Base description which applies to whole site

Bijlage 11: Rapportage Burgercorrespondentie 2022

Inleiding

Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) rapporteert hierbij over de correspondentie van het kerndepartement, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) met burgers voor het kalenderjaar 2022.

Onder de term "burgerbrief' wordt volgens de definitie van de Nationale ombudsman verstaan: elk schriftelijk stuk dat een overheidsinstantie van een burger ontvangt. Het medium (brief, fax of e-mail) maakt daarbij niet uit. Ook het begrip burger is breed. Hieronder worden niet alleen individuele burgers begrepen, maar ook groepen en organisaties. Specifiek betreft het bezwaarschriften, klaagschriften, Wob- en Woo-verzoeken en overige brieven & e-mails. Deze laatsten voor zover zij worden afgehandeld door het kerndepartement. Ook via Rijksoverheid.nl (verzorgd door het Ministerie van Algemene Zaken) zijn er vele contacten met burgers over de LNV-beleidsterreinen.

Aantallen

Categorie

2021

2022

a. Bezwaarschriften (als bedoeld in de Awb)

4703

5407

b. Klaagschriften

194

159

c. Overige brieven en e-mails

1123

2192

d. Wob- en Woo-verzoeken

569

589

Bewaarschriften

Het kerndepartement, RVO en NVWA ontvingen in 2022 de volgende aantallen bezwaarschriften:

 

Aantal bezwaarschriften

Afgehandeld binnen (verdaagde) wettelijke termijn

 

2021

2022

2021

2022

Kerndepartement LNV

13

4

56%

25%

RVO

3221

4016

83%

94%

NVWA

1469

1387

36%

72%

Toelichting:

RVO: Per saldo wordt de toename in het aantal ontvangen bezwaarschriften veroorzaakt door een grote toename in Visserij/Brexit-bezwaren.

NVWA: Bij de NVWA is het percentage tijdig afgehandelde bezwaarschriften in 2022 aanzienlijk toegenomen ten opzichte van 2021. Vanaf 2020 is de nadruk gelegd op het afhandelen van oude bezwaarzaken. Het afhandelen van oude bezwaarzaken heeft tot en met 2021 gedrukt op het percentage tijdig afhandelen bezwaarzaken. In 2022 is daarin een kentering gekomen, waardoor nu een tijdigheidspercentage wordt gehaald van 72%. Verwachting is dat het percentage tijdig afgehandelde bezwaarschriften in 2023 verder zal toenemen.

Klaagschriften

Het kerndepartement, RVO en NVWA ontvingen in 2022 de volgende aantallen klaagschriften:

 

Aantal klaagschriften

Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn

 

2021

2022

2021

2022

Kerndepartement LNV

1

1

100%

100%

RVO

48

44

83%

93%

NVWA

143

114

86%

78%

Toelichting:

NVWA: Het aantal klaagschriften 2022 voor de NVWA is voorlopig. Het aantal afgehandeld binnen de verdaagde wettelijke termijn kan nog hoger worden, omdat er 14 klaagschriften nog open staan en binnen deze termijn zijn.

Overige brieven en e-mails

Het kerndepartement, RVO en NVWA ontvingen in 2022 de volgende aantallen overige brieven en e-mails:

 

Aantal ‘overige brieven’ en e-mails

Tijdig afgehandeld

 

2021

2022

2021

2022

Kerndepartement LNV

1123

2192

78%

83%

Toelichting:

Kerndepartement LNV: De cijfers betreffen de periode 1 januari t/m 26 december 2022. Dit in verband met de overgang naar een ander ICT-systeem.

RVO en NVWA ontvangen als uitvoerende en handhavende dienst elke dag vele berichten, zowel schriftelijk als telefonisch, van zowel burgers als bedrijven. Van al deze binnengekomen berichten worden de eerstelijns zaken, dit zijn o.a. de mails en brieven die via de klantcontactcentra binnenkomen, geregistreerd.

RVO ontving in 2022 63.144 (2021: 72.000) mails en brieven, 20.967 hiervan betrof LNV-onderwerpen (2020: 23.000).

De NVWA ontving in 2022 23.040 burgermeldingen. Dit zijn meldingen van burgers en bedrijven die op het toezichtgebied van de NVWA liggen. De aantallen burgermeldingen zijn exclusief de wettelijk verplichte meldingen. De burgermeldingen komen zowel schriftelijk binnen, als telefonisch. Ook heeft de NVWA 9.530 schriftelijke vragen en overige berichten bij het Klantcontactcentrum geregistreerd. De monitoring op de doorlooptijden van de vragen en overige berichten is niet te beantwoorden, aangezien de afhandeling in veel gevallen buiten de systemen van het Klantcontactcentrum plaatsvinden en daardoor niet eenduidig te rapporteren zijn. Deze aantallen zijn exclusief de (reguliere) netwerkcontacten en andere schriftelijke contacten die er zijn tussen externen en andere afdelingen binnen de NVWA.

D. Wob- en Woo-verzoeken

Het kerndepartement, RVO en NVWA ontvingen in 2022 de volgende aantallen Wob- en Woo-verzoeken:

 

Aantal Wob- en Woo-verzoeken

Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn

Ingebrekestellingen

 

2021

2022

2021

2022

2021

2022

Kerndepartement LNV

88

134

17%

11%

6

14

RVO

203

213

27%

41%

8

47

NVWA

278

242

21%

16%

64

72

Toelichting:

RVO: Zoals jaarlijks het beeld is bij de Wob (en per 1 mei 2022 de Woo) worden er voor de LNV-opdracht veel Wob/Woo-verzoeken ontvangen door RVO. Wat opvalt is dat in 2022 het aantal ingebrekestellingen aanzienlijk hoger lag dan in eerdere jaren. Dit wordt met name veroorzaakt door een aantal verzoekers, dat vele tientallen verzoeken indient (vaak ook nog van omvangrijke aard), waarbij na het verstrijken van de beslistermijn in gebreke wordt gesteld. Eén van die partijen is ook bij het kerndepartement LNV in beeld vanwege ingebrekestellingen en beroepen i.v.m. niet-tijdig beslissen op verzoeken.

Het tijdigheidspercentage ligt voor de verzoeken op het LNV-terrein hoger dan in 2021. Dit heeft te maken met inspanningen vanuit de (nieuwe) Woo-unit, waarbij ook interne afspraken gemaakt zijn over het afhandelen van oude verzoeken, waardoor die minder drukken op de capaciteit om nieuw binnengekomen Woo-verzoeken te kunnen behandelen. Capaciteit en bemensing van de Woo blijft een uitdaging. Dat is overigens niet alleen bij RVO het geval, maar betreft een Rijksbreed spelend vraagstuk, dat ook bij het SGO in beeld is.

NVWA: De cijfers van 2021 en 2022 kunnen niet met elkaar worden vergeleken. Vanaf 2022 neemt de NVWA doorgestuurde en ingetrokken Woo-verzoeken niet meer mee in de berekening. Hiermee sluit de NVWA aan bij de standaardwerkwijze die van toepassing is voor de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk. Om Woo-verzoeken sneller af te kunnen handelen zijn er bij de NVWA meerdere verbeterprojecten opgestart.

Licence