Base description which applies to whole site

10.4 Nederlands Forensisch Instituut (NFI)

Het NFI draagt bij aan het artikelonderdeel 33.2 «Het bestrijden van criminaliteit door een effectief en doelmatig instrumentarium van opsporing en vervolging» door middel van het leveren van kwalitatief hoogstaand forensisch onderzoek aan de partners in de strafrechtketen. De drie kernproducten daarbij zijn het uitvoeren van onderzoek op overwegend technisch, medisch-biologisch en natuurwetenschappelijk terrein, het doen van onderzoek naar nieuwe methoden en technieken en het overdragen van kennis op het gebied van forensisch en wetenschappelijk onderzoek.

I. Staat van Baten en Lasten
Tabel 10.4.1 Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap NFI (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3 = 2 – 1)

Realisatie 2017

         

Baten

       

Omzet moederdepartement

70.727

72.213

1.486

70.785

Omzet overige departementen

500

818

318

172

Omzet derden

4.000

5.503

1.503

5.234

Rentebaten

22

0

– 22

0

Vrijval voorzieningen

0

752

752

661

Bijzondere baten

0

81

81

174

Totaal baten

75.249

79.367

4.118

77.026

         

Lasten

       

Apparaatkosten

48.339

58.075

9.736

57.709

– Personele kosten

44.800

51.163

6.363

51.479

Waarvan eigen personeel

42.200

43.804

1.604

42.333

Waarvan inhuur externen

2.600

7.346

4.746

9.192

Waarvan overige personele kosten

0

+13

+13

– 46

– Materiële kosten

3.539

6.912

3.373

6.230

Waarvan apparaat ICT

2.000

3.385

1.385

3.039

Waarvan bijdrage aan SSO's

539

448

– 91

405

Waarvan overige materiële kosten

1.000

3.079

2.079

2.786

Materiële programma kosten

22.860

17.940

– 4.920

16.164

Rentelasten

200

38

– 162

58

Afschrijvingskosten

3.850

3.487

– 363

3.551

– Materieel

3.850

3.487

– 363

3.551

Waarvan apparaat ICT

0

 

0

 

– Immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

0

2.545

2.545

1.179

– Dotaties voorzieningen

0

2.490

2.490

316

– Bijzondere lasten

 

55

55

863

Totaal lasten

75.249

82.085

6.836

78.661

         

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

– 2.718

– 2.718

– 1.635

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

– 2.718

– 2.718

– 1.635

Het saldo van lasten en baten is € 2,7 mln. negatief. Het resultaat kan als volgt worden verklaard:

Baten

De baten bedragen circa € 4,1 mln. meer dan begroot. Dit komt met name door een hogere omzet moederdepartement (€ 1,5 mln.), een hogere omzet derden (€ 1,5 mln.) en een vrijval bij de voorzieningen (€ 0,8 mln.).

Lasten

De lasten bedragen € 6,8 mln. meer dan begroot. Dit kan als volgt worden gespecificeerd:

  • De personele kosten vallen € 6,4 mln. hoger uit (€ 1,6 mln. eigen personeel met name als gevolg van loonbijstelling en € 4,7 mln. extra inhuur als gevolg van inzet op productie (SLA en omzet derden), het cultuurtraject/management en versterking van de bedrijfsvoering.

  • De materiёle kosten zijn € 3,4 mln. hoger terwijl de materiële programma kosten (labkosten) € 4,9 mln. lager zijn. In de oorspronkelijke begroting van de materiële kosten is geen rekening gehouden met een herrubricering in de kostenposten.

  • € 2,5 mln. dotatie aan de voorzieningen, met name de voorziening personele verplichting reorganisatie en voorziening vaststellingsovereenkomst en wachtgelden.

II. Balans
Tabel 10.4.2 Balans per 31 december 2018 (bedragen x € 1.000)
 

31-12-2018

31-12-2017

Activa

   

Vaste activa

9.564

8.709

Immateriële activa

0

0

Materiële vaste activa

9.564

8.709

– Grond en gebouwen

376

41

– Installaties en inventarissen

8.113

7.117

– Projecten in uitvoering

   

– Overige materiële vaste activa

1.075

1.551

Vlottende Activa

9.000

10.806

– Voorraden en onderhanden projecten

0

129

– Debiteuren

1.441

1.754

– Overige vorderingen en overlopende activa

2.094

2.132

– Liquide middelen

5.465

6.791

Totaal Activa

18.564

19.515

     

Passiva

   

Eigen vermogen

– 2.262

456

– Exploitatiereserve

456

2.091

– Onverdeeld resultaat

– 2.718

– 1.635

Voorzieningen

2.688

1.503

Langlopende schulden

5.764

3.606

– Leningen bij het Ministerie van Financiën

5.764

3.606

Kortlopende schulden

12.374

13.950

– Crediteuren

2.367

2.420

– Schulden bij het Rijk

0

0

– Belastingen en premies sociale lasten

126

26

– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

2.190

3.426

– Overige schulden en overlopende passiva

7.691

8.078

Totaal Passiva

18.564

19.515

Activa

In onderstaand overzicht is voor de posten Debiteuren, Overige vorderingen en overlopende activa aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2018 vorderingen betreft tussen het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).

Tabel 10.4.3 Debiteuren, overige vorderingen, overlopende activa (bedragen x € 1.000)
 

Moeder-

departement

Andere

Ministeries

Derden

(buiten het rijk)

Totaal

Debiteuren

102

384

1.483

1.969

Overige vorderingen en overlopende activa

480

283

1.331

2.094

Totaal

582

667

2.814

4.063

Passiva

In onderstaand overzicht is voor de posten Crediteuren, Overige schulden en overlopende passiva aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2018 schulden betreft tussen: het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).

