Base description which applies to whole site

11. Saldibalans

De saldibalans per 31 december 2020 geeft de financiële posten weer die bij de afsluiting van de begrotingsboekhouding aan het einde van 2020 bestonden en meegenomen worden naar volgende begrotingsjaren.

Tabel 114 Saldibalans per 31 december 2020 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (bedragen x € 1.000)

Activa

 

31-12-2020

31-12-2019

 

Passiva

 

31-12-2020

31-12-2019

Intra-comptabele posten

  

Intra-comptabele posten

  

01

Uitgaven ten laste van de begroting

14.382.225

13.662.268

02

Ontvangsten ten gunste van de begroting

1.243.851

1.645.509

03

Liquide middelen

73

52

    

04

Rekening Courant RHB

  

04a

Rekening Courant RHB

12.278.287

11.297.779

05

Rekening Courant RHB Begrotingsreserve

53.725

12.225

05a

Begrotingsreserves

53.725

12.225

06

Vorderingen buiten begrotingsverband

52.013

42.973

07

Schulden buiten begrotingsverband

912.173

762.004

        

Subtotaal intra-comptabel

14.488.036

13.717.518

Subtotaal intra-comptabel

14.488.036

13.717.518

        

Extra-comptabele posten

  

Extra-comptabele posten

  

09

Openstaande Rechten

11.864

12.789

09a

Tegenrekening openstaande rechten

11.864

12.789

10

Vorderingen

1.450.924

1.422.074

10a

Tegenrekening vorderingen

1.450.924

1.422.074

11a

Tegenrekening schulden

  

11

Schulden

  

12

Voorschotten

2.867.477

2.397.004

12a

Tegenrekening voorschotten

2.867.477

2.397.004

13a

Tegenrekening garantieverplichtingen

2.363.455

2.368.295

13

Garantieverplichtingen

2.363.455

2.368.295

14a

Tegenrekening andere verplichtingen

1.370.798

1.370.844

14

Andere verplichtingen

1.370.798

1.370.844

        

Subtotaal extra-comptabel

8.064.518

7.571.006

Subtotaal extra-comptabel

8.064.518

7.571.006

        

Overall Totaal

22.552.554

21.288.524

  

22.552.554

21.288.524

Hieronder worden de onderdelen van de saldibalans nader toegelicht. De cijfers die tussen haken achter de tabeltitels staan, verwijzen naar de desbetreffende post op de saldibalans.

Tabel 115 Begrotingsuitgaven (1) (bedragen x € 1.000)
 

2020

2019

Uitgaven ten laste van de begroting 2020

14.382.225

 

Uitgaven ten laste van de begroting 2019

 

13.662.268

Totaal

14.382.225

13.662.268

Tabel 116 Begrotingsontvangsten (2) (bedragen x € 1.000)
 

2020

2019

Ontvangsten ten gunste van de begroting 2020

1.243.851

 

Ontvangsten ten gunste van de begroting 2019

 

1.645.509

Totaal

1.243.851

1.645.509

Onder de post uitgaven en ontvangsten ten laste van de begroting zijn de gerealiseerde begrotingsuitgaven en -ontvangsten van het jaar 2020 opgenomen waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Staten-Generaal is goedgekeurd. De toelichtingen op de uitgaven en ontvangen vinden plaats in het Jaarverslag onder de beleidsartikelen en niet beleidsartikelen.

Tabel 117 Liquide middelen (3) (bedragen x € 1.000)
 

2020

2019

Kas

73

52

Saldo liquide middelen

73

52

De post liquide middelen is opgebouwd uit de contante gelden die aanwezig zijn in de kluizen van de kasbeheerders. De saldi per 31/12/2020 bestaan uit voornamelijk uit de kassen bij de Griffie (€ 53.747) en Dienst Terugkeer & Vertrek (€ 18.090). De kas bij Griffie wordt vooral gebruikt voor de contante betalingen van cliënten voor rechtszaken.

