Base description which applies to whole site

13. Jaarverantwoording agentschap FMHaaglanden (FMH) per 31 december 2019

Inleiding

FMHaaglanden (FMH) is de professionele dienstverlener voor Rijksorganisaties in de Haagse regio. FMH levert werkplekken met faciliteiten die het mogelijk maken dat mensen comfortabel kunnen werken, met aandacht voor service in nabijheid, klanttevredenheid en eenvoud in bekostiging en aansturing. Alle dienstverlening wordt door FMH gecontracteerd en geregisseerd en in samenhang op en rond de werkomgeving aangeboden.

In 2019 heeft FMH dienstverlening voor kerndepartementen (uitgezonderd het Ministerie van Algemene Zaken en Defensie) geleverd, en diverse Rijksorganisaties in de regio Den Haag. Voor het Ministerie van Financiën levert FMH alleen personenvervoer. FMH is naast dienstverlener ook regievoerder en heeft met de implementatie van Design Build Maintain Operate (DBFMO)-contracten op de panden Bezuidenhoutseweg 30 en Rijnstraat 8 een hybride karakter gekregen.

Producten en diensten

FMH verzorgt producten en diensten zoals: vergaderservices en catering, inrichting van werkplekken, verhuizingen, post en reprografie, kantoorartikelen, schoonmaak, vervoer, gebouwbeheer en onderhoud, verbouwingen, telefonie, veiligheid, receptiediensten en advisering.

Levert FMH een product niet rechtstreeks zelf aan de klant, dan zorgt het voor de benodigde contractuele afspraken met markt- of Rijkstoeleveranciers.

Speerpunten 2019

Veranderingen verzorgingsgebied

In 2019 is FMH actief betrokken geweest bij de uitvoering van diverse masterplanprojecten waarvan het Directoraat-generaal Overheidsorganisatie (DGOO) opdrachtgever is.

De verhuizing van de Raad voor de Kinderbescherming en Algemene Zaken naar het Alexanderveld is afgerond.

Als onderdeel van het masterplan ‘Haagse schuif’ is het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) verhuisd vanaf de Turfmarkt naar de Koningskade en heeft een herschikking plaatsgevonden op het Beatrixpark.

Vormgeven en intensiveren samenwerking en partnerschap

Binnen het Directoraat-generaal Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk (DGVBR) is verder gewerkt aan voorstellen om de klantnabijheid op operationeel, tactisch en strategisch niveau beter en in verbinding te organiseren. Het gaat hierbij om het vormgeven van een gestroomlijnd proces van integrale dienstverlening waarin de klanten en hun primaire proces centraal staan.

Naast de samenwerking binnen DGVBR heeft FMH samen met Belastingdienst, Dienst Justitiële Inrichtingen en Rijkswaterstaat als concerndienstverleners in het Landelijk Facilitair Management Overleg (LFMO) de ambitie voor de komende jaren nader uitgewerkt. Het LFMO streeft naar een integrale aanpak, die de Rijksambtenaar optimaal ontzorgt en bijdraagt aan de positionering van het Rijk als aantrekkelijke werkgever.

Staat van baten en lasten

Tabel 52 Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap FMHaaglanden 2019 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(4) Realisatie t-1

Baten

    

Omzet

122.438

135.286

12.848

127.994

Omzet moederdepartement

83.111

86.815

3.704

87.066

Omzet overige departementen

36.208

44.920

8.712

38.042

Omzet derden

3.119

3.551

432

2.886

Vrijval voorzieningen

0

0

0

5

Bijzondere baten

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

Totaal baten

122.438

135.286

12.848

127.999

     

Lasten

    

Apparaatskosten

115.336

128.643

13.307

118.422

Personele kosten

39.263

40.469

1.206

38.389

Waarvan eigen personeel

35.466

35.592

125

33.552

Waarvan inhuur externen

3.796

4.877

1.081

4.837

Waarvan overige personele kosten

0

0

0

0

Materiële kosten

76.073

88.174

12.101

80.033

Waarvan apparaat ICT

61

45

‒ 16

40

Waarvan bijdrage aan SSO's

47.383

60.831

13.448

55.338

Waarvan overige materiële kosten

28.629

27.298

‒ 1.331

24.654

Rentelasten

341

242

‒ 99

282

Afschrijvingskosten

6.761

5.840

‒ 921

5.621

Materieel

6.761

5.840

‒ 921

5.621

Waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

Immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

0

0

0

0

Dotaties voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

122.438

134.725

12.287

124.325

     

