In de Veiligheidsagenda 2023-2026 staan de landelijke beleidsdoelstellingen voor politie. De landelijke beleidsdoelstellingen van de politie worden bepaald door de minister van JenV, die daarvoor advies vraagt aan de politie, het OM en de regioburgemeesters. Deze landelijke beleidsdoelstellingen worden elke vier jaar vastgelegd in de Veiligheidsagenda. De politie werkt, gehoord het College van procureurs generaal en de regioburgemeesters, de landelijke beleidsdoelstellingen van de Veiligheidsagenda uit in eigen beleid en past de taakuitvoering daarop aan. De Veiligheidsagenda bevat een mix van kwalitatieve en kwantitatieve afspraken die aansluiten bij de doorontwikkeling van de politieorganisatie.
Beleidsafspraken | Realisatie 2023 | Norm 2024 | Realisatie 2024 | Realisatie ´24 tov norm ´24 |
---|---|---|---|---|
Ondermijning en georganiseerde criminaliteit | ||||
Aantal aangepakte criminele samenwerkingsverbanden | 1.800 | 1.530 | 1.748 | 114% |
Criminele geldstromen | ||||
Waarde beslag (* € 1 mln.) | 228,6 | 200,0 | 234,7 | 117% |
Mensenhandel | ||||
Aantal OM-verdachten van mensenhandel | 210 | 220 | 196 | 89% |
Aantal eenheidsoverstijgende onderzoeken | 17 | >17 | 14 | 93% |
Cybercrime | ||||
Aantal cybercrime regulier | 336 | 350 | 351 | 100% |
- Waarvan criminele samenwerkingsverbanden | 50 | 35 | 61 | |
- Waarvan alternatieve of aanvullende interventies | 36 | 88 | 22 | |
Aantal fenomeenonderzoeken | 36 | 41 | 46 | 112% |
- Waarvan alternatieve of aanvullende interventies | 14 | 20 | 18 | |
Aantal high tech crime onderzoeken | 17 | 20 | 20 | 100% |
Gedigitaliseerde criminaliteit | ||||
Aantal gedigitaliseerde criminaliteit regulier | 3.302 | 2.450 | 6.617 | 270% |
- Waarvan alternatieve of aanvullende interventies | 1.425 | 613 | 4.649 | |
Aantal fenomeenonderzoeken | 4 | 5 | 12 | 240% |
Online seksueel kindermisbruik | ||||
Inzet gericht op misbruiker / vervaardiger | 116 | 130 | 86 | 66% |
Inzet gericht op keyplayers (/netwerken) | 68 | 20 | 24 | 120% |
Inzet gericht op bezitters / verspreiders | 444 | 524 | ||
Totale inzet | 628 | 600 | 634 | 106% |
Aanpak ondermijning en georganiseerde criminaliteit
Het aantal aangepakte csv (crimineel samenwerkingsverband)-onderzoeken in 2024 lag met 1748 ruim (14%) boven de afgesproken norm van 1530 aangepakte CSV’s. Hiervan waren er 779 drugs gerelateerd en 88 hadden betrekking op wapens en explosieven.
Aanpak criminele geldstromen
Met de aanpak van criminele geldstromen wordt beoogd te voorkomen dat met criminele activiteiten verdiend geld in het legale circuit komt of blijft circuleren binnen het illegale circuit. Het bedrijfsproces en het verdienmodel van criminelen moet worden gefrustreerd en verstoord. Het ontnemen (of ‘afpakken’) van het met criminaliteit verdiende vermogen is één van de instrumenten die door politie en OM kan worden ingezet. Er is in 2024 voor 234,7 miljoen euro beslag gelegd (228 miljoen in 2023). Hiermee is het beoogde bedrag aan waarde beslag in 2024 ruimschoots gerealiseerd.
Bestrijden van mensenhandel
Op het thema mensenhandel streeft de politie samen met ketenpartners naar het voorkomen van slachtoffer- en daderschap, het beschermen van slachtoffers en het straffen van daders. De voorzichtige groei die in 2023 nog op het aantal OM-verdachten voor mensenhandel te zien was, kon in 2024 niet volledig worden vastgehouden. Het aantal OM-verdachten is met 96 uiteindelijk op 89% van het streefaantal voor 2024 geëindigd. De inzet op signalen mensenhandel levert niet altijd verdachten op, maar leidt er wel toe dat slachtoffers mensenhandel in veiligheid worden gebracht. Meerdere eenheden draaien grote (internationale) onderzoeken die veel capaciteit vragen en nog niet direct verdachten mensenhandel opleveren. Als een bepaald fenomeen in meerdere regio’s wordt geconstateerd, leidt een eenheidsoverstijgende samenwerking uiteindelijk tot de grootste maatschappelijke impact. In 2024 zijn 14 eenheidsoverstijgende strafrechtelijke onderzoeken in de tactische fase afgerond, iets minder dan het streefaantal van 17 onderzoeken.