Tabel 118 Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding (4 en 4a) (bedragen x € 1.000)
 

2020

2019

Rekening-courant RHB

12.278.287

11.297.779

Totaal

12.278.287

11.297.779

Het saldo van deze post geeft de financiële verhouding met de schatkist van het Rijk geadministreerd weer. Dit saldo sluit aan met het laatst verstuurde saldobiljet van de Rijkshoofdboekhouding (RHB) van het Ministerie van Financiën (MvF).

Tabel 119 Begrotingsreserve (5 en 5a) (bedragen x € 1.000)

Naam begrotingsreserve

Saldo 31-12-2019

Toevoeging

Onttrekking

Saldo 31-12-2020

Artikel

Asielreserve

12.225

53.700

12.200

53.725

37

Voor onderbouwing en nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op artikel 37, paragraaf asielreserve.

Tabel 120 Vorderingen buiten begrotingsverband (6) (bedragen x € 1.000)
 

2020

2019

Terwee

46.611

37.668

Door te belasten uitgaven

1.816

1.907

Salaris- en studievoorschotten

3.586

3.398

Totaal

52.013

42.973

Terwee

Wet Terwee maakt het voor slachtoffers van een misdrijf mogelijk om zich met een vordering tot schadevergoeding te voegen in het strafproces om op die manier een schadevergoeding te krijgen tegen de dader in plaats van een civiele vordering te starten. De stijging ten opzichte van 2019 wordt veroorzaakt door de invoering van de USB wetgeving. Hierbij wordt het voorschot niet meer afgedaan nadat vervangende hechtenis/gijzeling is toegepast bij schadevergoedingsmaatregelen. Gevolg is dat het voorschot niet ten laste van de begroting wordt geboekt, maar dat het voorschot open blijft staan totdat de dader is overleden of nadat de nieuwe expiratietermijn is verstreken.

Door te belasten uitgaven

De saldi van de vergelijkende jaren zijn nagenoeg gelijk.

Salaris- en studievoorschotten

Op deze rekeningen worden naast de centrale studievoorschotten JenV breed ook de salarisvoorschotten verantwoord die door de decentrale diensten zijn verstrekt. Het verstrekte voorschot wordt vervolgens op het salaris van de medewerker ingehouden. De lichte stijging wordt veroorzaakt doordat er minder voorschotten worden afgerekend en er anderzijds ook meer voorschotten worden verstrekt.

Tabel 121 Schulden buiten begrotingsverband (7) (bedragen x € 1.000)
 

2020

2019

Afdracht sociale lasten

135.317

57.434

EU subsidies

50.925

21.920

Door te belasten agentschappen en RvdR via RHB MvF

51.234

36.654

Geïnde bedragen voor bestuursorganen door CJIB

203.215

212.227

Af te wikkelen proceskosten

199

195

Strafrechtelijk beslag OM

168.073

132.591

Conservatoir beslag OM

261.332

266.642

Diversen OM

33.415

25.738

Gedeponeerde geldsommen

6.139

6.665

Overig

2.324

1.938

Totaal

912.173

762.004

Af te dragen sociale lasten

Dit betreft de afdrachten aan de belastingdienst, UWV en Loyalis over de maand december 2020. Deze zijn voldaan in januari 2021. De stijging bij de afdracht loonheffing is grotendeels veroorzaakt door de uitbetaling van IKB wat dit jaar voor het eerst geïntroduceerd is.

EU subsidies

De stijging van de EU subsidies ( totaal € 29 mln.) betreffen meerdere DG’s. Ten eerste een stijging bij DG Migratie van € 26,0 mln. Deze stijging betreft toevoegingen vanuit de EU op bestaande fondsen (€ 22,6 mln.) en het starten van nieuwe projecten (€ 3,4 mln.). Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) heeft aanvullende voorschotten voor bestaande projecten (+€ 5.3 mln.). Daarnaast zijn er diverse afrekeningen bij overige EU subsidies.

