Base description which applies to whole site

3.2 Veiligheidsagenda

In de Veiligheidsagenda 2023-2026 staan de landelijke beleidsdoelstellingen voor politie. De landelijke beleidsdoelstellingen van de politie worden bepaald door de minister van JenV, die daarvoor advies vraagt aan de politie, het OM en de regioburgemeesters. Deze landelijke beleidsdoelstellingen worden elke vier jaar vastgelegd in de Veiligheidsagenda. De politie werkt, gehoord het College van procureurs generaal en de regioburgemeesters, de landelijke beleidsdoelstellingen van de Veiligheidsagenda uit in eigen beleid en past de taakuitvoering daarop aan. De Veiligheidsagenda bevat een mix van kwalitatieve en kwantitatieve afspraken die aansluiten bij de doorontwikkeling van de politieorganisatie.

Tabel 1 Veiligheidsagenda

Beleidsafspraken

Realisatie 2023

Norm 2024

Realisatie 2024

Realisatie ´24 tov norm ´24

     

Ondermijning en georganiseerde criminaliteit

    

Aantal aangepakte criminele samenwerkingsverbanden

1.800

1.530

1.748

114%

     

Criminele geldstromen

    

Waarde beslag (* € 1 mln.)

228,6

200,0

234,7

117%

     

Mensenhandel

    

Aantal OM-verdachten van mensenhandel

210

220

196

89%

Aantal eenheidsoverstijgende onderzoeken

17

>17

14

93%

     

Cybercrime

    

Aantal cybercrime regulier

336

350

351

100%

- Waarvan criminele samenwerkingsverbanden

50

35

61

 

- Waarvan alternatieve of aanvullende interventies

36

88

22

 

Aantal fenomeenonderzoeken

36

41

46

112%

- Waarvan alternatieve of aanvullende interventies

14

20

18

 

Aantal high tech crime onderzoeken

17

20

20

100%

     

Gedigitaliseerde criminaliteit

    

Aantal gedigitaliseerde criminaliteit regulier

3.302

2.450

6.617

270%

- Waarvan alternatieve of aanvullende interventies

1.425

613

4.649

 

Aantal fenomeenonderzoeken

4

5

12

240%

     

Online seksueel kindermisbruik

    

Inzet gericht op misbruiker / vervaardiger

116

130

86

66%

Inzet gericht op keyplayers (/netwerken)

68

20

24

120%

Inzet gericht op bezitters / verspreiders

444

 

524

 

Totale inzet

628

600

634

106%

Aanpak ondermijning en georganiseerde criminaliteit

Het aantal aangepakte csv (crimineel samenwerkingsverband)-onderzoeken in 2024 lag met 1748 ruim (14%) boven de afgesproken norm van 1530 aangepakte CSV’s. Hiervan waren er 779 drugs gerelateerd en 88 hadden betrekking op wapens en explosieven.

Aanpak criminele geldstromen

Met de aanpak van criminele geldstromen wordt beoogd te voorkomen dat met criminele activiteiten verdiend geld in het legale circuit komt of blijft circuleren binnen het illegale circuit. Het bedrijfsproces en het verdienmodel van criminelen moet worden gefrustreerd en verstoord. Het ontnemen (of ‘afpakken’) van het met criminaliteit verdiende vermogen is één van de instrumenten die door politie en OM kan worden ingezet. Er is in 2024 voor 234,7 miljoen euro beslag gelegd (228 miljoen in 2023). Hiermee is het beoogde bedrag aan waarde beslag in 2024 ruimschoots gerealiseerd.

Bestrijden van mensenhandel

Op het thema mensenhandel streeft de politie samen met ketenpartners naar het voorkomen van slachtoffer- en daderschap, het beschermen van slachtoffers en het straffen van daders. De voorzichtige groei die in 2023 nog op het aantal OM-verdachten voor mensenhandel te zien was, kon in 2024 niet volledig worden vastgehouden. Het aantal OM-verdachten is met 96 uiteindelijk op 89% van het streefaantal voor 2024 geëindigd. De inzet op signalen mensenhandel levert niet altijd verdachten op, maar leidt er wel toe dat slachtoffers mensenhandel in veiligheid worden gebracht. Meerdere eenheden draaien grote (internationale) onderzoeken die veel capaciteit vragen en nog niet direct verdachten mensenhandel opleveren. Als een bepaald fenomeen in meerdere regio’s wordt geconstateerd, leidt een eenheidsoverstijgende samenwerking uiteindelijk tot de grootste maatschappelijke impact. In 2024 zijn 14 eenheidsoverstijgende strafrechtelijke onderzoeken in de tactische fase afgerond, iets minder dan het streefaantal van 17 onderzoeken.

