+)

0

0

0

Storting aan moederdepartement (–/–)

– 900

– 352

– 1.252

Onverdeeld resultaat 2018 (+/–)

0

2.960

2.960

Stand 31-12-2018

842

2.960

3.802

De storting aan het moederdepartement in 2018 betreft de terugstorting van het deel van het exploitatieresultaat 2017 dat boven de maximumomvang van het eigen vermogen uitkwam (€ 0,4 mln.) en de afroming van € 0,9 mln. als bijdrage aan het tekort van J&V.

III. Kasstroomoverzicht
Tabel 10.5.11 Kasstroomoverzicht per 31 december 2018 (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en

vastgestelde begroting

   

(1)

(2)

3 = (2) – (1)

1

Rekening Courant RHB 1 januari 2018 +/+ stand depositorekeningen

1.646

10.419

8.773

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+)

35.979

56.036

20.057

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

– 35.979

– 54.924

– 18.945

2

Totaal operationele kasstroom

0

1.112

1.112

 

Totaal investeringen (–/–)

   

0

 

Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+)

   

0

3

Totaal investeringskasstroom

0

0

0

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

 

– 1.252

– 1.252

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+)

   

0

 

Aflossing op leningen (–/–)

   

0

 

Beroep op leenfaciliteit (+/+)

   

0

4

Totaal financieringskasstroom

0

– 1.252

– 1.252

5

Rekening-courant RHB 31 december 2018 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

1.646

10.279

8.633

De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft de terugstorting van het deel van het exploitatieresultaat 2017 dat boven de maximumomvang van het eigen vermogen uitkwam en de afroming van € 0,9 mln. als bijdrage aan het tekort van het Ministerie van Justitie & Veiligheid.

Daarnaast is de vroegtijdige afroming van € 9 mln. van het te behalen financieringsresultaat onderdeel van de operationele uitgaande kasstroom.

IV. Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Tabel 10.5.12 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2018
 

Realisatie

Begroting

Verschil

2015

2016

2017

2018

2018

2018

Risicomeldingen

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

1.346

1.394

1.241

1.888

1.100

788

Omzet* (x € 1.000)

3.607

 

Doorlooptijd

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

 
 

TIV

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

958

864

886

947

800

147

Omzet* (x € 1.000)

902

 

0

Doorlooptijd: % verstrekking A binnen 3 dagen

64%

56%

48%

89%

75%

0

Doorlooptijd: % verstrekking B binnen 4 weken

77%

79%

71%

99%

75%

0

Doorlooptijd: % verstrekking C binnen 6 weken en 4 maanden

99%

100%

100%

100%

95%

0

 

GSR

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

954

595

731

543

700

– 157

Omzet* (x € 1.000)

464

700

 

Doorlooptijd: % positieve beslissing binnen 8 w.

78%

96%

99%

96%

95%

0

Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 8 w.

n.v.t

n.v.t

83%

100%

95%

0

 

BIBOB

           

Tarief

€ 500,00

€ 700,00

€ 700,00

€ 700,00

€ 700,00

 

Volume

314

292

247

352

305

47

Omzet* (x € 1.000)

3.761

155

130

189

193

– 4

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

25%

55%

31%

24%

60%

0

Doorlooptijd: % binnen 12 weken

56%

88%

74%

53%

90%

0

 

Gratie

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

1.404

1.245

1.264

1.120

1.200

– 80

Omzet* (x € 1.000)

928

571

0

Doorlooptijd: % binnen 6 maanden

89%

87%

87%

84%

90%

0

 

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP)

           

Tarief (via gemeenten)

€ 30,05

€ 41,35

€ 41,35

€ 41,35

€ 41,35

 

Tarief (elektronisch)

€ 24,55

€ 33,85

€ 33,85

€ 33,85

€ 33,85

 

Volume

863.483

967.031

1.055.184

1.205.026

950.000

272.310

Omzet* (x € 1.000)

18.837

26.534

32.838

38.070

28.773

9.297

Doorlooptijd: % binnen 4 weken

100%

99%

100%

99%

95%

0

Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW

26%

63%

44%

16%

90%

– 1

 

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP)

           

Tarief

€ 147,50

€ 207,00

€ 207,00

€ 207,00

€ 207,00

 

Volume

5.705

5.377

6.022

5.013

5.100

– 87

Omzet* (x € 1.000)

818

1.140

1.247

1.018

1.056

– 38

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

100%

100%

100%

100%

95%

0

Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

95%

 
 

GVA

           

Tarief

€ 100,00

€ 75,00

€ 75,00

€ 75,00

€ 75,00

 

Volume

6.007

8.072

9.489

8.904

6.000

2.904

Omzet* (x € 1.000)

634

379

773

668

490

178

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

100%

100%

100%

100%

95%

0

Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

95%

n.v.t

             

Naamswijziging

           

Tarief

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

 

Volume

1.797

1.915

2.180

2.519

2.000

519

Omzet1 (x € 1.000)

1.043

1.115

1.341

1.522

1.144

378

Doorlooptijd: % binnen 20 weken

100%

100%

99%

99%

95%

0

 

WWM beroepen

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

113

108

127

89

120

– 31

Omzet1 (x € 1.000)

722

644

 

 

Doorlooptijd: % binnen 26 weken

98%

100%

96%

94%

95%

0

 

WWM ontheffingen

           

Tarief

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

 

Volume

343

364

323

366

360

6

Omzet1 (x € 1.000)

106

444

22

28

25

3

Doorlooptijd: % binnen 13 weken

97%

97%

96%

93%

95%

0

 

BOA (Buitengewone opsporingsambtenaren)

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

6.283

6.622

7.931

7.849

7.070

779

Omzet1 (x € 1.000)

894

614

0

Doorlooptijd: % verzoek art. 142 binnen 16 w.

100%

100%

100%

100%

95%

0

 

BOD (Bijzondere opsporingsdienst)

           

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

 

Volume

449

407

304

343

400

– 57

Omzet1 (x € 1.000)

19

101

 

0

Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken

100%

100%

100%

100%

95%

0

 

WPBR ondernemingen

           

Tarief

€ 600,00

€ 600,00

€ 600,00

€ 600,00

€ 600,00

 

Volume

771

726

767

859

850

9

Omzet1 (x € 1.000)

762

718

355

436

354

82

Doorlooptijd: % binnen 13 weken

99%

96%

98%

98%

95%

0

 

WPBR leidinggevenden

           

Tarief

€ 92,00

€ 92,00

€ 92,00

€ 92,00

€ 92,00

 

Volume

936

901

964

1.101

1.025

76

Omzet1 (x € 1.000)

312

379

70

95

75

20

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

95%

86%

96%

94%

95%

0

 

Continue screening

           

Volume2

5.504

194.657

195.316

225.659

195.000

30.659

Omzet1 (x € 1.000)

560

355

321

391

283

108

 

Dienst Justis – totaal

           

FTE- totaal (intern personeel)

230

233

242

252

242

10

Saldo baten en lasten in % van totale baten

6,0%

15,0%

20,0%

8,0%

0,0%

0

1

Omzet is tariefinkomsten van het aantal betaalde producten.

2

De realisatie t/m 2015 en begroting 2016 betreft het aantal hits; vanaf 2016 wordt het aantal deelnemers gemeten

Licence