Tabel 10.4.4 Crediteuren en kortlopende schulden (bedragen x € 1.000)
 

Moeder-

departement

Andere

Ministeries

Derden

(buiten het rijk)

Totaal

Crediteuren

0

226

2.005

2.231

Overige schulden en overlopende passiva

1.334

147

6.210

7.691

Totaal

1.334

373

8.215

9.922

In onderstaand overzicht is het verloop van de voorziening nader toegelicht.

Tabel 10.4.5 Voorzieningen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving voorziening

Stand per

1-1-2018

Vrijval

in 2018

Dotatie

in 2018

Onttrekking

in 2018

Stand per

31-12-2018

Voorziening personele verplichtingen reorganisatie

973

577

519

281

634

Voorziening vaststellingsovereenkomst en wachtgelden

530

114

1.830

192

2.054

Totaal

1.503

691

2.349

473

2.688

In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.

Tabel 10.4.6 Ontwikkeling eigen vermogen (bedragen x € 1.000)
 

2018

2017

2016

Omzet

78.534

76.191

95.457

Plafond eigen vermogen

4.169

4.196

3.127

Eigen vermogen

– 2.262

456

3.127

Eigen vermogen als percentage van omzet

– 3%

1%

– 3%

Uiterlijk bij de eerste suppletoire begrotingswet wordt het negatief eigen vermogen tot minimaal nihil aangevuld.

III. Kasstroomoverzicht
Tabel 10.4.7 Kasstroomoverzicht over 2018 (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en

vastgestelde begroting

   

(1)

(2)

3 = (2) – (1)

1

Rekening Courant RHB 1 januari 2018 +/+ stand depositorekeningen

9.160

6.791

2.369

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+/+)

75.227

78.928

3.701

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

– 71.377

– 76.833

– 5.456

2

Totaal operationele kasstroom

3.850

2.095

1.755

 

Totaal investeringen (–/–)

– 3.000

– 4.599

1.599

 

Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+)

0

257

– 257

3

Totaal investeringskasstroom

– 3.000

– 4.342

1.342

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

0

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+)

0

0

0

 

Aflossing op leningen (–/–)

– 3.850

– 3.426

– 424

 

Beroep op leenfaciliteit (+/+)

0

4.348

– 4.348

4

Totaal financieringskasstroom

– 3.850

922

– 4.772

5

Rekening-courant RHB 31 december 2018 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

6.160

5.466

694

Operationele kasstroom

Het verschil kan verklaard worden door het negatieve exploitatieresultaat.

Investeringskasstroom

In 2018 bleken meer investeringen nodig, de investeringen in 2018 zijn daarom hoger dan begroot.De investeringen betreffen met name laboratoriumapparatuur, verbouwingen en voertuigen voor onderzoek op plaats delict

Financieringskasstroom

In 2018 zijn de investeringen gefinancierd met afgeroepen leningen, dit is toentertijd niet in de begroting opgenomen. Tevens is er afgelost op de lopende leningen, dit bedrag is lager dan begroot.

Tabel 10.4.8 Investeringen (bedragen x € 1.000)

Activum

Afschrijvingstermijn

Bedrag

Installaties en inventaris

5–10 jaar

3.598

Overige materiële vaste activa

2–5 jaar

627

Grond en gebouwen

30 à 50 jaar

374

Totaal

 

4.599

IV. Doelmatigheidsindicatoren
Tabel 10.4.9 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2018
 

NFI productie K1

             
 

Productgroep

 

Instroom

Capaciteit

Uitstroom

Verschil Uitstroom en capaciteit

Realisatie gemiddelde levertijd

Norm levertijd 2018

% op tijd

BDE

Bijzondere Dienstverlening en Expertise

in producten

5.621

4.745

6.014

1.269

38

69%

BiS

Biologische Sporen

in producten

46.301

50.253

46.698

– 3.555

17

88%

   

in uren

85

480

79

– 401

 

CFS

Chemische en Fysische Sporen

in producten

13.877

17.132

13.578

– 3.554

16

93%

DBS

Digitale en Biometrische Sporen

in producten

1.003

1.065

1.007

– 58

37

89%

   

in uren

13.570

14.695

14.172

– 523

 

NFI

totaal

in producten

66.802

73.195

67.297

– 5.898

19

15

87%

   

in uren

13.655

15.175

14.251

– 924

     

De productie is hoger dan de instroom, dat betekent dat er achterstanden zijn weggewerkt. De lagere instroom dan de capaciteit zit onder meer bij de divisie Biologische Sporen. Een van de hoog volume DNA-producten bij BIS heeft al enkele jaren een lagere instroom. In 2019 zijn de afspraken met het OM/politie in de Service Level Agreement/SLA hierop aangepast. Daarnaast is de lagere instroom dan de capaciteit bij de divisie Chemische en Fysische Sporen veroorzaakt door een vertraging in de uitrol van NFIdent. De instroom en de productie bij Bijzondere Dienstverlening en Expertise zijn aanzienlijk hoger dan afgesproken.

Voor het NFI totaal bedraagt de gemiddelde gerealiseerde levertijd 19 dagen, deze ligt hiermee boven de norm van 15 dagen. Het percentage onderzoeksrapporten dat geleverd is binnen de genormeerde levertijd bedraagt 87%. Hiermee is de norm van 95% niet gehaald. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een nieuwe werkwijze, personele en technische problemen bij het product HBS003 (High Volume Crimes)/BIS in de eerste helft van 2018. Daarnaast heeft bij de divisie Bijzondere Dienstverlening en Expertise de hogere instroom en uitstroom dan de capaciteit geleid tot langere doorlooptijden.

Licence