Aanpak van cybercriminaliteit

Bij bestrijding cybercrime is het aantal ten doel gestelde onderzoeken verdeeld in reguliere onderzoeken uitgevoerd op regionaalniveau, fenomeenonderzoeken die gericht zijn op de brede bestrijding van eenheidsoverstijgende cybercrime fenomenen en dadergroepen en onderzoeken van het Team High Tech Crime. Voor cybercrime regulier is het streefaantal van 350 gehaald: er zijn 351 verdachten naar het OM ingezonden. In 6 procent van de reguliere cybercrimezaken was sprake van een alternatieve of aanvullende interventie. Daarnaast is 17 procent van de reguliere cybercrimezaken uit een onderzoek naar een crimineel samenwerkingsverband voortgekomen. Ook voor de complexere onderzoeken op cybercrime zijn de streefwaarden behaald. Aan het einde van 2024 waren er 46 fenomeenonderzoeken en 20 high tech crime onderzoeken tactisch afgerond.

Aanpak gedigitaliseerde criminaliteit 

Criminelen verleggen steeds vaker hun werkterrein van de fysieke naar de digitale wereld. Gedigitaliseerde criminaliteit betreft in beginsel zeer veel typen delicten en doet zich in steeds nieuwe vormen voor. De streefwaarde voor 2024 werd met 6617 (streefwaarde 2450) ruim gehaald en lag ook ruim boven de uitkomst van 2023 (3302). Deze stijging wordt vooral verklaard door de toename van het aantal alternatieve afdoeningen.  In toenemende mate zet de politie in om gedigitaliseerde criminaliteit zaken alternatief af te doen op een wijze waarbij het slachtoffer zich gehoord en/of geholpen voelt, zonder dat hier een strafrechtelijk traject voor noodzakelijk is. Dit kan door bemiddeling door de politie (wat eventueel leidt tot terugbetaling door dader aan het slachtoffer), een waarschuwing of stopgesprek met de dader of informeren voor het starten van een Civiel of bestuursrechtelijk traject. Inmiddels bestaat 70% van het aantal gedigitaliseerde criminaliteit regulier uit een alternatieve of aanvullende interventie (streefwaarde is 25%). De toename van alternatieve afdoeningen geeft overigens geen daling van de instroom van OM-verdachten. Hierbij is ook sprake van een stijging (5%).

Bestrijden van online seksueel kindermisbruik

De teams bestrijding kinderpornografie en transnationaal seksueel kindermisbruik (TBKK’s) werken met man en macht aan de bestrijding van online seksueel kindermisbruik. Ook in 2024 zijn weer mooie resultaten behaald, waaronder het oppakken van hands-on misbruikers in Nederland en in het buitenland, en de verstoring of verwijdering van divers online fora en platforms.  De streefwaarde (600) voor de totale inzet werd met 634 ruimschoots gehaald. Wel bleef de subdoelstelling van inzet gericht op misbruikers en vervaardigers evenals vorig jaar achter bij de doelstelling. Een oorzaak hiervan is dat dit type onderzoeken de laatste jaren omvangrijker geworden is met een veel groter aantal slachtoffers per zaak. Met name de identificatie en het benaderen van deze slachtoffers vraagt extra tijd. Ook de hoeveelheid data die wordt verwerkt door de teams neemt in dit soort zaken toe. Het bekijken van zeer grote hoeveelheden afbeeldingen en datadragers maakt dat dit intensief werk is dat zich, sinds de totstandkoming van de doelstellingen nog steeds doorontwikkeld. Ook encryptie van datadragers en communicatie maakt dit werk in steeds meer gevallen extra gecompliceerd.

Voor een uitgebreidere toelichting op de voortgang op de afspraken en thema’s uit de Veiligheidsagenda, wordt verwezen naar het jaarverslag van politie over het jaar 2024.

Licence