Door te belasten agentschappen/Raad voor de rechtspraak (via RHB MvF)

Deze financiële rekeningen worden gebruikt om maandelijks de diverse uitgaven met de agentschappen en de Raad voor de rechtspraak af te rekenen met een rijksbetaalstuk door tussenkomst van de RHB.

Geïnde bedragen voor bestuursorganen door CJIB

Het saldo betreft voornamelijk ontvangen betalingen op vorderingen die het CJIB voor bestuursorganen onder andere Centraal AdministratieKantoor (CAK) en Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid incasseert en nog moet worden doorgestort. De CAK zaken betreffen ongeveer 95% van de inningen voor bestuursorganen. Er is in 2020 een dalende instroom aan CAK zaken.

Af te wikkelen proceskosten Griffie

Deze rekening geeft het saldo weer van de proceskosten die nog met partijen moet worden afgerekend.

Strafrechtelijk- en Conservatoir beslag

Het creditsaldo op deze rekeningen wordt gevormd door de gelden waarop beslag is gelegd. Het verschil tussen boekjaar 2019 en 2020 ontstaat door de variabiliteit van de in beslaggenomen gelden. De beslaglegging op gelden is in 2020 wederom gestegen.

Diversen OM

Bedragen die in het kader van het «vrijlaten op borg-tocht» van een verdachte zijn ontvangen, worden op deze rekening verantwoord. Daarnaast wordt op deze rekening onder meer het saldo beheerd van de van het Ministerie van Financiën ontvangen profijt-rente. Het betreft de rente over de in beslaggenomen gelden waarover door de rechter in de desbetreffende zaak of door het Openbaar Ministerie nog geen beslissing is genomen. De toename is te verklaren doordat de profijtrente over 2019 in 2020 is toegekend.

Gedeponeerde geldsommen

Betreft ontvangsten van partijen in rechtszaken waarvan de rechter een deskundigenonderzoek heeft gelast. De kosten van het deskundigenonderzoek worden hiermee gefinancierd.

Tabel 122 Openstaande Rechten (9 en 9a) (bedragen x € 1.000)
 

2020

2019

Ontnemingsmaatregelen

9.591

10.653

Schikkingen en transacties

93

98

Profijtrente

2.180

2.038

Totaal

11.864

12.789

De openstaande rechten binnen het Openbaar Ministerie bestaan uit drie categorieën. Namelijk openstaand recht inzake ontnemingsmaatregelen, schikkingen & transacties en profijtrente. Voor 2020 is het aantal zaken waarbij openstaand recht verbandhoudend met geldelijke zaken bestaat opgenomen in de bedrijfsvoeringsparagraaf. Van 2021 zal het openstaand recht voor deze zaken in de saldibalans worden opgenomen.

Tabel 123 Vorderingen (10 en 10a) (bedragen x € 1.000)
 

2020

2019

Vorderingen binnen begrotingsverband

1.450.924

1.422.074

Totaal

1.450.924

1.422.074

Tabel 124 Vorderingen onderscheiden naar organisatieonderdeel (10 en 10a) (bedragen x € 1.000)
 

2020

2019

Bestuursdepartement

15.704

10.826

Raad voor de Kinderbescherming

69

178

Openbaar Ministerie

7.643

6.418

JustID

543

813

Griffie

18.253

18.887

CJIB

1.408.527

1.384.952

Schadefonds Geweldsmisdrijven

185

0

Totaal

1.450.924

1.422.074

De vorderingen bij het Bestuursdepartement (BD), Openbaar Ministerie (OM) en CJIB vertonen een stijgende lijn ten opzichte van 2019. Bij BD betreft het een vordering aan Nationale Politie van € 4,5 mln. die per 31.12.2020 nog open staat. De stijging bij OM wordt veroorzaakt door twee geregistreerde posten eind december 2020 van € 5,7 mln. De toename bij het CJIB is voor 4 categorieën te benoemen:

  • WAHV: +4%, instroom is afgenomen als gevolg van de maatregelen inzake de coronacrisis. Daarnaast worden meer betalingsregelingen toegekend, waardoor verhogingen achterwege blijven.