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

561

561

3.674

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

561

561

3.674

Toelichting

Omzet

In de onderstaande tabel is de omzet van het moederdepartement nader uitgesplitst:

Tabel 53 Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)

Omzet moederdepartement

 

86.815

Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten

 

86.815

- Generiek

 

81.929

- Specifiek

 

4.886

Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement

 

0

De toename van de omzet moederdepartement wordt met name veroorzaakt door een stijging in dienstverlening en uitbreiding (of verschuiving) van het aantal werkplekken door intensiveringen. Een ander deel is het gevolg van nieuwe dienstverlening zoals Rijksbrede kunstvoorziening en kunstadvies.

De omzet overige departementen is als volgt onderverdeeld:

Tabel 54 Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)

Departementen

2019

AZ

61

BZ

14.376

DEF

398

Eerste Kamer

128

EZK

3.131

FIN

1.419

IenW

14.778

JenV

8.957

OCW

651

SZW

218

VWS

804

Totaal

44.920

De toename bij de overige departementen heeft betrekking op de doorbelasting van de verzoeken tot wijziging (VTW’s) Rijnstraat 8 uit de realisatiefase. Daarnaast zijn de verzoeken tot de wijziging uit de exploitatiefase meer dan aanvankelijk ingeschat.

De omzet derden heeft met name betrekking op de facilitaire dienstverlening die geleverd wordt aan de Kansspelautoriteit, Centraal Orgaan opvang asielzoekers en Autoriteit Persoonsgegevens.

De baten kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Tabel 55 Specificatie omzet (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

(1) vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Productgroepen

   

Generiek

109.107

108.986

‒ 121

Specifiek

13.331

26.206

12.875

Overige opbrengsten

0

94

94

Totaal

122.438

135.286

12.848

    

Vrijval voorzieningen

0

0

0

    

Rentebaten

0

0

0

    

Bijzondere baten

0

0

0

    

Totaal baten

122.438

135.286

12.848

Generiek

De Productgroep Generiek is een afgesproken pakket producten en diensten dat wordt afgenomen waarvoor een vaste prijs per vaste verrekeneenheid wordt betaald. De prijs (p) en hoeveelheid (q) staan gedurende het jaar vast. Bij substantiële wijzigingen in de dienstverlening zijn aanpassingen gedurende het jaar mogelijk.

De standaard dienstverlening in de DBFMO-panden die wordt geleverd door de consortia is ook verantwoord onder generieke dienstverlening.

Specifiek

De productgroep Specifiek heeft betrekking op producten en diensten waarvoor de opdrachtgever afhankelijk van de afgenomen hoeveelheid, een prijs per product/dienst betaalt (onder andere catering) en/of producten en diensten waarover tussen opdrachtgever en opdrachtnemer aparte afspraken worden gemaakt (onder andere uitvoering van maatwerkprojecten).

De toename van de specifieke dienstverlening heeft betrekking op de doorbelasting van de VTW’s Rijnstraat 8 uit de realisatiefase. Daarnaast zijn de verzoeken tot de wijziging uit de exploitatiefase meer dan aanvankelijk ingeschat.

Overige opbrengsten

De overige opbrengsten hebben betrekking op de verkoop van roerende zaken.

Personele kosten

De hogere personele kosten zijn met name het gevolg van een toename in facilitaire dienstverlening. Als gevolg van structureel meer dienstverlening heeft FMH aanpassingen in de organisatie en formatie doorgevoerd. De invulling van vacatures verliep moeizamer dan verwacht waardoor er tijdelijk gebruik is gemaakt van externe inhuur om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen.

Materiële kosten

De toename van de materiële kosten is het gevolg van een toename in de facilitaire dienstverlening.

De toename van de post bijdrage aan SSO’s (Shared Service Organisaties) heeft betrekking op de doorbelasting van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) voor de dienstverlening op de DBFMO-panden. Daarnaast is de toename het gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van de Rijksschoonmaakorganisatie binnen het verzorgingsgebied van FMH.