Aanpak van cybercriminaliteit
Bij bestrijding cybercrime is het aantal ten doel gestelde onderzoeken verdeeld in reguliere onderzoeken uitgevoerd op regionaalniveau, fenomeenonderzoeken die gericht zijn op de brede bestrijding van eenheidsoverstijgende cybercrime fenomenen en dadergroepen en onderzoeken van het Team High Tech Crime. Voor cybercrime regulier is het streefaantal van 350 gehaald: er zijn 351 verdachten naar het OM ingezonden. In 6 procent van de reguliere cybercrimezaken was sprake van een alternatieve of aanvullende interventie. Daarnaast is 17 procent van de reguliere cybercrimezaken uit een onderzoek naar een crimineel samenwerkingsverband voortgekomen. Ook voor de complexere onderzoeken op cybercrime zijn de streefwaarden behaald. Aan het einde van 2024 waren er 46 fenomeenonderzoeken en 20 high tech crime onderzoeken tactisch afgerond.
Aanpak gedigitaliseerde criminaliteit
Criminelen verleggen steeds vaker hun werkterrein van de fysieke naar de digitale wereld. Gedigitaliseerde criminaliteit betreft in beginsel zeer veel typen delicten en doet zich in steeds nieuwe vormen voor. De streefwaarde voor 2024 werd met 6617 (streefwaarde 2450) ruim gehaald en lag ook ruim boven de uitkomst van 2023 (3302). Deze stijging wordt vooral verklaard door de toename van het aantal alternatieve afdoeningen. In toenemende mate zet de politie in om gedigitaliseerde criminaliteit zaken alternatief af te doen op een wijze waarbij het slachtoffer zich gehoord en/of geholpen voelt, zonder dat hier een strafrechtelijk traject voor noodzakelijk is. Dit kan door bemiddeling door de politie (wat eventueel leidt tot terugbetaling door dader aan het slachtoffer), een waarschuwing of stopgesprek met de dader of informeren voor het starten van een Civiel of bestuursrechtelijk traject. Inmiddels bestaat 70% van het aantal gedigitaliseerde criminaliteit regulier uit een alternatieve of aanvullende interventie (streefwaarde is 25%). De toename van alternatieve afdoeningen geeft overigens geen daling van de instroom van OM-verdachten. Hierbij is ook sprake van een stijging (5%).
Bestrijden van online seksueel kindermisbruik
De teams bestrijding kinderpornografie en transnationaal seksueel kindermisbruik (TBKK’s) werken met man en macht aan de bestrijding van online seksueel kindermisbruik. Ook in 2024 zijn weer mooie resultaten behaald, waaronder het oppakken van hands-on misbruikers in Nederland en in het buitenland, en de verstoring of verwijdering van divers online fora en platforms. De streefwaarde (600) voor de totale inzet werd met 634 ruimschoots gehaald. Wel bleef de subdoelstelling van inzet gericht op misbruikers en vervaardigers evenals vorig jaar achter bij de doelstelling. Een oorzaak hiervan is dat dit type onderzoeken de laatste jaren omvangrijker geworden is met een veel groter aantal slachtoffers per zaak. Met name de identificatie en het benaderen van deze slachtoffers vraagt extra tijd. Ook de hoeveelheid data die wordt verwerkt door de teams neemt in dit soort zaken toe. Het bekijken van zeer grote hoeveelheden afbeeldingen en datadragers maakt dat dit intensief werk is dat zich, sinds de totstandkoming van de doelstellingen nog steeds doorontwikkeld. Ook encryptie van datadragers en communicatie maakt dit werk in steeds meer gevallen extra gecompliceerd.
Voor een uitgebreidere toelichting op de voortgang op de afspraken en thema’s uit de Veiligheidsagenda, wordt verwezen naar het jaarverslag van politie over het jaar 2024.