Base description which applies to whole site

Dienst ICT Uitvoering (DICTU)

Tabel 58 Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap DICTU (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2019 (4)

Baten

    

- Omzet

295.743

319.334

23.591

309.923

waarvan omzet moederdepartement

188.787

211.777

22.990

218.515

waarvan omzet overige departementen

106.732

105.324

‒ 1.408

89.925

waarvan omzet derden

224

2.233

2.009

1.483

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

295.743

319.334

23.591

309.923

     

Lasten

    

Apparaatskosten

263.905

285.625

21.720

271.254

- Personele kosten

170.747

197.926

27.179

178.943

waarvan eigen personeel

79.299

79.101

‒ 198

69.174

waarvan inhuur externen

87.048

113.579

26.531

104.451

waarvan overige personele kosten

4.400

5.246

846

5.318

- Materiële kosten

93.158

87.699

‒ 5.459

92.311

waarvan apparaat ICT

22.369

18.626

‒ 3.743

18.216

waarvan bijdrage aan SSO's

20.433

21.406

973

19.105

waarvan overige materiële kosten

50.356

47.667

‒ 2.689

54.990

Rentelasten

25

4

‒ 21

9

Afschrijvingskosten

31.313

28.629

‒ 2.684

30.481

- Materieel

15.813

14.844

‒ 969

15.618

waarvan apparaat ICT

15.813

14.844

‒ 969

15.618

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

- Immaterieel

15.500

13.785

‒ 1.715

14.863

Overige lasten

500

1.759

1.259

2.847

waarvan dotaties voorzieningen

500

1.759

1.259

2.847

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

295.743

316.017

20.274

304.591

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

3.317

3.317

5.332

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

3.317

3.317

5.332

Toelichting op de baten

Het totaal aan baten komt € 23,6 mln hoger uit dan begroot. Deze toename is bijna geheel veroorzaakt door een toename van de omzet moederdepartement (€ 23,0 mln). Dit komt voornamelijk door een gestegen vraag naar werkplekdienstverlening, de implementatie van Rijkszaak bij verschillende onderdelen van het moederdepartement waaronder het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) en beheer van applicaties ten behoeve van de uitvoering van extra, corona gerelateerde, regelingen. 

De verdeling per productgroep wordt in de onderstaande tabel weergegeven.

Tabel 59 Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2020

Realisatie 2020

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2019

Applicatiebeheer

78.926

81.976

3.050

27.492

Ontwikkelopdrachten

55.894

68.270

12.376

49.386

Infrabeheer

0

 

0

40.793

Werkplekservices

44.927

52.354

7.427

38.323

Overige omzet

2.668

2.177

‒ 491

17.596

Generieke eBS

6.372

6.999

627

4.933

Indirect

0

 

0

39.992

Totaal

188.787

211.777

22.990

218.515

Tabel 60 Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2020

Realisatie 2020

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2019

Applicatiebeheer

26.034

40.794

14.760

16.985

Ontwikkelopdrachten

33.463

33.680

217

11.763

Infrabeheer

0

 

0

13.288

Werkplekservices

18.041

19.643

1.602

13.825

Overige omzet

27.157

9.599

‒ 17.558

16.002

Generieke eBS

2.037

1.608

‒ 429

1.608

Indirect

0

 

0

16.454

Totaal

106.732

105.324

‒ 1.408

89.925

De verschuiving in de realisatie tussen de producten Applicatiebeheer en Overige omzet bij Omzet overige departementen ten opzichte van de begroting houdt verband met de implementatie van het nieuwe kostprijsmodel. Bij het opstellen van de begroting 2020 waren de gevolgen voor de omzetverdeling op individueel productniveau nog niet bekend.

Omzet derden

De omzet derden is hoger (€ 2,0 mln) dan begroot door implementatie van Rijkszaak bij de Centrale Commissie voor Mensgebonden Onderzoek (CCMO).

Toelichting op de lasten

Personele Kosten

De personele kosten zijn € 27,2 mln hoger dan de begroting. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de post inhuur externen. DICTU is in 2020 succesvol geweest in het aantrekken van eigen personeel, maar de totale werkzaamheden van DICTU in 2020 zijn echter dermate toegenomen ten opzichte van de begroting dat daarvoor extra inhuur van externen nodig was.

In de begroting 2020 en de realisatie 2020 zijn de overige personele lasten verschoven vanuit de post waarvan apparaat ICT naar de post waarvan overige personele kosten. In de realisatie 2019 is deze verschuiving ook toegepast. Hierdoor is een goede vergelijking mogelijk tussen realisatie van beide jaren en de begroting 2020.

Materiele kosten

De materiële kosten vallen lager uit dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door een daling van de post waarvan overige materiële kosten. Dit komt door lagere licentiekosten en lagere kosten voor hardware en software.