Rentelasten

De lagere rentelasten zijn het gevolg van de aflossing van de oudere leningen waar het rentepercentage relatief hoog is en nieuwe leningen waarbij het rentepercentage bijna nihil is.

Afschrijvingskosten

De lagere afschrijvingskosten ten opzichte van de begroting zijn het gevolg van een verschuiving van de investeringen in audiovisuele middelen (AV-middelen) naar volgend jaar.

Saldo van baten en lasten

FMH heeft in 2019 meer dienstverlening geleverd. De toename in de dienstverlening is ook de oorzaak van de toename in omzet en kosten. De kosten laten echter een beperktere stijging zien door lagere afschrijvingslasten. Dit heeft geresulteerd in een positief resultaat van bijna € 0,6 mln.

Balans

Tabel 56 Balans per 31 december 2019 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2019

Balans 2018

Activa

  

Vaste activa

24.086

25.313

Immateriële vaste activa

0

0

Materiële vaste activa

24.086

25.313

Grond en gebouwen

0

0

Installaties en inventarissen

23.008

24.963

Projecten in uitvoering

682

0

Overige materiële vaste activa

396

351

Vlottende activa

32.052

35.808

Voorraden en onderhanden projecten

0

0

Vorderingen

9.470

23.210

Debiteuren

3.549

12.234

Overige vorderingen en overlopende activa

5.921

10.976

Liquide middelen

22.582

12.598

Totaal activa

56.138

61.121

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

6.636

9.694

Exploitatiereserve

6.075

6.020

Onverdeeld resultaat

561

3.674

Voorzieningen

0

0

Langlopende schulden

19.848

20.770

Leningen bij het Ministerie van Financiën

19.848

20.770

Kortlopende schulden

29.654

30.657

Crediteuren

3.725

3.190

Schulden bij het Rijk

0

0

Belastingen en premies sociale lasten

0

0

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

5.279

4.868

Overige schulden en overlopende passiva

20.650

22.599

Totaal passiva

56.138

61.121

Toelichting

Materiële vaste activa

De investeringen hebben betrekking op het vervangen van meubilair en van de AV-voorzieningen.

De post ‘projecten in uitvoering’ betreft het vervangen van de AV-voorzieningen op twee locaties. De oplevering voor beide locaties vindt in 2020 plaats.

Vorderingen

Debiteuren

De post debiteuren bestaat uit: moederdepartement (€ 0,2 mln.), overige departementen (€ 3,1 mln.) en derden (€ 0,2 mln.).

De daling heeft betrekking op de dienstverlening leegstandsbeheer die door het RVB is voldaan.

Overige vorderingen en overlopende activa

De post overige vorderingen en overlopende activa bestaat uit vooruit ontvangen en vooruitbetaalde facturen (€ 0,2 mln.), nog te factureren bedragen (€ 2,9 mln.) en onderhanden werk (€ 2,8 mln.).

Het aandeel van het moederdepartement in de overige vorderingen en overlopende activa is € 3,2 mln., van overige departementen € 2,5 mln. en van derden € 0,2 mln.

Eigen vermogen

De Regeling Agentschappen stelt dat het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap gebonden is aan een maximum van 5% van de gemiddelde jaaromzet over de afgelopen 3 jaar.

FMH mag hierdoor een maximum eigen vermogen hebben van € 6,4 mln. Het eigen vermogen ultimo 2019 komt uit op € 6,6 mln. en is € 0,2 mln. hoger dan de maximumomvang. Het surplus op het eigen vermogen zal bij voorjaarsnota 2020 worden afgeroomd door de eigenaar.

Het surplus over 2018 (€ 3,6 mln.) heeft FMH in 2019 afgedragen aan de eigenaar.

Kortlopende schulden

Crediteuren

Het aandeel in de crediteuren van het moederdepartement is € 1,4 mln., van overige departementen € 0,8 mln. en van derden € 1,5 mln.

Overige schulden en overlopende passiva

Onder de post overige schulden en overlopende passiva zijn alle bedragen opgenomen die (kortlopend) verschuldigd zijn per 31 december 2019 en die niet verantwoord zijn onder de crediteuren.