  • Boetevonnissen: ‒ 25%, in 2020 is een correctie toegepast van € 10 mln. i.v.m. het niet meer opnemen van de niet executeerbare vonnissen. Daarnaast is de instroom aanzienlijk afgenomen door de coronamaatregelen.

  • OM–afdoeningen: +15%, de instroom van vorderingen is nagenoeg gelijk gebleven, maar het opgelegde bedrag is toegenomen.

  • Ontnemingsmaatregelen: +1%, Instroom/voorraad is afgenomen in 2020, maar het gemiddeld opgelegde bedrag is toegenomen.

Tabel 125 Vorderingen ingedeeld naar aard (10 en 10a) (bedragen x € 1.000)
 

2020

2019

Salarisvorderingen op ex-personeel

776

1.066

Sancties in het kader van Wahv

614.249

588.812

Strafrechtelijke boetes

55.699

74.633

OM-afdoeningen

62.824

54.803

Ontnemingsmaatregelen

675.755

666.704

Overige debiteuren

41.621

36.056

Totaal

1.450.924

1.422.074

In de tabel hierboven zijn de vorderingen naar aard verder uitgesplitst. Het grootste bedrag betreft de vorderingen uit wettelijke rechten. De andere vorderingen bestaan uit de salarisvorderingen op ex-personeel en overige debiteuren. Alle vorderingen zijn direct opeisbaar.

Tabel 126 Vorderingen ingedeeld naar categorie (10 en 10a) (bedragen x € 1.000)
 

2020

2019

1. Vorderingen uit wettelijke rechten

1.409.303

1.386.018

2. Vorderingen uit eerder gedane voorwaardelijk uitgaven

0

0

3. Vorderingen uit verkoop of uit dienstverlening

0

0

4. Andere vorderingen

41.621

36.056

Totaal

1.450.924

1.422.074

Tabel 127 Vorderingen ingedeeld naar ouderdom (10 en 10a) (bedragen x € 1.000)

Ontstaansjaar

2020

2019

<2017

473.399

576.787

2017

228.004

255.732

2018

147.438

185.646

2019

248.434

403.909

2020

353.649

0

Totaal

1.450.924

1.422.074

Tabel 128 Voorschotten (12 en 12a) (bedragen x €1.000)
 

2020

2019

Voorschotten

2.867.477

2.397.004

Totaal voorschotten

2.867.477

2.397.004

De financiële verhouding met de agentschappen is in 2019 voor de eerste keer als voorschot opgenomen door gewijzigde RBV 2020. Het gaat om de volgende bedragen (met tussenhaakjes het overeenkomstige cijfer van 2019). DJI € 30,2 mln. (2019: € 43,6 mln.), IND € 77,3 mln. (2019: € 18,1 mln.), CJIB € 12,9 mln. (2019: € 13,7 mln.), NFI € 1,8 mln. (2019: € 1,0 mln) en Justis € 4,6 mln (2019: € 5,3 mln.).

Tabel 129 Voorschotten ingedeeld naar ouderdom (12 en 12a) (bedragen x €1.000)

Ontstaansjaar

Eindstand 2019

Verstrekt 2020

Afgerekend 2020

Eindstand 2020

2011

1.140

1.140

2012

374

374

2013

553

553

2014

8.273

8.158

115

2015

3.094

2.004

1.090

2016

8.322

6.299

2.023

2017

38.695

33.646

5.049

2018

224.360

188.202

36.158

2019

2.099.705

1.769.852

329.853

2020

2.490.588

1.207

2.489.381

Subtotaal

2.384.516

2.490.588

2.009.368

2.865.736

     