Afschrijvingskosten

De lagere afschrijvingskosten zijn het gevolg van minder investeringen in 2020 dan voorzien bij de begroting.

Dotaties voorzieningen

De post dotaties aan voorzieningen betreft een dotatie aan de voorziening personeel van € 0,6 mln in verband met nog uit te keren thuiswerkvergoedingen aan medewerkers en een tweetal contractovernames. Daarnaast is een dotatie gedaan aan Overige voorzieningen van € 0,1 mln vanwege een lopend geschil met een leverancier. Tot slot is er een dotatie gedaan van € 1,0 mln aan de voorziening debiteuren. Deze dotatie is gebaseerd op de nog openstaande posten, de nog te factureren positie en enkele thans nog lopende disputen.

Het resultaat van DICTU over het jaar 2020 is € 3,3 mln positief.

Tabel 61 Balans per 31 december 2020 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2020

Balans 2019

Activa

  

Vaste activa

49.851

67.758

Materiële vaste activa

35.235

34.396

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan installaties en inventarissen

31.238

29.496

waarvan projecten in uitvoering

0

0

waarvan overige materiële vaste activa

3.997

4.900

Immateriële vaste activa

14.616

33.362

Vlottende activa

83.921

70.218

Voorraden en onderhanden projecten

0

0

Debiteuren

30.162

17.984

Overige vorderingen en overlopende activa

29.779

33.358

Liquide middelen

23.980

18.876

Totaal activa

133.772

137.976

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

16.627

13.310

Exploitatiereserve

13.310

7.978

Onverdeeld resultaat

3.317

5.332

Voorzieningen

1.179

3.383

Langlopende schulden

34.786

43.716

Leningen bij het Ministerie van Financiën

34.786

43.716

Kortlopende schulden

81.180

77.567

Crediteuren

9.789

3.431

Belastingen en premies sociale lasten

0

0

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

26.021

27.877

Overige schulden en overlopende passiva

45.370

46.259

Totaal passiva

133.772

137.976

Tabel 62 Specificatie Debiteuren (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie 2020

Realisatie 2019

Debiteuren

31.877

19.239

Voorziening debiteuren

‒ 1.715

‒ 1.255

Nog te verwerken ontvangsten

0

0

Totaal

30.162

17.984

De hogere specificatie Debiteuren van € 12,6 mln in 2020 wordt voornamelijk veroorzaakt door een hoge omzetvraag ultimo 2020 zowel vanuit het moederdepartement als vanuit overige departementen. De stand van de Voorziening debiteuren is hoger dan in 2019. Dit komt voornamelijk door openstaande posten uit voorgaande jaren.

Tabel 63 Specificatie Debiteurenrekening naar klantgroepen (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie 2020

Realisatie 2019

Moederdepartement

17.276

11.379

Overige departementen

14.338

7.714

Derden

263

146

Totaal

31.877

19.239

Tabel 64 Specificatie Overige vorderingen en overlopende activa (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie 2020

Realisatie 2019

Moederdepartement

8.832

2.045

Overige departementen

2.857

2.852

Derden

18.090

28.461

Totaal

29.779

33.358

Onder de Specificatie Overige vorderingen en overlopende activa worden de nog te factureren omzet en de vooruitbetaalde kosten verantwoord. De hogere realisatie bij Moederdepartement ten opzichte van 2019 wordt veroorzaakt doordat ultimo 2020 een deel van het facturatieproces nog niet was afgerond. De lagere post Derden in 2020 wordt veroorzaakt door het feit dat DICTU vanuit aangetrokken beleid minder vooruitbetalingen doet aan leveranciers.

Tabel 65 Voorzieningen (bedragen x € 1.000)
 

Boekwaarde 1-1-2020

Dotaties

Onttrekkingen

Vrijval

Boekwaarde 31-12-2020

Voorziening personeel

839

647

‒ 428

0

1.058

Overige Voorzieningen

2.544

121

‒ 2.544

0

121

Het volledige bedrag van de voorziening Overige voorzieningen onttrokken voor de afwikkeling van enkele verlieslatende contracten.

Ontwikkeling eigen vermogen

Tabel 66 Tabel vermogensontwikkeling (bedragen x € 1.000)
 

2017

2018

2019

2020

1. Eigen vermogen per 1/1

1.392

5.802

7.978

13.310

2. Saldo baten en lasten

4.410

2.176

5.332

3.317

3. Directe mutaties in het eigen vermogen

0

0

0

0

‒ 3a Uitkering aan moederdepartement

    

‒ 3b Bijdrage door moederdepartement ter versterking eigen vermogen

    

‒ 3c Overige mutaties

    

4. Eigen vermogen per 31/12

5.802

7.978

13.310

16.627

Omzet

283.343

285.061

309.923

319.334

Vermogensplafond (5%)

12.957

13.704

14.639

15.239

Het eigen vermogen einde boekjaar bedraagt € 16,6 mln. Dit is 5,4% van de gemiddelde jaaromzet over de laatste drie jaar. De omvang van het eigen vermogen valt daarmee buiten de kaders die de Regeling Agentschappen hieraan stelt (maximaal 5%). Het maximaal toegestane eigen vermogen bedraagt € 15,2 mln. Het eigen vermogen is daarmee € 1,4 mln te hoog. Uiterlijk bij eerstvolgende suppletoire begrotingswet wordt aangegeven hoe dit is hersteld.