Het aandeel van het moederdepartement in de overige verplichtingen en overlopende passiva is € 14,4 mln., van overige departementen € 7,9 mln. en derden € 3,7 mln.

Kasstroomoverzicht

Tabel 57 Kasstroomoverzicht over 2019 (bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2019 + stand depositorekeningen

16.973

12.598

‒ 4.375

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

122.438

150.844

28.406

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 115.677

‒ 132.129

‒ 16.452

2.

Totaal operationele kasstroom

6.761

18.715

11.954

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 9.100

‒ 4.625

4.475

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

12

12

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 9.100

‒ 4.613

4.487

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

‒ 3.619

‒ 3.619

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 6.962

‒ 4.868

2.094

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

9.100

4.357

‒ 4.743

4.

Totaal financieringskasstroom

2.138

‒ 4.130

‒ 6.268

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2019 + stand depositorekeningen  (=1+2+3+4), de maximale roodstand is 0,5 miljoen €.

16.772

22.570

5.798

Toelichting

Operationele kasstroom

De hogere ontvangsten zijn enerzijds het gevolg van meer dienstverlening die in 2019 is geleverd en anderzijds door dienstverlening uit voorgaande jaren die in 2019 is voldaan.

Investeringskasstroom

De investeringen hebben met name betrekking op de aanschaf van meubilair.

Financieringsstroom

De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft de afroming van het eigen vermogen vanwege het overschrijden van het toegestane maximum van het eigen vermogen in 2018.

Het beroep op de leenfaciliteit is lager doordat de investeringen in AV-voorzieningen zijn verschoven naar volgend jaar.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren

Tabel 58 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2019

Omschrijving generiek deel

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Vastgestelde begroting

 

2016

2017

2018

2019

2019

Verloop tarieven generieke dienstverlening

100%

100%

ntb

Omzet per productgroep (pxq)

115.165

121.362

127.994

135.286

122.438

Generiek

97.639

108.155

109.345

108.986

109.107

Specifiek

15.651

13.106

18.856

26.206

13.331

Overig

1.875

101

‒ 207

94

0

      

Saldo van baten en lasten (%)

6,2%

1,2%

2,9%

0,4%

0,0%

      

Personele kosten als % van de totale kosten

32,0%

30,0%

30,9%

30,0%

32,1%

Materiële kosten als % van de totale kosten

68,0%

70,0%

69,1%

70,0%

67,9%

      

Apparaatskosten (in €)

44.111

45.077

47.907

49.862

48.392

Klanttevredenheid

nvt

nvt

Tevreden

nvt

nvt

Tevredenheid specifieke dienstverlening (maatwerk)

8

7,7

7,7

9,3

7

Medewerkerstevredenheid

Tevreden

nvt

Tevreden

nvt

nvt

Fte-totaal (excl. Externe inhuur)

439

451

476

472

492

Toelichting

Verloop tarieven generieke dienstverlening

De eigenaar heeft met FMH een jaarlijkse efficiencytaakstelling op het apparaat afgesproken van 1,5%. FMH heeft deze taakstelling verwerkt in de tarieven.

Door wijzigingen in het verzorgingsgebied en dienstverlening is zowel prijs als de afname van dienstverlening (uitbreiding werkplekken en uitbreiding/intensivering van de te leveren producten/diensten) in 2019 gewijzigd. Een vergelijking met voorgaande jaren geeft een vertekend beeld.

Omzet per productgroep

De toename van de specifieke dienstverlening heeft betrekking op de doorbelasting van de VTW’s Rijnstraat 8 uit de realisatiefase. Daarnaast zijn de verzoeken tot de wijziging uit de exploitatiefase meer dan aanvankelijk ingeschat.

Tevredenheid maatwerk

Na de afronding van een project wordt een evaluatieformulier naar de klant gestuurd. De klant waardeert de uitvoering van maatwerkprojecten gemiddeld met een 9,3. Dit ligt ruim boven de streefwaarde (7,0).

Fte-totaal (excl. externe inhuur)

De lagere ambtelijke bezetting is het gevolg van moeilijk vervulbare vacatures waardoor er tijdelijk gebruik is gemaakt van externe inhuur om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen.

Licence