Voorschotten buiten begrotingsverband 2016

5.837

5.837

0

Voorschotten buiten begrotingsverband 2017

6.651

6.651

0

Voorschotten buiten begrotingsverband 2018

Voorschotten buiten begrotingsverband 2019

Voorschotten buiten begrotingsverband 2020

1.741

1.741

Subtotaal

12.488

1.741

12.488

1.741

     

Eindtotaal

2.397.004

2.492.329

2.021.856

2.867.477

Tabel 130 Voorschotten ingedeeld naar artikel (12 en 12a) (bedragen x €1.000)
 

2020

2019

31 Politie

746.648

616.696

32 Rechtspleging en rechtsbijstand

545.440

457.653

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

140.885

94.094

34 Straffen en beschermen

365.853

346.394

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

115.280

20.315

37 Migratie

822.161

764.374

91 Apparaat kerndepartement

96

114

93 Geheim

2.505

3.005

Subtotaal

2.738.868

2.302.645

   

Voorschotten buiten begrotingsverband 2016

0

5.837

Voorschotten buiten begrotingsverband 2017

0

6.651

Voorschotten buiten begrotingsverband 2018

0

0

Voorschotten buiten begrotingsverband 2019

0

0

Voorschotten buiten begrotingsverband 2020

1.741

0

Voorschotten agentschappen

126.868

81.871

Subtotaal

128.609

94.359

   

Totaal openstaande voorschotten per artikel

2.867.477

2.397.004

De verschillen van de openstaande voorschotten per artikel tussen de twee vergelijkende jaren worden hieronder toegelicht:

  • Artikel 31: De stijging van de openstaande voorschotten op artikel 31 (€ 130 mln.) wordt veroorzaakt door een stijging van verstrekte voorschotten aan de Nationale Politie van € 135 mln. en daling van € 7 mln. bij de telecomproviders.

  • Artikel 32: Op dit artikel is er een stijging van € 88 mln.: veroorzaakt door stijgingen bij Raad voor Rechtsbijstand (€ 15 mln.), bij Bureau Financieel toezicht van € 2 mln., bij Autoriteit Persoonsgegevens (€ 3 mln.) en bij het Juridisch Loket (€ 30 mln.) Daarnaast was er de overdracht van het Stab Dossier van € 36 mln.

  • Artikel 33: De toename van de voorschotten op artikel 33 (€ 46 mln.) is gerelateerd aan een aantal subsidieprojecten, te weten Versterkingsplan RIEC / ondermijning (€ 40,0 mln.)., Rups II (€ 3 mln.) versterking cybergelden (€ 6 mln.).

  • Artikel 34: De toename van de voorschotten op artikel 34 (€ 19 mln.) heeft meerdere factoren. Stijgingen bij Reclassering Nederland (€ 6 mln.), Stg. Verslavingsreclassering GGZ, (€ 2 mln.) , Slachtofferhulp Nederland (€ 5 mln.) GGZ Nederland (€ 1 mln.), Rijksdienst Caribisch Nederland (€ 2 mln.), LBIO (€ 1 mln.) en Kansspelautoriteit (€ 1 mln.).

  • Artikel 36: De stijging op artikel (€ 95 mln.) heeft meerdere oorzaken. Grotendeels is dat het verstrekte voorschot aan Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) voor noodvoorraad beschermingsmiddelen van € 69 mln. Verdere stijgingen bij IFV (€ 4 mln.), Onderzoekraad voor Veiligheid (€ 16 mln.), Gemeente Den Haag (€ 1 mln.) en Stichting Prins Bernhardfonds (€ 1 mln.),

  • Artikel 37: De stijging van de voorschotten op artikel 37 (€ 58 mln.) is veroorzaakt door een stijging van verstrekte voorschotten aan het COA van € 64 mln., Schiphol Nederland (€ 2 mln.), IOM (€ 6 mln.), en een daling bij Stg. Nidos van € 20 mln. Tevens een bijdrage voor optimalisering vreemdelingenketen in Curacao (+ € 2 mln.) en operations bullseye (€ 2,5 mln.).