Tabel 67 Specificatie Crediteuren (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie 2020

Realisatie 2019

Moederdepartement

2

806

Overige departementen

652

32

Derden

9.135

2.593

Totaal

9.789

3.431

De Specificatie Crediteuren valt € 6,4 mln hoger uit dan in 2019, omdat de laatste betaaldatum in december 2020 eerder viel dan in 2019. Hierdoor stond ultimo 2020 nog meer te betalen open aan leveranciers.

Tabel 68 Specificatie Overige verplichtingen en overlopende passiva (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie 2020

Realisatie 2019

Moederdepartement

20.388

17.317

Overige departementen

4.332

3.342

Derden

20.650

25.600

Totaal

45.370

46.259

Tabel 69 Kasstroomoverzicht over 2020 (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1)

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2020 + stand depositorekeningen

20.158

18.873

‒ 1.285

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

295.743

303.470

7.727

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 264.430

‒ 276.768

‒ 12.338

2.

Totaal operationele kasstroom

31.313

26.702

‒ 4.611

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 30.000

‒ 18.864

11.136

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

7.995

7.995

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 30.000

‒ 10.869

19.131

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 31.313

‒ 27.877

3.436

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

30.000

17.091

‒ 12.909

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 1.313

‒ 10.786

‒ 9.473

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2020 + stand depositorekeningen  (=1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 mln.

20.158

23.920

3.762

Toelichting kasstroomoverzicht

De liquiditeitspositie van DICTU is eind 2020 met € 3,7 mln gestegen ten opzichte van begroting. Dit is het resultaat van de volgende kasstromen:

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom is € 4,6 mln lager dan begroot. De verhouding tussen ontvangsten en uitgaven is conform begroting.

Investeringskasstroom

Het investeringsniveau is € 19,1 mln lager dan begroot doordat er minder investeringen zijn gedaan dan voorzien. Daarnaast zijn er versnelde afschrijvingen gedaan waar nog financiering tegenover staat doordat de afschrijvingstermijnen van de activa en de aflossingstermijnen van de leningen in het verleden niet altijd synchroon liepen. Tot slot heeft impairment plaatsgevonden op ontwikkelkosten van de Cloudwerkplek van € 7,5 mln, voor € 0,4 mln op licenties en € 0,1 mln op laptops.

Financieringskasstroom

In 2020 is er voor € 27,9 mln aan leningen afgelost. Daarnaast is er voor € 17,1 mln aan nieuwe leningen afgesloten. Per saldo is de financieringskasstroom € 9,5 mln lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat er minder beroep op de leenfaciliteit is gedaan dan begroot.

Tabel 70 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2020
 

Realisatie

Vastgestelde begroting

Omschrijving generiek deel

2017

2018

2019

2020

2020

Kostprijzen per product (groep)

     

a. Basistarief werkplek VKA

2.520

2.602

   

b. Basistarief werkplek CW

 

3.637

3.746

3.746

3.746

Tarieven/uur1

     

a. Senior medewerker (ontwikkeling)

96

100

101

137

137

b. Medior medewerker (bouw)

76

78

80

114

114

c. Junior medewerker (test en beheer)

65

67

69

102

102

Indicatoren

     

Aantal werkplekken VKA

11.552

6.599

   

Aantal werkplekken CW2

 

6.868

13.343

14.929

13.000

FTE-totaal (excl. externe inhuur)3

643

710

775

828

822

Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s

49,80%

52,3%

54%

54%

58,6%

Saldo van baten en lasten (%)4

1,60%

0,8%

1,75%

1,04%

0,0%

Klanttevredenheid

nb

7,1

7,2

7,0

7,0

Beschikbaarheid applicaties

nb

98,1%

98,4%

99,75%

98,0%

Oplospercentage 1ste lijn helpdesk5

nb

nb

67%

71%

80%

1

DICTU hanteert met ingang van 2020 een nieuw kostprijsmodel. In dit model wordt overgegaan van directe kostprijzen naar integrale kostprijzen, met als gevolg een (financieel-technische) stijging van de tarieven.

2

Aantal werkplekken ultimo jaar.

3

Gemiddeld aantal FTE over het jaar.

4

Saldo als percentage van de baten.

5

Streefwaarde in 2019 was 70%.

Licence