  • De voorschotten buiten begrotingsverband zijn met € 10 mln afgenomen door afrekeningen op EU subsidies, die hiermee parallel lopen.

Tabel 131 Garantieverplichtingen (13 en 13a) (bedragen x € 1.000)

Openstaande verplichtingen

2020

2019

Garantieverplichtingen

2.363.455

2.368.295

Totaal

2.363.455

2.368.295

Tabel 132 Andere verplichtingen (14 en 14a) (bedragen x € 1.000)

Openstaande verplichtingen

2020

2019

Andere verplichtingen

1.370.798

1.370.844

Totaal

1.370.798

1.370.844

Tabel 133 Verloopstaat verplichtingen (14 en 14a) (bedragen x € 1.000)

Andere verplichtingen per artikel

Stand per 31-12-2019

Aangegaan in 2020

Negatieve bijstelling 2020

Tot betaling gekomen in 2020

Stand per 31-12-2020

31 Politie

10.914

6.656.094

1.056

6.494.297

171.655

32 Rechtspleging en rechtsbijstand

466.786

1.687.783

8.699

1.630.354

515.516

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

128.124

862.044

6.128

895.192

88.848

34 Straffen en Beschermen

338.153

2.820.681

9.313

3.050.436

99.085

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

225.113

351.595

1.858

337.347

237.503

37 Migratie

114.068

1.462.840

3.001

1.455.848

118.059

91 Apparaat kerndepartement

84.313

584.928

20.776

515.502

132.964

93 Geheim

0

3.249

 

3.249

0

      

Subtotaal

1.367.471

14.429.214

50.831

14.382.225

1.363.629

      

Verplichtingen buiten begrotingsverband

3.373

7.129

0

3.333

7.169

      

Eindtotaal

1.370.844

14.436.343

50.831

14.385.558

1.370.798

De stand van het subtotaal van de openstaande verplichting is gedaald met € 4 mln. ten opzichte van 2019. Hieronder volgen de toelichtingen van de belangrijkste verschillen:

  • Artikel 31: Stijging met € 161 mln. Dit is veroorzaakt door de uitkering van de vroegpensioenregeling bij politie 2021 van € 134 mln. Tevens stijgingen bij Stichting Misdaad anoniem (€ 9 mln.), Vodafone (€ 5 mln.) en KPN (€6 mln.) en T Mobile ( € 4 mln.)

  • Artikel 32: De stijging van € 49 mln. heeft meerdere oorzaken: bij Autoriteit Persoonsgegevens (€ 4 mln.), de Raad voor de Rechtsbijstand voor 2021 (€ 44 mln.) en bij Bureau Financieel Toezicht (€ 1 mln.)

  • Artikel 33: Daling met € 40 mln. Dit is gerelateerd aan twee trajecten, t.w. ondermijning (€ 22 mln.) en Rups II (€ 4 mln.) Eveneens dalingen bij Capgemini (€ 11 mln.), DUO (€ 1 mln.).

  • Artikel 34: Daling met € 239 mln.: Reclassering Nederland (- € 152 mln.), Stichting Verslavingsreclassering GGZ (- €75 mln.), Leger des Heils (- € 22 mln.), Brink’s Solutions (- € 2 mln.) Slachtofferhulp Nederland (+ € 1 mln.), Ordina (+ € 12 mln.)

  • Artikel 36: Stijging met € 12 mln.: er zijn stijgingen door kwartaalbetalingen aan de Veiligheidsregio’s (€ 2 mln.), IFV (€ 2 mln.) en de Onderzoeksraad voor veiligheid (€ 2 mln.). Tevens stijging voor versterkingsgelden met € 5 mln.

  • Artikel 37: Stijging met € 4 mln. op dit artikel: een daling bij Stg. Nidos (€ 10 mln.) en een stijging bij DV&O (€ 10 mln.) en VKC van ( € 5 mln.)

Artikel 91: Stijging met € 48 mln. De verplichtingen voor Software One (€ 29 mln.), Cendris (€ 2 mln.), Ministerie van Buitenlandse Zaken (€ 4 mln.), Ceasar Accounts (€ 3 mln.), Uitvoeringsorganisatie bedrijfsvoering Rijk (€ 3 mln.), Comparex (€ 1 mln.) zijn de grootste veroorzakers van de stijging op dit artikel.

Tabel 134 Niet Uit De Balans Blijkende Verplichtingen (x € 1 mln.)

Omschrijving

(Inschatting)Bedrag

Raad voor de Rechtsbijstand

189,6

Raad voor de rechtspraak vakantiegelden

21,1

Rijkshuisvesting voor specialties

nnb

De Raad voor Rechtsbijstand had ultimo 2019 een vordering van € 189.634.831 op het Ministerie van JenV die samenhangt met de verplichting in haar balans voor het deel van de afgegeven toevoegingen dat nog niet is vastgesteld. (Bron: Raad voor Rechtsbijstand Jaarrekening 2019). Het cijfer per ultimo 2020 is nog niet beschikbaar.

Raad voor de rechtspraak vakantiegelden

De Raad voor de rechtspraak heeft sinds het boekjaar 2005 een vordering op het Ministerie inzake de financiering van de te betalen vakantiegelden en sociale lasten. Bij het inwerking treden van het baten-lastenstelsel per 1 januari 2005 is overeengekomen dat ter financiering van deze verplichting op de openingsbalans van de RvdR een separate vordering wordt opgenomen en er door het Ministerie van JenV geen aflossing op deze vordering zal plaatsvinden. Het betreft hier louter een boekhoudkundige vordering. De vordering bedraagt € 21,1 mln.

Rijkshuisvestingsstelsel voor specialties

In het kader van het rijkshuisvestingsstelsel worden alle kantoorlocaties en specialties (locaties specifiek voor bepaald proces) in de balans van het Rijksvastgoedbedrijf opgenomen. Voor de specialties geldt echter dat wanneer een actief wordt afgestoten of wanneer er schade wordt geleden een eventueel verlies voor rekening komt van het Ministerie dat op een eerder moment gevraagd heeft om het actief te realiseren. Ingeval van een voordeel is het ook het Ministerie dat het pand in gebruik heeft dat hiervan geniet en niet het Rijksvastgoedbedrijf.

In geval van DJI gaat het bij de specialties om de justitiële inrichtingen. Er bestaan naast de situaties die in de balans zijn verwerkt geen voornemens tot afstoten.

Ingeval van het NFI gaat het om het pand aan de Laan van Ypenburg in Den Haag. Er bestaan echter geen voornemens om dit pand af te stoten.

Ingeval van het OM gaat het om een aantal locaties die een specifieke rol vervullen in het primair proces en daarom een zwaardere afscherming vereisen. Er bestaan geen voornemens om het aantal locaties terug te brengen.

Juridische claim KBvG en diverse gerechtsdeurwaarders(kantoren)

De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) en diverse gerechtsdeurwaarders(kantoren) hebben een procedure aangespannen jegens de Staat in verband met door hen vermeend geleden schade als gevolg van de indexering van de tarieven voor ambtshandelingen («schuldenaarstarieven») gedurende 2013 tot 2016.

Gebeurtenis na balansdatum

Op 18 januari 2021 heeft de staatssecretaris van Financiën – Toeslagen en Douane de kamer geïnformeerd over de gewenste aanpak van het schuldenproblematiek voor gedupeerde ouders van de kinderopvangtoeslag affaire.

Een van de maatregelen die wordt getroffen is het kwijtschelden van openstaande schulden die gedupeerde ouders hebben bij publieke schuldeisers. Dit besluit heeft een effect op de stand van de vorderingen van JenV per 31/12/2020. Wat de omvang is van het effect is vooralsnog niet in te bepalen.

Licence